Monday, July 15, 2013

SURAT TERBUKA UNTUK RAJA-RAJA MELAYU, PEMIMPIN MELAYU DAN PEMEGANG AMANAH ( LEMBAGA ZAKAT/BAITULMAL) SETARAF BIAWAK HIDUP !


maafkan saya jika artikel ini agak keras.
bukan berniat untuk berkurang ajar dengan kesemua sultan.
serius, saya hanya menyampaikan luah hati teramat kecewa.

kecewa kerana dilihat tiada kepedulian secara serius oleh pihak yang bertangungjawap.

saya akui sultan sultan punyai banyak sumbangan terhadap pembangunan insaniah kepada bangsa melayu. namun dalam keadaan itu , pada saat ini permaslahan umat adalah berada dalam tahap membimbangkan.

dalam masa seminggu ini terdapat 2 peristiwa yang boleh meruntuhkan hati melayu yang ada perasaan melayu.

peristiwa ini adalah kesinambungan pelbagai lagi peristiwa yang pernah membabitkan melayu.

insiden pertama, sebuah keluarga berbangsa melayu di pahang terpaksa tido dan bermalam selama sebulan di kawasan yang layak didiami oleh tikus dan lipas .

puncanya kerana tidak mampu membayar sewa rumah.

insiden ke 2 yang disiarkan oleh harian metro semalam adalah berita yang layak dikategorikan dengan gelaran KEHANCORAN !

beberapa keluarga terpaksa tinggal di bawah jambatan, kebanyakannya berbangsa melayu !

yang paling sadis, ada keluarga bawah jambatan ini isterinya sedang mengandungkan anak yang bakal lahir pada bulan ramadhan ini !

APA SUDAH JADI DENGAN BANGSA MELAYU ?
YA ALLAH, BEGINIKAH KEADAAN SOSIAL MASYARAKAT DAIF MELAYU ?

mengikut laporan harian metro..

Lebih menyedihkan, satu daripada pasangan itu tinggal bersama bayi perempuan berusia empat bulan, manakala satu lagi menanti kelahiran anak sulung mereka dijangka pertengahan Ramadan ini.

Kedua-dua pasangan terbabit mendakwa bernikah di selatan Thailand tetapi menghadapi kesukaran mendaftarkan perkahwinan di negara ini. 

Bagaimanapun, ketika wartawan Metro Ahad meminta mereka menunjukkan dokumen pernikahan, kedua-dua pasangan gagal berbuat demikian.

Hanya beralaskan tilam, kain rentang buruk dan kotak lusuh, pasangan terbabit yang berpendidikan rendah dan tiada pekerjaan tetap rela hidup di situ walaupun terpaksa mengemis simpati masyarakat untuk sesuap makanan.

 malaysia kah ini atau jakarta kah ini  ?

umar al khatab r.a khalifah ke 2 dan sahabat ra yang dijamin sorga pernah menyamar di malam hari untuk meninjau hakikat perkabaran rakyatnya.

rasulullah saw, abu bakar as sidiq r.a dan umar abdul aziz juga pernah melakukan tinjauan yang sama dalam memahami permaslahan rakyat.

saya tidak peduli masalah insiden ke 2 yang pasangan itu sebenanrnya tak mendapat restu perkahwinan keluarga, saya fokus tentang ANAK YANG DIKANDUNGNYA..

saya tak mampu nak cakap apa ?
apa yang tuan tuan fikirkan ini ?
apa yang tuan tuan kejarkan ini ?

para sultan melayu, tolonglah UBAH sistem penyampaian bantuan umat islam kepada mereka yang kedaifan. tuanku semua punyai kuasa ke atas sistem zakat dan baitulmal negeri.

percayalah, saat ini kedua pusat bantuan umat islam tersebut layak diletakkan dalam ketegori GAGAL MUTLAK DAN LAYAK DIROMBAK SELURUH SISTEMNYA !!

kualiti kerja mereka adalah setaraf tong sampah, tiada efisen dan bidalan biawak hidup sesuai diadaptasikan dengan cara kerja mereka.

wartawan yang dedahkan isu ini sebenarnya lebih efektif dan mulia kerjanya jika dibandingkan dengan pengarah dan pegawai zakat/baitulmal yang ada dalam malaysia..

apakah tugas para biawak hidup ini hanya menunggu kepada laporan akhbar, lantas dengan segera menyelesaikan masalah ?

insiden pertama yang membabitkan keluarga di pahang itu sudah berlaku selama sebulan.. 

adakah skop kerja para biawak hidup ini menunggu cerita akhbar dan baru terhegeh hegeh datang dan bertanya kabar ?

apa guna pusat zakat ada beratus juta dalam akaun, sekiranya ada melayu merempat duduk bawah jambatan masih terus kedapatan dalam masyarakat kita.

pemimpin melayu, berhentilah menjadi hamba politik yang tak meyelesai dan membantu umat. perseteruan ini tidak menguntungkan melayu, sebaliknya puak cinabeng sedang galak membuli hak kita siang dan malam.

 wahai pemimpin apakah korang dah ditarik nikmat hinggakan ada bangsa melayu begini paria pun hati kamu sudah tak terdetik rasa kasihan ?

lembaga zakat dan baitulmal, sungguh lah aku sumpah korang layak diberi gelaran biawak hidup. makanlah kamu dengan gaji buta.

2 insiden di atas dan yang terbaru di kawasan rumah saya. 15-20 tahun lepas tidak pernah kedapatan ada melayu cari rezeki di tong sampah.

tapi sekarang ia dah wujud.

now, adakah anda faham maksud yang hendak saya sampaikan ini ? 

pusat zakat/baitulmal amanah tugas dan jawatan kamu tak jaga dengan baik.

MOGA ALLAH SWT BALAS LAH 'KEBAIKAN DAN KEPEKAAN' KAMU INI.

kepada tuanku sultan, maafkan saya dengan artikel keras ini. saya hanya menyampaikan luahan perasaan melayu kasta setaraf saya.

saya akui tuanku banyak membantu umat, tapi kehendak saya tolonglah segera rombak sistem penyampaian bantuan dan efisensi pegawai yang disebutkan.

saidina abu bakar r.a khalifah pertama umat islam pernah mintak ditegur sekiranya dia berbuat silap.

maafkan saya tuanku sultan kiranya artikel ini keras.


127 comments:

Anonymous said...

Kes ni aku SALAH ostad PAS Haramjadah 100% krn dlm semua Agensi Islam termasuk PUZ-JAKIM-TABUNG HAJI kepala dan penggeraka perlaksanan ialah 99.99% Ostad PAS HARAM JADAH!!!

xkn semua PM dan MENTERI nk buat? buat apa ada post2 pegawai makan gaji buta makan duit ceramah kalau kerja2 ini PM dn MENTERI yg kena buat????

xpercaya sila check.. termasuk check darah mereka yg HIJAU PEKAT tu!!!

BELACAN said...

Gap, kamu memang melayu.

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH ada BUMIPUTERA MELAYU/ISLAM semacam GAP ini BERANI bersuara, untuk membela NASIB dan HAK BUMIPUTERA Melayu/Islam dan Bumiputera lain, yang semakin dianiaya atau miskin di di bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain!

Sedihnya baca ini - patutlah BALA makin menimpa NEGARA ISLAM ini, dengan kejahatan makin tak terkawal dari PENJAJAH CINADAP/PKR dan sekutunya Barat-Israel
Sila lihat anak-anak yatim ISLAM yang miskin dan dibuang seperti SAMPAH di http://theflyingkick.blogspot.com/2013/07/kepala-bapak-korang-ler-pegawai-pusat.html - kes seperti ini banyak lagi. Si penghina Islam CINABIAWAK wee-wee pula boleh dapat geran satu juta untuk buat filem hina pekerja Bangladesh ISLAM! Patutlah BALA makin menimpa NEGARA ISLAM ini, dengan kejahatan makin tak terkawal dari PENJAJAH CINADAP/PKR dan sekutunya Barat-Israel! Dan kalau anak-anak YATIM ISLAM MISKIN dan MALANG ini terjebak dengan dadah, jenayah serta keciciran sekolah - BERDOSA besar pegawai Jbtn Islam yang sepatutnya MEMBELA mereka! Kenapalah anak-anak malang ini dilayan seperti SAMPAH masyarakat - apa dosa mereka?
Dan kalau anak-anak YATIM MISKIN dan MALANG ini terjebak dengan dadah, jenayah serta keciciran sekolah - BERDOSA besar pegawai Jbtn Islam yang sepatutnya MEMBELA mereka! kenapalah anak-anak malang ini dilayan seperti SAMPAH masyarakat - apa dosa mereka?

Saya juga sedih sekali bila pertubuhan-pertubuhan Islam, termasukrumah anak yatim, kena meminta belas kasihan dari orang awam, sedangkan Malaysia ini NEGARA ISLAM! Sila lihat juga di: http://www.ustaznoramin.com/2013/06/bantuan-prihatin-untuk-rumah-amal-nur.html, Bantuan Prihatin Untuk Rumah Amal Nur MuhammadFriday, June 7, 2013; dan di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130608/je_06/Pelajar-tinggal-sehelai-sepinggang, Pelajar tinggal sehelai sepinggang, Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR.

Di Jerman/Barat pertubuhan-pertubuhan Kristian, termasuk yang menjaga anak-anak yang terpinggir, begitu dibela oleh kerajaan Jerman/Barat. Pertubuhan-pertubuhan Kristian ini begitu mewah, contohnya bantuan kewangan besar berdasarkan jumlah anak-anak yang diterima masuk di situ di peringkat awal sebagai ganjaran menerima anak-anak, ini tidak lagi termasuk untuk perbelanjaan sekolah dan segalanya mengikut perbelanjaan harian.

Walaupun ada ramai orang Islam di sini, mereka mendapat kerakyatan disebabkan menjadi buruh murahan berdekad lamanya, maka terus boleh membawa keluarga mereka, jadi bukan sebab belas kasihan K'jaan Jerman/Barat ini, yang amat anti-Islam, kebanyakan di bawah selimut. Apalagi pertubuhan Yahudi Zionis sangat kuat di seluruh Barat.

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

munash said...

agak keras tapi betul...moga2 kita tidak jadi macam 5 kesultanan di indonesia yang disalah sangka oleh rakyatnya sendiri...dihasut oleh komunis chauvinist...

Anonymous said...

kakitangan yg dipertanggungjawabkan untuk menguruskan fakir miskin kebanyakan hidup senang,gaji besar,elaun bermacam-macam bonus tiap-tiap tahun ada orang tolong Mintakan pd PM,MEREKA TAK PEDULIKAN ORANG SUSUH.


Anonymous said...

Artikel yang baik dan berani utk mencabar minda supaya dapat melahirkan pendapat2 yg bernas lgi bermakna.

Anonymous said...

YDPA lena dalam mahligai istana baru bernilai RM1 bilion, rakyat jelata hidup melata di bawah jambatan tiada berumah...tidak mengapalah, di akhirat nanti, kita tunggu siapa lebih mulia di sisi Allah. Barangkali YDPA sangka Allah akan beri mahligai setaraf mahligai RM1 bilion? Dan fakir yang tidur di bawah jambatan kekal hina dan daif? Tidak mengapalah...hanya pada Allah kita berserah. Dia lah yang maha layak menentukan di mana kedudukan hamba-Nya nanti.

Anonymous said...

Eh ....mana unit anal pas.... Kata menang nak berjihad... Mana pemuda umno ... Sheb.... Kata nak nolong kumpulan gelangdangan... Ini lah politik...... Politik..... Menolong untuk kepentingan diri.... Hina nya dudukbawah jambatan tapilagi hina org politik dan pegawai zakat yg rata rata mkngaji buta dan curi masa di pejabat dgn main angry bird

Sokong Sultan Sokong Melayu. said...

Anon 5:16 am.

Saranan gap supaya LZ/PZ/Baitulmal itulah yang perlu difokuskan dalam isu menyelesaikan pokok artikel ini.

Kuasa Sultan dalam segera menyelesaikan kemelut gelandangan bangsa melayu WAJIB DISEGERAKAN.


Anonymous said...

Caya lah GAP ... artikel mantap dan menarik..walau pahit untuk diluahkan tetapi kena juga diutarakan demi kebenaran dan pembaharuan ..kepada yang terasa PEDAS dengan artikel GAP ni sila lah ambil tindakan yang sewajarnya....

Anonymous said...

Ostad2 wannabe yg pemaleh keje tapi sibuk nak berpolitik. Inilah hasilnya

komandomelayu said...

Mohon kpd pemegang amanah tabung baitulmal- elak dari guna wang untuk projek yg bermewah2 tetapi masih ramai asnaf fakir yg daif tidak dibantu dgn sewajarnya!!

Anonymous said...

Masaalah ini lah yang harus lagi wajib diketengahkan buat renungan dibulan Rahmahdan yang diberkati serta keseluruhan umat Islam am nya.
sunguh menghairankan , dahulu tidak ada permasalahan buruk betambah gelap dari masa lalu , adakah usaha tidak ada , atau pemimpin dikalangan ummah
lemah dalam soal akal serta fikiran sendiri , berpenyakit gila berpolitik
.....orang kafir bergembira melihat kita lemah serta menghebuhkan, malah memtertawakan
keadaan ini.....
agama yang dulunya berasaskan amalam dan perjuangan , namun sifat
seumpama nya sudah luput dari jiwa orang Islam demi politik songsang untuk berkuasa serta menyalah gunakan kuasa , takut membela kaum sendiri...............
tunaikanlah pekara kedua yang dituntut , ya'ni Jihad menentang , memerangi orang khafir sebenarnya ,
berjihad menegakkan kalimah "ALLAH"
dalam kehidupan kita di Malaysia yang kian hari dicerca , dihina...
tampa rasa belas kasehan ......... kedayussan pemimpin tertinggi Unmno
itu lah meyebabkan orang cina berani meluputkan samasekali semangat keIslaman bangsa Melayu ..
sudah jelas dihadapan Tuan Puan sakelian , adakah usaha dapat menunjukkan jalan keluar daripada segala ketidaktentuan ini dapat diselesaikan ?...................
hanya lah kemunculan 13 may 1969 , pasti itu jalan penyelesaiannya ?........................................................................................................

Anonymous said...

artikal yg mantap dan berani dari GAP !
masalah umat islam perlu diperhalusi setiap sudut.

PUZ perlu digempur ! pola tindakan dan keberkesanan perlu dirombak !

PUZ perlu di gembling kearah memakmurkan umat islam dalam skala yg lebih besar !

PUZ bukan bank ! PUZ bukan koperasi ! PUZ adalah tempat zakat dikumpul utk diagihkan kepada umat islam yg dalam kedaifan mengikut keutamaan.

BIAR HABIS duit PUZ..ratusan juta bukan duit utk didepositkan..ia utk umat islam...

insan2 gelandangan sepatutnya tidak wujud di malaysia yg makmur ini. kaum pendatang dgn izin dan tanpa izin kaya dimalaysia..

barisan2 pemantau yg berkesan perlu ditubuhkan..

apa salahnya setiap tahun RM 5 juta diperuntukan utk semua insan2 daif mendapat rumah percuma berharga RM 35 ribu seunit utk yg benar2 memerlukan dari PUZ?

bila kita diatas, kita perlu pandang kebawah..bila kita dibawah..kita mengharapkan pandangan dari yg atas...

semua islam bersaudara...PUZ ditubuh utk menolong saudara2 kita itu..

aturan kerja bukan sahaja byk tertumpu dalam kedinginan pejabat sahaja..menunggu laporan sahaja..pemantauan lebih berkesan dimalam hari perlu digiatkan..

jgn kita berkocakan sesama sendiri dan lari dari matlamat asal penubuhan..masalah umat semakin pelbagaian..buat aturan mengikut keutamaan..

PUZ berjalan agak baik setakat ini...penambahbaikan perlu seiring dgn permasalahan umat terkini..

PUZ perlu peka dan cepat bertindak!

Anonymous said...

Nak diharap kan siapa lagi ?.....
perangilah segera kaum terlampau angkuh ini....................
"ALLAH" sentiasa bersama kita ....
serta "ALLAH" akan megubah kedudukkan
bangsa Melayu Islam Am nya , berada
ditempat yang lebih tinggi serta mulia , seandai nya kita rela mengubah nya , walaupun ketitisan darah terakhir ...........demi kesejahtraan anak cucu keturunan Melayu.......................

putri malaya said...

Ada makcik tua dtg lembaga zakat utk mohon bantuan...tau apa kata pegawai / ustaz disitu? "ni datang nak minta sedekahlah ni!" hancur hati makcik tu.

Anonymous said...

Aku bukan nak katalah...banyak ustaz-ustaz di Pejabat agama tu lebih kepada ustaz sampul...dah tu kepala warna hijau...Mereka ni tak kreatif...cuma penyampai macam burung kakak tua....aku pon reti....

Anonymous said...

Pernah kita dengo ustaz-ustaz ni cerita pasal ekonomi ummah??..ada khtubah yg disediakan untuk bakar semanagat orang melayu/islam utk berekonomi...berniaga?...padahal itu sunnah...dan dah jadi wajib....Mereka ni kekadang lebih suka jadi duta produk je...Mereka hanya nak salahkan kerajaan....

Anonymous said...

Mreka ustaz-ustaz nih! bercerita pasal makanan yang halal dan haram.(ayam, ikan...dll)..tetapi mereka tidak tahu/tak ada idea bagaimana nak gerakan supaya orang islam berlumba-lumba hasilkan barangan halal...Paling kuat pon mereka boleh jual air jampi...atau air entah apa yg dijual mahal-mahal siap ada air alquraan..yg entah ye entah tidak keberkesanannya......mereka juga suka jual ubat-ubat dan direct selling...

Anonymous said...

Zakat tahun ni konfom tak payah bayar melalui urus zakat...sendiri bagi kat fakir2 miskin lagi senang.

Anonymous said...

Wang Zakat harta , zakat fitrah , bernilai bermilion Ringgit hanya disimpan mendapatkan bunga bernilai milion milion Ringgit , untuk siapa ?...................
gakmak nya untuk khafir ...... dah terima arahan pehak tertinggi negara , barangkali....
bangunlah dari tidur wahai pemegang amanah zakat , bantulah sebanyak boleh orang melayu mulakan perniagaan
dan membesarkan perniagaan bangsa sendiri . bangsa melayu tak Islam ke ?......kalau tak dibuat dari sekarang , bangsa melayu akan lemah dengan sendirinya kuasa beraleh ketangan bangsa khafir kat malaysia ini .....percayalah wang zakat hak orang Islam melayu am nya
akan dirampas serta dibahagikan sesama khafir.......kalau nak cam tu , simpan le untuk diri sendiri.............

Anonymous said...

Guua pun ada terdengar biokrasi biawak hidup ini kat lembaga zakat memegang amanah sambil lewa serta menjijikkan . halau saja orang melayu
ingin meluahkan masaalah.....ingat ini bank ke !...apa la haram ke jadah
punya anak didik kerajaan malaysia ni
, kerajaan pun sama jugak biokrasi lagi korapsi menangani masaalah melayu ...........agama Islam diyoyo
bagaikan tak takut hukum "ALLAH"....
ingat balasan "DIA" amat pedih ....esuk kan ada gempa bumi , banjir besar sunami melanda malaysia ......jangan ingat pekara cam ini tak boleh berlaku ..ketentuan nya pasti tiada halangan........

Anonymous said...

Sedih betui chek dengaq kes2 begini...Apa guna ada Baitulmal...Pusat Zakat...Depa kerja mcm air dgn minyak naa...Lagu tu sampai bila2 nasib Melayu Islam yg miskin x terbela..Belajarlah drp depa yg ada ehsan...waima depa bukan Islam. Depa wat asrama noo...siap bagi makan & kaunseling free pd gelandangan. Yg lagi hebat, depa try carikan kerja utk depa ni atau bagi depa skill supaya dpt pekerjaan yg lebih baik..Wallahulam.

Anonymous said...

Assalamualaikum kpd semua pembaca, semenjak dulu lagi saya pernah memberi pandangan ttg masalah ini. Saya berpendapat teguran secara lisan atau bertulis mmg tidak akan berkesan ke atas pihak BaitulMal.

Pendekatan yg mampu menggegarkan mereka ini adalah dgn cara menggunakan DUIT itu sendiri. Didalam laman web ini kita semua sudah diberitahu ttg wujudnya orang-orang yg melarat sdg hidup di bawah jambatan. Maka secara logiknya pihak BaitulMal Kuantan yg sepatutnya menangani masalah ini. Tetapi sekarang sudah terbukti bahawa mereka mmg tidak peka. Mereka lebih utamakan kempen utk kutipan dari perlakasanaan bantuan itu sendiri.

Kita pembayar zakat lebih suka membayar pihak "baitulMal" yg peka dan tidak kedekut didalam menggagihkan wang kutipan zakat. Apa kata kita provoke mereka ini dari tidur dgn mewujudkan pusat kutipan zakat lain yg lebih telus dan transparent dari yg ada sekarang? Saya yakin ramai yg akan sokong usul ini. Ketepikan dahulu masalah perundangan buatan manusia sbb yg penting perlaksanaan utk bantuan mesti dicetuskan dulu.

GAP bolih menjadi pencetus atau pemangkin kpd usul ini. Wujudkan website "Dana BaitulMal Rakyat" dan setiap kutipan zakat atau derma mestilah dikemaskini setiap 24 jam dan didalam website yg sama dimestikan ada ruang utk menyalurkan maklumat orang-orang yg melarat dari seluruh negara olih pembaca yg berhampiran dgn tempat mereka.

Website juga diwajibkan utk update tindakan yg telah dilaksanakan didalam menangani masalah yg telah diupload olih pembaca. Sebinggalah kes itu bolih ditutup apabila orang yg melarat telah pun mampu utk berdikari. Wujudkan cara pembayaran derma serendah RM 1 dan derma atau pembayaran zakat bolih dilaksanakan secara sms shj. Saya percaya ramai orang yg akan mahu menjadi penaja kpd usaha-usaha ini.

Lakukan usaha ini sehingga pihak BaitulMal cuba mengambil tindakan undang-undang terhadap tuan kerana pihak tuan telah membuat kutipan dana secara haram kononnya.

Percayalah sekira ini berlaku bermakna kita telah berjaya membangunkan mereka dari tidur dan setidak-tidaknya akhirnya pihak BaitulMal sendiri terpaksa utk meneruskan modus operandi yg sama bagi menjamin wujudnya ketelusan dan transparensi didalam penggagihan dana orang yg melarat itu. Mereka sendiri pun tidak pernah wujudkan website yg khusus utk ini. Percayalah kami akan bersama GAP didalam menangani masalah ini.

Kalau teguran secara lisan sudah tidak diendahkan olih pihak BaitulMal dan Sultan, kita rasa terpanggil utk menegur mereka cara ini. Ayuh kita laksanakan sendiri dan pantau bersama penggagihan dana itu sendiri. W/sallam

Anonymous said...

AKU TETAP SALAHKAN OSTAD2 DLM PELAKSANA HAL EHWAL ISLAM!! MEREKA DIBERI TGJAWAB.. DIBERIKAN WANG GAJI YANG BESAR. MEREKA YG GUBAL HUKUM HAKAM TP INILAH MUNAFIKNYA MEREKA!!

DAN UNTUK PENGETAHUAN KORANG, XDE SATUPUN JABATAN AGENSI ISLAM INI YANG TIDAK PRO POLITIK PAS!!

SEDANGKAN GURU2 PUN 70% PEMBANGKANG, INIKAN PULAK TEMPAT TERNAK PEMBANGKANG.. SBB ITULAH AMANAH TK JALAN!!

SECARA HIERAKI MMG PM, YDPA DIPERSALAHKAN.. TP SECARA HAKIKAT, LEMBU2 PAS YG SEBOK KUTUK KERAJAAN INILAH YG JALANKAN AMANAH.

JIKA MEREKA BERI MASA IKHLAS PD AMANAH, MEREKA WAJIB TURUN CARI ORANG SUSAH!! ASNAF 8, TETAPI DI MALAYSIA HANYA TERTUMPU KPD BEBERAPA ASNAF SHJ YANG PERLUKAN TUMPUAN LEBIH, IAITU FAKIR & MISKIN.. TAPI BAB CARI SALAH KERAJAAN LEBIH HEBAT, KERJA MEREKA TK BUAT, MEREKA SEBOK LOBI UTK JADI AMIL ZAKAT, UTK DPT KOMISEN ZAKAT..

PERKARA INI SUDAH BERPULUH TAHUN.. ORG AGAMA YG PANDAI CKP AGAMA.. MEREKA YG KHIANAT PD AGAMA!!

Anonymous said...

orang pergi mintak tolong dia orang bagi RM 50 tambang bas balik bila tanya apasal tak tolong neh semua drama jer haktuih drama ke tidak tolong la hal tipu dia tanggung lah nanti.

Anonymous said...

Orang Melayu yang kaya-kaya kenapa tak datang tolong? Semua jaga sendiri cakap depan semua boleh bila minta derma mulut sudah tutup. Dunia ni tanpa wang apa pun tak boleh

Anonymous said...

JUS TOK GURU? Za'faran bla... Ostad main DUIT ok je?? Pakai agama utk sapu duit.. tp bila org susah pegi Pejabat Zakat.. disiasatnya mengalahkan BUKIT AMAN!! lepas tu kutuk UMNO zalim!! ini celaka laknatullah punya pegawai2 Agama!!

Servant of God said...

Aku tengok ada orang tanya mana pegi Melayu yang kaya. Yang kaya tak sikit, tapi aku rasa yang nak membantu tu memang dah bayar zakat.

Inilah lumrah alam. Allah SWT menyuruh kita berzakat adalah supaya menjadi tanggungjawab amil dan pihak2 yang berkenaan untuk mengagihkan bantuan. Orang kaya, tugas dia cari duit la... supaya dia boleh bantu orang miskin. Dah bayar zakat, langsai sudah tanggungjawab dia.

Tapi apa hal pulak dengan yang diberi amanah ni. Kamu ingat kamu pegang duit tu, kamu bagus? Yang herdik orang tanpa usul periksa, kamu ingat kamu mulia?

Semoga Allah SWT berikan hidayah pada kamu supaya melaksanakan amanah kamu dengan sempurna. Kalau tidak, semoga kamu dapat laknat yang sewajarnya, di dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Lembaga zakat patut buat penyata akaun dan disiarkan kepada umum untuk dinilai.

Tabung haji patut buat kerja amal dengan membina pusat2 pembelaan sarahidup sementara dan mrmberi didikan atau kerja2 yang boleh membantu masyarakat miskin islam membina semula hidup mereka.

Kerajaan pimpinan umno yang melsyu islam ini wajib memberhentikan dan terus menghapuskan bantuan kepada sekokah2 rasis vernakular cina dan tamil. Wang yang berjuta2 itu boleh dibuat untuk membantu golongan melayu miskin yang menjadi kaum majoriti di negara ini.

Pemimpin2 pas dan pkr memang haprak dan kita doa mereka berubah sikap dari terus mencebuk bontot cina. Sudahlah tidak membantu, mereka lebih suka mengutuk dan menjatuhkan orang2 islam lain. Pulak tu meracun fikiran pegawai2 muslim dalam kerajaan kononnya kerajaan tak islam. Sikap pegawai2 pas yang seperti musang berbulu ayam ini patut kita dedahkan kepada umum supaya barah ini dapat dihapuskan segera.

Pemimpin2 umno yang lebih menyayangi cina dari kaum mereka sendiri juga wajib kita nyahkan dari terus menerajui kerajaan melayu islam.

Anonymous said...

Jangan kutuk org kaya.. ko tahu mana org kaya xbayar zakat?? jika agensi zakat baitulmal tk jalan.. zakat ditimbun2 utk apa? Amil zakat bkn main KENYANG setiap HAUL (tempoh genap) mereka dapat duit tu tanpa tangguh.. tp yg berhak dlm Asnaf MERANA dgn sikap ostad2 MUNAFIK ni!! itu puncanya!!!

Pentadbir negara dh gubal undang2, sediakan perjawatan, puak2 berkopiah (waktu pejabat pakai songkok) ni buat apa??? MAKAN GAJI BUTA??? agihan zakat yg bermasalah bkn soal DASAR atau KUTIPAN!! Zakat skrg potongan gaji, mereka PUZ lebih mudah kerja.. itupun xboleh nk selesaikan Agihan ke?? dlm Islam Agihan mesti afdhal di selsaikan pd HAUL (tahun) yg sama. Tp Amil Zakat yg BALAS dulu cepat2.. OSTAD.. biaselah yg mana untungkn mereka... ckp je pandai pd org lain!!!

Anonymous said...

Aku setuju saranan Anon 7.38 supaya GAP jadi pencetus atau penggerak kepada satu gerakan mengutip zakat / derma untuk disalurkan kpd yg memerlukan. Kira boleh buat satu NGO yang membantu org2 gelandangan di seluruh M'sia. Aku percaya ramai akan sokong.

Amacam GAP? boleh sahut cabaran ni?

usin said...

hantar memorandum secara serius berserta permohonan utk bertemu tuanku sultan2 seluruh negeri. sampaikan maklumat bahawa institusi zakat telah INGKAR AMANAH dalam menjalankan tugas & tanggungjawab. kekuatan institusi zakat selama ini hanyalah dalam proses memungut dan mengutip zakat, tetapi aktiviti membantu dan mencari asnaf yang patut, layak dan wajib dibantu, haram langsung tak ada. semua bantuan diberi adalah hasil kerja orang lain yg mencari dan memohon bagi pihak individu lain yg susah. kalau nak harapkan pegawai zakat, kentutpun atas kerusi empuk!!!! rasanya belum ada lagi pegawai2 zakat ni yg berusaha menyelongkar insan2 susah dan melarat yg hidup bawah kolong, bawah jambatan, bawah kotak dan tepi longkang. satu anjakan paradigma dengan tindakan membuang kerja bos2 besar institusi zakat akan menyedarkan pegawai2 lain untuk bangun dari tidur yg panjang dan menjalankan tugas mereka dengan penuh amanah....

usin said...

kalau institusi zakat masih tidur, kita patut bayar zakat TERUS kepada asnaf yg layak. walaupun tindakan ini bertentangan dgn pekeliling kaedah pembayaran zakat negeri2. ini sahaja caranya agar kaedah pengagihan zakat lebih telus dan mengajar pegawai institusi zakat macamana buat kerja.

Anonymous said...

Itulah. Namenye pun MELAYU. Dari atas sampai paling bawah same aje.Malas,bebal,lembab,mudah di gula-gula oleh bangsa lain itu semua trade mark Melayu.Dari dulu sampai sekarang.
Yang bergelar tok guru atau ustaz dengan yang bergelar penyangak dan perempat same aje. Dua kali lima.lima kali dua.
Pasal berlagak dengan perut buncit kedepan dan mercedis buruk keliling kampun memang boleh harap.Pasal cakap nombor satu.Pasal keluarkan fatua berjela panjang. Tapi pasal kerja habuk pun tarak.
Buka mata , tenguk bangsa kamu yang seagama dan sedang sengsara ape yang boleh dilakukan untuk bantu mereka .Kamu ade pegang duit zakat berjuta-juta ,ape kamu buat dengan duit itu?
Teruk betul pemegang amanah ni.!

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

trend pemimpin kita nak nama saja utamakan orang luar spt palestin ,rohingya,afghan dll, bukan tak boleh tapi selamatkan kaum sendiri dulu bukan nak ambil gambar beri bantuan di negara luar,rakyat bosan dgn telatah bodoh ini dan lebih lawak lagi timbul lah mamak menonjolkan diri dgn misi bantuan udang disebalik mee goreng mamak nya

Anonymous said...

kekadang rasa pelik juga memikirkan paparan cerita keluarga tersebut.

ramai yg menuding jari marah pada badan yg dipertanggugjawabkan menangani masallah tersebut.

kita tidak dapat gambaran punca sebenar.apakah mereka tidak mempunyi saudara mara?sahabat handai? yg boleh menasihati dimana jabatan untuk meminta pertolongan.apakah permintaan mendapatkan bantuan telah dibuat kemudian ditolak?

ditempat saya perkara seperti ni belum terjadi lagi bila semua pihak memberi kerjasama.JKKK akan mengumumka dimesjid kepada siapa yg layak memohohon bantuan serta menampal pemberitahuan dipapan kenyataan mesjid serta dewan orang ramai.setelah berjaya nama juga akan ditampal dipapan kenyataan tersebut,yg memohon tetapi nama tidak tersenarai jkkk menyiasat puncanya dgn jabatan tersebut.

untuk mendapatkan rawatan doktor kita kena pergi hospital,doktor tak akan mencari pesakit sekalipun gajinya dibayar.

Anonymous said...

GAP, TABIAT ANAK ANAK RAJA YANG MEMBAZIR PUN KASI SOUND SIKIT. ORANG KERJA SIANG HIDUP PUN SAMPAI CUKUP MAKAN, MEREKA PULA MEMBAZIR TAK TENTU ARAH.

LAGI SATU, KRISIS KAVITA KAUR KAT SELANGOR, MALAS AKU NAK ULAS, YOU ORANG CARI KAT INTERNET SAJALAH.

GUA MALU.......TAK TAU APA NAK CAKAP.

Anonymous said...

Najib kata KPI semua jabtan bagus..najib nak angka..dapat angka lah..kerja betul pangkat tak dapat, kaki bodek pangkat dapat keja mcam taik..nah ambik kau samdollll

Anonymous said...

Abang Komando dah kahwin ke belum? Aku minat komando sejak tengok filem comando Arnold Swaginager.

Anonymous said...

Adakah kita masih tunggu dan lihat lepas tu bising dan berdemo menyalak menyalahkan semua pihak apabila puak harbi cinabeng missionary memurtadkan anak bangsa yang daif ini?

Wahai UMNO dan PAS bersatulah bantu anak bangsamu...Takut apa pada cinabeng kalau nak bantu bangsa sendiri.

Sekolah Komunis Jenis Cina (SKCJ) boleh diberi berjuta-juta, takkan pada anak bangsa sendiri nak berkira?

Anonymous said...

KPI jenayah pun sama..kata turun tp kita tahu byk tak repot polis, sebab lu sendiri fikirlah.,najib mahukan angka..meka beri anga, idris jala ikan nak angka mea beri angka..hakikat jabatan kerjaan masih d takut lama, hanya rebrand aja..yg untung taukey buat papan tanda, pencetak buku, baju, otak masih otak melayu, malas, buduk hati, dengki, bodek, rasuah., nampak alim tp uluk sapu jugak..bagi gro sondol jugak..

Anonymous said...

Pastikan setiap akhir tahun duit kutipan zakat berada pada tahap "lantai" minimum sebagai indikator yg menunjukkan duit zakat telah disalurkan dengan berhemah dan tepat kepada asnaf yg layak.

Jangan beli rumah kedai buat business itu bukan keutamaan baitul mal..Lagi satu..tolong ler jangan masuk tv/ suratkhabar nak bagitau pusat zakat dah kutip brbillion. Sepatutnya masuk suratkhabar bagitau duit kutipan zakat semakin menyusut...perlukan sumbangan jariah dan zakat...

cicak mengkarung said...

Aku bab Majlis Raja2 ni aku dah tak tahu nak komen apa ... Nampaknya macam dah tak ada jiwa Melayu dah dalam Majlis ini.

Bab rakyat Melayu yang masih merenpat merata2 tanpa bantuan dari kerajaan Melayu, komen aku satu je ...

Semua pegawai2 dan staf Pusat Zakat atau agensi yang berkaitan yang diberi tanggungjawab dan amanah untuk mentadbir dana menjaga kebajikan umat Islam / Melayu yang fakir dan miskin, terima lah hukuman kamu semua di akhirat nanti kerana gagal melaksanakan tugas dan peranan kamu dengan jujur dan ikhlas.

Jangan jadi macam Tabung Haji, KWSP dan beberapa institusi kewangan kerajaan yang lain sudah la. Duit berjuta2 tu buat apa? Jagalah kebajikan bangsa sendiri. Duit tu bukan bapak kau yang punya. Gaji staf berates ribu tapi bangsa sendiri ramai yang masih merempat.

Kita rakyat asal negara ini, macam mana kita tak boleh menguasai ekonomi negara sendiri. Harga ayam pun cinabeng yang kawal. Susah sangat ke nak bagi dana dan membantu bangsa sendiri membuka ladang ayam di setiap daerah atau negeri. Tolonglah kembangkan ekonomi bangsa sendiri. Jangan besarkan tembolok sendiri je.

Maaf, aku bab Melayu ni aku emosional sikit. Siapa yang termakan cili, rasa la pedasnya.

Aku sokong GAP seratus peratus.

Anonymous said...

Kalau collection zakat dapat 200 juta setahun Maknanya amil dapat 1/8 bersamaan 25 juta setahun bayar gaji . Banyak wooo korang dpt gaji takkan kerja masih tak effisyen lagi. Kutipan naik bermakna pendapatan amil pun naik laa.

Anonymous said...

Woi.....Mamak itu bukan mamak mee goreng lagi.......... Standard dia dah naik, sekarang dia jaga berbillion billion ringgit.

Kalau dia nak ke Lombok untuk selamatkan minah Melayu, dia akan pakai private jet now. Lu ingat apa.......main main kah.

Anonymous said...

anon 9.34, lu mabok ke pagi2 ni??
Mamak mana yg ko xpuas hati sgt? Ko rasa mulia sgt ke bro?? ko mampos esok ulat makans erupa tu jugak la.. busuk mcm BANGKAI.

Jgn hina sesama Islam. Mamak lah skrg yg tolong Melayu.. klu harap BETINA Melayu xde maruah mcm mak ko tu.. lebih baik jd Mamak dr jd Melayu yg gila kangkang Cina atau Lombok.. lepas tu terhegeh2 keluarga mntk mamak tolong..

Anonymous said...

takyah selindung selindung msia macam taik sebab pm yg ada kuasa najib bangsawan bodoh bahlol bacul kepala kasi buang badan ekor automatic jadi elok..
najib lembik hadi bahlol anwar homo ini 3 ekor babi kasi tendang keluar

Anonymous said...

Lebai2 pusat zakat kerja pukul 8 minum ( sambil sembang bab politik, pukul 10 minum (sambil sembang politik), pukul 1 lunch (sambil sembang politik) 2-3 (sampai sejam) solat zohor, pukul 4 minum(sambil sembang bab politik) pukul 4 -5 pegi surau solat asar (sampai sejam). Tu tak masuk mc lagi tu. Pokoknya gimana pak?

Anonymous said...

sbb yang duduk bawah jambatan tu bukan cina..kalau cina orang pertama yang datang tengok mesti ahjib Gor lepastu nazri aziz.

Anonymous said...

pegawai2 kerajaan yang diamanahkan lebih suka sembang politik.pi check kat pusat zakat yang ramai lebai PAS.Dia org ni jenis pemalas mcm pemimpin dia org gak asyik sembang je kerja tak buat.

Anonymous said...

aku gi bayar zakat kt PUZ Republik Penang.. nahh.. ostad tu siap isap rokok kt luar.. rilek jer keje.. sbb kaunter zakat bkn mcm kaunter bank.. entah bape gaji dia keje rilek cmtu.. plg tidak S17- seribu lebih skrg.. Bangla keje mcm nk mati baru dpt 700. itu pn PUZ masih lena.. ostak2 ckp pndai tp bila bg ceramah sbb duit masyok.. nk susah payah sorrylah sbb itu jgklah Jabatan Hal ehwal org Asli trpksa import ostad luar (indon, thailad) jd pndakwah org Asli.. sbb ostad elit kita xnk kotor2 duduk di kg org asli..

Anonymous said...

MELAYU terpinggir dibumi sendiri,sungguh kasihan nasib melayu..hahahaha.

Anonymous said...

ko tnye la ostad natang Mekdi Azhar Deros..bape income ceramah die? bkn nye ratus2.. tp ribu2.. buat lawok bg org geli siket sudha ribu2 masok.. resam ostad PAS.. goyang kaki duit masok.. jd bile keje susah sket nk kena cari org gelandangn.. sori ler.. diorng LIAT lah.. mase nk apply keje interview bkn main jnji suruh ape pn blh buat..

Anonymous said...

Nasib ko lah Najib/Ahjib Gorr.. semua 'sampah' berhimpon di zaman ko perintah.. mcm perangkap sampah di tgh2 sungai.. sampah Tun M, sampah Dollah, kena pulak ko sgtlah defensive dan LEMBIK.. baiklah ko letak jawatan pencen jd Tun, duk dgn Rosmah.. nk jd PM kena ada taring.. ini gigi palsu po ko xde Jib oii.. cmne ko nk tdbir negara!!!

Anonymous said...

sebenarnya bkn di baitumal saja ada staf/pentadbir yg sebagaimana diperkatakan ini. di jabatan pendidikan juga ada malah di jabatan2 kerajaan lain juga ada. Mereka ini terdiri dr pembangkang kerajaan. mereka sedang melaksanakan operasi anai2 dlm jabatan masing2 dgn tidak melaksanan amalan carakerja yg sepatutnya. apabila terjadinya kes kes begini, rakyat yg menilai akan mula membenci kerajaan. Salahkan sistem kerajaan. Padahal yg tidak efisyen ini adalah kakitangan awam yg pro pembangkang. Saya telah melalui beberapa urusan dgn jabatan2 kerajaan di negeri saya. LHDN, pendidikan,jabatan agama islam, pej. tanah..semua ada staf/pentadbir yg tak sepatutnya makan gaji disitu. Urus tadbir, perkhidmatan, mentaliti mereka merosakkan jabatan. pindahkan mereka ini sebelum terlambat. Antara punca rakyat memilih pembangkang adalah disebabkan kumpulan pelaksana inilah. Sifat buruk, tiada integriti, bagai pahat dgn tukul.

Anonymous said...

Mase Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu, penasihat sume cakap "tuanku, semua rakyat hidup aman, bergembira di bawah naungan tuanku".

Ah Jib Gor bangsawan kata "kita dengar denyut nadi rakyat!"..lepas tu menjerit sambil angkat jari "Satuuuu...!!!"Pak Menteri lain berlumba-lumba menjawab sambil tersengih "Malaysiaaa!!!!"

Realitinya terdapat rakyat bawahan ni mcm GAP tulis..Oh tanah airku...

Anonymous said...

Dimana UmNO kuat, disitulah ramai melayu merempat.....

memang sesuai sgt dgn maksud pepatah tuh..dah 50 tahun lebeih memerintah...masih bongkak, sombong,& takbur mengatakan kununya masih layak memerintah Malaysia....dah lama memerintah malaysia nie, masih ramai org2 melayu hidup terbiar, dlm masa yg sama mengaku membela Melayu....muka tak tahu malu....Korporat cina jugak yg dijilatnya....kalau betul jujur bela bangsa Islam melayu, dah lama org melayu Islam kita tak merempat dibumi sendiri....

Ingat semua pepatah diatas sampai mati....

Anonymous said...

Ayo yo yo Bro. Lu panggil pegawai Baitul Mall sebagai BIAWAK HIDUP. Sangat kurang ajar awak. Mereka semua orang yang baca sekolah islam punya tau.

Tapi awak patutnya panggil mereka BIAWAK HIDUP KENYANG. Sebab mereka semua dapat gaji besar2 tapi tak mahu buat kerja tolong orang susah.

Saya ada baca cerita itu gelandangan pergi minta bantuan dekat Baitul Mall, kasian dia sebab itu Baitul Mall punya Biawak Hidup cakap dia orang kaya tak layak terima bantuan. Itu Biawak tak turun pi tengok dia punya tempat tinggal pun macam mana boleh kata dia kaya.

Boleh jadi bila dia kasi tahu kepada itu Biawak bahawa dia tinggal bawah jambatan yang harganya berjuta2, mesti itu Biawak ingat, kalau ini orang tadak kaya apa macam mahu buat jambatan berjuta2 sebagai rumah. Betul lah itu gelandangan memang kaya dan tak layak dapat bantuan Baitul Mall.

Mahu ajar itu Biawak Kenyang senang saja. Semua orang islam jangan bayar zakat, semua bayar kepada income tax saja. Tengok berapa lama itu Biawak boleh hidup.

Setuju 100% dengan panggilan BIAWAK HIDUP kepada pegawai2 Baitul Mall.

Gua Alor Star Mall

Anonymous said...

MEREKA PANDAI KUTIPAN ZAKAT........
TAPI MALAS "MENCARI" SIAPA YANG LAYAK MENERIMA ZAKAT.
AMIL DAPAT IMBUHAN, TETAPI AMANAH "MENCARI "
TIDAK DITUNAIKAN. ?
APAKAH INI MENCARI DOSA DALAM PAHALA!

BUKAN KAH INI JUGA TUGAS PARTI ISLAM UNTUK CARI ORANG YANG LAYAK TERIMA ZAKAT.

KENAPA PEMUDA PAS SENYAP.
MAHFUZ HERO POKOK SENA KENAPA TAK BERSUARA......POKOK SENA SEMUA KAYA KAH ?

hanizam said...

BRO, CUBA MINTAK PANDANGAN MUFTI-MUFTI NEGERI...KALAU LAYANGKAN EMAIL PADA DORANG PUN, RASANYA AKAN ADA RESPON PASAL ISU NI...

HANTAR JUGA EMAIL PADA SETIAUSAHA SULIT SULTAN, MESTI ADA RESPON JUGA...RASA AKU, KALAU YANG AKAN MULA BAGI RESPON, BAB NI RASANYA SULTAN JOHOR...BAGINDA MEMANG SANGAT-SANGAT MENGAMBIL BERAT ISU SEPERTI INI...

MASALAH NI AKAN BERLARUTAN JIKA TAK DISAMPAIKAN KEPADA MEREKA SENDIRI...DALAM KATA LAIN, ISU NI DISIMPAN BAWAH KARPET...MACAM TAKDA APE BERLAKU...

SEMUA TU KERJA SETIAUSAHA @ SEWAKTU DENGANNYALAH KALAU NAK SULTAN AMBIL BERAT ISU NI...

Anonymous said...

SETUJU SETUJU SETUJU.
KOMEN YANG BAWA KEINSAFAN.
TANYA USTAZ........KALAU GINI LAGUNYA.........
BOLIH TAK BAYAR ZAKAT DIRECT PADA FAKIR MESKIN TANPA BAYAR PADA LEMBAGA PUNGUTAN ZAKAT.............SILA JAWAB

Anonymous said...

artikel diatas dirujuk:

Mohon tukarkan perkataan "saya" kepada PATIK bila berbahasa dengan Sultan

salam

Anonymous said...

Kalau aku nak salahkan mereka yang tinggal bawah jambatan tu boleh tak? Bangla dgn indon datang dari negara asal beratus kilometer untuk mencari rezeki di bumi bertuah ni... Senang2 dapat paling sikit dapat RM40.00 satu hari... Kerana apa? Kerana rajin..Dapat hantar ke kampung lg.... Kat KL tu.berlambak kerja boleh buat.... Waima kat mana sekalipun... X perlu nak harapkan bantuan org lain... Sampai bila orang boleh bantu kita... Jangan salahkan org lain... Kalau bagi bantuan wang... Berapa dan sampai bila mampu selagi tidak ubah diri sendiri... Tak patut 100% salahkan kerajaan dan zakat semata2....

Anonymous said...

Sedar tidak sedar, banyak dasar Najib menghancurkan negara dan merugikan melayu termasuk melayu UMNO.

PART 1::

Dari satu, satu, satu dasar atau slogan untuk rakyat dan kebaikan ekonomi negara. sedarkah kita terutama yang melayu. bukan saya menyokong pembangkang yang memang ke longkang... tapi menyokong kerajaan sekarang terlalu banyak membuatkan saya BENGANG dan kecewa.

SEDARKAH kita...

1. Tiada lagi sekatan membuat perumahan mewah diseluruh pelusok negara. sekarang RM 380K - 1.2 juta ke atas. MAMPUKAH MELAYU??? Tiada usaha untuk menyekatnya. Malah telah ada Nilai Apartmen berharga RM400K di bandar-bandar. Jangan terkejut telah adapun berharga RM 750K. Itu apartment!!!

aLTERNATIF kerajaan : a) Melayu layak duduk flat (lama) atau PPR. Kalau begini kita lenyapkan UMNO PRU14 nanti.

Dalam keadaan bangsa cina berlumba-lumba memiliki jumlah rumah yang banyak ( untuk pelaburan ) tanpa halangan. Melayu diasak dan ditutup peluang berbuat demikian.

Caranya : Menghadkan pinjaman bank kepada 70% sahaja bagi pinjaman rumah ke-tiga dan seterusnya. Nampak MACAM kebaikan untuk semua bagi menghalang bubble dalam bidang hartanah. TAPII, yang sangkutnya dan menghadapi masalah adalah MELAYU. Cina tidak terkesan langsung akan dasar ini kerana mereka MODAL BESAR. Besar kejayaan ini dalam menghalang golongan MELAYU PERTENGAHAN menambah hartanah dalam menyaingi CINA. Bukankah dasar ini menyokong CINA??? Kalau begini kita lenyapkan UMNO PRU14 nanti.

2. KERAJAAN kini serta merta menghadkan jumlah pinjaman bank (peribadi) kepada 10 tahun sahaja manakala pinjaman perumahan kepada 35 tahun. Dicananglah 1Malaysia, dasar ini bagi kebaikan ekonomi bagi menghadkan pinjaman isi rumah. Kepada yang tak cerdik ekonomi maka kita angguklah setuju. Manakala MAKSUD TERSIRAT yang lain sedarkah anda kaum CINA tersenyum LEBAR BESERTA hidungnye sekali.

Tersirat : Ramai pelabur MELAYU, menggunakan alternatif ini (pinjaman peribadi) dalam membuat pembiayaan perolehan rumah/hartanah berharga 200K- 40K ke bawah. Setelah CINA berjaya dalam mengehadkan MELAYU PERTENGAHAN daripada menyaingi mereka (kesan dasar bank negara 70%). terlepasnya golongan MELAYU yang menggunakan kaedah tadi. Kini jalan alternatif tadi tertutup KEMAS oleh dasar kerajaan yang melingkupkan MELAYU. Walhal, golongan MELAYU PERTENGAHAN tiada masalah membayar balik hutang mereka. Kalau begini kita lenyapkan UMNO PRU14 nanti.

dan banyak lagi... bersambung

Anonymous said...

kalau semua orang bayar zakat terus kepada fakir miskin,bagaimana pula asnaf yg lain?mungkin juga akan berlaku ketidakadilan dimana ada fakir miskin menerima banyak bahagian dan ada yg tak menerima langsung.contohnya si A menerima dari 5 orang pembayar,si B menerima dari 3 orang menakala si c terlepas pandang tiada menerima bahagian langsung.

Anonymous said...

bukankah semua agensi yg disebutkan tuh dibawah seliaan Kerajaan Pusat yg diterajui oleh UMNO.....

mengapa perlu wujud kerenah birokrasi terhadap org melayu islam..........

bukan nak memilih kerja, kalau Majikan yg kebanyakkannya dipunyai bangsa CINA yg lebih gemar menggajikan pendatang asing.... pun berkait rapat dgn kerajaan pusat yg diterjui UMNO membawa masuk bangsa asing ke malaysia.....

dan siBODOH anon senang2 plak tuduh melayu yg duduk bawak jambatan malas nak bekerja....binawe....

Anonymous said...

korang yg sokong dan mengundi Najib bodoh dan partinya kena bertanggungjawab dgn Umat Melayu Islam...

kenapa pilih pimpinan melayu UmNO tak boleh membela bangsa Melayu Islam di Malaysia...

rumah mampu Milik pun berharga RM300k keatas...bodoh punya Najib....

Anonymous said...

JAWAPAN DARI PENJAGA ZAKAT:

Kalau nak pohon bantuan, semua orang miskin perlu:
1. Isi boring secara online.
2. Sertakan 3 copy boring bersama ic sendiri, isteri, abah, mak dan datuk nenek.
3. Perlu dapatkan pengesahan dari Ketua Kampung, Tok Sidang, Wakil Rakyat dan Menteri.
4. Perlu sertakan slip gaji 3 bulan beserta dengan pengesahan kemiskinan yang dibuat oleh semua pegawai di atas.
5. Perlu ditemuduga sebanyak 5 peringkatiaitu oleh Kerani Zakat, Ketua Kerani Zakat, Pengurus Zakat Kawasan, Pengarah Zakat Negeri dan Kepala Zakat Negara.
6. Keputusan permohonan akan diketahui melalui portal Zakat sahaja.
7. Kegagalan menuntut zakat dalam tempoh 1 minggu akan dikira batal.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Anonymous said...

ADALAH DIMAKLUMKAN BAHAWA PEGAWAI YANG MENJAGA HAL EHWAL ZAKAT TIADA DI OPIS, HARI NI DIA KELUAR PI CERAMAH...HEHEHE

usin said...

woi anon 11:23 am, merepek ko biar bertempat. najib ke, nik aziz sume sama je. dah takde org merempat duduk bawah kolong kt kelantan? cakap macam bagus je. kalau nak telus, kutuk najib, jangan lupa kutuk sekali tok nik aziz sebagai bekas mb kelantan yg tak selesai mengeluarkan rakyat dari hidup bawah kolong....huh!!!!! rakyat kelantan yg hidup merempat kt negeri2 lainpun bersepah jugak sbb nik aziz & the gang gagal mewujudkan peluang pekerjaan di kelantan. itu pasal la kt kelantan selalu ada kes ragut. amacam dol, dah reti?

Anonymous said...

Anon 12:07 PM

Aq pon nak tumpang gelak...bha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hah

kalo dah miskin melarat , dok bwh jambatan acane nak celik IT...sah sah pegawai pusat zakat tuh yg BUTE HATI...

bha ha ha ha ha ha ha ha ha

Jgn sok org panggil BIAWAKMAL dahla...sbb byk sgt bela bewak kat baitulmal...

Anonymous said...

...................setuju.........99.9% staff & kepala bapak yg duduk dlm pusat zakat dan baitulmal adalah beragama pas. mereka suka sgt kalau org marah pusat zakat kerana ini menunjukkan kegagalan umno. tak percaya cuba tuan2 pegi cucuk sikit, semua akan terkeluar tuduh kerajaan umno yg tak betul.

Anonymous said...

yg duduk bawah jmbatan area KL ni ramai org kelantan, rakyat nik aziz, pegilah tanya sendiri kalau tak percaya.

Anonymous said...

Aku setuju anon yang tak 100% salahkan pusat zakat..yang duduk bawah jembatan tu kena tengok jugak..kenapa dia tak kerja..kalau laki bini kerja gaji minimun sekarang 2 orang dah dekat 2 ribu..aku saspek diorang tu taik fit..komuniti high..bukan high income kepala high


satu lagi yg anti umno sama bn tu tak ke tak.. KL tu dah lama Pembangkang pegang.

Anonymous said...

Utusan ari ni ah jib gor cakap "kita akan pertahankan kesucian Islam"..

Hehehehe..aku baca nak terguling-guling ketawa..

Isu vivian pelacor sampai sekarang sepatah haram takde kenyataan kuar dari mulut si najib ni..

Sama jugak kat PAS...harakahdaily sampai ari ni takde berita pasal si pelacor hina agama Islam..tagline PAS...PAS for All..

Anonymous said...

Rasanya apa yg di luahkan di sini hanyaakan menjadi seperti mencurahkan air di daun keladi,tak ada siapa yg akan peduli.Pemimpin tuli,rakyat bisu dan dungu.Sebenar nya di negara ini jika pandai berusaha dan rajin bekerja perkara seperti yg di nyatakan tidak akan terjadi,lihat saja para pendatang, dari dahulu sehinga sekarang hanya berbekalkan sehelai sepinggang,sekarang semuanya sudah menjadi senang lenang samaada yg sudah mendapat kerakyatanseperti Cinabeng dan Hindarafseng mahu pun yg masih menjadi pendatang haram seperti indon dan bangla .Para Indo dan Bangla walau pun mereka kelihatan susah di sini tapi kehidupan mereka sudah senang di negara mereka,anak pinak mereka sudah senang lenang disana.

Mengenai pemimpin jangan lah berharap apa-apa,selepas Tun Mahahtir tidak ada siapa lagi yg yg memikirkan mengenai nasib Melayu pada setiap detik perkihdmatan mereka.Pemeimpin Melayu yg ada sekarang hanya akan memikirkan undi yg perlu mereka dapat bagi kesinambungan kerja mereka,Melayu merempat tak apa asalkan mereka boleh terus jadi pemimpin.Fikiran mereka sentiasa hanya utk berusaha bagaimana mereka boleh mengembalikan undi Cinabeng.

Bagi rakyat pula tak usahlah hanya menadah tangan utk memohon pertolongan pemimpin atau pihak berkuasa,berusahlah sendiri secara gigih.Tidak perlu berdalih tak ada itu ,tak ada ini,lihat saja orang Cina apa yg mereka ada dulunya,tapi sekarang mereka berjaya.Walaupun kita tidak suka pada Cinabeng tapi ambilah contoh tauladan dari kegigihan mereka.Nabi menyarankan supaya umat Islam belajarlah sehingga ke negeri Cina,tapi kita tak perlu ke Cina lagi belajarlah dari mereka yg berada di depan mata kita.

MELAYU JANGAN HANYA BANGKITKAN ORANG LAIN TAPI BANGKITKAN LAH DIRI SENDIRI JUGA.

Anonymous said...

kira zakat sendiri..bayar zakat sendiri...ramai golongan yg wajib terima senang dikenalpasti...

sekurang2nya tindakan ini pantas utk mereka mendapat bantuan menjelang hariraya nanti...

Anonymous said...

Baitul Mall adalah tempat untuk para Badwork Man mencari rezeki halal untuk tanggung anak isteri mereka.

Jangan lah panggil Biawak, bunyi kasar sangat sebab dekat Baitul Mall tu banyak ostad dan ustazah.

Panggil Badwork Man and Badwork Woman, mungkin para ostad dan ostazah dekat Baitul Mall tu tak lah rasa dihina sangat.

Lain kali kalau nak dapat layanan daripada Baitul Mall, jangan pi sorang2, serbu ramai2, himpun geng2 gelandangan dalam 100-150 serentak serbu, baru lah para Badwork Man and Badwork Woman tu akan layan.

Memalukan Allah. Kutip duit cukai kepala (zakat) tapi tak reti nak urus. Baitul Mall pun tak reti nak urus, bayangkan kalau Malaysia boleh kat hangpa, linnnnngkuppppppp, punahhhhhhh ranaaaahhhhh.

Umno Still The Best.

Anonymous said...

Pusat pungutan zakat pusat baitumal buat la kerja jgn duk kat ofis tggu org dtg jumpa kamu.....pergi keluar cari org susah cuba cari org miskin ramai lagi yg susah balik2 kerajaan juga disalahkan

Anonymous said...

Kebykan yg keje kat pungutan zakat tu semua pro pakatan....termasuk baitumal tak caya korang boleh saiko dorang...borak je pasal politik kutuk kerajaan konfem dorg pun akan kutuk kerajaan

Anonymous said...

nak buat camnooo....dah undang2 dlm baitulmal, pusat zakat dah tetapkan begitu....yg buat undang & persetujuan tuh mesti dpt kelulusan dari mereka yg bertaraf Menteri...sekarang sape yg jadik Menteri..musti idea dtg dari Menteri UMNO.......

kenapa mesti bagi idea menyusahkan rakyat.....

UMNO tak habis-habis nak menyusahkan rakyat

Anonymous said...

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:60)

Anonymous said...

Woiii. Umno bagus. Yang tak bagus tu cuma Najib saja. Pas bagus juga tapi tentang kutip derma la ... kopiah putih pun berguna juga bila Pas kutip derma. Tapi duit derma tak ada siapa pernah odit ... kenyannnnggggg sapa yang incas duit derma.

Dah terbukti. Tabung Memali. Incas tabung. Dulu rumah kayu, la ni rumah batu. Dulu naik motor cabuk, la ni naik mercedes. Dulu jalan tunduk, la ni jalan dongak ke langit. Apa pun thank to you God kerana tolong bagi Umno menang kat Kedah. Double thank to you God kerana tolong kami menggagalkan hasrat Pas nak tawan Putrajaya.

Mat Kedah

Anonymous said...

aik salahkan umno buat undang2 plak?..eh dol 1.56pm, undang2 sume walaupun x perfect, tp kire ok la atas kertas..nie yg salah org yg diamanahkan untuk melaksana..yg keje zakat, yg makan gaji buta, kalau tny,majoriti penyokong PAS..yg blaja kt timur tengah, kalau x jd ustaz, x jd penceramah sure lari keje zakat..x pun jual ubat kuat..bila dh keje makan gaji dgn org yg die x suke, cnfm la keje malas, tp gaji nak..so tau2 la keje org malas ni camne..mase nie la nak burukkan nama kerajaan..

Anonymous said...

Kau bodohkan seorang pemimpin,xrasa berdosa ke?
Nnt kt akhirat kau dah mintak maaf belum?dapat jumpa ke org yg kau bodohkan tu?atau kau meringkuk dlm neraka?
Aku ckp utk semua pengkomen yg suka memaki sesama islam terutama pemimpin..

Anonymous said...

Amanah bukan benda main2...
Sdang kn pemimpin zaman rasul dlu pn mnyamar nk bantu rakyat nya...
Ni plak zaman skang yg jauh lg moden...
Apa layak ke kita jika sbg pemimpin nk ke syurga seperti mereka,??dgn amanah yg di beri x betul2 dlaksanakan...
Layak ke kita ke syurga,dlm bahasa kita penuh cacian dan makian...
Layak ke kita nk jumpa nabi utk dapat syafaat nye nnt sdang kita slalu lalai mengingatinya...
Layak ke kita ke syurga,andai kita rasa kita layak ke syurga?
Jgn lah sengaja berbuat dosa...wlau skecil mana pun...
Igt lah saudara2,layak ke kita?

Anonymous said...

pegawai PUZ patutnya turun padang dan cari org miskin melarat utk dibela nasibnya bukannya menunggu kat ofis... bila time nak kutip zakat boleh pulak keluar sampai ke shopping complex and bazar ramadhan bukak table, tapi org miskin tak nak dicari... apa nak jadi...

Anonymous said...

Setuju 200%.. Dia org ni la yg brhati busuk brnanah yg tugas mereka hanyalah utk msebotaj dan mgagalkn dasar krajaan bagi mnampilkn imej buruk kerajaan kpd umum. kerajaan harus mbersihkn parasit pas dlm kerajaan terutama JPA yg trlalu byk musang kltan yg brbulu ayam yg trlalu hebat brlakon lg maha hipokrit .. silap sgt krajaan krn mjdkn musang kltan sbg anak emas dlm usaha untuk menawan klntan yg mana akhirnya krajaan sendiri digigit dgn penuh bangga. Jgn trlalu prcaya sgt krn bkn semua org boleh diprcayai wlpn brkopiah atau brserban lebih2 lg yg brfahaman pas. Apa jua keburukn trhdp kerajaan bg mereka adalah halal dilakukn dn mendapat pahala jihad.

Anonymous said...

amil2 yang mengutip zakat sepatutnya tak di bayar gaji riban2, tetapi hanya diberi zakat sebagai mana yang tersebut didalam surah At-Taubah 9:60

Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:60)

Anonymous said...

Sbb tu la aku tk suka baya zakat kat pusat selangor aku lebih suka cari sendirii org fakir miskin puashati bagi sendiri

Anonymous said...

Aku sokong aku setuju memang hebat ide ko .sape sokong tlg REPLY NOW! Make it HAPPEN!!!

Anonymous said...

Ke elok kite babi kan diorang ni?..amacam? Aku dh paneh ni..

Anonymous said...

TAHNIAH GAP, Rungutan telah lama ujud tetapi tiada tindakan diambil. Teruskan sehingga "TRANSFORMASI?" WUJUD.

Anonymous said...

Sebab itulah kubur sultan,raja raja dan pemerintah lebih dalam lubangnya.Ingatlah wahai raja raja melayu kamu semua ada tangungjawab besar dan kamu semua memikul amanah ALLAH.
UNTUK NAJIB sangupkah kamu makan dan hidup mewah dirumah yang dibina dari wang negara sedangkan dimasa yang sama rayaat kamu menderita kesusahan.
Pertanyaan saya kepada orang orang Melayu islam adakah raja raja Melayu benar benar mengaga kita dan ugama islam ?

Anonymous said...

Kita boikot bayar zakat dkt agensi ini, cari sendiri di kawasan kita org berhak.

Anonymous said...

Adake raja raja melayu dan sultan akan baca apa yang kita tulis ni..?Aku rasa najib dan punahsihatnya pun tak akan ada masa nak baca keluh kesah rayaat Melayu islam ni .

Anonymous said...

wajib dipancung segera 2 ekor babi ni .......
alamat lengkap ada di http:malayrights.blogspot.com
selamat menjalankan tugas , kasi mati
segera , wajib lagi halal

pak maun said...

1986, saya bertugas dibandar kucing serawak, setiap petang saya sering ke hospital umum serawak kerana berjumpa kawan......
Masa yg sama saya sering lihat seorang lelaki mat saleh bernama francis...ia merupa paderi di gereja sebelah muzium bandar kucing...
Beliau tiap hari jam 6 ptg....pergi dari katil ke katil pesakit sambil menghulur buah tangan seraya berdoa god bless u... tak kira melayu, cina, iban, dan lain lain bangsa agama....
Hemat saya paderi dgn agama kristiannya sanggup menunjukkan betapa iklas dan sucinya agenda kristiannya....malangnya sehingga skrg saya yg tinggal dibumi kedah ni tak pernah seorang ostaz atau lebai islam yg ziarah org sakit serta berdoa pd mereka....
Mana pergi pertubuhan islam, ngo atau ngok ngok yg mendapat dana serta derma yg byk.....?????
Tidak mereka perhatikan tinggi dan kayanya citarasa kristian berbanding islam...???
Lihat pihak kristian atas isu DUMC...memberi derma kepada orang islam miskin.....
Kalau kita tak mahu islam dihina....tinggikan darjat...dan tunjukkan bahawa islam bukan agama peminta sedekah, kuat dlm jihad ekonomi....

Anonymous said...

alvin tan babi no 1
vivian lee babi no 2
alamt lengkap ada di http//malayrights.blogspot.com
kasi pancung segera , halal lagi wajib
selamat menjalankan tugas

pak maun said...

Dalam memperkatakan jihad ekonomi islam....
Setiap minggu setiap masjid diMsia mendapat kutipan jumaat purata RM3, 000.00...
Apa yg ingin saya sarankan bagi membangunkan jihad ekonomi pada org islam dan melayu khususnya....
Dana tersebut boleh digunakan sebagai modal permulaan bg menyediakan produk keluaran masjid tersebut seperti beras dan minyak masak....kedua duanya mendapat permintaan tinggi...produk tersebut dicop dan dilabelkan atas nama koperasi masjid atau jk masjid sendiri.
Pasaran sedia ada pada jemaah yg hadir.serta penduduk khariah masjid tersebut...kiranya beras dlm supermarket RM26.00 bagi 10kg....pihak masjid juga boleh menjual pada harga sama......
Harga borong dari pembekal bernas dgn gred 5% hancur ialah RM22.00 bg 10kg...keuntungan ialah RM 4.00 atau lebih....
Penghantran boleh dibuat samada ordering menggunakan fb, phone, emqil dsbnya.
INILAH PERANAN PIHAK JK MASJID BAGI MENINGGIKAN TARAF ISLAM DARI ASYIK mEMINTA DERMA KEPADA MONEY MAKE MONEY serta mengelakkan dari bangsa melayu/ islam dijajah

Anonymous said...

Mmg betul,ada di hospital2 yg ada begitu trmasuk smenanjung..
Sy pernah juga diberitahu tentang ni...
Mereka memcari org yg susah utk d tolong sambil sebarkan agama mereka...
Spptutnya agama kita yg buat bgitu..sbb dr dulu lg kita dah d ajar cara ni...
Seperti tabligh2 yg keluar,lebih elok dekati dan mmbantu mereka yg susah dr pergi ke rumah2 org kaya utk tarbiah yg masuk tlinga kanan kuar tlinga kiri je..
kalo Nk cite pasal pas yg nk tarbiah dap,jgn cite lah....tlalu ke bulan cite2 nya,sdang ekonomi org islam malaysia pn xkemana lg..seperti ketam nk aja ank jalan lurus..
Dan ptt jabtan agama bkerjasama dgn para tabligh yg mmg begitu ramai sebenar nya utk saling mmbantu umat islam bkn sekadar keluar utk tarbiah org sje..

Anonymous said...

Syabas GAP blog ini telah menjadi platform utama untuk rakyat terutamanya melayu untuk meluahkan pandangan dan perasaan. Harap blog ini tidak disabotaj seperti apa yang berlaku kepada Papagomo.

Kalau di london mereka ada speaker corner hyde park, orang melayu kini ada GAP untuk bersuara dan didengari dalam sekelip mata dan boleh sampai ke seluruh negara dan dunia tanpa batasan.

Kini selepas pru13 telah berlalu, GAP yang bermakna Gerakan Anti Pkr dicadang supaya menukar nama kepada Gerakan Anti Penyelewengan.

Memandang skop yang dibincang adalah luas dan semasa, aku yakin ramai lagi termasuk pembangkang pun patut turut serta disini. Malah kita juga ingin tahu apa dalam fikiran mereka tentang kerajaan dan kuasa pemerintahan orang2 melayu. Disini kutuk mengutuk sudah menjadi perkara biasa dan kita harus bersikap terbuka. Tapi kalau kutuk face to face memang akan kena penampar.

GAP tadi di berita tv, ambiga dan konco2nya ingin settle out of court tentang jenayah jalanan bershit mereka dulu dan kerajaan sedang mempertimbangkannya. Masalahnya ialah ambiga bershit ingin menutup angkara mereka supaya rakyat tidak dapat dengar kesalahan2 mereka jika kerajaan setuju dengan settlement out of court ini. Kerajaan juga tiada hak untuk menutup kes ini dibelakang rakyat.

Tolong kempen supaya bershit ini dihapuskan buat selama2nya. Ambiga dan konco mesti dibawa ke pengadilan yang disaksikan oleh semua rakyat terutama mereka2 yang teraniaya akibat angkara bershit yang dikepalai oleh keling laknatullah ambiga ini.

Anonymous said...

gap kata jgn hina sultan.. heheh... aku tak fikir diorang tu susah.. ada kaki, ada tangan.. dah tau tak mampu, yg dok pancut dalam buat aper... tangan ader.. kaki ader... kerja la.. malaysia ni terlampau banyak peluang pekerjaan berbanding beberapa negara.. malaysia nih maju, ekonomi bagus.. nak advance, pegila kolej komuniti ke.. berusaha la.. baru leh maju... kalau tak pandai, belajar.. belajar tu usahalah.. tak belajar, tak pandai... yg laki tu kena la usaha, jantan barua hanjing... nak besakan anak bwh jambatan ker?? barua... tak mampu nak tanggung anak bini, tak payah wat hal la barua... ko nak salahkan sultan ngn kerajaan, pusat zakat per kelancaunyer...

Anonymous said...

aku kalu der duit nak derma pun aku bagi kat org cacat pun takpe la dr bagi kat barua2 yg dok tido bwh jembatan tu.. bodoh piang... org len sanggup naik tongkang bergadai nyawa nak datang malaysia nih bodoh hanjing... melayu bodoh kuat isap dadah, dah high gi pancut dlm, bini pun high gak, "takpe bang, bole2, pancut jer..i love u so much". pastu dah mengandung, nak bg anak makan sampah ke?? bodoh...

Anonymous said...

org buta jual tisu pun leh bisnes bodoh piang... ko mate celik ko bantai membuta.... dasar hanjing tido bwh jambatan.. jgn hidup nk minta org suap jela weh... kaki tgn ader... kalu takde pun tuhan bg otak ko buat aper hanjing.... kalu bole makan nasihat, tolong2 yg rajin tu tunjukkan jalan kuar kat diorang tuh.. kalu tak bole makan, ko campak jer masuk dalam sungai tu.. dah spesis sampah dah tuh... anak dier antar jela kat rumah anak yatim..... terjamin skit dr mak pak koboi doggy bwh jambatan...

Anonymous said...

..... macam hanjing....(tertinggal plak)...

Anonymous said...

aku pun dah pening jd melayu dibumi melayu..kasihan aku yg bernama melayu ditanah melayu

Anonymous said...

Anon 1145pm.

Walaupun bahasa kau macam bangsat tapi aku setuju dengan point yang kau cuba ketengahkan.

Harap kau juga jujur untuk mengatakan ramai juga melayu yang bertungkus lumus dan berusaha mencari makan tanpa memerlukan sedekah atau simpati org lain.

Point yang Gap cuba tonjolkan adalah kaki tidur siang hari atas kerusi empok dalam pejabat aircond pegawai2 yang tak bertanggungjawab, dan pemimpin2 yang seperti hidup terapung2 dalam najis dadah.

Anonymous said...

Hey anon 8:38am, kalau lu benci sgt Melayu/Islam, lu boleh BERAMBUS! Kalau si PENJAJAH British laknat tak bawa bangsa PENDATANG PENYAMUN smapi berjuta, takkan kami BUMIPUTERA Melayu/islam dan BUMIPUTERA lain, MEREMPAT di begara sendiri!

Memang dasar bangsa PENDATANG tamakbongkak dan tak sedar diri yang dibawa British laknat - nak jadikan Malaysia/Tanah Melayu, NEGARA ISLAM ini, satu lagi Singapura/Israel!! Berambus lu - dan pergi jilat kaki kudis bernanah penaja DAP/PKR, Barat-Israel!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Hey anon 11:12am, apasal lu HINA Melayu/Islam miskin, kononnya malas! Si CINAPENYAMUN bongkak lebih suka sekarang bagi kerja kat orang asing sebab dia boleh bayar MURAH dan layan pekerja asing macam SAMPAH dan HAMBA ABDI dia!

Lu ingat orang miskin termasuk si Cina, kat S'pura/Barat(termasuk imigran CINA) tak dibantu k'jaan di sana - mereka pun dapat duit kebajikan bulanan (social welfare) dan subsidi rumah contohnya!

Jadi kalau lu benci sgt BUMIPUTERA Melayu/Islam miskin, lu boleh BERAMBUS! Kalau si PENJAJAH British laknat tak bawa bangsa PENDATANG PENYAMUN sampai berjuta, takkan kami BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, MEREMPAT di begara sendiri!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Hey lu anon RASIS 9:34am, lu benci sangat mamak apasal? Sebab mereka ISLAM? Kurang ajar lu! Lu punya otak ni memang macam si CINABINATANG GILASEKS-MACAM-BIAWAK dua ekoq tu!

SAMSENG/PENGGANAS GANAS macam lu aaahh, baik lu bawa EKOR KURAP lu pergi lubang BIAWAK DAP/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Israel tu, yang macam si PENGGANAS/SAMSENG KONGSI GELAP, tahu nak menggertak orang Melayu/Islam dengan demokrasi SAMPAH Barat-Zionis! BERAMBUS LU SI BIAWAK PENJAJAH!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera


Anonymous said...

Sapa kata x tolong,, ko je tak tau. Masa skolah dulu pemaleh x nak blaja. Bila dah tuo duit x cukup salahkan org kaya. Cermin diri la dulu wei

Anonymous said...

Jgn haraplah boleh tegur org Agama termasuk dlm PUZ, BAITULMAL.. sama mcm kita tegur Nik Najis.. melenting sakan puak2 ngaku tahu agama ni.. silap2 maki kita Celako2..

Bab duit ni jgn ckp lah.. silap2 Ostad yg semestinya balaci PAS haramjadah ni lebih rakus. Org lain mgkin 'curi' melalui tender krjn, tp ostad PAS mereka GAMAK makan duit MEMALI.. moralnya mereka GAMAK makan duit org susah.. tabung2 tin Milo dlm ceramah tu duit 'perah' keringat.. Stopa Ali lebih tahu sbb dia yg pegang envelope utk bayar 'service'.. duit peribadi simpan dlm envelope???


Mcm tu juga mcm mana PAS haramjadah boleh gadai Madrasah Salihiah- diputar belitnya hukum Allah supaya 'halal' roboh Madrasah tuk dpt duit berjuta2 melalui cara HARAM... dicari ostad2 PAS dlm kitab2 kuning yg mereka pakai utk sepak terajang org UMNO (hukum kt org PAS xterpakai).. itu harta BAITULMAL.. teranga2 mereka seleweng...

apakah wang RMjuta2 dlm PUZ dan BAITULMAL yg depan mata berkilau CASH ostad haramjadah ni hnya tgk saje?? wang air mata org lain pun mereka KEBAS..

jahat2 org UMNO krn jahil xtahu agama.. tp jahat2 ostad PAS mereka buat jahat dlm mereka yg gubal dan tahu hukum Agama.... mereka MUNAFIK!!

Anonymous said...

Biawak hidup ni lh yg harus pecat dlu awal2..

abshari said...

terima kasih GAP,tapi ada ke meraka meraka ini membaca komen tn,jgn harap le terutama mjlis raja raja, sebab mereka ah selesa..

Anonymous said...

Wei bodo mana yg tulis ni..org dok tibai pgawai yg uruskn zakat tu yg hg x pasai2 kutuk sultan aku tu pasaipa? Memg dasar babi la hg ni

Anonymous said...

Eee..hg ni gay ka apa..geli geleman aku bc ayat hg

Anonymous said...

Btol bro..wlaupn aku melayu sejati tapi aku sokong hang yg mamak ni kerana melayu tu kurang ajar..ajaran menghina sesama islam berlainan bangsa ni hanya kerja puak2 pembgkang aja

Anonymous said...

Tengoklah contoh dikalangan ostad- ostad pun....kalau ada yg kaya pun, sibuk dok beli ferari dan kawin muda.........ada ke nak buat kebajikan???

Anonymous said...

kepada petugas2 dipusat zakat/baitulmal ingatlah, duit zakat yg ada tu duit utk rakyat yg susah, hak mereka ada disitu.. bukannya beranggapan duit itu sendiri yg punya.. nak bagi ikut pilihan sendiri.. sesuka hati..

ingat!!!.... tugas, amanah dan tanggungjawap anda amat berat dan pasti akan diadili..

tukang telek said...

Yg dia orang tau wang batumal bagi kat orang yg dah senang buat modal berniaga lepas tu tak bayar. Yg meluluskan adalah parasit PAS yg berada dlm batumal. Ubah inikalila.

org johor said...

Bukan masalah pengutip zakat...tetapi masalah diri sendiri...org indon datang sehelai sepinggang naik bot tapi bila berada disini masih boleh hidup selesa, dan ada diantaranya lebih mewah dari kita... kalau diri sihat...tak cacat...maknanya masih boleh bekerja...ni kes susah bukan tak boleh bekerja...tp malas bekerja...so mmg tak layak pon nak menerima zakat...

Anonymous said...

pasal kutip zakat mereka ni efiesen sungguh ,siap ada kaunter pandu lalu ,kalau bab nak mengagihkan bukan main teruk.

Anonymous said...

pasal indo boleh kayaraya kat msia itu tak pelik, kalau kita duduk kat us pon boleh kaya gak , hidup org dagang lain

Anonymous said...

Senang cakap negara semakin maju rakyat bertambah miskin. Apa yang berlaku semua adalah lumrah alam...ada siang ada malam..ada kaya dah tentu ada yang miskin..semuanya ada hubung kait...mereka yang berumah dibawah jambatan kerana sudah ditakdirkan tinggal disitu...kalau kita nak bantu mereka sampai bila ???? Permasalahan ini bukan saja berlaku di Malaysia dinegara lain pun ada juga ... dan ada negara yang lebeh teruk dari kita. Mereka yang tinggal dibawah jambatan masih lagi beruntung kerana berada dinegara yang aman jika kita bandingkan negra negara lain yang bergolak setiap hari ada saja yang mati..tak makan..dibunuh..dibom..diusir ..dan bermacam-macam lagi...dan di Malaysia belum ada lagi yang mati kelaparan tiada makanan...dunia sudah berada dipenghujungnya.

Anonymous said...

agung kita pun kena ktuk... tu jawtan ketua agama tertinggi la kira nya di kategori sultan...selmaba jr cina tu sampai kesudah takda kena apa2...ni lak citer cuople nak kutuk melayu ngan islam..mudah sgt la....bak kata org kutuk sultan pun sultan leh rilek jr...pas tu pas ckp takpa tak salah islam untuk semua....nak kutuk kr nak apa ke semua leh buat...dtg anuar la..cuba jadi hero nak depend..sbb apa takda isu nak bg dia popular dh..dh tua...sultan melayu pun rasa nya lebih banyak suka jadi kan cina bisness partner berbanding melayu