IKLAN BERBAYAR

Wednesday, January 23, 2013

ISU IC DAN RCI : PUKULAN MAUT SALLEH SAID KERUAK KEPADA ANWAR !


Sabah Umno liaison deputy chief Salleh Said Keruak has challenged opposition leader Anwar Ibrahim to tell the truth about the illegal immigrants to the royal commission of inquiry (RCI) tasked with looking into the long-standing problem in the state.


He asserted that Anwar (above) was duty-bound to do so as he was deputy prime minister at that particular period, adding that "he was a powerful man and knew what was going on in Sabah".


"Don't be a hypocrite, perhaps with the inside knowledge, Anwar can help shed some light... so tell the truth to RCI. 

"He must not play politics. At least Najib Abdul Razak, our prime minister is prepared to seek the truth and approved the formation of RCI to identify the roots of the problem.

"We should not come into a conclusion and blame certain parties just because of statements by few ex-Internal Security Act (ISA) detainees.

"We should let RCI complete its works... What we want is a permanent solution," he told Bernama after attending a meet-the-people session at SK Sembirai, near Kota Belud today.

In this respect, Salleh, who is also state legislative assembly speaker, said the people should praise and support Najib for his bold move to form the RCI. 

"Once RCI completes its task then the government will study and act on it accordingly to resolve the matter once and for all.

"Those who were qualified and obtained their citizenship through proper procedure should not be punished and those who obtained it through illegal or dubious means must have their citizensip revoked. That should be the way," he said.


Expressing confidence that the illegal immigrants' problem would be resolved by the government under Najib, Salleh (left) said genuine Sabahans must be patient to wait for a permanent solution.


The setting up of the RCI and appointment of its chairman and members was announced by the Prime Minister Menteri on Aug 11 last year to solve the problem of illegal immigrants in Sabah.

The hearing of the proceedings was headed by former chief justice of Sabah and Sarawak Steve Shim Lip Kiong.

The panelists were Universiti Malaysia Sabah ex-vice chancellor Kamaruzaman Ampon, Kuala Lumpur ex-police chief Henry Chin Poy Wu, former Sabah state secretary Kee Mustafa and ex-deputy chief minister and former state attorney-general Herman J Luping.

Subsequent proceedings would be held on Jan 29 till Feb 1 and from Feb 22 till Feb 27. 

- Bernama

38 comments:

Anonymous said...

Nuar menjadi Lembu Singapork menawan Sabah untuk balak, minyak & tanah..

Dikatakan Singapork bakal pupus akibat NWO memindahkan operasi ke Australia..(anti-China sentimen)

Philiphine+Vietnam tak endorse Passport pelancong china.

Anonymous said...

GAP,
PR kat Selangor dah kedengaran akan bubar DUN pada 20 Feb 2013.

Kita gasak lagi GAP.

Tak sabar aku nak tumbangkan PR.

Kepada Khalid Samad, sila bertanding kat Shah Alam ye. Aku nak sumbat kau dalam tong budu..

Anonymous said...

Nuar hanya mao jubor

Anonymous said...

Tak sempat pun 24 jam Najib dengan koncu-koncunya nak diraikan sebagai PM Malaysia pertama melawat negara Palestine,tup-tup dah kena kecam dengan Presiden Negara Palestine Mahmoud Abbas... Tak caye...??? Layari link ni!

http://manjongmari.blogspot.com/2013/01/memalukan-kegembiraan-naiib-di-gaza-tak.html

Langsi said...

Bro... DSAI dah bagi kenyataan bersedia untuk dipanggil oleh RCI. So, ape nak digusarkan...tunggu keterangan DSAI diambil.

Bukan mcm si MahaFIRAUN dan TokNajisNazak yg mengelak bila disapina...

komandomelayu said...


si BABI ni buka mulut terus bohong!
asal ceramah semua bohong!

tu pun masih ramai terutama,golongan melayu bawahan yg terdesak untuk cepat senang disamping dendam kesumat kpd umno masih dengar ceramah dan sokong si BABI ni!!

tapi masih ramai golongan bawahan yg cerdik dan golongan pertengahan yg berilmu ini yg masih rasional dan ada yg sudah berpaling cuma tidak tunjuk secara terang terangan!

TIBAI SAMPAI LUNYAI!!

Anonymous said...

hahahha...dalam FB kata HUSAM jumpa minyak kat KELANTAN. SBB TU UMNO NAK SANGAT KELANTAN. Hahahahahahh...lawak lawak....

Nanti kejap ada kejap takde kejap ada kejap takde macam kalimah Allah, kejap boleh kejap tak boleh...

hahahahahaha

tobeng said...

Kes rci lebih melibatkan anuwar drp tun m sebenarnya.Jaga2 nanti terbelit anu sendiri hahaha

Dulu cina dan keling dapat ic salah satu sebabnya british tak tahu mana nak humban cina2 yg ramai2 cari makan di sini.Ramai juga antara diorang yg mungkin dah tinggal lebih 10 tahun ke atas.

Sama juga kes di Sabah,Melayu2 mindanao tu dah berpuluh tahun tinggal dan cari makan di Sabah nak halau balik macam anjing kurap gitu2 aje ke?

Kalau rci nanti suruhanjaya putuskan pemberian warganegara adalah tidak sah,melayu2 mindanao ni kena halau ramai2lah ye?Tun m dan anuwar kena ke dalam jugak ke?

Kalau kes ini diputuskan begitu,kes berjuta pendatang asing cina dan india yg diberi kerakyatan dengan cara yg serupa juga harus ditangani dengan cara yg sama.Bukan ke mahkamah selalu mrujuk keputusan2 yg lepas dalam kes2 yg 'serupa'.Tak gitu?

Anonymous said...

Jangan heran pas ni Anuar bersembunyi kat umah Ngeh dah lagi selamat hehehehehe...or pi rumah urut yang berlambak kat Selangor hehehehe

Anonymous said...

Bukan ke masa kes IC ni, nuar sibuk nak ramaikan orang umno sabah supaya jadi penyokong tegarnya dan banyak suara dlm umno untuk tumbangkan arwah Tun Gaffar Baba. Bila ramai ahli dan cambahkan banyak cawangan / bahagian, banyaklah kuota gi mengundi ke perhimpunan agung. Dah lupa ke..? Dan yg anak arwah Tun Gaffar sibuk berjuang dlm pakatan rakyat tu, dia lupa ke arwah bapak dia kena 'hanjing' cukup2 dek mamat tu... Patutnya skrg la dia balas..

Anonymous said...

The establishment of the RCI for this case indicates very clearly that the current government has nothing to hide. Let the process of the investigation under the RCI flows steadily, things are getting better and better let us listen to every quarters what they have to say fair and square. Finally the answer will emerge.
What ever the outcome would be I still say no to the Pakatan leadership because so far they are the ones who want the RCI to work immediately and at the same time I don't see them conceive any stout long term constructive resolution in dealing with local or international affairs. The losers Anwar Ibrahim, DAP and their minions just know to talk, they implement nothing, hence making things worse.
Until now the stability that we have in this region is the most valuable thing that we share. Every Malaysian, Indonesian, Filipino, Singaporean, and our other neighbouring countries know this. In honour of all the people who treasure harmony and solidarity in this region I will vote BN in this coming 13th Election.

Anonymous said...

Al-juburi mau lepas tangan pulak... RCI ni akan keluar semua cerita pasal Al-Juburi, mane mau lari haa??

Takkan antar YB Jamban tolong backup ko pulak Al-Juburi?? Langsung tarak gentelmen laaa....

Anonymous said...

Aku rasa Anwar AlJubs, N.ajis Tua Kutuk, Karpala Butoh Singh, Lim Kit Sial, Lim LanCiau Eng dan Geng2 dia semua Pendatang Haram yg di beri Kerakyatan.

Anonymous said...

Kalau Anwar jadi PM nanti dia akan jadi saperti Bill Clinton hari mendubur dan paling pelacur ka pejabat PM dia di Putrajaya.

Anonymous said...

The establishment of the RCI for this case indicates very clearly that the current government has nothing to hide. Let the process of the investigation under the RCI flows steadily, things are getting better and better let us listen to every quarters what they have to say fair and square. Finally the answer will emerge. What ever the outcome would be I still say no to the Pakatan leadership because so far they are the ones who want the RCI to work immediately and at the same time I don't see them conceive any stout long term constructive resolution in dealing with local or international affairs. The losers Anwar Ibrahim, DAP and their minions just know to talk, they implement nothing, hence making things worse.
Until now the stability that we have in this region is the most valuable thing that we share. Every Malaysian, Indonesian, Filipino, Singaporean, and our other neighbouring countries know this. In honour of all the people who treasure harmony and solidarity in this region I will vote BN in this coming 13th Election.

Anonymous said...

bila nuar jadi PM ...hak bangsa dan agama akan tergadai... karpal tunggu peluang je...kan dia ada bukti kukuh anwar peliwat.

Tun Teja said...

Former Chief Justice Sabah and Sarawak Steve Shim Lip Kiong, as well as the panellists must judge this sensitive national case with genuine fairness, equality, discreet and impartiality. If not the case will become like the case of demanding the use of Allah in Malay Bible as proceeded by the High Court in 2009.

komandomelayu said...


si BABI ni buka mulut terus bohong!
asal ceramah semua bohong!

tu pun masih ramai terutama,golongan melayu bawahan yg terdesak untuk cepat senang disamping dendam kesumat kpd umno masih dengar ceramah dan sokong si BABI ni!!

tapi masih ramai golongan bawahan yg cerdik dan golongan pertengahan yg berilmu ini yg masih rasional dan ada yg sudah berpaling cuma tidak tunjuk secara terang terangan!

TIBAI SAMPAI LUNYAI!!

Anonymous said...

Kejahatan dan kerosakkan yg.dibuat nuar pada negara ni sampai peringkat tak masuk akal.

Lebih tak masuk akal bila dia juga berjaya merosakkan Pan Malaysia Islamic Parti (PAS)sampai buang negara islam, gadai Kalimah Allah dan 'hudud bukan keutamaan' apabila bersetuju dengan buku jingga.

YA ALLAH ! KAU SELAMATKANLAH MALAYSIA INI DARI TANGAN2 MUNGKAR YG.MEROSAKKAN AGAMA MU DAN NEGARA TERCINTA INI..AMIN.

gen2felda

Tun Teja said...

1. In the case of Anwar’s defamation suit against Utusan Malaysia, the judge Datuk V.T. Singham intergrity with his professionalism should be questioned.

2. The word ‘homosexuality’ covers all context of act in lesbians, gays bisexual and transsexual.

3. It is not wrong when Utusan Malaysia suggested that Anwar Aljuburi backed LGBT.
4. In the Al-Quran the act of homosexuality is mentioned, therefore, the judge who is not Muslim should not judge in this case.

5. D V.T. Singham should not quote his views based on “Anwar’s reputation was gravely affected.” This insinuates that the whole proceedings deserved more backup of Anwar’s excellent and praiseworthy commitment, dedication and total contribution for the prosperity of the country. But has he been in touch with down to earth realities of life as a leader of PKR ? He’s not.

6. In this scenario, Judge Datuk V. T. Singham’s professionalism should be regarded with irrelevant contribution to nation building for roads to harmony.

Anonymous said...

Kalau dengan Allah Anwar Ibrahim sanggup permainkan dengan kata kata dusta dan BOHONG. Ini pula dengan RCI, mati balik hidup pun orang yang menggunakan fikiran yang waras TIDAK AKAN PERCAYA ANWAR IBRAHIM LAGI.

Anwar Ibrahim memang layak hanya untuk jadi pemimpin golongan MUNAFIK DAN KAFIR.

Anonymous said...

Persoalannya, inkuiri RCI berani ka panggil ka Anwar Ibrahim. Kalau berani panggil pun aku yakin depa takkan panggil sebelum PRU13. Taktau la pulak kalau Najib bangang sangat dan membenarkan inkuiri RCI panggil Anwar Ibrahim

Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2013/01/anwar-ibrahim-memang-bersalah-pasai.html#ixzz2InDOpgL8

Anonymous said...

JANGAN DIBERI APA APA PELUANG KEPADA SEMUA MAHLOK MAHLOK PEROSAK UGAMA, BANGSA, NEGARA TOLAK MEREKA BERERTI MENOLAK BALA SERTA KEJAHATAN YANG DIBAWA PUAK PUAK PUKATAN INI...

Anonymous said...

off topic..

mkini cakap himpunan shamsidar hanya sekitar 63k - 78k.

haiya..sudah tukar ka????

dan ini bukti sahih taht fellow so called pakar matematik memang tarak boleh pakai...pakar habuk..

hahhahahahaha

Anonymous said...

Tahniah diucapkan kepada UMNO serta APCO diatas kemenangan Netanyahu dari parti Likud dalam PRU Israel yang baru selesai.

Anonymous said...


PAS+PKR+DAP= Anjing Yang Tersepit specially DAP
Who let the dogs out? Mari nyanyi sama2 sambil take beer hehehehe
p/s: Ada yang panas hati woo nyanyi lagu ni, takpe janji kita enjoy dulu hahahahaha
Balas

Anonymous said...

Dengar citer nuar bahim akan bertukar parlimen p. Pauh ke parlimen jabor. Sebab bunyi nya hampir dgn kegemaran dia.

Anonymous said...

Adoi Bro GAP please lahhhhhh cepat2 settle masalah spam ni sebelum ramai yang kena berhijrah pi blog lain...ok bro cayo2x hehehe

Anonymous said...

Seorang bekas Banduan, Pendubur, Kaki Pelacur dan Kaki Mantat Bini Kawan jadi PM??

Takuuuuttttttt........

Hancur Negara!!!!

Hidop Tun M!!!

I Luv u Tun M!!

Langsi said...

Anon 7:29pm...

Betul tu... aku nampak puak2 UMNgOk Be-eNd bergumbira dlm pesta muda-mudi yg dianjurkan dek Anak Si mahaFIRAUN baru-baru ni.

Sure UMNgOk Be-eNd dapat diskaun atas perkhidmatan APCO yg digunakan selama ni...

UMNgOk+APCO=Ape-Punye-BoNgok-Ko...!

ABU - Asalkan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

Anonymous said...

keadaan dah terbalik skrg..yang pro BN pula yang selalu guna kata-kata kesat dalam blog, memaki, mencarut dsb....ingat kawan-kawan, sokong tu sokonglah juga tapi jangan sokong membawa rebah. Berhujah biar guna fakta bukan emosi..........

Anonymous said...

Isu RCI ? nama anuar sdh tersenarai sebagai salah seorang saksi ...tunggu masa je

tahun 92 , nuar dah susun taktik utk naik jadi TPM , dia tabur duit kat sabah
tahun 93 , nuar dpt pencalonan terbanyak dari sabah , nuar lawan ghafar baba yg pada mulanya nuar kata tdk akan lawan !
Nuar jadi TPM dan umno masuk sabah tahun 1994
PBS kalah , USNO dibatalkan dan BERJAYA dikafankan . siapa pengarah PRU masa itu ? Anwar ibrahim !!

dlm RCI ini . Isu berlegar sekitar tahun 90an ...ini zaman anuar sebagai TPM , maka jika pakatan kata anuar tiada kena mengena , itu salah !
Anuar adalah mastermind !

Anonymous said...

GAP,

Insyaallah...orang pr terutamanya nak sgt Allah SWT tunjukkan kebenaran..sikit hari lg smua rahsia anwar akan terbongkar berkaitan dgn kemasukan pendatang asing di sabah sebelum & semasa dia jd tpm dulu...

Anonymous said...

Pгetty nісe post. ӏ juѕt
ѕtumbled uρon your ωeblog and ωіshed to say that Ӏ hаve
rеally enјoyed ѕurfing aгοund your blog posts.
After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

Here is my web page ipad repair penang

Anonymous said...

Way cool! Some νеry ѵaliԁ pоіnts!
I apprecіate you penning thіs aгticle and thе reѕt of the websіte is
extremely good.

My ωeblog: ipad repair kota damansara

Anonymous said...

Good poѕt. I learn something new and challengіng on sitеs I
stumbleupοn on a ԁaily bаsis.
It ωіll alwaуs be helpful to reaԁ content
from other authors and usе a little something from their websites.


My homepage :: ipad 3 screen repair damansara

Anonymous said...

Hi, I do believe this is a gгeat site. I stumbledupon it ;
) Ӏ'm going to return once again since i have bookmarked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

Feel free to surf to my site; iphone repair malaysia

Tomoko said...

This is cool!