Monday, October 15, 2012

STRAITS TIMES SINGAPURA DESAK PAKATAN TINGKATKAN PERANG PSIKOLOGI UNTUK TUMBANGKAN BN.



Strait Times Singapore brags about Opposition’s “alternative budget”. 
Carolyn Hong from Malaysia Bureau Chief, wrote her article that:

1.   During the presentation by Anwar Ibrahim about Malaysian budget, several officials from BN were also present.

2.   This week, Ahmad Husni Hanadzlah , Malaysia ’s Second Finance Minister commented that PR’s budget  would result the nation into a bankruptcy. However, she was undaunted by the statement.

3.    She thwarted public’s perception that at present Rafizi Ramli does not target character or politicians’ assassinations only, their main objective is to show to the public about economic and other policies in PR’s “Orange Book” publication.

4.    She touted that PR policies were drafted by rising political stars educated from abroad.

5.    She again extracted some points by wicked political analyst Ooi Kee Beng, the deputy director of Singapore ’s Institute of Southease Asian Studies , who commented that PR must increase their psychological tactic harder to capture opposition voters so as to defeat the public confidence for BN.

                    __________________________________________  

·        What has transpired this journalist to worship or idolize these five politicians?

·        Doesn’t she realize that over-evaluating the merits of mediocre politicians is a reflection of her own     blunder?

C.H. failed to realize that by misjudging these politicians idols is a reflection of her shallow mentality.

·     These mediocre politicians do not even contribute any successful development for Malaysia , other than causing sufferings for their last voters in Selangor, Penang, Kedah and Kelantan who are deprived of basic necessity living like treated water, garbage problems, housing loan difficulties and more. And yet Carolyn Hong, hides all these real problems of the PR states from reporting in the Singapore Straits Times. Tony Pua, Rafizi, Nurul Izzah, have significantly been rated with no positive records. 

·     These mediocre politicians brag only about their credibility, disregard their low quality thinking, illogic recommendations, since they lack experience governing their state.

H.S.

42 comments:

Anonymous said...

Media Singapork bila nak tolong tumbangkan kerajaan anak beranak kat sane pulak??? Setakat perang psikologi yang hanya menambah koleksi fitnah PR terhadap BN lebih baik tak payah... itu namanya PERANG PSIKOLOGI GAYA BACUL...!!!!

Anonymous said...

Pemerintahan DINASTI Spork di anggap SUCI..tapi kjaan yg di pilih secara demokrasi di Malaysia yg galak di hentam oleh Spork...

Apa SingaPORKs bute mata dan hati ke? Apa kat Spork xcukup cermin utk melihat kekurangan diri ..tapi asik mengutok neg len?

Jelasnya SporkS mmg kemarok nakkn Malaysia spt
ANUwar nak sgt jadi PM...
DAP nak sgt kuasa mmrintah Msia
PAS nak sgt tumbangkn UMNO ..xkira yg akan naik itu kafir harbi....

MEMANG PAKATAN SYAITOOONNNNNNN

Pekong Pondan said...

The DAP loving Strait Times controlled by authorities in Singapore continue to propagate for opposition, despite the fact that opposition in Malaysia is a mix of scumbags, homosexuals and fake Muslims. Singapore media do not show a neutral approach to Malaysia politic. We hope they will not give financial support in order to strengthen opposition to overtrow the ruling government.

Anonymous said...

ALOR SETAR 14 Okt. - DAP Kedah sekali lagi menegaskan mereka akan menentang undang-undang yang berunsurkan Islam jika ia mahu dilaksanakan di negeri itu.
Pengerusinya, Lee Guan Aik berkata, tindakan itu termasuk dalam soal pelaksanaan garis panduan papan iklan antaranya menggunakan model berpakaian sopan dan perlu bertudung jika beragama Islam.
Katanya, sebarang perkara berkaitan undang-undang Islam perlu dipersetujui oleh semua parti dalam pakatan pembangkang di peringkat Pusat dan negeri.
"DAP negeri sekali lagi ingin menegaskan dan menjelaskan bahawa kami tidak akan memberi sokongan terhadap undang-undang hudud atau apa sahaja berkaitan isu negara Islam," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Guan Aik mengulas kenyataan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Datuk Mat Noh Ahmad berhubung garis panduan pemasangan papan iklan di kawasannya yang meliputi penggunaan bahasa, landskap dan pakaian model iklan.
;;;;;;;;;;;;;;;
CIPAP KORANG PAS LAH BELUM APA2 DAH KENA KENTUT DAP, MACAMNI NAK LAKSANA HUDUD, HAMPEH

Anonymous said...

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata laporan Ketua Audit Negara yang memuji peningkatan hasil negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat membuktikan kerajaan tidak ada "niat jahat" untuk menyembunyikan fakta dalam laporan tersebut.

"Kalau kita nak menyembunyikan fakta, kita sepatutnya mencari jalan untuk menutup pujian (Ketua) Audit Negara yang diberikan kepada Pakatan. Itu sahaja (sudah) membuktikan kita tidak ada niat (jahat).

"Ini membuktikan ada negeri Pakatan yang bagus dan ada negeri yang diperintah BN yang bagus... Mana yang bagus kita mengucapkan tahniah," katanya dalam satu sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Beliau menjawab soalan pemberita berhubung laporan audit negara yang dibentang hari ini memuji kenaikan hasil di negeri yang ditadbirkan Pakatan Rakyat.

nurul hafizah said...

TV3 sedang merudum ‘rating’nya. TV3 yang termasyur sebagai lidah UMNO dan BN kini sudah mula tidak mendapat sambutan ramai. Sebelum 2010, TV3 telah mendapat ‘rating’ yang tertinggi sehingga mendapat 3.5 juta penonton sehari dan kini jumlah tontonan dari rakyat telah jatuh sehingga 1.2 juta sehari. Kejatuhan bilangan penonton lebih dari 60 peratus ini tentu bersebab dan sebabnya boleh diagak oleh kita semua. Kejatuhan ini akan akhirnya membawa padah kepada pendapatan syarikat dan menjejaskan prestasi kewangan syarikat televisyen itu.
Selalunya kejatuhan penonton sesebuah syarikat penyiaran seperti TV3 itu adalah kerana kejatuhan keyakinan penonton terhadap kredibiliti saluran itu. Dalam sejarah banyak syarikat penyiaran dan saluran TVnya telah jatuh kerana tidak mendapat sokongan ramai. Keadaan ini tidak mengecualikan TV3 yang kini sudah menampakkan keadaan seperti itu akan berlaku ke atas syarikat televisyen itu.
Kejatuhan penonton yang dialaminya sekarang sudah mula menampakkan apa yang dialami oleh banyak syarikat TV yang terpaksa ditutup di negara-negara yang lain itu akan berlaku ke atas TV3 jika saluran televisyen itu tidak menjaga kredibilitinya di mata penonton yang sedia ada sekarang.

nurul hafizah said...

OTA BHARU: Kelantan membentang anggaran Bajet 2013 dengan lebihan sebanyak RM45.83 juta ketika Belanjawan 2013 kerajaan pusat defisit 16 tahun berturut-turut.
Sedangkan pada belanjawan 2012 dianggarkan mencatat defisit sebanyak RM83.23 juta. Ini bermakna berlaku kenaikan hasil sebanyak 35.21 peratus.
Buat pertama kali juga pendapatan daripada hasil royalti petroleum sebanyak RM200 juta dimasukkan dalam bajet bertema Bajet Negeri berkebajikan.
Pembentangan bajet dilakukan anggota Exco Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa mewakili Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengambil masa hampir sejam pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) hari ini.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 15 Oktober: Mangsa tembakan polis tiga tahun lalu, Norizan Salleh, 32, memfailkan saman terhadap Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, kerajaan Malaysia dan dua lagi yang lain hari ini.
Mangsa ditembak secara rambang oleh seorang pegawai polis peronda sewaktu menaiki kereta bersama rakannya di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (MRR2), pada 30 Oktober 2009.
Polis menembak kereta tersebut bertalu-talu dan beberapa das tembakan itu kena pada pergelangan tangan, bahu kanan serta tulang rusuk Norizan.
Sewaktu Norizan cuba keluar dari kereta dan meminta pertolongan polis, dia telah ditendang di bahagian dada menyebabkan beliau rebah semula ke dalam kereta.
Polis tersebut sekali lagi memijak pula belakang Norizan sebaik beliau keluar semula dari kereta dalam keadaan merangkak dan kesakitan.
“Sehingga kini, kesan tembakan dan serangan itu masih terasa, saya sering menghadapi kesukaran bernafas, tidak boleh terlalu aktif dan tidak boleh angkat barang berat,” jelas Norizan kepada pemberita di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di sini.

Anonymous said...

nurul

boleh le kelantan buat
lebuhraya
keretapilaju
takyah kutip derma lagi

nowherescrapbook said...

Our paper should also start bashing Singapore.. There is no real freedom in Singapore..

nowherescrapbook said...

Our paper should also start bashing Singapore.. There is no real freedom in Singapore..

nizbzam said...

Nk heran apa pujian ketua audit negara klau setakat kutip pastu simpan ye tak..ini pemikiran cam nikky aziz je.

Servant of God said...

PR policies are definitely getting attention.

People see them as jokes.

Anonymous said...

wah
kelantan dah maju sekarang
hasil negeri meningkat
boleh le rakyat kelantan yang merata negeri cari makan balik negeri.....

Anonymous said...

apa-apa hal
air bersih didahulukan

jangan makan vavi

Anonymous said...

waduh...

Kelantan pon ada pembentangan baJET ke?

Itu ke baJET rohani atau bajet yg membawa keTAKUAan?

ekekekekekekkk

Anonymous said...

Ek eleh.....Pas bentang bajet tapi duit pun dalam bayangan lagi. Apa ingat Petronas tu suka2 tak nak kasi royalti?? Lawyer Petronas bukan kecik punya. Semua ada dalam kontrak. KuLi pun dah cakap yang Kelantan boleh tuntut hanyalah dlm lingkungan 3 batu notika. Petronas korek nuuuuuuuuuuuuunnnnn jauh 60 batu notika. Ish...ish....memalukan.

Lagi satu negeri PP tambah income. Dengan cara apa? Kg buah pala rampas, tanah orang melayu rampas, tanah kubur rampas. Lepas tu buat kondo mahal-mahal. Orang luar senang tapi rakyat sendiri merempat.

mohd. natar said...

...Kenapakah Cina sana asyik sibuk sangat jaga tepi kain kita?.

Dia orang pun lagi teruk kita tak bising pun.

Atau NSTP kita tak bertelur macam dia orang yang berani menaikkan darah kita.

Atau memang sikap kita yang selalu bersabar dan bertolak ansur dengan ditolak beransur ansur?...

Anonymous said...

Didn't know there are stupid Singaporeans existed....Such a shallow understanding of politics in Malaysia. It's a pity the writer can only do training on political comments based on Malaysia scenarios, BUT DARE NOT write the potlical wrongs in Singapore. The writer knows very well that anyone who writes bad things about Singapore will be sued to hell!!! So don't think we bother about your writings...it's full of SHIT!!!

Anonymous said...

TAK BOLEH AMBIL TINDAKAN UNDANG UNDANG KE ?

Anonymous said...

Dap penang tak bole harap!hasil masuk duit aniaya orang penang!takde kelas hasil penang cam tanah manggis jual mahal nak duit orang miskin habuk pun tak dapat.

Hasil tambah gi mana!orang kaya je untung buat per!

Anonymous said...

Singapore go to hell.pap dap go to hell!

Anonymous said...

tahniah..semua negeri pr mendpt penarafan cemerlang olej jabatan audit negara.ini membuktikan yg pr boleh perintah malaysia.harapkan umno pukimamak mereka akan memusnahkan negara dan merembat duit zakat negeri.pr membuktikan yg mereka lebih baik dr umno harbi dan sekutunya.

usin said...

alahai nurul;
1. tv3 tu sekelumit dpd media prima. kamu kena pastikan dan yakinkan pembaca semua entiti dlm media prima makin rugi. ada fakta ada data? ckp kosong copy paste dari longkang barangkali!
2. syoknya baca bahawa kelantan punya bajet tak defisit mcm bajet persekutuan. berapa bajet utk pembangunan insaniah serta pembangunan infrastruktur? keretapi laju, lebuhraya dan penerokaan angkasa ada tak dlm bajet? buatlah masjid pulak, asyik besarkan kuil tak sudah2. semoga kelantan terus membangun.

Anonymous said...

nurul hafizah said...

TV3 sedang merudum ‘ra
ASTRO BERPULUH2 CHANNEL PUN DAH NAK JADI BERATUS2

BELUM LAGI SALURAN UNIFI YG RANCAK SKRG..

TV INTERNET LAGI...

MACAM2 KEDAI RUNCIT LA BYK2..1KEDAI KONGSI SIKIT2 SKRG...

PASNGOK..berpijaklah didunia yg nyata..



Anonymous said...

nurul hafizah said...
OTA BHARU: Kelantan membentang anggaran Bajet 2013
....

AKU SOKONG NIAT MURNI KO MEMULIAKAN ISLAM (MACAM AKU DULO LA)

TP KENA TAU PAS BUKAN ISLAM .ISLAM BUKAN PAS..(MESTI BERUPAYA TELAN INI)

PAS PARTI POLITIK MCM HAMAS, FATAH YG TEMBAK MENEMBAK PAKAI PELURU HIDUP (SESAMA SENDIRI) KERANA KUASA KERANA MASING2 HENDAK MENENTANG YAHUDI!

ISLAM YG SEBENAR:HAK

MENYATUKAN UMMAH..BUKAN KASI LAGI PECAH..

Anonymous said...

Anon 12.41

Semua?ko baca betul2 laporan audit pr bagus urus wang? Hoiii mangkuk jgn buat cita dongeng kalau x tau pr perintah 4negeri jer ko baca laporan audit atau laporan gay anwar?

Anonymous said...

nurul hafizah, kau sepatutnya ada akal yang tajam, tetapi kau berakal tumpul, kerana perkara yang kau cakap fasal tv3 tak ada kena mengena dengan berita dari Straits Times Singapura.
Lagi pun kau nampaknya memang berkhasad dengki untuk menjatuhkan kenamaan dan kejayaan production tv3. Kau ini memang penyokong PAShit dan Parti Kencingkan Rakyat, kerana kau nak kencingkan atas kepala orang-orang yang tinggal di kampung dan dibandar, tak selamat lah kau, nurul hafizah, tak lama lagi kau akan sakit mental, pergi bunuh diri saja dengan pemimpin kau Parti Kencingkan Rakyat.

Anonymous said...

Nurul Izzah, sudah tentu ada nafsu nak makan vavi seperti ibu dan bapanya, seorang peliwat.

Pekong Pondan said...

Five Monkeys in a neighbour country's newspaper. Anwar Ibrahim still put his wrinkled pathetic dongle in Saiful's farting hole.

Anonymous said...

Syarikat pengendali Unisel rugi RM37.63 juta

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Laporan Ketua Audit Negara 2011 mendapati Pendidikan Industri YS Sdn. Bhd. (PIYSB) yang mengendalikan Universiti Selangor (Unisel) mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM37.63 juta pada 2010.

Syarikat milik kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor itu dilaporkan mengalami peningkatan kerugian sebelum cukai sebanyak 198.1 peratus berbanding RM12.62 juta pada 2009.

Menurut laporan itu, pendapatan PIYSB pada tahun 2008, 2009 dan 2010 masing-masing berjumlah RM91.41 juta, RM89.35 juta dan RM71.82 juta.

“Penurunan itu disebabkan bilangan kemasukan pelajar berkurangan.

“Perbelanjaan PIYSB sepanjang tempoh sama pula meningkat daripada RM83.53 juta pada 2008 kepada RM95.78 juta pada 2009 dan RM102.87 juta pada 2010," jelas laporan itu.

Laporan berkenaan turut menyatakan liabiliti syarikat tersebut pada 2010 iaitu sebanyak RM439.17 juta meningkat berbanding RM381.58 juta pada 2009

--------------------------------------

Unisel ni mesti dalam negeri UMNO, dalam negeri PR semua audit bagus-bagus.... macam LANCAU...!!! Buka la mata tu sikit, ini asyik baca Meloyakini, mana nak terbuka minda...!!!

Anonymous said...

ABU NAWAS BERAK TAK LAWAS BILA TENGOK LAPORAN TAWAS

Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) terhadap Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) mengesahkan apa yang saya fikirkan sebelum ini bahawa terdapat sesuatu yang tidak kena dengan ikon kebajikan kerajaan negeri Selangor ini.

TAWAS diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor dengan menjanjikan setiap anak kelahiran Selangor akan mendapat pelaburan RM 100 dari kerajaan negeri yang dilaburkan menerusi Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS). Skim ini akan mengambil masa selama 17 tahun tempoh matang. Pada usia 17 tahun mereka yang didaftarkan melalui skim ini akan dibayar RM 1,500.00.

Biarpun telah menghabiskan RM 500 ribu untuk kempen dan promosi skim, hanya 19.4% daripada jumlah anak yang lahir di Selangor yang menyertainya. Ini menunjukkan majoriti rakyat Selangor tidak berminat dan tidak percaya dengan skim yang dianjurkan oleh kerajaan negeri ini.

Dalam soalan bertulis saya kepada Dewan Undangan Negeri Selangor pada sesi lalu, kerajaan negeri tidak menjawab apakah bentuk pelaburan yang telah dibuat oleh YAWAS bagi memastikan ia mampu membayar jumlah yang dijanjikan menjelang 2025. Soalan ini tidak dijawab.

Menurut maklumat dalam laman webnya, YAWAS ditubuhkan pada 5 Februari 2009. Kerajaan negeri menyumbang RM 8.5 juta untuk dana Tawas dan RM 5 juta untuk dana operasinya. Saya tertanya-tanya mengapa begitu besar dana diperuntukkan untuk kos operasi Yawas.

LKAN juga mendedahkan bahawa pendapatan daripada pelaburan jangka pendek YAWAS bagi tahun 2009, 2010 dan 2011 adalah masing-masing berjumlah RM198,101, RM210,716 dan RM213,955. Manakala kos operasi Yawas RM1.55 juta (2009), RM1.64 juta (2010) dan RM1.71 juta (2011). Ini bermakna jumlah pendapatan tidak mampu menampung perbelanjaan operasi semasa.

LKAN mendedahkan baki dana YAWAS pada akhir tahun 2011 hanya tinggal RM5.68 juta. Menurut LKAN, jumlah ini "adalah kecil berbanding jumlah kewangan yang diperlukan bagi membiayai operasi YAWAS dan seterusnya manfaat Skim TAWAS."

---------------------------------

Aduh, ni lagi satu negeri UMNO punye cerita, audit negeri-negeri PR semuanya bagus-bagus.... MEMANG LANCAU... DUA KALI LANGSI..eh.. LANGSI YANG LANCAU....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Sebab PAS Kelantan Bentang Bajet Berlebihan

YB Dato’ Haji Husam Musa semalam membentangkan Bajet surplus buat pertama kali untuk Kerajaan Negeri Kelantan sejak 2008. Ini beerti pada tahun 2013, Kerajaan PAS Kelantan tidak lagi layak menerima Geran Kekurangan Akaun Mengurus daripada Kerajaan Pusat.

Sebelum ini, hampir setiap tahun Kerajaan PAS Kelantan terpaksa bergantung kepada Geran Kekurangan Akaun Mengurus dari Kerajaan Barisan Nasional di peringkat pusat untuk menampung perbelanjaan membayar gaji kakitangan Kerajaan PAS Kelantan kerana kegagalan mereka menambah hasil negeri. Geran tersebut sebelum ini hanya turut dituntut oleh Kerajaan Negeri Perlis sahaja. Bagaimanapun hampir 95% dari jumlah keselurahan geran tersebut terpaksa diberikan kepada Kerajaan PAS Kelantan kerana masalah kewangan Kerajaan PAS Negeri yang sentiasa gagal menambah hasil negeri.

Geran Kekurangan Akaun Mengurus disediakan oleh Kerajaan Barisan Nasional di Peringkat Persekutuan bagi memastikan pengurusan Kerajaan Negeri tidak terganggu akibat ketiadaan wang untuk membayar gaji dan sebagainya.

-----------------------------------

Patut la.... tak cukup duit tapi berlagak sangat, bila mula bentang bajet surplus bertambah berlagak la pemimpin-pemimpin kat sana. Tapi isu air tetap tak setel-setel juga... angan-angan nak buat lebuhraya dan keretapi laju nanti pun akhirnya mintak kat kerajaan pusat. Hebat ape kebendanya mengurus wang di kelantan ni...???

Anonymous said...

So, diringkaskn citer..ropa-ropanya si luncai (PR) terjun dengan labunya..suka ber "masturbasi" dan bermimpi di siang hari..kwang kwang kwang..

Biasa la, puak-puak ni memg suka cakap berdegar-degar..HABOK PUN TARAK.!!!

Anonymous said...

Banyak kelemahan dalam projek PTSK

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Laporan Audit Negara 2011 menemukan sebahagian besar kelemahan dalam Projek Pembangunan dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) yang dikendalikan kerajaan negeri dan syarikat pemaju, Liziz Standaco Sdn. Bhd.

Menurut laporan itu, projek tersebut berasaskan konsep memberi keuntungan kepada kedua-dua pihak iaitu menerusi penyerahan kira-kira 404 hektar tanah oleh kerajaan negeri kepada syarikat pemaju tersebut.

Sebagai balasan, jelas laporan itu, syarikat pemaju berjanji untuk memberi sumbangan dalam bentuk kewangan dan pembangunan fizikal bernilai lebih RM350 juta.

Bagaimanapun, dalam tempoh pengauditan antara September hingga Disember lalu, Jabatan Audit Negara mendapati kerja-kerja pembinaan masih banyak belum dilaksanakan meskipun tempoh projek hanya berbaki tiga tahun.

----------------------------------

Macam mana nak buat, MB negeri tu pun bukannya wat kerja sangat pun, dapat gaji buta je. Duduk rumah tebas rumput... dapat ZUHUD. Orang bawah lagi la malas nak memantau, duduk pejabat bukak blog pembangang takpun duduk kedai kopi sembang politik dari pagi sampai ke malam....

Anonymous said...

Kerajaan Pas Kedah bayar RM2.55j kepada 5 kontraktor tak berdaftar

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Kerajaan Pas Kedah dikesan membuat pembayaran sebanyak RM2.55 juta kepada lima kontraktor yang tidak berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) bagi melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan tujuh perumahan awam kos rendah (PAKR) sepanjang 2010 hingga 2011.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011, PAKR yang terlibat ialah Taman Seri Gemilang, Flat Seberang Terus, Taman Wira, Flat Alor Malai, Flat Simpang Kuala, Flat Tongkang Yard dan Taman Kota Nelayan.

Laporan sama turut mendedahkan carian profil syarikat dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada 15 Februari lalu mendapati Pengarah bagi lima syarikat terbabit adalah individu yang mempunyai hubungan antara satu sama lain atau daripada keluarga yang sama.

Merujuk kepada laporan tersebut, SSM dalam maklumbalasnya pada tarikh sama mengesahkan salah satu daripada lima kontraktor tersebut tidak wujud dalam rekod pendaftaran syarikat.

----------------------------------

Baik punye kroni, dah la syarikat tak berdaftar, dapat kat satu keluarga yang sama..... inlah negeri 'UMNO' perintah hamPAS... semua salah UMNO... hehe

Anonymous said...

Banyak komen yang ditulis disini tidak ada kena mengena dengan srtikel yang di publishkan dari Straits Times Singapura. Mesti ambil tindakan.
Contoh:
nurul hafizah,
October 16, 2012 1:17 PM,
October 16, 2012 1:14 PM,
October 16, 2012 12:44 PM,
October 16, 2012 12:17 PM,
October 16, 2012 11:09 AM,
October 16, 2012 12:41 AM,
October 15, 2012 9:16 PM,
October 16, 2012 2:52 AM,
October 16, 2012 8:02 AM,
October 15, 2012 9:16 PM,

Anonymous said...

Its smooth, modern day, and space-efficient design and style lets you use a wide
selection of resistances at your disposal in a single unbelievably effortless bundle.


Also visit my web site; cheap dumbbell sets

Anonymous said...

The term physical fitness is usually made use of, but did you know what it suggests?


My website; Feedback

Anonymous said...

Property gymnasium health and fitness machines will depend upon
various aspects like your condition, bodyweight, finances, and your volume of knowledge
in making use of the equipment.

Here is my website ... getfitnstrong.com

Anonymous said...

Stretching would be the get rid of for tightness and restriction, so common stretching promotes health and fitness, decreases muscle stress, boosts selection of motion and circulation, cuts down injuries, improves energy, and feels good!


Feel free to visit my page: bowflex 552

Anonymous said...

This tends to probably permit your entire body to remain young through stretching out the muscles and
maintaining you in a very good condition concurrently.


My blog :: please click the following webpage