Tuesday, January 29, 2013

ARTIKEL TERBARU TUN M..PEDAS TAK INGAT.



1. Di negara-negara dimana terdapat kereta bermotor, undang-undang diadakan untuk menentu had laju kereta. Tujuannya ialah untuk mengurangkan kemalangan di jalanraya kerana memandu terlalu laju. Tidak ada sesiapa yang membantah terhadap penentuan had laju.
2. Malangnya ada pemandu yang tidak menghormati undang-undang. Mereka pandu dengan kelajuan yang kerterlaluan. Dan berlakulah kemalangan dengan kehilangan nyawa.
3. Undang-undang sahaja tidak mencukupi. Penguatkuasaan undang-undang diperlukan. Dan polis pun ditugas untuk mengesan kelajuan yang berlebihan kereta bermotor di jalan-jalanraya.
4. Apabila jumlah kereta bertambah dengan banyaknya, polis tidak dapat menjalankan tugas-tugas lain selain dari mengesan pencabulan had laju kereta di jalanraya. Lagipun agak sukar menentukan kelajuan dan kereta yang terlibat.
5. Berbagai jenis alatan dicipta untuk membantu polis. Tetapi jumlah kereta terus meningkat dan kemalangan dijalanraya turut meningkat. Maka diciptalah alat elektronik yang dapat bukan sahaja mengukur kelajuan tetapi mengenalpasti kereta yang terlibat. Alatan canggih ini lebih berkesan. Tidak ada siapa dimana-mana di dunia yang menentang kegunaan alat kesan laju ini.
6. Tetapi pihak berkuasa tidak sedar bahawa ini Malaysia. Malaysia bukan sebarang negara. Malaysia adalah negara politik; negara demokrasi. Politik demokrasi bermakna apa sahaja yang dilakukan pemerintah mesti ditentang.
7. Justeru itu usaha pemerintah untuk menyelamat nyawa, mengurangkan kemalangan di jalanraya, menurun angka kematian kerana kemalangan kebawah dari 6000 setahun, mesti ditentang.
8. Bukankah kemalangan ini adalah hak asasi manusia, hak asasi kita semua? Kenapakah pemerintah cuba rampas hak kami?
9. Sesungguhnya politik demokrasi negara tercinta ini sudah sampai ke peringkat yang cukup tinggi. Usaha untuk menyelamat nyawa pun boleh jadi isu untuk ditentang.
10. Bilakah akan kita kembali kesiuman kita. Apakah segala-galanya perlu dipolitikan, ditentang kerana kita berhak menentang. Sebenarnya pemandu kereta di Malaysia adalah diantara yang berbahaya sekali. Tanpa undang-undang yang menyekat kelajuan tiap tahun beribu akan mati. Apakah ini yang kita mahu? Apakah kita ingin tunggu sehingga semua kita akan kehilangan ahli keluarga di jalanraya baharulah kita akan terima AES ini?

41 comments:

Anonymous said...

Saya setuju 100 % komen Y.A.Bhg Tun M tu...
Boleh saya cadangkan satu cara lagi ke...
Lane kiri di Lebuhraya...dikhususkan untuk laluan Lori yg berat 3 Tan +++... sepertimana jalan2 di bandar letakkan garisan kuning kushus untuk laluan teksi n bas...
Sejak akhir2 ini Lebuhraya kita amat2 merbahaya kerana LORI 3 Tan lebih terlalu BERMAHARAJALELA. Lori trela + Kontena pun dipandu melebihi 110KM sejam dan memasuki laluan paling kanan (laluan memotong)...ASTAGHFIRULLAH...AMAT2 MELAMPAU... TQVM Y.A. BHG. TUN. M...

Anonymous said...

Puak Pakatan, terutama Kia-si DAP ada hak untuk mampus diatas jalanraya!

Maka mereka berhak untuk bantah sebarang usaha kerajaan walaupun untuk kebaikan.



Unknown said...

If any corrupted retarded attourney general dare to touch Tun Dr Mahathir Mohammad I will declare Malaysia as a dung hole like former Uganda, and never visit it anymore.

Charge the retarded scumbag Anwar Ibrahim for homosexuality and Razak Baginda for murder. Charge Nik Azis for deviant teaching and clean up the whole dirty country, but don't Touch Tun.

rkb said...

Mak ooooiiii !....tun Mahathir punya sebat, bisanya sampai tak hengat !!!

warisan tmk said...

Amat bersetuju dengan luahan Tun bahawa 'Malaysia adalah negara politik....usaha untuk menyelamatkan nyawa pun boleh jadi isu untuk ditentang...'

Memandangkan inilah realiti di negara kita, amat wajar kementerian-kementerian atau jabatan-jabatan berkaitan, lebih berhati-hati di dalam memperkenalkan perkara-perkara baru. Di dalam isu AES, ramai dari kita yang mula dengar cerita AES dari sumber pembangkang. Selepas pihak pembangkang mula bising-bising tentang AES, baru kita mula bertanya APA ITU AES???

Kita ada berpuluh-puluh channel TV sekarang, termasuk TV1 dan TV3, yang boleh digunakan oleh Kementerian dan Jabatan berkaitan untuk memperkenalkan AES, menggunakan hujjah-hujjah yang simple seperti yang diketengahkan oleh Tun Mahathir di atas.

Kalau Kementerian dan Jabatan terlibat lebih peka bahawa 'Malaysia adalah negara politik', sewajarnya penerangan-penerangan yang secukupnya diberikan dulu kepada rakyat, katakan 2-3 bulan sebelum sistem AES beroperasi dan saman-saman dikeluarkan.

Apakah gunanya diadakan Kementerian Penerangan? Apakah Kementerian Penerangan hanya untuk memaparkan kegiatan Kementerian Penerangan dan agensi-agensinya seperti JASA sahaja? Sewajarnya semua kementerian boleh menggunakan saluran-saluran Mass Media yang dikuasai oleh Kementerian Penerangan untuk menyalurkan maklumat kepada rakyat, supaya segala niat baik Kerajaan tidak dirosakkan oleh propaganda dan fitnah pembangkang.

Tahniah Tun di atas hujjah yang simple dan senang diterima rationalnya.

Anonymous said...

Yengge Porengge Mahathir Pandy Kutty?

Anonymous said...

Masaalah utama dlm negara adalah kerana Najib membenarkan segala isu dipolitikan.
Perlembagaan sebagai teras pentadbiran diperlekeh olih kaum migran kerana Najib mahukan sokongan mereka.
Cara kepimpinan Najib memang tidak sesuai utk negara.
Kepimpinan ala LKY masih diperlukan utk memastikan kaum cina yg menguasai ekonomi menghormati kedaulatan dan mematuhi peraturan negara.

Anonymous said...

Asalamualaikum....
idolaku....tentu sekali selepas nabi muhamad n bapakku....saaaayangggggg baba tun m.....

Anonymous said...

PAS adh lama tidak siuman, PKR baru keluar dari Tanjung Rambutan manakala DAP gila dari azali lagi. Apkan kao semua tidak perasan itu semua?

Anonymous said...

 negara politik; negara demokrasi. Politik demokrasi bermakna apa sahaja yang dilakukan pemerintah mesti ditentang.

Itu ayat yg pada aku terbaik..memang pembangkang dlm malaysia ni akan membangkang apa yg bagus..cuba tengok dalam dun selangor..diorg adalah kerajaan dan bn adalah pembangkang..tapi dlm dun diorg ni memang membangkang je kerjanya..bn ni tengok je la..itu pengalaman aku masuk dun selangor..memalukan..

Kalau macam ni punya mentalilti elok tukar pr tu
pada pembangkang rakyat je..

Betul ka GAP?

assaad said...

Memang betul dan tepat apa kata Tun Mahathir, semua perkara di Malaysia kebanyakannya di Politikan tak kira apa sahaja asal menepati agenda mereka.

Malaysia terlalu baik hati. Bila kena denda kersalahan jalan raya. Dendanya mengambil masa yang lama untuk ditunaikan. Kekadang sudah bertahun ada diskaun lagi. Tetapi di setengah-setangah negara perkara begini jarang berlaku. Kalau kena saman kesalahan jalan raya, katakan setakat RM 50. Ada tempoh hadnya, selepas 1 minggu jadi Rm 150 kemudian. Jika tidak dibayar, atau di lunaskan, naik lagi mungkin Rm 1000 dan harus bayar di Mahkamah. Tidak bayar juga terus naik boleh mencecah Rm 10,000.

Untuk mengilakan kejadian ini, mereka cepat-cepat selesaikan denda yang dikenakan. Kekadang sampai jumpa Ahli Parlimin, dapat juga dibantu dengan harga diskaun tetapi tidak serendah denda yang mula-mula dikenakan. Mungkin Rm 200 atau Rm 100.

Beruntung jadi Rakyat Malaysia yang begitu prihatin dan baik pada rakyatnya. Tak tahu apaa yang mereka hendak lagi. Fikir-fikirlah.

Saat Jais.
www.treat-cure.com
http://saatjais.wordpress.con

Anonymous said...

Budak mati lemas pun depa nak politik kan.....

Anonymous said...

Pukimammak punya mahadet...mesti paria ni ada syer dlm AES ni...celaka punya mamak..

Anonymous said...

Chomey Tun.Pipi kemerahan.Hati baik.Muka
berseri.

Anonymous said...

Nice one, Tun Dr M

Thanks

Jimmy Hillhead
Johor Bahru

Anonymous said...

banyak cakap pulak org tua nih!

lain kali buat jak undang2 suruh suma pegeluar keta kasih limit itu speed pegi 120kmj ker...

mudah! tak payah buat isu nak pakai duit rakyat psg AES!

mangkuk tandas betul punya politik nih!

Anonymous said...

well said tun...

WTF to opposition.

Quah

Anonymous said...

itulah pembangkang di malaysia ini, semuanya nak dibangkang walaupun perkara itu baik untuk rakyat. semuanya nak dipolitikkan kerana nak kan undi pihak yg menentang sesuatu dasar itu. hampehhhhhh

Anonymous said...

Saya sokong pendapat DM ini dan penggunaan AES. Saya rasa dalam hal ini pembangkang telah menjadi pembangkang yang jahat kerana usaha yang baik pun akan ditentang juga. Sama juga macam kes Lynas pakar2 kata selamat tapi pembangkang masih kata tak selamat dan menentang juga. Trend pembangkang macam ini merbahaya kepada masyarakat dan negara. Mungkin nanti pembangkang kata judi/zina/arak/gay/lesbian/porno dll. OK maka pemerentah terpaksa juga mengikut cakap mereka maka jadilah negara huru hara. Jadi janganlah mengundi DAP/PAS/PKR yang gila membangkang sahaja walaupun perkara yang baik.

Ghazali said...

Tulisan yang sangat pedas dan mencengkam. Terima kasih YB Tun M. Ingatlah... dalam apa keadaan sekalipun kita tidak akan bebas. Kebebasan mutlak tiada. Di mana-mana sahaja atau mengenai apa-apa pun kebebasan akan dibatasi Undang-undang.

Anonymous said...

Melihat raut wajah Tun M yng ceria dan sihat
teringat kepada seorang tua nyanyok yng berjanji nak letak jawatan tetapi dah hampir 15 tahun berlalu masih mahu terus kekal berkuasa.

Celako..celako...chelako!

Anonymous said...

Yg bangang byk menentang AES neh puak pembangangla....puak mrk mmg suka melanggar undang2...bg mrk lagi byk langgar undang2, lagi tinggi 'maqam' mrk...

20 tahun aku memandu xpernah sekali kene saman..cume sekali accident itupon sbb ada MANGKOK JAMBAN BAWA KETER LAJU MAKAN JALAN sblh aku...

Sbb tuh aku teramat mnyokong apa yg kjaan buat skrg....pastuh sapa yg langgar undang2 mcm bawa keter mcm pelesit kasi saman ribu riban punyer...kalo sikit2 depa xkn insaf...org Malaysia neh part nak kuar duit bayar saman kemain lagi kedekot...

Anonymous said...

DENGAN IKHLAS SAYA NYAKAN ARTIKAL YANG BERNAS DAN SINDIRAN INI CUKUP BERKESAN MEMBUATKAN KITA UNTUK BERFIKIR, MANA YANG LEBIH PENTING!!! PEMBANGUNAN GENERASI KITA AKAN DATANG ATAU PUN BERPOLITIK SECARA NEGATIF? SEBELUM INI NEGARA INI MEMANG SERINGKALI MENGGUNAKAN POLITIK TERUTAMANYA PIHAK PEMBANGKANG, TETAPI SEJAK TAHUN 2008 BILA MEREKA MENANG BANYAK KERUSI PARLIMAN (PERTAMA KALI DALAM SEJARAH) SEMUA ISU AKAN DIPOLITIKKAN APA LAGI KETUA MEREKA ALJUBORI SEMASA DALAM KERAJAAN DAN LUAR KERAJAAN JUGA NAIK KERANA BERPOLITIK (MENIPU) BUKAN BERPOLITIK SECARA POSITIF TETAPI APA SAHAJA SAMADA BAIK, APA LAGI TIDAK BAIK YANG MENAMPAKKAN BOLEH DIJADIKAN ISU, AKAN DIPOLITIKKAN. SEBAB ITU KANAK-KANAK 9 TAHUN MATI KERANA DITINGGALKAN OLEH IBU BAPA MEREKA DALAM KERETA JUGA HENDAK DIPOLITIKKAN OLEH LIM KIT SIAL. OLEH ITU SEDARLAH RAKYAT MALAYSIA, INSAFLAH, BERMAIN POLITIK NAGETIF AKAN MENGHANCURKAN NEGARA, DAN RAKYAT SERTA GENERASI AKAN DATANG AKAN MUSNAH. SEBUAH NEGARA MALAYSIA YANG DIKENALI DAN MAKMUR DI ASIA AKAN MUSNAH DAN HANCUR. ITU YANG DIKEHENDAKI OLEH ALJOBORI DAN RAKAN AL ISRAELY

Anonymous said...

...mungkin selepas si al-juburi atau si apek sikat tepi atau tok guru mati diatas jalan akibat kemalangan pun mereka tetap menyalahkan kerajaan.

-nik ajis mahafiraun-

Orang johor said...

ARTIKEL TUN SELALU NYA MENARIK.
SEMENJAK TS MOHD ALI HASHIM TINGGALKAN JCORP
MACAM MACAM BERLAKU.
MUNGKIN TUN TAHU DAN AWARE WHAT ISHAPPENING.
MUNGKIN SATU ARTIKEL DARI TU TENTANG PERBADANAN JOHOR AKAN CELIK KAN MATA RAKYAT JOHOR.
KEADAAN DI J CORP BOLIH DIKATAKAN CRITICAL NOW.

PUTRA CHUBADAK said...

ISU TERBAHARU BAPAK PARTI RASIS MALAYSIA MENDAKWA MALAYSIA NEGARA YANG TIDAK MESRA KANAK-KANAK / TIDAK PANDAI JAGA KANAK-KANAK BERIKUTAN KEMATIAN SEORANG ANAK KAUM CINA YG BELUM DIKENALPASTI PUNCANYA. BAPAK PARTI RASIS NI TERGAMAK BUAT KOMEN "BODOH" SEPERTI TU KERANA YG TERLIBAT KAUM CINA. BERAPA RAMAI KANAK-KANAK KAUM LAIN YG MATI DENGAN BERBAGIA CARA, TIDAK ADA SEPATAHPUN ULASAN BAPAK PARTI RASIS NI. DIA PASTI AKAN DESA KERAJAAN TUBUHKAN RCI, TENGOKLAH KERAJAAN BN AKAN TUBUHKAN KERANA "TAKUT KAUM CINA TIDAK SOKONG DLM PRU NANTI" MUNGKIN KERAJAAN AKAN BERBELANJA PASANG CCTV MACAM SISTEM YG DIPERKENALKAN DI JALAN RAYA UNTUK PANTAU KESELAMATAN KANAK-KANAK DI BANDAR DAN DILUAR BANDAR. BILA SISTEM SEUMPAMA ITU DILAKSANAKAN PUAK PR AKAN BANTAH (TERMASUK DEMONSTRASI JALANAN/STADIUM0 DSBNYA). BILA KENA BATANG HIDUNG /:KO....T...E" SENDIRI BARU DEPA SENYAP. SELAGI PARTI-PARTI SEPERTI DAP/PKR/PAS DAPAT SOKONGAN, NEGARA TAK AKAN AMAN. PERCAYALAH!

Anonymous said...

BAGUI PUNYA NASIHAT. PR SEMUA TAK BOLEH. YANG BOLEH SONDOL PANTAT KENE PENYAKIT, ITU BOLEH

Anonymous said...

Politik Pakatan Rakyat adalah politik perosak, kerana Pakatan Rakyat sendiri adalah golongan perosak. Memang Pakatan Rakyat telah menyebabkan ramai rakyat Malaysia walaupun bukannya jumlah majoriti telah menjadi hilang kesiumanan mereka.

Lihatlah gelagat gila dan sesat Pakatan Rakyat, mereka lebih rela berdemontrasi liar, menghasut di sana sini dan mengajarkan kejahatan seperti rusuhan di kalangan masyarakat kerana itu semua memberikan keuntungan politik kepada mereka walaupun rakyat akan menerima akibat yang buruk dari perbuatan itu, Pakatan Rakyat tidak peduli dengan itu semua kerana yang utama bagi Pakatan Rakyat adalah mengambil kesempatan di atas semua perkara demi kepentingan politik buruk mereka walaupun hingga menyebabkan rakyat terkorban sebanyak-banyaknya dan negara punah ranah di sana sini.

Lihat sajalah gelagat gila Pakatan Rakyat menentang AES, mereka sebenarnya hanya berdrama politik tanpa mempedulikan kesan baik daripada penguatkuasaan AES itu sendiri. Melalui AES, kegiatan jenayah juga dapat dipantau dan memudahkan pihak polis untuk menangkap penjenayah kerana ada gambar yang ditangkap dengan jelas, tetapi Pakatan Rakyat tidak peduli itu semua, mereka sudah tidak tahu berfikir dengan waras kerana mereka sudah berada dalam keadaan yang sudah tidak keruan, sudah keliru, sudah tidak peduli baik dan buruk hingga sanggup menentang apa saja cadangan dan perbuatan baik pihak kerajaan kerana mereka iri hati kepada kerajaan yang lebih banyak buat kerja berbanding Pakatan Rakyat yang lebih sibuk berpolitik siang dan malam tanpa mempedulikan hala tuju negara untuk tempoh jangka masa pendek atau jangka masa panjang.

Sedarlah rakyat Malaysia sekalian, negara kita boleh punah ranah dan jadi seperti di Afghanistan dan Somalia jika Pakatan Rakyat berkuasa kerana undang-undang sudah tiada kewibawaannya dan ditentang sesuka hati dengan alasan hak asasi manusia dan demokrasi. Lihatlah di Afghanistan dan Somalia, negara berkenaan sudah menjadi negara yang tiada undang-undang, mengebom hingga rakyatnya mati di sana sini oleh pihak-pihak yang bertelagah, kesannya rakyat menderita, negara porak peranda dan punah ranah sebegitu rupa.

Kita semua perlu insaf dengan apa yang berlaku di luar negara, insaflah akan teladan yang berlaku di luar negara di mana rakyatnya menderita dan negara mereka porak peranda seperti Somalia dan Afghanistan itu.

Keamanan, perpaduan dan ketamadunan sesuatu negara dan bangsa bukannya dapat dibina dalam tempoh satu hari, tetapi untuk memusnahkan perpaduan, keamanan dan ketamadunan sesuatu negara dan bangsa boleh dalam hanya seminit sahaja. Sedarlah bahawa kemusnahan ketamadunan, keamanan dan perpaduan sesuatu negara dan bangsa itu, bukannya senang-senang untuk diperolehi semula. Lihatlah Afghanistan yang tercari-cari keamanan dan ketamadunan silam mereka selepas dirosakkan dalam perbalahan politik pada tahun 1979 kerana campur tangan soviet union dan kemudiannya pertelingkahan di kalangan puak mulai 1989 hingga ke hari ini.

Selamatkan Malaysia, PRU 13 undilah Barisan Nasional untuk keamanan, perpaduan dan ketamadunan Malaysia yang lebih cemerlang. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Setan & Iblis memang suka sangat dgn PAS..bermusuhan,benci membenci, mengkafirkan & mengharamkan orang UMNO. Lebih sanggup menjadi baruah DAP...

Anonymous said...

Bekas penjenayah palig teruk sekali..jual kerakyatan pada pendatang untuk menang kan AMNO..

Anonymous said...

INI ADALAH CONTOH SERTA CIRI CIRI PUAK PUAK PUKATAN YANG CUKUP CUKUP KURANG ADAP, CIRI CIRI A' SHOBIAHNYANG WAJIB DI OERANG

Anonymous said...

GUNA OTAK LA BRO....

Anonymous said...

PUAK PIAK PARTI AJARAN SESAT NI... APA PUN BENDA BAIK UNTUK KEBAIKAN SEMUA PUAK PUAK NI BANGKANG, DULU TOPI KELEDAR PUN DEPA BANGKANG, TALI PINGGANG KELEDAR DEPA BANTAH, CINA DAP BUAT SYARAHAN DEPA PULA TAKBIR... JAWAS JGN HAMPIRI PUAK PUAK GILA INI...

Anonymous said...

oi babi ....hormat sikit orrg tua k..mak,bapak ko x ajar ttg sivik ke..sial

Anonymous said...

pukimak ko anon 7.13
bapak ko pndy kuti! anwar itu babi.

Anonymous said...

Juak2 PAS ni memang xsuka dgn mhadzir...tp kreta nasional proton idea dri Tun...puak2 ni pkai jg.jnis muka xtau malu...xubah mcm muka tmpal dgn kulit babi....sruh je puak2 tu pkai kreta lembu...puak yg tahap low class.....anut ajaran parti ajaran sesat.

Anonymous said...

Anonymous said...

Pukimammak punya mahadet...mesti paria ni ada syer dlm AES ni...celaka punya mamak..

January 29, 2013 at 8:33 AM

-------------------------------------
Aku memang tunggu kau bagi komen, kepada kaum India atau mamak tak yah lah kau orang bagi undi kat PKR atau PAS. Tengok mcm mana dia orang pandang rendah pada kaum India dan Mamak.

Gap aku harap hang boleh terbitkan semua kutukan kutukan yang di buat pada kaum mamak dan India oleh pencacai PKR nie.

Teriman Tu......

Anonymous said...

Apa maksud anda bekas penjenayah?
Tun kah?
Bila mengeluarkan hujah biar ada isi.
Jgn hujah mengkhinzir buta..
Baca sejarah dan faham.
Tapi hati mesti bersih.
Kalau kotor,baca kisah2 teladan pon anda akn komplen semua tak kena.

Anonymous said...

puak2 x reti bersyukur nih selalu jilat ludah & kahak hijau mereka eg putrajaya nak dilelong,highway utara-selatan membazir,f1,klia

Anonymous said...

PENYOKONG2 PAKATAN, DENGAR SINI, KALIAN SEMUA IKUITLAH KETUA PKR CINA LAKNAT YANG KENE SAMAN AES 11 ATAU LEBIH YG DECLARE TAK AKAN BAYAR WALHAL TERANG2 TELAH PANDU LAJUUUU...BODOH PUNYA CAI2 SEMUA, CONTOH PALING KECIL SAMPAI YG PA;ING BESAR PUN MASIH TAK BERUPAYA AKAL MEKE UNTUK MENILAI BAIK BURUK, CAI2 SEMUA, ANDA ADALAH MANUSIA2 YG TAK TAU BERSHUKUR, TAK TAU BERSHUKRAN, HATI KAMU TERLALU HITAM, SEHITAM MUKA DAN HATI AJIS, ADI, NUAR, DAN LAIN2 YG TAK PENAH PUN MEMBELA NASIB RAKYAT, HANYA PANDAI MEMBELIT2 KATA.... PIKIRLAH NGOKKKKKKKKKKKKK....BODOH PANDIR BOLEH DI AJAR, BODOH KORANG ANJING PUN BOLEH MENILAI

Anonymous said...

sy sokong aes tp tukar hukuman denda duit kepada denda lain. kerajaan ikhlaskan tujuan aes untuk kurangkan kemalangan bukannya nak kumpul duit saman. jadi jalankan aes tapi bukan hukum dengan denda duit. lepas tu x bolehla orang yang jaga sistem aes tu boleh kensel senang2 je saman dia dengan anak beranak dia. macam yang jadi dengan sistem saman polis. suka2 je kensel saman. dah salah tu bayar je lah macam orang lain. ini tak rakyat krna bayar saman tapi ada pulak spesel yang tak payah bayar saman kenalah saman salah apa sekalipun.