Saturday, December 15, 2012

JANGAN JADI BANGSAT : ARTIKEL ZAINUDIN MAIDIN ADALAH MASTERPIECE !


artikel zainudin maidin adalah master piece.

kepada sesiapa yang pernah membaca tulisan dan bukunya, kandungan dan gaya penyampaiannya cukup padat dan tepat.

terjahan dan kupasan beliau lebih bersifat pengulangan pengalaman dan ulang tayang pensejarahan.

zainudin maidin menulis berdasarkan kepada pengamatan dan pensejarahan.

itu adalah hakikat penulisan zam.

dia melakukan research dengan cukup teliti. isu yang diketengahkan akan difakta kan dengan penghuraian tarikh dan ketika yang tepat.

isu lama dan baru digabungkan menjadi satu, tujuannya supaya pembaca boleh melakukan pembacaan bandingan.

politik adalah sejarah.
politik adalah perbandingan.
politik adalah menghurai watak dan masalah.

seminggu lepas zam menulis artikel dalam utusan.

ini bukan sekali, tapi dah banyak kali zam menulis dalam artikel.

namun yang menjadi ribut di kelompok media dan pengamal parlimentari jakarta bilamana zam menggelarkan anwar ibrahim dan bj habibie sebagai the dog of imperialism.

dog satu perkataan.
of satu perkataan.
imperialism satu perkataan.

digabungkan perkataan itu oleh zam untuk menjadi satu contoh ayat.

zam tak panggil bj habibie anjing.
zam tak panggil anwar anjing.
zam menulis menggunakan kaedah bidalan.
bidalan dan simpulan bahasa.

adakah anda faham maksud bidalan dan simpulan bahasa ?

dalam bangsa melayu, seringkali simpulan bahasa dijadikan bahan untuk menyampaikan maksud.

gunting dalam lipatan adalah simpulan yang menggambarkan akan ada musuh dalam lingkungan sekumpulan manusia. 

gunting dalam lipatan bukan bermaksud objek gunting itu diletakkan dalam lipatan kain.

melayu kaya dengan simpulan bahasa.

orang putih juga punyai keupayaan untuk sama bersaing dalam menyimpulkan bahasa.

2 hari lepas bukan main melalak lagi media dan ahli parlimentari indonesia yang cukup marah dengan terjahan zam yang menggelarkan bj habibie dog of imperaliasm.

apakah tidak benar dakwaan zam ?
adakah zam sebegitu bodoh untuk tidak mengkaji faktual ?

bj habibie adalah presiden indonesia ke 3 selepas sukarno dan suharto.

selepas peristiwa ganas reformasi di indonesia, yang berpunca dengan serangan matawang bj habibie dilantik menjadi presiden ke tiga indonesia atas arahan/desakan/kepatuhan kerajaan indonesia yang jatuh maruahnya dipijak IMF.

ini adalah hakikat.

matawang indonesia jatuh merudum pada tahun 1997 sebulan selepas argentina dispekulasikan matawangnya.

dek kerana jatuhnya matawang dan ekonomi indonesia, mereka terpaksa meminjam wang kepada IMF.

bukan setakat itu, segala dasar ekonomi pun indonesia terpaksa ditelunjukkan caranya oleh IMF.
SAAT JATUHNYA MARUAH NEGARA INDONESIA

indonesia berhutang maruah dengan IMF.
hingga ke hari ini, hutang mereka masih belum dilunaskan lagi.

cekapnya dr mahathir apabila enggan mengikut cakap anwar ibrahim untuk malaysia turut serta dalam meminjam wang dari IMF.

di waktu hambatan kejatuhan ekonomi, malaysia tidak melaksanakan dasar meminjam wang dari IMF. sebaliknya dr mahathir telah menambat matawang malaysia pada kadar USD1 = RM3.20.

inilah kebijaksaan dr mahathir untuk tidak tunduk kepada desakan dan pujukan anwar supaya malaysia meminjam dari IMF.

1997 merupakan alaf baru.

situasi politik tidak memungkinkan untuk sebuah negara menjajah sebuah negara melalui kaedah militer.

alaf baru memungkinkan satu perang baru antara negara kuasa besar dan yang lemah.

negara lemah tidak dijajah melalui kuasa militer, sebaliknya ia dilakukan melalui penjajahan ekonomi.

menjajah adalah sama maksud dengan imperialism.
dulu imperialism dilakukan melalui kaedah ketenteraan.
sekarang imperialism dilakukan melalui kaedah ekonomi.

apakah tidak berlaku sekarang imperialism IMF terhadap indonesia ?

dalam artikel masterpiece nya minggu lepas, zam meletakkan anwar dan bj habibie sebagai anjing suruhan kepada imperialisme baru barat.

simple as that, mudah sahaja.
jauh pergi, zam juga menggelarkan mereka sebagai pengkhianat.

setuju ?
ya aku amat bersetuju dengan terjahan zam.
takde yang salahnya mengenai artikel zam.
ini adalah artikel intelektual yang menggambarkan kepada masyarakat akan perlunya rakyat berhati-hati dalam memilih pemimpin.

kita jangan jadi bangsat lah untuk senantiasa takut dan tunduk kepada tekanan.
study lah dulu kes yang diperbincangkan.
bentangkan pro dan kontra tanpa rasa takut.

2 hari lepas ahli parlimentari indonesia mendesak zam memohon maaf secara terbuka.

apa yang mereka gusarkan ?
kenapa takut kepada rekayasa laungan demokrasi dan hak asasi ?

dog of imperialism adalah bidalan berfakta yang menggambarkan suasana sebenar politik,player politik,isu politik,tarikh politik dan kejadian politik.

jika benarlah kamu mengaku sebagai jagoan yang mendesak untuk orang lain hormat kepada kamu...

maka sewajarnyalah juga kamu juga harus menjaga adab rakyat kamu yang selama ini tidak pernah hormat dengan perasaan negara jiran malaysia, yang senantiasa menolong kamu dikala kamu MEMBUTUHKAN PERTOLONGAN.


108 comments:

Anonymous said...

.



Selamat pagi , semua .





.

Anonymous said...

indonesial memang perlu di tunjukkan di mana BUTUH nya....

mk said...

Komen yang tepat dan bernas - Tak macam sesetengah blogger pro BN yang hentam Zam tanpa alaan kukuh cuma semata mata tunduk kepada tekanan Indonesia. Syabas buat blogger GAP

rakab said...

Kenapa perlu Habibie menonjolkan dirinya bersama Anwar Ibrahim ketika bahang pilihanraya di Malaysia hampir kemuncak ??

Tanggapan orang ramai tentulah bahawa Habibie mengiktiraf dan memberi sokongan kepada Anwar Ibrahim.

Sedangkan di negara ini Anwar dikenali sebagai seorang yang rendah moral, pengkhianat bangsa dan agama serta menjadi talibarut yahudi.

Pasal itulah BJ Habibie kena ganyang dengan TS Zam!

Anonymous said...



dahsyatnya Indonesia hidup dengan beban HUTANG ASING(Foreign debts)!


betul ke fakta zainudin mydin ni yg Malaysia tiada bebanan hutang asing dari luar negara dari zaman kemewahan Mahathir, keselesaan Abdullah dan terkini era keborosan keluarga Najib?

cuba para penjenguk forum ini cari fakta tepat nilai HUTANG NEGARA & kadar inflasi yang terbeban kepada rakyat hasil ketirisan ekonomi & kecurangan tadbir urus kerajaan UBN!

zainudin ni memang terkenal dgn kaki ampu & tukang spin pemimpin2 UBN saja dengan istilah yg pernah disebutnya "professional bias" ..... kesahihan masih boleh diragui & dicabar secara fakta akademik atau profesional!


negara hanya pernah kemuka bajet surplus pd 1997 diera Anwar jd Menteri Kewangan.

berapakah jumlah HUTANG negara sekarang?

GST UBN akan cekik duit rakyat untuk bayar hutang negara kerana ketirisan & pembaziran melampau wang negara oleh UBN!

fikir2kan masa depan kita jika UBN terus berkuasa & bermaharajalela!

ABU

Anonymous said...

Anon 8:12..

Ko tanya Obama..negara US ada hutang x..ckp mcm x sekolah.

usin said...

itu pasal la zam gelar bj habibie 'the dog of imperialisme'. apa bodoh sgt indon ni mentafsir kata ganti 'dog'. zam tidakpun mengatakan bj habibie itu anjing. kalau 'underdog' tu maksudnya bawah anjingkah?
one more thing, apa pasal la bj habibie ini begitu intim mendampingi anwar sedangkan anwar adalah entiti pembangkang di malaysia berbanding najib sebagai pm yg memerintah. bukankah ini bermakna bj habibie menyokong gerakan menentang kerajaan malaysia sedia ada? kenapa bekas presiden memilih entiti pembangkang berbanding pemerintah di negara jiran sebagai rakan intim politik? di sini telah menjelaskan persamaan antara anwar dan bj habibie sebagai 'the dog of imperialisme'.

Anonymous said...

GAP TERBAEEEEKKKK!!!! aku sendiri pernah ke indonesia dan beberapa org rakyat indonesia juga benci dan marah pada bj hahahabibie... majoriti rakyatnya menolak tetapi si jubur wal langgani pelacuri masih mengangkat bj hahahabibie pemimpin yg hebat...

Anonymous said...

sebab masadepan aku lah aku nak undi BN... anon 8:12 ... ada paham... yg kau tak habis kecewa... menabur fitnah tak habis2 ...

Anonymous said...

Bodoh, US pun berhutang, tak sekolah ke?

usin said...

anon 8:12 am
faktanya semua negara ada hutang. boleh bagitau kt sini dgn fakta negara mana yg tiada hutang? adakah US, jepun, korea malah israel tiada hutang? anda ingat mengurus ekonomi sebuah negara hanya sekecil mengurus ekonomi anak bini. sebuah syarikatpun untuk membuat sesuatu projek pasti mendapatkan dana dari pinjaman untuk menjayakan projek tersebut. yg perlu anda faham ialah sebuah ekonomi itu teruk jika tidak mampu membayar hutang mengikut jadual yg ditetapkan. boleh tunjukkan kt sini bila negara kita gagal menjelaskan hutang mengikut jadual? oh ya, negeri kelantanpun kekadang gagal jelaskan hutang kpd pusat mengikut jadual tetapi boleh dirunding utk diselaras semula. hahahaha, ada penjelasan anda tentang ini?

tobeng said...

Abu,

Hutang negara masih dalam status 'boleh urus'.Boleh aje taknak berhutang atau kurang hutang tapi ekonomi tak jalanlah macam kelantan.Kita berbelanja dan berhutang,dengan secara tak langsung akan menggerakkan ekonomi.

Semasa ekonomi Malaysia dan dunia seluruhnya jatuh dalam hujung2 tahun 1990an dulu,tun m menggalakkan rakyat berbelanja bukan berjimat dan menyimpan.Pelik tapi benar.Tujuannya supaya pengaliran/kecairan ekonomi.Kalau semua orang simpan duit dan duduk diam2 di rumah,ekonomi akan jem dan beku.Itu logiknya.

Anonymous said...

Mampus umno kali ni. Dari pemimipin , blogger hingga pencacai-pencacai , semuanya otak lembu NFC

Anonymous said...

Bg aq..Indon neh mmpunyai prangai sebijik mcm penganut PAS...kalo Indon depa xbole tgk apa2 tentang Malaysia lebih dari mrk..wlpon pemimpin mrk terok mcm bangkai ,,tapi jgn sekali Malaysian kutok ,tapi org len bole....

Penganut PAS pulak xbole tgk UMNO lebih dari mrk,,pemimpin mrk yg hamPAS tahap TAIK org UMNO jgn sskali kutok tapi org luar dari UMNO bole...

Bermakna INDON dan PAS punyai persamaan ,,dengki,khianat dan cemburu tahap SETAN tdhd Malaysia dan UMNO...dan mrk sgp Malaysia/UMNO hancur wlpon sebangsa dan seagama(?) dgn mrk...

Mmg sama kan? sbb kalo takat kalah dalam sukan pon sgp bakar stadium???????????

muahahahahahhahahahahahahah

Anonymous said...

9.18

tu lah orang PuKiR..dah tak dapat balas hujah ilmiah, di sentotnya lubang taik belakang. sebijik B.A.B.I...

Anonymous said...

.ORANG KAYA INDÔN TAMBAH KAYA YANG MISKIN TAMBAH MISKIN. PEMIMPIN INDON OTAK MATI.B.J. HABIBIE JADI APA DIA LAKUKAN BANYAK RAKYAT INDON CARI MAKAN D MALAYSIA JADI PELARIAN.

Anonymous said...

cuba para penjenguk forum ini cari fakta tepat nilai HUTANG NEGARA & kadar inflasi yang terbeban kepada rakyat hasil ketirisan ekonomi & kecurangan tadbir urus kerajaan UBN!...
...................................................................

Sy teringat serangan yg dikenakan kpd Tan Sri Syed Mokhtar yg mempertikaikan tentang hutang syarikatnya oleh pemimpin PR tidak lama dahulu. Dan jawapannya mudah, jangan lihat kpd hutangnya, tetapi lihat kpd kemampuannya ytk menguruskan hutang itu.

Dan skrg tuan mula berkata tentang hutang negara. Dan jawapannya juga sama. Lihat kpd kemampuan negara kita menguruskan hutang itu.

Anonymous said...

KeMAMPUSan UMNO sudah semakin jelas sekarang . Pencacai-pencacai umno mcmaman sekarang . Tak terasa sakit hati ke dgn pendedahan Deepak & kebodohan Zam tu .

Anonymous said...

Berhujjah dgn pencacai-pencacai UMNO, tak perlu fakta sebab seperti yang rakyat Malaysia tahu puak-puak UMNO ni memang spesis bangang , penuh fitnah & auta

Anonymous said...

Berhujjah dgn pencacai-pencacai UMNO, tak perlu fakta...
.................................................................
Adakah tuan menganggap semua rakyat Malaysia ini mempunyai minda kelas ketiga? Zaman akses infomasi dihujung jari ini, ramai yg mencari dan menilai maklumat. Dan ini semua memerlukan pembuktian berfakta.

Anonymous said...

Hutang dgn siapa? Org luar atau dgn org dalam? Yg pasti bukan dgn imf....dan tidak akan jadi hamba kpd imperialis barat. Kalu hutang dgn org dalam maksudnya dgn epf, socso, kwap & lain2 lg semata mata digunakan utk kos pembangunan.....utk generate aktiviti ekonomi negara. Kalu aktiviti ekonomi tak bergerak atau stagnant.....atau ringgit tidak bertukar tangan....itu akan menjadikan negara tak produktif..... Rakyat akan terkesan drpd pendapatannya

Anonymous said...

KeMAMPUSan UMNO sudah semakin jelas sekarang . Pencacai-pencacai umno mcmaman sekarang . Tak terasa sakit hati ke dgn pendedahan Deepak & kebodohan Zam tu .

December 15, 2012 9:42 AM
---------------------------------
Berita n akuan brumpah yg kafir HARBI bw ko telan bulat2 tapi bila DSN seorng Islam bersumpah atas nama Allah menafikn prnah trlibat dgn pompuan Monggolia tuh ko tolak dan ko nafikan...hny kafir sj yg menafikan keESAan Allah S.W.T..

Anonymous said...

indonesia ni depa bukan bolih orang lebih, they expect you to be inferior al the time. you can never trust them even if you marry them. they will drain you clean.

Anonymous said...

Pecacai anuwar semakin terdesak sehingga mencari sokongan puak indon yg " semua bisa pak asal ada ongkosnya". Puak yg kononnya mempertahankan maruah tapi ngak ngerti apa itu maruah. Apayg mereka kata atau bikin semuanya dibiayai. Inilah golongan pecacai pr di indon.

Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

otai JB said...

Banggang punya komen, malaysia ada berhutang gan lMF ke bahlol. Lain kali nak tulis tu, buat kajian dulu, bukannya main redah je macam anu-ar yg semua hentam, tak kira laki-pompuan @ belakang-depan gok. Malaysia guna sumber dalam negara, buka dari IMF @ US @ negara luar. Ada juga sedikit dr luar iaitu jepun , itupun dgn kadar % yg sangat rendah berbanding IMF. Lain kali, buat research dulu banggangg

Anonymous said...

tapi zam kata kita takde hutang...

Anonymous said...

seriously low class punya zam...knpa nk heret pemimpin luar dlm kancah politik kita...cuba org indon babit mmahathir..mesti kita bengang...

Anonymous said...

Orang2 PAS ni bangang bodoh bangal tapi mengatakan UMNO bangang, kalau UMNO bangang Malaysia tak akan maju seperti sekarang, tapi PAS Kelantan pun tak terurus, hutang negeri tak terbayar, air keruh pekerjaan tak banyak, kalau setakat jual nasi lemak tepi jalan tu sampai kiamat pun tidak akan meningkatkan taraf hidup rakyat, lagi2 nak megah dengan TESCO, itulah yang selalu dicanangkan.

Anonymous said...

ORG PAKATAN MANA BOLEH BERHUJAH DENGAN FAKTA KERANA SUMBER MEREKA TERHAD,HARAMKAH,MELOYAKINI,SUARA KELDAILAN TUELAH KITAB2 MEREKA.BIASALAH KALAU BERHUJAH DENGAN MEREKA MESTI AKAN KENA MAKI HAMUN BILA MEREKA DAH X BOEH JAWAP.

Anonymous said...

9.42 AM.

Pencacai PR ni bila dah tak dapat jawab isu mereka mulalah meracau, kata orang lain bodoh, orang lain bangang, padahal merekalah yang layak memegang title itu. Itu yang aku nampak.

Anonymous said...

berhujah dengan pencacai taksub sheikh aljuburi hanya membuang masa, mereka ini memang diciptakan dan dijadikan hanya untuk dibodohkan dan diperbodohkan....huhuhu.

Anonymous said...

B.J.HABIBIE MEMBUAT TIMOR TIMOR TERLEPAS DARI INDONESIA. JAWATAN PRESIDAN YANG PALING CEPAT DLM SEJARAH INDONESIA DAN TAK ADA APA2 PEMBANGUNAN. PRESIDAN R.I. YANG PALING TAK G U N A. tq

Anonymous said...

Fakta pencacai-pencacai UMNO dr Utusan Meloya. Mana boleh lawan beb fakta-fakta dr PR. Isu Deepak , bnyk aku tengok blogger UMNO spin cerita. Deepak sendiri cabar supaya tunjukkan sepenuhnya video tersebut tanpa diedit. Ada berani ke pencacai-pencacai UMNO. Ketar lutut masing-masing bila dicabar oleh Deepak. Memang sehingga sekarang UMNO sudah kehabisan modal sekarang sebab tu pencacai asyik ulang fitnah yang sama pada PR. UMNO memang sudah lapuk selapuk isu-isunya. Sebab itu aku kata nak berhujjah dgn org UMNO tak perlu fakta pun . Mentaliti pencacai-pencacai UMNO memang tahap bangang.hehehe. Kalau kat TV bolehlah sembang sorang-sorang . nak ajak berdebat takut. Bila timbul isu yang dibawa oleh Deepak ni , lagi bisulah untuk berdebat.

Anonymous said...

921..
Sgt setuju pendapatan ko tu

Anonymous said...

925
Di Indon..yg kaya raya Cina.. Yg melarat org yg sama warna kulit cam kita..

Anonymous said...

Xder utang ngn imf..
Dia tgh citer psl imf..
Dia x ckp pun utang len...
Dia compare hutang antara Malaysia ngn indon psl utang imf...

Anonymous said...

Haha..x payah UMNO nak layan citer keling tue...
Ko tgk meloyakini nyer video dah kantaoikan pc keling tue kt pajebat parti ajaran sesat...
Kalo dah bodoh, mmg senang kantoi sendiri...x payah org len kantoikan...
Bro len kali soh keli g tue hafal skrip dia elok2...
Hahahaha...senang nya pencacai bodo pr kena kencing ngn kelling tue...

Anonymous said...

Bodoh punya fakta pencacai PR.. Ada ke kata zam yg bwk org luar dlm kancah politik Malaysia.. Dah sah2 Anwar berok yg bawa org luar dlm kANcah politik Malaysia dulu..dulu bawak al gore..pas tu nk bw org australia tp org aus buat tak tau je...pas tu libatkan kedutaan turki... La ni habibie pulak..
Punya haramjadah punya pilitik adu domba..

Ds zam tu cuma nk pertahankan adu domba puak ko org je..
Dia patriot berpena sejati umno bn. ...

Anonymous said...

Balik2 nak berdebat..puak ko bila kalah berdebat ko org sengih bodoh je...tak bawa apa2 faedah pun kat umnobn. . Kat ko org pun tkde faedahnye.. Bila kalah perdebatan kat parlimen ko org hiruk pikok kan parlimen..kena gantung ko kata speaker umno kejam.. Tulah standard ko org pasal berdebat ni.. Puak Ko org pun mmg suka berlawan cakap ni.. Pasal cukup pandai putar memutar..

Pasal membangunkan negara zero..pandai menjahanam je.. Ada aset kerajaan negeri habis ko nak jual.. Umnobn bina habis ko nak lelong.. Apa punya dasar lah yg ko org buat model... DaSar yahud....

Anonymous said...

pecacai PR kalau nak bg komen sila beri fakta yg benar, jgn dok mencarut kat sini. Org akan hormat pendapat kamu jika kamu tidak mencarut.
Negara mempunyai belanjawan defisit kerana kita ada perbelanjaan pembangunan yg hasilnya akan diperolehi selepas ianya selesai. Ia bersifat berterusan. Kalau kamu kata Anwar pernah bentangkan belanjawan surplus, maksudnya dia telah buat creative accounting untuk menunjukkan dia kononnya hebat, tetapi ahli ekonomi dan perakaunan tahu sebaliknya.
USA juga berhutang wlp dia kaya, TETAPI yg penting kita tidak berhutang dgn IMF semasa krisis ekonomi 90an. Jadi kita tida perlu tunduk kepada kuasa luar IMF untuk menentukan kadar faedah dlm negara.
Kamu lihat sajalah bahasa tubuh ompotih IMF tu semasa BJ Habibie menggadai maruah negara dia. Dan utk pengetahuan kamu, Anwar yg membawa masuk BJH ke Msia, bukan penyokong BN.

Anonymous said...

Hakakit sebenarnya Anuawar tu adalah berketurunan keling cuma wajahnya kuat ikut iras keluarga sebelah melayu.. Hakikat suka berlawan cakap putar2 tu adalah warisan darah kelingnya.. Dia juga amat suka dan selesa berkawan dgn keling dan di sekelilingnya dilindungi peguam2 keling.. Dia juga amat suka kan tarian dan muzik keling selain gemarkan masakan keling..

Tukang Komen said...

Pemimpin Indon persis pemimpin Pas di Kelantan. Kalau ngobrol penuh slogan dan janji yg gak bisa ditepati. Hasilnya rakyat keluar negeri cari rezki. Kedai arak bagi lesen kedai gunting rambut disaman. Masjid tak buat, berhala budha jadi tugu kebanggaan. Macamlah di kelantan tu majoriti penganut agama budha.

Pas membutuhkan tambahan pimpinan yang jelek. kah kah kah.

Anonymous said...

Zainuddin Maidin adalah penulis kegemaran wa dari wa kecik lagi wa dapat baca tulisan dia memang ada umph... Waktu dia jadi ketua pengarang wa tunggu-tunggu penanggan dari dia. Gaya tulisannua mudah dikenali padat bernas dan tidak sama wartawan penulis lain yang meleret dan tidak cepat cekap alert persekitaran, Itu satu wa boleh kata trademark dia.
Lain-lain wartawan banyak tulis macam syok sendiri ja, tapi ramai yang juga yg wa suka juga, waktu mereka dibawah lagi spt Aziz Ishak, Sukardi, Ku Seman, Johan, Chamil. Pengarang sekarang Zaini dan Hassan juga boleh tahan. Aziz tak silap ketua pengarang sekarang, memang tepatlah jangkaan wa dulu gaya dia banyak persamaan dengan Zam.

Anonymous said...

Kari adalah kegemarannya.. Lubang kunyit juga dia amat2 sukai... He..he.he.. Betul ke..

Anonymous said...

anon 2.20

bontot keling pun dia dah try sampai mangsanya masuk penjara. kah kah kah.

Anonymous said...

ADA SEORANG ISTERI MEMBUAT KENYATAAN YG SUAMINYA DIINJEK DENGAN VIRUS HIV.
SUAMI DIA INJEK BONTOT JANTAN DIA TAK CAKAP PULAK!

CUBA TEKA SIAPA MEREKA?

Anonymous said...

234
La masuk penjara ke.. Ingat msk ospital icu... Ha..ha..ha..

Anonymous said...

Mesti kote kecik je.. Kalu bsar nalar kek..masuk hospital pusrawi keling tu...

Anonymous said...

Artikel Zam sebenarnya terhasil dpd kebenciannya terhadap DSAI. Artikel yg ditulis sebagai satu modal untuk menghentam DSAI & salah satu perencahnya ialah menghentam BJ Habibie. Artikel yg sangat tidak bertanggungjawab ini, sebenarnya ditulis cuma satu tujuannya: MEMBERI GAMBARAN BURUK TERHADAP DSAI.

Saya tidak kisah dgn tujuan apa ia ditulis. TAPI yg menjadi isu besar di sini ialah, apa perlunya membabitkan 'orang seberang'? Di kala hubungan Msia-Indo sentiasa tegang, artikel Zam berpotensi besar mengeruhkan keadaan, berpotensi besar mengancam keselamatan pelajar/pekerja Msia di Indo.

Siapa Zam menggelar Habibie sebagai pengkhianat Indo? Isu terlepasnya Timor & hutang IMF Indonesia adalah masalah dalaman mereka. Kita tidak tahu apa tekanan luar dan dalam yg terpaksa dihadapi BJ Habibie semasa menghadapi masalah2 legasi Soharto. Kita tidak tahu senario politik, ekonomi & sosial Indonesia pada masa itu.

Zam cuma menilai BJ Habibie berdasarkan fakta umum luaran, penuh prejudis untuk direncah sebati dengan maksud asal, memburukkan DSAI.

Kalau mahu memburukkan DSAI, dipersilakan, itu memang asam garam berpolitik, TAPI jangan menjadi pencetus konflik di antara dua negara, kelak sanak saudara kita yg belajar & bekerja di seberang, akan menerima tempiasnya. (tak tahu kalu komen aku ni dipublish. Rasanya tidak...)

Anonymous said...

Syabas Zam.
Jelas kupasan Zam berdasarkan kepada pengamatan dan pensejarahan.

Tepat kata GAP "kita jangan jadi bangsat lah untuk senantiasa takut dan tunduk kepada tekanan".

Anonymous said...

Memang itulah kalau pemimipin yang berkiblat Umno.Bercakap bodoh. berfikir bangang.Berucap fitnah.Memerintah rasuah. Tak hairanlah kalau Zam cakap begitu.Tak gitu pencacai-pencacai Umno.

Anonymous said...

Umno busuk sehingga ke usus.Pencacai-pencacai tak berbau ke? kah kah

Anonymous said...

Dalam pakatan mmg xde langsong rasuah..sbb sgl pemberian dlm bentuk wang, khidmat atau apasaja telah di kategorikn sbg HADIAH atau sedekah bg pihak PAS..

Sbb itu ANUwar dgn senang mnrima HADIAH naik private jet kesana kemari, naik bas mewah, nonggang CHINA DOLL smp telanjang bolen...wlpon tlh menyonglap duit brbilion2 ttp sbg HADIAH..xcaya tanya Khalid G, LGEnd, PORK N Ajis....

Mmg UMNO ada pasang surut, sgl sakit yg mmbusuk DSN tlh berusaha mngubati dgn pelbagai TRANSFORMASI..

Sejahat UMNNO..masih ramai rakyat Malaysia pelbagai peringkat boleh menikmati pelbagai kemudahan..tapi sebaik2 pakatan..habis muka bumi di rogol, di tarah shingga bulu2 pon ilang..(CIAN ELI KANGKANG)..abis harta pribumi di lelong semata2 nak mmenuhi kangtong mrk..

yg paling terhina ialah HAK org Melayu yg di gadai utk bangsa len..ch..kat Selangor..

Perjuangan Pakatan hny utk kroni bkn utk rakyat marhaen...4 ngr yg pakatan tadbir dah cukup utk mmprlihatkn keSYAITANAN mrk mengaup kekayaan utk kroni2 mrk...

Jgb wat pencacai pakatan haramJADAH..dgn nak mnyalak pasai keadilan atau perjuangan demi rakyat...sbb itu semua OMONGAN KOSONG pakatan haramJADAH...

Anonymous said...

anon 3.01

Memang ramai yg benci anwar ibrahim. Takkan ko tak tau apasal? Pura2 tak tau kot! PASAL MAIN BONTOLAH. Kalau ko tertarik sangat dgn dia aku pun tau kenapa. keh keh keh.

Anonymous said...

Selamatkan negara kita, selamatkan akidah kita, selamatkan moral masyarakat kita.
Rakyat di semua pelusok mesti bersama-sama mencontohi perjuangan Tok Guru Agama Islam Nik Aziz Nik Mat, Hadi Awang dan Parti PAS mempertahankan Anwar dan memilih Anwar Ibrahim sebagai PM Msia.
Percayalah meliwat suka-sama-suka tak salah..undang2 lapuk itu mesti di hapus. Berzina walaupun dirakam tak boleh jadi bukti dan saksi...video tu besi. Kalimah ALLAH boleh dikonsgi dgn semua agama lain...Pluralisme itu baik utk masyarakat Msia. Kebebasan seks LGBT dan bangsa melayu berhak murtad...itu hak asasi manusia.
Yakin lah berjuang bersama PAS bersama Anwar..Msia pasti bertambah berjaya.

Anonymous said...

BN THE BEST. BN THE BEST. BN THE BEST. PAKATAN RAKYAT PENDAFTARAN PUN TARAK. HARAM PUNYA ORGANISASI.

BERANI KALU PRU PAKAI SATU LAMBANG!
DALAM PAKATAN HARAM PARTI 13 MEI YG BERKUASA. PAS JADI HAMBA,PKR JADI ABDI. BILA HAMBDA DAN ABDI DICANTUMKAN MAKA JADILAH KELDAI.

Anonymous said...

anon 3:01...ngko tertarik dgn anwar sebab nak spender levis kan...KAH KAH KAH

Anonymous said...

ANON 3.01

KO BERJALAN MENONGGENG YE? KAH KAH KAH.

Anonymous said...

Isu Deepak , Najib & Rosmah diam seribu bahasa. Takut rahsia terbongkar ke? Rakayat sudah tahu sekarang. Rakyat sudah cerdik , tidak termakan dengan gula-gula yang ditabur Najib. Pencacai-pencacai sudah ketar lutut dgn isu yg dibawa oleh Deepak.

rkb said...

Rahsia apakejadahnya ??

puak pakatan lalok ni dah sinonim dengan fitnah dan tohmah sejak azali lagi !!

Anti PAS said...

malaysia negara berdaulat.....malaysia negara demokrasi....semua berhak untuk bersuara...zam bukan mewakili kerajaan pun..yg kutu2 anwar dok meroyan ni pasai apa??? takkan kritik org yg sekutu anwar tu dilarang dalam demokrasi???

bodoh piang... bj habibie telah dibabikan oleh rakyat indonesia tu sendiri... indonesia punya ratusan juta penduduk..setak ribuan yg kecoh tak jatuh bulu malaysia pun...

lah nuar hang ni pun satu lah..dok bawa habibie tu pasai apa??? dia pun dah tak relevan dah..hang nak naikkan nama hang..tp bawa org yg layu cam habibie... bodoh piang!!!

Anti PAS said...

pada sesiapa yg rasa malaysia akan bankrap kalau umno terus memerintah..apa lagi..lepas pru nanti.klu umno masih memerintah..silalah lapor diri di kedutaan indonesia...bawa anwar sekali....

Anti PAS said...

deepak deepak...kalau ada benda dikait ngan najib rosmah..mesti diorg jawab cepat..klu tak bacul..takde telor... sampai la ni nuar juburi tak tunjuk jam omegay dia ada sesiapa yg tanya??? sampai la ni nuar tak berani nak bersumpah isu saiful dan chinadoll...ada sesiapa yg tanya???kalau nuar tak nak jawab takpe..itu konspirasi..kalau kena tang najib..mesti kena jawab??? amboi...

Anonymous said...

"Isu Deepak , Najib & Rosmah diam seribu bahasa..."

December 15, 2012 4:23 PM
===================================

Yop 4:23...kalu presiden ko tahu, kecik ati dia nanti...Kan presiden ko kata video tu besi..tak bleh jadi saksi ?

Anonymous said...

Dah tengok video pengakuan 1&2 Deepak ke blum? Tak payahlah layan statement menipu Deepak tu. Kalau betul gi la lapor SPRM. Kerajaan bukannya ada ISA nak halang Deepak. Jika ada kes dah lama boleh sabit.

Rasanya video no.1 tu ibarat insuran nyawa Deepak sekiranya apa2 terjadi. Dia sedang terdesak dan terpaksa ikut cara ANUwar tapi x sangka pulak bocor ke blogger awal2... KANTOI.

Anonymous said...

Sebenarnya kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh tak tau kata perumpamaan pun apatah lagi bahasa inggeris...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

kelompok media dan pengamal parlimentari Indonesia bodoh...

Anonymous said...

Deepak sudah menjadi igauan buruk buat pemimpin & pencacai UMNO. Rahsia pembunuhan Altantuya akan terbongkar jua. Insyaallah. Syukur alhamdulillah. Kebenaran mengatasi segala-galanya . Itu janji Allah SWT.

Anonymous said...

Bertuah menjadi Muslimah PAS kerna Hudud PAS halalkan suami mereka rasa nikmat meliwat lubang bontot bini.

Anonymous said...

Ooo ko ada bau ye.itu mesti bau busuk
isi perut pemimpin dan pencacai pr.

Anonymous said...

BABI adalah FREE THINKER PAS adalah Politik yg Bengap PKR adalah Parti GAY mereka ini memang takada kesudahan....HMMMM BAUNYA..

Anonymous said...

BABI adalah FREE THINKER PAS adalah Politik yg Bengap PKR adalah Parti GAY mereka ini memang takada kesudahan....HMMMM BAUNYA..

Anti PAS said...

5.05

deepak paria tu bukan jadi igauan org umno pun.....

sikit pun takda kena mengena...

deepak tu lah talian hayat babi...opppss.. Bapak Anwar Bin Ibrahim....

anon kalau ko memang tau pasal kes ni..cer ko desak BABI (Bapa Anwar Bin Ibrahim) tuk desak blogger atau kerajaan siasat kes ni..nape sampai skrg hanya macai blogger pundek pembangkang je yg nyalak???kahkahkah.....

bideo besi kata hadi bawang merah.....

pok ngah nik ajis said...

Tafsiran indon terhadap tulisan TS zam
"Ku mohon berundur diri" (sitcom maharajalawak kump R2)
"I application to reverse body"
adakah sama hospitality sama dgn hospital. .
Itupah bengongnya indon sama dgn pengikut haprak nuar aljuburi. .

Anonymous said...



Mengapa kita berminda sempit........ Bj habibie yg reform struktur politik Indonesia yg demokratik hari ini berbanding zaman gelap Indonesia di bawah regim diktator suharto.... Jasa & sumbangan beliau terlalu besar ... Perubahan politik tanpa keganasan n pertumpahan darah yg besar......

Lihat lah di Syria hari ini regim baath asad membunuh lebih 40,000 mangsa. Begitu juga libya sebelum ini... Rakyat membalas kekejaman Gaddafi dgn perubahan penuh berdarah !

Di Malaysia , kita lakukan secara demokratik melalui pilihanraya..... Insyaallah. Pru13..... untuk perubahan!

Anonymous said...



Zam....... mamak auta ......... mana boleh pakai........ Lg pun keturunan dia ni datang satu kapal dgn keturunan diktator Madey dulu.....

Keturunan mamak boloti banyak kontrak kerajaan terutama kroni Mohd Nor yacoooob .........



Anonymous said...

Bukankah pemimpin PAS yang menggelar Anwar Aljuburi pada tahun 1997. Kenapa pada masa itu mereka terima gelaran tersebut. Bukan itu saja . Tuduh pula kerajaan BN simpan pemimpin tak bermoral.

Bila Anwar dipecat kerana terbukti tuduhan itu, PAS pula berubah dengan memberi sokongan pula pada Anwar. Mereka yang suruh kerajaan pecat Anwar kerana masaalah moralnya. Kemudian bila dipecat lain pulak ceritanya.

Jelas pemimpin PAS tidak ada pendirian.

Sepatutnya Mat Sabu tarik balik segala tuduhannya terhadap Anwar.

PAS memang tak boleh dipercayaai langsung. Cakap tak serupa bikin. Bikin tak serupa cakap. Macamana boleh ada lagi penyokong. Agaknya orang PAS ni tak boleh berfikir. Padanlah DAP suruh mereka baring atas jalanraya mereka lakukan. Mereka tak boleh berfikir. Apa orang suruh buat mereka buat tanpa berfikir. Agaknya kalau Kit Siang beri mereka minum air kencingnya pun mereka akan lakukan dengan syarat beri imbuhan sikit.

Kalau mereka marah dengan statement ini, betullah mereka tidak boleh berfikir. Renong-renongkanlah.

Pasrael said...

itu bau busuk stor kunyit

Pasrael said...

itu bau busuk stor kunyit

Anonymous said...



Jib ditangkap khalwat di pd dgn zz , kes patut disiasat semula.... Bukan tutup gitu saja....

Anonymous said...

ANON 6.16
Anwar al jub pojaan ko tu pun mamak tau tak? Mamak yg lain tu tak main jubo macam pojaan ko tu! Nuar sekor tu je kulit cerah adik beradik lain macam mamak ori tau tak. BODOH!

Anonymous said...

ANON 8.22PM.

ADA BUKTI KE? YG KENA TU HAMBA ALLAH YG SAMA NAMA LAH BODOH. AKU DULU PUN INGAT YE BETOL TAPI SETELAH SIASAT BUKAN YG KAU MAKSUDKAN. BUDAK TU ANAK VIP JUGA.

Anonymous said...

331
Bau puk. Cina doll tu....

Anonymous said...

Ini dinamakan pertolongan Allah S.W.T. Tanpa diduga oleh rakyat Malaysia , kesanggupan Deepak untuk menceritakan hal yang berkaitan dengan pembunuhan Altantuya. Manusia hanya merancang , tapi peranacangan Allah mengatasi segala-galanya. walaupun sesetengah pihak macam menyembunyikan hal yang sebenar krn berkaiatan dgn org yang bergelar VVIP. tetapi dengan pendedahan Deepak ini, kebenaran akan menjelma juga. Alhamdulillah. So, pada pencacai-pencacai UMNO,semoga bertaubatlah .

Anonymous said...

BjH panggil anwar tu BABI... Bapak Anwar bin Ibrahimm... Memang kena betul panggilan BJH tu bagi kat dia.. BABI tu pulak Keling kaki bontot... Wa..ka..ka..

Anonymous said...



Najib kena banyak bersumpah lg dan lg bhw dia tak pernah berzina n minum arak.... sehingga Allah membuat keputusan Nya...


Anonymous said...



Anon 8.55

Bila masa penganut UMNO nak kan bukti dulu baru boleh tuduh orang berzina ?

Ko tenguk dgn mata sendiri juga ke masa ko orang tuduh Anwar n Mat sabu n badrul amin berzina atau khalwat?

Anonymous said...

Kesian kt kau..lemah iQ dan takde etika

Anonymous said...

Depak tu orang bankrap, nak selamatkan diri..peniaga carpet. Kesian kt kau

Anonymous said...

Like

Anonymous said...

Tak sedar lagi hang..yang bang non bawak orang luar campuq poliitik malaysia apa hai.

Anonymous said...

Ko tu yg bangang.peliwat tua totey bengkok tu jgak yg ko nak puja.da kena sondol ke jubo ko?

Anonymous said...

Yg si tua kutuk penjubo tu bwk masuk si indon ke sini apehal plak?dia yg trigger havoc sbb bwk cmpurtgn asing.nak tunjuk org luar bg sokongan kat dia boleh plak?ko mmg pencacai sejati yg dicari2 si tua kutuk tu.taksub dgn semua penjubo tua tu buat.kan?

Anonymous said...

Hahaha.bodoh.ALLAH dah tunjuk mcm2 bukti pun.ko masih jugak nak percaya si penzina ,peliwat tua tu.najib dah sumpah dengan nama ALLAH byk kali dia x tlibat dgn pompuan tu.xde apa2terjadi pun kat dia.sbb dia berada di pihak yg benar.kalau ko btul yakin ALLAH tu maha adil,suruhla si peliwat tua tu bersumpah dgn nama ALLAH bawa bukan dia yg kongkek china doll tu.ada berani?

Anonymous said...

Saksi dah bersumpah dgn nama ALLAH pun ko x nak percaya.yg lain 2 khalwat ada saksi x nak percaya.kes adun selinsing tu.saksi nampak totey basah berlendir dlm boxer pas kena tunggang dgn bini kwn dia.bila dibawak ke nik najis.dia solat istikarah.pastu buat keputusan ALLAH dah ampunkan adun penzina tu ko x nak percaya.ko ni betul ke umat nabi muhammad?

Anonymous said...

hai x kan x tau indon kan terkenal dgn gobloknya. Pasal tarian bodoh pun nak buat demo besar2an. X sedar merempat kat sini. dasar goblok

Anonymous said...

Bro Gap,
Perlukan pembetulan. Nilai Matawang kita diikat IUSD = RM3.80 pada tahun 1998. Bukan RM3.20

Anonymous said...

alasan teramat la bodoh..anon ni klu ko merompak bg alasan krn bisnes ko nk lingkup.

Anonymous said...

sepul pun brsumpah gak diatas nama allah tp dimana kebenaran fitnah tsbut

oej said...

Betul.. Nilai skrg ni yg berlegar sekitar RM 3.20..

Anonymous said...

Bodonya kamu.. Patutla ko sokong pr..

Anonymous said...

Aku rasa kau boleh berambus dari malaysia kau pilih negara mana yang kau rasa sesuai dengan kau dasar manusia tak sedar diuntung hidup aman dinegara bertuah yang dilindungi Allah s.w.t. dulu pas kata mesir iktirah pimpinan islam tapi sekarang mesir huru hara balik...fuhh...jgn jadikan islam untuk kepentigan politik. ...

Anonymous said...

babi btul ko pr.. nak tulis tu tgok lah.. xde hujah jgn nk ckp kt sini. baik diam jer. ini menampakkan bebodohan ko..

Anonymous said...

tolonglah ...jangan berhujah dengan pencacai najis pakatan rakyat dng ILMU PENGETAHUAN /EKONOMI dan sebagainya ..mereka takkan faham ..sebab BODOH NYA YG TERAMAT SANGAT!!!!

Anonymous said...

dua2 kaki liwatt ni.... peminat tegar jubo...

Anonymous said...

penyokong PR bukan boddo tapi buat2 boddo, tu semua org spork yg diupah suruh spin dan jadi agen proganda dap.

Anonymous said...

PENCACAI-PENCACAI UMNO SEKELIAN..NANTIKAN EPISOD SETERUSNYA BETAPA DASHYATNYA IMBALAN BERSUMPAH DARI ALLAH SETERUSNYA BUAT PENGETAHUAN KAMU SEMUA YANG SERING MELAKUKAN FITNAH DAN PENGHINAAN KEATAS ORANG-ORANG YANG TELAH KAMU AIBKAN DIATAS MUKABUMI INI.

Anonymous said...

Bila ada org berterus terang serta menyatakan apa yg dia rasa ada kebenarannya maka ada pulak org lain sakit hati. MMG mcm tu lah pakatan sukar terima kenyataan serta nak mengaku kelemahan pun payah, asyik nak salahkan org lain.

Anyway, saya ada jumpa dgn Dtk Zam pada hari ahad tengahari baru baru ini ye lah dah nama pun kenduri. So, bg saya tak de masalah dgn artikel beliau.