Wednesday, March 20, 2013

PAS MULA MEYERANG KREDIBEL 10 PEJUANG NEGARA !


Tanggal 6 Mac 2013 yang lepas, Majlis Fatwa Kebangsaan berpendapat para perajurit negara beragama Islam yang terkorban dalam misi mempertahankan negara berikutan insiden pencerobohan di Lahad Datu & Semporna, Sabah adalah tergolong sebagai syahid akhirat.

Pengumuman itu nyata disambut baik oleh khalayak umum dan mengubat kedukaan kaum keluarga yang sedang bersedih, di masa yang sama ia bagaikan satu suntikan semangat kepada ribuan perwira kita yang sedang berjuang menentang pengganas Kiram di medan tempur tika ini.

Bagaimana pun pada 17 Mac 2013 yang lepas, tak semena-mena Ketua Dewan Ulama PAS, Harun Taib bagaikan cuba menjatuhkan moral perajurit negara apabila mempertikaikannya ketetapan Majlis Fatwa dengan membuat andaian sendiri yang kematian para perajurit itu hanyalah syahid dunia.

Kenyataan pemimpin PAS itu jelas bermaksud memperlekehkan pandangan pihak yang jauh lebih berautoriti, seolah-olah mahu menonjolkan dirinya berkedudukan lebih tinggi berbanding Majlis Fatwa Kebangsaan.

Lebih mendukacitakan lagi apabila pada 19 Mac 2013 sekali lagi cuba memberi gambaran kepada umum bahawa syahid dunia jauh lebih baik berbanding syahid akhirat. Sedangkan hakikatnya kedudukan syahid akhirat berada di atas syahid dunia.

Syahid akhirat juga tidak terhad kepada orang yang mati lemas, mati dalam kebakaran atau wanita yang mati melahirkan anak, sebaliknya turut merangkumi orang Islam yang terkorban ketika mempertahankan harta benda, keluarga dan mereka yang mati ditembak kerana menjaga keselamatan negara.

Manakala syahid dunia sebagaimana disepakati para ulama hanya terhad pada orang Islam yang mati ketika peperangan yang niatnya bukan kerana Allah S.W.T, tetapi disebabkan faktor utama untuk membolot harta rampasan perang.

Adakah para perajurit kita di Lahad Datu berperang demi untuk membolot harta benda pengganas Kiram? Tentu sekali tidak. Malah mereka juga tidak pergi ke Sabah untuk merampas atau menjajah negeri itu, sebaliknya berjuang untuk pertahankan maruah dan keselamatan negara dari keganasan pengikut Kiram.

Tindakan Harun Taib memperlekehkan pandangan Majlis Fatwa mungkin menyenangkan hati penyokongnya tapi secara realitinya ia tidak pun menjadikan PAS kelihatan lebih tinggi. PAS cuma sebuah parti politik yang menggunakan label Islamik, manakala Majlis Fatwa kebangsaan tetap di tempatnya sebagai badan yang berautoriti di peringkat nasional.

Justeru itu, daripada PAS terus cuba meremehkan pandangan dan kedudukan Majlis Fatwa Kebangsaan, adalah lebih berbaloi untuk para pemimpin PAS bersatu hati dan fikiran dengan umat Islam yang lain dalam mendoakan semoga perajurit kita di Sabah tetap teguh berjuang.

20 comments:

Anonymous said...

Satu muka dalam PAS pun aku tak pernah respect. Peribadi, percakapan dan perbuatan tak semaksum nama parti. Sepatutnya nama Pan Malayan Islamic Party dikekalkan kerana boleh shortcut kan kepada PIMP. Ye...bapak ayam kerana PAS lah pelacor ugama. Jual Kalimah Allah, sanggup bekerjasama dgn peliwat, Syiah, pembunuh melayu 13 mei dan macam2 lagi yang halal bagi diorang demi UNDI.

PAS ialah PIMP...

Lowwww classssss...!!! kata P. Ramlee..

Anonymous said...

Ini bukan Ketua Dewan Ulama PAS tapi Ketua Dewan Puk*mak.

Bodoh Gaban. Langsung tak ada perasaan simpati sedikit pun terhadap keluarga mangsa yang terkorban.

Ini ahli2 Dewan Ulama PAS yang lain setuju ke dengan ketua kamu tu. Kalau kamu semua setuju, memang kamu semua pun serupa juga macam dia. Benda macam ni pun boleh buat main ...

Aku doakan seluruh keluarga kau ditimpa bala dan malapetaka. Bagi kau rasa apa erti kesedihan.

Ustaz PAS said...

Maaflah pada para penganut PAS.Saya terpaksa meluahkan perasaan benci pada dia orang ni kerana sebab PASlah bagi saya telah memecahbelahkan Islam diMalaysia ni....bukan menyatukan...mereka suka memperlekehkan kewibawaan orang lain bila bercakap pasal Agama waima merekalah yang terbaik dalam memberi hujah...Merekalah yang betul dan selain daripada puak mereka adalah salah.Sudah2lah tu,,,,,wahaai penganut ajaran sesat oooiii tak payah nak tunjuk pandailah.....Bila komen pasal syahid cepat je....tapi kalimah Allah ambil masa untuk dikeluarkan fatwa....Isu amanat siHadi pun belum terjawab dan isu memali tu amacam.....semua yang ada dalam majlis syura PAS tu semuanya tua kutuk tak sedar diri nak mampus.....sekian terima ksaih

tobeng said...

Maksud pas dan harun tu wira2 negara tu tak mati syahid.Syahid dunia sama macam orang mati eksiden kereta je.

Pas khawarij ni memang ingat dia lebih alim,lebih Islam,lebih mulia daripada orang lain.

Dia anggap pengganas2 tu sebagai mujahidin manakala pasukan keselamatan kita tak lebih sebagai anjing kerajaan yang toghut dan zalim.Jadi ikut logik sesat lagi menyesatkan pas khawarij,mati macam tu mana ada nilai sangat pun.

Aku ingat kalau negara ni berperang dengan negara luar pun,puak2 khawarij ni sama ada lari macam pondan masuk hutan atau berjuang bersama2 tentera musuh menentang negara sendiri.

Aku mohon petunjuk Allah yang teramat2 nyata ditunjukkan pada puak2 khawarij ini.Tak tahu nak cakap apa dah.

Anonymous said...

nanti orang kata ketua dan cai2 pas ni bongok marah. tak mau terima yg diri tu sememangnya bongok taraf dewa. ni sekor lagi. dah biul gamaknya orang pas ni. eloknya baling je kepala cai ngan pemimpin pas ni dengan seterika yang berat 2 kilo tu biar betul sikit kepala hotak diaorang. meluat tul la. pas dan kebodohan, kebebalan, kebongokan memang tak boleh dipisahkan. nasib la cai pas semua.

Anonymous said...

nanti orang kata ketua dan cai2 pas ni bongok marah. tak mau terima yg diri tu sememangnya bongok taraf dewa. ni sekor lagi. dah biul gamaknya orang pas ni. eloknya baling je kepala cai ngan pemimpin pas ni dengan seterika yang berat 2 kilo tu biar betul sikit kepala hotak diaorang. meluat tul la. pas dan kebodohan, kebebalan, kebongokan memang tak boleh dipisahkan. nasib la cai pas semua.

Anonymous said...

Ada baca buku air mata memali karangan cikgu non...cikgu non diarah mengadap jwtnkuasa disiplin PAS...one of d member dlm jwtnkuasa tu, ni la mamat harun taib ni...mcm cibai...tanya soalan yg mana cikgu non hanya perlu jawab yes or no shj...explaination is not allowed...kepala hotak diaorg...islam apa benda mcm tu!!! Setan la diaorg ni...last2 baru 3-4 soalan, cikgu terus bangun n ckp, no point la utk teruskan sesi tu pasal dah tau dah apa keputusannya..mmg pun, tak lama lepas tu..cikgu non dimaklumkan dia dipecat...

Skang ni, harun taib nak pertikai soal syahid anggota2 polis n askar kita...butuh ko la arun...diaorg berkorban nyawa utk negara...ko plak, bunyik je lebih tapi abuk pun tarak...manusia mcm ni...kalo mati pun, org tak heran la...kecuali puak korang jer...assobiyah la kata kan...gampang betul arun ni....

Anonymous said...

Tanya Ustaz PAS kenapa Ustaz Bakri Bin Basir (Naib Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang) meninggalkan perjuangan PAS. Ini bukan ahli biasa, orang kuat PAS yang sentiasa bersama didalam muktamar PAS. Satu lagi, kenapa buku Jingga dihalang dari diberikan kepada ahli2 PAS. Tolong ahli2 PAS jawap?

Anonymous said...

TEMBELANG SUDAH PECAH KAH KAH KAH

Filipina boleh terus berunding isu Sabah:Anwar
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini menjelaskan bahawa pihak Filipina boleh berunding mengenai tuntutan mereka ke atas Sabah, namun menolak penggunaan kekerasan untuk maksud itu.

Kenyataan itu bercanggah dengan pendirian Putrajaya yang menolak sebarang tuntutan kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa diri mereka sebagai pewaris kesultanan Sulu ke atas Sabah.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulas tentang pendirian Pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) Nur Misuari yang bersekongkol dengan Jamalul Kiram III mengenakan desakan terhadap tuntutan negeri Sabah.

"Dalam kes rundingan seperti biasa boleh diteruskan...yang kita tentang ialah bila ada jenayah, pencerobohan, penjenayah menggugat keselamatan bumi Malaysia dan pencerobohan masuk Sabah.

Antara Pos

Anonymous said...

gap perlu diingatkan disini...jika kaum puak pas yang berjuang dan mati di lahat datu sahaja mati syahid akhirat...ngok betul lah harun taib...macam dia tentukan pulak gugur syahid sesorang...

Anonymous said...

1. Filipina memang nak sabah pasal kekayaannya.
2. Sabah sertai malaysia secara sukarela melalui suara rakyat (muslim & bukan muslim)dan menjadikan perlembagaan malaysia yg ISLAM agama rasminya sebagai tonggak.
3. Mubaligh kristian pun tersekat sikit aktivitinya.
4. Kiram dan MNLF muncul dan upahan pun bertukar tangan.
5. Filipina janjikan kemerdekaan separuh (autonomi) kepada kiram.
6. Sabah cuba dirampas.
7. Jika berjaya, sabah disatukan dengan selatan filipina sbg wilayah autonomi.
8. Perlembagaan terpakai adalah 100% filipina dan agama rasminya khatolik.
9. Jadilah kiram mubaligh mcm atoknya pertama (seorang khatolik)dan disokong oleh anu-war dari malaysia.
10. Sebelum direalisasikan no. 7, polis/tentera malaysia menghalang lalu terkorbanlah mereka2 ini... Maka gugurnya adalah menepati ciri2 syahid kerana berjuang mengelakkan sabah terlepas (tanah dan agama)..
11. Tiba2 muncul 'ulamak' fulamak pas bagi fatwa - fatwa lgbt tak termasuk (tak ada dlm kitab jingga).

Anonymous said...

PI Bala menurut penyokong PAS, lebih tepat lagi KHalid Ungka Istmath

mati syahid.


Inilah kesesatan akibat bersahabat dgn Syaitan

Anonymous said...

gap..mu ni kalo dok faham apa itu syahid dunia atau syahid akhirat..dok sa ckpla..nanti kalo mu ckp..org kata mu ni bodoh

mati lemas tu bukan syahid akhirat..ia dok sama dgn mati berjuang la

tu la mu BYK LAGI BACA KITAB UMNGOK

Anonymous said...

Pada Pas hanya UNIT AMAL saja yg syahid dunia akhirat.....!

celana biru said...

Saya tak boleh lihat rupa dia.
Macam ada perasaan benci meluat.
Tolong keluarkan photo tu.

Servant of God said...

Wahai PAS,

Kamu nak perlekehkan orang yang berjuang demi negara? Tapi, apa perjuangan yang kamu ada?

Nak perjuangkan negara Islam, memang dah dibuang dah.

Nak perjuang pertahan kalimah Allah, kamu laa pulak yang tolong gadai.

Nak perjuang dan memuliakan Rasulullah SAW, kamu hina Baginda, kamu kata dia lahir macam mamat kat kampung.

Nak pertahankan al-Qur'an pun takde, sebab mursyidul am korang persoal firman Allah SWT.

Nak pertahan kesucian masjid, korang laa yang jemput kafir musyrik ke dalam masjid, bukan untuk tarbiyah dorang, tapi untuk bagi dorang lebih banyak jalan nak confusekan anak2 kita.

Ada hati nak perlekehkan perjuangan orang?

Aku panggil korang anjeng, marah pulak. Tapi aku nak panggil apa lagi?

Anonymous said...

Agaknya kalau org PAS yang mati kat Lahat Datu tu mesti dapat syahid akhirat kot...

Tukul Besi said...

Nak tau siapa yang mati syahid mengikut hisab PAS.

1. Anwar B. Ibrahim @ Cina Doll
2. Mat Sabu @ Normah Minyak Angin
3. Azmin @ Tandas Sulit
4. Lim Guan Eng @ Khalifah A. Aziz
5. Nik Aziz @ Ayam Lembu
6. Hadi Awang @ Lebai Malang
7. Karpal Sing @ OKU
8. Khalid Ibrahim @ Gagap
9. Mahpus @ Mr Beam
10. Zuraidah @ Mak Lampir
11. Nurul Izzah @ Hari2mau Kerinci
12. Elizabeth Wong @ Hutan Gelap
13. Latifah Koya @ Mulut Luas
14. Nizar @ Apek Longsi

HARUN TAIB 2 HANTU RAYA

Anonymous said...

Ini khas untuk Anon 7.09am:

Kitab UMNGOK dia kata?

Mati Syahid

Asy-Syuhada’(jama’/plural dari asy-syahid)terdiri dari tiga jenisiaitu:-

Pertama:Syahid diakhirat sahaja, tanpa pemberlakuan hukum-hukum syahid didunia-

Golongan ini disebutkan dalam beberapa hadis. Dalam sebahagian riwayat disebutkan ada tujuh golongan, dalam sebahagian riwayat ada lapan, dalam sebahagian riwayat ada sembilan dan dalam sebahagian riwayat lain, ada sebelas golongan. Yang benar adalah sebagaimana yang disebut dalam Sahih Muslim bahawa mereka terdiri daripada lima golongan. Mereka adalah:-

(i) al-math’un, iaitu orang yang mati kerana wabak ta’un yakni penyakit menular
(ii) al-mabthun, iaitu orang yang mati kerana sakit perut
(iii)al-ghariq, iaitu orang yang mati kerana tenggelam
(iv) sahibul hadm, iaitu orang yang mati ditimpa bangunanruntuh
(v) orang yang mati dijalan Allah untuk menegakkan kalimah Allah selain dalam peperangan.

Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,

“Ketika seorang lelaki berjalan di sebatang jalan, dia mendapati ranting berduri ditengah-tengah jalan lalu dia menyingkirkannya. Maka Allah memujinya dan mengampuni dosanya. Baginda juga bersabda, ‘Syuhada ada lima orang, al-math’un, al-mabthun, al-ghariq, shahibul hadm dan syahid di jalan Allah ‘Azza wa Jalla.”

Anonymous said...

Askar mati sahid macam memali mati sahih