Monday, January 7, 2013

MAT SABU DIBALUN HASAN ALI.



Saya begitu terpanggil untuk memberi sedikit ulasan terhadap paparan beberapa portal yang menyentuh kenyataan Mat Sabu,Timbalan Presiden PAS mengenai kalimah Allah hari ini.Portal-portal berkenaan telah memetik kenyataan Mat Sabu bahawa PAS menyokong dan mengizinkan orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah.Pandangan Mat Sabu tersebut dilihat sebagai pandangan rasmi Parti itu terhadap isu kalimah Allah.

Pandangan PAS ini sekaligus merestui permintaan Lim Guan Eng dalam ucapan Sambutan Krismasnya baru-baru ini.Seperti yang diketahui,hanya beberapa hari yang lalu pimpinan tertinggi PAS iaitu Setiausaha Agungnya Datuk Mustafa Ali,Ketua Penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor Dr Rani Osman telah menjelaskan bahawa kalimah Allah hanya layak diguna oleh orang Islam sahaja.

Bagi agama yang bukan Islam mereka seharusnya menggunakan “God” yang membawa makna tuhan.Pemakaian “god” untuk tuhan memang telah digunakan sejak awal tanpa menimbulkan apa-apa masalah.

Sebelum ini,waktu isu kalimah Allah hangat diperkatakan Timbalan Murshidul Am,Prof Datuk Harun Din telah membuat satu penegasan bahawa orang Islam yang mencadang dan menyokong penggunaan kalimah Allah oleh masyarakat bukan Islam,mereka telah melakukan perbuatan syirik dan kufur.

Ketua Dewan Ulamak PAS,Datuk Harun Taib juga dengan tegas melarang penganut bukan Islam menggunakan kalimah Allah kerana kalimah tersebut adalah hak mutlak orang Islam dan sama sekali tidak boleh digunakan untuk merujuk tuhan-tuhan yang lain selain daripada Allah Yang Maha Esa.Sukar bagi kita menggambarkan bagaimana bercelarunya ahli dan penyokong PAS dan masyarakat Islam di negara ini.

Tak cukup dengan kekeliruan Amanat Hadi Awang ditambah pula dengan kecamukan pandangan pimpinan tertinggi Parti tersebut dalam isu yang sangat besar yang melibatkan aqidah Umat Islam. 

Jelas kepada kita bahawa pengaruh Anwarinas atau parasit begitu hebat.Apa sahaja permintaan DAP dan PKR seperti kalimah Allah diraikan sedemikian rupa.Sementara Presiden PAS yang setiap hari diasak untuk menarik balik Amanatnya pada tahun 1981 itu dibiarkan keseorangan.

 Sehingga kini tidak seorang pun pimpinan tertinggi PAS terutamanya kumpulan parasit yang tampil membela Presiden mereka. Pimpinan tertinggi PAS yang dikuasai golongan parasit dilihat sentiasa bersedia memberi laluan kepada apa sahaja tuntutan DAP dan PKR termasuk perkara-perkara yang melibatkan aqidah.

 Tidak syak lagi pendekatan akomodatif parasit-parasit itu bermotifkan politik demi meraih keuntungan politik. Ahli dan penyokong PAS mungkin sudah lama menyedari hakikat bahawa penguasaan parasit dalam PAS telah membawa satu budaya baru dalam parti itu.Kini penghormatan yang selama ini diberi kepada golongan ulama dalam parti itu sudah dicemari. Kesan budaya baru ini kepada keutuhan parti amat besar lantaran seperti yang diketahui,PAS masih mengekalkan slogan Kepimpinan Ulamanya. 

YB DATO DR HASAN MOHAMED ALI 
Presiden JATI 
TTDI, KL
4 JANUARI 2013

104 comments:

Anonymous said...

Ada dua keuntungan yang PAS akan perolehi dengan kenyataan Mat Sabu itu. Pertama dia akan memberi sedikit impak kepada pengundi Kristian supaya dapat menyokong PAS pada PR13. Kedua Mat Sabu akan kelihatan hebat dalam PAS kerana mendahului ulama2 PAS lain dalam mengiktiraf penggunaan kalimah ALLAH oleh Kristian itu.Tetapi ada kerugian besar kepada PAS dalam PR13 kelak yang mana penyokong2 muda dan atas pagar akan membuat perhitungan dengan PAS dalam beraleh kepada menyokong parti lain demi menjaga kesucian agama Islam.

Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Anonymous said...

Demi keuntungan duniawi, nama Allah pun PAS sanggup jual untuk dapatkan undi.... MasyaAllah...

Anonymous said...

Pemuda Pas Terengganu mahu kerajaan bertegas

KUALA TERENGGANU 31 Dis. - Kerajaan perlu membuat pendirian tegas berhubung isu kalimah Allah supaya penggunaannya kekal untuk agama Islam sahaja dan wajib dihormati semua pihak termasuk penganut agama lain.

Ketua Dewan Pemuda Pas negeri, Mohd. Nor Hamzah berkata, kerajaan perlu menggunakan segala kuasa yang ada untuk menangani isu itu daripada terus berpanjangan sehingga menimbulkan kekeliruan terutama dalam kalangan umat Islam di negara ini.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong berkata, kerajaan menerusi agensi-agensi berkaitan sepatutnya berusaha membawa perkara itu kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan untuk dibincang serta dibuat kajian.

“Sebaik sahaja kajian selesai dibuat, jawatankuasa itu akan membuat keputusan atau mengeluarkan fatwa berkenaan penggunaan kalimah Allah yang akhirnya mesti diperakui dan dihormati semua pihak," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas isu kalimah Allah yang dicetuskan semula Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam perutusan sambutan Hari Krismas baru-baru ini yang menggesa kerajaan membenarkan penggunaan kalimah itu dalam Bible versi bahasa Melayu.

Kebiadapan Setiausaha Agung DAP itu mengundang bantahan pelbagai pihak khususnya umat Islam.

Mohd. Nor turut menyokong pendirian Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sebelum ini yang kalimah Allah tidak wajar digunakan dalam terjemahan Bible versi bahasa Melayu.

---------------------------------

Ahlol BAHALOL Pemuda PAS Terengganu, Mohd. Nor Hamzah tak mau kata ape-ape ke mengenai kenyataan Mat Syabu komunis tu??? Nak kata kenyataan peribadi... Mat Syabu tu bukan Timb. Presideng PAS Pusat ke??

Tapi jangan tanya sama Harun Dingdong, dia dah jadi ularmak silent mode sejak kene bedah jantung dia dulu....

Anonymous said...

Kalau dah bercampur aduk dengan "Najis Mughalazah", najis itu tetap Najis mughalazah juga. Contoh: Dalam satu peti ais terdapat daging khinzir beku bersama dengan daging sembelihan "ulama pas" (nak tunjuk betapa tinggi status ulama pas)yang halal lagi thoiban. Halal ke daging sembelihan "ulama pas" tu? Jawaplah sendiri beb. Bersyukur kita kpd Allah kerana telah "membuka" mulut "berbau no......ok" Mat Sabu itu sekarang (sebelum pilihan raya ke 13) kalau tidak, mungkin kita akan mempunyai TPM yg liberal/sama rata, sama rasa, "bini orang, bini dia" Biarkan dia buat berbagai kenyataan sebelum "pilihan raya ke 13 nanti". Senang kerja BN. TAK PAYAH NAK KEMPEN KUAT-KUAT. Bagi saya jangan pilih parti yg dipimpin oleh orang seperti MAT SABU/LGN/Anu....ar.

Anonymous said...



agama hindu dan agama cina pun nk guna nama tersebut...
ada 'ong' 'fengsui'......apa kata anda?adakah puak PAS merestuinya?kalau setuju puak PAS...bererti mereka akan menakluki Putrajaya dan Negara MALAYSIA......AMIN



TAKBIRRRRRR.....

bomo melayu said...

Timbalan Presiden PAS adalah Ketua Parasit sebenar dalam Pertubuhan Sesat PAS...sekarang ramai ahli2 serta penyokong PAS sedar...tembelang dia sudah pecah,dia adalah penyokong kuat Anwar Ibrahim yang mana dulu dia yang kata Anwar Al Juburi...Kaki Bontot..kemenangan Mat Sabu bertanding Tim Presiden PAS adalah kemenangan Anwar Ibrahim..

Anonymous said...

Anon 3.06
Daging sembelihan tu tetap boleh di makan wpun ianya bercampur ngan najis mughalazah di dalam peti sejuk tu ..ambil daging yg halal kita samak la..apa nak susah..hukum ada..sebab tu la ahli politik AMNO suka makan rasuah dan pengikut plak BODOH2 belaka..mcm tu pun tak reti nak selesai

Anonymous said...

Amalkan rasuah untuk kesejahteraan hidup yang makmur dan bahagia . Ramai penjawat awam sudah menyertai nya . Anda bila lagi ?

Siapa makan cili , sendiri rasa pedas .

komandomelayu said...

buat malu satu dunia pun mat sabu jd tpm!

muka dia bau burit!

Anonymous said...

"Desakan" terbaru buat Hj Hadi Awang?
*Pendirian PAS mengenai isu kalimah Allah terus bercelaru, tiada kesepakatan yang jitu serta mengelirukan
- CM Al-Iraqi, NusantaraKini
-Isnin 7 Jan 2013

Walaupun Dewan Ulama PAS telah membuat keputusan berpendirian bahawa kalimah Allah hanya khusus untuk umat Islam namun pendirian pemimpin-pemimpin tertinggi & kanan PAS masih samar. Selain umat Islam yang menjadi penyokong & ahli PAS, kesamaran bersertakan kesangsian turut dirasakan bersama oleh umat Islam lain tentang pendirian sebenar pemimpin-pemimpin tertinggi & kanan PAS seperti Mat Sabu, Khalid Samad & Dr Mujahid Rawa mengenai isu kalimah Allah ini.

Walaupun mereka secara jelas menyokong penggunaan kalimah Allah untuk agama lain sehingga ada di antara mereka memasuki gereja, sejauh manakah sokongan yang mereka berikan itu? Adakah sehingga kepada penggunaan dalam cetakan terbaru kitab Injil(untuk Semenanjung Malaysia) harus dibenar menggunakan kalimah Allah? Atau setakat dalam ucapan sebutan-sebutan sahaja untuk di gereja, rumah, pejabat & sebagainya bagi penganut Kristian?

Kepercayaan sebahagian besar umat Islam di negara ini ramai lagi pemimpin-pemimpin PAS yang menyokong penggunaan kalimah Allah ini untuk agama lain bukan setakat Mat Sabu, Khalid Samad & Dr Mujahid Rawa. Bagaimana dengan pendirian Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor Dr Dzukefley Ahmad mengenai isu kalimah Allah ini? Pendirian presiden PAS Datuk Seri Hj Hadi Awang juga ramai umat Islam tidak tahu bagaimana lebih-lebih lagi beliaulah yang menandatangan dokumen persetujuan bersama pemimpin-pemimpin tertinggi DAP & PKR membenarkan penggunaan kalimah Allah ini kepada agama lain pada tahun 2010 dalam satu majlis anjuran Pakatan Rakyat.

Dari analisis yang dibuat oleh seorang pakar psikologi berkelulusan science politic(nama dirahsiakan), penulis amat bersetuju dengan analisis beliau mengatakan kedegilan pemimpin-pemimpin PAS yang terus menyokong penggunaan kalimah Allah ini diberi kepada agama lain berpunca dari dokumen persetujuan itu yang ditandatangan oleh presiden PAS. Mereka telah menganggap dokumen itu sesuatu yang rasmi, mereka menganggap keputusan yang dibuat oleh Dewan Ulama PAS tidak mempunyai 'locus standi' untuk diperakui & dipatuhi.

Menurut kata pakar psikologi itu lagi, harus kita ingat bahawa komposisi pemimpin-pemimpin dalam PAS sekarang majoriti di antara mereka berkefahaman liberal atau berpaksikan serta berkiblatkan 'anwarisme'(mengikut istilah yang diguna-pakai oleh pengamat-pengamat politik tanah air). Atas sebab inilah mereka terus akur berpegang kepada dokumen persetujuan itu yang ditandatangan oleh presiden PAS. Oleh itu beliau mencadangkan Datuk Seri Hj Hadi Awang harus didesak sekali lagi, kali ini menarik balik persetujuan yang telah beliau tandatangan itu pada tahun 2010 mengenai persetujuan bersama pemimpin-pemimpin tertinggi DAP & PKR membenarkan penggunaan kalimah Allah ini kepada agama lain.

Desakan ini menurut kata pakar psikologi itu bukan desakan yang bermotif mahu memperlekeh atau merendahkan kredibiliti presiden PAS itu sebaliknya banyak kebaikkan PAS akan peroleh seperti kebaikkan dapat memulihkan persepsi negatif, kesamaran & kesangsian dikalangan akar-umbi PAS serta umat Islam secara keseluruhan untuk Pilihan Raya Umum ke 13 yang akan diadakan tidak lama lagi. Kecelaruan pendirian dikalangan pemimpin-pemimpin PAS mengenai isu Kalimah Allah ini memberi gambaran kepada umat Islam bahawa PAS sedang terus 'bertakiyah', ini bukanlah sesuatu yang akan menguntungkan PAS.

Anonymous said...

Amalkan rasuah untuk kesejahteraan hidup yang makmur dan bahagia . Ramai penjawat awam sudah menyertai nya . Anda bila lagi ?

Siapa makan cili , sendiri rasa pedas .

January 7, 2013 3:20 PM
-------------------
Dapat komisen dgn paste komen yg sama jer...mmg dasar lahanat mentekedarah duit yahudi...

KPD PENJAWAT AWAM...SOKONGLA PAKATOON...SBB NNT KALO MRK BERKUASA , MENDA YG AKAN MRK LAKUKAN IALAH DGN MENGURANGKAN BILANGAN KAKITANGAN AWAM....TERUSKN SOKONGAN PADA PAKATAN DAN BERSEDIALA UTK MENJADI PENGANGGUR JIKA PAKATOON BERKUASA DI MALAYSIA...

Anonymous said...

3:16 - boleh tak ajar macamana nak samak daging yang haram tu supaya boleh dimakan?

kau ni gila babi ke babi gila?

Anonymous said...

Jangan lah marah pada Pas atau Mat Sabu atau sesiapa saja dari Pas,mereka pun nak menang pilihanraya juga.Asalkan kita jangan tertipu sudah,biarlah ahli Pas menganggap Pas macam ugama pada mereka bila tak sokong Pas bererti tidak Islamik,tapi kita tetap menganggap Pas hanya sebuah parti politik yg menjadi 'budak' kepada sisem demokrasi.Kita tolak Pas bukan kerana sesiapa,tapi kita tolak kerana kita rasa Umno lebih mampu menjamin kepentingan ugama ,bangsa dan negara berbanding Pas.Elakan diri kits dari maki dan hamun dan jauhkan juga dari tuduh menuduh sesama kita.

Anonymous said...

anon January 7, 2013 3:16 PM,

kalu dh brcampur dgn daging babi dlm peti sejuk atau mana2 tempat simpanan pun ia tetap haram sbbnya air atau darah titisan daging khinzir tu sydah pun bercampur... buley ko terangkan camna ko nk samak daging yg brcampur dgn daging khinzir tu?? kalau dh brcmpur maknanya tetap jadi haram.. ko nk samak camna lg labu sbb ko xtau bahagian mana yg dh tercemarngan daging khinzir tuh... oleh sbb tu tlg la belajar bnyk lagi ilmu agama sblm ko nk mengajar org len....

Langsi said...

Eeek...eleh, si Hassah jati nak memokak plak! Dulu masa kat dalam awat tannak memokak pasal Amanat???

Masa si AhSan Jati ni dlm PAS pun dah ade isu ALLAH ni...awat skrg baru nak berkokok?

Kalo betul AhSan Jati ni berteloq... pi ajak TokNajisNazak haramkan juga penggunaan kalimah ALLAH kat sabah & sarawak sana... jgn ade double standard. Kat sini x boleh... kat sana boleh, semata-mata takut hilang undi Sabah & Sarawak!

Pesanan buat AhsanJati... dari nko memokak tak tentu hala, baik nko pi kira berape butir beras ade dlm sekampit 10 kilo tu...Tu je yg nko layak. layak ngitung beras dari menjaga Akidah...akidah rosmah BadakKatek tak plak dijaga!

Anonymous said...

Eeek...eleh, si Hassah jati nak memokak plak! Dulu masa kat dalam awat tannak memokak pasal Amanat???
____________________________________
dl hasan kt dlm pas pn ade gak die memokak...tu yg kene pecat...hasan kene pecat pn sbb memokak pasal org melayu masuk kristian...ape la bodo nye langsi nie...

Anonymous said...

Langsi puaka...

Aku lupa ar sebab tak sekolah ugama kat Madinah,setakat 4senawi jer.

Soalan aku, puaka puaka PAS yng metekedarah
duit anak yatim Memali boleh masuk syurga tak?

Aku teringat kata2 tok guru bengong. ..
pangkah PAS masuk syurga hehe...

Anonymous said...

br bising psl hal arak n kristian kt selangor dh kene pecat...mcm mne la agak nye kalo memokak pasal amanat hadi...pikir2 kn la oi langsi...

Anonymous said...

sebab tu la ahli politik AMNO suka makan rasuah dan pengikut plak BODOH2 belaka..mcm tu pun tak reti nak selesai
__________________________________
xpe la ko nk kate org umno bodo...tp aku tgk zaman skrg nie org pandai la paling byk kene tipu...kalo xcaye tgk la kes mlm, pelaburan tu ini...n mcm2 lg...kene tipu ngan negro pn byk

Anonymous said...

Melayu bersatu Cina DAP Kominis tak boleh angkat muka!!

Kuburkan PAS dan PKR dan DAP akan menggigil dgn sendirinya!!

PAS/PKR Perosak Bangsa dan Agama!!

Gintak Kota Kinabalu Sabah. said...

Eeek...eleh, si Hassah jati nak memokak plak! Dulu masa kat dalam awat tannak memokak pasal Amanat???

Masa si AhSan Jati ni dlm PAS pun dah ade isu ALLAH ni...awat skrg baru nak berkokok?

Kalo betul AhSan Jati ni berteloq... pi ajak TokNajisNazak haramkan juga penggunaan kalimah ALLAH kat sabah & sarawak sana... jgn ade double standard. Kat sini x boleh... kat sana boleh, semata-mata takut hilang undi Sabah & Sarawak!

Pesanan buat AhsanJati... dari nko memokak tak tentu hala, baik nko pi kira berape butir beras ade dlm sekampit 10 kilo tu...Tu je yg nko layak. layak ngitung beras dari menjaga Akidah...akidah rosmah BadakKatek tak plak dijaga!

======

Patutlah di Sabah gejala murtad tak menjadi isu. Baru baru ni seorang di pendalaman Negeri Sabah yg sudah bergelar Haji murtad. Mungkin orang ini yakin bahawa Allah atau A-la adalah tuhan bagi semua agama. Kalau orang PAS nak ikut Sabah style persilakan.

Anonymous said...

Salam semua,
Memang dulu YB Dato Hassan menyokong PAS habis habisan, sebab politik.Tun M pun dah komen sikap dato
hassan. Tapi Allah telah tunjukan pada dato Hassan bahawasanya ada lagi orang yang lebih zalim . Dalam hal ini kerajaan negeri selangor dan PAS yang bertindak zalim terhadap beliau,mudahan beliau insaf dan tidak lagi menuduh kerajaan BN yang memberi kesenangan pada beliau dulu adalah zalim.
Wasallam.

Anonymous said...

Kesian plak aku tgk mat sabu nie...takut org putar belit kenyataan dia aje..

aku teringat kes bukit kepong dia dulu...bila kita putar belitkan kenyataan dia, at last kita yang terbelit...

Aku pun tak tau camne la kita bleh sampai keluar kenyataan yang MALAYSIA NI TAK PENAH KENA JAJAH semata2 nak cover malu pada masa tue...

Harap2 yg kali nie betul la Mat Sabu cakap camtu..coz selama nie kita org2 BN nie mmg suka putar belit kenyataan pembangkang nie...

Anonymous said...

Pencacai suka blog GAP sbb blog GAP amalkan demokrasi.

Open to all nak beri pandangan. Tapi Blog Pakatan Haprak akan post semua komen yang menyebelahi Pakatan Sial!!

Sekaligus memberi ruang untuk Pencacai2 Pakatan Sial cari makan!!

Setiap Satu komen kutuk dan fitnah Kerajaan masok beb!!

Cash Register "Kecing" $$$$$$$$$$$

Anonymous said...

Harap2 kesilapan pengundi memberi kesempatan pada Pakatan Haram pada PRU yg sudah tidak di ulangi pada PRU akan datang!!

Ayuh sama Kuburkan PAS & PKR supaya Melayu/Islam kembali Gah di zaman kegemilangan Pemerintahan Tun M!!

Hidop UMNO/BN!!

Hidop TUN M!!

Hidop Najib/Muhyidin!!

Mampos PAS!!

Mampos PKR!!

Anonymous said...

TANYA HADI AWANG..MAT SABU TU KELULUSAN BIDANG UGAMA KE. ?
HADI PERLEKEH CG NON, KERANA MENJADI BEBAN, tAPI DIAM KAT MAT SABU KERANA ADa UNTUNG POLITIK !
ITULAH ULAMAK GILA.....UGAMA SANGGUP DIPERSENDA......TAK AKAN AKU SOLAT BERIMAMKAN KAN ORANG BEGINI........KOTOR...HATI KOTOR....MULUT PUN KOTOR.

Anonymous said...

Kesian plak aku tgk mat sabu nie...takut org putar belit kenyataan dia aje..
___________________________________
KO XKESIAN KAT TUN MAHATHIR KE???DIE PUNYE STATEMENT PN SLL PEMBANGKANG PUTAR BELIT...PERIBAHASA OMPUTIH PN PEMBANGKANG TERUS DIRECT TRANSLATE...

Anonymous said...

AMANAT HADI AWANG

By: Chedet

1. From its inception the leaders of the Pan Malayan Islamic Party (PMIP) now known as PAS (Parti Islam SeMalaysia), in their quest for support condemned UMNO members as infidels (kafir) for cooperating with non-Muslims. This was followed in April 1981 by Hadi Awang’s statement that UMNO members are kafir (infidels) because UMNO perpetuates the constitution of the colonialist, perpetuates the rules and regulations of the infidels, perpetuates the rules of the pre-Islamic Arabs, the Jahiliah. Because of these things the struggles of PAS constitute a jihad (holy struggle), their speeches are jihad, their donations (to PAS) are jihad. Because of their struggle (war) against these people (UMNO members), if they die they become syahids (Islamic martyrs) they die in Islam. He said that they don’t have to be a Jew, don’t have to be a Christian, don’t have to be Hindu or Buddhist, they become infidels if they separate politics from religion.

2. The effect of these two pronouncements is far more than is generally known. They have resulted in a deep split among the Malay Muslims who are all Sunnis and followers of the same Imam, Imam Shafie. Usually the splits within the Muslim community are due to the interpretations and teachings of different Imams. Thus the Sunnis and the Shiahs are so deeply divided that they regarded each other as non-Muslims. As a result they have been fighting and killing each other for more than a thousand years.

3. There was no such division among Malay Muslim until PAS was formed. Immediately PAS declared that those who did not join it are infidels (kafir). But the most potent cause of the split among Malay Sunnis is due to the pronouncement of Hadi Awang, presently the President of PAS. His diatribe against UMNO and condemnation of UMNO Malays as kafirs (apostates or infidels) has resulted in the rejection of PAS members of UMNO Imams during prayers. They would hold separate prayers behind their own Imam.


4. PAS members even build their own mosques, refuse to eat meat slaughtered by UMNO supporters, reject the validity of marriages officiated by UMNO kadis, and bury their dead in separate burial grounds.

5. Members of the same family who are UMNO followers are shunned by those who support PAS.

6. In fact PAS members truly believe that the 3 million UMNO members, their families and their supporters are not Muslims. They are all kafir or infidels and apostates.

7. Malays are not usually violent but there have been deaths such as those in Memali where police personnel and PAS supporters lost their lives. Because we don’t have the regular violence and killings as occurred in other Muslim countries where the Muslims are divided into Shiah and Sunnis, the split and animosities between the Muslim Malays are not so noticeable. It is only during elections that this split becomes a factor.

selanjutnya di http://chedet.cc/?p=37

Anonymous said...

Anonymous said...
Kesian plak aku tgk mat sabu nie...takut org putar belit kenyataan dia aje..

aku teringat kes bukit kepong dia dulu...bila kita putar belitkan kenyataan dia, at last kita yang terbelit...

Aku pun tak tau camne la kita bleh sampai keluar kenyataan yang MALAYSIA NI TAK PENAH KENA JAJAH semata2 nak cover malu pada masa tue...

Harap2 yg kali nie betul la Mat Sabu cakap camtu..coz selama nie kita org2 BN nie mmg suka putar belit kenyataan pembangkang nie...

January 7, 2013 4:55 PM

--------------------------------

Apa yang belitnya?? Mat Indera tu memang sah komunis pun... bukannya pejuang bangsa... mane sumber yang kata Mat Indera tu pejuang bangsa, cer tunjuk sikit...

Anonymous said...

Timbalan Presiden PAS Mat Sabu bolehlah kita panggil MAT SERABUT. Dia tu auta aje konon warak macam ulamak, hakikatnya dia ni bolehlah kita samakan macam MUSTAPA KAMAL ATATURK dan juga BABI (BROTHER ANWAR BIN IBRAHIM).

Kedua2 mereka nama saja Islam tapi main sondol. Yang satu sondol jantan, dan yang satu lagi sondol bini orang.

BANGANG PUNYA PEMIMPIN.

Anonymous said...

Himpunan Rakyat pulak tuh..........pakai warna hijau lagi..

Ciss......Mesti xde sambutan jadi nak tipu orang

UMNO parti bangsat

Anonymous said...

Anon 3:16 dan Anon 3:20.

Setuju ramai penjawat awam kaki rasuah.

Dan ramai juga penjawat awam ahli dan pengikut PAS,

Jadi rasuah halal bagi orang2 PAS.

Anonymous said...

Awat hang ingat warna hijau tuh
PAS punya ker atau PAK hang punya?
Inilah sifat2 pentaksub karat biru PAS
Pasal warna hang kalut
Bukit hijau jadi merah DEK digondol krjn
PAS kdh hang tak kalut pun
Nik ajis kasi bukit hijau pd DAP adakah
hang kesah, kesah laa sama

Anonymous said...

LANGSI. ENGKAU NI MEMANG NAMA LASGSI KE LANGSUIR.

CARA ENGKO CAKAP MACAM SEPUPU SEPAPAT IBLIS, SYAITAN DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA.

AKU HARAP ENGKO CIUMLAH JUBOR PENJUBOR FUCKATAN TERMASOK LIM KIT SIAL SAMPAI LANGSAI.

FAHAM LANGSI!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Kalau beginilah sikap orang2 islam di Malaysia, jangan salah kan orang lain jika tidak lama lagi, akan ada logo "Allah" dalam bahasa Arab terpampang di gereja2 (atau kuil dan pagoda/wat?" seperti logo "Allah" kat Bangunan Tabung Haji tu....atau logo yg sama digantung di leher (kalong) dikalangan penganut2 agama lain di Malaysia..sanggup kah kita?

Anonymous said...

Kkdg aku jd heran ler ng mufti2 ni..bnda2 yg rumit psal agama islam ni pon mcm mufti2 wt dek jer.xd nmpk meetng ke,sidang akbar ke mnolak pndpt2 yg mragukn mcm ni..skang ni aku tgk cm ularmak pas yg bkuasa psal agama islam..common MUFTI anta smue rmai, nik ajis 2 sekor jer.apsal anta kene tkut dgn nik ajis.kalu srban nik ajis tu senget anta smue bole tgur dia..kalu dia x lyan anta bole biarkn saje utk tuhan bri pmblsan...skang ni aku tgk org politik bole brckp psal islam tntg benda2 yg rumit..renung2kn lh wahai mufti.

komandomelayu said...

637

pastu nanti jangan ada la budak yg nak pegi sembahyang hari ahad pasal ingat tuhan dah sama!

memang bodo pas !

Anonymous said...

Aku sokong
Puak puak PAS memang cerdik
Last last jadi KALDAI DAP
Macam dlm filem allahyarham p. Ramlee
Tiga Abdullah... Last last yang dianggap jahat dan bodoh itu lah yang tebus yang pandai pandai habis kena lelong
P. RAMLI ada LAH UMNO dlm watak diatas
Aktibar!, Aktibar!, Aktibar
Sebelum anda dilelong

Anonymous said...

AKU HARAP MAJLIS FATWA AKAN BERSIDANG DAN KELUARKAN FATWA BAHAWA PARTI PAS ADALAH HARAM DAN MENYALAHI AKIDAH MACAM YANG MEREKA FATWAKAN DALAM KES AL ARQAM.

Anonymous said...

mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI mana MUFTI.skang ni aku lbh knal org politik dr mufti2 kt mlsia ni.pleaseeeeeeeee help islammmmmmmmmmmmm

Anonymous said...

pasal mat indera tu..baca la buku Pengukir Nama Johor yg dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Johor, endorsed by Menteri Besar Johor sendiri...

Ni saya post petikan dari buku tersebut..
"“walaupun ketokohan Mat Indera masih menjadi kontroversi, namun ada satu persoalan besar yg perlu di beri jawapan sewajrnya. Persoalan kini; Adakah Mat indera seorang petualang atau seorang pejuang? Huraian di atas cukup jelas memberikan jawapan yang tepat kepada persoalan itu.

Seperti Maharaja Lela, Tok Janggut, Mat saleh, Dato’ Dol Said, Rosli Dobi dan lain-lain, Mat Indera adalah seorang yang berani berjuang secara terbuka melibatkan jasmaninya, rohaninya, inteleknya dan emosinya demi bangsa dan negara.

Dia tidak mempunyai kepentingan peribadi. Dia juga tidak mempunyai niat jahat terhadap bangsa dan negaranya. Dia rela mempertaruhkan nyawanya demi memperjuangkan hak kedaulatan sebuah negara yang terbelenggu oleh rantai penjajahan. Justeru Mat indera sewajarnya diabadikan namanya sebagai pejuang, bukannya seorang petualang”. (Petikan buku Pengukir Nama Johor)

Baca Utusan or Berita Harian mmg xde cerita ilmiah bro...

Kita kena open, bykkan membaca supaya kita jadi golongan berilmu...

Anonymous said...

mat sabu lawan hasan ali....keduanya KO, tak ada yg menang.

Anonymous said...

sudahlah...buang yg keruh, ambil yg jernih. tak kira apapun fahaman politik kita, kita tetap rakyat Malaysia..

marilah kita berdiri tegak sambil menyanyikan lagi keramat parti kebanggaan kita...lagu UMNO

kepada yg tak ingat, kat bawah ni saya dah bagi lirik..penyokong2 pakatan rakyat pun boleh nyanyi sama2 kitorg tanda kita semua warga Malaysia yg bersatu..

ok sedia..1...2...3...

Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Tipu Terus Menipu
Kita Tipu Melayu
Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Kroni
Anak Isteri Dan 'Bini'
Lambang Kita Yang Gagah
Dipandang Keji Dan Haprak
Bersatu Bersetia Khianat
Cogan Katanya
UMNO Terus Lara
Rompak Rakyat Malaysia

Melayu Ultra said...

Adakah doa PAS utk KO kan BN/Umno dah berbalik kepada PAS? sama2 la kita muhasabah.. PAS memalukan ISLAM! CELAKA PAS!

Melayu Ultra said...

PAS telah menjatuhkan martabat ISLAM dengan begitu hina.. sehina-hinanya!!

PAS memang CELAKA!!

Langsi said...

Anon 6:37pm...

Ape la nko ni...tertinggal bas ke?
Dah memang ade pun yg buat lagu... cer tengok dlm Islamic Fashion Show yg dinaung dan dirasmikan oleh si Rosmoh BadakKatek dulu, ade ayat Muhamad dicetak pada kain baju yg dipakai oleh model yg terdedah bahu, lengan tanpa tudung.....

Yg herannya... yg ini Ahsan BerasJati dan UFB (Ustaz For Business) taknak plak menegur akidah Rosmah dan tatalakunya...
Demi menjamin kedudukan bakal calon PRU13... baik mereka dok sengap no...!

What say u..... Komandul Melayu!

Anonymous said...

wei malayu ultra..berdiri tegak la..

kan kita tengah nyanyi lagu UMNO kita nie..kena hormat la kat parti kite...

ok kawan2 yg lain..kita ulang balik k..

Sedia...1...2...3

Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Tipu Terus Menipu
Kita Tipu Melayu
Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Kroni
Anak Isteri Dan 'Bini'
Lambang Kita Yang Gagah
Dipandang Keji Dan Haprak
Bersatu Bersetia Khianat
Cogan Katanya
UMNO Terus Lara
Rompak Rakyat Malaysia

Anonymous said...

Sian ko, aku ingat selepas PRU 13 nih
Pasti ko akn masuk hospital sakit jiwa

Langsi said...

La... seronoknya blog ni, macam2 ade!

Komandul Melayu; Melayu Prak; Melayu Auta.... Melayu semata-mata, meLAYU je la, patut pun mudah je Kak Ijat perLEMBUkan - main angguk dan ENGGEH je!

Hidup Melayu...Hidup Melayu...! 7X
Sape nak IC mai cepat...janji undi UMNgOk Be-eNd!

Dok teriak Hidup Melayu...tapi sanggup gadai Tanah Melayu!

55 tahun perintah, beratus ekar tanah Melayu tergadai. Rizab Keretapi Tanah Melayu pun pi bagi kat Spura saja2 je... Serah Batu Putih atas semangat win-win situation konon.....

Dapat PM asik flip-flop sana-sini!
55 tahun perintah...masih tak pandai nak mentadbir.

Nyawa dah dekat hujung halkum, baru sedar nak berubah.

Rakyat taknak KERAjaan sekarang berubah... RAKYAT nak TUKAR KERAjaan, JOM BERTUKAR! INI KALI LA!

ABU - Aku Bekas UMNgOk...sekarang, ABU - Asalkan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

Anonymous said...

Ko tak sedih ker
Yang Melayu Melayu PAS
Dah jadi KALDAI DAP
Kalau dgn kafir harbi jilat pun ko sanggup
Macam Mat SABU jilat bu.... Si Anu tu

komandomelayu said...

pondan langsi bertelor babi!

hujah kau kosong dan dah basi lah!
kalau takat mcm ni je wawasan pr kau alamat mampos lah pr kau pru13ni!

pr kau perintah 23 tahun dah berpuluh ribu hektar bagi kat cina babi lagi haramjadah!

cuma satu pujian yg layak utk kau- pukimak kau !

Anonymous said...

Ko ni mmg bodoh ler,rosmah tu xd pon dia gtau tuhan tu mncrut,nabi mohd tu cm mohd kt kg,krstian bole guna nama allah..pd aku rosmah cume xpkai tudung n "rugged" x salah pd aku lbh baik drpd pkai srban tp mulut clupar n kuat mncarut..AKU XL "IMAGINE" ORG PKAI SRBAN N KOPIAH TP suka maki hamun n kuat mncarut..kepla bapok kau ler nik ajisss hehehe sdap gk mncrut ni ek

Anonymous said...

Ko ni tak sekolah ker?
Tahap pemikiran ko ni macam murid murid tercicr aje, itu ke ko disuruh sek ko malas
Sekarang apa dah jadi, menyesal pun tak guna BEB, kalo nak berbahas pun biar le ada fakta

Anonymous said...

Ko ni tak sekolah ker?
Tahap pemikiran ko ni macam murid murid tercicr aje, itu ke ko disuruh sek ko malas
Sekarang apa dah jadi, menyesal pun tak guna BEB, kalo nak berbahas pun biar le ada fakta

Anonymous said...

dah..sudahlah...

cepat bermaafan sesama kita..

pastu berdiri tegak dan sambung nyanyi lagu UMNO kita balik...

sedia...1...2...3...

Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Tipu Terus Menipu
Kita Tipu Melayu
Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Kroni
Anak Isteri Dan 'Bini'
Lambang Kita Yang Lemah
Dipandang Keji Dan Haprak
Bersatu Bersedia Khianat
Cogan Katanya
UMNO Terus Lara
Rompak Rakyat Malaysia

Anonymous said...

Aku Beli Utusan Ada Berita Umno Aku Baca Ummmpp Aku Best Umno...ABU.hehehe

Anonymous said...

pengarang buku ni siapa?

kena periksa dulu baru boleh percaya

Anonymous said...

Anonymous said...
pasal mat indera tu..baca la buku Pengukir Nama Johor yg dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Johor, endorsed by Menteri Besar Johor sendiri...

Ni saya post petikan dari buku tersebut..
"“walaupun ketokohan Mat Indera masih menjadi kontroversi, namun ada satu persoalan besar yg perlu di beri jawapan sewajrnya. Persoalan kini; Adakah Mat indera seorang petualang atau seorang pejuang? Huraian di atas cukup jelas memberikan jawapan yang tepat kepada persoalan itu.

Seperti Maharaja Lela, Tok Janggut, Mat saleh, Dato’ Dol Said, Rosli Dobi dan lain-lain, Mat Indera adalah seorang yang berani berjuang secara terbuka melibatkan jasmaninya, rohaninya, inteleknya dan emosinya demi bangsa dan negara.

Dia tidak mempunyai kepentingan peribadi. Dia juga tidak mempunyai niat jahat terhadap bangsa dan negaranya. Dia rela mempertaruhkan nyawanya demi memperjuangkan hak kedaulatan sebuah negara yang terbelenggu oleh rantai penjajahan. Justeru Mat indera sewajarnya diabadikan namanya sebagai pejuang, bukannya seorang petualang”. (Petikan buku Pengukir Nama Johor)

Baca Utusan or Berita Harian mmg xde cerita ilmiah bro...

Kita kena open, bykkan membaca supaya kita jadi golongan berilmu...

January 7, 2013 7:22 PM

----------------------------------

Kah kah kah kah kah... itu je sumber yang ko ade??? Asyik2 buku Pengukir Nama Johor, sumber lain aku pasti ko takkan jumpe punye.

Yang paling lawak tu, ko sendiri pun tak pernah sentuh, tak pernah baca keseluruhan buku tu, tiba-tiba nak mengandaikan buku tu bagi LESEN BESAR pada Mat Indera menjadi pejuang bangsa... kah kah kah kah kah....

Ko dah bukak m/s 132 dalam buku tu ke??? cuba tengok artikel dari penulis bernama Sahgidon Dirhan pulak.... ape dia tulis???

Kalau tak jumpe, esok pergi beli buku tu. Baca betul2 ha....

Jangan asyik baca haprakdaily dan soroskini je... memang la takkan cerita pasal artikel Sahgidon Dirhan dalam buku tu jugak.

Oh ye, Mat sabu dalam mahkamah pun mengaku beliau tidak mengetahui matlamat Parti Komunis Malaya (PKM) adalah untuk menubuhkan sebuah negara komunis di Tanah Melayu.... kepala butuh mat sabu. Sejarah PKM sendiri pun dia tak tau... tetiba nak naikkan nama Mat Indera pulak....!!!!!

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Pehh,pandai buat hukum sendiri la kau ni.Hihihi,kat akhirat pandai2 la ye kau jawab depan Allah atas ape kau buat.

Anonymous said...

Pd aku mat indera ni adlh PEMBELOT. Seorg mlayu beragama islam mmbntu pihak komunis yg tidak beragama(karl marx) untuk mmbunuh dan mnghncurkn mlayu islam...kalu aku ler aku x trgmk untuk mmbnuh bgsa aku sndri dsbbkn utk mwujudkn fhaman komunis yg x beragama..

Anonymous said...

Always Best : Umno (ABU)

Anonymous said...

Buat anoNGOK 7:22pm lagi...

Esok juga, ko pergi cari buku Memoir Abdullah CD (Bahagian Kedua), ko buka m/s 112 - 120, Abdullah CD ada menulis siapa Mat Indera. Menurut beliau, Mat Indera adalah Ketua Rejimen Komunis Melayu Johor.

Bukan UMNO kata. Tapi komunis sendiri yang mengaku. Buku ini tahun 2007 terbitan syarikat pro pembangkang SIRD.

so, nak kata ape lagi??? Jelas lagi nyata, Mat Indera yang Mat sabu bangga-bangga sangat tu MEMANG SEORANG KOMUNIS... paham ke tak ni??

Ada sumber lain yang boleh sokong hujah ko Mat Indera tu pejuang bangsa??? Kalau dari haprakdaily, soroskini tak payah la... penganut hamPAS sendiri pun kata haprakkah/ haprakdaily tu takde kredibel.....

Anonymous said...

ABU- Allah Bersama UMNO

Anonymous said...

Perkasa & jati, bila nak bertindak ni....
Dap dah melampau dah

Langsi said...

ABU - ABuJahal Bersama UMNgOk.....

sedia...1...2...3...

Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Tipu Terus Menipu
Kita Tipu Melayu
Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Kroni
Anak Isteri Dan 'Bini'
Lambang Kita Yang Lemah
Dipandang Keji Dan Haprak
Bersatu Bersedia Khianat
Cogan Katanya
UMNO Terus Lara
Rompak Rakyat Malaysia

Power bro 8:54pm... kalo nak best lagi, kita dengo plak GangNam Style versi DAP - UBAH RoketStyle!

Ni Gangnam Style aku... hakcipta terpelihara!

UM...UM... UMNO Jahnam Style!
Ooooo.....sikit lagi, Jahnam style!

Anonymous said...

"“walaupun ketokohan Mat Indera masih menjadi kontroversi, namun ada satu persoalan besar yg perlu di beri jawapan sewajrnya. Persoalan kini; Adakah Mat indera seorang petualang atau seorang pejuang? Huraian di atas cukup jelas memberikan jawapan yang tepat kepada persoalan itu
....................................................................

Memang diakui dia memperjuangkan kemerdekaan. Tetapi jalannya salah. Cara dia menuntut kemerdekaan tidak boleh disamakan langsung dgn Tok Janggut, Mat Salleh dan lain-lain pejuang kemerdekaan. Mat Indera berjuang menentang British, tetapi dia terikat dgn komunis, berbanding Mat Salleh, dan Tok Janggut yg sememangnya berjuang utk menghalau penjajah dan menjadikan Malaysia bebas secara mutlak. Jika perjuangan Mat Indera diterima oleh rakyat pada masa itu, mungkin Malaysia akan lepas dr British, tetapi Malaysia akan dijajah pula oleh komunis. Dan bahayanya komunis, selepas dijajah peluang Malaysia utk benar-benar merdeka akan menjadi jauh lebih sukar.

Anonymous said...

UM...UM... UMNO Jahnam Style!
Ooooo.....sikit lagi, Jahnam style
..................................................................

Bila dikatakan isu doa yg dibacakan oleh keluarga TG Nik Aziz itu adalah tidak baik, ramai yg melatah. Namun amalan itu bagaikan menjadi zikir dimulut penyokong pejuang islam. Benarlah ungkapan 'Kepimpinan Melalui Tauladan'. Bila sang pemimpin sudah meniupkan siulan maka si pengikut akan terus menari mengikut irama.

Anonymous said...

PAS - Parti Amanat Setan...

Anonymous said...

kawan tu sibuk kata org menipu,Badakkatek la..dia pendek macam Babi sakit kaki tak sedar.cilako punya keturunan, x ada adap lahir dalam hutan, bapak main tak baca bismilah, anak luar nikah . Kau cerita la pasal tabung memali harta anak yatim yang di ceritakan oleh ahli Pas seumur hidup tu..jawab la, kata pengikut org baik 2

Anonymous said...

Dapat PM asik flip-flop sana-sini!
55 tahun perintah...masih tak pandai nak mentadbir
.................................................................

55 tahun memerintah Malaysia menjadi apa yg tuan lihat skrg. Jika PR mahu memenangi hati rakyat, buktikan kemampuan mentadbir negeri yg di menangi dahulu. Tutup segala ruang yg boleh mendatangkan kritikan. Bukan sibuk menyelak kain org tetapi terlupa zip diseluar sendiri tidak bertutup.

CIFUT said...

Hehehe... seronok pulak baca komen2 cai2 pembangkang kt sini. Terserlah kebodohannya.
Seperkara lagi, tahniah pada GAP yg menyiarkan komen2 mereka ni. Sekurang2nya kita tau hanya setakat tu je lah tahap pemikiran cai2 tu.
Hahahaha.

Klu kt blog2 pembangkang jgn harap tersiar komen2 pedas dari penyokong BN. Biasalah... demokrasi la sangattt (tangan kat bahu)

Anonymous said...

Anonymous said...
Dapat PM asik flip-flop sana-sini!
55 tahun perintah...masih tak pandai nak mentadbir
.................................................................

55 tahun memerintah Malaysia menjadi apa yg tuan lihat skrg. Jika PR mahu memenangi hati rakyat, buktikan kemampuan mentadbir negeri yg di menangi dahulu. Tutup segala ruang yg boleh mendatangkan kritikan. Bukan sibuk menyelak kain org tetapi terlupa zip diseluar sendiri tidak bertutup.

January 7, 2013 10:09 PM

----------------------------------

Setuju tu bro. Tengok Selangor la, heboh sana sini kewangan negeri dah cecah RM2.5 billion... tapi nak bayar bonus untuk kakitangan awam negeri Selangor pun takde bajet... sembang je lebat, tapi rupe-rupenye lahanat...

komandomelayu said...

959

kau kalau jenis bodoh tak paham sejarah negara pastu asik baca buku abdullah cd memang la akan bahlol sampai tua!

kau baca la buku kanang ak langkau tu pulak!

Anonymous said...

GangNam Style versi DAP - UBAH RoketStyle! seperti disini...

http://youtu.be/eyY3rh0vHEc

Depan tok lebai bangkai lagi tu... terbaeeek... takebeer

Anonymous said...

komando.. buku kanang anak langkau ada dipasaran tak? Kasi tajuk, esok jugak mau cari... hehe

Anonymous said...

Mohamad Sabu Ulas SMS Isu Kalimah Allah

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menjelaskan kepada portal Malaysiakini bahawa Khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mendakwanya menyokong kalimah Allah digunakan dalam kitab Bible bahasa Malaysia dan dakwah Kristian kepada orang Melayu adalah satu pembohongan.

“Saya tidak kata begitu. Saya tidak pernah kata apa-apa. Depa (SMS) bohong. Saya berpendirian mengikut pandangan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat pada 2010.

“Tidak berubah. Tidak ada pandangan baru dan itu semua tidak betul,” katanya.

Mohamad Sabu turut mengakui beliau tidak mempunyai kepakaran dalam bidang agama, maka beliau hanya mengikut pandangan orang yang lebih berilmu berhubung perkara tersebut khususnya daripada dua tokoh utama PAS itu.

“Saya tidak akan mengeluarkan pandangan baru,” tegasnya lagi.

Mohamad diminta mengulas SMS yang diterima oleh kakitangan Malaysiakini yang berbunyi: “Malaysiakini – Mat Sabu setuju perkataan Allah digunakan dalam Bible dan dakwah Kristian kepada Melayu”.

-----------------------------------

Kah kah kah kah kah... akhirnya Mat Syabu mengaku dia bukan seorang ulamak tapi sebenarnya dia seorang POKEMAK....

Ambik ko, soroskini punye penangan... kenyataan mat syabu pun mereka boleh putarbelit. Tak mau saman ke???

Kah kah kah kah kah

komandomelayu said...

1025
MPH berlambak : kanang story of hero.

apakata aku bagi je buku ni kat kau?
kat mana nk hantar?

Anonymous said...

hehe.. xpe2. esok aku riki ke MPH. Mesti dapatkan satu. Tak mau jadi macam soh chai fuckatan al-bangkai yang BODOH tentang sejarah Malaysia tercinta ni.....

O ye, cerita Kanang yang bertempur dengan komunis dalam hutan di Perak tu sebenarnya dekat ngan tempat aku jugak. Dulu kawasan sekitar situ begitu 'black area'. Sekarang dah makin membangun dengan taman perumahan. Alhamdullilah, berkat pemerintahan BN selama ini juga.....

From anon 10:25pm....

Anonymous said...

dap : aiya...salah kira style..salah kira style

pkr : macam...gampang style...gampang style

pas : aduh..ana K.O style...ana K.O style

mmmmmuahahahaha

Anonymous said...

Ana banyak heran la. Tokong yg start dulu dan teruk kena balun. Tiba2 mat sabun pulak take over dan melayu kutuk melayu pun bermula. Tokong tengah ketawa berdekah2 tengok melayu berpecah. Licik betul tapi melayu2 juga tunjuk hero sesama sendiri. Bersatula kita hapuskan dap dan kuncu2 nya.

Anonymous said...

Kesian kat oarng melayu kan? SuDah la Msia ni negara kecik, keluasan tanah pulak terhad.. Harga Rumah pun dah makin tinggi.. saingan antara Melayu, Cina dan India utk milki hartanah pun dah cukup sengit skarag... yng UMNO pulak kononya nak jaga Melayu, tapi bawa masuk Bagla, Indon, Myanmar dan bagi I.C pulak semata2 kerana mahu kan undi utk kpntigan sndiri... maka makin btmbah lagi la saingan dari segi peluang pkerjaan, pemilikan hartanah dan pnigkatan masalh jenayah sosial.. kalau dulu sblum merdeka, kita marah kan British (org putih) kerana bawa masuk cina dan india ke malaya, waktu itu apa boleh buat, kita tak berdaya. Tapi hari ni, bila kita sndiri bkuasa dan memerintah, Perdana Menteri Melayu sndiri yg bawa masuk pndatang asing ke Malysia..bahkan org Cina dan India M'sia pun tak setuju kerana tak mahukan pertambahan saingan... apa crita ni BN? kalau trend bawa masuk warga asing ni bertrusan. Tak mustahil, sikit hari lagi org mlayu ank cucu kita yg akan merempat di bumi sendiri... Siapa yg jual negara dan siapa yg sebenarnya khianati bngsa melayu? Lu pikir la sndiri... di sebabkan ini, rakyat telah berikrar perlu TUMBANG kan BN dalm PRU13 nnti walaupun terpaksa behadapan dengan situasi sperti di Mesir!

Anonymous said...

PRU 13... Bakal jadi Sejarah Hitam Buat BN... Najib, Muhyidin, mnteri2 dan kroni2mereka akan terjun degan perut labu2nya... Biarkan- biarkan! Hahaha. Dan waktu itu semua kes akan di buka semula, termasuk kes Altantuya... maka rakyat akan tahu siapa pmbunuh/ mastermind sebenarnya... Isshh tak sabar nak mngundi ni... cepat la bubar parlimen... Tak der teloq ka, tunggu lama2.. tak kan takut kut?

Anonymous said...

9 negeri dah confirm dapat dekat PR.... Even org UMNO sendiri, bagi jaminan tersebut... kerana mereka akan beramai2 mngundi pmbangkang... mereka tidak mahu lagi besekongkol melindungi pmbunuh, perompak, perasuah, penindas yg beselindung disebalik suaka politik BN... Bersiap sdia la mnteri2 BN utk lari keluar dari M'sia!

Anonymous said...

Isu Kalimah Allah ni dan Isu amanat haji hadi ni cuma nk tutup dan pandangan rakyat dari isu Deepak dan Si boros Rosmah jer... SuDah la strategi ni dah basi dah... Rakyat pun dah tak baca lagi Utusan, dah pulau kan Tv3, dan band terus TV1... medium apa lagi yg BN nk guna utk tipu rakyat? Tumbng tetap tumbang... walaupun bagi BRIM, TRIM atau setempayan Emas sekalipun...

Anonymous said...

Kerajaan Bagi BRIM kita amik... Itu duit kekayaan negara dan spatutnya dikongsi dgn rakyat dari dulu lagi... Dah lama dah mnteri mnteri2 BN makan harta negara,dah kaya raya dan senang lenang dah, baru sekarang nk beri sikit utk rakyat! Itu pun sebab dah kalah 4 negeri... Kalau BN mnag besar dulu, sori la rakyat nk dapat BRIM / TRIM ni.. Tapi skarng Dah tlambat dah.. walaupun apa BN bagi, rakyat ubah tetap ubah...!

Anonymous said...

Asalamualaikum....
aisey geng...pas lepas tangan sbb
bn terutamanyer umno dah tentu tentu tentu akan menghalang murtad penggunaan kalimah Allah....tu gempak depa jew...saja nak perangat sesama melayu lew tuuu...
gilossss.....depa tuuu...

komandomelayu said...

505-534

syabas! teruskanlah mimpi dan mengigau anda sambil melancap minda sendiri dgn membayangkan harapan nikmat- nikmat yg terbentang untuk penyokong pr sebelum pru 13!

yg pelik mimpi sambil melancap pun kau pandai taip komen ? moga Allah sembuhkan penyakit hati kau dan berilah kepandaian berfikir menggunakan akal demi masa depan anak cucu kau!

Anonymous said...

Kesian ko
Moroyan sendirian
Ko ingat seket ko bukan maha pengatur
Aku ingat ko ni BOLE ganti ayah PIN

Anonymous said...

Kenalah baca media arus perdana pencacai PR ooi, barulah tau perkembangan dan kemajuan yg di bawa oleh kerajaan skrng ni, tengok media arus perdana lepas tu kaji dan nilai benda baik kita sama2 sokong majukan, benda tak betul sila sumbang cara yg betul untuk buat pembetulan barulah berakal baik namanya.
Ini tidak korang percayakan pula Anwar kaki segala kaki. Baik korang cari kerja yg bermanfaat dari menjadi pencacai PR. Manusia mcm Anwar korang nak jadikan pemimpin. Dengar nama dia pun aku dah insaf apatah lagi tengok muka dia.

Anonymous said...

ORANG BILIK 121 LAYAK KE CAKAP FASAL UGAMA.

Anonymous said...

Dpt 15k sebukan.kenala backing bos

Anonymous said...

Bila la gamaknye bangsat2 dajjal pr ni nak kena panah petir?menyemak je kat malaysia ni.

Anonymous said...

adakah mat sabu ni dianggap ulamak yg boleh memberi kebenaran perkataan Allah digunakan oleh agama lain sedangkan perkataan Allah itu hak mutlak agama Islam? jgnlah dik kerana nak undi org kristian, semunya digadai. inilah dia dikatakan bodoh tak bertempat.

Anonymous said...

Syukurlah masih ramai pengikut PAS yang tidak: PEKAK, BUTA DAN BISU, sedia bercakap menyangah kenyataan2 yang menyalahi akidah, walaupon ini mengundang tomahan ahli yang jahiliah dan taksub dan akan mendakwa sanggahan ini didalangi oleh UMNO.


Manusia yang berminda besar, akan berfikir dan bercakap dalam perkara yang bersekala besar juga, bukan seperti hari ini ahli2 jahaliah HAMPAS hanya berfikir dan bercakap perkara2 dalam seluar dan kain belaka. SIA-SIA masa, tenaga dan kumpulan yang berkerja kearah membesarkan perkara remeh kerana kepimpinan HAMPAS semata-mata terdiri manusia yang berminda semut, membina mimpi disiang hari dan begitu seronok dan takjub bila kepimpinan dapat duduk sekelambu dengan munafik dan kafirin yang dulu sangatsangatsangatdimusuhinya. HAMPAS hari ini sudah jadi babi tunggangan dan anjing yang sentiasa menyalak siang dan malam kerana disangka PUTERA JAYA sudah berada dihadapanya. AMANAT PRESIDEN KAYU JIKA PR MENANG PILIHGAN RAYA, TINDAKAN PERTAMANYA AKAN MENJUAL PUTERAJAYA, APAKAH AHLI-AHLI HAMPAS TIDAK INGAT?????????????? BODOH. TIDAK semudah itu nak merasa ke PJ, perkongsian songsang ketiga parti akan menentukan parti PAS cuma akan duduk ditepi pagar PJ sahaja.


Kepada ketua pemuda PAS Trengganu, jika tuan ikhlas tidak perlu menyeru kerajaan Trengganu bertindak tegas dalam penguatkuasaan hal-hal agama. APA PERANAN TUAN? suara tuan bolih diguna dalam ceramah-ceramah PAS dimerata tempat untuk mendesak pengikut PAS sendiri bersikap tegas dalam isu-isu akidah, Bagaimana PAS hendak menuju jalan kebaikan sedangkan akhlak dan adab ahlinya sendiri kebanyakan taraf SAMPAH.


PAS cuma parti MELAYU tahaf HAMPas.
POKOK BESAR payung manusia taksub dan fanatik agama.
AGAMA dijadikan medan politik berpuloh-puloh tahun, namun hasil semua perjuangan cyma SAMPAH.


PAS parti melayu yang tidak tahu hormat (PEMERINTAH) yang dikuasaai suara terbanyak.
PAS tidak jadi KERAJAAN (TINDAKANNYA) sering kurang ajar, biadab dan tidak bertamadun.
PAS tetap tidak akan diterima berada disebuah negara yang penduduknya berbilang bangsa, agama dan tolerensi.


***Perantau dunia.

Anonymous said...

Jangan terkejut jika dimasa depan di gereja akan terdapat banner bertulis 'Allah itu tiga' dan umat Islam tidak akan mampu berbuat apa apa sekalipun jelas ianya mempersendakan Allah Islam. MAT Sabu ahli neraka....

Anonymous said...

3:16 tu najis babi yg mengidap penyakit gila babi.

Anonymous said...

Jangan nak ubah tajuk lah bahlul, kalau ikut kata Harun Din parti Pas tu dah fasik sbb presiden dia dah fasik.

Anonymous said...

Nanti ada mamat atau minah kristian pakai loket Allah bergabung dgn salib sanggup kita lihat...?

Anonymous said...

so far aku tak nampak apa satu pun idea PAS disokong oleh DAP..

semua cilok DAP.

Pastu apa DAP cakap betul aje..

Aku taknak la ngutuk alim ulama dalam PAS tu secara general takut dosa lak. Tapi ada pemimpin PAS yang kurang bijak makin terserlah kebangangannya dan ketaksuban pada Anwar dan Lim..

aduiii.....

Ya Allah tolongla UMNO jadi mantap macam zaman Tun M, jadi takde la Malaysia haru biru.....

Anonymous said...

Jingle bell jingle bell...Santa Hadi sudah bagi hadiah Krismas pada orang kapir,

Anonymous said...

byk pulak cai2 pkr kat sini.masa posting kalimah allah kena jual senyap jer.hahaaaaaaaaaa

Anonymous said...

DUA ANAK ALI TAK LAKU DIJAJA SELURUH MALAYSIA. MASUK PRU13 TENTU KALAH.

Anonymous said...

Ini kalilah. ABU...