Tuesday, January 22, 2013

KERAKYATAN 1 JUTA : TUN M GESA TUBUH RCI !


Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan ditubuhkan Suruhanjaya Khas menyiasat kelayakan keturunan mereka yang diberikan hak kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu. Beliau membuat saranan ini dalam Konvensyen Tranfromasi Ekonomi dan Pelajaran Melayu Pulau Pinang 2013 di Permatang Pauh.

“Orang Melayu ‘murah hati’. Kita sedia berkongsi tanahair dengan mereka, membenarkan mengekal identiti, bahasa dan budaya mereka. Kemudian kita kongsi-kuasa dengan mereka yang bukan pri-bumi negeri ini. Orang Melayu benarkan orang asing ini bebas berniaga

“Malangnya mereka tidak menunjukan kesyukuran. Bukan sahaja mereka sudah menguasai 70% ekonomi. Kini mereka ingin megambil kuasa dari kita pula. Apabila kita mempertahankan apa yang hak bagi kita (sebagaimana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia), kita dianggap tamak. Kita dianggap ‘rasis’!”.

Jelas dengan lantang Mantan Presiden UMNO V itu menyuarakan kekecewaan kepada golongan minoriti dikalangan Bukan Melayu yang lewat ini membuat tuntutan yang tidak munasabah dan membangkitkan isu isu sensitif dengan niat tidak baik, untuk menunjukan bahawa mereka sebagai minoriti ditindas dan dinafikan hak oleh majoriti.

Sebelum itu, beliau menjelaskan dalam amalan biasa banyak negara negara lain apabila pri-bumi memgambil kuasa dari kuasa penjajah, mereka mengusirkan keluar orang orang asing dan bukan pri-bumi. “Contohnya negara negaar Afrika dan Burma. Orang India diusir, walaupun mereka golongan peniaga. Kini mereka menafikan hak kaum Rohingya”.

Perdana Menteri Malaysia antara 1981-2003 itu menjelaskan 200,000 kerakyatan yang diberikan di negeri Sabah ialah kepada mereka yang secara tradisi berada dikawasan itu, menjalani kehidupan dan bertutur dalam Bahasa Melayu. “Mereka diberikan kerakyatan (meng)ikut undang undang (amalan proses biasa melalui permohonan yang mereka buat)”.
Antara mereka yang hadir
Antara mereka yang hadir
Antara pemimpin Pulau Pinang yang hadir dalam majlis ini alah MP Bayan Baru Dato’ Seri Zahrain Hashim dan ADUN Seberang Jaya Dato Ariff Omar Shah. Antara pemimpin lain yang hadir ialah Mantan Naib Cansellor UUM Prof Emeritus Tan Sri Dr Nordin Kardi, Timbalan YDP PERKASA Dato’ Abdul Rahman Bakar, Ketua Penerangan PERKASA Ruslan Kassim, Murshidul Am TIBAI Zahid Md Arip dan mantan Ketua Pengarah EPU Tan Sri Sulaiman Mahbob.

Tun Dr Mahathir Mohamad juga menjelaskan Ketua Pembangkang dan bekas-banduan-salah-guna-kuasa Anwar Ibrahim asalnya menunjukan kecenderungan sebagai pemimpin belia Islam. “Masa itu, untuk dia kehadapan dalam politik, dia perlu pilih antara PAS atau UMNO. Dia memilih UMNO. Ini kerana hanya melalui UMNO sahaja dia boleh memjadi Perdana Menteri. Kalau dia masuk PAS, bayangkan sampai tahap mana dia boleh sampai?”

“Ramai yang tertipu. Saya pun kena mengakulah, saya pun ditipu!”

Beliau juga membuat peringatan agar orang Melayu tidak membuat apa apa keputusan hanya berdasarkan emosi semata mata. “Kita perlu buat keputusan yang ada emosi, tapi bersandarkan dengan akal dan logik. Kalau kita buat keputusan berdasarkan emosi semata mata, kita akan menjadi taksub dan hilang pertimbangan”.

“PAS atau Pan-Malaysian Islamic Party (PIMP) ini ditubuhkan bukan kerana memperjuangkan Islam. Ianya ditubuhkan kerana golongan ulama dalam UMNO mintak 1o kerusi dalam Majlis Perwakilan Persekutuan. Tunku Abdul Rahma Putra ketika itu berkata ‘Kita hendak mentadbir negara dan orang Melayu. Kita bukan nak baca doa’. Maka mereka merajuk dan terus menubuhkan PIMP. British dengqn segera meluluskan parti baru ini. Ini kerana PIMP boleh memecahkan perpaduan dan kekuatan orang Melayu, yang begitu padu ketika itu”.

“Saya sudah berada disitu (pada masa itu)”.

Amanat terakhir bagi orang Melayu agar tidak sia siakan peluang untuk mengekalkan kuasa, terutama PRU13 yang akan menjelang, “Kita fikirkan betul betul. Kalau kita undi selain dari UMNO/BN, percayalah orang Melayu akan hilang dari mukabumi ini”.

SUMBER BIGDOGDOTCOM

136 comments:

komandomelayu said...

SOKONG TUN M!!

TUBUH SEGERA RCI!

istiharkan pemberian kerakyatan dulu tidak sah dan kerakyatan semua cina terbatal secara automatik mengikut huraian undang undang !!!

HANTAR DAP KE KANDANG BABI!!!

Anonymous said...

Yes aku setuju tubuh suruhanjaya, semua kerakyakan yang diberi pada zaman Abdul Rahman tidak sah termasuk keturunan mereka.

Anonymous said...

Saudara GAP

Tolong buat sesuatu. Macam ada orang nak sabotaj.

komandomelayu said...

apahal kau langsi dah nak mampos dah jadi bodo nak taip komen?
takut keturunan kau kena tarik ic?

TAK SUKA KAU SEMUA CINA CIBAI BAWAK BABI BALIK CINA!!!

komandomelayu said...



tarik balik semua ic cina cuma bagi taraf penumpang sementara tanah melayu!!!

HIDUP MELAYU!!!

Anonymous said...

Geng-geng LANGCIAU sedang sabotaj. Kalau nak komen tu biarlah berisi sikit, ni buat macam celaka pulak... spesis manusia kufur macam tu la...!!!!

Anonymous said...

Pendatang Asing Di Sabah: Salleh Cabar Anwar

KOTA BELUD – Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dipertanggungjawabkan menyiasat masalah itu yang berlarutan di negeri ini.

Beliau menegaskan Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, dan menurutnya “beliau (Anwar) seorang amat berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah”.

“Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau “dalaman” itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat…jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.

“Kita tidak patut buat kesimpulan dan menyalahkan pihak tertentu hanya kerana keterangan oleh beberapa bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Kita patut biarkan RCI selesaikan tugasnya…apa yang kita mahukan ialah penyelesaian muktamad,” katanya kepada Bernama selepas menghadiri sesi bertemu rakyat di SK Sembirai, dekat sini hari ini.

Oleh itu, Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri berkata rakyat sepatutnya menghargai dan menyokong Najib bagi langkah berani beliau dalam menubuhkan RCI.

“Sebaik sahaja RCI menyelesaikan tugasnya, dengan itu kerajaan akan mengkaji dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan perkara itu.

“Mereka yang layak dan memperoleh kewarganegaraan menerusi prosedur sah tidak sepatutnya dihukum dan mereka yang memperolehnya secara tidak sah atau “ikut pintu belakang’ kewarganegaraan mereka perlu dibatalkan. Itu lah cara yang betul,” katanya.

Melahirkan keyakinan masalah pendatang tanpa izin akan dapat diselesaikan di oleh kerajaan pimpinan Najib, Salleh berkata penduduk jati Sabah perlu sabar menunggu penyelesaian itu.

Penubuhan RCI dan pelantikan anggota suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri pada 11 Ogos tahun lepas untuk menyelesaikan masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah.

Prosiding pendengaran RCI dipengerusikan bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

Anggota panelnya terdiri bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah Profesor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas Timbalan Ketua Menteri dan bekas Peguam Besar Sabah Tan Sri Herman J. Luping.

Prosiding seterusnya akan diadakan 28 Jan hingga 1 Feb dan 22 Feb hingga 27 Feb. – Bernama

--------------------------------

Berani ke Al-Juburi tu ??? Depan Chinadoll boleh la tunjuk keJANTANan dia....

Anonymous said...

Babi dap dah main kotor daaaaaa..

Anonymous said...

Ya.. aku sokong ditubuhkan RCI .. maknanya bangsa asing yang dapat kerakyatan iaitu buruh2 sebelum merdeka ini kita hantar balik.

Buat menyemak aje.

Anonymous said...

sedarlah bangsa melayu.

Kita hanya kuat disebabkan kita mempunyai kuasa memerintah.

Sudah la kuasa ekonomi pun kita bukan juara,jika kesemuanya dipegang oleh bangsa lain.. tahulah nasib melayu

Anonymous said...

Kali pertama mengundi. Aku cuma mahu mengundi pada yang boleh menguntungkan bangsa melayu dan islam sahaja.

Yang pasti bukan DAP- PKR- PAS.
Aku tak yakin PAS boleh ganti UMNO jaga Melayu.

Nak pertahankan kalimah Allah pun pening, kona baring, kona terlentang sana-sini.. inikan nak buat sesuatu yang lebih besar seperti hudud

Anonymous said...

Bila kebenaran mula mengatasi kebatilan, maka pelbagai jalan akan diusahakan utk menidakkan kebenaran. Bila ada yg mengganggu ruangan komen ini maka nyatalah akan sifat sebenar mereka.

Anonymous said...

HARI ini kita baru tau, sebab sebenar parti PAS (dulu) sekarang HAMPas, tokoh ulamak dizaman Tuanku Abdul Rahman merajuk disebabkan ulamak tak diberi kerusi dalam pemerintahan - oh, gulungan ulamak semenjak dahulu telah bercita-cita besar hendak (KUASA), kita bolih andaikan 60 tahun dahulu gulungan ulamak tidak cukup PENGTAHUAN dalam POLITIK, jauh sekali ilmu perhubungan antarabangsa kerana kebanyakan mereka hanya berpendidikan rendah.

SIFAT MANUSIA ingin berkuasa tetap ada walau tak layak, kita ambil contoh dizaman itu dan selepasnya ramai pemimpin didunia tanpa pendidikan yang sampurnapon bolih merampas kuasa dan menguasaai sesebuah negara secara turun temurun, INILAH ulamak era 60han ambil contoh.

SELEPAS 60th pon belum ada kepimpinan ULAMAK yang mempunyaai prestasi cemerlang dan mampu menjadi pemimpin negara, senonim dalam hal ini; bolihkah tunjuk siapa hari ini dapat ditonjolkan dan mempunyaai CIRI-CIRI PEMIMPIN NEGARA DIKALANGAN ULAMAK PAS??????

PAS sejak bersahabat dengan DAP + PKR hanya sebuah parti melayu yang LAYU dan senang jadi BABI DAN ANJING tunggangan sahabat2 mereka. TIDAK LEBIH DARI ITU..............

GAP KEMBALI said...

ADA BABI DAP DAH PANAS PASAL ISU 1JUTA KERAKYATAN DAN RCI CADANGAN TUN M...

SAMPAI TERPAKSA DI ARAH DAP UNTUK KOMEN KOSONG DALAM SKALA RATUS-RATUS KOMEN..

HAHAHAHA

Anonymous said...

Oleh krn terdapat gangguan dlm ruangan komen dr org yg mahu menidakkan kebenaran, kita terpaksa klik 'collapse comments' utk filter satu persatu komen yg dipost.

Anonymous said...

GAP boleh remove komen yg sabotaj tu x? X pun boleh ban dia punya IP adress x?

Anonymous said...

sokong tun m, tubuhkan suruhanjaya diraja siasat jusjoli beri hak rakyat 1 juta kepada org cina. mereka sepatutnya tak dpt hak kerakyatan mutlak, mereka patut cuma diberi kad pengenalan warna merah. kene fasih ckp melayu dan amalkan budaya melayu baru boleh diberi kad pengenalan biru.

otai
subang

Anonymous said...

kapala butuh punya budak. kalau nak main taik main le kat jamban atau bagi ponggong tu kat bang nuar kamu tu. kat sini kalau berani bagi komen aja. PANTAT MAK LU LANCAU

Anonymous said...

Kalau lah dulu Tunku buat seperti Negara Brunei di mana hanya orang melayu Islam Brunei mempunyai kerakyatan dan kaum lain hanya penduduk tetap tanpa hak mengundi, Malaysia akan lebih baik dan terkawal dari pengacau rasis dan agama Islam.

Anonymous said...

UMNO pergi Mampos

Anonymous said...

TOLONG ANJING TERSEPIT. ANJING TU DAP.
ADA FAHAM. ?

Pak Dee said...

1. Bagi aku adalah amat biadap bila Tun M cuba menyamakan perbuatannya dgn apa yg dilakukan oleh Tunku dahulu...sungguh arrogant bila dia cuba memperkecilkan Bapa Malaysia

2. Tunku beri kerakyatan utk membina negara bukan mcm Mahathir yg boleh menjahanamkan negara

3. Pemberian kerakyatan kpd bukan melayu adalah syarat kemerdekaan..

4. org bukan melayu skrang adalah generasi yg dilahirkan di msia...ini negara mereka...jadi nak tarik kerakyatan mereka bunyi mcm bodoh..

komandomelayu said...

belum terlambat!

ayuh kita desak RCI dan perisytiharan Majlis raja -raja utk batalkan kerakyatan dan kembalikan hak melayu sepenuhnya hanya untuk orang melayu!

kaum pendatang diberi peluang untuk pulang ke negara masing -masing atau boleh tinggal sebagai penduduk tetap sahaja!!

inilah rahmat yg di tunjukkan oleh Allah diatas tiada lagi ISA yg nak sgt dimansuh oleh pembangkang!!
ISRAEL DAN SINGAPURA BOLEH RAMPAS HAK PRIBUMI KENAPA TIDAK MALAYSIA HANYA KEMBALIKAN HAK PRIBUMI!!!!

komandomelayu said...

belum terlambat!

ayuh kita desak RCI dan perisytiharan Majlis raja -raja utk batalkan kerakyatan dan kembalikan hak melayu sepenuhnya hanya untuk orang melayu!

kaum pendatang diberi peluang untuk pulang ke negara masing -masing atau boleh tinggal sebagai penduduk tetap sahaja!!

inilah rahmat yg di tunjukkan oleh Allah diatas tiada lagi ISA yg nak sgt dimansuh oleh pembangkang!!

ISRAEL DAN SINGAPURA BOLEH RAMPAS HAK PRIBUMI KENAPA TIDAK MALAYSIA HANYA KEMBALIKAN HAK PRIBUMI!!!!

komandomelayu said...

pak dee boleh balik tongsan atau new delhi!!

kalau tak mahu sila akui kesetiaan dan kedaulatan MELAYU DAN ISLAM!!!

Melayu Perak said...

gerhana - gerakan hapuskan cina

gempar - gerakan menghapuskan pariah

Anonymous said...

Pak Dee...

1. Tun M menyindir org yg juga diberi kerakyatan tetapi sibuk pertikai bila kerajaan beri kerakyatan kpd org lain.

2. Tun beri kerakyatan dlm usaha menangani masalah penduduk yg tidak diiktiraf kerakyatannya oleh negara lain. Tengok contoh kaum Rohingya yg dinafikan oleh kerajaan asalnya sbg warganegaranya. Apa akan jadi kpd mereka yg tidak berwarganegara ini? Dlm isu Rohingya negara itu mungkin boleh memejam sebelah mata, tetapi dlm isu penduduk Sabah ini kerajaan Malaysia tidak sanggup membiarkan mereka dlm status tiada warganegara selama-lamanya lebih-lebih lagi mereka adalah org islam.

3. Syarat kemedekaan juga menyebut yg kaum yg diberi kerakyatan ini jangan sekali-kali mempersoalkan hak istimewa org melayu dan kedudukan agama islam sbg agama persekutuan.

4. Ini sememangnya negara mereka, lalu hormatilah perlembagaan dan undang-undang di negara yg mereka diami. Berbahasalah dgn bahasa kebangsaan negara yg mereka diami.

Anonymous said...

Setuju kerana pemberian kerakyatan 1 juta itu tanpa tapisan & siasatan. Yg diberi kerakyatan termasuklah kepala komunis, bapak gengster dan semua jenis kafir. sepatutnya mereka yg bersetuju dan bersungguh-sungguh melaksanakan syarat itu saja diterima dan yg kafir hendaklah dari kalangan kafir zimmi sahaja & dilucutkan apabila ia berubah menjadi harbi. Kerakyatan adalah satu anugerah dan perlu dihargai & bukan diguna utk mengambil kesempatan.

Anonymous said...

Pak Dee adalah melayu paling bodo...campak dia kat china ke india, baru langit tinggi rendah....

Melayu Perak said...

test

Pak Dee said...

11:30

1. nak menyindir pun ada batasan nya..kamu nasihat la dia jgn babitkan masalah dia dgn org lain.

2. Kerakyatan ni diberi secara senyap dan dkt dgn p/raya...org skrang tak bodoh la

3. apa kena-ngena dgn isu di RCI ni..jgn alihkan perhatian

4. betul setuju...tapi org melayu pun ramai ckp org putih kat rumah..

Anonymous said...

Nak tengok style orang anjing tersepit?


Anonymous Anonymous said...

UMNO pergi Mampos

January 22, 2013 at 11:10 PM

Kesian menyalak macam anjing tersepit,..tu jak dia boleh cakap...kesian sama itu anjing dengan pesanan CIFUT (Can I Fuck U Tonite) hehehehe

Anonymous said...

Pak Dee said...

11:30

1. nak menyindir pun ada batasan nya..kamu nasihat la dia jgn babitkan masalah dia dgn org lain.
-Cuba bayangkan kalau Tun M sebut nama orang lain, tak ke namanya FITNAH.

2. Kerakyatan ni diberi secara senyap dan dkt dgn p/raya...org skrang tak bodoh la
Bagi I.C tak semestinya boleh menang.

3. apa kena-ngena dgn isu di RCI ni..jgn alihkan perhatian
Kes pemberian I.C diberi selepas zaman kemerdekaan.

4. betul setuju...tapi org melayu pun ramai ckp org putih kat rumah..
Tapi still cakap Melayu gak. Ni pun ada kaitan ke? Adoiii ni mesti jenis kaki spin..

January 22, 2013 at 11:38 PM

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
komandomelayu said...

haiyaaa apek lu apa hal sulah manyak goyang?
ic talak penting ma!!
bela babi manyak siok makahai!!
patut apek manyak suke boleh balik tongsan ma!!

KAU PANDAI NAK RCI SABAH SAJA?
TAPI BILA RCI NAK KENA BATANG TENGKOK SENDIRI KAU PANDAI CAKAP TAK DAK KAITAN?

LANCIAU LU!!!

komandomelayu said...

haiyaaa apek lu apa hal sulah manyak goyang?
ic talak penting ma!!
bela babi manyak siok makahai!!
patut apek manyak suke boleh balik tongsan ma!!

KAU PANDAI NAK RCI SABAH SAJA?
TAPI BILA RCI NAK KENA BATANG TENGKOK SENDIRI KAU PANDAI CAKAP TAK DAK KAITAN?

LANCIAU LU!!!

Anonymous said...

Pak Dee

2. Tunku beri kerakyatan utk membina negara bukan mcm Mahathir yg boleh menjahanamkan negara
_Cuba pak Dee cakap siapa yang menjahanamkan negara sekarang? Jangan buat2 spin lak..



4. org bukan melayu skrang adalah generasi yg dilahirkan di msia...ini negara mereka...jadi nak tarik kerakyatan mereka bunyi mcm bodoh..
Itu aku setuju, cuba Pak Dee cerita siapa yang nak jolok2 RCI ni, n tak sedar diri?

Anonymous said...

pukimamak punya mahathir...atuk mamak ni pun india mari...kalu tunku x bg kerakyatan..tah2 mamak pengkhinat ni xde ic n tinggal dlm estet...pengkhianat rakyat sabah...

Anonymous said...

Anonymous said...

pukimamak punya mahathir...atuk mamak ni pun india mari...kalu tunku x bg kerakyatan..tah2 mamak pengkhinat ni xde ic n tinggal dlm estet...pengkhianat rakyat sabah...

January 22, 2013 at 11:59 PM
_____________________
Cakap main sedap jak hehehe...orang macam ko ni layak dijajah Yahudi. Poooraah sembang bikin bimbang. Ko tu sama macam anjing yang tersepit..

Anonymous said...

Pak Dee..

1. Tun tiada masalah sbb menurutnya apa yg dia buat mengikut undang-undang.

2. Dan yg diberi kerakyatan tidak dipaksa utk mengundi BN. Boleh Pak Dee tentukan dan sahkan dlm 200K rakyat berapa org yg mengundi BN?

3. Yg sy hujahkan itu ialah sambungan dr kontrak sosial yg Pak Dee tidak nyatakan. Pak Dee nyatakan "Pemberian kerakyatan kpd bukan melayu adalah syarat kemerdekaan" Yg Pak Dee lupa nyatakan ialah mereka "Mereka diberi kerakyatan hanya jika mereka bersetuju utk tidak mengungkit hak istimewa org melayu, raja melayu, bahasa melayu dan agama islam". Dan rasanya penduduk yg diberi kerakyatan di Sabah ini juga tertakluk utk menerima syarat yg sama juga. Jadi apa isunya?

4. Mereka juga jika mahu bercakap bahasa ibunda mereka dirumah atau dimana shj tidak pernah dihalang. Yg penting bahasa melayu itu adalah bahasa wajib yg paling utama diamalkan Malaysia jika mahu mengaku yg mereka adalah rakyat Malaysia.

komandomelayu said...

1159

bila pulak Tun Mahathir asal dari India?
kau baca harakah lagi?

kalau asal dari planet pluto pun Tun M layak kerana beliau berusaha menyatukan umat dan majukan negara!!! bukan mcm keturunan appak kau tahu nak bela babi dengan minum todi pastu nak tunjuk ada hak dapat ic!

ke kau tu yg asal dari estet ???

komandomelayu said...

mulalah tu gila babi balik takut hilang ic!!!

JAGA KAU !!
JUMPA AKU TEMBAK BAGI MAMPUS SEMUA BABI!!!

komandomelayu said...

mulalah tu gila babi balik takut hilang ic!!!

JAGA KAU !!
JUMPA AKU TEMBAK BAGI MAMPUS SEMUA BABI!!!

Anonymous said...

he..he... Pru13 anwar yg akan mampos... tungguuuuuu...

komandomelayu said...

habis palestin tu lahir negara sendiri apahal yahudi israel rampas tanahair dan nafikan hak mereka?

jadi kau pun sama walau keturunan kau lahir selepas merdeka tapi sebenarnya tiada hak keatas tanah melayu dan nak memandai keatas agama islam!!

Anonymous said...

kesian GAP@komandomelayu, kene filter komen2 hari ini, x bodoh ke GAP@komandomelayu komen dlm blog sendiri?

Anonymous said...

GAP, ko x yah tidor la hari ni. Tengok siapa boleh tahan lama.

Anonymous said...

.














































































































































































































































































































































































































































































.

Anonymous said...

bukak je akan kene spam. kakakakakakaaka

Anonymous said...

.






















































.

Anonymous said...

Anak cucu pendatang tak puas hati pendatang lain dpt hak warganegara mengikut saluran undang2..hah..skrg itu kitsial suda senyap sunyi..maanyak malu ooooo..

Anonymous said...

Xnak komen lagi ke komandomelayu?

Anonymous said...

Cayalah sama lu GAP, tak menang tangan dibuatnya, GAP nampaknya ko dah berjaya buat anjing yang tersepit, merah biji mata menangis darah hehehehe...
cayok! 10000000x.

Anonymous said...

1. nak menyindir pun ada batasan nya..kamu nasihat la dia jgn babitkan masalah dia dgn org lain.
..............................................................................................................................


Ramai org tidak faham bila dikatakan Tun M menyindir. Tun M beri kerakayatan kpd 200 ribu org. Tunku beri kerakyatan kpd lebih 1 juta org. Jadi Tun M kata kalau apa yg dia buat itu tidak elok maka apa yg Tunku buat jauh lebih tidak elok.

Tapi bila Tun M cakap apa yg Tunku buat itu tak elok, Tun M tahu ramai yg akan melenting. Ramai yg akan pertahankan Tunku. Jadi bila ramai yg pertahankan Tunku itu bermakna org itu juga sepatutnya pertahankan Tun M. Jika org marahkan Tun M dgn berkata tindakan Tunku itu betul, maka sebenarnya org itu tidak boleh marahkan Tun M sebab apa yg Tun M buat itu juga sama betulnya dgn tindakan Tunku.

Cara Tun M berfikir dan bercakap perlu dianalisa krn apa yg dia luahkan sebenarkan kenyataan pada aras yg tinggi. Dia memuji tetapi dlm kenyataan yg nampak seperti negatif. Utk benar-benar memahami maksud kenyataannya maka kita perlu menganalisa terlebih dahulu.

komandomelayu said...

1223

kah kah lawak bodoh kau menjadi! aku ni GAP?

ITU TANDA BABI DAH KENA SENGAT SIKIT LAGI NAK MAMPOS!!

Anonymous said...

Babi dap dan keturunan pendatang buruh kasar dari china dan india dah panas bontot....kah kah kah...

Woi pak dee..yg dpt kerakyatan jus soli tu bukannya golongan profesional puuuuun.. So klu rakyat lain dpt kerakyatan berdasarkan undang2..apsal korang bising?
Lagi sekali nak tanya..itu badrolamin dan lahirul asal mana? Depa pemimpin umno ka?

komandomelayu said...

1223

kah kah lawak bodoh kau menjadi! aku ni GAP?

ITU TANDA BABI DAH KENA SENGAT SIKIT LAGI NAK MAMPOS!!

komandomelayu said...

1223

kah kah lawak bodoh kau menjadi! aku ni GAP?

ITU TANDA BABI DAH KENA SENGAT SIKIT LAGI NAK MAMPOS!!

kau pondan main spam kat sini!!
datang le jumpak aku!! bodo punya pr!!

Langsi said...

Dah takut tembelang pecah... maka si MahaFIRAUN cer cari kambing hitam isu yg sama - maka si MahaFIRAUN nikambinghitamkan Almarhum Tengku Abd Rahman.....

Kalo sebelum ni dok teriak jerit... TAR - BAPA keMERDEKAan, bila terbongkar tembelang dok jerit TAR bagi IC sampai 1 juta...nyanyuk dah, nyawa dah hujumg halkum!

bagi puak2 TOTOK UMNgOk Be-eNd ni... bila Si Bangsat MahaFIraun buat sume baik belaka, lupa terus gelaran BAPA KeMERDEKAan kat TAR!

Kalo la dari dulu hanya Melayu UMNgOk aje kat Malaysia ni... sampai sekarang la pertahan tanah Melayu pakai keris telanjang!

Hidup Melayu...7X tapi tanah gadai Melayu, IC dok bagi kat pendatang dgn syarat UMNgOk Be-eNd menang... apa punya BaNgang - dulu, kini dan selamanya!

ABU - Asalkan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

komandomelayu said...

1223

kah kah lawak bodoh kau menjadi! aku ni GAP?

ITU TANDA BABI DAH KENA SENGAT SIKIT LAGI NAK MAMPOS!!

kau pondan main spam kat sini!!
datang le jumpak aku!! bodo punya pr!!

Langsi said...

GAP... awat nak approved2 ni, dah jadi pengikut Tok NajisNazak ke...? tak berteloq!

Open komen la bro... KoMandul Melayu dah nak jadi Rambu tu!

Anonymous said...

Langsi said...
Dah takut tembelang pecah... maka si MahaFIRAUN cer cari kambing hitam isu yg sama - maka si MahaFIRAUN nikambinghitamkan Almarhum Tengku Abd Rahman....
.................................................................................................................................


Ini satu contoh individu yg gagal menganalisa kenyataan aras tinggi. Jika kenyataan itu pada aras rendah mungkin lebih mudah utk individu spt ini memahaminya.

Anonymous said...

Woi langsi..better keris telanjang drpd body telanjang yg seantero dunia dah tgk...itu nak jd pee em? Wakakakaka

Itu bdrolamin dan lahirul dpt ic..depa siapa? Wakakakaka

Anonymous said...

Langsi...

Baru habis minum montoku kah?

Anonymous said...

GAP... awat nak approved2 ni, dah jadi pengikut Tok NajisNazak ke...? tak berteloq!
.................................................................................................................................

Tadi ada org yg takut menghadapi kenyataan buat posting kosong yg byk. Menyusahkan org lain utk membuat komen. Tq GAP sbb tolong filter komen itu.

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
komandomelayu said...

langsipukimaklubabitunggal

ITU SAJA HUJAH KAU?

KAU TAK LAYAK DAPAT IC !!
SILA SERAHKAN IC KE JABATAN PENDAFTARAN TERDEKAT UNTUK MENDAPAT TIKET TONGKANG PERCUMA BERSAMA BABI PULANG KE NEGARA ASAL!!!

ALLAH BERSAMA UMNO-ABU
TIBAI GERHANA GEMPAR

komandomelayu said...

langsipukimaklubabitunggal

ITU SAJA HUJAH KAU?

KAU TAK LAYAK DAPAT IC !!
SILA SERAHKAN IC KE JABATAN PENDAFTARAN TERDEKAT UNTUK MENDAPAT TIKET TONGKANG PERCUMA BERSAMA BABI PULANG KE NEGARA ASAL!!!

ALLAH BERSAMA UMNO-ABU
TIBAI GERHANA GEMPAR

komandomelayu said...

haiyaa ini macam langsi boleh mati
wa moleh tertelan keyboard pc
manyak takut hilang ic
lagi sikalang mau rci
wa lancau mau tukat jadi puki
nanti sinang anwar sama kapal benggali
tolong wa balik new delhi!!

komandomelayu said...

haiyaa ini macam langsi boleh mati
wa moleh tertelan keyboard pc
manyak takut hilang ic
lagi sikalang mau rci
wa lancau mau tukat jadi puki
nanti sinang anwar sama kapal benggali
tolong wa balik new delhi!!

Anonymous said...

ABU - Asalkan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

January 23, 2013 at 12:40 AM
__________________

Aiikkksss nape dah tukar lak kan dulu ABU Asalkan Bukan UMNO, ni skang jadi UMNGOK...hahahahaha tulah muka tak tahu malu usung nama UMNO. Apsal spin tak menjadi ke? Best arr main2 spin ngan ko ni langsi, seronok hahahahaha

komandomelayu said...

sapa sapa ada alamat atau maklumat langsi
sila posting aku nak hantar borang pembatalan kewarnegaraan dan borang khairat kematian!!

Langsi said...

Aiiieeekkk...! Awat Komandul post komen yg sama sampai 3 kali, geram bebeno nampak!

Assalamualaikum wbkth...!
Berlapang dada la menerima hakikat...

ABU - Asalakan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

komandomelayu said...

kejap langsi
kejap pakdee
kejap puki
kejap babi
kejap lagi kau hilang ic!!

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
komandomelayu said...

kejap langsi
kejap pakdee
kejap puki
kejap babi
kejap lagi kau hilang ic!!

Anonymous said...

Layari link ni... best tu!

http://mimpi-senja.blogspot.com/2013/01/100000-sambut-tpm-muhyiddin-di-melaka.html

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
komandomelayu said...

kejap langsi
kejap pakdee
kejap puki
kejap babi
kejap lagi kau hilang ic!!

Anonymous said...


Tengku salah!... lulus pendatang 1juta.... madey auta lg melyu umnongok jilat meleleh kata2 jijik madey tuuuuuu.......

dulu.. masa madey mula2 jd PM... masa hampir mangkat, Tengku merajuk dr UMNO lalu sokong Parti Semangat 46.. Tengku Razaliegh.... dia dah Sumpah Laknat Mahathir sejak 1969 lg ... sebab tu Madey tak keruan sekali... cakap merapu, sekali nak Islam, sekali anti-Islam...... no backbone.. lalang ..!!!!

pru13.... laknatkan madey, laknatkan najib, laknat rosmah, ... dan yg penting sekali laknatkan UMNO/BN.... kerana merekalah ramai muda mudi melayu dalam kesesatan & kelemahan yang nyata..............

pru13.... no to !!!!!!!!!
no to umno/BN !!!!!!!!!

Langsi said...

KoMandul Melayu...

Baca fahamkan dan terima kenyataan dari si mahaFIRAUN hang!

9 Dis 2011 - Si MahaFIRAUN nafi beliau di belakang Projek IC

4 Jun 2012 - Si MahaFIRAUN tak tahu banyak tentang Projek IC

10 Ogos 2012 - Si MahaFIRAUN kata RCI Sabah tak perlu!

17 Jan 2013 - "Tunku lebih teruk dari saya" kata Si MahaFIRAUN...


Eeeeehhhh... MENGAKU DAN TAHU PULAK TENTANG PROJEK IC NI!
Memang si MahaFIRAUN ni dah jadi org tua nyanyuk dah...! ntah berapa botol San Miguel kepunyaan Mirzan dia dah toguk? Ke... terlebih minum montoku dgn aku, relax bro... aku steady lagi!

Aramai itih...panuh dgn mundu dan Om ba di Sabah ni, si MahaFIRAUN punya pasal la ni!

Ba...kita TUKAR! Ini kali la...

komandomelayu said...

kejap langsi
kejap pakdee
kejap puki
kejap babi
kejap lagi kau hilang ic!!

Anonymous said...

GERHANA & GEMPAR..... bukti puak2 UMNgOk Be-eNd RACIST!

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...


Ingat ya, sesiapa yang ingin mencari seorang pendengar yang setia, yang terasa diabaikan ..... sila hubungi 019 - 442 2685 dan bercakap dengan Mahfuz.

Anytime, anyplace ... Launch pun boleh !

Anonymous said...

Low class punya pemikiran,
Memang pemikiran puak puak pas& pkr ni mcm KATAK BAWAH tempurung, mcm nik ajis, Aji adi jgk last last jd PECACAI dap

komandomelayu said...

sapa sapa ada alamat atau maklumat langsi
sila posting aku nak hantar borang pembatalan kewarnegaraan dan borang khairat kematian!!

Anonymous said...

Sesungguh nya aku adalah islam yg tak akan berjaya di sesatkan oleh KULTUS YANG BERLAGAK ALIM PAS yg sesat lagi menyesatkan.

Syukur Alhamdulillah.......

Anonymous said...

Beri kerakyatan kepada Pendatang Bangsa Serumpun ada makna nya tapi bagi kerakyatan kapada Keling Pariah dan Cina Kominis musibat takda makna langsung.

Melayu Bongok lagi Bahlol jer yg nak sokong Agenda Cina Kominis musibat ni!!

Anonymous said...

Xbuka lagi? Kakakakaka.......

Penakut la blog ni x bagi komen.

Anonymous said...

Langsi tak layak dapat IC tapi layak dapa LANCIAU BENGKOK ANWAR ALJUBURI!!

Anonymous said...

Hello there I am so excited I fоund your weblog, I гeally
found you by егrοг, while ӏ wаs bгowsіng on Askjeeѵe for
something elsе, Anуways I am here now and ωοulԁ just like to say cheers fοr a гemarkable
pοst and a all round interesting blog
(I also lovе the thеme/dеsign), ӏ ԁon't have time to browse it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the superb work.
My web site: Loans for Bad Credit

Anonymous said...

Be-eNd!= Tanda2 orang gila kuasa, gila isim n gila babi nak ke putrajaya hehehehe

Anonymous said...

Memang betul. Dalam ekonomi pun lagi banyak unsur belit, tipu daya dsb

Anonymous said...

Asalamualaikum...
haku sokom baba tun m n dato salleh keruak.....pemimpin ginin yg haku mau.....yg betoi pertahan xkira org sokom ker idak...berani kerana benar jgn ragu ragu....
go go go baba tu m n dato salleh..
saaaayaaaaaaaang baba tun m n dato salleh....

Anonymous said...

Jgn layan langsi...dia bodo takleh diajar....entah2 langsi ni azmin ke nuar tak??

Anonymous said...

tun mahathir patutnye bersyukur. sebab usaha tunkulah die dapat jadi PM. kalau tak sudah tentu Tun Mahathir sekarang ni sudah berada di Kerala, India menabur bakti di kampung halaman bapanya. kihkihkihkihkihkih

Servant of God said...

GAP! Tahniah!

Ko telah berjaya memanaskan bontot anjeng anjeng DAP yang tak sabar2 nak gadai hak2 kita.

Kita terus gempur bro!!

Anonymous said...

ANON 1159
You are an idiot rascal.
PLAIN STUPID................BARUAH PUNYS SPCIE.
JILAT LIM KIT SIANG LAGI.....BANYAK BANYAK. BODOH.

Anonymous said...

Tak sabar nak dengar komen geng pembangkang pu**mak anak beranak komen saranan Tun...

hangkedee said...

Sokong tubuh segera.desak dan desak.kafir harbi yang tak kenang budi.halau balik tongsan.

Anonymous said...

Syabas Tun M!!

Ayuh bongkar semua jangan kasi muka pada Cina dan Keling Biadap yang di beri tempat menumpang tapi nak Negara!!

Pada Melayu Pakatan Bongok yang demi Putrajaya menghalalkan semua yang Haram kita kasi dia orang MAMPOS!!

Anonymous said...

orang melayu yg berfikiran matang dan bersikap terbuka serta fikir akan masa hadapan terutama generasi muda/anak kecil saja dpt menerima dengan baik.

Betul, Cina sekarang mmg naik tocang menegak sbb Anwar-PKR telah beri muka dan PAS ikut telunjuk demi survival politik bukan kerana perjuangan islam (hipokrit). India pula umpamaa samseng yg tak boleh nak ditegur walaupun sesama kaum mereka habis kayu hoki parang jadi taruhan.

Kalau seseorang bangsa asing yg mahu menjadi rakyat Malaysia patut sangatlah boleh bertutur serta kalau boleh menulis membaca dalam bahasa Malaysia (wajib), melebihi 20 tahun bermastautin disini dgn rekod polis bersih. Setiap individu yang mahu menjadi warga malaysia mesti menduduki peperiksaan yg konsepnya mengenai sejarah msia, perundangan msia, raja msia.

Mana seri orang melayu kalau cina dah naik tocang dan menguasai hak mutlak orang melayu? Dan disokong oleh orang melayu yg berkepentingan serta dikuasai hawa nafsu mcm Anwar, Hadi, nik Ajis, Azmin?

Cina patut bersyukur kerana dlm Msia ni dah byk jadi jutawan billionair kalau 100 org paling kaya dlm Msia, 80 org terdiri dari kaum mereka dan bangsa lain. Tak cukup lagi ka?



Anonymous said...

Sing-a-pork dulu adalah merupakan salah satu kepulauan tanah melayu. skg siapa perintah?

org2 berotak najis mughalazah mcm pak dee dan langsi berpotensi menyebabkan tanah melayu menjadi mcm sing-a-pork!!!!

weh, RCI kat Sabah utk org serumpun melayu mcm dari selatan pilipin dan indonesia.

RCI kat semenanjung untuk cina dan india yang jauh panggang dari api untuk dipanggil bangsa serumpun!!!!

tapi bangsa2 kafir laknatullah inilah jadi kekasih PAS dan PR!!!!

So, jln yg paling baik, ikut stail Sabah, RCI kan Semenanjung Malaysia!!!!

Anonymous said...

Hoooiii...ngkuk, tido ke!

Pak Dee said...

12:37

read my lips...apa yg dia buat tak sama dgn Tunku..jd apa yg nak konar2 lagi..mungkin pemikiran dia tinggi tapi orang pun tak bodoh....

Anonymous said...

buat rci utk 1 juta itu juga mana yg tak layak kita halau balik ke cina/india termasuklah cucu cicit mereka kerana mereka juga dikategorikan pendatang tampa izin.

usin said...

komando melayu,
layan silangsi ni mcm layan anjing jinak je. bukan bahaya sgtpun dgn perangai anjing silangsi ni. biarkan langsi ni buat perangai anjing. menyalak la bnyk manapun, bukit tak akan runtuh. letih menyalak, si langsi akan jelir lidah termengah-mengah. itu dh tabiat anjing. tegur ke, marah ke, mamang dh anjing, mcm tu la jugak. marah berlebihan dgn anjing bukan ada pekdah, maklum la binatang....

Anonymous said...

Ridіculοuѕ ѕtory thеre.
What occurred aftеr? Thаnks!
My homepage :: Loans for Bad Credit

Pak Dee said...

12:08

1. ok la itu dia kata..tp tak semesti kita kena ikut ckp dia...

2. sapa lah saya nak dpt bukti2 mcm tu..lg pun selepas dpt kerakyatan dh jd hak mereka nk undi sapa2..persoalan nya adakah undi menjadi syarat utk mendapat kerakyatan?

3. mana saya tau apa isu yg awak nk bangkitkan..

4. lagi sekali apa isu nya? takde sapa2 yg bantah bahasa malaysia sbg bahasa kebangsaan..

Bomo Melayu said...

Sekarang semua rakyat dah tau,Pas banyak melahirkan Penyokong GILA BAB...PKR pulak melahirkan Penyokong jadi PENYANYAK BAHLOL...kerjasama dgn DAP menyusahkan bangsa Melayu dan Pribumi dinegara ini...tak sedar diri sudahlah menumpang dinegara orang,nak berkuasa pulak..sepatutnya Puak2 Haram Jadah ni kumpul ramai2 buang kat Pulau Batu Putih biar mampus.....termasuk Pemimpin2 dia ora...Sial..

Anonymous said...

GAP, nkor tolong sound nuar brahim tuuu suruh belah... suruh dia jadi pemimpin monyet kat hutan.

Anonymous said...

Saya cadang tubuhkan RCI untuk menyiasat secara terperinci bagaimana mantan PM kita Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir boleh mendapat kesimpulan bahawasanya parti UMNo itu adalah parti Syaitan!

Anonymous said...

Woi bodoh
Tun punya mak melayu la. Tak habis2 nak panggil mamak. Apa masalah lu. Tun ada hak sama rata dgn melayu lain
Lagi satu tlg ingat si kalau tak de tun negara kita tak maju la sgt.

Langsi said...

KoMandul Melayu...

Baca fahamkan dan terima kenyataan dari si mahaFIRAUN hang!

9 Dis 2011 - Si MahaFIRAUN nafi beliau di belakang Projek IC

4 Jun 2012 - Si MahaFIRAUN tak tahu banyak tentang Projek IC

10 Ogos 2012 - Si MahaFIRAUN kata RCI Sabah tak perlu!

17 Jan 2013 - "Tunku lebih teruk dari saya" kata Si MahaFIRAUN...


Eeeeehhhh... MENGAKU DAN TAHU PULAK TENTANG PROJEK IC NI!
Memang si MahaFIRAUN ni dah jadi org tua nyanyuk dah...! ntah berapa botol San Miguel kepunyaan Mirzan dia dah toguk? Ke... terlebih minum montoku dgn aku, relax bro... aku steady lagi!

Aramai itih...panuh dgn mundu dan Om ba di Sabah ni, si MahaFIRAUN punya pasal la ni!

Ba...kita TUKAR! Ini kali la...

komandomelayu said...

langsi

otak kau kalu dah bodoh bengap tak boleh hujah kau pegi melancap bukan nya spam blog gap ni! bodo!

sapa kau nak pertikai Tun M?

kalau kat sabah orang makan payau! babi mcm kau jijik biasa kena sekeh sampai keluar taik!!

kau memang babi anak haram jadah yg tak layak jadi rakyat Malaysia!!

TIBAI GEMPAR GERHANA!!!

Bomo Melayu said...

Pemimpin dalam UMNO bagus2 semuanya...dulu pemimpin yang Habrak makan duit Rakyat semuanya dah berambus seperti Anwar Ibrahim...Anwarlah punca segalanya..Bapa Rasuah...

Anonymous said...


Ba...kita TUKAR! Ini kali la...

January 23, 2013 at 3:36 PM
_____________________

spin balik ke BN yeehaaa...

Anonymous said...

Be-eNd!= Tanda2 orang gila kuasa, gila isim n gila babi nak ke putrajaya hehehehe

Anonymous said...

celaka punya Mahathir kutty nie......buat2 citer plak dia kene tipu....dah kenyang duit anak-beranak sakau, pastu cakap kena tipu...pegang jawatan PM selama 22thn masih ada lagi org nak sanjung pengkhianat nie...

dasar Pengkhianat Besar pd bangsa Melayu Islam & sultan2 Melayu Islam....

Anonymous said...

Sokongan nyawa dan darah untuk komandomelayu,,,samalah kita !!!! Pendatang haramjadah ni mesti dihapuskan dari Tanah Melayu,,,,sokong Tun Mahathir

Langsi said...

Aku rakyat Msia sejati... bukannya mcm MahaFIRAUN nko dari Kerala tu tapi ngaku Melayu! Sebab tu ada HAK pertikaikan kenyataan si MahaFIRAUN tu...

Sape plak nko dan ape kuasa nko nak tentu kelayakan seseorang sbg rakyat Msia? Nko masuk KoMandul pakai SRP ke SPM? terlebih makan ration bubur gandum dan bubur pulut hitam, nko ni kot...

Anonymous said...


Aramai itih...panuh dgn mundu dan Om ba di Sabah ni, si MahaFIRAUN punya pasal la ni!

Ba...kita TUKAR! Ini kali la...

January 23, 2013 at 3:36 PM
_____________________

Aramai itih... panuh anjing tersepit hehehe...

Ba...kita SPIN! Lain kali lah....

hehehehe

Langsi said...

tak best la GAP... main tapis2 dulu plak!

Tak gentel la... opssss gentle la. Yg tokleh gentel tu...TokNajisNazak je sebab dia tak berteloq!

Anonymous said...

SI PEMINUM MONTOKU ADA HATI MAHU CAKAP PASAL TUKAR?

HAHAHAHAHAH....

Anonymous said...


PAS+PKR+DAP= Anjing Yang Tersepit specially DAP
Who let the dogs out? Mari nyanyi sama2 sambil take beer hehehehe
p/s: Ada yang panas hati woo nyanyi lagu ni, takpe janji kita enjoy dulu hahahahaha
Balas

Anonymous said...

bomo melayu.............. hehheehhehehee...........

seramnya......
ada jembalang songkok tinggi yang berkeliaran kelaparan dipintu2 bilik menteri2 UBN.. ... nak curi projek.....

Anonymous said...

jgn di layan langsi ..... dia bukan islam pun....

Anonymous said...

PAS+PKR+DAP= Anjing Yang Tersepit specially DAP
Who let the dogs out? DAP! DAP! DAP!
Who let the dogs out? Tot! Tot! Tot!
Who let the dogs out? PAS! PAS! PAS!
Mari nyanyi sama2 sambil takebeer hehehehe

p/s: Ada yang panas hati woo nyanyi lagu ni, takpe janji kita enjoy dulu hahahahaha nak sejuk minta sama itu bro Assmin dalam Jamban
amacam bro ada berani lawan vokal sama gua nyanyi lagu ni hahahaha...VOKAL BUKAN SEKADAR JAMBAN ASSMIN hehehehe..

Anonymous said...

read my lips...apa yg dia buat tak sama dgn Tunku..jd apa yg nak konar2 lagi..

.....................................................................................................................................

Tunku bg kpd lebih 1 juta, dgn proses dan prosedur yg sgt longgar. Tun beri kpd 200K mengikut undang-undang dan sudah tentu melalui proses dan prosedur yg tertentu yg lebih ketat. Sesiapa yg kata Tun salah, maka org itu juga mengatakan Tunku salah. Tidak siapa yg berani kata Tunku salah, jadi secara logiknya apa yg Tun buat juga tidak salah. Benda ini mmg agak terbalik-terbalik ayatnya tetapi spt yg diberitahu ianya kenyataan aras tinggi supaya kita berfikir.

Anonymous said...

Hantar babi ke dap...

Anonymous said...

Pak Dee

1. ok la itu dia kata..tp tak semesti kita kena ikut ckp dia...

Dia tidak suruh kita ikut cakap dia. Dia buat ikut undang-undang, maknanya dia suruh kita ikut undang-undang.

2. sapa lah saya nak dpt bukti2 mcm tu..lg pun selepas dpt kerakyatan dh jd hak mereka nk undi sapa2..persoalan nya adakah undi menjadi syarat utk mendapat kerakyatan?

Cuba semak ada tak undang-undang yg mengatakan undi BN utk mendapatkan kerakyatan.


3. mana saya tau apa isu yg awak nk bangkitkan..

Sy tak faham apa isi dlm ulasan ini.


4. lagi sekali apa isu nya? takde sapa2 yg bantah bahasa malaysia sbg bahasa kebangsaan..

Ini ulasan Pak Dee yg terdahulu:

org bukan melayu skrang adalah generasi yg dilahirkan di msia...ini negara mereka...jadi nak tarik kerakyatan mereka bunyi mcm bodoh..

Sy berpendapat jika org bukan melayu sekrg betul-betul generasi yg dilahirkan di negara ini dan mendakwa ini negara mereka maka buktikan. Sy tidak minta mereka menghapuskan budaya asal mereka. Tetapi cukup dgn menghormati bahasa melayu sbg bahasa kebangsaan. Pd org yg tidak memiliki sensitiviti terhadap budaya dan bahasanya akan merasakan isu ini sbg isu bodaoh. Tetapi pd sy isu ini adalah isu utama yg perlu diselesaikan jika mahu perpaduan antara kaum itu tercapai.

Anonymous said...

Yang Maha Firaun itu adalah Nkki Ajis la... Walaupun nyawa dah sampai hujung halkum tapi masih galak nak jadi MB....

Anonymous said...

LAA...LANGSI BUKAN ISLAM KAH?

PATUTLAH MINUM MONTOKU.

HAHAHAHHAHAHA

Anonymous said...

Bang apa yang biadapnya? Itu adalah persoalan yg lojik. Kau ni sah2 juak PR yang hanya tahu mengikut tanpa menyoal. Kalau beginilah sikap hang, patutlah bila si Hadi kau kata video besi, hang tak sanggah pun, hang ambil je semua tindakan dia. Hang takut nak persoal takut dikata hang biadap. Hancur negara ada orang macam hang.

Jom kita tolak PR.

anti bohmau said...

apapun, bersyukurlah wahai pengguna internet sekelian..

Alhamdulillah, krn usaha Tun menjayakan silicon valley @ MSC maka dapatla korang berdebat di ruang maya ini dgn senangnya...ada yg terlupa siapa empunya idea..tau2 dah ada...

bayangkan jika hal ini tidak difikirkan Tun dulu..

mau agaknya guna sistem yg merangkak2 & terpaksa minta ehsan pihak asing utk gunakan siber maya krn Melayu berfikir jauh di belakang Tun!!

bersyukurlah kpd Allah & berterimmakasihlah sesama manusia.

jgn ingat dlm hal i.c ni semua nak salahkan Tun. timbalan dia masa tu apehal??? kat sabah dia bukan main bersakan masa tu? org pr kena siasat peranan anWAR masa tu sbb dia yg gila sgt nak cepat naik sampai sanggup tikam kawan...

bahkan tpm Allahyarham Tun Ghafar Baba pun dia jatuhkan dgn cara yg paling kotor...

bukan orang tak tahu sejarah anWAR main tabur duit krn nak berkuasa dulu...
semua kebajatan anWAR ada diceritakan di sini:
http://ifilesjs.wordpress.com/