Thursday, January 10, 2013

HARON DIN KENA SMASH DENGAN TUN M !


Artikel ini telah disiarkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia pada 6 Januari, 2013.
1. Harun Din, pemimpin PAS menyuruh saya bertaubat kerana saya telah berkata dalam bahasa Inggeris “Better the devil you know than the angel you don’t”.
2. Mungkin kerana Harun Din tidak mahir dengan loghat pepatah Inggeris maka ia fikir ini bermakna saya sanggup bersama dengan syaitan. Makna sebenarnya pepatah ini ialah “lebih baik orang yang dikenali daripada orang yang tidak dikenali”.
3. Kalau Harun Din fikir saya bermaksud lebih baik saya bersama syaitan yang saya kenal daripada malaikat yang saya tidak kenal dan ini salah di sisi agama, maka dia bolehlah suruh saya bertaubat. Tak apalah.
4. Tetapi pada 24 Januari 1999, Nik Aziz berkata dengan jelas dalam bahasa Melayu yang saya yakin Harun Din tentu faham yang berbunyi seperti berikut, “siapa yang nak tolong Kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima samada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima”.
5. Amat jelas dengan ini Nik Aziz sanggup terima pertolongan syaitan pun untuk Kerajaan Islamnya. Demikian pendirian Nik Aziz kerana kononnya begitu kuat perjuangannya untuk mendirikan Kerajaan Islam? Apakah jenis Kerajaan Islam hasil dari pertolongan syaitan sama-samalah kita fikir.
6. Harun Din nampaknya terima Kerajaan Islam yang didirikan dengan pertolongan syaitan. Sebab itu Harun Din tidak menegur Nik Aziz jauh sekali dari menuntut supaya ia bertaubat.
7. Saya tidak akan bertaubat kerana salahfaham Harun Din berkenaan dengan apa yang telah saya katakan. Sepatutnya Harun Din meminta maaf dari saya kerana salah fahamnya tentang apa yang saya perkatakan dalam Bahasa Inggeris. Dan saya akan maafkannya kerana manusia memang lemah dan tidak pernah bebas dari membuat kesalahan.
8. Orang Islam di Malaysia sebenarnya bernasib baik kerana kita semua menganggotai mazhab yang sama, iaitu kita dari mazhab Sunni yang berimam dengan Imam Shafie. Kita tidak sepatutnya berpecah seperti orang Islam di sesetengah negara Islam lain yang berpecah kepada Sunni dan Syiah dan sering bermusuh dan membunuh sesama mereka.
9. Malangnya persahabatan dan perpaduan orang Melayu Islam di Malaysia ini ditamatkan apabila Parti PAS ditubuh. Dalam keghairahan PAS untuk mendapat undi orang Melayu di Malaysia mereka sengaja menyalah tafsir agama Islam dan membuat dakwaan bahawa mereka sahaja yang Islam sehingga orang Melayu berpecah dan bermusuh sesama mereka.
10. Tuduhan yang pertama ialah orang UMNO kafir kerana mereka bekerjasama dengan orang kafir. Saya tidak percaya ada orang Melayu yang terima dakwaan ini. Ia tidak dibuat dengan cara yang mengikuti kehendak agama Islam. Tetapi rupa-rupanya tuduhan ini begitu berkesan sehingga berlaku sembahyang dua imam kerana kononnya imam orang yang tidak sokong PAS kafir, perkahwinan semula orang Melayu yang berkahwin sebelum PAS ditubuh, perkuburan berasingan bagi orang PAS kerana ibu bapa mereka sendiri yang dikebumikan di kubur lama dan orang UMNO tidak Islam, penolakan sembahyang jenazah orang UMNO dan penceraian serta perpecahan dalam keluarga kerana fahaman politik yang berbeza.
11. Kemudian Hj Hadi menokok tambah kepada perpecahan orang Melayu Islam dengan amanatnya. Hj Hadi mendakwa bahawa PAS menentang UMNO bukan kerana namanya UMNO tetapi kerana kononnya mengekalkan perlembagaan penjajah, kerana kononnya UMNO mengatakan politik suku agama suku.
12. Sesungguhnya perlembagaan itulah yang memberi kebebasan bersuara, berparti dan berpolitik kepada PAS. Dikebanyakkan negara yang diakui negara Islam tidak ada kebebasan seperti ini. Sepatutnya PAS menolak semua kebebasan ini. Tetapi sebaliknya PAS menggunakannya untuk memfitnah dan mengkafirkan orang UMNO. Islam menyuruh orang Islam setia kepada Allah, Rasul dan ulil amri, iaitu pemerintah. PAS sebenarnya tidak setia kepada ulil amri.
13. UMNO tidak pernah berkata politik suku agama suku. UMNO berpegang kepada ajaran bahawa Islam adalah Ad-deen, cara hidup. Cara hidup memang termasuk politik. Sebab itu UMNO berjuang untuk agama, bangsa dan tanah air. Habbul watan minnal iman.
14. Sebaliknya PAS sekarang menerima pemimpin orang kafir yang secara terbuka menolak negara Islam PAS serta pemimpin Pakatan yang percaya kepada kebebasan tanpa had serta pluralisme dalam agama dan kebebasan keluar dari agama Islam.
15. Tetapi UMNO tidak akan tuduh orang PAS sudah menjadi kafir. Selagi tidak ada dakwaan oleh tokoh-tokoh Islam yang tidak berkepentingan UMNO akan terima orang PAS sebagai orang Islam. Kita dalam UMNO masih ingin bersaudara dengan orang PAS seperti ditegaskan oleh agama Islam bahawa orang Islam itu adalah bersaudara. Perbezaan politik antara PAS dengan UMNO tidak bermakna pengasingan politik dari agama, atau agama suku politik suku. Perbezaan politik dikalangan orang Islam berlaku di mana-mana sahaja. Namun mereka semua masih Islam.
16. Tanpa bertaubat kerana berbagai kesalahannya disisi Islam, Nik Aziz telah memurtadkan tiga juta orang UMNO. Dakwaan ini dibuat olehnya tanpa usul periksa. Tidak ada kajian yang dibuat, samada secara ilmiah atau tidak. Ketidakadilan Nik Aziz jauh berbeza dari ajaran Islam yang menegas bahawa apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil. Hakim tidak boleh terdiri dari orang yang teribat dan berpentingan. Memurtadkan orang UMNO adalah satu ketidakadilan disisi agama Islam.
17. Tetapi, Alhamdulillah, sudah ramai pemimpin dan ahli PAS yang sedar tentang kesalahan PAS dan pemimpinnya dari segi Islam.Mereka telah tidak lagi taksub dengan nama Islam yang diberi kepada Parti PAS. Mereka sedar PAS bukan berjuang untuk Islam. PAS hanya ingin memperalatkan Islam untuk kepentingan politik duniawi pemimpin-pemimpinnya.
18. Mereka yang keluar dari PAS ini berpeluang untuk benar-benar berjuang untuk agama Islam, berjuang untuk mengembangkan ajaran Islam yang sebenar, terutamanya untuk persaudaraan dalam Islam, tentang berpegang kepada tali Allah dan jangan bercerai-berai.
19. Saya tidak akan suruh Harun Din bertaubat. Tetapi Harun Din harus tanya hati kecilnya samada dia didorong oleh agama atau politik duniawi apabila menyuruh saya bertaubat dan tidak Nik Aziz.

212 comments:

1 – 200 of 212   Newer›   Newest»
aloya said...

Kenapa ko senyap saja TG Haron Din? You used to have my biggest respect but it shrinking!

Anonymous said...

Yahoooooooo...

Jom ramai2 minum hollywater 12.1.13...!

Takebeer!
Takebeer!
Takebeer!




Kalau hari ini pun sudah ada penafsiran semula islam yng menghalalkn gay dan lesbian berkahwin,apakah mustahil suatu hari nanti ada orang menafsirkn semula surah al ikhlas bahawa Allah punya anak?


Anonymous said...

Mau tak senyap. Apa yang dikatakan oleh Tun M semuanya benar. Hanya orang PAS saya berfikir tak guna otak, bercakap tak guna akal.

Anonymous said...

Status ulamak jadi p*kimak bila join
PAS. Haron Din mesti setuju dgn hakikat ini tapi dek gila keduniaan, tetap bersama PAS menjahanamkan Islam.

Anonymous said...

nampak tak?

tun M tetap bersuara. sebab beliau yakin beliau di pihak yg benar.

tetapi haron din, sehingga ke hari ini membisu seribu bahasa.

dah boleh agak kan siapa sebenarnya yang takut dan rasa bersalah..?

Anonymous said...

Haron oh Haron... jangan la jadi DINGDONG...

Anonymous said...

DIAM TANDANYA SETUJU.. iye dak...

Anonymous said...

Ramai penyokong2 PAS memberi komen di facebook dan tweeter menyarankan kalau tak tahu hukum kebenaran menggunakan kalimah Allah oleh Ulamak Hj Hadi jangan bertindak membuta tuli menentang.

Wahai dungu2 PASPISPUS sekelian....
Ustan Harun Din. ..Taib Azzamudin...semuanya orang kuat yng duduk di dalam dewan ulamak PAS. Mereka berkata sesiapa yng menyokong penggunaan khalimah Allah di gunakn oleh ugama lain selain islam boleh jatuh kufur dan kafir!

Soalan aku....!!!!

Ada sesiapa dari PASPISPUS terutamanya Langsi anak puaka yng berani utk mengatakan Haron Din dan Taib Azzamuddin ilmu agamanya tidak tinggi, seperti yng bahalol2 PAS komen dlm facebook dan tweeter?


Doa KO korang dah makan diri...
kepada yng rasa was was dengan PAS keluarlah dari parti yng bertanggongjawab memecahbelahkn orang2 islam di Malaysia!

Anonymous said...

PAS sudah pening, PAS sudah keliru, PAS sudah bengong, sanggup jadi anjing DAP demi untuk memuaskan nafsu serakah mereka yang dengkikan UMNO, PAS sangat teruk dan keji, dasar tak malu, dasar perosak masyarakat.

Hadi Awang, harap belajar saja tinggi, kerana kedengkian politik sanggup agama dipermainkan, diperbuat sesuka hati kerana mengemis undi dari puak DAP, blah la, kopiah atas kepala itu lebih baik bagi Lim Kit Siang lap berak dia, lepas tu Hadi Awang boleh cium kopiah yang penuh dengan taik Lim Kit Siang itu siang dan malam, bagi lagi bengong dan tongong.

Sedarlah umat Islam, PAS memang keji, memang lahanat, memang jahanam, dulu mereka tuduh UMNO macam-macam walaupun UMNO tak buat pun macam yang dituduh oleh PAS itu, tapi sekarang apa dah jadi dengan PAS, apa yang mereka tuduh itu telah kena muka mereka sendiri, mereka sanggup jadi anjing puak kafir kerana dengkikan bangsa sendiri dari parti yang lain.

Hadi Awang, sila beri rasional mengapakah nak diadakan bible dalam bahasa Melayu? Buatlah dalam bahasa lain kerana orang bukan Melayu ada mereka sendiri, jadi di manakah rasionalnya nak buat bible dalam Bahasa Melayu, malahan sampai nak gunakan kalimah Allah untuk disyirikkan dalam bible, apa semua ini?

Kepada ahli-ahli PAS, jika masih hendak bertuankan si kafir DAP, lebih baik buang kopiah dan serban anda untuk dijadikan kain lap berak ahli-ahli DAP sajalah. Sedarlah bahawa pimpinan PAS sudah jadi anjing suruhan, jadi kerbau dicucuk hidung yang diseret ke sana ke mari untuk kepentingan DAP hinggakan agama Islam dipermainkan dihina sedemikian rupa, sedarlah semua.

Hadi Awang menuduh UMNO dalam ucapannya yang menyokong bukan Islam guna Kalimah Allah, dia kata UMNO memanipulasikan isu ini sedangkan isu ini diputar belit dan dimainkan secara keji oleh pembangkang, selama ini kerajaan tak ada masalah langsung dengan isu ini, malahan pimpinan orang Kristian dalam kerajaan pun sedar dan menerima bahawa kalimah Allah adalah kalimah suci umat Islam, sebelum ini tidak pernah dipolitikkan hinggalah dipolitikkan secara keji oleh Pakatan Rakyat semata-mata mahu mengapi-apikan orang-orang Kristian supaya memandang kerajaan sebagai zalim.

Hadi Awang memang jenis perosak menuduh yang bukan-bukan, sedarlah Pakatan Rakyat adalah anjing yang mula-mula sekali menyalak pasa itu ini, kemudian mereka menjadi babi menyondol isu ini menjadi makin panas, kemudian sekarang ini menuduh UMNO dan Barisan Nasional pula, memang dasar Pakatan Rakyat haram jadah, lebih hina dari babi dan lebih keji dan lahanat mengalahkan anjing.

Sedarlah semua, berhati-hatilah dengan golongan jahanam seperti Pakatan Rakyat ini, selamatkan Malaysia, jauhi Pakatan Rakyat lahanat musibat, sokonglah Barisan Nasional yang berwawasan untuk keamanan kita semua. Sekian, terima kasih.


Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

MOGA USTD HARUN DIN JUGA JAWAB SECARA ILMIAH, SEPERTI MANA TUN MENULIS SECARA ILMIAH SERTA SUNGGUH IKLAS, HARAP UTD HARUN DIN LETAK FAHAMAN POLITIK SEBELAH, JAWAB DENGAN TIDAK TAKUT PADA PENTAKSUB PENTAKSUB PAS ,JAWAB JGN IKUT IMARAH, BERFIKIR SEDALAM DALAM NYA SEBELUM KELUAR KATA KATA, JAWAB SEBAGAI KITA SEORG HAMBA ALLAH, YANG TAKUT PADA ALLAH... JAWAB JUGA ISU KALIMAH ALLAH YG SEDANG HANGAT DIPERRKATAKAN, APAKAH JAWAPANNYA TIDAK BERUBAH DARI JAWAPAN ASAL, JAWAB JUGA ISU AMANAT HJ. HADI DIMANA KESAN PERPECAHAN UMAT ISLAM DIMALAYSIA DAPAT DIRASAI HINGGA HARI INI, MOGA DENGAN JAWAPAN IKLAS UTD HARUN DIN AKAN MENJADIKANNYA ORG YANG DIHORMATI OLEH ORG ORG ISLAM SEBENAR DIMALAYSIA - HAMBA ALLAH YG TIDAK MAHU ISLAM DIJUAL BELI

Anonymous said...

satu kesimpulan yang aku boleh cakap berkenaan parti PAS ni:-

"Parti ini adalah Parti sesat setaraf dengan Ayah Pin dan Al-Arqam.."

Umat Islam yang sygkan Agama perlu tinggalkan parti dan organisasi sesat ini seperti yg dibuat oleh Dato Hassan Ali, Ustaz CN afghani dan lain2 bekas pemimpin dan ahli...

-Rakyat selangor anti-barua Dapig dan komunis

Anonymous said...

lebih baik dengar kata syaitan yang dikenali dari malaikat buta tuli, buta perut, buta hati, kudis buta

"malaikat" itu haron din
"syaitan" itu mahathir

hah .. pilih pilih

p/s : kena letak tanda("") kalau tak orang PAS tak paham.(buta perut, buta hati)

Anonymous said...

Dulu aku tak percaya ada ularmak dlm semak..
Sekarang nie baru aku nampak dan percaya!
Donia...donia...

Kadang2 heran juga seorang yng berilmu, mengeluarkn katanya berdasarkn ilmunya,bila
sampai satu peringkat dia tidak berani untuk menegakn fakta ilmunya yng pernah di sebutkn lidahnya!



Anonymous said...

Lepas ini akan ada golongan babi dari DAP yang menyamar dan golongan anjing suruhan dari PKR dan PAS akan menyondol-nyondol dan menyalak nyaring menuduh yang bukan-bukan dengan komen merapu mereka selepas ini.

Kepada puak jahanam ini, persoalan saya satu saja untuk kamu semua jawab iaitu:

Mengapakah perlunya ada bible dalam Bahasa Melayu sedangkan orang Melayu dilarang untuk menukar agama dari Islam ke agama lain sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan dan selaras dengan syariat Islam itu sendiri? Kerana bangsa lain ada bahasa mereka sendiri,buat sajalah bible dalam bahasa selain Bahasa Melayu tak bolehkah? Di manakah rasionalnya hendak buat bible dalam Bahasa Melayu? Sila jawab jika di pihak yang benar. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Lepas ini akan ada golongan babi dari DAP yang menyamar dan golongan anjing suruhan dari PKR dan PAS akan menyondol-nyondol dan menyalak nyaring menuduh yang bukan-bukan dengan komen merapu mereka selepas ini.

Kepada puak jahanam ini, persoalan saya satu saja untuk kamu semua jawab iaitu:

Mengapakah perlunya ada bible dalam Bahasa Melayu sedangkan orang Melayu dilarang untuk menukar agama dari Islam ke agama lain sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan dan selaras dengan syariat Islam itu sendiri? Kerana bangsa lain ada bahasa mereka sendiri,buat sajalah bible dalam bahasa selain Bahasa Melayu tak bolehkah? Di manakah rasionalnya hendak buat bible dalam Bahasa Melayu? Sila jawab jika di pihak yang benar. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Lepas ini akan ada golongan babi dari DAP yang menyamar dan golongan anjing suruhan dari PKR dan PAS akan menyondol-nyondol dan menyalak nyaring menuduh yang bukan-bukan dengan komen merapu mereka selepas ini.

Kepada puak jahanam ini, persoalan saya satu saja untuk kamu semua jawab iaitu:

Mengapakah perlunya ada bible dalam Bahasa Melayu sedangkan orang Melayu dilarang untuk menukar agama dari Islam ke agama lain sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan dan selaras dengan syariat Islam itu sendiri? Kerana bangsa lain ada bahasa mereka sendiri,buat sajalah bible dalam bahasa selain Bahasa Melayu tak bolehkah? Di manakah rasionalnya hendak buat bible dalam Bahasa Melayu? Sila jawab jika di pihak yang benar. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Servant of God said...

Encik Mohamad,

Soalan tu susah sangat tuh. Entah bila baru laa nak terjawab.

Tapi kalau dorang nak jawab, alhamdulillah, mungkin boleh satu soalan tambahan:

Allah yang disembah orang Islam ialah Tuhan yang Satu, yang tiada anak dan tidak diperanakkan. Jadi kenapa hendak diberikan nama Allah itu kepada agama yang menganggap tuhan mereka ada anak, ada bapa malah ada ruh berasingan (bapa angkat kot?)? Kenapa?

Terima kasih

Anonymous said...

Saya memang setuju dengan penistiharan Yang Berbahagia Tun Dr Mahathir yang sekali gus memberi tamparan hebat kepada UMNOgok dengan pengakuan beliau bahawasanya parti UMNO Baru itu adalah parti syaitan!

Pak Dee said...

UMNO berjuang utk agama? jgn buat lawak lah...

Pak Dee said...

Mohamad

Melayu ni kalu dia nak murtad bible bahasa apa pun dia baca..so jgn lah rasa resah kalu ada bible melayu..dgn hanya ada bible melayu maka berduyun2 yg akan murtad...lawak la politik anda..

bahasa melayu bukan saya & anda je yg guna...suku kaum di sabah & s'wak , indonesia dll pun pakai jugak...bila anda ckp mcm ni tak ubah mcm org indonesia claim batik & itu ini dia punya...mentali anda sama dgn sekelompok mereka..

Alifnajmi said...

Harun din, ustaz nasa dan beberapa ilmuan lain dah takde hak nak bersuara dlm PAS. Jawatan tertinggi dlm hierarchy PAS cuma nak kelabukan mata ahli2 yg dh mamang buta hati.

Anonymous said...

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

January 10, 2013 10:51 AM
-------------
Sy pon dah byk kali mengutarakn persoalan sbg2 pada penganut PAS..tapi xpernah dapat jwpn..yg sllu sy dpt ialah jwpn "ha..syaitan dah bersuara"..

Sbb di kwsn perumahan sy ada byk anak2 cina xreti brbahasa Melayu/Malaysia..kami trpksa brkomunikasi mnggunakn BI...jd itula yg mnjadi prsoalan ...APA PERLUNYA BIBLE DLM BM????

Kalo utk Sabah /Sarawak bknke mrk ada dialek mrk sendiri...bg sy perkara pertama yg SEWAJARNYA DI AMBIL TINDAKAN IALAH MENYEKAT PENYEBARAN BIBLE DLM BM..

Selama ini pon Cina2 DAPig + DOng Zhong dok berjuang nakkn BCIna totally kat SJKC...DAN YG PENTING ORG MELAYU DI MALAYSIA ADALAH BERAGAMA ISLAM...nampak sgt tujuan Bible dlm BM ialah utk org Melayu!!!!!!

Patotla anak betina ANUwar beria2 mngutarakn PENDAPAT BUDAK2(kata ularmak PAS) mahukan org Melayu di Malaysia diberi kebebasan memilih agama....pthuiiiiiiiiii

Ini adalah siri2 dari rancangan PLURALISME yg di pelopori oleh BAPAK pluralisme Malaysia..ANUwar PORN...

ProMahathir said...

BIMBANG HADI AWANG TENGAH "MOOD" MARAH KERANA AMANAT HADI DI TIMBULKAN LAGI.
BIASANYA ORANG YANG SEDANG MARAH AKAN MUDAH HILANG PERTIMBANGAN, DAN SUDAH PASTI SYAITAN SENANTIASA HAMPIR DENGAN ORANG YANG SEDANG MARAH. KEWARASAN TIADA LAGI.
MUNGKIN KERANA TERLALU MARAH LAH MAKA "ALLAH" JADI MANGSA.
HILANG KEWARASAN, HILANG PERTIMBANGAN JADI DIRI TAK TENTU ARAH. PEMIKIRAN MENCELARU.
MASIH BOLIH MOHON MAAF. TIDAK SUSAH........JUST SAY SORRY, I HAVE MADE A MISTAKE............DONE.

Anonymous said...

Pak Dee said...
UMNO berjuang utk agama? jgn buat lawak lah...

January 10, 2013 11:03 AM

--------------------------------

Habis tu selama ini PAS ke yang mengsyumulkan Islam di malaysia sehingga Islamnya Malaysia ni diakui dan dipuji oleh negara-negara lain khususnya negara dalam OIC. Pas ke yang buat semua tu??? Setakat kibar bendera bulan mengambang kat Palestin tak payah nak tunjuk hebat la.... Bendera Malaysia lagi banyak dikibarkan dari bendera haprak PAS.

Itu belum masuk bab makan harta anak yatim, mungkin Isle PAS benarkan kot.....

Anonymous said...

Sekarang ini alasan PAS untuk orang bukan Islam gunakan kalimah Allah untuk disyirikkan mengikut agama mereka adalah dengan memanipulasikan ayat 64 surah Ali-Imran, memang ada ajakan dalam Al-Quran kepada Ahli Kitab untuk kepada satu kalimah yang sama iaitu Allah, tetapi disebutkan juga dalam ayat itu menyatakan jangan mensyirikkan Allah dengan menyekutukan Allah. Menjadi persoalannya sekarang ini adalah dalam agama bukan Islam, ada berbagai tuhan mereka yang ada tuhan anak, tuhan bapa, tuhan roh kudus, tidakkah itu mensyirikkan Allah? Allah dalam Islam adalah Esa yakni tidak berbilang-bilang, tidak beranak dan tidak diperanakkan sebagaimana dalam Surah Al-Ikhlas. Jika penggunakan Kalimah Allah yang tidak mencapai maksud yang sebenarnya oleh orang bukan Islam, maka ini menyebabkan perbuatan mensyirikkan terhadap Allah, apakah PAS rela dengan semua ini? Apakah rasional Hadi Awang dan Nik Aziz menyokong perbuatan mungkar sebegini?

Lihat terjemahan ini:


Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil, akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesunggguhnya kami adalah orang-orang Islam". - Surah Ali-Imran Ayat 64

Lagi satu, apakah selepas ini diputar belitkan ayat Al-Quran berkenaan kebebasan beragama supaya orang Islam boleh tukar agama sesuka hati sebagaimana ayat Al-Quran Surah Al-Baqarah Ayat 256:

"“Tidak ada paksaan di dalam (memasuki) agama (Islam). Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar dari jalan yang sesat. Kerana itu, siapa yang mengingkari Thaghut dan mengimani Allah, sesungguhnya ia telah berpegang pada tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” [TMQal-Baqarah (2):256]."

Saya baru nak komen pasal ini, tiba-tiba tengah buka internet terlihat pula komen Hadi Awang pasal kebebasan agama ini, lihatlah ini:

http://presiden.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=335:artikel-hak-mempertahankan-islam-dan-kebebasan-beragama&catid=20:bicara-presiden&Itemid=107

Dalam artikel itu, Hadi Awang mengutuk UMNO dan menuduh UMNO macam-macam. Lihatlah PAS sekarang ini, makin keliru dan mengelirukan.

Umat Islam sekalian, sedarlah akan mainan ulama yang tamakkan duniawi dan mengutamakan nafsu serakah kedengkian terhadap UMNO seperti ulama, ustaz, ustazah, termasuk juga ustazah segera, ustaz segera dan tok guru politik dalam PAS ini.

Sedarlah semua. Kembalilah kepada ajaran yang sebenar, ajaran PAS adalah ajaran sesat yang terpesong kerana banyak sangat perkara mungkar yang berlawanan dengan Islam seperti ceramah maki hamun, hasutan dan bertindak ganas, itu adalah perkara yang tidak sepatutnya. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu


Pak Dee said...

Anon 11:17

PAS bukan kjaan pemerintah..OIC atau mana2 negara pun akan berhubung dgn kjaan rasmi...kalu PR jg kjaan nnti OIC berhubung la dgn Anwar & Hadi Awang plak...alaa tu pun tak paham

Anonymous said...

sorrylah nak cakap sikit... kat Sabah dan Sarawak org kristian dah pun guna nama Allah kat Bible dia org... sooo... sape yg membenarkan benda ini... adakah umat islam di Sabah dan Sarawak tak penting... sudahlah... apa2 hal Najib jugak yg salah... dia ketua Negara Islam tp tak boleh buat apa2...

Anonymous said...

PAK DEE,

IMAN HANG SAMA LEVEL TAK DGN IMAN ANAK CUCU CICIT HANG?

Anonymous said...

Pak Dee, mencegah lebih baik dari merawat, kerana kalau dah sakit entah boleh sembuh ke tidak kita pun tak tahu lagi.

Saya tak kata pun kalau tak adanya bible dalam Bahasa Melayu tak ada orang Islam yang murtad, tapi di manakah rasionalnya buat Bible dalam Bahasa Melayu jika penganut bukan Islam bukannya orang Melayu pun dan mereka pun ada bahasa ibunda mereka, buatlah dalam bahasa ibunda mereka, yang menyibuk nak buat bible dalam Bahasa Melayu itu apa hal?

Lagi satu dalam bab kalimah Allah, maksud Allah adalah Tuhan Yang Esa, bukannya tuhan trinity yang ada tiga itu. Dalam bahasa Arab, tuhan disebut Illah, manakala Allah pula adalah bermaksud Tuhan Yang Esa. Sebab itulah masa orang Arab Jahiliyah dulu sembah berhala dia tak namakan berhala dia Allah sebab berhala itu bukannya Tuhan Yang Esa, sebab itulah berhala mereka dinamakan Latta, Uzza, Manat dan banyak lagi.

Pak Dee, silahlah jawab soalan saya iaitu apakah rasionalnya mengadakan bible dalam Bahasa Melayu sedangkan orang Melayu adalah Islam dan tak boleh sebarkan agama selain Islam kepada orang Melayu? Jadi masalah besar sangatkah kalau tak ada bible dalam Bahasa Melayu hingga tak boleh faham apa yang ditulis dalam bible bahasa lain?

Daripada kau menyalak dan menyondol-nyondol tak tentu pasal tanpa arah tujuan, lebih baik kau bertaubat dan insaf dengan kelakuan buruk kamu ini.

Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

ANON 11:25AM,

KO PERNAH DATANG SABAH SARAWAK KA?



Pak Dee said...

11:15

bible melayu dah lama dicetak la..knpa skrang baru jd isu? sbb ia adalah mainan politik UMNO utk mendpt undi melayu...itu sebenarnya..ingat Hadi Awang, org PAS, aku dll tak syg agama ka? pikir2 la..takde beza nye aku dgn kau..cuma parti yg kita sokong je..

jd jgn lah biarkan parti UMNO tu mainkan pemikiran kita...buka sikit minda anda tu...tak kira lah dia bangsa apa ka dr negari mana ka mereka tu tetap rakan senegara kita..

Anonymous said...

Pak Dee, kalau dah sedar diri Pakatan Rakyat anjing kurap itu bukannya kerajaan pemerintah di Malaysia ini, maka sedarlah diri, jangan jadi bangang nak mencampuri urusan kerajaan pemerintah pula.

Jenis bebal dalam Pakatan Rakyat memang tak boleh diajar, diajar berkali-kali pun masih bebal juga sebab otak dah berkarat dengan pembohongan dan hasutan serta ajaran sesat pimpinan perosak mereka itu.

Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Pak Dee said...

11:25

bagi aku sabah & s'wak patut jd contoh utk negara msia dari perpaduan kaum..penggunaan kalimah Allah & bahasa dlm bible & lain2 perbezaan dpt diterima dgn terbuka...syabas sabah & s'wak..

Anonymous said...

Saya memang setuju dengan penistiharan Yang Berbahagia Tun Dr Mahathir yang sekali gus memberi tamparan hebat kepada UMNOgok dengan pengakuan beliau bahawasanya parti UMNO Baru itu adalah parti syaitan!

January 10, 2013 11:03 AM
--------------------------
Sy ada pepatah/perumpamaan wat anon 11:03 AM...
MASOK KANDANG KAMBING anon 11:03 AM MNGEMBEK (JADI KAMBING)..MASOK KANDANG BABI (anon 11:03 AM) JADI BABI..OINK OINK........

Atau anon 11:03 AM kera kena belacan.....

OOOOO my English.....
OOOoo Bahasa Malaysia ku...

Anonymous said...

Pak Dee, bible Bahasa Melayu dicetak di Indonesia, tak ada permit untuk cetak di Malaysia, malahan sebelum ini pun Kementerian Dalam Negeri sekat bible Bahasa Melayu yang diimport dari Indonesia di pelabuhan, kau nak salah kerajaan lagikah? Di sabah dan sarawak itu mungkin bible yang diseludup, kau jangan nak menuduh sesuka hati pula. Hingga sekarang pun tak ada kebenaran untuk cetak bible dalam Bahasa Melayu di negara ini.

Puak Pakatan Rakyat memang bebal, semuanya nak menyalahkan kerajaan walaupun kerajaan tak buat salah apa pun, dasar puak Pakatan Rakyat jenis bangang, memang bangang juga.

Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Itulah dah malu alah. Tak faham peri bahasa atau simpulan bahasa inggeris, mudah aje nak suruh org bertaubat. sebelum suruh org bertaubat, tanyalah maknanya lebih dahulu pada org yg lebih faham bahasa inggeris. Ini dah jadi bahan ketawa orang sebab mendedahkan tahap ketidak cerdikan diri pad org lain.

Peribahasa atau simpulan bahasa itu adalah kiasan, janganlah di terjemahkan secara lateral. tentulah maksudnya salah. Contonya "simpang malaikat 44" bukan bermaksud nak jauh dari malaikat tetapi nak mintak dielakkan perkara tak baik berlaku pada kita. Ada faham ka??? hehehehe

Anonymous said...

CUBA KAU BANDINGKAN PULAK BAHASA MELAYU ORANG2 CINA DI SABAH SARAWAK..DORANG MEMANG BAGUS.

BANDINGKAN PULAK DENGAN CINA2 DAP DI SEMENANJUNG. CAKAP BAHASA MELAYU MACAM BARU SAMPAI MALAYSIA DENGAN TONGKANG.

COME ON LA, PERNAH SAMPAI SABAH SARAWAK KA BELUM NI?

Anonymous said...

Anjing kurap mana PULAK menyalak nih?

Pak Dee said...

11:30

kjaan yg BN pegang itu adalah utk rakyat...jd sbg rakyat aku ada hak utk campur-tangan apa yg aku tak puas hati...aku bukan lembu mcm kau beb boleh dicucuk hidung...aku ada daya intelek yg mau kan yg terbaik...

adakah kalu aku sokong parti pembakang maka hilang hak aku? adakah kalu rakan aku tu tak beragama Islam & bangsa melayu maka hilang atau kurang hak dia?

Anonymous said...

Pak Dee, di Sabah dan Sarawak, mereka tak sebut Allah dalam bible mereka, tapi Alah, berbeza. Puak jahanam dalam Pakatan Rakyat akan mainkan sentimen kenegerian pula untuk manipulasikan isu ini. Harapnya penyokong kerajaan jangan terpedaya.

Malahan Pak Dee untuk membuktikan kau sangat toleran dan sangat bertolak ansur, sila buat tokong di rumah kau dan suruhlah orang bukan Islam bersembahyang dirumah anda. Kemudian kau juga pergilah makan babi untuk menunjukkan kau seorang yang toleran dan sangat bertolak ansur.

Pakatan Rakyat jenis bebal, mereka berak tengah jalan, kemudian fitnah orang lain pula hingga jadi kekacauan, dasar muka tak malu.

Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Pak Dee said...

Mohamad 11:34

cerita kena seludup bible ni semua cerita baru...dah berzaman dah dia baca bible melayu...cuba pikir ada beza kehidupan kita semua ni ada ke takde bible melayu...?

adakah bila ada bible melayu berduyun2 melayu masuk kristian..? hidup kita kena la ikut realiti jgn ikut sentimen..tambah2 sentimen parti..lg hancur...

Anonymous said...

Pak Dee kau memangnya bukan lembu, tapi kau anjing kacukan babi yang menyalak-nyalak sambil menyondol-nyondol melakukan pembohongan demi pembohongan untuk membela segala kemungkaran yang dibuat oleh puak kau dalam Pakatan Rakyat haram jadah itu. Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu.

Anonymous said...

kalau yg pok nik kata yg dia boleh terima bantuan syaitan, itu bukan peri bahasa atau simpulan bahasa. itu bahasa direct yg mana pok nik memang nak bantuan syaitan...........



din - dewan bahasa

Anonymous said...

Pak Dee yang bebal, kau memang tak faham bahasa, saya dah sebutkan tadi bahawa mencegah lebih baik dari merawat kerana kalau dah sakit tak tentu lagi boleh sembuh ke tidak.

Kau jangan jadi bebal sangat, kalau macam itu tak payahlah ada undang-undang cegah jenayah kerana orang buat jenayah juga, undang-undang cegah maksiat pun tak payahlah kerana orang buat maksiat juga. Kau nak tunggu jadi masalah besar baru terhegeh-hegeh macam beruk nak mengawan baru terkial-kial nak cari jalan penyelesaian?

Inilah mentaliti dungu puak Pakatan Rakyat, tak tahu nak buat perkara yang baik, suka buat benda buruk saja, jenis dasar bebal, bertubatlah. Sedarlah diri.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Pak Dee, jawablah berkenaan apakah rasionalnya nak buat bible dalam bahasa Melayu? Apakah bible dalam bahasa lain tak difahami oleh paderi-paderi di negara ini? Buatlah dalam bahasa lain, yang menyibuk nak buat dalam Bahasa Melayu apahal? Sedarlah diri, bertaubatlah.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Unknown said...

salam perjuangan

Mohon Pihak Tuan dapat linkkan blog http://pemudatekad.blogspot.com/ kedalam blog tuan.

Semoga tuan dirahmati dan diberkati...

Anonymous said...

DAH TANYA BANYAK KALI,

YANG KOMEN SABAH SARAWAK NI PERNAH DATANG SABAH SARAWAK KA?

KALAU TIDAK PERNAH, TOLONG JANGAN KOMEN PASAL NEGERI KAMI.

KAMI LEBIH TAHU NEGERI KAMI. BIBLE BM DI SINI HANYA KES TERPENCIL. MUNGKIN GARA2 TINDAKAN GOLONGAN EVANGELIST LAH TU. KAN MEMANG KERJA DORANG BEGITU.

DALAM UPACARA AGAMA RAKAN2 KRISTIAN YANG LAIN, TIDAK GUNA PUN KALIMAH ITU. DORANG BUAT ACARA AGAMA DORANG SAMA SEPERTI TEMPAT LAIN/NEGARA LAIN.

KEPADA PAK DEE DAN LAIN2 YANG KONONNYA TERLALU OPEN MINDED, KAMU AGAMA APA? KALAU KAMU ISLAM, SOALAN AKU, YESUS ITU ALLAH DALAM BENTUK MANUSIA. SETUJU ATAU TIDAK?

Anonymous said...

semu penganut pas nak menegakkan benang basah walau sampai kiamat pun tak kan berjaya

Anonymous said...

'KEPERCAYAAN BAHAWA ADA SATU ALLAH BAPA, PUTERA DAN ROH SUCI'

CUBA KAMU BIAR ANAK CUCU CICIT KAMU BACA DAN DIDEDAHKAN KANDUNGAN BUKU SEPERTI ITU. SANGGUPKAH KAMU?

Anonymous said...

Mana dia Pak Dee dah berambus, pasal apa tak jawab pertanyaan yang diberikan? Kau sedang bermesyurat dengan Hadi Awang dan Nik Aziz untuk meneruskan segala kelentong politik kamu semua lagikah?

Pak Dee kalau kau kata tak ada bible dalam Bahasa Melayu pun ada kes murtad, maka kalau ada lagi banyaklah jadinya kerana keliru dengan Allah yang sebenar dengan Allah yang digunakan secara tidak betul.

Malahan kalau kau nak ambil lojik seperti itu, maka kalu lihat, sekarang ini ada undang-undang sivil dan undang-undang syariat, tapi pasal apa masih ada jenayah dan maksiat di sana sini? Kau nak hapuskan undang-undang sivil dan undang syariat itukah sebab masih ada jenayah dan maksiat?

Jenis pemikiran dungu Pakatan Rakyat, fikit guna kepala lutut tak reti nak menilai. Memang Pakatan Rakyat tak ada kualiti, mereka ini hanyalah liabiliti kepada Malaysia saja. Sedarlah diri, bertaubatlah.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Hello Pak Dee, ko dah baca keputusan Fatwa Kebangsaan mengenai penggunaan kalimah Allah ni tak. Kalau belum meh aku perturunkan untuk ko ye Pak dee, baca dengan tenang, jangan gopoh gapah macam Hadi boboiroi tu....

Anonymous said...

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah.

Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain.

Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.


Keterangan/Hujah:

Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah trinity. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga, tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal usul penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.

Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakal Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh,Elohim dan juga Yhwh.

Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.

Anonymous said...

sambungan....

Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.

Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaanya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.

Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.

Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahwa semua agama adalah sama.

Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God ditejemahkan sebagai Allah.

Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa ini bagi menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam.

Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi factor utama adalah berasaskan akidah dan kesucian agama Islam.

Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.

Anonymous said...

KAWAN2 KRISTIAN AKU DI SINI TIADA SEORANG PUN GUNA KALIMAH ALLAH SEBAB DORANG FAHAM ITU AMAT SENSITIF KEPADA KAMI ORANG ISLAM. PALING2 PUN DORANG SEBUT TUHAN ALLA SEBAB BERKOMUNIKASI DENGAN KAMI. ITULAH KELEBIHAN KAMI DI SINI SEBAB KAMI RESPECT ANTARA SATU SAMA LAIN. BILA MASUK BAB AGAMA DORANG, DORANG LEBIH SUKA GUNA JESUS, LORD, GOD ETC.

KAMU DI SANA, MAHU PAKAI KALIMAH ALLAH TAPI BERTUTUR BAHASA CINA ATAU ENGLISH ALMOST ALL THE TIME. TIDAK MALUKAH SAMA ORANG SABAH? DORANG DI SINI BERTUTUR BAHASA MELAYU ATAU BAHASA KAUM MASING2 TAPI TIDAK TERGILA2 MACAM KAMU DI SANA.

Anonymous said...

Tiada satu pun ungkapan dalam bible yg menyatakan Nabi Isa (Jesus) meminta umatnya menyembahnya (menurut Dr Zakir Naik). Tetapi kenapa org kristian menyembah Nabi Isa? Menurut Dr Zakir Naik, ini semua ajaran Paul / ajaran gereja dan bukanya ajaran Nabi Isa (Jesus). Nabi Isa tak pernah mengaku dirinya tuhan dan dia menyuruh umatnya menyembah Tuhan yang satu yang menciptakan seluruh alam ini.

Anonymous said...

Untuk Pak Dee yang beria-ria nak pertahankan hadi boboroi tu. Aku nak cerita sikit bahawa keputusan ini adalah secara musyawarah. Kalau tak paham maksud musyawarah, ia lebih kurang macam mesyuarat, keputusan yang dikeluarkan adalah secara majoriti selepas ahli mesyuarat mengemukakan hujah dan dalil2 dari al-Quran bukan keputusan sorang-sorang macam hadi boboroi dan pork nick tu. Mesyuarat dewan Ulama hamPAS belum keluar lagi keputusan, mereka pulak yang memandai-mandai nak benarkan bukan Islam guna kalimah Allah dalam bible mereka. Kalau dengan ko pak Dee, ape la sangat ilmu yang ko ade tu????

Anonymous said...

Servant of God, minta maaf sebab baru balas komen anda, sebab tadi sedang melanyak pecacai Pakatan Pakatan Rakyat yang cuba mengelirukan masyarakat dengan komen-komen sesat mereka itu, itulah dasar pemimpin pun puak penyesat, dengan ahli-ahli mereka pun jadi puak penyesat juga, macam-macam mereka bohong untuk bela kemungkaran mereka, tetapi ingatlah Sunnatullah bahawa kebaikan dan kebenaran akan mengatasi kejahatan dan kebatilan.

Takbir! Allahuakbar.

Sedarlah semua, Pakatan Rakyat adalah kaki kelentong untuk meraih undi tanpa mempedulikan halal haram dan dosa pahala.

PAS boleh bertakebeer dengan DAP sambil beryamseng dengan penuh suka ria.

Sedarlah semua, marilah bersama-sama kerajaan Barisan Nasional yang sangat berwawasan dan terbukti selama ini membangunkan negara ini untuk menjayakan agenda pembangunan negara demi agama, bangsa dan tanah air.

Allahuakbar, Majulah Islam Di Seluruh Dunia, Majulah Bumiputera Sebagai Bangsa Yang Kuat, Majulah Malaysia Dengan Lebih Berdaulat.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Nak tanya Pak Dee sekali lagi.... ape kelayakan ko nak persoalkan tentang hukum yang telah difatwakan oleh para alim ulama dalam majlis Fatwa Kebangsaan tu ha...?????

Anonymous said...

Banr la kata Musa Hassan mengenai sikap penganut hamPAS ni, golongan yang tak reti undang-undang, apatah lagi yang mengikut undang-undang yang ditetapkan. Inikan pulak fatwa yang dibuat oleh alim ulama.... mereka ingat mereka je yang pandai tentang agama Islam dalam Malaysia ni ke????

FUCKatan bUduh....

Anonymous said...

semua tuduhan, cemuhan dan gelaran2 buruk yg diberi kpd golongan penyokong kerajaan kini terpantul ke muka org2 sendiri.

kalau org pas nak sedar, sedarlah. kalau tak sedar diri lagi pegi mampuslah.

Sarawak dihatiku said...

Perhatian. Bagi yang cakap bible di sabah/sarawak ada menggunakan kalimah Allah, meh sini. Aku bagi penampar kat muka korang. Main sodok jer cakap negeri kami mcm tuu. Yg guna kalimah Allah tuu cuma 1 or 2 church jer, yg lain takda. Dan yg guna kalimah tu adalah extremist. Jangan ko pandai cakap sebarang.

Alifnajmi said...

Pak Dee said...
UMNO berjuang utk agama? jgn buat lawak lah...

January 10, 2013 11:03 AM
_____________________________________

Beberapa contoh keupayaan PAS mentadbir utk memperjuangkan agama.
1) Pecat Hasan Ali kerana serbu gereja yg nak murtatkan org Islam.
2) Pecat Hasan Ali tanpa ada pertuduhan, tanpa diberi peluang bela diri.
3) Tarik balik undang2 saloon wanita di kelantan.
4) Tarik balik larangan operasi pusat hiburan dlm bulan Ramadan di Penang.
5) Setuju penggunaan kalimah Allah dlm Bible.
6) Menyokong pembukaan pawagam PERTAMA di Shah Alam.
7) Menyokong individu yg mahu menghapuskan undang2 sediada yg mengekang Melayu Islam drpd murtad.
8) Gagal membena/membaikpulih masjid di Kelantan selama 20 thn memerintah.
9) Penyelewengan tabung amanah Memali.
10) dan byk lagi....

Anonymous said...

Pak Dee said...
11:25

bagi aku sabah & s'wak patut jd contoh utk negara msia dari perpaduan kaum..penggunaan kalimah Allah & bahasa dlm bible & lain2 perbezaan dpt diterima dgn terbuka...syabas sabah & s'wak..

January 10, 2013 11:32 AM

-------------------------------------

Kenapa la ko ni dilahirkan sebagai rakyat Malaysia ha Pak Dee. Apakah untuk mencapai perpaduan kaum dengan benarkan kalimah Allah digunakan dalam bible, semua rakyat tak kira Cina India Melayu terus boleh bersatu. Kalau macam tu, pemimpin dulu dah pikir dengan senang masuk je nama Allah dalam bible. MUDAHNYA.....

Kalau nak sangat perpaduan kaum, suruh kaum lain kat Malaysia tutup sekolah berasaskan kaum mereka dan hantar anak-anak mereka masuk Sekolah Kebangsaan tajaan kerajaan pusat. Takut hilang identiti diri??? Kat sekolah kebangsaan pun ada subjek bahasa vernakular la...

Ape lagi alasan bodoh ko nak beri ha Pak Dee???

Anonymous said...

Pak Dee

Di Sabah dan Sarawak tidak timbul isu ini kerana tidak digembar gemburkan oleh mana2 pihak baik orang muslim atau kristian. Alkitab versi bahasa Melayu yang orang Sabah Sarawak guna saya percaya terdapat juga di semenanjung yang mengandungi nama Allah itu adalah versi yang dicetak oleh Percetakan Lembaga Alkitab Indonesia, Nanggewer Indonesia bukan di Malaysia.
Cuma baru2 ini dinegara kita ini digembar gemburkan oleh pihak2 tertentu untuk mewujudkan ketegangan sentimen agama dalam negara.
Di Sabah Sarawak masyarakat kristian dari dulu hingga sekarang dan saya percaya juga di Semenanjung tidak pernah dan tidak akan menyebut nama Allah dalam doa2 peribadatan mereka, mereka akan menyebut 'Yesus kristus tuhan kita', 'In the name of Jesus Christ our Lord'
Saya tidak pernah dengar mereka menyebut nama Allah dalam peribadatan mereka.
Soalnya kenapa tiba2 sekarang ni mereka nak guna nama Allah sedangkan dari dulu sampai sekarang mereka langsung tidak pernah menyebut nama Allah dalam peribadatan mereka.

Anonymous said...

Di sabaha dan sarawak da lama mgunakan perkataan allah dalm bible mereka..bable dari bahasa Indonesia..sini tak tak kesah, tapi di malaya isu nya lain. Kena faham PAS kafirkan Umno seba berkawan dgn CinA MCA dan INdia MIC itu aja, la ni atas kepentingan Politik semua nya PAS halalkan,,,walaupun kau liwat bini kawan baik kau.., zina, arak da halal, Sebab tu pelacur melayu dari puak sana..tak caya tanya jabatan agama dan Polis y buat operasi ..pelacur/ GRO melayu datang dar Negeri mana

Anonymous said...

Orang-orang Kristian perlu berhati-hati dengan sikap ambil kesempatan oleh Pakatan Rakyat ini. Pakatan Rakyat sangat berbahaya, apa saja mereka sanggup buat yang dahulunya mereka kata haram, hari ini dah halal, yang dulunya berdosa kita dah dapat pahala pula, inilah Pakatan Rakyat menipu dan menghasut untuk terus hidup, dasar parasit yang sangat berbahaya.

Perbuatan Pakatan Rakyat memanipulasikan isu keagamaan dan perkauman dan kenegerian adalah sangat berbahaya, kerana boleh mencetuskan ketegangan yang boleh menyebabkan huru hara dan akhirnya kita semua tanpa mengira agama, bangsa dan negeri juga yang akan mendapat masalahnya jika huru hara itu berlaku.

Oleh itu sedarlah semua, marilah kita menentang golongan parasit yang suka menggunakan orang lain secara keji untuk kepentingan dirinya. Marilah kita bersama kerajaan Barisan Nasional untuk terus memajukan negara ini demi agama, bangsa dan tanah air.

Sedarlah selama ini kita semua hidup aman damai, boleh mengamalkan agama masing-masing tanpa halangan dan gangguan, kita boleh amalkan kebudayaan masing-masing tanpa sebarang sekatan, maka hargailah keamanan, kemakmuran, perpaduan yang ada ini kerana jika semua ini musnah hancur punah ranah, maka apakah kita boleh pastikan yang kita pasti dapat semula apa yang telah hancur musnah punah ranah itu? Oleh itu hargailah apa yang kita ada dan berusaha untuk lebih berjaya. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Rakyat Malaysia sekalian, marilah kita bersatu padu dan berganding bahu dengan pihak kerajaan Barisan Nasional untuk memajukan negara ini demi agama, bangsa dan tanah air.

PRU 13 undilah Barisan Nasional untuk keamanan, perpaduan dan kesejahteraan kita semua kerana Barisan Nasional adalah kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab serta berwawasan tinggi.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

SAYA SETUJU DENGAN SAUDARA MOHAMMAD DAN ANON 12:19PM

BEGITULAH HAKIKATNYA YANG BERLAKU DI NEGERI KAMI INI.

Anonymous said...

Orang-orang Kristian perlu berhati-hati dengan sikap ambil kesempatan oleh Pakatan Rakyat ini. Pakatan Rakyat sangat berbahaya, apa saja mereka sanggup buat yang dahulunya mereka kata haram, hari ini dah halal, yang dulunya berdosa, kini dah dapat pahala pula, inilah Pakatan Rakyat menipu dan menghasut untuk terus hidup, dasar parasit yang sangat berbahaya.

Perbuatan Pakatan Rakyat memanipulasikan isu keagamaan dan perkauman dan kenegerian adalah sangat berbahaya, kerana boleh mencetuskan ketegangan yang boleh menyebabkan huru hara dan akhirnya kita semua tanpa mengira agama, bangsa dan negeri juga yang akan mendapat masalahnya jika huru hara itu berlaku.

Oleh itu sedarlah semua, marilah kita menentang golongan parasit yang suka menggunakan orang lain secara keji untuk kepentingan dirinya. Marilah kita bersama kerajaan Barisan Nasional untuk terus memajukan negara ini demi agama, bangsa dan tanah air.

Sedarlah selama ini kita semua hidup aman damai, boleh mengamalkan agama masing-masing tanpa halangan dan gangguan, kita boleh amalkan kebudayaan masing-masing tanpa sebarang sekatan, maka hargailah keamanan, kemakmuran, perpaduan yang ada ini kerana jika semua ini musnah hancur punah ranah, maka apakah kita boleh pastikan yang kita pasti dapat semula apa yang telah hancur musnah punah ranah itu? Oleh itu hargailah apa yang kita ada dan berusaha untuk lebih berjaya. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Pak Dee said...

12:19

skrang ni baru dia org minta sbb baru ni je dpt larangan...knpa baru ni je larang dulu tak kisah & tak heboh...sbb dulu sokongan pd parti kuat..jd hal2 mcm ni tak ambik kisah...jd bila skrang desperate nk undi melayu sbb bukan melayu dh mmg tak sokong baru nk pakai sentimen agama...

paham tak situasi sebenarnya ni...?

Pak Dee said...

Mohamad 12:28

kalu prihatin sgt cuba cerita mcm mana projek 250 juta boleh lesap...projek pusat latihan tentera 100 juta lebih boleh lesap...

kalu tanah je kena sapu takpe lg...ni dgn duit2 pun kena sapu...

Anonymous said...

Pak Dee said...
12:19

skrang ni baru dia org minta sbb baru ni je dpt larangan...knpa baru ni je larang dulu tak kisah & tak heboh...sbb dulu sokongan pd parti kuat..jd hal2 mcm ni tak ambik kisah...jd bila skrang desperate nk undi melayu sbb bukan melayu dh mmg tak sokong baru nk pakai sentimen agama...

paham tak situasi sebenarnya ni...?

January 10, 2013 12:33 PM

-------------------------------------------------------

Pak Dee, soalan saya bila nak jawab? Lagi satu, larangan itu kau kata baru saja, buat lawak sajalah, nak membohong lagi, kau baru balik lepas mesyuarat dengan Nik Aziz dan Hadi Awang untuk meneruskan kelentong politik korang lagikah?

Memang Pakatan Rakyat dasar pembohong, penipu yang tidak boleh dipercayai. Larangan untuk kalimah suci umat Islam telah lama dibuat peraturannya di setiap negeri di Malaysia, jangan nak putar belit pula.

Sila jawab soalan saya ini, lama dah soalan ni, bila nak jawab?

Mengapakah perlunya ada bible dalam Bahasa Melayu sedangkan orang Melayu dilarang untuk menukar agama dari Islam ke agama lain sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan dan selaras dengan syariat Islam itu sendiri? Kerana bangsa lain ada bahasa mereka sendiri,buat sajalah bible dalam bahasa selain Bahasa Melayu tak bolehkah? Di manakah rasionalnya hendak buat bible dalam Bahasa Melayu? Sila jawab jika di pihak yang benar. Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Soalan di pinjam dari orang Sabah!

Soalan yng paling aku suka bukan sahaja untuk Pak dee pluralisme dan musang puaka jawab tetapi keseluruhan bangsat2 PASPISPUS yng merelakan diri mereka di babikan DAP boleh tolong jawabkn...


Yesus itu adalah Allah dalam bentuk manusia.Setuju atau tidak?

Pada pendapat aku puak pas akan jawab sangat setuju!

tamingsari said...

Lim Guan Eng bawak isu kalimah Allah,terus melayu islam bergaduh. Cina punya pasal juga yg kita jadi huru hara. Yg jadi juara pembela Dap siapa lagi kalau bukan tok alim Pas.

Pas banyak pengalaman dalam soal merosakkan agama islam. Jelas, Dap ketok bontot keldainya maka sikeldai pun menari. Kesian tengok saudara aku dalam Pas. Dah jadi tongong.

Anonymous said...

Pak Dee said...
Mohamad 12:28

kalu prihatin sgt cuba cerita mcm mana projek 250 juta boleh lesap...projek pusat latihan tentera 100 juta lebih boleh lesap...

kalu tanah je kena sapu takpe lg...ni dgn duit2 pun kena sapu...

January 10, 2013 12:35 PM

----------------------------------------------------

Kau nak larikan diri dari tak mau jawab soalan saya pasal apa? Malahan RM 250 juta itu tak lesap pun, itu adalah pinjaman yang kena bayar balik kepada kerajaan oleh NFC, tapi pasal Tabung Memali macam mana pula, ke mana lesapnya duit derma dan sedekah orang ramai yang berjuta ringgit itu? Malahan bukan saja duit yang hilang, tabung pun dah tak nampak rupa dah, dengan tabung-tabung pun lesap apa cerita?

PAS teruk bebenor, duit derma orang miskin dan anak yatim pun sanggup diselewengkan. Memalukan, sangat memalukan. Sedarlah diri, bertaubatlah.

Sekian, terima kasih.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Dalam peribadatan seharusnya tidak masuk soal kepentingan politik.
Cara peribadatan Islam dan Kristian di negara ini jelas berbeza. Orang Kristian tidak akan guna nama Allah dalam peribadatan mereka sudah tentu mereka berasa janggal menggantikan nama Allah dgn Jesus Christ/Yesus Kristus.
Kita menelaah keadaan bukan berdasarkan perbincangan dalam internet dan cerita berbentuk khabar semata2. Tetapi berdasarkan pengamatan turun padang lihat dgn mata kepala sendiri bagaimana cara peribadatan orang Kristian memang diorang tidak pernah menyebut nama Allah dalam peribadatan mereka.
Jadi kenapa perlu diapi2kan sentiman ini.
Betul kata Encik Mohamad ada tangan2 ghaib yg cuba merosakkan toleransi gama antara kaum di negara kita ini.

Servant of God said...

Pak Dee,

Bagaimana keadaan di Sabah dan Sarawak tu, kita belakang kira lah yek?

Pokoknya sekarang, kalau kamu ni betul beragama Islam, terhidang depan kamu dua pilihan.

Pilihan pertama ialah untuk menerima bahawa Allah SWT itu ialah Allah Yang Maha Esa;
Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; yang tiada beranak, dan tidak pula diperanakkan; dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.

Pilihan kedua ialah untuk mengatakan bahawa Tuhan itu Tiga, ada bapa, ada anak (dan satu lagi, aku tak tau nak sebut apa).

So, kau pilih mana?

Jawablah, Pak Dee.

Anonymous said...

Hahaha....buat malu je ahlul pas ni. Pepatah inggeris “Better the devil you know than the angel you don’t” di terjemahkan secara laterally dengan "lebih baik bersama syaitan yg kamu kenali dari malaikat yg tak dikenali". Dahlah salah terjemah, kemudian suruh orang bertaubt pulak tu...geli hati teman ni dengan ahlul pas ni yg menunjukkan daya keintelektualan tahap sifar. Kalau cik gu periksa kertas bahasa inggeris dia ni teman rasa dapat telor itik je. kehkehkehke

Untuk pengetahuan ahlul pas erti pepatah tersebut ialah “lebih baik orang yang dikenali daripada orang yang tidak dikenali”. Jadi teman nak sarankan ahlul pas skrg ambil buku catatan dan tulis maknanya. Nanti cik gu soal tak dapat jawab lagi.. dpt telor itik lagi. Dulu mak bapak hantar sekolah kau main2...

Org melayu selalu sebut pepatah "tolong simpang Malaikat 44". Kalau iku terjemahan ahlul pas, org yg sebut demikian kena bertaubatlah sebab nak jauhkan diri dari Malaikat. Betul tak? Sedangkan makna pepatah tu ialah "kita mohon jauhkan diri dari perkara yang tak baik dari menimpa kita". Jadi lain kali wahai ahlul pas kalau kurang ilmu jangan mudah nak menghukum nanti menampakkan tahap pengetahuan kamu di bawah sifarrrrrrrr. kehkehkehkehkehkehkehkehkeh

Anonymous said...

Macamana tiba2 aja terpampang kalimah Allah bersebelahan lambang salib digereja2 diKelantan sebab MB dia bersetuju membenarkan kalimah Allah digunakan oleh puak2 kristian. Kompius anak cucu kita dibuatnya jenuh cari akai atuk nak jawab.

Anonymous said...

yuk takebeer

takebeer
takebeer San Miguel.

Kita kasi anak madey kaya raya lagi

Anonymous said...

kah kah kah,

statement orang tua nyanyuk..

Anonymous said...

Orang PAS tak nak dengar ke ulasan ust haron d dan ustaz harun taibb isu kalimah Allah ini. Minta lah dewan ulama tolak mereka ini.....mcm ust hasan aly.
sb tak sokong kenyataan tuan presidennya. Pas tu kata....ini konspirasi UMNO......kah..kah...

Anonymous said...

yuk

minum hollywater 12.1.13!

Takebeer!
Takebeer!
Takebeet!

Yesus tuhan Allah berupa manusia.
Rohul kudus tuhan Allah bebentuk malaikat.
Tuhan. ..Allah yng esa..

Takebeer!

Yuk orang2 pas sokong Hj Hadi!

Anonymous said...

Tg Haron Din satu hal. Itu menghairankan. Dimana statement dia pun tak kedengaran.
LAGI SATU AKU NAK SENTUH PASAL DR.MAZA. AKU TENGOK Dr Mohd Asri ‏@realDrMAZA
Bnyk lagu negeri2 ada klimah Allah trmasuk S'ngor. Jk mrk haram sama sekali pnggil Tuhan ALLAH, mk versi khas dperlukn.
DIA TAK FAHAM APA YANG PUAK-PUAK DAP INI MAINKAN. APA TIPU MUSLIHAT MEREKA. PANDANG 10-20-30 TAHUN AKAN DATANG. STRATEGI MEREKA. JANGAN PASAL UNDI SEPERTI PAS... SEMUA OK SAJA. APA PUN BOLEH. TENGOK AKHLAK MEREKA YANG ROSAK DENGAN BERTOPENGKAN SERBAN DAN JUBAH.

AKU NAK TANYA DR. MAZA DAN HARON DIN.

JIKA ORANG NON MUSLIM PERGI DENGAR CERAMAH MEREKA INI YANG PENUH MAKI HAMUN, FITNA DAN PENCERCAN PADA ORANG LAIN, DIMANA TERTARIKNYA NON MUSLIM ITU PADA ISLAM?

DAHLAH BAGI APA JUGA SOALAN PADA MEREKA, WALAUPUN AKU BUKAN AHLI MANA-MANA PARI DIMALAYSIA INI, TAPI APA JUGA KESALAHAN DILETAKKAN PADA UMNO DAN BN SEHINGGA MENDOAKAN KEHANCURAN BN UMNO. INIKAK CARA ISLAM?
NON MUSLIM TERTARIK KE CARA BEGINI?

CUBALAH DRMAZA RENUNG DAN FIKIR SEJENAK TENTANG HALA TUJU ISLAM DIMALAYSIA INI.

TOLONG, AKU MINTA TOLONG FAHAMILAH TIPU MUSLIHAT KAFIR LAKNATULLAH INI.

TOLONG HARON DIN DAN DR MAZA.

Urang Sabah said...

Nih, biar urang Sabah cakap!!!!

Pak Dee, ko mimang bangsat! sialan! dan pangak!!!!!

Ko tidak ubah mcm pak janggut2 yg dikirim oleh PAS semenanjung hanya untuk menggangu-gugat keharmonian rakyat Sabah!!!! Cerita dlm ceramah suma pasal SEKS dan PEREMPUAN shj!!!! Lepas tu maki-makian dan fitnah!!!! senang cerita...

AMAT MEMALUKAN UMAT ISLAM!!!!!

Di Sabah, terdapat beberapa mahzab Keristian (Protestant, selain RC) yang TIDAK terdapat di mana2 di dalam dunia ini termasuk di Semenanjung, contohnya SIB, SDA dan Gereja Yesus Benar (versi Cina). Bagaimanapun, ISU penggunaan kalimah Allah tidak pernah timbul disebabkan sumber kitab dalam bahasa melayu sebahagian besarnya adalah dari Indonesia. Di samping itu, mengikut 22 Perkara semasa pembentukan Malaysia, Sabah TIDAK tercatat agama RASMInya. Tetapi perkara tersebut tidak menyebabkan kami menjadi GILA merebut kalimah Allah dari umat Islam!!!!

Apa yg cuba dilakukan oleh orang-orang palui macam Pak Dee dan PR hanyalah untuk mewujudkan keadaan yang tidak tenteram kepada negeri yang stabil seperti kami!!!!

Hakikatnya, cara hidup kami di sini AMAT BERBEZA dengan cara hidup kamu di sana. Kamu lebih mementingkan DIRI daripada keamanan. Sebenarnya, sedikit kerosakkan yang berlaku di Sabah ketika ini adalah hasil pemimpin2 berotak KOTOR dari semenanjung seperti si penjubor, si pemfatwa, si komunis dan si ostat kaki bini!!!!

Walaupun ostat jam 3 pagi yang kononnya berasal dari Tawau, Sabah, sebenarnya ostat indonesia yang gila seks tu dpt IC MERAH hasil ihsan kerajaan BN!!!!

Dan yang paling penting, biarlah kami dianggap kolot, orang ulu atau tinngal di atas pokok, sekurang-kurangnya kami TIDAK suka merembat bini org, gila seks, suka cari gaduh, buat ceramah maki-makian, guna agama untuk politik dan suka menjahanamkan negara!!!!

Adalah menjadi harapan kami agar orang-orang PR seperti Pak Dee jgn datang ke negeri kami. Kamu tidak ubah macam pendatang2 Pakistan yang sentiasa mencari peluang untuk mengkongkek perempuan2 di sabah!!!!!



Anonymous said...


anon 11.25

org sabah / sarawak guna kitab dri seberang bahh..bahasa indonesia...
org PAS malaysia ugama apa ya..? ada ugama lain di malaysia..?
byk org indon yang murtad guna kitab injil etu...

Anonymous said...


anon 11.25

org sabah / sarawak guna kitab dri seberang bahh..bahasa indonesia...
org PAS malaysia ugama apa ya..? ada ugama lain di malaysia..?
byk org indon yang murtad guna kitab injil etu...

Anonymous said...

Saya org sabah,cina sabah ngan smjg sama ja la. Byk x tau ckp bm pun

Anonymous said...

Inilah yg dikata Permikiran Seorang Melayu/ISLAM...merendah diri , menerima apa juga lemparan kata2 dari semua sudut. Kemudian dia menilai dan memberi penjelasan dan kemudian memaafkan nya....,....Terpulanglah pada yg membaca tulisan diatas sama mahu Berubah atau menerima . Tun M tak pernah memaksa...Allah beri kita Akal bagi Hati....FIKIR2KAN LAH SEBELUM SEMUANYA DAH TERLAMBAT...WSALAM

Pak Dee said...

urang sabah

aku tak sangkal fakta kau..mmg yg guna perkataan Allah tu tersangat kecil...jd bagi aku kalu dia org nak pakai biar lah..kalu dibenarkan aku tak nampak semua gereja, kuil2 & pokok2 akan turut menggunakannya.. erti kata lain isu ni tak significant langsung..tak kan hancur agama Islam di msia ni pun...

Anonymous said...

En.Mohamad buat apa kita bertekak dgn org gila nanti kita pun jadi tak karuan

Anonymous said...

Dato'Harun Din....saya berpendapat Dato dlm usia sekarang ini saya rasa tidak ada apa perlu dikejar melainkan menunggu Pangilan yg Illahi..Jadi dgn masa yg mengejar Dato' kuasa yg dijanjikan itu sebenar tidak lagi Penting buat Dato...bersama2lah dgn Dato Hasan Ali berjuang demi ISLAM yg sebenar yg satu ketika dahulu orang ramai percaya yg Dato mempunyai Ilmu yg Istimewa pemberian Allah...tapi sejak Dato bergelumang dlm POLITIK bersama2 PAS ramai yg meraguinya....Tidak jatuh marua sesiapa pon jika dia mengaku KESILAPAN YG TELAH DILAKUKAN tapi jika sebaliknya ia akan memakan dirinya sendiri...Salam Dato'

Anonymous said...

Dipaksa baca skrip.Ksian Tok Aji Adi.Takutttttt.

Anonymous said...

aku mmg menyokong TUN M dari dulu dan selamanya.

kalau TUN M masuk bertanding PRU13 ni aku pasti org melayu akan bersatu dan menjadi lebih kuat..

semoga TUN sihat dan dilindungi oleh Allah s.w.t...

amin...

Anonymous said...

12:58 - setakat kau sorang sudahlah minum air kencing anwar dan isap kote bengkoknya, jgn libatkan org lain. kalau nak ajak sgt, ajak anak bini kau suruh tonggeng punggung pd nuar.

Anonymous said...

Senang saja PAK dee ko buka minda ko, ko lapangkan dada ko, ko kena renung sejenak kenapa LGE DAP latnatullah bawa isu kalimah Allah? Mlm ni ko tidur ko letak tangang ko atas dahi ko fikir dan fikir betul betul, jika ko xcdpt juga ko berhubung dgn Allah ko ambik air smbyh ko smbyg sunat istikharah, sunat hajat ko buat tiap2 mlm sampai ko dpt petunjuk lepas tu tulis lagi disini apa yg ko dpt dari usaha ko

Anonymous said...

Ni lagi stu spesis yang sekolah tak pandai...tapi sebuk nak menyalak kat sini..... Pepatah Inggeris pun tak paham ker...ledih baik jd anjing kurap DAP jer...syoh...syoh..

Anonymous said...

Pemimpin yang lemah dah tak sesuai lagi dalam situasi hari ini.Setuju sangat TUN kembali.

Anonymous said...

bro GAP..komen aku td mana menghilang..:-D

Anonymous said...

Pak Dee akan berasa gumbira sekiranya suatu hari nanti anak anaknya akan membaca bible dalam bahasa melayu ni...dan akan mentalkinkanya setelah mampus nanti pun ikut versi bible.... Masa tu padan la muka ko pak Dee....

komandomelayu said...

158

memang kalu ikut hujah pakai kepala otak kau memang tak significant biar org guna nama Allah!

masalahnya - 1)bahayanya adalah ancaman gerakan kristianisasi yg akan muncul selepas ini yg akan mudah memesongkan golongan muda remaja anak islam untuk murtad kerana anggapan maksud Allah yg sama dengan islam sptmana berlaku di indonesia sehingga presiden mata satu di baptiskan!

2) di mana mendesaknya penting sangat penggunaan nama Allah dalam ibadat orang kristian dinegara ini?

3) apakah selama 300 tahun dulu gereja mempunyai masalah besar pada setiap hari ahad kerana tidak guna kalimah Allah?

4) bagaimana kalau kau balik rumah dan tukar panggil mak kau dengan nama baru "anjing" ke "langit" atau kau punya suka?
itu mesti lah engkau marah jadi samalah bagi orang islam marah apabila tuhan kristian yg berbeza tiba2 nak diberi nama yg sama!

matlamat sekarang menunjukkan kpd lebih niat yang jahat dari keperluan mendalam kerana dalam bible pun tak ada satu perkataan yg merujuk kepada Allah !

KAU PAHAM TAK? JANGAN ASYIK NAK JADI BARUA IKUT OTAK BODOH KAU SAJA!

Servant of God said...

Pak Dee said...

urang sabah

aku tak sangkal fakta kau..mmg yg guna perkataan Allah tu tersangat kecil...jd bagi aku kalu dia org nak pakai biar lah..kalu dibenarkan aku tak nampak semua gereja, kuil2 & pokok2 akan turut menggunakannya.. erti kata lain isu ni tak significant langsung..tak kan hancur agama Islam di msia ni pun...

January 10, 2013 1:58 PM

----------------------------

Tak significant langsung?

Kamu faham tak, wahai Pak Dee, bahawa apabila kamu akur membenarkan secara rasmi kalimah Allah diguna pakai oleh orang bukan Islam, kamu menyamakan Allah SWT dengan Tuhan kepercayaan mereka?

Kamu faham tak surah al-Ikhlas?

[1] Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

[2] “Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;

[3] “Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;

[4] “Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.

Jadi baik2 kalimah Allah itu diguna secara eksklusif untuk merujuk kepada Tuhan yang Esa, kamu nak biarkan orang gunakan kalimah tu untuk rujuk tuhan Triniti, yang beranak dan berbapa?

Begitu, Pak Dee?

Anonymous said...

Puak puak PR ni malas mengkaji asyik ikut skrip dari pemimpin mereka je itu yg fikiran jadi jumud, celik jadi buta, pintar jadi bebal, mendengar tapi pekak.
Korang tak sedarpun dalaman korang dah lama mati.

Anonymous said...

Pak Dee nak orang ikut kepala hotak dia je... kalau dia suka sangat orang bukan Islam guna nama Allah dalam bible. Aku doakan suatu hari nanti, anak dia akan berkahwin dengan orang bukan Islam dengan mas kawinnya sebuah BIBLE... masa tu baru dia tau erti penyesalan.....!!!!!!!!!!!!

Pak Dee said...

SoG

mula2 sekali yg aku tau tuhan mereka bukan ada 3 tp hanya dlm 3 jelmaan (mungkin silap translate tp lebihkurang mcm tu lah maksudnye)..bila kita tak paham & ikut emosi tu yg jd kes gereja yg tak bersalah pun kena bakar dulu...

lg satu kena paham kalu dia panggil tuhan dia Allah itu tuhan dia...aku tetap pecaya kpd Tuhan yg Esa..kita bukan kata Tuhan kita pun ada 3...

Anonymous said...

Pak Dee... ko tengok la video ni dulu sebelum nak keluar lagi komen pluralisme ko tu....!!!!!

http://youtu.be/mfMVorMQWGU

Anonymous said...

alaaa... tak yah baca bible dlm bahasa melayu pun dah hampir sama kita dgn dia org... cara pakaian artis, hiburan anak muda. berzina bersepah... cara hukum org yg berzina dan murtad... kikikiki.... yg goyang sangat pasal takut anak terkeliru pasal agama apa pasal... tulah kerjaan biar je anak2 org islam menyanyi, berjoget, berzina... mana tak terkeliru....... kalau Iman dah teguh... letak pedang kat leherpun tetap mengatakan Allah itu satu... apolah... apa2 hal Ketua Negara jugak yg salah... buat bodoh je pasal agama islam.... ada Najib amik tau pasal anak muda ramai berzina... haram... ada PM ajak semua org islam solat jemaah Subuh kat Masjid...takde beb..... kalau ketua Negara Islam hampeh.. maka hampehlah rakyatnya.

Anonymous said...

jawab soalan kat atas tu dulu.

iman ko sama ke dgn iman anak cucu cicit ko?

Anonymous said...

Anonymous said...
alaaa... tak yah baca bible dlm bahasa melayu pun dah hampir sama kita dgn dia org... cara pakaian artis, hiburan anak muda. berzina bersepah... cara hukum org yg berzina dan murtad... kikikiki.... yg goyang sangat pasal takut anak terkeliru pasal agama apa pasal... tulah kerjaan biar je anak2 org islam menyanyi, berjoget, berzina... mana tak terkeliru....... kalau Iman dah teguh... letak pedang kat leherpun tetap mengatakan Allah itu satu... apolah... apa2 hal Ketua Negara jugak yg salah... buat bodoh je pasal agama islam.... ada Najib amik tau pasal anak muda ramai berzina... haram... ada PM ajak semua org islam solat jemaah Subuh kat Masjid...takde beb..... kalau ketua Negara Islam hampeh.. maka hampehlah rakyatnya.

January 10, 2013 3:08 PM

--------------------------------

Kalau ketua negara kaki liwat, kaki zina, kaki bohong, kaki putar belit... rakyatnya tentu sahaja perangai CELAKA macam ko.....

Anonymous said...

hahahaha..

jadi yang dok sokong ketua yang disyaki 99.9% adalah penzina camne pulak? hahahahaha

Anonymous said...

Pak Dee said...

SoG

mula2 sekali yg aku tau tuhan mereka bukan ada 3 tp hanya dlm 3 jelmaan (mungkin silap translate tp lebihkurang mcm tu lah maksudnye)..bila kita tak paham & ikut emosi tu yg jd kes gereja yg tak bersalah pun kena bakar dulu...

lg satu kena paham kalu dia panggil tuhan dia Allah itu tuhan dia...aku tetap pecaya kpd Tuhan yg Esa..kita bukan kata Tuhan kita pun ada 3...

------------

saya paham pok dee .. tapi masalahnya bukan semua orang pandai dan beriman kuat macam pok dee

sebab nampak sangat puak puak DAP ni nak guna kalimah Allah dalam bible seperti ada muslihat

kenapa nak sangat guna nama Allah dalam bible sedang mereka belum tentu lagi gunakanNYA dalam percakapan harian

lagipun kan ada perkatan lain dalam bahasa malaysia yang boleh digunakan

takde lain dan tak bukan hanya kerana nak menyamakan tarafkan Islam dengan agama mereka (pluralrism)

Anonymous said...



alaaa... tak yah baca bible dlm bahasa melayu pun dah hampir sama kita dgn dia org... cara pakaian artis, hiburan anak muda. berzina bersepah... cara hukum org yg berzina dan murtad... kikikiki.... yg goyang sangat pasal takut anak terkeliru pasal agama apa pasal... tulah kerjaan biar je anak2 org islam menyanyi, berjoget, berzina... mana tak terkeliru....... kalau Iman dah teguh... letak pedang kat leherpun tetap mengatakan Allah itu satu... apolah... apa2 hal Ketua Negara jugak yg salah... buat bodoh je pasal agama islam.... ada Najib amik tau pasal anak muda ramai berzina... haram... ada PM ajak semua org islam solat jemaah Subuh kat Masjid...takde beb..... kalau ketua Negara Islam hampeh.. maka hampehlah rakyatnya.

----------------------

dalam dunia ni siapa yang tak berdosa .. sapa yang tak buat silap

mungkin "malaikat" seperti hadi, pok nik dan haroooon "salim" din

Anonymous said...

1:28

Aku salute dgn fakta orang sabah...hebat!

Biar pun orang sabah merendah diri tp untk pengetahuan kami tidak sama sekali pernah menghina orang sabah duduk atas pokok.

Malah pengalaman saya berkunjung ke Sabah boleh di rumuskn Sabah adalah negeri contoh masyarakatnya hidup dlm kontek 1 Malaysia.
Orang nya mudah mesra dan senang membantu.
Selain kaya dgn pelbagai budaya.

Pun begitu saya percaya orng2 seperti Pak Dee klu tinggal dalam masyarakat sabah akan menjadi racun yng membunuh keharmonian masyarakat di sana!

Jadi untuk orang sabah pastikan orang sebangsat Pak Dee tidak membina rumah dan tinggal di sana!

Anonymous said...

Siapa Pak Dee berbanding pendapat mufti ni????

Mufti Selangor: 'Kenapa hendak guna kalimah ALLAH'

SHAH ALAM - Pendirian membenarkan penggunaan kalimah ALLAH dalam Bible versi Bahasa Melayu satu langkah seolah-olah merelakan ALLAH Yang Esa dalam ajaran Islam itu disekutukan, kata Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid.

Oleh yang demikian katanya, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa kalimah ALLAH hanya boleh digunakan oleh penganut agama Islam supaya ia tidak menimbulkan sebarang keraguan di kemudian hari.

"Jika kalimah ALLAH itu digunakan dalam Bible menggantikan 'God' sedangkan 'God' dalam Bible itu adalah 'Trinity', Tuhan yang ada anak, Tuhan yang ada bapa, Tuhan yang ada isteri, jadi beerti, andai kata kita redha kalimah ALLAH digunakan dalam Bible, maknanya kita telah pun merelakan ALLAH itu bukan lagi Esa," katanya ketika diminta mengulas pendirian Pakatan Rakyat berhubung penggunaan kalimah ALLAH di kalangan bukan Islam.

Meskipun begitu katanya, penggunaan kalimah ALLAH dalam keadaan-keadaan tertentu misalnya dibolehkan kepada penganut agama lain selain Islam.

"Kalau dia nak sebut, umpamanya kalau ditanya siapakah yang menciptakan langit dan bumi, kalau dia kata ALLAH, memang betul. Kalau orang kafir itu hendak sebut ALLAH, itu terpulang kepada dialah.

"Tetapi apa yang kita tekankan di sini ialah apabila kalimah ALLAH itu hendak digunakan dalam Bible bahasa Melayu kemudian perkataan 'God' itu ditukar dengan kalimah ALLAH, itu yang kita tidak setuju. Itu nanti yang akan mewujudkan kekeliruan," tegas beliau lagi.

Anonymous said...

Siapa pencacai haprak hamPAS yang BODOH SOMBONG berbanding mufti ni pulak???

Kalimah Allah eksklusif umat Islam


KOTA BHARU 9 Jan. - Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad mengingatkan semua pihak di negeri ini tentang kalimah Allah yang eksklusif untuk orang Islam dan tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain.

Menurutnya, sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada 1 Disember 1981 telah meluluskan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam 1981 iaitu satu enakmen untuk menjaga kesucian kalimah itu.

Katanya, enakmen itu yang diwujudkan bagi mengawal dan menyekat penyebaran iktikad dan kepercayaan agama bukan Islam dalam kalangan orang Islam, secara jelas telah menyenaraikan 24 perkataan termasuk kalimah Allah di bawah Jadual (Seksyen 9) Bahagian 1 enakmen sebagai hak eksklusif agama Islam.

Sehubungan itu, beliau secara sinis 'meminta' enakmen tersebut dipinda atau dimansuhkan sekiranya sudah lapuk dan tidak relevan lagi.

Anonymous said...

AKU DAH BACA SEMUA KOMEN YG BERLANDASKAN DARI TULISAN TUN M IA ITU ISU SYAITON DR PRIBAHASA INGGERIS
TAKDA ISU CUMA BERBENTUK PRIBAHASA/KIASAN- YG NAK DIBESA2Kn prilaku isu ini olih org yg 'taksub agama kenapa ?
Tun dah terangkan dan jika kita faham maksud bhsa inggeris -takda apa2 .
Semua bangsa taHu syaitan tu jahat TERamat jaht
contohnya jika kita berbicara atau berurusan dgn syaitan kita dah TAHU jadi kita amat berwaspada..
APA YG BERLAKU SBALIKNYA yg selalu tertipu dan kita 'ambil' ringan bila kita berurusan dgn org "kelihatan" baik MAAF misalannya diMsia ni orgyg dianggap baik yg berjubah-yg menyamar BUKAN SEMUA !~ DAN
yg bercrita hebat sprti anuar backyard - inilahlah paling kita kuatirii
BAHASA MUDAH sukar nak judge SIPEMUKA2 sebegini.
ISU Kalimah ALLAH dan beratus tahun ALLAH hanya untk org Islam di Tanah melayu/Msia kenapa skrg org kristian nak guna hingga jadi isu BESAR ,dan apakah mereka2 ini dahtak selesa guna GOD YESUS dsgnya ??
Tak habis2 org pendatang ni semua harta org Melayu nak dirampas hingga kalimah ALLAH pun nak . Tapi BAHASA melayu tak mau akui. JIKA nak guna ALLAH masuklah ISLAM kan senang.
allah itu satu/esa tidak dapat dilihat sprti objek/ukiran SELAMA ni apa kah org kristian dah tersilap sembah tersalah tuhan maka beriya nak rampas kalimah ALLAH dari org2 islam ???
NO WAY jika ada org islam yg bersubahat kita pilih salah satu H (HELL OR HEAVEN)
sudah2 lah politik , politik saja
dinegara lain takda sebegini harubiru - mcm anak2 kecil
TUN kenapa tak diharamkan Menggunakan Parti politik berunsur agama - sprti Parti PAS tak payahlah guna nama parti islam semsia sbb org melayu ni kan islam - susah susah kita rujuk dlm alquran memang nak akhir dunia semua ni akan timbul sukar nak dibendung akan lebih teruk sbb semua nya dari kita jika nak anak atau keturunan baik berikan makanan yg halal dan kita mesti menjadi baik sebelum kita melahirkan zuriat maksudnya dari awal kita mengawal
jika nak terjadi jugak kita berserah padaNYA ,apa yg patut kita dah lakukan
Saya ada membaca diwaktu dulu disebuah kg terlalu ramai org mati tapi dari yg mati itu ramai dari kalangan ulamak DAN dari kalangan ulamak ni ramai pula yg keneraka kenapa ??? tunggu saya cari buka tu balik silap tulis dosa aku 'bersambung!!!

Anonymous said...

Puak Pakatan ni kalau dah salah masih juga nak tegakkan benang basah, masih juga nak salahkan orang lain, masih juga tak nak mengaku, masih juga pertahankan ego yang salah pada tempatnya.
Boleh dikatakan apa saja yang dinafikan semua ada alasan sama macam Anwar juga.
Apa yang tak boleh dgn pakatan semua serba boleh itu sebabnya jadi serba tak guna.
Korang akan dikandangkan dalam PRU 13 ni disebabkan ketidakserbagunaan korang.

Anonymous said...

Macam nilah...

Pada semua puak Pakatan tu...KAMI BERLEPAS DIRI DARI SEGALA APA YANG KAMU BERSENGKONGKOL DGNNYA...BAGI KAMI, AGAMA KAMI...BAGI KAMU, AGAMA KAMU...BAGI KAMI,AMALAN KAMI DAN BAGI KAMU, AMALAN KAMU...

Anonymous said...

Makanya jangan diikut-ikutin cara pluralisme orang Indon tu ya pak... Allah boleh diguna di mana saja termasuk di gereja. Boleh kahwin siapa saja yang berlainan agamanya. Nampak apa jadinya di Indonesia? Tsunami gunung berapi banjir etc... Mahu ia terjadi di sini? Agamaku punyanya ALLAH...Agamamu itu punyanya GOD... Yah..ambik GODmu itu usah dicuri ALLAH kami kecuali kamu mahu mengucap syahadah.ALLAH itu milik agama kami. Agama kami!

Anonymous said...

Makanya jangan diikut-ikutin cara pluralisme orang Indon tu ya pak... Allah boleh diguna di mana saja termasuk di gereja. Boleh kahwin siapa saja yang berlainan agamanya. Nampak apa jadinya di Indonesia? Tsunami gunung berapi banjir etc... Mahu ia terjadi di sini? Agamaku punyanya ALLAH...Agamamu itu punyanya GOD... Yah..ambik GODmu itu usah dicuri ALLAH kami kecuali kamu mahu mengucap syahadah.ALLAH itu milik agama kami. Agama kami!

Anonymous said...

Aku ada kawan dari indonesia yng bercerita kenapa di indonesia banyak orang murtad dan masuk kristian tidak hindu ataupun buddha.

Salah satu faktor penting kerana adanya bahan bacaan bible dalam bahasa indonesia.
Anak muda yng suka kepada experimen lebih cenderung kpd agama kristian kerana memberi lebih ruang kebebasan berbanding agama islam.

Contohnya islam mengharamkan arak ttp agama kristian sebaliknya.

Kesimpulanya berdasarkn penerangan kawan aku memang ada kesan sekiranya bible di dalam bahasa melayu di edarkan.

Alifnajmi said...

PEMIMPIN PAS YG MENOLAK KALIMAH ALLAH DI GUNAKAN DALAM KITAB BIBLE

1-HARON DIN
2-NASHARUDDIN MAT ISA
3-TAIB AZZAMUDDIN
4- DATUK MOHAMMED DAUD IRAQI
5-NASHARUDDIN HASSAN TANTAWI
6-DATUK TUAN IBRAHIM TUAN MAN
7-MUSTAPHA ALI
8-DATUK HARON TAIB

PEMIMPIN PAS YG MENYOKONG KALIMAH ALLAH DI GUNAKAN DALAM BIBLE :

1-NIK AZIZ NIK MAT
2-HJ HADI AWANG
3-MAT SABU
4-KHALID SAMAD
5-DZUKEFLE AHMAD

Last2 Mat Sabu & Hj Hadi keluarkan statement bhw PAS tiada masalah kalimah Allah digunakan dlm bible b.melayu.
Sejak bila suara MINORITI mengatasi MAJORITI?
Knp pendapat org dlm jurusan pemakanan ITM (kantoi separuh jalan) mengatasi buah fikiran org yg belajar 5 thn undang-undang Syariah (UIAM)?
Ermmm... tersangat lah demokrasi dan islamiknya parti PAS ni.
Kah, kah, kah!!

Tukang Komen said...

Oi cacai PR.

Korang perasan tak bila Guan Eng kata kristian boleh guna kalimah Allah,Hadi dan Nuar melalak beri izin. Next round bila Guan Eng kata liwat itu halal pencacai tetap setuju dan sokong. Korang takde otak semua pakai idea DAP. Tunduk pada cina. Korang tak boleh jaga agama islam. Kornag jaga agama kristian jelah.

Servant of God said...

Pak Dee said...

SoG

mula2 sekali yg aku tau tuhan mereka bukan ada 3 tp hanya dlm 3 jelmaan (mungkin silap translate tp lebihkurang mcm tu lah maksudnye)..bila kita tak paham & ikut emosi tu yg jd kes gereja yg tak bersalah pun kena bakar dulu...

lg satu kena paham kalu dia panggil tuhan dia Allah itu tuhan dia...aku tetap pecaya kpd Tuhan yg Esa..kita bukan kata Tuhan kita pun ada 3...

January 10, 2013 3:00 PM

----------------------------

Pak Dee, cuba ikut turutan hujah saya ye.

1) Saya berhujah secara tenang dan logikal. Tang mana saya beremosi?

2) Pak Dee mengaku Islam dan menyembah Tuhan yang Esa.

3) Oleh itu, saya anggap yang Pak Dee turut berpegang kepada al-Qur'an, termasuklah surah al-Ikhlas secara keseluruhan.

4)al-Ikhlas mengatakan Tuhan kita (iaitu nama Tuhan kepada Rasulullah) ialah Allah yang Esa, dan Allah tidak ber-anak dan tidak diper-anakkan, dan tiada yang sepertinya.

5)Jadi bila kamu benarkan orang bukan Islam ambil nama Tuhan kamu untuk merujuk kepada tuhan mereka yang mereka kata mempunyai bapa dan anak, bagaimana aqidah kamu?

6)Kamu faham tak ni? Allah dah kata dengan nyata bahawa "Allah" tu namaNya. Yang kamu beri orang lain tu, kenapa?

7)Itu menyamakan Allah dengan benda yang lain. Kenapa kamu menyamakan Allah SWT dengan benda2 lain, Pak Dee?

Anonymous said...

MCA: Hormati keputusan mahkamah isu kalimah Allah



3:07PM Jan 10 2012

MCA menggesa rakyat Malaysia menghormati keputusan Mahkamah Tinggi bahawa kesemua rakyat berhak menggunakan kalimah Allah.

Timbalan ketua publisiti MCA Loh Seng Kok berkata demikian dengan memetik keputusan hakim Lau Bee Lan pada 31 Disember 2009 yang menyatakan bahawa kalimah itu bukan eksklusif kepada orang Islam.

Loh dalam satu kenyataannya hari ini berkata semua pihak perlu menghormati keputusan Mahkamah Tinggi yang memutuskan perkara itu mengikut Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan.

"Ia bukan satu kesalahan bagi bukan Islam untuk menggunakan perkataan itu untuk tujuan agama dan masih ada rayuan oleh menteri dalam negeri," katanya.

Beliau mengulas isu yang ditimbulkan semula dalam perutusan Krismas setiausaha agung DAP Lim Guan Eng, yang menggesa kerajaan persekutuan untuk membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam versi Injil berbahasa Melayu.

Loh berkata kerajaan persekutuan telahpun memumtuskan penyelesaian 10 perkara pada 2 April 2011, yang membenarkan Injik, termasuk versi bahasa Melayu, dicetak di dalam negara dan diimport.

"(Oleh itu) kami menggesa semua pihak agar berhenti mempolitikkan terminologi Allah dan mengiktiraf penyelesaian 10 perkara ini di samping keputusan Mahkamah Tinggi berhubung terminologi Allah........... dan akhirnya UMNO akan senyap... sesenyapnye ... sbb abg besar dah bersuara

Anonymous said...

kikiki... rupanya mahkamah dah benarkan 2009..... dalam erti kata lain.... korang dah tak boleh buat apa2... UMNO bising pun sbb nak tarik undi... tapi perlembagaan masih sekular... kikikiki.... sudahlah takyah nak tunjuk hero... lu orang dah kena cek-mate ngan Perlembagaan sendiri... itulah.. undang2 Allah dan sistem khalifah tak nak tegakkan ... kan dah kena

Servant of God said...

Anonymous said...

kikiki... rupanya mahkamah dah benarkan 2009..... dalam erti kata lain.... korang dah tak boleh buat apa2... UMNO bising pun sbb nak tarik undi... tapi perlembagaan masih sekular... kikikiki.... sudahlah takyah nak tunjuk hero... lu orang dah kena cek-mate ngan Perlembagaan sendiri... itulah.. undang2 Allah dan sistem khalifah tak nak tegakkan ... kan dah kena

January 10, 2013 4:08 PM

----------------------------

Woi baghal,

Yang kamu tak sebut tentang mahkamah Rayuan tu kenapa?

Orang PR memang dasar anjing laa...

wan jamak wan jusoh said...

Kita ambik istilah akademik mudah. kalau nak bincang soal bahasa lanjutan, 4 PhD pun tak cukup.

Tuhan dlm bahasa Arab bukan Allah, tetapi Illah. kita mengucap " La ilah ha ill allah" (tiada tuhan selain Allah).

jadi kalau nak tukar God dalam bible kepada bahasa melayu, gunalah illah, bukan Allah.

*penerangan ni bukan hanya untuk org kristian saja tapi jugak utk org melayu bodo tak mengaji mcm pak dee..

Anonymous said...

KDN Berjaya Tangguh Guna Nama Allah
Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menangguhkan keputusan membenarkan mingguan Katholik - Herald - menggunakan kalimah Allah.

Hakim Lau Bee Lan membenarkan permohonan tersebut sementara menunggu perbicaraan rayuan KDN terhadap keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Khamis lalu.

Peguam bagi pihak mingguan berkenaan tidak membantah permohonan tersebut atas kepentingan nasional.

Permohonan tersebut didengar dalam kamar hakim. Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mewakili KDN manakala Derek Fernandez dan Benjamin Dawson mewakili Herald.

"Kami membuat permohonan dan peguam yang mewakili Gereja Katholik bersetuju dengan penangguhan tersebut, atas kepentingan nasional," kata Abdul Gani.

Fernandez bersetuju bahawa pihak gereja bersetuju dengan pemohonan peguam negara itu.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai hendaklah berhenti daripada terus membuat komen mengenai keputusan berkenaan.

"Kami (Roman Katholik) adalah orang yang cintakan keamanan dan komen (yang tidak baik) adalah tidak wajar," katanya.

"Kami mahu peguam negara mengambil tindakan terhadap individu-individiu yang membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Turut hadir ialah editor Herald Father Lawrence Andrew yang bertemu dengan Abdul Gani dalam bilik saksi sebelum permohonan itu didengar.

Dalam keputusannya pada 31 Disember, Hakim Lau membenarkan Herald menggunakan perkataan Allah dalam seksyen bahasa Malaysia.

Keputusan itu telah mencetuskan bantahan umat Islam yang berpendapat bahawa kalimah 'Allah' adalah ekslusif untuk Islam sahaja.

Sementara itu, Hakim Lau juga menolak permohonan enam Majlis Agama Islam dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (Magma) untuk berhujah dalam permohonan KDN itu.

Enam Majlis Agama Islam itu adalah dari Wilayah Persekutuan, Selangor, Kedah, Terengganu, Melaka dan Johor.

Dalam perbicaraan sebelum ini, Hakim Lau telahpun menolak permohonan mereka untuk menjadi pencelah dalam kes berkenaan.

Enam majlis tersebut dan Magma juga turut memfailkan rayuan terhadap keputusan Hakim Lau menolak permohonan mereka menjadi pencelah serta keputusannya yang memihak kepada Herald -TVS

------------------------------------

Alamak, AnoNGOK 3:59pm & 4:08pm.... rupe-rupenya keputusan hakim belum muktamad lagi. Masih ada rayuan dari pihak KDN. Jadi tak boleh dikuatkuasa la macam yang bukan Islam dan manusia kufur macam ko nakkan tu.....

Kah kah kah kah kah..... tipu la lagi ye anoNGOK....

Anonymous said...

satu pihak :
open minded,
mengaku iman mereka cukup kuat,
redha dan sokong perkongsian kalimah itu atas alasan2 yang cukup dangkal dan tidak berpijak di bumi nyata.

satu pihak lagi :
prejudis,
selalu diperlekehkan iman mereka oleh pihak satu lagi,
tidak redha dan tidak sokong perkongsian kalimah atas alasan yang sdh dikomen banyak kali kat atas

dan aku di pihak yang kedua. aku TIDAK REDHA dan TIDAK SOKONG perkongsian kalimah itu.

dan aku berdoa pada ya Allah..jika ditakdirkan murtad berleluasa akibat tindakan mereka ini kelak, Kau timpakan kepada keturunan mereka-mereka yang redha dan sokong perkongsian ini. Jauhkanlah aku dan seluruh keturunan dan keluargaku daripada terpesong iman dan mensyirikkan-Mu kerana sesungguhnya aku tidak redha dengan tindakan mereka. Amiiin ya Allah..

Servant of God said...

Dalam artikel GAP "KALIMAH ALLAH :HADI SUDAH GADAI, MANA SUARA HARON DIN !"

Pak Dee said...

12:36

skrang ada had masa2 plak bila boleh bila tak boleh pakai...aduhh..life should be so simple la..knpa la kau complicate kan bende2..kita hidup satu negara dah 50 tahun..kena la trust each other..

January 9, 2013 2:28 PM

---------------------------

Haaa.. orang macam Pak Dee ni lah yang dinamakan katak bawah tempurung.

Kira-kira 16 tahun lepas aku belajar kat Melaka, uni swasta. Bukan saja pelajar tempatan ada, tapi international pun ada.

Satu hari, ada orang tekan loceng rumah sewa aku. Aku pun keluar lah. Untuk makluman, aku Melayu Islam, tapi dek kerana mata sepet, orang Cina pun ingat aku bangsa Cina, dorang terus bantai cakap Cina ngan aku.

Rupa2nya yang tekan loceng ialah budak perempuan bangsa Afrika. Dia ingat aku Cina, dia pun buka ceritalah, siap bagi aku pamphlet lagi.

Dia ajak aku pegi gereja sebenarnya. Dia berdakwah! Padahal dah terang2 undang2 tak beri agama lain berdakwah di negara ni. Bila aku bagitau dia aku Islam, dia pucat, terus belah.

So Pak Dee, hentikan laa mengarut kamu tuh. Nak trust dorang? Ptuih!

Pak Dee, ko memang sama ada kurang kemampuan berfikir, atau kau memang penggadai agama? Mana satu?

Ehh.. soalan aku yang awal pun kau belum jawab. Ko jawab yang tu dulu!

Servant of God said...

Anon January 10, 2013 4:24 PM,

Amiiiinnn.

Anonymous said...

Anon 4:24pm..... AMINNNN YA RABBIL ALAMINNN... aku juga sependapat dengan anda....

Anonymous said...

haron din dah jawab ke belum??

Anonymous said...

Pak Dee tu Kristian gay kawan Ambiga si Puteri Balqis PAS, tak payah lah sembang dgn dia. Buang ayaq liuq je.

Anonymous said...

Harun dingdong tengah lawan jin kafir tapi terlupa dalam partinya kini sedang dijangkiti hasutan halus IBLIS melalui proksi DAJJAL ANWARNIRRAJIM....

Pak Dee said...

SoG 4:25

mana ada undang2 negara kata agama lain tak boleh berdakwah...agama lain tak boleh ke org Islam je..Islam ke kafir boleh...kafir dgn kafir boleh...

kesimpulan cerita anda menunjukan org afrika itu menghormati undang2 negara kita..tapi dia silap sbb dia ingat anda cina..knpa anda kena ada perasaan kpd seseorang just bcoz dia buat an honest mistake..kalu dia tau kamu melayu dia tak kan cerita punye...sbb tu dia pucat..

soalan2 lain dh jwb kot & ada yg tak perlu jwb...

Anonymous said...


Yg DAP bangsat nie sibuk2 nak translate pada bahasa melayu kenapa?

Siapa yg baca bible melayu nie?

Orang Cina? Selalu diorang baca bible dalam bahasa Inggeris @ bahasa cina???

SEKARANG AKU NAK TANYA SOALAN MAUT???

Mintak cina dan macai PAKATAN JAWAB SOALAN Aku..

1. Dalam Bible Cina... Jesus/ God ditranslate jadi apa?????

TOK PEKONG @ JESUS???

Kalau TOK PEKONG- Tunjukkan bukti..
KALAU JESUS- Kenapa tak terjemahkan juga?

2. Dalam Bible Tamil.. Jesus/God ditranslate jadi apa????

KADAWALE @ JESUS???

Kalau KADAWALE - Tunjukkan bukti
Kalau Jesus juga kenapa tak diterjemahkan?

3. Kalau diterjemah JESUS JUGA apa ke jadahnya BIBLE bahasa melayu diterjemahkan JESUS ke ALLAH??

3. ORANG INDIA, CINA ATAU KADAZAN ATAU kaum yg lain nie.. kalau JESUS TAK DI TRANSLATE....

DIORANG tak paham ke?
Diorang tak paham ke?
Diorang tak paham ke?

4. kalau faham apa ke jadahnya nak ditukar???

5. NAMA KHAS BOLEH TUKAR KE???
NAMA KHAS BNOLEH TUKAR KE??
NAMA KHAS BOLEH TUKAR KE???

6. Kalau boleh tukar apa NAMA...

LIM GUAN ENG dalam bahasa MELAYU?
HADI AWANG dalam bahasa CINA??
ANWAR IBRAHIM dalam BAHASA TAMIL?

Jawab soalan aku kalau pandai sangat...?? aku tungggu...

-gerakan melayu berdaulat-

Pak Dee said...

1. mula2 cabinet tak bagi semua agama pakai

2. mahkamah kata kabinet langgar perlembagaan yg menjamin kebebasan beragama

3. skrang dlm rayuan..bermakna arahan kabinet masih berkuat-kuasa.

Bila nak selesai..entah lah...akan berlarutan sbb kalu kjaan kalah jugak dlm rayuan abis UMNO...

jd bagi aku cara terbaik ialah kjaan sepatutnye tarik balik arahan dan berbincang dgn paderi2 ni..beri mereka guna perkataan Allah tapi bersyarat...senangkan...

Anonymous said...

Mengapa nak takut penggunaan Allah oleh penganut lain. Kita patut rasa bangga kerana Allah di iktiraf. Soal umat islam keliru itu adalah tanggungjawab kita. Kalau kita ajar ajaran islam yg betul/benar dan kita semua faham kita tidak akan goyah waima penggunaan Allah itu juga digunakan oleh penganut agama lain. Kita islam takut kerana asas islam kita sendiri lemah. Kita rasa anak muda akan terpesong akidah dan bukannya ulama, ustaz, ahli masjid yang akan terpesong. Jika tahu anak muda akan terpesong salahkan diri kita sendiri kerana tidak menerapkan ajaran islam asyik nak kpop, hip hop, af, hiburan sana-sini. Allah pencipta sekalian isi alam langit dan bumi bukan untuk org islam sahaja...


Hangpa akai ada ka
Haron karun

Servant of God said...

Alahai Pak Dee,

Perangai kamu macam anwar ibrahim laa.. bila nak lari dari jawab soalan orang.

Takpe, mungkin kau tak nampak. Biar aku paste:

5)Jadi bila kamu benarkan orang bukan Islam ambil nama Tuhan kamu untuk merujuk kepada tuhan mereka yang mereka kata mempunyai bapa dan anak, bagaimana aqidah kamu?

6)Kamu faham tak ni? Allah dah kata dengan nyata bahawa "Allah" tu namaNya. Yang kamu beri orang lain tu, kenapa?

7)Itu menyamakan Allah dengan benda yang lain. Kenapa kamu menyamakan Allah SWT dengan benda2 lain, Pak Dee?

Jangan kamu tak jawab, Pak Dee. Kalau kamu sorang tersesat takpe, tapi aku tak nak orang lain buat kesilapan yang sama.

So jawab laa, kenapa kamu samakan Allah SWT dengan benda2 lain, Pak Dee?

Anonymous said...

haron din dah jadi salah satu daripada setan2 bisu.....biasanya sebelum direjam oleh Allah SWT setan2 terkutuk belagak mcm tuhan yg tahu serba serba dan ada juga setan laknatullah yg berperasaan konon dia adalah pesuruh Allah akhir zaman, maka mereka ini mulalah menipu org ramai konon dia adalah ulamak muktabar, konon dia adalah anugerah tuhan dan imam mahadi akhir zaman.....tetapi apabila setan2 terkutuk ini direjam oleh Allah SWT maka jadilah mereka bisu,sakit kepala,murung dan serabut kerana kepintaran mereka telah di=
tarik dan diambil balek oleh Allah SWT....maka merana lah setan2 terkutuk dlm azab kegelapan.

Anonymous said...

Kandang untuk puak PR dah siap ni! ketidakbergunaan korang yang mengundang istidraj menimpa kat kepala korang sendiri akan terjawab sepenuhnya dalam PRU 13 ni. Siap sedia lah korang masuk ke dalamnya.

Anonymous said...

Anon 4:56 PM

Biaq aq tulun jawab r...

LIM GUAN ENG dalam bahasa MELAYU?
= BABI

HADI AWANG dalam bahasa CINA??
CHIOK

ANWAR IBRAHIM dalam BAHASA TAMIL?
PANDIKUTTY

Betoi x cikgu????????

Anonymous said...

Itu sebabnya kandang yang dah siap ni, tinggal tunggu masa je untuk diorang huni.

Anonymous said...

Pak Dee said...
1. mula2 cabinet tak bagi semua agama pakai

2. mahkamah kata kabinet langgar perlembagaan yg menjamin kebebasan beragama

3. skrang dlm rayuan..bermakna arahan kabinet masih berkuat-kuasa.

Bila nak selesai..entah lah...akan berlarutan sbb kalu kjaan kalah jugak dlm rayuan abis UMNO...

jd bagi aku cara terbaik ialah kjaan sepatutnye tarik balik arahan dan berbincang dgn paderi2 ni..beri mereka guna perkataan Allah tapi bersyarat...senangkan...


January 10, 2013 4:57 PM

--------------------------------

Suara UMNO dalam kabinet masih kuat.

Kalau nak harap suara PAS dalam FUCKATAN... umpama keldai je la... untuk raih undi... alahai...

Oooiii Pak Dee, ko tak tengok lagi ke video yang aku bagi tadi??? Patut la BODOH je bila bagi komen tu....

Kalau tak jumpa juga, ni aku pastekan balik... lepas tu simpan ko punye komen-komen BODOH ko tu ye...


http://youtu.be/mfMVorMQWGU





Kah kah kah kahh kah

Anonymous said...

kikiki... rupanya mahkamah dah benarkan 2009..... dalam erti kata lain.... korang dah tak boleh buat apa2... UMNO bising pun sbb nak tarik undi... tapi perlembagaan masih sekular... kikikiki.... sudahlah takyah nak tunjuk hero... lu orang dah kena cek-mate ngan Perlembagaan sendiri... itulah.. undang2 Allah dan sistem khalifah tak nak tegakkan ... kan dah kena

January 10, 2013 4:08 PM
-----------------------------
MANGKOK SEKOR NEH ANTARA BAGHAL2 PAKATAN YG PBB (PEKAK, BUTA & BAHALOL) ..KAN HADI BOROI DAH SAIN AGREEMENT XMO LG NGR ISLAM & HUDUD DGN PKR & DAP...

TULA DOK TOGOK AIR KENCING N AJIS , HADI & ANUwar BYK SGT SMP XPEKA APA YG DAH BERLAKU SKLILING.

Dalam Amanat Hadi Awang 2003, disebut jelas peruntukan mengenai Islam adalah mencukupi sekadar apa yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamalkan di peringkat Persekutuan”..

Maknanya Hadi BOroi nak tegakkn perlembagaan yg ko kata sekular tu lah....

Anonymous said...

Pak Dee, cuba ko bayangkan senario ni.

Tahun 2013,April.
ko pegi jenjalan dgn anak bini ko kat shopping complex. kelihatan bnyk kiosk menjual aksesori perhiasan diri. Dan kat situ,tergantung loket di ukir dengan nama Allah dijual...sama seperti loket2 bersalib.

Penat berjalan,tiba2 ko nak terberak..masuk toilet nmpak sorg umat kristian ni memakai rantai&loket bertulis kalimah Allah..baik punya dok memancut kat urine bowl...

Ko sanggup ke tanggung dosa bersekongkol dengan Hadi boroi menjual kalimah Allah?

sekadar contoh..bila ni terjadi, dimanakah maruah Islam??

apa ko nak cakap??

toleransi ada hadnya Pak Dee oii..
sorry, dalam agama khususnya melibatkn aqidah tak dak toleransi..bagi aku agamaku..bagumu agamamu..

betui kata en. mohamad... apa rasionalnya kapiaq ni nk guna nama Allah?
selidiki yg trsirat.. what is Jesuits agenda? program rainbow.. windows 10/40?

tinggalkan sejenak dogma politik ko..
cer pikir kesan dan akibat..



Pak Dee harus bertaubat...


mat najib styloo group 2.0

Anonymous said...

Rupanya Professor Dato Harun Din tak faham proverb bahasa Inggeris yang diguna oleh Tun Dr Mahathir. Padanlah dia suruh Tun bertaubat.


Zek said...

Terima kasih GAP kerana telah menyiarkan rencana Tun di akhbar MM pada 6 hb Jan 2013. Memang power.

Anonymous said...

DENGAR GURUH DILANGIT,
AIR TEMPAYAN DIBUANG...........
GITULAH PERIBAHASA SAHAJA YANGTUN GUNAKAN.
PERIBAHASA BAHASA INGGERIS, JADI TUN PUN GUNA BAHASA INGGERIS.
MUDAH KAN, MELAINKAN KITA NAK JADIKAN ISSUE KERANA TUN YANG GUA PERIAHASA TU......KALAU MR BEAN GUNA PROVERB TU SURE NO PROBLEM .

Anonymous said...

Maaf ckp, dari cara pak dee keluarkan hujah aku rasa dia bukan islam dan tak berapa memahami ilmu tauhid dan makna besar kalimah Allah tu.
Krn tu lah hujah2 dan petanyaan SoG, En Mohd, alifnajmi dan rakan2 lain gagal dijawab dgn ilmiah.

Oleh itu kwn2 sekalian, kita perlu tukar cara penghujahan kita sepertimana kita berbicara dgn rakan2 bukan islam kita yg lain agar pak dee mampu fhm knp kita tak benarkan kalimah Allah itu dijaja sewenang2nya.

Anonymous said...

Anon 4:56 PM

Biaq aq tulun jawab r...

LIM GUAN ENG dalam bahasa MELAYU?
= BABI

HADI AWANG dalam bahasa CINA??
CHIOK

ANWAR IBRAHIM dalam BAHASA TAMIL?
PANDIKUTTY

Betoi x cikgu????????

January 10, 2013 5:13 PM

_________________________________

Mmg hang pandai...

lepas ni boleh panggil depa,

BABI, CHIOK dan PANDIKUTTY...

Memang selayaknya dipanggil mcm tue.

Bukan depa DAPig nie tak tau orang kristian bangsa apa pun, sebodoh mana pun tau la kalau sebut JESUS..

TAPI sebab saja je nak bagi point kat orang melayu terutama UMNO supaya nampak racict konon.

JADI boleh tarik sokongan org KRISTIAN SABAH SARAWAK kat celaka nie.

WOI, KITORANG SINI semua tau permainan busuk dapig dan pakatan haram nie.

CUMA, macai tongong je yg masih tak faham faham...

-gerakan melayu berdaulat-

Anonymous said...

Pak Dee said...
1. mula2 cabinet tak bagi semua agama pakai

2. mahkamah kata kabinet langgar perlembagaan yg menjamin kebebasan beragama

3. skrang dlm rayuan..bermakna arahan kabinet masih berkuat-kuasa.

Bila nak selesai..entah lah...akan berlarutan sbb kalu kjaan kalah jugak dlm rayuan abis UMNO...

jd bagi aku cara terbaik ialah kjaan sepatutnye tarik balik arahan dan berbincang dgn paderi2 ni..beri mereka guna perkataan Allah tapi bersyarat...senangkan...


------------------------

nak guna guna la .. tapi syaratnya bukan dalam bible dan menyamakan Allah dengan God kamu

Allah mesti besifat esa .. senang cerita

kamu mesti mengucap kalimah syahadah

ok tak ?

Anonymous said...

Pak Dee bukan beragama Islam??? Salah tu... cube tengok balik komen dia pada 11:28 AM & 3:00 PM. Memang sah dia orang Islam, tapi aku nak katakan dia ni mungkin dah boleh masuk kategori KUFFUR....!!!!!

Melayu Perak said...

selingan sekejap....

sila tengok nih tentang bahtera nabi noh a.s....

http://melayukini.net/2012/06/kajian-bahtera-nabi-nuh-di-temui-menarik/

Anonymous said...

Hissh org2 pas ni. Apala memalukan melayu. Tak faham2 makna pepatah inggeris tu. Aku sungguh melayu pada kaum lainla.bayangkan sampai para ulamk mengulas dan menganalIsakan pepatah inggerisnyg dituturkan oleh tun mahathir. Dah mcm tak de isu lain lagi ke. Para ulamak2, Silalah beri tunjuk ajar bangsa kita yg terpalit dgn najis dadah, suami2 yg tidak bertanggungjawab terhadap isteri dan anak2, mat2 rempit, pelacur2 dll. Ini lebih akan membawa kpd kebaikan drp membodohkan diri mendebatkan pepatah inggeris tu.malu sungguh...........Tolooooog la belajar binggeris yasupya tidak kelihatan bodoh

Anonymous said...

Ya Allah, kau kurniakanlah kami seorang Jenderal yang boleh membela bangsa Melayu dan Ugama Islam di Malaysia ini.

Anonymous said...

Hahaha pak dee jgn buat lawak, hadi nak berkommunikasindgn oic. Whatbcan he discuss. I heard speak at one of the tv stations in one arb countriesnyears ago when he was the mb og terengganu. He spoke in arabic. You know what. His arabic is not strong. My colleague who happened to b watching the programme with me (he teaches arabic in unuversity) was so embarassed. What mre english..

Anonymous said...

Aku da baca bible dalam bahasa indon ..lebih bagus dan boleh di faham, jika bahasa malaysia lagi bagus....sebab itu kami somong PAS..tqvm PAS u r Great..tahanks again

Anonymous said...

Anon 5:00pm ooooi

Nak tanya lg nih..iman ko sama kuat dgn iman mak bapak atau adik beradik ko tak? Mak bapak dah ajar baaaaiiiik punya..tapi masih ramai jg terjerumus. Sebab apa?
Dah byk kes dah..takkan masih tak nak belajar dari kisah org lain? Contohnya..ada anak ustaz perangai mcm setan. IMAN BUKAN DIWARISI saudara. Apa kata saudara buat eksperimen..bagi bible tu kat anak2 saudara baca..alaaa anggap je bedtime stories..amacam saudara? Kan saudara baiiiiik..kuat iman...so takdak hal la anak2 saudara baca kan?

Anonymous said...

Orang ramai sudah bosan dengan sandiwara UMNOgok atau parti syaitan seperti mana dipanggil oleh TUN M. Sampai bila nak menipu rakyat. Cepatlah bertaubat UMNOputra, kalau terlewat tak guna menyesal kemudian!

Anonymous said...

agree with definition on devil/angel, made by haron din. there's no other way devil being good.. But agree with Tun.. PAS had follow democracies & politicizing all issues, none of islamic concept.. only monarchism shows M'sia as islamic country. But unfortunately UmNo has losses its support due to cronysm & corruption rampantly.. GE13 too important for UmNo to sustain not to win 2/3.. cause Sabah/Sarawak waves is coming.

Anonymous said...

agree with definition on devil/angel, made by haron din. there's no other way devil being good.. But agree with Tun.. PAS had follow democracies & politicizing all issues, none of islamic concept.. only monarchism shows M'sia as islamic country. But unfortunately UmNo has losses its support due to cronysm & corruption rampantly.. GE13 too important for UmNo to sustain not to win 2/3.. cause Sabah/Sarawak waves is coming.

Anonymous said...

lepas ni.. orang hindu pon kata tuhan dia kat kuil tu Allah, Orang Budha pon kata Tuhan dia yang kat tokong tu Allah hatta...dan mereka kata xde beza dalam agama sbb semua agama menyembah tuhan yang sama.. Nak masuk islam bole, nak masuk kristian bole, nak masuk hindu boleh, nak masuk budha pon bole

Maka bersoraklah Geng2 Plurasisme Agama dan Iblis laknatullah..

Demi Kuasa.. PAS sanggup mem'bohsia'kan Islam kepada DAP (puak kristian).



Anonymous said...

LGE TIMBULKAN ISU INI KERANA NAK LARIKAN TUMPUAN KAT KES TANAH DI KELANTAN TU..HARAP PIHAK KERAJAAN DAN BLOGGER2 KERAJAAN TIDAK LEKA..DALAM KES KALIMAH ALLAH NI BAIK LAH KITA DENGAN PENDAPAT PARA ULAMA YG LEBIH ARIF DAN BERTAULIAH MACAM PARA MUFTI,MAJLIS FATWA X PUN HARUN DIN SENDIRI...HADI AWANG DGN NIK AZIZ TU ULAMA YG DIIKTIRAF PAS SAHAJA...

Anonymous said...

me too...

Anonymous said...

pengkomen yang selalu menulis UMNOGOK adalah yang paling bongok. dah la bongok buta perut pulak.

Anonymous said...

Ada jgk anjing2 pengesan ni.nak jgk menyalak dlm isu ni.artikel Tun yg bernas dan hebat mcm ni pun dia nak pangkah jgk.hebat sgt ke ilmu anjing2 pengesan ni

Anonymous said...

11:11
Malang sungguh bangsa dan agama ada org mcm hg ni.esk2 klu ank2 bini hg baca bible bahasa melayu lps tu terpengaruh br hg nak sedaq ka?

Ini isu akidah bkn isu kain batik.tahap pemikiran hg mmg out.patut la senang2 sj jd macai

Anonymous said...

Pedih tu bro.mau bunuh diri org tua tu kang.hilang sorang pencacai PR

Anonymous said...

That's how the English people speak, it's their idiom. This has been explained by people who understand it entirely, but you see eventually in the heads of the PAS supporters there's only denial. Even the DAP supporters laugh at this kind of ignorance.
So you people of the opposition don't forget the BN's decline in 2008 was not due to PR's work or Anwar's so called charismatic comeback(you know this double talking jive don't you) it was due to Tun Mahathir's criticism. You see before that BN had 2/3 majoriti under Tun M's rule. Where did you think the votes pouring from in the 2008 election that made their way into the opposition? Of course they were from the people who once the supporters of BN not Anwar's,PAS's or DAP's.
In the coming 13th general election I don't think there will be more protest votes from the people, the table will be turned.

Anonymous said...

Kahkahkah.nak pecah perut pak dee woi.

Anwar tu paksinya yahudi.en hardy plk dengang cakak ganu pekak die.nok urusang mende oghang tok pehang.guane mung.

Anonymous said...

Hg tu yg gelap minda pak dee woi. Tak kan nak tggu jd tok dee br hg nak sedaq.

Anonymous said...

Hg pi la dok sana semua terbuka.nak buka apa pun blh.

Inilah rupa penganut pluralisme.bebas.....terbuka....

Mati esk kubur hg dibuka br hg tau untung nasib hg

Anonymous said...

Pi mampoih la hg!!!!

Anonymous said...

nilah masalah pencacai PKR dan Pas, dia terima bulat2 apa pemimpin mereka tanpa berfikir, Tengoklah siapa di sebelah Hj Hadi, Anuar Ibrahim, Haji hadi jadi orang
suruhan Dap dan Anwar, Majlis Ulama Pas sendiri menentang. Siapa Lim Guan eng, dia anak kepada pencetus Mei 69, Siapa anwar ibrahim beliau ini penipu dan suka bercakap bohong, pencetus hura-hara dan demostrasi jalanan, jangan lupa sept 16 Siapa haji hadi, dia ini mengeluarkan ucapan dipanggil amanat hadi hingga peristiwa
memali dan kafir mengkafir
siapa nik Aziz, di kata boleh berkawan dengan syaitan,
Jangan dilayan pemimpin sebegini
Penyokong kalimah Allah patut tonton isu Akidah di TV hijrah, tengok apa dah jadi di
Indonesia LBGT berlelausa sungguh menakutkan mereka berselindung di sebalik hak asasi dan dapat dana asing macam PKR, agama kristian berkembang, bible dalam bahasa Indonesia, ini taktik mubaligh Kristain semasa pemerintahan Belanda, kenapa ramai bangsa indonesia berugama Kristian sekarang, Tatkala kita ada kuasa
gunakan untuk kepentingan Islam dan memelihara Islam, Jangan terperanjat satu hari nanti Bible versi Melayu sampai di pintu anda dan di baca oleh anak anda and
kalimah Allah digunakan untuk tuhan mere. Kenapa ugama Kristain berkembang di indonesia? Cuba berfikir sikit.Jangan naive.
Jika dilihat kepada lim guan eng (anak lim kit siang)Anwar Ibrahim dan Haji Hadi, ketiga2 mereka ini ada persamaan yang nyata, Kerana mereka ini terjadi huru hara dan perpecahan di Malaysia. fikir2 gunakan otak. Mereka ini yang mahukan kalimah Allah digunakan di dalam bible versi melayu. Fikir gunakan akal bukan emosi

Anonymous said...

En mohamad
Tok sah la layan org sakit otak ni.dah kronik dah dia tu. Tak de ubat lg dah

Anonymous said...

Ye ye.kita tggu sampai semua dah masuk kristian br kita bincang semula.

Bangang nak mampos. Yg ramai melayu islam dok murtad hari ke hari tu apa?

Anonymous said...

Puak-puak PR nak yang terbuka dan serba terbuka dan segala2nya boleh ye?. Hah! ni pintu kandang dah terbuka untuk korang, tunggulah nasib korang PRU 13 ni.

Anonymous said...

Satu lagi...

"kera di hutan disusukan,anak dirumah mati kelaparan"

Bila pak dee translate ikut kepala lutut dia jadi maksud;

Pagi2 mak dia masuk hutan bagi tetek kat beruk

makyeh, biaq pak dee di rumah kebuloq nak mampoih.

Anonymous said...

Syabas bro! Sabahan sejati!

komandomelayu said...

kepada pak dee langsi ,penyokong pas &kristian;

kenal siapa ust mohammad farhan abdullah al hafiz?

seorang bekas paderi dari sabah yg peluk islam setelah mengkaji perbandingan Allah dalam islam dan kristian.

sila tengok kt youtube.

Anonymous said...

aku membayangkan Anuar berahi jadi orang tengah menjadikan pak hadi terpaksa setuju..

begitu powernya anwar pengaruh hadi.

jadi tak heranla saipul pun layu dipujuk anwar.

nampak tak? nampak tak connection?

Anonymous said...

Gfrend aku org sabah n agama kristian..aku pernah terbaca translate bible..mmg dr indon..satu ape aku tak paham..bodo punya indon

Annasikh wal mansukh said...

Kpd pengulas2 mu'min sekelian, jika datang kpd kamu seorg bertanya,...

"...bolehkah Allah swt mengambil bagiNya seorg anak,jika Ia kehendaki krn sesungguhnya Ia Ta'ala atas tiap2 sesuatu amat berkuasa..."?

Bagaimana..?

Anonymous said...



Kerana perebutan TAKHTA, HARTA & WANITA.. akhirnya umno hilang roh perjuangan untuk Agama-Bangasa-Tanah Air. ...

umno era post-merdeka sangat berlain dengan umno di era pre-merdeka...... mereka opportunist & ganas....

Pilihlah parti ABU...

Anonymous said...

Langsi pulak kaki montoku. patut pun komen mcm orang mabuk. itula dia penyokong2 pr. gebang lebih tapi kaki montoku. tapi tak heran. tengokla sape pemimpin depa.wakakaka

Servant of God said...

Annasikh wal mansukh said...

Kpd pengulas2 mu'min sekelian, jika datang kpd kamu seorg bertanya,...

"...bolehkah Allah swt mengambil bagiNya seorg anak,jika Ia kehendaki krn sesungguhnya Ia Ta'ala atas tiap2 sesuatu amat berkuasa..."?

Bagaimana..?

January 11, 2013 12:33 AM

-----------------------------

Allah dah sebut laa dalam surah al-Ikhlas, bahawa Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Apa kau ingat Tuhan ni bangsat macam manusia, bertukar2 fikiran?

Apa, kau ingat Allah tu macam kita, kekadang terasa nak pelihara burung la, bela ikan laa.. macam tu?

Tiada apa yang mustahil bagi Allah SWT, tetapi Allah tidak akan berbuat sesuatu yang melanggar SifatNya.

Yang kau tanya soalan macam mubaligh kristian ni kenapa?

Anonymous said...

SEORANG PUN PENYOKONG PR BELUM LAGI JAWAB SOALAN AKU :

YESUS ITU ALLAH DALAM BENTUK MANUSIA. SETUJU ATAU TIDAK?

Anonymous said...

Annasikh wal mansukh said...
Kpd pengulas2 mu'min sekelian, jika datang kpd kamu seorg bertanya,...

"...bolehkah Allah swt mengambil bagiNya seorg anak,jika Ia kehendaki krn sesungguhnya Ia Ta'ala atas tiap2 sesuatu amat berkuasa..."?

Bagaimana..?

January 11, 2013 12:33 AM

--------------------------------

Sekiranya Allah swt kuasa mengambil bagiNya anak tentu sekali Ia juga kuasa meniadakan ZatNya, maka MUSTAHIL kerana Ia Ta'ala zat yg Wajibul Wujud(tidak diterima oleh aqal tiada)

Begitulah juga dgn mengambil anak, krn pd yg demikian itu jadi bersamaan sifat Allah swt dgn sifat makhluk, maka MUSTAHIL.

Ia Ta'ala menegaskan bhw tiada seumpamaNya sesuatu.

Aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah menetapkan, Iradah dan Kudrah Allah Ta'ala hanya bertakluq kpd perkara yg HARUS shj, tidak kpd yg MUSTAHIL dan yg WAJIB.

Maka jangan terkeliru disitu!

Wallahua'lam.

Annasikh wal mansukh said...

SoG 8:54,

Adakah hujah ini ko nk kemukakan sekiranya ditanya oleh org Kristian atas persoalan tersebut dgn merujuk kpd nas Al Quran yg mereka tk pun beriman dgnnya?

Cuba lagi...

Anonymous said...

Kau dah tentu anjing jagoan DAP kan..
Hhhhhhrrrrrrrtuih!!

Anonymous said...

Pas berjuang untuk agama???
Lagilah lawak, bukan kata pengikutnya pemimpin nya pun dah jauh sesat.
Hhhhhhrrrrrkkk.....tuih.

Anonymous said...

Bodoh kau ni.. Tak faham bahasa.. Dah lah bodoh bangang pulak tu..

Servant of God said...

Annasikh wal mansukh said...

SoG 8:54,

Adakah hujah ini ko nk kemukakan sekiranya ditanya oleh org Kristian atas persoalan tersebut dgn merujuk kpd nas Al Quran yg mereka tk pun beriman dgnnya?

Cuba lagi...

January 11, 2013 10:53 AM

-----------------------------

Sedara,

Sedar sikit. Soalan ini dah lama dipermainkan oleh mubaligh kristian dan juga ateis yang menolak kewujudan Tuhan.

Soalan kesukaan ateis ialah lebih kurang begini:

S: Allah boleh buat apa saja?
J: Betul.
S: Apa saja?
J: Betul.
S: Bolehkah Allah mempunyai anak?
J: Errr...

Jadi aku tak mau main game bodoh dorang. Kamu faham? Ke ini game bodoh kamu jugak?

Allah SWT tidak sama dengan aku, tidak sama dengan kamu. Dan Allah SWT tidak sama sifat dengan dengan Tuhan yang disembah oleh agama lain, termasuk Kristian.

Jadi soalan kamu tentang adakah Tuhan boleh mempunyai anak (ke anak angkat dsb) adalah memang bodoh.

Allah SWT tidak akan melanggar sifatnya sendiri. Kamu bukannya orang pertama cuba mainkan isu2 nih. Kamu faham tak nih?

Anonymous said...

Hahahah.. Biar dia mampus hidup pun tak berguna.. Kalau tak ada subsidi kerajaan dah lama dia mati kering.

Annasikh wal mansukh said...

SoG 11:28,

S: Allah boleh buat apa saja?

Jawapan saya: Betul,tetapi atas sesuatu yg harus pd aqal shj.

S: Apa saja?

Jawapan saya: Betul, tp TIDAK termasuk yg Wajibat(perkara2 wajib pd hukum aqal) dan yg Istihalat(perkara2 mustahil pd hukum aqal)

S: Bolehkah Allah mempunyai anak?

Jawapan saya: Errr...beranak tu termasuk dlm perkara2 yg istihalat, maka TIDAK sesekali Allah swt boleh mempunyai anak.

Wallahua'lam. Assalaamu'alaikum.

Servant of God said...

Annasikh wal mansukh said...

SoG 11:28,

[...]

S: Bolehkah Allah mempunyai anak?

Jawapan saya: Errr...beranak tu termasuk dlm perkara2 yg istihalat, maka TIDAK sesekali Allah swt boleh mempunyai anak.

Wallahua'lam. Assalaamu'alaikum.

January 11, 2013 11:58 AM

-----------------------------

Saudara,

Tahniah di atas mempunyai ilmu agama yang banyak. Nampaknya saudara juga bijak memberi jawapan.

Tetapi dalam berdiskusi dengan orang ateis, mereka hanya pentingkan logik. Mereka mahukan kita bercakap bahasa mereka saja. Kalau sebut saja perkataan arab, terus mereka anggap kita tiada fakta.

Ini sebabnya saya kurang mahu layan bila sesiapa tanya soalan macam begini.

Logiknya mudah saja. Allah SWT bukannya macam kita, dan kita boleh terlupa apa yang boleh kita buat, dan apa yang tidak boleh kita buat.

Allah SWT sudah tahu apa dia akan buat, dan apa dia tidak akan buat. Dia tidak akan berubah fikiran.

Jadi tidak timbul isu dia boleh mempunyai anak atau tidak, sebab Allah SWT sudah terang2 menyatakan bahawa Dia tiada sifat itu.

Semoga saudara faham apa yang saya sebut ini.

Servant of God said...

Ralat:

untuk Allah SWT, semua yang saya tulis 'dia' sepatutnya "Dia"

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 212   Newer› Newest»