Friday, December 7, 2012

BATU BERSURAT TRENGGANU TIDAK MENGAJAK KEPADA KEHANCORAN ISLAM.


cuba belakangkan pemahaman sejarah anda.

aku nak bercakap sedikit mengenai fahaman pluralisme dan liberalisme.

ramai tak paham, terutamanya penganut pas. mudahkan teori di atas, ianya lebih berkisar kepada persetujuan untuk politician menyetuju benarkan islam itu di samaratakan.

menyetuju benarkan taraf islam itu di level samakan.

menyetuju benarkan untuk orang islam (melayu) boleh menukar agama sesuka hati mereka.

ramai orang kata zaman parameswara itu bohong.
ramai orang kata zaman tuah dan jebat itu mitos.

ada yang pro dan ada yang kontra.

namun satu hakikat dan faktual yang tak boleh ditipu, batu bersurat trengganu yang ditulis pada 1386 dan dijumpai pada tahun 1899 merupakan asas kukuh pembuktian islam sudah lama bertapak di tanah melayu.

batu bersurat trengganu itu menuliskan fakta bermuka 4.

antaranya RasululLah dengan yang arwah santabi mereka ,Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam,Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya,Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallallahi wassalama raja, Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam,Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.,Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.,Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.,Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada,Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala,Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus tua.

imaginkan cerita ini ya.

sejak kedatangan islam ke bumi melayu ( yang dikukuhkan melalui fakta batu bersurat) isi kandungan dan penyampaiannya lebih terarah kepada penguatkuasaan rukun iman dan islam.

batu bersurat trengganu yang diiktiraf sebagai manuskrip pertama tulisan jawi tidak membicarakan mengenai pemahaman liberalisme, pluralisme.

jauh lebih daripada itu batu bersurat trengganu tiada langsung membicarakan mengenai perlunya pemimpin memberikan hak kebenaran untuk orang melayu memilih agama selain daripada islam.

batu bersurat trengganu tidak mendoakan kehancuran sesama sedara seislam.


ini adalah artikel perbandingan untuk memudahkan pembaca memahamkan pola pemikiran politik aku.

aku rasa tak susah nak fahamkan cerita ni.

aku bawakkan perbandingan.
batu bersurat tak mengajak kepada pemahaman liberalisme dan menghancur boncai kan sesama islam.

semalam, anwar ibrahim secara terbuka membicarakan mengenai agenda pluralisme yang dibentangkan kertas kerjanya oleh bj habibie.

2 minggu lepas, anak kepada anwar bersetuju untuk menyetujukan pandangan bahawa orang melayu perlu diberikan hak kebenaran untuk memilih agama selain islam.

2 minggu lepas, sedara nik ajis secara terbuka mendoakan kehancuran sesama islam.

2  minggu lepas juga, nik ajis secara terbuka memurtadkan seluruh ahli umno hanya kerana mereka bukan ahli pas.

mac 2008, kalid gerea bersetuju kalimah ALLAH digunapakai oleh pihak kafir.

2007, anwar ibrahim secara terbuka memberikan sokongan untuk lina joy murtad.

hanya 4 tahun diperlukan oleh musibatun ini untuk menghancurkan islam hanya kerana kemarukan undi bukan islam.

batu bersurat itu sedikit sebanyak telah mempengaruhi perjalanan islam di tanah melayu.

tanah melayu, leluhurnya melayu akhirnya telah diasimilasikan dengan islam dalam pengguatkuasaan demokrasi berperlembagaan.

dalam perlembagaan sudah dinyatakan melayu itu mesti islam, dan islam itu perlu diper akidahkan kepada umat melayu.

benarlah kata orang tua-tua

menghancurkan itu lebih mudah daripada membina.


45 comments:

Lanvin Clichy said...

Memang dungu dan jahil gap ni akidah dia ni betul ke tidak ni asyik fitnah org saja

Langsi said...

Baca crite ni dulu..... PR mmg out!

Part 1/2...

Apa yang sedang dikatakan oleh Tan Sri Musa Hasan akhir-akhir ini merupakan ‘consequence’ yang amat buruk hasil daripada pencerobohan pihak ‘executive’ terhadap badan-badan bebas seperti Badan Kehakiman dan Perundangan serta ‘Badan Legislative’ yang mula dilakukan oleh pentadbiran Dr Mahathir dan Dr Mahathir itu sendiri. Walaupun ramai yang menentang tindakan Dr Mahathir mencemari badan-badan bebas negara semasa itu, tetapi mereka ini tidak dipedulikan kerana ketamakan kuasa dan tidak mahu tunduk kepada sistem demokrasi negara.

Pihak kerajaan pimpinan Mahathir semasa itu amat jelas tidak berakhlak dengan memecat Ketua Hakim Negara dan empat Hakim Mahkamah Agong semasa itu. Ini semua adalah kerana tekanan Dr Mahathir terhadap Badan Kehakiman Negara khususnya terhadap Tun Salleh Abas semasa Mahkamah Agong bersedia untuk menghakimi tuntutan ahli-ahli UMNO (asal) untuk menghidupkan UMNO yang telah dibunuh oleh Dr Mahathir.

Kalau dikaji dari mana sudut kehakiman sekali pun, UMNO asal akan hidup, dan inilah yang tidak digemari oleh Dr Mahathir. Mahathir mahukan UMNO asal itu mati terus dan tidak mahu melaksanakan penghakiman Mahkamah Tinggi yang memutuskan untuk diadakan sekali lagi pemilihan UMNO kerana dalam pemilihan sebelumnya itu tidak sah kerana wujudnya beberapa orang yang tidak layak mengundi dan menjadi perwakilan UMNO ke Perhimpunan Agung 1987.

Dr Mahathir tidak mahu pemilihan itu diadakan sekali lagi kerana takut dengan keputusan pemilihan yang demokratik dalam UMNO semasa itu. Dr Mahathir terpaksa menggunakan peguam, Sri Ram, untuk mengharamkan UMNO di Mahkamah Tinggi kerana Dr Mahathir mahu UMNO terus mati dan beliau terus menjadi Perdana Menteri walaupun jawatan yang beliau pegang itu sudah tidak lagi ‘legitimate’.

Untuk memenuhi kehendak dan nafsu beliau itu cara yang terbaik ialah dengan mengharamkan UMNO dan menubuhkan sebuah parti baru yang diberi nama UMNO (baru). Badan Executive pimpinan Mahathir telah menceroboh badan kehakiman dengan meminta Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas untuk duduk membuat penghakiman dengan hanya tiga Hakim Mahkamah Agong. Mahathir mahukan Tun Salleh sebagai Ketua Hakim Negara bersama dua orang Hakim yang Mahathir boleh pengaruhi duduk untuk menghakimkan tuntutan ahli-ahli UMNO untuk menghidupkan UMNO yang telah terbatal pendaftarannya itu.

Apabila Tun Salleh tetap dengan pendirian untuk semua kesembilan hakim-hakim Mahkamah Agong untuk duduk bersama menghakimkan tuntutan itu kerana isu ini merupakan isu yang amat besar bagi orang Melayu dan rakyat Malaysia amnya. Tetapi Dr Mahathir tidak gemar dengan tindakan Ketua Hakim Negara itu kerana Mahathir begitu ‘desperate’ untuk mempertahankan jawatan Perdana Menteri yang beliau pegang itu. Dr Mahathir mahu semua pihak tunduk kepada beliau kerana beliau begitu terdesak dan akan kehilangan kerusi PM itu jika demokrasi terlaksana secara telus.

Dr Mahathir sudah hilang pertimbangan dan tidak mahu lagi institusi demokrasi menghalang niat beliau untuk berkuasa mengikut kehendak hati beliau. Beliau secara peribadi telah memanggil Tun Salleh Abas dan bertanyakan samada Ketua Hakim itu mahu bersara. Tun Salleh tidak berganjak kerana Hakim-Hakim mempunyai umur persaraan dalam usia 65 tahun sedangkan beliau semasa itu baru berumur 59 tahun.

Tun Salleh memberitahu yang beliau mengetuai Badan Kehakiman yang bebas dari campur tangan ‘Executive’ termasuk Perdana Menteri. Sesungguhnya Tun Salleh akan hanya boleh berhentikan jika ‘brother judges’ melakukannya. Cara kedua untuk memberhentikan Ketua Hakim ialah dengan menubuhkan tribunal yang di titahkan oleh Yang di Pertuan Agong.

.

Langsi said...

Part 2/3

Tribunal untuk membicara Tun Salleh ditubuhkan oleh Yang di Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri dengan tergesa-gesa dan lucunya cara penubuhannya tetap menjadi ingatan kepada semua yang mengikuti isu itu dengan cara yang lebih dekat. Tribunal itu telah di tubuhkan dalam satu hari dan dengan pantas.

Nasihat PM kepada Tuanku Agong di buat pada 1hb Mei 1988 dan persetujuan YDP Agong juga didapati pada 1hb Mei. Perlantikan hakim Mahkamah Tinggi Sri Lanka dan Singapura dibuat pada 1hb Mei dan jawapan persetujuan mereka pun pada hari yang sama. Yang lebih lucu dan menyedihkan 1hb Mei itu adalah hari buruh dan cuti umum dan hari minggu pula. Semuanya ini adalah tindakan ‘desperate’ pimpinan semasa itu untuk bergayut kepada kuasa yang hampir terlepas itu.

Insiden ini merupakan titik hitam dalam sejarah negara kerana pada saat itulah bermulanya Badan Kehakiman dicerobohi dan ditakluk oleh pihak ‘executive’ yang diketuai oleh Dr Mahathir Mohammad. Dari saat itulah semua badan-badan bebas demokrasi dikuasai oleh Perdana Menteri dan semua sistem demokrasi terkubur dan tidak lagi bebas untuk melaksanakan tugas dengan betul.

Dari saat itu jugalah badan kepolisian negara tercemar serta badan perundangan seperti Jabatan Peguam Negara tidak lagi bebas untuk melaksanakan tugas dengan betul. Apabila sesuatu badan bebas yang mempunyai tanggungjawab terhadap negara sudah tidak bebas lagi, maka politik sahajalah yang menentukan segala-galanya.

Kecacatan sistem demokrasi kita ini telah rosak sehingga ke hari ini dan tidak mungkin boleh diperbetulkan oleh parti atau kepimpinan kerajaan yang telah mencemarinya iaitu UMNO dan Barisan Nasional. Kenyataan-kenyataan Tan Sri Musa Hasan itu adalah sebahagian yang sangat kecil dari apa yang sebenarnya dilakukan oleh pimpinan kerajaan yang tidak henti-henti mencemari tugas Ketua Polis Negara dan Peguam Negara misalnya.

Segala tindakan ‘professional’ telah diambil alih oleh tindakan politik di mana-mana dan jika pimpinan politik itu gila, ia bermakna kita dipimpin oleh orang-orang gila. Hasil daripada pencerobohan inilah yang telah menjadikan segala-galanya tidak betul lagi termasuk politik yang kini menjadi aktiviti ganas yang dilakukan oleh penyokong pihak kerajaan yang sudah dibenci rakyat dan akan ditumbangkan oleh rakyat juga dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Langsi said...

Part 3/3


Jika kita pertimbangkan secara halus kita sudah boleh membuat pertimbangan yang ‘conclusive’ Dr Mahathir bukanlah seorang PM yang ‘legitimate’ dan tidak bermoral. Mengekalkan Dr Mahathir semasa itu amat mahal harganya sehinggakan semua sistem demokrasi kita telah punah ranah.

Keadaan ini lebih teruk lagi kerana pimpinan yang mewarisi kepimpinan Mahathir telah terikut-ikut dengan budaya dan sistem Mahathir dalam mentadbir negara. Mereka yang mewarisi Dr Mahathir telah melakukan perkara yang lebih teruk lagi kerana sistem Mahathir itu telah menjadi ikutan pimpinan yang mengambilalih darinya (Mahathir). Pendeknya memang tepat kata-kata perbidalan, "jika bapa kencing berdiri anak-anak pula kencing berlari." Mahathir yang kencing berdiri, Pak Lah dan Najib juga kencing berlari. Jika Muhyiddin mengambil alih Najib sekarang seperti yang dihajati Dr Mahathir mungkin Muhyiddin akan kencing sambil menonggeng.

Kenyataan Musa Hasan wajar didengar dengan baik kerana beliau mempunyai hak untuk membela diri dari tohmahan pimpinan UMNO terhadap beliau sedangkan apa yang berlaku semasa beliau dalam perkhidmatan sehingga hari ini ialah UMNO dan pimpinnya sendiri.

Musa Hasan wajar membuat kenyataan-kenyataan dari masa ke semasa dengan membongkar segala apa yang berlaku dan yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri. Kenyataan Musa itu nanti akan menjadi kenyataan yang membantu usaha ramai untuk mengetahui segala-gala yang berlaku di belakang tabir dan ia akan ditambah pula dengan kenyataan Deepak yang akhir-akhir ini telah membongkar isu Altantuya dan lain-lain yang berkaitan dan yang menghangatkan itu.

Pendeknya, tidak ada lagi yang betul dalam UMNO dan BN sekarang ini. Jika mereka benar, masakan apa yang kita lihat dan dengar itu boleh berlaku di hadapan mata dan kepala kita!

Puak2 UMNgOk Be-eNd baca dan fahamkan pakai kepala otak bukannya kepala lutut!

Tapi kalo otak pun asik dok pikir RASUAH, SALAHGUNA KUASA, KRONI, SKANDAL & BETINA... maka adalah baik puak2 UMNgOk Be-eNd ni pi masuk kandang kat N9...join je dgn lembu2 NFC KakIjat!

Anonymous said...

3;53

ooooooooooooooooo cam tu ker ?
ko curik article dari mana nie?
Malaysiapukini?

Ada lagi satu cerita yng UMNO nie teruk bro!

Anwar pihak "executive" mengganggu kes siasatan liwat 1 melibatkan dirinya ko tak nak copy paste ker
hahahaha.

Porah lah ko langsi,aku dah pesan jangan selalu pegi kelantan nanti ko punya otak berkarat sebab minum air tercemar.

Nanti kita cerita bini n.ajis dan bini timbalanya dapat tanah k.

Anonymous said...

Langsi klu ko patut dengar satu cerita lagi teruk dari .

Suatu masa dulu sewaktu Anwar dan arwah tun Ghafar ada peselisihan faham kerana Anwar mahu menjatuhkannya,anwar telah membuat perkara yng berhemah datang kepada T.Ghafar untuk meminta maaf.
Ko tahu apa yng terjadi????
Anwar membuat kenyataan di akhbar T.Ghafar datang kepadanya untuk meminta maaf perghhhhhh!

Jangan lupa langsi copy paste juga cerita ini.

Ceriata T.Ghafar ini sama ceritanya dengan TS Musa Hasan,mereka cakap lain tetapi Anwar sudah spin lain.
Woiiii langsi ko terus jumpa TS Hasan ar nak tau cerita sebenar bukanya cerita dari portal pembangkang yng kerjanya menipu..menipu,,menipu!

Salam jom Solat subuh!


Anonymous said...

DAH TUNJUK DAH BUKTI
ESKAY YANG KATA DIA,ANUAR DAN CINA DOLL DALAM VIDEO ANUar X CINA DOLL
DAH TUNJUK DAH
ESKAY BERSAMA ANUar TURUN DAN NAIK LIF MASUK BILIK BEradu(dalam cctv)
DAH TUNJUK DAH ,CINA DOLL TU TERGARU2 DEPAN BELAKANG MACAM KENA PIJAT
MEH KITA BAIKI UMNO DARI DALAM,BUKAN BAKOR SEMUANYA

Anonymous said...

Buang masa aja baca artikel merapu langCAUsi ni,otak dah penuh dengan UJUB,RIAK PR, tINGGAL KO SORANG DUA AJA YANG BELUM SEDOR,DIAORANG YANG JADI CACAI ANUar dari awalpun dah lari dahhh
Senarai Pemimpin PKR keluar parti
Bekas Timbalan Presiden, Dr. Chandra Muzaffar
Bekas Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd. Noor
Ketua Penerangan, Ruslan Kassim
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Zainur Zakaria
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Datuk S. Nallakarupan
Pimpinan awal ketika PKR mula ditubuhkan seperti:
Bekas Naib Presiden, Marina Yusuff
Bekas Setiausaha Agung, Mohd. Annuar Tahir
Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari
Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan, Lokman Noor Adam
Bekas Naib Ketua Pemuda Keadilan, Muhammad Zahid Md Arip
Bekas Timbalan Pengarah Pilihan Raya Keadilan, Hamdan Taha
Bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim
Setiausaha Pergerakan Pemuda PKR Sabah, Faizal Julaili
Setiausaha PKR Bahagian Papar, Awang Mumin Awang Marali
Bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Osman
Bekas Naib Presiden PKR, Saidatul Badru Tun Said Keruak
Ketua Angkatan Muda (AMK) Kuala Selangor , Nazaruddin Darmawan
Ketua Wanita Kuala Selangor, Fauziah Sulaiman
Bekas calon PKR Teluk Kemang / antara pengasas PKR, Abdul Manap Shahardin
Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hulu Selangor, Datuk Dr Halili Rahmat
Ketua PKR Tanjung Malim / Ketua Penerangan PKR Perak, Soraya Sulaiman
Timbalan Ketua PKR Bagan Serai, Roshanita Mohd Basir
Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah AbdullahKerusi Parlimen
Ahli Parlimen Bayan Baru - Datuk Seri Zahrain Mohamed
Ahli Parlimen Nibong Tebal - Tan Tee Beng
Ahli Parlimen Bagan Serai - Mohsin Shamsuri
Ahli Parlimen Kulim Baru - Zulkifli Nordin
Ahli Parlimen Wangsa Maju - Wee Choo Keong
Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)
Adun Behrang - Jamaluddin Mohd Radzi
Adun Changkat Jering - Kapten (B) Mohd Osman Jailu
Adun Ngemah - Gabriel Adit Demong
Adun Lunas - Md Radzi Salleh
Adun Pelabuhan Klang - Badrul Hisham Abdullah
Adun Bukit Selambau - V. Arumugam
Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang - Fairus Khairuddin

Anonymous said...

Fitnah ape kebendanya pencacai? Isu2 ko tak paham? Or buat2 x paham? Or kebodohan ko melebihi tahap manusia biasa?

Anonymous said...



Ingat Mat Sabu...teringat Aljuburi..

Ingat Aljuburi.....teringat pula cina doll... camna nie?



hangkedee said...

Kehacuran melayu Islam akibat kebodohan dan kerakusan dunia di tahap kritikal.2x5 5x2.Yang untuk kafir harbi.Cth.terbaik Yahudi yang menang besar akibat tok Arab bercakaran sesama sendiri.

Anonymous said...

Betul tu tuan hangkedee,

Tetapi dlm dunia informasi boleh di capai dgn cepat apakah sesuatu pihak itu perlu bertahan sahaja bila di fitnah berterusan.

Contonya Langsi yang copy paste article di atas dari portal pro pembangkang.Menyebarkan fitnah dengan tujuan untuk pelayar di sini mempercayainya.

Adakah patut satu pihak lagi berdiam dgn kata tak apa..tak mengapa..dan tak ada apa2.

Semua orang terfikir kenapa tiada titik pertemuan untuk orang2 islam berdamai sedangkn islam menekankn hubungan silaturahim
antara penganutnya.Malaysia yng mengikut as sunnah waljamaah antara contoh terbaik.

Bermuhasabah diri? Rasanya semua orang islam mengaku dan berkata mereka bermuhasabah diri.

Kepada hangkedee apa yng terbaik sebenarnya patut mereka lakukan untuk merapatkn persaudaraan antara islam Malaysia yng berlainan ideologi politik?

Kembali kpd Al Quran dan sunnah? Mereka pun memberi jawapan demikian ttp lihatlah mereka juga yng memalukan AlbQuran dan Sunnah!

Anonymous said...

SETAKAT C&P ARTIKEL DARI MEDIA YANG ASYIK KANTOI MENIPU..BOLEH BLAH LA HANG LANGSI OOOOOI..

komandomelayu said...

Langsi suka makan babi
Buka mulut bau puki
Kau ni la tinggal saki baki
Penyokong pr bg hujah basi!

KES TUN SALEH ABAS TU DAH BASI LAGIPUN DAH DIBAYAR PAMPASAN ZAMAN ZAID IBRAHIM DAN TAK DE KESAN KPD EKONOMI ATAU AGAMA LAH BODO!

PR KAU DOK GADAI TANAH DAN AGAMA LAGI BAHAYA! NGOK!

Servant of God said...

Lanvin Clichy said...

Memang dungu dan jahil gap ni akidah dia ni betul ke tidak ni asyik fitnah org saja

December 7, 2012 3:32 AM

----------------------------

Uiks? Tak betul ke? Kau ingat orang takde simpan artikel2 tentang perbuatan terkutuk pemimpin2 PR?

Kau ingat kami bodoh macam kau?

Servant of God said...

Langsi, kalau dah takde isi tuh, dah tak reti bincang pasal topik tuh, henti2kan laa... orang bosan laa dapat copy & paste nih.. dah laa kau main2kan pembaca, headline konon "PR memang out" tapi tang hujung kau kutuk BN.

Kau ingat kau pandai sangat ke? Kau ingat orang tak jelak ke?

Ohh, aku lupa. Orang2 PR memang anggap hanya korang saja yang boleh berfikir, walaupun tingkah laku macam berfikir guna tumit.

Anonymous said...

syabas GAP

Anonymous said...

BETULTU ANON 8.21AM
DENGAN CACAI PR NI KITA TAK BOLEH BERTAHAN AJA, DIA ORANG KASAR KITA KENA KASAR, INGATTAK APA BERLAKU PRU12 DULU, PEMIMPIN MCA AMBIL JALAN SELAMAT APA KATA DIA (KITA BIARKAN MEREKA_DAP- FITNAH KITA /RAKYAT DAH TAHU-TAK PERLU LAWAN BALIK) HASILNYA HAMPIR SEMUA BN/MCA KALAH,

Anonymous said...


"BATU BERSURAT TRENGGANU TIDAK MENGAJAK KEPADA KEHANCORAN ISLAM."
--------------------------
Tapi BATU BERSURAT yg bersepah di Kelantan skrg mngajak rakyat berhalusinasi tntang kemajuan...

Krn dendam kesumat thdp saudara sendiri kewujudan batu bersurat di Kelantan mnjadi bukti bhw pengaruh ANUwar dan pengaruh pemikiran ANUwar iaitu 'menabur janji tanpa perlu di tunaikn' telah meresap dlm kepimpinan PAS skrg ..berbohong wlpon si pembohong itu di anggap ulamak oleh puak mrk..

Anonymous said...


APA KATA MAT SABU (muka bau puki mah) ORANG UMNO PAKAI KOPIAH-
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan tindakan ahli-ahli Umno yang memakai kopiah pada Perhimpunan Agung Umno yang lalu menyebabkan mereka menjadi bahan ketawa orang ramai.

"Pada hal kekuatan sesebuah parti itu bukanlah kerana berkopiah atau pakaiannya, tetapi kerana perjuangannya. Begitulah juga dengan PAS yang menjadi kuat bukanlah kerana pakaian, tetapi kerana dasar perjuangan PAS sendiri yang berjuang untuk menegakkan Islam sebagai ad-deen di tanah air kita ini sejak dulu hingga selama-lamanya," tegas beliau.

"Kini, kerana terlalu mengelabah, para pemimpin Umno sampaikan sanggup meniru orang PAS dengan turut memakai kopiah pula, walaupun mereka begitu tebal dengan penyalahgunaan kuasa, pelbagai penyelewengan dan rasuah," katanya.

Anonymous said...

AKU BAWA TULISANNI DARI SINAR HARIAN, NAK BUANG DAP KALAU TAK BETUL KATANYA, TENGOKLAH KAT KEDAH,SORANG DAP PUN TAK DAPAT KAWAL NAK CAKAP BANYAK, KAT PULAU PINANG--JAUHLAH
Basikal Tua
Pok Cik habih apa masalahnya PM BUKAN MELAYU.... ada ka dalam perlembagaan kita membenarkan ORG BUKAN ISLAM & MELAYU jadi PM... jika dia jd PM pun barisan kabinet dia takan semua BUKAN MELAYU... takan depa yang MELAYU nak biaq dia perintah ikut suka dia...semua ada law dan perlembagaan kena ikut jika tak ikut kita terajang la keluaq dari PUTRAJAYA tuuu.....apa nak susahnya.....
Reply · Like

· 27 minutes ago

Anonymous said...

1. Langsi; ini mungkin bukan islam/melayu.

2. mungkin juga tahap kebebalan keturunan belum terlepas dari sumpahan.

INGATAN DAN NASIHAT SAYA;

Orang-orang Melayu dan Islam Malaysia boleh buat persiapan ASAH PARANG, PEDANG, PISAU (semua jenis)CANGKUL atau lebih mudah adalah PUSAKA PARA PENEROKA AWAL FELDA.

SEBAB-SEBABNYA!

1. Hak kepimpinan ISLAM/Melayu, dipersoal oleh ISLAM/MELAYU
2. Hak Keistimewaan MELAYU dipersoal oleh ISLAM/MELAYU
3. Kebijaksanaan ISLAM/MELAYU dipersoalkan oleh ISLAM/MELAYU
4. Kejayaan ISLAM/MELAYU dipersoalkan oleh ISLAM/MELAYU
5. Kekayaan ISLAM/MELAYU dipersoalkan oleh ISLAM/MELAYU
6. Keusahawanan ILSAM/MELAYU dipersoalkan oleh ISLAM/MELAYU
7. dan akhir bukan terakhir KE ISLAMAN ISLAM/MELAYU juga dipersoalkan oleh ISLAM/MELAYU.

saya merasakan keselamatan/kesejahteraan sebagai ISLAM/Melayu sudah hampir kepengakhirnya kerana sangat mudah untuk menjatuhkan semua hak2 ISLAM/Melayu oleh musuh-musuh ISLAM/Melayu kerana sangat mudah untuk terpengaruh dan dipengaruhi dan menyetujui mengkianati ISLAM/Melayu sendiri samada secara sedar atau tidak.

Musuh2 dalam selimut atau pengkianat ada dimana-mana samada dalam JENTERA KERAJAAN MAHU PUN PEMBANGKANG. watak KITOL yang kita kenali dulu hanya di pihak kerajaan pemerintah, tapi sekarang watak KITOL berada di mana-mana pihak yang terdiri dari pada mereka yang memegang status ISLAM/Melayu (seronokan!)

Setiap perbuatan pemimpin-pemimpin dan tidak ketinggalan juga ahli keluarga pemimpin-pemimpin dari KEDUA-DUA BELAH PIHAK AKAN TERDEDAH!!!!! kebaikan yang di siarkan tidak diendahkan oleh ISLAM/Melayu tapi KEBURUKAN akan dapat perhatian diKEDUA BELAH PIHAK hureyyyyy!

Setiap kenyataan ahli-ahli AGAMA ISLAM dari kedua belah pihak DISANGGAH oleh pihak berlawanan dan ada juga ahli agama yang kelihatan tidak berpihak juga membuat kenyataan berbeza dari dua pihak tersebut. MENGAPA dan siapa??? meraka adalah ISLAM/MELAYU!!!!! ahli agama akan mengeluar dalil dan hadis dari AL-QURAN dan Hadis-hadis dan ianya menyangah satu sama lain hanya keran MUNGKIN untuk kelihatan mereka lebih habet dari yang lain dan KESANNYA kepada umat ISLAM/Melayu...????? dan kesannyna kepada masyarakat bukan ISLAM ADALAH ' MEMPERLIHATKAN ISLAM JUGA TIDAK SEMPURNA ' dan ketidak sempurnaan itu di dedahkan oleh ILMUAN ISLAM/MELAYU.

Kekuatan yang tinggal oleh ISLAM/MElayu selepas ini adalh FELDA sahaja dan sebab itu diawal tadi saya suruh kita ASAH PARANG dan semua tinggalan pusaka peneroka untuk balik kepada ASAL.....

Anonymous said...

"BATU BERSURAT TERENGGANU TIDAK MENGAJAK
KEPADA KEHANCORAN ISLAM"
-------------------------------------------------------

Ya memang benar dan betul!

Tetapi yg tak benar dan tak betul batu penanda yng di rasmikan oleh N.Ajis MB Kelantan!Terang lagi bersuluh telah menipu rakyat kelantan kononnya ada projek yng akan di bangunkan di situ.Tetapi sampai hari ini hamPASSSSSSS!

Opssss lupa lak kerajaan PAS nie kerajaan angan2
muahahahahahah!

Anonymous said...

10:40 Aku tak baca lagi sinar harian yng bermuka2 tu hari ini.

Perghhhhhh hebat ar PAS PIS PUS bagi amaran nak buang DAP tuuuuuuuuuu.....

Klu PR ini di analogikan sebagai sebuah entiti berkasta korang agak ar PAS nie kasta apa?
Mesti jawapan kita serupa dan sama!

hahahahahaha.......
Take bearrrrrr!
Take bearrrrrr!
Take bearrrrrr!



Tukang Komen said...

Langsi dah meroyan kembali. Cerita lapok nak kitar semula. Pooorah!Bila kepala dah jadi batu otak turut beku. Batu nisan je obatnya. kah kah kah.

Anonymous said...

Bodoh dia tahap gabannnn.., munkin buntot dia telah kene suntut kot

otai JB said...

Oooo gitu citenya, baru aku tahu, ce cita pasal anwar berjubol pula, aku dengar dah banyak bini org dia bedal,,,, cite la org ramai nak tahu cite nuar ni, cita start dia sekolah lagi....kalu berani , cerita la banggang

Anonymous said...

Langsi

yup...kita dpt pembangunan dr Dr M but at a very high price..dia tak kira institusi raja ka kehakiman ka..malah parti melayu UMNO pun hancur dek dia...dan dibuat satu parti UMNO baru yg menjadi vehicle utk melebarkan influence dia..

Tun Abdullah dulu degil tak mau ikut ckp dia terus dia resign dr UMNO...mana dia ada passion utk UMNO...sbb UMNO adalah hanya vehicle...sbb tu org kata UMNO skrang takde jiwa...tak de 'soul'...

Anonymous said...

utk aku keadaan politik skrang adalah akibat dari pemerintahan Dr M..dia divide & rule..melayu ketua & bukan melayu mesti ikut...tak mcm UMNO zaman Tunku di mana UMNO adalah parti melayu yg menerajui msia yg berbilang bangsa...

PR lebih cenderung ke konsep orginisasi ala UMNO era Onn Jaafar & Tunku..di mana semua parti adalah equal partners..peneraju mmg parti/org melayu...

aku tak expect cai2 UMNO skrang ni paham cara PR di mana semua bangsa boleh bersuara...mereka tak paham kerana mereka diajar doctrine Dr M yg rasis dan bukan spt pejuang2 kemerdekaan yg dahulu...

komandomelayu said...

Anon 309

CONTOH OTAK MELAYU BEBAL LETAK KAT CELAH KANGKANG!
KAU TU YG BODOH!

Anonymous said...

komando

kalu ada melayu tarak otak mcm kau ni pun tak guna jugak...

Anonymous said...

otai JB

penah ker ko atau bini ko kena?

Anonymous said...

Ada tak yang khianat dlm PAS?Cuba senaraikan penama-penama sepertimana yang khianat dlm PKR.Atau senaraikan penama-penama yang keluar parti BN/UMNO.Ada berani?

Tun Teja said...

This is the extract from Anwar’s text speech in London School of Economics, March 18, 2010 that was published in his blog.

1. “Whatever the religion, whether it be Islam, Christianity, Judaism, Sikhism, Hinduism and many others, I believe that the higher truths which go beyond mere practice and ritual all converge on the singular truth: and that is from God we were sent forth and unto God shall we return.”

2. “It is unfortunate that some of the wisdom of Islam’s classical scholarship are forgotten. Ideological rigidity remains the stumbling block to progress and reform. Muslims must break free from the old practices of cliché-mongering and name calling, move beyond tribal or parochial concerns. A rediscovery of the religion’s inherent grasp of pluralism is very much in need.”

It is clearly understood that Anwar strongly support the ideology of ‘pluralism’ for Islam. He takes a stance to continue to promote pluralism to the present generation for a Islamic religious reform.

Tun Teja said...

Let all of us condemn the ideology of 'pluralism' in Islam!!!

All Bida'ah is misguidance and misguidance leads to hellfire.

Anwar is a traitor to his own country, his own faith and his own people.

komandomelayu said...

340

Otak kau je yg lebih besar?
PATUT HEMPUK KEPALA KAU DENGAN BATU BERSURAT TU!
OTAK JE BESAR BATU BERSURAT TAPI BODOH SEGUNUNG LAGI TAK BERGUNA KPD NEGARA!

komandomelayu said...

PR SAMA DGN UMNO ZAMAN DATO ONN?

'All party are equals as partner'

KAU MABUK TODI KE STIM PIL KUDA?
SEKARANG NI KUASA MELAYU EQUALS CINA KE KT PENANG?

ZAMAN DATO ONN SAPA YG MAIN JUBO SAMA MCM BANG NUAR KAU PASTU SOKONG KOMUNIS?

Anonymous said...

Tun Teja

sy benar2 berharap tuan/puan tahu apa maksud sebenar 'pluralism' yg sdg dimomok2kan tu...

Anonymous said...

Nama pun ala ala nama yahudi..apa nk heran bebal x sudah..

Anonymous said...

Kesian langsi..al komen panjang2, sibok citer pasal tun lupa plak nk citer abg non masa tu dlm umno sibok buat apa..cekik duit rakyat utk karier politik atau sibok 'pukul' belakang org..

Anonymous said...

PAS PP SINDIR DAP
PULAU PINANG 7 Dis. - Sempena hari jadi yang ke-52 esok, Ketua Menteri, Lim Guan Eng dihadiahkan dengan sebiji kek bersalut krim putih di bahagian luar manakala di dalamnya berwarna hitam.Ia sebagai simbolik terhadap pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang yang dilihat hanya indah khabar dari rupa.
Ahli Pas Tanjung, Arif Ibrahim yang menghadiahkan kek tersebut berkata, orang luar mungkin melihat negeri ini seronok untuk didiami tetapi pada hakikat rakyatnya hidup menderita."DAP dan sekutunya dalam pembangkang terlalu ingin mengejar Putrajaya sehinggakan rakyat seolah-olah terabai. Sepatutnya apabila sudah diberi mandat oleh rakyat, mereka harus melaksanakan tanggungjawab sebagai sebuah kerajaan dengan baik.
"Sepanjang mentadbir negeri ini, mana rumah mampu milik untuk rakyat? Guan Eng sering mencanang mereka lebih baik daripada Barisan Nasional (BN) tetapi semasa era BN dulu, mereka ada bangunkan projek perumahan rakyat (PPR) sedangkan DAP langsung tiada," katanya selepas menyerahkan kek berkenaan kepada Pembantu Khas Ketua Menteri, Ong See Fook di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini hari ini.Tambah Arif, biarpun beliau bukan penyokong BN tetapi daripada pengamatan sebagai rakyat, pendekatan yang digunakan BN adalah lebih baik dalam usaha membangunkan negeri ini.

tukang telek said...

Kebodohan puak puak pakatan ini tidak dapat di ajar, kerana kejahilan mereka dalam agama. Sifat hasad dengki dan irihati mereka tidak dapat melihat pada kebenaran.

Anonymous said...

DIA ANTI UMNO SEBAB TAK DAPAT JAWATAN ATAU TAK DAPAT NAIK PANGKAT. DIA KATA DAP BAGUS DAPAT GAJI BESAR.DI-PPINANG MBPP GAJI LUMAYAN. DAP MAIN DUIT LA! CUKUP TAHUN BONUS 6 BULAN PANCING UNDI.

Anonymous said...

Kepada sesiapa yang ingin mengetahui anwar dan pluralisma, sila baca dihalaman ini.

http://alamijiwaparadox.blogspot.sg/p/anwar-pluralisme.html

Anonymous said...

anak didik Brother Anuwar Bin Ibrahim. dr parti Cintai Individu Bernama Anuwar Ibrahemmmmm.