Monday, April 1, 2013

KELANTAN SERAMBI MEKAH ? NIK AJIS GILA VAVI LA..

7 comments:

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 1 April - Rakyat Malaysia perlu mengambil iktibar daripada pengalaman politik Jepun sebelum membuat keputusan tentang parti yang akan dipilih pada pilihan raya umum akan datang, kata seorang ahli akademik Jepun.

Pensyarah Shobi University Prof. Madya Chong Fatt Seng berkata, sesebuah parti politik yang mengemukakan terlalu banyak manifesto populis, tidak akan mampu menunaikannya dan tidak akan lama berkuasa.

"Kami ada cerita yang sama di Jepun tiga tahun lepas. Dalam manifesto mereka, parti pembangkang, Parti Demokratik Jepun (DPJ), menjanjikan pendidikan percuma, lebuh raya tanpa tol dan penurunan harga petrol.

"Mereka juga menunjukkan cara yang akan digunakan untuk mendapatkan hasil. Mereka menang dalam pilihan raya pada Ogos 2009. Dalam pilihan raya Dewan Perwakilan pada 2009, mereka menang 308 daripada 480 kerusi.

"Bagaimanapun, mereka tidak dapat mengotakan janji yang ditabur. Mereka hanya mampu bertahan tiga tahun lebih apabila rakyat Jepun kembali memberi kepercayaan kepada parti yang berkuasa sejak sekian lama sebelum itu, Parti Demokratik Liberal (LDP)," katanya dalam satu kenyataan di Bernama hari ini

Pensyarah kelahiran Malaysia ini menjelaskan, DPJ adalah sebuah parti politik pertengahan kiri yang ditubuhkan pada 1998 hasil gabungan beberapa parti pembangkang.

Katanya, selepas mencapai kemenangan besar pada 2009, parti itu disingkirkan daripada kerajaan oleh LDP pada pilihan raya umum 2012.

"Ketika memerintah, DPJ melaksanakan beberapa langkah seperti memberi pendidikan percuma di peringkat sekolah tinggi dan menambah subsidi untuk saraan membesarkan anak.

"Itulah pengajaran yang didapati rakyat Jepun tiga tahun lepas apabila parti itu gagal menunaikan janji- janji lain.

"Tujuan saya menceritakan kisah ini ialah untuk memberitahu rakyat Malaysia bahawa rakyat Jepun telah tersilap membuat pilihan. Walaupun mereka kemudiannya memilih semula parti sebelum itu (DPJ), tapi mereka telah 'rugi' tiga tahun, ujarnya.

Fatt Seng turut menyarankan rakyat Malaysia agar tidak memperjudikan setiap undi pada Pilihan Raya yang bakal memberi kesan masa depan Negara.

Ujarnya, parti politik perlu mencari wang melalui pelbagai cara seperti mengenakan cukai, mengurangkan subsidi dan mengeluarkan bond kerajaan.

"Anda boleh kata 'kalau mereka tidak baik, kami boleh tunggu pilihan raya akan datang, tapi anda terpaksa menanggung kerugian akibat tahun-tahun yang telah anda lalui.

"Tetapi, jika bond dikeluarkan setiap tahun, Malaysia boleh jadi muflis.

"Sekiranya mereka (pembangkang) tidak mahu memilih mana-mana langkah itu, mereka perlu memastikan pertumbuhan ekonomi mencapai tahap yang kukuh untuk membawa hasil kepada negara. Dan jika mereka memilih cara keempat (memastikan pertumbuhan kukuh ekonomi), mereka perlu mencari dan melaksanakan dasar ekonomi yang mantap.

"Di Malaysia ada Program Transformasi Ekonomi. Setakat ini, saya tidak nampak atau tahu ada dasar lain yang lebih baik daripada itu.

"Sekiranya anda boleh perkenalkan dasar lain yang lebih baik daripada itu, sudah tentu orang akan menyokongnya. Tapi, untuk waktu ini, saya tidak fikir begitu," tegasnya.

Dalam pada itu, Chog Fatt turut memberi pandangan berhubung dasar pembangunan Negara jika berlakunya peralihan kuasa sejurus keputusan PRU13.

"Pentadbiran baharu tidak memberi kesan terhadap pembangunan atau pertumbuhan ekonomi, tapi sekiranya mereka melaksanakan dasar baharu atau mengubah dasar sebelumnya dengan berpandukan hasil analisis yang cukup baik, maka ia akan membantu pertumbuhan ekonomi Malaysia.

"Tetapi, jika mereka melakukannya hanya kerana tidak bersetuju dengan perkara yang telah dilaksankan kerajaan terdahulu, maka ia merupakan suatu perbuatan yang amat berbahaya," tambahnya.

celana biru said...

Apakah PAS tidak sedar atau hanya buat-buat tak tahu tentang perkara ini. Tanya saja mat-mat motor setempat dan mereka boleh buatkan "kontek".
Bukankah PAS sebuah parti KEBAJIKAN?
Sebenarnya PAS patut mengambil tahu hal-hal rakyat seperti ini daripada menyibukkan diri berceramah membawa tin-tin milo setiap malam.

Anonymous said...

KOMPEM NIE SEMUA SALAH UMNO....BO LA WEYYYYY!!

Mat Berprasangka Baik said...

Itu lah kerana kesempitan hidup dan berniat untuk menolong keluarga yang susah.Jangan kita persalahkan sipelaku kerana.....kalau boleh kita doakan supaya dibukakan hatianak2 ini untuk mencari sumber rezeki yang lain dan halal. Disamping kerajaan berkebajikan kenalah turun padang untuk membantu anak2 ini kerana pemimpin akan ditanya didepan Allah nanti.

Unknown said...

serambi mekah ? kah kah kah
Kalau dah namanya lelaki~~
Penderaan Iklan Terhadap Minda Pengguna

Anonymous said...

KITA TGK LEPAH NI SAPE YG GILE VAVI...

Anonymous said...

Kalu doh nik ajis goyak meliwat tu ok-layok jadi pemimpin. Melacur tak do apo...sedak,bui ore suko, dapak nikmak. Namo ambo pung nik ajis nikmak