Saturday, December 22, 2012

ISU PENGERANG : INI ADALAH ARTIKEL TERBAIK AGENDADAILY !



LAPORAN KHAS Jika anda di Pengerang, dan berkereta di laluan pesisir pantai antara Teluk Ramunia hingga ke Tanjung Pergelih, anda akan dapati deretan kapal kargo berlabuh di perairan tersebut menunggu giliran masuk ke Komplek Petrokimia di Pelabuhan Jurong Singapura.
Ratusan kapal itu, ada yang berlabuh berbulan-bulan di situ berikutan kadar caj yang murah, RM0.20 sen setan, berbanding SD2 di Singapura. Rata-ratanya menunggu 'job' sebelum berlayar ke destinasi seterusnya.
Sejak Komplek Petrokimia di Jurong Singapura siap pada awal tahun 70-an. Deretan kapal tersebut merupakan pemandangan biasa bagi penduduk Pengerang, kawasan hujung paling Selatan Semenanjung Malaysia.
Ketika Malaysia hanya menikmati caj murah dari ratusan kapal yang menunggu giliran membeli dan mengangkut minyak dari Jurong Singapura, beberapa tahun lagi semuanya akan berubah.
Malaysia akan membina sendiri Komplek Hab Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) PETRONAS di Pengerang dan mengikut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ia merupakan sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi (ETP) dengan pelaburan paling besar.
Angka pelaburan meningkat dari hari ke hari, yang terakhir pada 17 Disember lalu RM170 bilion. Tiga hari Agendadaily di kawasan tersebut dalam misi khas mencari jawapan kenapa pembangkang bertelagah sesama sendiri dalam soal pelaburan besar kerajaan di Pengerang.
Jika dalam kes-kes lain pembangkang sepakat menentang, tapi di Pengerang, jika ikut Pengerusi PKR Johor Datuk Seri Chua Jung Men mula-mula kenyataannya Pakatan Rakyat (PR) akan hapuskan projek Pengerang jika berjaya tawan Putrajaya dalam PRU-13.
Tak berapa lama, bos Chua, Datuk Seri Anwar Ibrahim kata pembangkang bukan nak hapuskan tetapi tangguhkan perlaksanaannya, yang kemudian ditambah oleh Chua Jung Men dengan kata hendak pindah projek tersebut ke Kerteh Terengganu.
Hu-ha pembangkang tidak selesai di situ sahaja, ketika PKR dan DAP seperti sepakat hendak hapus, tangguh atau pindah lokasi projek tersebut, tiba-tiba Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, yang juga anak Johor, keluar kenyataan tidak akan pindah projek itu dari negerinya.
Kecelaruan kenyataan pemimpin PR itu buat ramai orang tertanya-tanya, projek apa sebenarnya yang dirancang kerajaan di Pengerang.
Projek tersebut, kata Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said akan menjadi sumber kekayaan baru negara.
"Apabila ia siap sepenuhnya kelak, 40 peratus dari KDNK negara adalah dari perlaburan di Pengerang,"katanya kepada Agendadaily.
Bukan itu sahaja, pelaburan dengan nilai ratusan bilion sudah tentu akan membawa rahmat kepada penduduk Pengerang bayangkan dalam proses pembinaannya RAPID akan menawarkan 40,000 pekerjaan yang menurut Azalina,"Anak-anak muda Pengerang tidak perlu berhijrah lagi untuk mencari rezeki."
Dan sudah tentu kehadiran tenaga kerja bagi menjayakan projek itu bakal membawa limpahan ekonomi kepada pelbagai sektor perkhidmatan, yang boleh dimanfaatkan penduduk dan syarikat tempatan.
najib-rapid550
Bayangkan begini, Pembangunan yang dirancang PETRONAS di Pengerang ini adalah pada skala lebih besar daripada yang sudah dilaksanakan di Tangga Batu, Melaka; Kerteh, Terengganu atau Gebeng, Pahang dihimpunkan sekali.
RAPID dijangka siap pada 2016, akan lebih besar, moden, canggih, dan strategik dari Komplek Petrokimia di Pelabuhan Jurong Singapura.
Komplek Petrokimia di Jurong itu dibina pada awal tahun 70-an, dan kekal menjadi salah satu pendapatan teras negara tanpa hasil bumi itu.
Lebih 40 peratus pendapatan eksport perlabuhan Singapura adalah dari hasil minyak dan gas berasal dari industri yang dibangunkan oleh republik tersebut sejak 40 tahun lalu.
Ketika itu, Malaysia menumpukan sepenuh perhatian kepada mengurus dan menjual hasil bumi yang terdapat di perairan negara dengan mewujudkan PETRONAS pada 1974.
Kini, seiring dengan pembangunan negara, kerajaan perlu memikirkan pelaburan baru berimpak tinggi, seperti fasa kedua, selepas PETRONAS mampu bersaing di peringkat global sebagai pengeluar minyak utama dunia.
Kerajaan pimpinan Najib, ingin mengulangi, kecemerlangan ayahandanya, Tun Abdul Razak (pencetus idea PETRONAS) untuk membawa negara ke tahap yang lebih gemilang.
Mencipta pelaburan berskala besar dan peluang pekerjaan baru menjelang tahun 2020.
consortium-to-build-pengerang-lng-terminal
Untuk tujuan tersebut, fasa pertama, projek ratusan bilion ini dibangunkan oleh Dialog Group Bhd, adalah tempat simpanan minyak atau nama lengkapnya Terminal Tangki Laut Dalam Bebas.
ngauboonkeat
Proses pembinaannya sedang giat dijalankan dan dijangka siap pada 2014 yang digambarkan secara mudah oleh Pengerusi Pengerang Independent Terminal Sdn Bhd, Ngau Boon Keat (gambar kiri) mereka sedang membina Singapura kedua di Pengerang.

"Jika mereka boleh membinanya, mengapa rakyat Malaysia tidak boleh?" ujar individu awal yang pernah bekerja dengan PETRONAS ketika awal penubuhannya dulu.
Menurut beliau, industri minyak dan gas merupakan pelaburan strategik yang akan  mewujudkan peluang perkerjaan dengan gaji lumayan yang sudah pasti akan menarik minat 'the best brain' ke Malaysia seperti 'the best brain' ini beramai-ramai ke Singapura pada tahun 70-an.
"Sekarang ini pun, ramai rakyat Malaysia yang bekerja di Dubai, Qatar ataupun Arab Saudi di mana terdapat pekerjaan dalam industri minyak dan gas yang memberikan pendapatan lumayan,"kata tokoh industri minyak dan gas yang cukup berpengalaman itu.
Betapa ruginya Malaysia, jika hanya menjual minyak sahaja tanpa mengambil kesempatan untuk mencipta pelaburan dan peluang pekerjaan bergaji lumayan di dalam industri ini.
Lihat saja deretan kapal-kapal yang menunggu giliran untuk masuk ke Pelabuhan Jurong itu, bukan puluhan, bahkan ratusan setiap masa sepanjang tahun.
157-6
Sebab itu dalam pertemuan dengan penduduk Pengerang Selasa lalu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin  berkata keputusan kerajaan membina hub minyak dan gas di Pengerang adalah satu rahmat.
"Kebetulan tidak ada tempat lain yang lebih sesuai dan strategik dari Pengerang untuk Malaysia memulakan langkah menjadi pemain utama industri hab minyak dan gas di Asia Pasifik kecuali di Pengerang.
"Ia anugerah Allah SWT kepada rakyat Pengerang, Johor dan Malaysia," kata Muhyiddin.
Rahmat itu bagi penduduk Pengerang, ada yang jangka pendek dan panjang, jangka pendeknya, untuk proses pengambilan 22,000 hektar tanah yang ditebus semula oleh kerajaan.
Setiap kaki persegi tanah yang sah pemiliknya, ada yang dibayar sehingga RM8.30 sekaki persegi bergantung kepada lokaliti.
tanahpengerang
"Saya tahu ramai depan saja ini Orang Kaya Baru," gurau Muhyiddin, ketika berucap di hadapan kira-kira 5000 penduduk Pengerang di Dataran Sungai Rengit -tempat yang sama pembangkang buat himpunan Hijau bantah RAPID September lalu.
Ketika himpunan Hijau itu kehadiran 1500, dengan 80 peratusnya, kata sumber keselamatan, adalah orang luar.
Juak-juak pembangkang tidak ada isu untuk bangkitkan di Pengerang, mereka gunakan penyokong taksub untuk berkempen atas nama HIJAU iaitu takut projek tersebut menjejaskan alam sekitar.
"Mereka kena tipu... Komplek Petrokimia di Jurong Singapura itu dibuat ditengah-tengah bandar, pernah kita dengar soal pencemaran?" soal Menteri Besar Johor Datuk Ghani Othman ketika berucap bersama TPM di Sungai Rengit.
Ada sebab mengapa Pengerang dipilih untuk projek berskala besar ini. Selain kedudukan yang strategik iaitu laluan laut paling sibuk di Selat Melaka.
pengerang_map2
Perairan di Pengerang juga antara yang paling dalam, 24 meter, (tidak ada pelabuhan lain di Malaysia sedalam itu) membolehkan ratusan kapal berlabuh hanya pada jarak 2 kilometer dari dataran.
Di Jurong, kedudukannya 8 kilometer dari daratan dengan kedalaman 18 meter.
Kedalaman perairan dan jarak dengan dataran adalah penting ketika bercakap tentang pembinaan Terminal Tangki Laut Dalam Bebas bagi industri simpanan minyak mentah.
Lebih dalam perairan dan lebih dekat jarak dengan dataran adalah lebih strategik ketika proses pengisian minyak dan gas ke kapal-kapal yang berlabuh.
"Pengerang mempunyai ciri-ciri semula jadi sebagai pelabuhan terlindung dengan kemudahan jeti sepanjang 1.9 kilometer dengan kedalaman 24 meter yang berupaya menampung Very Large Crude Carriers (VLCCs) atau Ultra Large Crude Carrierss (ULCCSs).
"Apabila siap sepenuhnya pada 2014, kawasan itu akan berubah wajah seperti Perlabuhan Rotterdam di Belanda, sekaligus mampu beroperasi sebagai Rotterdam Asia,"kata Ngau Boon Keat.-21/12/2012
Siri pertama dari lima siri berhubung pembangunan berkepentingan nasional di Pengerang. Wartawan Helme Hanafi ke sana pada 16 hingga 18 Disember bagi mengumpul maklumat mengenai projek tersebut yang akan disiarkan setiap minggu oleh Agendadaily. Siri kedua akan menjawab segala tohmahan pembangkang mengenai aspek kesihatan, keselamatan, sekuriti dan alam sekitar (HSSE).

82 comments:

Anonymous said...

OFF TOPIC

DATO FAUZI KELUAR PAS SEBAB DISURUH BAIAH TALAK 3 ISTERI JIKA KELUAR PAS???

ADAKAH BENAR BERITA INI?

JIKA BENAR, PATUT PUN PUAK2 PAS DAH JADI BODOH..KAH KAH KAH

rkb said...

Semangat aku melonjak-lonjak sampai ke ubun-ubun bila baca maklumat tentang pelaburan petrokimia di Pengerang ni !

Pemimpin-pemimpin negara memang berpandangan jauh dan bijaksana !

Anonymous said...

Sbb tuh ramai BABI2 dari Spork turun ke Johor arituh masa demo hijau...mmg depa yg sbnrnya takot trgugat dgn adanya RAPID PENGERANG ni yer...

Dan yg paling siok tgk BABI2 hijau yg kat Malaysia , ikot saje bila ketua BABI suruh brdemo...dasar otak letak kat jubor, sbb tuh BAGHAL nak mampus...

mende yg bole bawa manfaat di bangkang tapi bile tmpt maksiat tumbuh melata2 kat ngr pmbangang xnak pulak depa brdemo....

tu yg pembalakan tanpa aturan kat Kedah n Kelantan smp hakisan maha terok brlaku ..yg tuh elok la di bantah...

Anonymous said...

pembangkang otak udang!!..yehh..yehh..yehh hoh..hoh..hoo

hasil yg dah ada dorang kaut....perancangan baik yg nak di buat dorang nak boikot..hoohohoho

ooohhh.. otak udang!!...

pencacai keno mohong..kena bohong kena tipu...pemimpin pr kat atas hanya nak undi korang...

ooohhh..hoo otak udang semuanya yerrr...bila dipikirkan!!!

pembangkang HAMPEHHH>>HAMPAS dan mampos!!!

Anonymous said...

tu...cecuba korang nyanyikan..lirik tu...!!hehehe.hoh.hooo hooh hooo..otak udang!!!

lagu istimewa......buat pr!

Anonymous said...


kes tipikal - layanan dua darjat kerajaan UBN

isu tanah pengeran..... pampasan pindah kubur melayu dgn kubur cina mengapa berbeza? ada keadilan?

apakah melayu boleh ditipu, sedangkan cina tak boleh kena tipu?


dimana maruah melayu merdeka & berdaulat?





Anonymous said...


apakah melayu hanya diperhambakan oleh UMNO/BN utk jaga kepentingan ketua2 fasik mereka?


double-standards UBN!

Tukang Komen said...

Bes, boleh kerajaan pas kelantan ekspot anak muda mereka cari makan disana. Pas setuju pasal itulah. Kerajaan pas kelantan papa kedana dan bodoh nak urus negeri. Ceramah doa ceramah doa ceramah doa dan kutip derma itu je yg mereka tau. Kesian orang kelantan. Tinggal je parti pembela syiah dan khawarij.

Anonymous said...

anon 6.06

Melayu dihambakan sampai tahap keldai nape tak cakap. Malu ye? he he he. Ape nak segan2 ngaku je. DAP kan bos korang, he he he.

Anonymous said...

anon 5.56

tanah kubur melayu hanya batu nesan apa...lagipun tanah wakap kubur..tiada nilai bisnis!!

jirat cina..batu dan mar-mar..tanah jirat satu lubang berapa halaga? ribuan dan puluhan ribu lor!!
tempah tanah jirat pun suda cicah libuan ringgit!!tanah kubor suatu bisnis maaa!!


halaga kubor/jirat misti ada beza maa..

Anonymous said...

Anon 6.06

Meroyan nampak! Orang islam dalam umnno gulungan ahli sunnah. Dalam pakatan syiah ada,khawarij ada yg panjat bini orang pun ada. kha kha kha.

Anonymous said...

Biasalah UMNO punya projek hanya untuk UMNOputra sahaja. Kalau nak harapkan UMNO BARU bela agama, bangsa dan negara jauh sekali. Asalkan Bukan UMNO menjadi inspirasi untuk masa depan yang cerah!

Anonymous said...

dari kite hidup di bawah pemimpin melayu UMNO/BN, lebih baik kite bertuan kan kaum cina dibawah DAP.

cina DAP pun baik dgn tok guru kite.

double-standards UBN!

Anonymous said...

anon 6:10..

erk?..bukan 6:06 laa..anon 6:03!!!

sape hamba ..Fasik fasik ?? anon 6:03!!??

anon 6:03 minda tertutup!!

Anonymous said...

Kerajaan Umno/BN adalah anugerah Allah SWT kepada rakyat Pengerang, Johor dan Malaysia. Syabas Umno/BN.

Kesian orang kelantan. Sia2 je 22 thn kena kelepet hidup2 dgn janji2 tok2-lebai serban besar tempayan.
Tinggal je lah parti pembela Syiah dan Khawarij.

Anonymous said...

Bagaimana projek Tanjung Agas Oil & Gas Industrial Park di Pekan, Pahang? Senyap je? Sedangkan PM pernah umumkan peruntukan RM 450 juta untuk melaksanakan projek tersebut. Apa dah jadi? Pecah Tanah dibuat lebih awal dari Pengerang tetapi tak ada perkembangan. Rakyat Pahang tertunggu-tunggu perkembangan.

Anonymous said...


siapa yg akan boloti kemewahan dari 'jual hak rakyat' di pengerang ni nanti ya?

dulu tengku husin pajakkan pulau singapura ... akhirnya singapura lesap dari tangan melayu.... ini kerja siapa?


Anonymous said...


kih kih kih.. umno mengaku mreka ahli sunnah???? ... aku rasa umno ni ahli punah ranah ada la!

Anonymous said...

dari kite hidup di bawah pemimpin melayu UMNO/BN, lebih baik kite bertuan kan kaum cina dibawah DAP.

cina DAP pun baik dgn tok guru kite.

double-standards UBN!

December 22, 2012 6:14 PM
------------------------------
BABI SEKOR NEH YG TRLEPAS DARI KANDANG MASIH DI BIARKN BEBAS KAT KWSN PERUMAHAN...XDE SAPA2 NAK TEMBAK BABI NIEH?????

Anonymous said...

dun wory 6:39...klu umno/bn berjanji pasti ditepati...yg kecian tu parti syiah khawarij pun nak berjanji...habis r'yat di bohongi.

Anonymous said...


Anon 6.14.wahh sukanya ko kena pijak
dgn dap ya.
Kenapa tok guru kau baik ngan cina dap.
Bukan ke dulu tok guru kau kata kita jadi kapir kalau berkawan dgn kapir.
Guano tok gurumu ni.

Anonymous said...

dari kite hidup di bawah pemimpin melayu UMNO/BN, lebih baik kite bertuan kan kaum cina dibawah DAP.

cina DAP pun baik dgn tok guru kite.

double-standards UBN!
===================================

dah mmg standard MAt Sabu ...kalu tak dpt jilat nonok Normah...dpt kunyah babi pun tak per...eeeeeee pengotor org2 PAS ni.

Anonymous said...

6.42 toksah terperanjat pasal umno mmg ahli sunnah..kitorang tak terperanjat pun korang ahli syiah khawarij....hehehe

Anonymous said...



terasa nk tergelak jugak aku bila aku tenguk "ahli sunnah umno" cara hidupnya hampir semacam saja dengan chua soi lek & samy velloooooooo.......

sama2 ahli sekular asobiah(racist) ........ .....

Anonymous said...



DAHULUKAN SOLAT, UTAMAKAN ISLAM!

ooo ahli sunnah, ..ooo syiah, ...ooo khawarij, .... oo pas, ooo pkr muslim, oooo dap melayu, oooo rakyat muslim ..

moh& duduk dimajlis ilmu jap, lepas isyak kita pi masjid solat maghrib berjemaah kita balik...... dan chi chat lg..


Anonymous said...



correction:

DAHULUKAN SOLAT, UTAMAKAN ISLAM!

ooo ahli sunnah, ..ooo syiah, ...ooo khawarij, .... oo pas, ooo pkr muslim, oooo dap melayu, oooo rakyat muslim ..

moh kita pi masjid solat maghrib berjemaah & duduk dimajlis ilmu jap, lepas isyak kita kita balik...... dan chi chat lg..




December 22, 2012 7:15 PM

Anonymous said...

Alhamdulillah, Semuga Projek Petro Kimia di Pengerang berjaya.

Amin..........

Anonymous said...

Penganut PAS...cer senaraikan apa sumbangan PAS thdp perkembangan syiar Islam di Malaysia dan donia?

Anonymous said...

terasa nk tergelak jugak aku bila aku tenguk "ahli sunnah umno" cara hidupnya hampir semacam saja dengan chua soi lek & samy velloooooooo...
......................................................................

Knp tuan cuba mencipta golongan baharu? Islam Ahli Sunnah itu hanya satu. Tidak ada ahli sunnah UMNO, ahli sunnah PAS atau ahli sunnah PKR. Knp tuan mencipta gelaran ahli sunnah UMNO? Tidak samakah pegangan akidah penyokong UMNO dan penyokong parti yg lainnya? Sedarkah tuan dgn tindakan tuan yg membeza-bezakan ini bakal memecahkan umat islam keseluruhannya?

Anonymous said...

Bercerita bab pembangunan, apa sahaja yng di bangun kerajaan adalalh tidak betul khususnya komponen PR,PAS PIS PUS!

Dulu masa projek kereta nasional zaman Tun M,PAS kata tak praktikal membuang masa dan membazir.Tp hari ini klu korang perasan ada kereta nasional pada cermin belakang dilekatkan sticker gambar N.Ajis bermakna sudah tentu tuanya adalah
peyokong hamPAS!

Anonymous said...

Pok Nik dan pencacai PAS tok sah nak cakap banyaklah pasal projek Pengerang...PAS uruskan koperasi KOHILAL pun rugi...nak uruskan negara? boleh bankrup loo

Anonymous said...

sebab itulah nst spore selalu pro pembangkang sebab jika pembangkang menang rapid pengerang akan dibatal. maka tak terjejaslah singapork.

Anonymous said...

Bro GAP, kebanyakkan pencacai-pencacai PR sering mempertikai panggilan Penyokong dan bloggers pro UMNO/BN terhadap pemimpin yang mereka sanjungi itu sebagai Pengkianat Negara.

Dan kerana pemikiran mereka sempit, mereka tidak mampu untuk melihat atau memahami akan sebab kenapa Panggilan 'Pengkianat Negara' itu sering digunakan terhadap Pemimpin mereka.

Saya dengan rela, sering melihat corak pemikiran pencacai-pencacai PR baik ada pendidikan begitu juga dengan yang hanya pergi sekolah sampai darjah 6 sahaja, cara mereka berhujah dalam satu-satu hal berkaitan keburukan UMNO/BN yang kononnya dibongkar oleh Pemimpin mereka itu, amatlah menyedihkan.

Mereka hanya pencacai yang menyokong PR dengan membabi buta. Contoh kes berkaitan dengan Scorpene. Isu Scorpene adalah antara kebodohan Pemimpin PR dan juga pencacai mereka yang jelas terserlah.

Bak kata Mat Salleh - ianya adalah Jokes of the year. Terang-terang ianya adalah fitnah untuk memburukan kepimpinan Negara dan juga Angkatan Tentera Malaysia di mata Dunia.

Mereka tidak kaji. Mereka hanya telan bulat-bulat yang apa mereka dengar, dapat melalui akan ceramah mahupun saluran-saluran media sampah mereka yang lain.

Dan ini yang menyebabkan panggilan 'Pencacai' yang digunakan atas mereka adalah tepat sekali.

Mengapa segala projek yang mampu menjanakan ekonomi negara dibantah dengan mentah tanpa justifikasi yang kukuh? Seperti Lynas - lagi contoh kebodohan mereka tunjukkan pada kita, begitu dengan isu Pengerang ni, alasan mereka yang menjadi fokus keutamaan adalah 'Pencemaran Alam sekitar'. Itu sahaja?


Adakah Pemimpin Pembangkang ini anjing kepada Negara Asing? bertindak seperti Pejuang Alam sekitar ingin mensabotaj projek yang mampu menjanakan ekonomi negara dengan hanya memberi alasan - Pencemaran Alam sekitar? Itu sahaja yang mereka mampu? dan ditambah, Kroni akan dapat projek ini, sudah mampu mengambarkan akan hal yang sebenar?

Lihat dari skop yang besar. Penulis artikel itu telah beri beberapa Hint yang amat perlu untuk kita sebagai rakyat Malaysia yang waras untuk memahami akan kebenaran.


'negara tanpa hasil bumi itu' - fahami ayat ini, wahai seluruh rakyat Malaysia yang waras, fahami ia dengan sedalam-dalamnya.

Sebab itu Panggilan 'Pengkianat Negara' adalah sesuai digunakan untuk Pemimpin Pembangkang.

Anjing Negara Asing yang TAMAK!

Anonymous said...

Llu aku jd PM dah lama aku kasik kluar negeri klantan dr malaysia. Buek menyemak jo. Bukannya mendatangkan hasil. Telinga kling dan daun ketum ada la. Penyebar HIV terbesar di msia. Negari Perosak umat dan memecahbelahkan perpaduan sesama islam

merbah desa sgt said...

masa ni[UMNO/BN]memerintah dia[PEMBANGKANG]menentang habis habisan projek ni.misal kata kalau dia[PEMBANGKANG] menang nanti dia pulak yang buat PROJEK TU.ini HASIL NEGARA BEB.PR ingat orang MALAYSIA ni BODOH.

Anonymous said...

anon 9.37

sedih aku... bila ko masih pertahankan umno tu.. ahli sunnah yg kau tafsirkan......

ko semestinya tau makna ahli sunnah.... ianya diperolehi dari kerana keturunan sunni, bukan dari kerana mereka datang dari negari/ kawasan sunni, bukan ianya terikat pada satu2 zaman/masa......

ahli sunnah adalah mereka mengikut jejak sunnah Rasul & cara yg disepakati oleh khulafa' arrashidin serta amalan2 kemakrufan yg diijtihad oleh ulamak2 yg muktabar. Segala kesyirikan jalli atau khafi mesti terhindar, segala mungkar & maksiat bukan sesuatu yg boleh dibiar, segala kepalsuan & kezaliman tiada kompromi, segala keraguan & kemunafikan tiada singgah dihati muslim yg mukmin ( i.i sunni atau syiah) walau sekelumit!!!!!!

apakah semudah takrifan ahli sunnah umno yg sering mendabik dada tentang sempurnanya Islam bangsa melayu melalui umno atau melayu muslim mengikut tafsiran perlembagaan?

ko perhatikan ideologi sekular/ kapitalisme/ nasionalisme/ sosiolisme/ zionisme yg menyerap dalam minda para ketua umno itu tidak bercanggah dengan akidah Islam sebenar!

ko lihat sekeliling ko... benar2kan majoriti melayu hari ni berakidah dengan Allah, Rasul & Islam? ko perhati cara makan minum, pakai, tidur bangun, cara bekerja, cara hidup, dsb .......adakah menempati "SUNNAH RASUL" atau sebaliknya.


jangan sunni hanya pada lidah dan nama sahaja!!!!!


alfakir

Anonymous said...


pembetulan para 2

ko semestinya tau makna ahli sunnah.... ianya BUKAN diperolehi dari kerana keturunan sunni, bukan dari kerana mereka datang dari negari/ kawasan sunni, bukan ianya terikat pada satu2 zaman/masa......

Anonymous said...

Al fakir

Kalau begitulah, PAS juga bukan ahlul sunnah waljamaah kerana tindak tanduknya lebih mirip kepada puak khawarij!

Langsi said...

Layari link ni...

http://batuvskayu.blogspot.com/2012/12/tengok-neh-umno-makin-nazak.html

Anonymous said...

post ni pasal isu Pengerang,ekonomi..ape ke jadah macai2 PAS ni g melalut luar topic lak..pelik aku pemikiran diorang ni hish

Anonymous said...


pembangunan ekonomi yg tidak strategik akhirnya penempatan & pemilikan rezab melayu semakin pupus n terpinggir..... ko lihat JB saja....JB maju tp dimana duduknya melayu johor?

hari melayu masih boleh kembang hidung... nampak mewah tp dgn jual aset strategik @ tanah.......

dulu kl peratusan milikan melyu tinggi............... tp sekarang kaput...... hidup menumpang dibawah bangunan cina2......


boleh diharap lg ke umno utk2 jaga kepentingan generasi melayu akan datang..... melayu asyik boros, tertipu, berhiburan ....

Anonymous said...

Sudah la langsi gi belajar lagi
supaya korang boleh sekolahkan ko punya tok guru bahawa Allah tidak pernah mencarut.

Tok guru bengong anak murid 2x bengong kihkihkih

komandomelayu said...

152
Sebab ada melayu bodoh dan pemalas mcm kau le melayu tak mau rebut segala peluang depan mata !
Seburuk2 umno terlalu banyak juga dasar dan usaha untuk bantu melayu menguasai ekonomi!

Zaman 70an mana ada kedai runcit atau bengkel kreta milik melayu tapi sekarang berlambak entiti milik melayu yg berjaya !
Tapi kau mana nampak kan pasal kau belum lahir masa tu.
!,

Harap PR apa sumbangan kepada nasib melayu?
Aset Pkns milik melayu pun nak di jual!
Tanah milik melayu pas bg cina free lagi bodo!.,m

komandomelayu said...

Langsi

Sebodoh2 berok kalau di ajar masih berguna boleh naik pokok ambik buah!
Tapi kalau orang bodoh mcm kau lagi di ajar lagi jadi bangang tolol dan tak berguna kepada agama dan bangsa!

Bila kau nak jumpa aku?

Anonymous said...

kalau Singapore bolih buat tanpa risau tentang alam sekitar kenapa kita tak bolih. orang Pengerang jangan ikut cara bodoh orang PAS. Mereka taksub bukan bodoh dari segi academic.

Anonymous said...

Salam,aku umur dah 45tahun,sejak dulu lagi ape yg kerajaan Umno/BN buat mesti puak pembangkang akan bangkang tapi akhirnya golongan ni yg pelahap sekali.Contoh,projek kereta nasional,mereka cakap buat jarum pun tak reti tapi ada hati nak buat kereta...sekarangni dalam proton puak-puakni yg ramai keje kat sana,hari2 dok komplen kerajaan.Projek jambatan P.Pinang era 80an,PAS&DAP kata membazir disetiap ceramah,tapi kini minta kerajaan buat jambatan kedua atas alasan dah sesak.Lebuhraya Utara/Selatan jugak dikata membazir waktu awal 90an tapi sekarang PAS&DAP guna kereta mewah guna jalan tu supaya cepat sampai ketempat ceramah dan boleh tabur fitnah.Begitu juga dgn projek KLIA,membazir katanya,tapi sekarang berebut nak pakai supaya boleh keluar negara utk tabur fitnah burukkan kerajaan.Dan yang paling Mega Bangkang ialah nak gadai PUTRAJAYA yg ketika itu belum siap sepenuhnya pada 90an kalau berjaya membentuk kerajaan krn mereka anggap membazir tapi kini sibuk pulak nak tawan Putrajaya.Itulah cerita lama yg dijaja baik diceramah2 dan dikedai2 kopi oleh puak pembangkang ni tapi akhirnya telah terbukti projek2ni memberi manfaat kepada rakyat termasuklah pembangkang otak tiga suku ni.

jiwakita said...

pecacai pr bukan bodoh...sangat bijak perbodohkan orang lain...tu namanyak taksub tak kena tempat..jumud bertingkat!!

Anonymous said...

Aku sudah 50 tahun tetapi tak hairan dengan bertapa gelojoh UMNO dan kroni merompak harta kekayaan negara kita dengan begitu rakus sekali. Jangan di per'lembukan' oleh UMNO=Parti syaitan.

Anonymous said...

MANA BUKTI MEROMPAK TU PENCACAI PR 50TAHUN YG BANGANG?

KALAU HANG KATA UMNO DAN KRONI, TU ANWAR PUN BEKAS UMNO JUGAK. BOLEH PULAK PEJAM MATA YE?

ISU TERBARU TANAH DI KELANTAN DAPAT KAT KAFIR DAP..BILA DIDEDAHKAN, BERBELIT2 LIDAH DEPA NAK JAWAB. SO GUNAKANLAH AKAL 50TAHUN HANG TUUUUU..KE HANG TAKDE AKAL PUNYA MAMAT 50TAHUN? HEHE

Anonymous said...

ko lihat sekeliling ko... benar2kan majoriti melayu hari ni berakidah dengan Allah, Rasul & Islam? ko perhati cara makan minum, pakai, tidur bangun, cara bekerja, cara hidup, dsb .......adakah menempati "SUNNAH RASUL" atau sebaliknya.
.....................................................................
Sbg manusia, kita tidak sempurna tuan. Ada kesalahan dan kesilapan yg dilakukan. Maka amat tidak adil utk terus menghukum seseorg itu terkeluar dr pegangan ahli sunnah krn mereka tidak mampu utk istiqamah terhadap jalan dan cara hidup para anbiya'. Tindakan melabel mereka itu sbg ahli sunnah UMNO dan mereka ini sbg ahli sunnah PAS hanya memecahkan umat krn ia didasari oleh fahaman politik tidak ada unsur berlapang dada dlm pengelasan ini.

Dlm pegangan ahli sunnah ada 4 mazhab yg besar bukan? Tetapi pernahkah tuan mendengar keempat-empat imam dlm mazhab itu bertelagah? Mengelaskan pegangan mereka sbg ahli sunnah Syafie, ahli sunnah Hambali atau pun ahli sunnah Maliki? Tidak pernah bukan? Malah keempat-empatnya tidak pernah menganggap yg mereka lebih betul berbanding yg lainnya. Krn apa? Krn pegangan ini tidak didasari oleh fahaman politik tetapi atas dasar berlapang dada sesama muslim.

Anonymous said...

Setuju sangat- sangat dengan anon kat atas. Aku duduk d pengerang. Orang pengerang suke aje dengan mega tu. Anak- anak dia org x yah gi jauh-jauh. keje melambak kat sini. Nape pulak orang luar kecoh? Pembangkang je yg bodoh. Kalau bagus sgt pergi marah singapork sb tambak laut berleluasa. Kecut plak.

Anonymous said...

Oi kau kata org parti syaitan ni kau tu malaikat ke. Pandai- pandai je org parti syaitan. Kalau aku ckp pas tu parti firaun kau marah x? Bodoh

Anonymous said...

Bro GAP

Sebenarnya pr takut dengan plan transformasi Najib. Kalau nak tahu pelabur jepun yang dah bertapak di Thailand dan China semakin ramai beralih arah ke msia. Banyak isu politikal yang yg menyebabkan orang jepun berkecil hati dengan China. Thailand pula tak habis dengan perebutan kuasa dan banjir besar setiap tahun. Banjir besar tahun 2011 telah menyebabkan sykt jepun kerugian trillon dollar.

Generasi Terhebat Terengganu Bangkit Runtuhkan UMNO said...

GAP tolong report ke pihak JAKIM, pasal forum di bawah!! Ia menganggu ketenteraman awam.... hehehe :-)


~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

Generasi Terhebat Terengganu Bangkit Runtuhkan UMNO said...

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

~ www.forumUMNO2013.com ~

Anonymous said...

He.he.he...pjg tajuk tu,biasanya akalnya pendek,sependek dan sebengkok abang 'anu'gerah ,aku cadang kau buat buku dan jual dari rumah ke rumah..tu pun kalau tak ke penyapu.

Anonymous said...

komando 6:28

bila pulak aset PKNS nk dijual...samada kau nk fitnah atau kau kau tak paham hal korporat..lg byk kau ckp lg terserlah kebodohan kau ni...

Anonymous said...

anon 9.52

Dlm pegangan ahli sunnah ada 4 mazhab yg besar bukan? Tetapi pernahkah tuan mendengar keempat-empat imam dlm mazhab itu bertelagah? Mengelaskan pegangan mereka sbg ahli sunnah Syafie, ahli sunnah Hambali atau pun ahli sunnah Maliki? Tidak pernah bukan? Malah keempat-empatnya tidak pernah menganggap yg mereka lebih betul berbanding yg lainnya. Krn apa? Krn pegangan ini tidak didasari oleh fahaman politik tetapi atas dasar berlapang dada sesama muslim.

---------------------------------------

aku pun setuju yg keempat2 imam mujtahid tu tak pernah bermusuhan dengan perbezaan pendapat kerana mereka mengambil hanya satu sumber asas saja (USUL) iaitu alQuran & al Hadist .... cuma yg berbeza ijtihad hanya hal2 Furu' dari sudut tafsiran, qias, balaghah, tamsilan, bayan, waqi' (suasana semasa), adat (kebiasaan budaya setempat) sahaja....... SEDANGKAN perbezaan politik & cara hidup UMNO denngan PAS adalah perkara USUL (Pokok/Dasar), bukan peraka FURU' (cabang) .......

UMNO tu mengambil sumber IDEOLOGI SEKULAR ASOBIAH...Perlembagaan UMNO Fasal 3 ..."berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu"... .... tiada syarat parti mesti mengambil prinsip & syariah Islam secara mutlak sebagai dasar & amalan parti walaupun disebut secara umum matlamat parti UMNO dalam Fasal 3.3.

manakala PAS pula dgn jelas IDEOLOGI DASAR PARTI adalah Akidah & Syariat Islam, serta keahlian kpd semua ummah yg akil baligh (15 tahun keatas) ....

Perlembagaan PAS;

Fasal 3. Dasar
Dasar PAS ialah ISLAM

Fasal 4. Seruan
Seruan PAS ialah ALLAHUAKBAR

Fasal 5: Tujuan PAS ialah:-

1.Memperjuangkan wujudnya di dalam Negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah


Fasal 6. Usaha-Usaha:

(1) Menyeru umat manusia kepada Syari’at Allah dan Sunnah RasulNya melalui dakwah secara lisan, tulisan dan amalan.

(2) Memperjuangkan Islam sebagai aqidah dan syari’ah serta menjadikannya sebagai panduan berpolitik dan bernegara serta memperkenalkan nilai-nilai ke Islaman dalam usaha menegakkan keadilan dan kemajuan di segenap bidang termasuk pemerintahan dan pentadbiran, ekonomi dan sosial serta pelajaran dan pendidikan.

Fasal 7. Hukum dan Kekuasaan

(1) Adapun hukum yang tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah KITABULLAH dan SUNNAH RASUL serta IJMAK ‘ULAMAK dan QIAS yang terang dan nyata, dengan tertakluk kepada hukum yang tertinggi itu, kekuasaan PAS adalah dipegang oleh Muktamar Tahunan.


Ko orang bandingkan...... asas politik UMNO dengan asas politik PAS yg paling rajih (kuat) kpd kita yang beragama Islam...


Anonymous said...

11:28

Aku setuju dgn cadangan anon 11:56.
Lebih praktika ko buat flyers dan hantar dari rumah ke rumah macm along pinjam wang buat.

Klu nak berkesan lagi ko tampal kat tiang2 lampu dari Terengganu ke Putrajaya.

Jangan lupa ayat..UMNO kafir, UMNO murtad dn KO UMNO!Kerana ayat tu ucacapan dari seorang guru yng murshid lagi bertaraf ulamak yng tak ada dosa!

Jangan lupa juga ko letak gambar jam Omega,sebab tok guru korang sayang pada pemilik jam tersebut yng tersimpan rapi di dlm bilik tidurnya!

Oh ya pesan persaudaraan aku pada Hadi Awang klu dia nak pinjam batang joran dan mesin pancing aku ada.Jenis Accurate.Apalah sangat amanatnya setakat keluarga cerai berai,pulau memulau, putus sedara, kahwin tidak sah,menyebabkan Ibrahim Libya mati kecik punya hal.Bak kata Tok Guru N.Ajis yng maksum tu tak ada yng bahayanya amanat Hj Hadi!

Anonymous said...

11:24

Klu baca apa yng di gariskan memang cantik perjuangan PAS.Tapi itu atas kertas!

Faktanya dari segi perbuatan PAS mirip kepada doktrin puak khawarij! Itu yng terlupa 11:24 huraikan.

Contoh yng paling senang dari sekian banyak contoh.
Amanat Hj Hadi telah menyebabkan perpecahan kepada orang2 islam di Malaysia.Kalau betullah perjuangan PAS belandaskan sunnah mereka sepatutnya menasihati Hj Hadi kerana natijah amanat itu telah memberi implikasi yng buruk kepada hubungan persaudaraan islam!
Bukankah islam itu bersaudara?

Tetapi apa yng di lakukan PAS??mendoakan saudara islam mereka dari UMNO KO. Sebaliknya mendoakan kebaikan untuk musuh nyata mereka kafir harbi DAP yng nyata menolak islam melalui pengerusinya Karpal Sing 'over my dead body'!

Masyaallah!Allahuakhbar!

Anonymous said...

Ralat
bukan 11:24 ttp untuk 12:24

aku12:46

Pekong Pondan said...

Very good.

When you have oil you should also control the refining industry.

All Praise To Barisan Nasional.

Anonymous said...


Aljuburi...

Anonymous said...

Rakyat risau kalo parti UMNO= parti Syaitan bina refinary berapa pula wang billion negara akan dirompak merka. Alangkan lembu pun kena kebas, bayangkan ini pula!

Anonymous said...

Ko orang bandingkan...... asas politik UMNO dengan asas politik PAS yg paling rajih (kuat) kpd kita yang beragama Islam..
.................................................................

Sy tidak suka membaca dan mendengar cakap-cakap shj. Sebaliknya sy lebih suka melihat hasil. Sy memandang tinggi gelaran Serambi Mekah yg dijolokkan kpd sebuah negeri. Maka sy ingin melihat negeri itu menjadi pelopor dan model utk menterjemah segala mcm perkara dan fasal didalam perlembagaannya. Sy mahu melihat negeri itu menjadi negeri yg paling hebat akhlaknya, daya saingnya, ekonominya, pendidikannya malah peraturan islamnya. Supaya boleh dijadikan asas ikutan kpd negeri-negeri yg lain.

Anonymous said...

Rakyat risau kalo parti UMNO= parti Syaitan bina refinary berapa pula wang billion negara akan dirompak merka...
..................................................................

Jika segala mcm kekayaan dan hasil bumi di Malaysia ini dirompak sejak 50 tahun dahulu lagi, rasanya bolehkah negara kita berada pd tahap ini sekarang?

Anonymous said...

Alolololo.ckp byk x guna bro.kalau pas tu dah perfect sgt?pesal kes salon kat klntn dgn tngkap khalwat tu tiba2 leh kowtim pas kena sergah dgn karpal?telo org2 pas dah kena pegang ke ape?tlg jelaskan boleh?xmo spin2 eh.munafik namanye....

Anonymous said...

AsasPolitik mmg le cantik dan kukuh sb semua tu teori. Praktikalnye cube ceritalah. Dalam banyak hal teori mmg baik punye tapi praktikalnye hancus.

Anonymous said...

Ape yang kau risau. Kalau x suke berambus. hati busuk pekong

komandomelayu said...

1206

Aku tak pandai tapi belum tentu bodoh mcm kau cakap!

Habis yg nak jual kompleks pkns ,menara pkns dan sacc mall tu sapa? Kerajaan berok mat yeh ?

Habis menteri besar pas kau terlampau pandai ke bagi tanah 999tahun kat cina perak?

Menteri besar parti mana yg bagi tanah berpuluh2 ribu ekar di lojing,gua musang kpd cina?

Sekarang kau bagi pulak bukti kepandaian kau sebelum aku maki parti kepala bapak PR kau!

Anonymous said...

orang orang pas bodo bodo belaka..kah...kah..kah..

Servant of God said...

Pencacai Pas dan PR yang tak sedar diri,

Korang ada hati nak kata Melayu diperhambakan kerajaan BN.

Tapi korang jadi anjeng yang boleh disuruh untuk gadaikan kalimah Allah, korang tak sedar noo?

Lepas tu masih berani nak pertikaikan agama dan iman orang lain? Pegi mampus laa kamu.

Anonymous said...

Servant of God..ko la pegi mampus dulu kucing kurap.asal mashuk semua boleh jadi.hampeh la ko.

otai JB said...

Inilah rupa puak yg tlh ditarbiahkan olh pas. Bravo pas

Anonymous said...

Baik ada makna....

Anonymous said...

Ada.....patung budha banyak kat Kelantan....besar dan tinggi pulak tu

Anonymous said...

Terhutang budi

Anonymous said...

Ada.....patung budha banyak kat Kelantan....besar dan tinggi pulak tu

Anonymous said...


KITA DAPAT BEZAKAN ANTARA PEMBANGKANG MELAYU DAN PEMBANGKANG CINA DENGAN TERPERINCI;

SEGALA MACAM ISU, CONTOH LYNAS DIKUANTAN DAN RAPID DIJOHOR.
PEMBANGKANG MELAYU ADALAH MANUSIA PALING BODOH TIDAK BERPENGTAHUAN, TAK BOLIH MEMBACA EKONOMI NEGARA DAN KEMAJUAN MASA DEPAN SEBAB OTAK MEREKA SIANG MALAM CUMA DENGAR ULARMAK MERAPU DIPENTAS TANPA LOGIK, PEMBANGKANG CINA JIKA ADA KEPENTINGAN EKONOMI MEREKA BALING BAYU SEMBUNYI TANGAN. MELAYU BUTA DAN OTAK BEKU.

MENJELANG PRU 13 signboard dan banner parti pas telah mendahuluui lain-lain kumpulan politik memjanjikan: HARGA MINYAK DAN HARGA KERITA AKAN DITURUNKAN. disini nyatalah hilang akal kepimpinan pas dan kebodohan HAMPas paling terang. yang sesiapa orang waras akan jawab adalah MUSTAHIL.

KERITA dengan murah, pas fikir kerita dibuat macam buat kerita kuda dan minyak bolih digali dari perigi belakang rumah saja. sedangkan kita hendak dapat air bersihpon kosnya bukan sedikit,

PAS @ BODOH
PAS @ BODOH
PAS @ BODOH

Anonymous said...


generasi hebat nak runtuhkan UMNO???

ENGKAU ADALAH MANUSIA SEWEL, SAWAN, SASAU YANG TAK ADA HARGA DIRI.......
...........................
...........................
...........................
...........................
...........................
كفالابوتوهبافكهعفرضيلهممفوبابيفوكيهكلو

Servant of God said...

Anonymous said...

Servant of God..ko la pegi mampus dulu kucing kurap.asal mashuk semua boleh jadi.hampeh la ko.

December 24, 2012 1:22 PM

-----------------------------

Kat padang mahsyar nanti kita tengok siapa yang dibayar untuk menipu yer?

Anonymous said...

terbaik