Wednesday, May 22, 2013

AMANAT GAP : ANTARA LANGKAH PERLU DILAKUKAN MELAYU UNTUK BOIKOT DAN RANAPKAN PENIAGA CINA !




sejak kempen selamba ini dijalankan minggu lepas, kenampakan ianya sedikit berjaya mengocak kan apa yang perlu..

bila ACCIM iaitu dewan perniagaan cina malaysia sendiri mengeluarkan kenyataan ketidakwajaran pemboikotan oleh kumpulan blogers pro BN, nun jauh di sudut hati ianya sudah menampakkan sedikit hasil..

mahu tumbangkan empayar perniagaan cina bukan kerja mudah dan bukan ianya akan berhasil dalam sekelip mata.

ianya tak perlukan demonstrasi, cukup sekadar kita memulakan langkahnya dari rumah, dari diri sendiri,keluarga, saudara mara dan rakan...

dari mana kita perlu gerakkan pemboikotan ini..

LANGKAH PERTAMA..

memboikot barang keluaran syarikat cina secara makro. maknanya kita boikot barangan mereka yang berada di pasaran terbuka.. 

boikot barang-barang dan jenama yang selalu dan senantiasa ada dalam pasaran.. contoh roti massimo dll..

barang-barang ini berlegar luas dalam sistem pasaran . GANTIKAN ia dengan kita membeli jenama muslim.

LANGKAH KEDUA...

memboikot barangan dan servis dalam kawasan dan kelompok tempat tinggal kita..

sebagai contoh, jika anda tinggal di shah alam . anda mengalami kerosakan PC. cari lah kedai PC melayu yang berlambak di seksyen 7 shah alam.. hentikan menghantar servis ke kedai di alam sentral yang majoritinya merupakan lingkaran peniaga cina..

LANGKAH KE TIGA..

pemboikotan akan lebih galak dan nampak cepat meranapkan ekonomi cina BILA KITA SABOTAJ BARANGAN KEPENGGUNAAN HARIAN YANG DIJUAL OLEH PENIAGA CINA..SEPERTI CONTOH, ROTI ,MINYAK MASAK,SAYUR DLL ..

barang kepenggunaan harian inilah yang selama ini mengkayakan peniaga cina.

kerana apa ? kerana pusingan modal yang berpusing berpuluh kali di kedai cina sebenarnya laju dek kerana pembelian harian pembeli melayu berpuluh kali dibeli di kedai mereka..

jika kita berjaya mengurangkan pusingan modal mereka, secara tidak langsung margin keuntungan peniaga cina akan merosot..

LANGKAH KE EMPAT..

kes barang harian, barang hardware dan barang musim perayaan.

peniaga cina akan mendapat keuntungan luar biasa bila tiba musim perayaan contohnya hari raya. HENTIKAN PEMBELIAN BARANGAN BARU DI KEDAI CINA.

orang melayu kalau bab beraya nak taknak salah satu barang dalam rumah pasti akan ditukar..

barangan elektrik daripada sen heng,sen q dll perlu dielakkan di beli dari kedai mereka.

barangan hardware secara total memang dikuasai oleh peniaga cina. takpe ini bukan masalah kerana bukan setiap hari orang melayu nak bertukang.. apapun cuba lah kedai melayu terlebih dahulu..

LANGKAH KE LIMA..

boikot barangan telah disebutkan di atas.

selain memboikot barangan, melayu juga boleh menghancurkan pendapatan orang cina bila kita memboikot servis perkhidmatan mereka..

hari raya nak dekat.. kalau nak tukar kereta baru, carilah salesman melayu atau india.. 

ini sedikit sebanyak akan mendatangkan komisen berganda kepada bangsa kita sendiri..

wahai melayu belacan, kempen boikot ini perlu disebarkan kepada seluruh umat islam..

tiap hari korang wajib sebarkan propaganda boikot peniaga cina ni.

memang benar ianya akan mengambil masa, tapi takpe ..kita mulakan dengan kayuhan perlahan tapi penuh konsisten...

kalau dulu kita beli barang kedai cina sebanyak 10 kuantitinya, kini kita hanya beli 2..

bila langkah di atas dijalankan secara teratur,sistematik dan konsisten percayalah untung kasar bulanan pendapatan peniaga cina akan teruk terjejas.

bila untuk kasar menurun mendadak, ianya sekaligus akan mengurangkan untung bersih mereka.

INI YANG KITA MAHUKAN.. bila untung bersih mereka kurang, maka ramai peniaga cina akan bankrap lantas akan meminjam ah long..

kemudian bila tak mampu membayar ah long, mereka akan membunuh diri..

AYUH MELAYU BELACAN, INGAT AMANAT GAP.

SEBARKAN KEMPEN INI  MELALUI EMAIL,FB DAN SEGALANYA..!

JANGAN DIBERI BARANG SEPOSEN PUN DUIT MELAYU KEPADA PENIAGA CINA LAGI !

208 comments:

1 – 200 of 208   Newer›   Newest»
Anonymous said...

BOIKOT INI ADALAH JALAN TERBAIK UTK ORANG MELAYU ISLAM MENJALANKAN CARA HIDUP YG BERJIMAT CERMAT. BAIK DUIT YG LEBIH ITU DIBELANJAKAN UTK MEMBAWA ANAK ANAK BELAJAR TUTION DI PUSAT2 TUTION BANGLADESH MELAYU.

Anonymous said...

Saya bangga jadi melayu belacan... belacan byk kat australia, tapi tula, ni pun apek yg produce.. do something so that more Malaysia's Islamic n Malay products can be sold and purchase all over the world.. i'm now limiting myself from purchase any Malaysia's Chinese stuffs here in Aussie land.. BCL campaign is enforcing at oversea too..

Anonymous said...

Pekan Rawang sekadar 3km dari rumah kami, sejak Pekan jatuh dbwah Pakatan, sudah 4tahun kami langsung tidak masuk pekan ini, sbaliknya kami membeli keperluan harian diSelayang jauh 10km takpa..

Urusan perbanking serta bil2 utilities semua cara online jadi tak perlu kPekan..

Anonymous said...

jika kita boleh rasa geli nak duduk minum kat kedai cina (walaupun just minun air dlm tin), kenapa tak rasa yang sama kalau pegi beli barang kat kedai cina. sedarlah bangsaku, kita juga sangat berkuasa dalam ekonomi.itupun kalau kita bersatu.

Anonymous said...

lagi satu jangan beli nombor ekor. tokey semua cina

Anonymous said...

1 lg klu nak topup henfon jgn pegi kedai topup tokey cina, sebaliknya boleh topup terus thru petronas atau pun secara internet banking pun boleh kalau tak jumpa kedai melayu...hidup melayu islam..

Anonymous said...

tanamkn dlm diri dan anak2 bahawa produk cina kotor dan tak halal. Bukan propa tapi kenyataan. Jakim pernah ambush ayam tak sembelih btl2. (tapi pelik bin ajaib, ada jgk blogger melayu tua yg pandang rendah kempen ni, dgn bagi hujah hujah lapok).
Smlm aku singgah kedai aceh, nk beli air tak jadi sbb semua air kotak yeos, nestle..., last2 pergi petronas n beli mineral water... Tak mati pun tak minum air cina ni.

Esperalzi said...

Saya dah mula boikot barangan Cina..sejak PRU13 tamat, saya langsung tak beli barangan Cina. Saya harap semua kedai Cina bankrap dan saya harap orang Cina Malaysia dilanda kesusahan, semoga kampung halaman orang Cina Malaysia ditimpa bencana alam dan mereka semua mati.

Anonymous said...

harap NGO-NGO islam ni masuklah kampung beri penerangan pd penduduk tentang pentingnya baikot kedai cina ni.sebab ramai orang kampung yg belum celek it,TV tidak akan siarkan kempen baikot oleh NGO islam ni.

Anonymous said...

BOIKOT secara berterusan akan membawa kebaikan kepada ISLAM. cari makanan yang betul halal. peniaga cino nampak bersih tapi tak suci. Halalkah minyak masak sri murni. Mungkin kah toukey nya mencapurkan minyak babi dengan minyak masak. semuanya mungkin ,kerana orang bukan islam akan berusaha menyelitkan benda haram dam benda halal. Kalau toukey beragama islam dia tahu apa itu haram dan apa itu halal.Sekurangnya dia takut pada neraka Allah jika benda haram nak di campur dengan benda yang halal.

Anonymous said...

Sy setuju tp sy dh lama buat benda ni since pru2008 sbb marah dgn hipokrit depa. Mulakan dgn kurgkan kuantiti beli brgn depa. Sikit sikit lm2 jd bukit. We can do it. Depa kata depa pgg ekonomi xpe kita leh pgg corak ekonomi sbb kita ada kuasa pembeli. Aiyok kita buat bersatu..jom kita sahut cabaran depa.

malayoo mudah lupa said...
This comment has been removed by the author.
malayoo mudah lupa said...

Kempen boikot ni kena berterusan jgn hanya hangat2 tahi ayam mcm boikot mcdonald sekali israel bunuh org palestin seminggu org malayoo boikot mcdonald lps tu penuh balek mcdonald....kita kena buang mindset susah nk boikot sbb mereka dh kuasai ekonomi dan perniagaan tapi kita mesti ingat buying power ialah or malayoo kalo everyone of org malayoo kurang kan kebergantungan dgn kedai cina lama kelamaan mereka akan terasa kesan nya dan jgn takot mereka boikot barangan org malayoo sbb selama ni pun memang susah nk nampak cina masuk atau beli di kedai malayoo

Anonymous said...

Tuan GAP,LAM SOON adalah penegeluar bahan masakan terbesar. Kita pastikan juga mereka terkesan dengan kempen ini. Kita beli dari buatan LEVER Brothers je...

Saya minta sesiapa diantara kita yang kekedai/supermarket supaya mengenal pasti jenama lain yang dikeluarkan oleh syarikat Cina dan kita hebahkan.

Cina buat secara diam diam kerana itu tabiat mereka sebagai bangsa pengecut, baling batu sembunyi tangan. Namaun kita laungkan sekuat kuatnya.

Anonymous said...

Ingat kilang kilang cina.... Kebiasaannya tahap kebersihan mereka adalah paling teruk sekali.... Anjing anjing peliharaan mereka yg meleleh leleh air liurnye kerap dpt dilihati ditempat pemprosesan produk.jgn biarkan sikap tak apa kita berlaku lg

Anonymous said...

Aku cadangkan Mydin dibuka ditempat aku disekitar Pasir Gudan

Anonymous said...

Menteri kdn dah bg kuasa... Pada semua jabatan... Apa lg kita serang semua perniagaan cina cina babi ini... Laksanakan ops sundal.. Ops lendir.. Ops mabuk... Ops judi.. Ops urut... Ops paksa... Ops lucah... Ops noda... Ops kuda.. Ops cermin gelap .. Ops along.. Ops gengster..ops

Anonymous said...

Pasir Gudang

Anonymous said...

Yang utama sekali, ops main belakang

malayoo mudah lupa said...

Kengkawan yg baca blog ni kita kena jigak sebar kan kempen ni dari mulut ke mulut terutaman kpd makcik2 dan pakcik2 yg tk berapa cekap dgn dunia IT ni...kalo setiap malayoo kurang kan perbelanjaan dia sebanyak 50% pada produk cina lambat laun mereka akan terasa kesan nya....ingat !! Memang mereka pemegang ekonomi tapi buying power org malayoo kalo org tk beli camna e,onomi dan perniagaan mereka boleh berterusan dan kalo ,ita berterusan support produk bumiputra lama2 pemguasaan e,onomi akan beralih tangan lps ni kita kan nampak lebeh ramai malayoo yg maju dan lebeh ramai usahawan malayoo yg berjaya...go for it...just do it !!

Anonymous said...

SETUJUUUUUU! Utamakan produk bumiputera! Kalau korang perasan, kt hypermarket, barang keluaran BUmi dorang letak kt shelf terasing dan tersorok, dh tu terang2 letak ini produk bumi. Yg sebenarnya tujuan bkn nk pelanggan beli, tapi supaya pelanggan elak beli. Dengan mengasingkan produk Bumi ia memberi persepsi mental yang produk Bumi perlu diasing kerana kualiti dan jualan rendah.

Itulah taktik lahanat ni supaya orang tak beli brg Bumiputera, tp kalau bangsa dia punya boleh pulak bercampur dengan produk antarabangsa!

Anonymous said...

GAP insurans kenderaan juga jgn dilupakan.kebykan pengguna kenderaan membeli kurnia insurans.insurans ni service mmg cam lancau.dan insurans ni cina lancau yg punya.so...dr sekarang tukar kpd takaful ikhlas, takaful malaysia dn byk lagi insurans berasaskan islamik.mgkin ianya mahal sikit.tp mmg berbaloi dari beli insurans dr cina lancau yg x sedaq diri.

Anonymous said...

Aku rasis

Boikot CINA

Senang ... Macam ABC je

Asal bukan cina laaa abcl

Anonymous said...

Ye GAP.aku nak tgk dlm tv hari2 ada cina bunuh diri dek kerana hutang byk.biar seluruh keturunan cina mampos.
Kita bg 5 thun hingga PRU14.cina lancau akan pupus sedikit demi sedikit.

Anonymous said...

Melayu belacan, melayu budu, melayu cincalok, melayu tempoyak...melayu keju

Mari kita boikot cina...

malayoo mudah lupa said...

GAP dah create ke fanpage BCL dkt facebook so that kota boleh dapat kan seramai mungkin org malayoo yg LIKE page tu..itu saja strategi yg berkesan utk sebarkan maklimat memandangkan org Malayisa ni yg slah satu teramai pengguna facebook

Anonymous said...

GAP.... Banyak sangat langkah yang dicadang..

Buat satu langkah je,,,

BOIKOT CINA,,, jangan berurusan dengan cina....senang

Anonymous said...

Apa macam PAS,,,,

bila nak buat kempen BUY MUSLIM FIRST

.....

Anonymous said...

Kuasa beli di tangan MELAYU...

Jangan beli dengan CINA

Anonymous said...

sekurang kurangnya kalu Islam kaya..zakat n sedekah akn meningkat..ini jihat yg baik utk umat Islam..sya sokong ABC..

Anonymous said...

Setiap orang kena ada target untuk influence kawan kawan yg lain yg tak aware kempen boikot ini. Katakan sorang target 10 orang yg lain akan ikut kempen ni , secara tak sedar kempen ini akan jadi sangat efektif

Lebih jitu kalau boleh lebih spesifik, contoh ada kawan yang dok suka makan kat kedai oldtown, terus nasihat kat dia cuba try kopitiam yg lain

GAP, memang bagus ko update kempen ni hari hari

Unknown said...

JOM KUKUHAKN EKONOMI MELAYU ISLAM!!....


JIHAD EKONOMI ISLAM!!!...

BERGERAK SECARA KONSISTEN!!!.

Anonymous said...

Sebagai mana pendirian GAP menegur Najib selaku Pengerusi UMNO selangor, Teman pun sekadar nak melontarkan pandangan la.... adakah kita pasti ker gerakan boikot nie mendapat kerjasama semua orang melayu???? Pilihanraya yang lepas sendiri telah menampakkan orang melayu masiih lagi belum bersatu.... dan paling teman musykil... kita (orang melayu) beriya nak boikot peniaga cina???? Apa rasa kalau diorang boikot orang melayu???? bukan boikot peniaga melayu... tetapi melayu itu sendiri... kedai kereta???? berapa kedai repair kereta melayu???? Hardware???? Peniaga cina terjejas dari segi keuntungan sahaja... KITA nak ronda satu malaysia nak kenal pasti mana kedai melayu????

Selama beberapa tahun mengikuti Blog Gerakan Anti PKR nie... langkah ini yang buat pertama kali secara rasional aku tak setuju....

Jangan ambik kira tempat korang ajer ada peniaga melayu contohnya... tempat orang lain belum tentu ada peniaga melayu...

Renung-renungkan.....

Anonymous said...

Alhamdulillah sejak boikot cina

ni aku dah tak ambil GRO cina lagi dan tak beli nombor ekor

Anonymous said...

Anonymous
May 22, 2013 at 7:14 AM

LAM SOON Pengeluar minyak terbesar ekk???? pernah jenguk ker majoriti tenaga kerja dalam LAM SOON tue...???
Orang siapa yang ramai??? Bangla...Nepal...Vietnam??? orang melayu jugak yang mencari nafkah...

Nak suruh diorang berhenti kerja ker beramai-ramai????

Anonymous said...

Anon 8.15,,,, boikot mana yang boleh la bodoh,,,,apa kau ni bodoh sangat,,,buat macam aku ni,,, dulu aku ambil gro cina dan beli no ekor,,,sekarang aku dah tak ambil gro cina lagi dan tak beli no ekor lagi.. Ini lah kempen sumbangan GAP y

Anonymous said...

Anon 8.19... Lu ingat olang melayu bole mati arr sebab talak keje itu lam soon tut,,,

Melayu boleh hidup maaaa

Melayu talak,,, lam soon tut mampus maaaa

Anonymous said...

waa.. boleh tahan jugak ramai Red Bean Army masuk sini menyamar melayu... tak ambik GRO cina lahh... nombor ekor lahhh.... tak sokong GAP lahh.. hhahahahaa dah terasa laa tu

hati2 semua.. kalau boleh GAP padam jer komen2 Red Bean Army yg langsung tak beri manfaat pada org Melayu tuu.. GAP.. ini rumah ko, suka ati ko laa nak padamkan komen depa hahhhahhahahhaaa

Anonymous said...

kempen hendaklah agresif dan berterusan sehingga kiamat..>

Anonymous said...

Insyaallah..... Bangsa ku berusahalah, Agama di junjung, Ibu Pertiwi di kilik. Tamah ini milik moyang mu.......Allah Hu Akbar.

Anonymous said...

betul...skurangnya kita mcuba mgurangkan...dr tak buat lnsung..kalu tahap darurat nak beli...beli je secara minumum b4 jumpa tmpat meniaga muslim..idup ekonomi muslim

Anonymous said...

Apa kau senyap PAS....

Mana kempen buy muslim first, tajaan pas

Kau takut tak DAPat pantat cina amoi!!!

Kau memang hamPAS....ug

Anonymous said...

Cadangan jangka panjang
1-Procurement GLC misti melayu belacan
2-hypermaket milik bumi (bumi related) pastikan procurement officer is bumi
3-yg mana ada syarikat sendiri tu tlonglah amik tahu where your office is getting your supply from eg paper, stationery, bahan mentah etc

Anonymous said...

BAIKOT LAM SOON MELAYU HILANG PERKERJAAN!!!

HAPUS TOL JUGA MELAYU YG AKAN HILANG PERKERJAAN!!!

MELAYU@#$%^&*()

Anonymous said...

Anonymous said...
Anon 8.15,,,, boikot mana yang boleh la bodoh,,,,apa kau ni bodoh sangat,,,buat macam aku ni,,, dulu aku ambil gro cina dan beli no ekor,,,sekarang aku dah tak ambil gro cina lagi dan tak beli no ekor lagi.. Ini lah kempen sumbangan GAP y

May 22, 2013 at 8:23 AM

Sebab aku tak bodoh la, aku tak panggil orang lain bodoh... hanya orang bodoh ajer yang suka panggil orang bodoh...bodoh...bodoh...

Anonymous said...

Assalammualaikum anon 8.35,, aku bukan tentera kacang merah,,, aku adalah melayu belacan,,memang aku suka ambil GRO cina dan beli no ekor,,, sejak kempen ABC ni aku dah tak buat keje dosa tu lagi,,, aku berterima kasih kat GAP atas kempen beliau...

Anonymous said...

Red bean army sudah checkmate maaaaa

Padan muka kau cina....

Kita buat kempen boikot cina ni secara aggresif.

Cina dah risau sekarang,,, persatuan depa ACCIM n DONG zHONG dah pening kepala..

Kasi cina susah... Padan muka kau cina..

Anonymous said...

Melayu kat lam soon no hal boleh keje tempat lain, kalau berani pecatlah

Kalau stay pun no hal, ini tanah melayu ma

Anonymous said...

tak apa lam soon tutup baru felda bukak kilang minyak..melayu pegi lah keja kat kilang baru tu...cina ni sebenar nya telah menutup peluang bumiputra berniaga dgn dasar monopoli mereka...boikot sampai bankrup demi kelangsungan peniaga bumiputra...
Allahuakbar.....

Servant of God said...

Yaaa GAP, aku sokong apa kau cakap ni!

Kita tak perlu tergopoh2 nak ranapkan dorang ni, yang penting kita semua sama2 istiqamah.

Cuba2 laa setiap seorang cuba cari jalan untuk kurangkan berbelanja kat kedai orang cauvinis kiasu nih.

Sebulan kurangkan satu barang beli kat kedai dorang pun takpe.

Setahun dah 12 barang. Darab 5 juta Melayu belacan?

Orang Cina selama ni pandang hina betul orang Melayu, especially dalam bab ekonomi. Mari kita bagi dorang rasa pulakkk!

Anonymous said...

Jgn minum air bangkai cina spritzer...dijual sidemua stesen minyak petronas atau " mesra" punca air dari taiping pengilang chuan sin

tokgaru said...

Lama sangat dah cina duk tolong melayu. Melayu nak lahir ke dunia cari cina. Melayu mati cari cina. Melayu nak buat majlis baca yassin cari cina. Melayu nak buat tahlil cari cina. Melayu nak pergi naik haji cari cina. Melayu nak sembahyang cari cina. Melayu nak nikah cari cina. Melayu nak balik jumpa tuhan cari cina.

Kalau tak yakin dengan apa yang saya senaraikan, sila lah tanya kepada tok alim ulamak. Ya ke tidak. Saya boleh senarai beribu2 perkara yang berkaitan Melayu dan Islam yang kita akan cari cina.

Mungkin cina rasa melayu tidak perlu ditolong lagi dah kut. Dah banyak sangat cina duk tolong melayu. Mereka pun naik fedup juga, sikit sikit cari cina sikit sikit cari cina.

Saya setuju sangat. Mulai sekarang kita pi cari melayu lah untuk urusan seperti yang saya sebut tadi.

Anonymous said...

boikot Lam Soon tauke cina bankrup tak apa...
tol jgn hapus tauke bumiputra kaya tak apa nanti keluar zakat perniagaan...

Anonymous said...

syabas bro...dgn kempen GAP anda telah menolak kemungkaran...GAP juga beroleh keberkatanya...Alhamdulilah jika benar...

Anonymous said...

Kenapa nama orang cina ni ada yang 2 perkataan mcm lin dan dan ada yang 3 perkataan lim kit sial...

Anonymous said...

Salam GAP dan semua sahabat2 seperjuangan. Alhamdulillah rupanya hikmah PRU13 lebih BESAR dr PRU12, di mana jiwa persaudaraan Islam dan Melayu kita semakin bertaut.

Kali ini gelombang UBAH ialah pd ekonomi- kita mesti kembalikan HAK kita sbg Melayu dn Islam atas ekonomi yg Cina Kafir rampas dn tindas berpuluh tahun.

Sekian lama kita ditipu di ugut oleh bangsa Cina Kafir tanpa belas kasihan.

Saya amat setuju Cina bangsa PENGECUT.. mereka diam2 boikot atau runtuhkan org kita, baling batu sembunyi tangan dan tunjuk org lain (proksi/pencacai).

Abaikan juga suara2 pencacai Cina Kafir di ruang maya ini. Seperti posting2 minda dijajah dlm ruang ini dn juga spt Azlan Air Asia.

Rezeki dan kejayaan ekonomi adalah dr Allah, kita usahakan Allah beri.. bukan dari Cina. Siapa yg anggap hnya Cina boleh bg ekonomi maju, syiriklah mereka.

Singkaplah SIRAH Nabi, bagaimana bangsa Yahudi Mekah menindas Muslimin, dn akhirnya pemboikotan kaum Muslimin berjaya melumpuhkan ekonomi Yahudi..

itulah iktibar kita.. suara2 pencacai Red Bean Army atau penjilat Cina Harbi kita anggap sbg angin yg berlalu.. ABAIKAN.. begitu melimpah rezeki Allah di bumi Malaysia ini, kalau tutup kilang LAM SOON kilang SAJI FGV, ALIF SIME DARBY ada.. jgn risau.. Krjn xpernah zalim pd rakyat..

hanya rakyat mcm Adam Adli shj yg sgt zalim pd diri dan krjn.

Wallahualam

BCL.. we SUPPORT!!

Anonymous said...

Jangan lupa boikot The Star dan Air Asia....teruskan perjuangan kita sampai cina kafir harbi mampos!

Anonymous said...

Saya dah tukar dari sptitzer ke air mineral "eden" kawan aku cakap air nye senantiasa di ngaji dengan ayat alquran

Anonymous said...

Apa kata kita promo kat boss aeon jepun supaya join kempen kita

Jepun kan benci cina

Anonymous said...

jadikan kempen boikot barangan cina kafir ni sebagai amalan harian

Anonymous said...

Saya uatamakan kedai dan produk Bumiputera dan muslim...

Anonymous said...

kita perlu tahu bahawa peniaga Muslim akan ditekan oleh pembekal cina dengan harga yg tinggi. so, jangan sesekali beli di kedai cina selepas ini..

Anonymous said...

KALAU SYED MOKHTAR BOLEH AMBIL ALIH SYARIKAT ROTI CINA.KENAPAKAH PNB SEBAGAI PEMEGGANG AMANAH BUMIPUTERA TIDAK BOLEH MEMBELI LAM SOON,SEPATUTNYA INI TELAH DILAKUKAN OLEH PNB UNTUK MEMBELI SAHAM-SAHAM SYARIKAT TERSENARAI DI BURSA SAHAM KL YG BERASASKAN KEPERLUAN HARIAN KALAU PUN X 100% PALING TIDAK MELEBIHI 75%
gunakanlah tabungan yg berbilion nilainya untuk tujuan pemilikan saham syarikat berkepentingan islam.

Anonymous said...

kempen seperti ini mesti dipanjang kepada agensi2 kerajaan sebab jika depa buat majlis, jumlah wang digunakan cukup besar. pastikan pengarah atau sesiapa yang bertanggungjawab itu adalah jenis Melayu Ultra!!!

Anonymous said...

dulu, setiap bulan 2-3k belanja di C termasuk ke klinik depa.
kini di kedai Muslim, kedai C hanya dapat 100 saja setakat ini. itupun sebab tiada kedai Muslim sbg alternatif. bakinya pulak saya simpan. bagus jugak kempen boikot ni..baru terasa nak berjimat..well done bro semua..

Anonymous said...

kita boikot pengendali internet, YES, P1 ha ha ha

Anonymous said...


Kita boikot cina ...

sampai dia cium kaki kita baru kita stop...

Asal bukan Cina (ABC)

Buy Cina Last (BCL)...

Anonymous said...

Bro GAP

I'm proud to be Melayu Belacan...sejak dari dlm perot mak lagi dah kenal belacan tol x korg????

Aq nak anta anak blaja BAHASA ke 3 slps BI...sapa2 kat Melaka bole bg idea x, kat mana tmpt yg org Melayu/Islam ada wat kursus gitu...kalo ngan cina mmg berlambak .....

Anonymous said...


BUY CHINESE LAST...ADALAH JIHAD...

MARILAH KITA BERJIHAD TANPA GERUN...

AYUH SEMUA MUSLIM MALAYSIA..

Anonymous said...

Please stop this madness. Are you trying to bring up racism over the country?

anti cina rasis said...

saya sefamili sudah pun mulakan boikot barang cina. sanak saudara di kampung pun begitu juga. kita gunakan kuasa ekonomi kita sebagai pengguna terbesar di tanahair.

anti cina rasis
seri manjung, perak

Anonymous said...

anon 10.14am
siapa yg memulakan?
kalau dah berani buka gelanggang,jangan takut untuk bertarung.

Anonymous said...

Top up kat ATM maybank kan ada.....lagi senang. Mana2 atm pun ada....cina dah rugi jugak top up Dari Org melayu....pilihan di tangan kita....

Anonymous said...

PRU13 mendedahkan kita apa cina nak. kali ini kita buat sebagaimana kita pernah buat pada mat salleh british dan australia tunduk pada kita pada era tun dr mahathir sebagai pm.

UTAMAKAN PRODUK/SERVIS BUMIPUTERA!!

BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!
BUY CHINESE LAST!!!!!

Anonymous said...

BOIKOT TERUS. NO TURNING BACK!!

BELI BARANGAN SEGAR DI PASAR MALAM DARI PENJUAL MELAYU ATAU INDIA.

TAK PERLU JANGAN PERGI KE TEMPAT2 SPT GENTING & BERJAYA HILL. PERGI FRASER HILL ATAU CAMERON HIGHLAND.

JANGAN MAKAN DI SECRET RESEPI, MDN KWAN, JOMBALI DLL

JANGAN BELI DARI BAKERY CINA. BAKERY MELAYU BANYAK BERLAMBAK.

DAH LAMA AKU BOIKOT SEJAK KES ROTI MASSIMO...KALU AKU BOLEH ANDA TENTU BOLEH.







Anonymous said...

kami di sini berbeza fahaman politik samada pas, pkr atau umno...

tapi kami setuju utk BOIKOT BARANG CINA! supaya kita ada bargaining power yang kuat....

Anonymous said...

u damn chinese (piggy) have started racism over the country since your great2 grandfather arrived Tanah Melayu 60 years ago.. so what bothering u for others be racism???

anti-piggy-Cina

Anonymous said...

teruskan.ini adalah dasar yang baik untuk orang melayu.

dasar yang telah mereka amalkan selama ini.

tak salah dan tak mati jika kita kurangkan berurusan dengan orang cina dalam bidang ekonomi.

buat dan lakukan dan pastikan ia berterusan hingga ke anak cucu.

nasib bangsa melayu hanya boleh ditentukan olih orang melayu itu sendiri.

masa untuk berubah.ubah kepada hal yang baik untuk bangsa melayu.jom berubah.

Anonymous said...

tabung haji perlu memainkan peranan,kalau TH boleh menceburkan dalam bidang perladangan kenapa tidak mau terlibat dalam bidang pengedaran/peruncitan.

kalau disetiap bandar,pekan ada pasaraya TH saya pasti ramai pelanggan islam melanggan disebabkan mereka adalan penyimpan diTH.

Anonymous said...

aku skg tiru balik 'resam' Cina Piggy nih.. jumpe diorng senyum lebar2..mc xde ape2, lalu depan kedai diorng puji manyak bagus maa u punya kedai.. tp dlm hati aku akan jatuhkan ko punya rejim piggy.. no way lah 1 sen duit aku dgn sengaja akn bg pd ko wahai piggy chinese!! MY PROMISE!

Anonymous said...

kita org Melayu xboleh harap semua benda agensi krjn kena buat. nk bukak kedai pun nk suruh TH. Kita lah yg kena berniaga.. baru bangsa terbina dr kaki sendiri.

Kalau harap semua dr kerajaan Cina lg xheran..diorng anggap kita pakai duit cukai utk bngsa kita shj.

So better tiru Syed Mokhtar.. lahirkan lebih ramai syed mokhtar dr kalangan MELAYU. Insha Allah itu lbh reliable dr brgntg kpd kerajaan..

Anonymous said...

Please stop this madness. Are you trying to bring up racism over the country?

May 22, 2013 at 10:14 AM

I BET YOU ARE RED BEAN PIGGY. WHO STARTED THIS BOYCOTT FIRST? YOU DONT HAVE AMNESIA, DO YOU? REMEMBER GARDENIA, FELDA?

AND EVERYONE KNOWS THERE ARE 2 DIFFERENT PRICING BETWEEN MALAY AND CHINESE IN BUSINESS..THIS IS NOT RACIST??? FCUK OFF!!!

Anonymous said...

Anak aku yang umur 5 tahun dah tahu jijik dgn CINA. Memang aku ajar dia racist sebab aku pernah kerja dengan cina yang lagi babi lancau punya racist. Cina yang ajar aku jadi RACIST TEGAR.

Racist dengan pekerja Melayu - pasal solat dan gaji.

BUY MUSLIM FIRST SAY NO TO NON MUSLIM PRODUCT.

Anonymous said...

Yg pnting skali kerajaan kena semak semula brng2 keperluan harian sape yg monopoli.klu melayu sesapa pun xpe pastu br la mudah nak kawal ekonomi cina.klu semua supplier or pengeluar cina,kat mn kita nak cr produk melayu.last2 kena bg untung gak kat cina.bg peluang pd anak2 muda bisnes brng keperluan kita n bantu habis2san.jgn ada menteri yg bersekongkol ngan cina dah la mcm biasa.smpi bila2 pun x kan berjaya kempen ni..percayalah ckp kak ton

Anonymous said...

"percayalah ckp kak ton".. I LIKE IT hehe.. KAK TON Melayu sejati tu bisnes kecantikan..wpun dh tua..hehe

Anonymous said...

Org Melayu low class klu keja dgn Cina..wah bkn main snggup jd hamba abdi..
drebar2 lori treler Melayu bkn main 'setia' dgn taukeh Cina.. tgh malam taukeh call deliver brg pun snggup bangun tnggal bini..

tp..klu dgn majikan Melayu? bkn main SAMSENG.. ugut sana sini.. memberontak, bwk lori mcm setan..sbb dendam xpuas hati dgn majijan.. kecoh spare part main dgn Cina.. mse lori masuk workshop..

transformasi bangsa Melayu ambil masa 2-3 genarasi jgk utk berjaya jatuhkan Cina, itupun jika momentum kempen BCL ini berterusan.. krn Melayu2 di kg2 cukup sebati dgn 'jasa' taukeh Cina.. susah nk ubah..

Anonymous said...

ANOY May 22, 2013 at 10:14 AM

U BRAIN DEAD OR WHAT..???

WHAT ABOUT GARDENIA?

WHO STARTED THE RACIST GAME?

YOU PLAY YOU PAY.SO FAST FORGOTTEN THE STORY MEH???

Anonymous said...

Cina mmg penipu dan buat2 pelupa.
mcm LGE lah.. dia ckp UMNO xdemokrasi sbb tk terima demo haram 505.. tp dia kuku besi, sekat kebebasan media., tokong jahat yg xboleh ditegur..nt kena maaa..

Anonymous said...

Kite desak brader awie jngan serve arak yg disupply oleh orang cina..

Suruh dia serve san miguel jer, dah tentu ceo nya orang melayu.. Nanti dia boleh bayar zakat pendapatan dan peniagaan yg besar..

Jangan peringkat bawah jer yang terlbih hangat..

Ini semua poyoooo

Anonymous said...

Apa pasal pulak nak stop ini kempen
Kau dah terasa kesan ABC

Siapa yang mula kan !!!

Aku adalah tentere selendang merah!!

Mampus kau cina!!! Memang aku rasis macam kau juga,,, salah ke?

Anonymous said...

1 cerita pasal perkara ni.

2 hari ku pusing bberapa kedai utk mencari 1 barang "perlu"...
cari kedai muslim, sbb tuntutan agama, kena bantu sesama saudara.

kedai non muslim ada depan mata. tp saja mau test ketahanan diri n blajar utk berbuat jihadufisabilillah. walaupun usaha ni mudah tapi ia akan jadi susah bila diri tidak biasa.aku ibaratkan ia macam solat dan puasa.

betapa janggal hidup, tanpa sujud kepadaNya. betapa rindu pada ramadhan yg hanya sekejap dlm setahun.
itu nikmat ibadah.. nikmat yg hanya dirasa org yg mengAmalkannya.

2hari perjalanan. akhirnya.. ketemu. alhamdulillah.

selesai sahaja buat belian aku tersenyum puas. : )
tiba-tiba..

aku rasa..........Puas!!!

best..!!!

lapang dada..


bangga..

rugi duit minyak?..:(
eh.. takpe.
aku anggap ia sedekah pada petronas:).. mudah2an rahmat allah padaku dan diterimaNya sebagai pahala.

*esok atau lusa klu aku mahu "1barang perlu "aku tinggal tuju tempat itu. seBab Aku Dah Tahu!!! : )

Anonymous said...

This is not madness. This is law of attraction. Chinese had chosen to isolate themselves with the majority in all aspects.
In actual fact, Chinese simply doesn't fit democracy and they can't even assimilate. Through out the world they have established China town. In the social structure, they are promoting their clans, in business they have chambers to dominate others, in the triad groups they
confront among them to expand territories..what else to deny.
Therefore,only Communism suits the Chinese.

Anonymous said...

sejak lepas PRU13.. aku dah habis RM15.00 di kedai cina... sbb beli lampu kalimantang.. kat kedai melayu dah habiss...
MENYESAL sungguh aku lepas pii beli kedai cina tuu.. lepas ni aku pastikan utk bulan depan hanya RM00.00 akan pergi ke kedai Cina... YESSSSSSS....
beli di kedai melayu/acheh jiwa rasa aman tenteram, sbb lebihan seposen dua tu kita kira sedekah jer laa pada anak2 umat Islam kita, beza kalau gi beli kat kedai cina, untung yg cina kaut tuuu mereka buat bela anak mereka yg bila besar nanti yg akan menginjak2 anak2 org Melayu/Islam kita.
Mohhhhhhhhh kita semua jauhkan diri dari kedai2/barangan2 cina.

Anonymous said...

Orang Perak..tolong beli barangan elektrik kat Hub Brite..kedai orang melayu..dia juga vendor berlesen brgan SHARP..ada 5 cawangan skrg.

Sapa minat boleh jadi franchisee...kembangkan sayap perniagaan melayu..!!

Anonymous said...

semalam, aku nak beli Susu Segar, anak2 aku suka, selalu aku pii 7-Eleven jer naik moto.. dekat dlm 200 meter jer dari rumah, sekarang . NO.. NO.. NO.. aku start kete, cari petronas (melayu) dkt 1km gak, sampai sana tak der pulak susu segar, aku pii sebelah nya yg ada kedai Shell (melayu).. pun tak ada, last2 aku pusing stereng kete pegi kedai India yg berdekatan stesen tu.. Alhamdulillah ada!... aku berjaya menyelamatkan RM6.80 aku dari dibelanjakan kepada Cina. Aku bangga kerana berjaya menyelamatkan duit aku dari dijadikan peluru untuk membunuh umat Islam/Melayu Malaysia.

Anonymous said...

BOIKOT TETAP BOIKOT.

SIAPA YANG TAK TERASA LANGSUNG NAK BOIKOT SILA KAJI DAN SELIDIK BALIK ASAL USUL KETURUNAN KORANG.

BUY MUSLIM PRODUCT ONLY.

Anonymous said...

kalau Muslim sanggup berhujan berpanas bagi memenangkan Dap makanya apa salahnya muslim juga bersusah-susah dahulu bagi memenangkan ekonomi ummah.

Fair & Square

Anonymous said...

tempat aku pengusaha mini mart gantung bendera bn luar premis. dlm premis gantung bberapa poster muka yb aku. pelik. piliharaya dah aabes n DS anuar dh di iktiraf sbg pm rakyat dah pun.
knape gantung bendera parti lg ni. eh eh peliknya.

bila aku tolak troli nk beli.lagi la aku bertambah pelik.
aku tgk kaunter muka mcm org taiwan. knape orang taiwan gantunng poster yb aku. kan dia semua Parti 'T'AP...eh ini x bole jadi. aku u turn troli x jadi nk beli. klu kdai cina bole la aku beli. sebab diorg pun undi bn mcm aku. diorg x rasis. diorg baik dgn melayu n diorg baik dgn india.
klu keje kilang aso mlayu yg tukang sapu gaji lebih beso dari penyelia cina tau. baiknya dia dgn mlayu aku nk britai. sampai tahap tu.
pandai o org taiwan tu. oo nak tipu kami ya!

Anonymous said...

Aku rasa nak withdraw investment dari Public Mutual fund nih...jiwa perkauman aku semakin meronta..

Anonymous said...

PAS dan PKR melayu takkan tak mau join BUY MUSLIM FIRST? DOk senyap je...takut sangat denagan DAP? PAS menang banyak kat Selangor pun tak dapat jadi MB betul la PAS dipandang hina dan bodoh oleh Pakatan SYAITANNya.PEncacai PAS dan PKR kat sini pergilah muhasabah diri...Pencacai DAP...shuh shuh balik china la or GO TO HELL.

Anonymous said...

Kita mesti pecahkan penguasaan ekonomi mikro oleh satu kaum saja di negara ini. Bahagian kek ekonomi yang ada pada kita belum mencapai 30%. Kita mahu 50% atau lebih lebih lagi sepatutnya kerana bumiputera adalah majoriti di Malaysia. Fitnah Anwar Ibrahim dan DAP bahawa DEB adalah semata-mata untuk ahli-ahli UMNO yang dimomok sebagai UMNOPUTERA sama sekali tidak benar. Kita mulakan dulu sedikit demi sedikit dalam kitaran konsumerisme dengan kuasa beli yang ada pada kita.

ABC
BBC
BCL

Anonymous said...

most petronas owner muslim. ada skit non muslim.

di R n R machap arah utara rasanya non muslim pmiliknya.

kicap kipas udang muslims produk. mahal tp kualiti n bersih. ini kalilah tukar

Anonymous said...

CONTOHI SIKAP ORANG YAHUDI NI,SANGGUP MENYEBERANG JALAN DALAM HUJAN HANYA UNTUK MEMBELI SEKOTAK MANCIS SAJA SEDANGKAN DIA BERDIRI DIHADAPAN KEDAI MENJUAL MANCIS TETAPI BUKAN MILIK YAHUDI.
BARU SAYA TERINGAT SEORANG USTAZ DALAM KULIAH ZUHOR MEMBERITAHU, SETIAP SEORANG YAHUDI DITANAMKAN SIFAT MENOLONG BANGSANYA SAMPAI TAHAP BERDOSA KALAU BERBUAT BAIK DENGAN BANGSA LAIN.

Asal Bukan DAP (ABDAP) said...

GAP...tolong publish senarai kedai, peniaga, kedai dll milik melayu Islam di setiap negeri termasuk negeri dibawah kerajaan PR Pulau Pinang. itupun jika GAP ada connection dengan member2 kat area blah sini.... member2 lain hangpa tau ka kat manausahawan melayu Islam kat penang.?

Anonymous said...

Maaf cakap yea..org2 PAS umpama selak kain nampak tutttttt.

Menang jadi tunggul kayu kalah jadi abu.

PKR lagi tak tahu hujung pangkal Melayu ker Islam ker?

Anonymous said...

Mulai dari hari ni kita bagitahu anak2 saudara mara, jiran tetangga dan kerabat jauh dan dekat. Takde internet tolong sms. Cuba sedaya upaya beli produk Muslim.

Ini dah kes berat. Wajib kita perangi kapir laknatullah yang cuba nak binasakan ISLAM/MELAYU. Kalu bukan kita yang mulakan siapa lagi? Kesedaran bermula dari diri sendiri.

Sokong produk MUSLIM. Demi MUSLIM dan untuk MUSLIM.

Anonymous said...

PAS kan ker dia jurucakao DAP..

rimau melaka said...

MOHON SAPA2. NAK NIAGA KEDAI TAYAR SILA BUKAK KAT KAWASAN AYER KEROH , BUKIT KATIL, BKT BARU ATAU BKT BERUANG..

AKU MESTI SUPPORT PUNYA..TADI PUAS PUSING XDA PUN KEDAI TAYAR MELAYU..

BUAT MASA NI AKU PAKAI TAYAR BOTAK NI..TOLONG BGTAU MANA2 ADA AROUND MELAKA...OK..

Anonymous said...

Entah2 esok lusa PARTI BULAN keluar fatwa -

HARAM BOIKOT BARANGAN CINA dan JATUH KAFIR KALAU TAK MAKAN BARANGAN CINA.



Anonymous said...

Buat poster banyak banyak,, tulisan jawi 'buy chinese produk last' majukan semula tulisan jawi. Ayuh kita lakukan

Anonymous said...

Aku perlukan bantuan para sahabat....aku nak pasang air cond baru tp aku nak beli dari org islam...boleh sesiapa tolong kenalkandgn peniaga air cond beragama islam...aku tggal area bukit jalil...

Anonymous said...

Chinese = Jew of the East..

Anonymous said...

Chinese = Jew of the East..

SELAMATKAN MALAYSIA said...

KITA BOIKOT TERUS MENERUS. SEMUA ORANG ISLAM MELAYU MESTI BOIKOT KEDAI CINA KAPER. PASTIKAN DIBUAT SECARA BERTERUSAN DAN DIINGATKAN SECARA BERTERUSAN.

Anonymous said...

SUKA..SUKA ....SOKONG 10O%!!! kita akan nampak kesannya dalam jangkamasa sederhana atau panjang....beli kat kedai cina bila terdesak aje, kalau tak ada keperluan "urgent" simpan aje duit tu, jangan gatal2 nak belanja kat kedai cina....ajar anak2 anda sekali untuk utamakan product muslim/melayu..kerana kaum mata sepet ni dah lama tanamkan 'buy malay last" kepada anak2 mereka, kekalnya sentimen ini didalam tulang temulang mereka., tak payah nak tunggu kempen..mereka takkan beli dari peniaga melayu kecuali nasi lemak aje lah....

Unknown said...

Adakah dengan boikot barangan jualan peniaga cina maka mereka akan mengalah? Hahaha inilah kesilapan kita.. Walau apa pusingan perniagaan sekalipun.. Mereka tetap berada dia atas.. Apa yang perlu dibuat adalah meningkatkan bilangan peniaga2 melayu.. Peniaga ini haruslah bertindak untuk mengawal pasaran.. Mulakan dengan industri makanan..
Mee kuning, fish ball, kicap, cuka dan sebagainya.. Lantik satu agensi periklanan dan media untuk full blast perniagaan ini.. Dan seterusnya kembangkan dengan industri2 lain.. Seperti pakaian, perkhidmatan dan sebagainya yang melibatkan urusniaga harian.. Dalam masa 5 tahun, insyaallah kita akan lihat hasilnya.. Jangan buat kerja bodoh dengan memboikot membabi buta..

Anonymous said...

Betul tu.. CHINESE = JEW of THE EAST

Cina ialah YAHUDI di ASIA!

Anonymous said...

Kedai Tayar: Pelik Bin Ajaib

kenapa pihak koperasi pekerja kilang pengeluar kereta terlibat dalam penjualan runcit produk makanan?

bukankah lebih afdal kalau mereka terlibat dalam perniagaan penjualan tayar kenderaan?

Anonymous said...

Pencacai PAS klu bab ni mereka jd pondan.. 'warok' tiba2. Mereka hnya akan menyalak, show their existence bila kita ckp bab kutuk UMNO, rasuah, penyelewengan bla2..

sekor pencacai atas sebut pasal Awie dan San Miguel.. aku yakin tu org PAS pencachai najis DAP.. bila kita ckp soal ummah cpt2 mrk cr ruang utk divert-spin.. ini bangsa celaka punya..

Anonymous said...

Dah lama depa ni dok kafirkan orang...

Anonymous said...

ahmad albab,

kalau tidak ada pemboikotan macam mana nak timbul keinginan membeli produk Muslim?

contohnya di tempat saya ada banyak restoran Tom Yam tetapi pelajar U berhampiran lebih gemar melanggan restoran Tom Yam milik Dapig...apa jadahnya?

Anonymous said...

soohhhaaaiii peniaga cina racist bila mau turunkan harga barang aaaa ?? minyak sudah lama turuunnn

Anonymous said...

Dulu masa CIna DAP mula boikot produk Melayu bumiputera yang kononnya produk UMNO takde pulak Cina2 ni nk cakap kalau boikot ni merugikan negara. Tapi bila kita stat boikot produk keluaran dorang, tup, tup kata perbuatan ni akan merugikan semua.

This is what i've got to say:
FUCK YOU TIU NIAMAH CAU HAI, BABI!!!!
GO TO HELL!

Anonymous said...

ORANG MELAYU/ISLAM KENA SEPAKAT SEBAGAIMANA ORANG PENIAGA CINA SEPAKAT.

CONTONYA KRISIS KEKURANGAN GULA,SEBELUM HARGA NAIK SATU BANDAR KITA PUSING CARI GULA DIKEDAI CINA TIADA,PUKUL 1200T/MALAM KERAJAAN UMUMKAN HARGA GULA NAIK,PUKUL 9PAGI ESOKNYA BUKA KEDAI JE SEMUA KEDAI CINA ADA GULA.LOJIKAH DALAM MASA 8JAM SAJA PEMBEKAL GULA BOLEH EDARKAN KESEMUA KEDAI?

Anonymous said...

Seharusnya kita perbanyakan usahawan dan ahli perniagaan Melayu....nak makan pun pegi kedai Mamak ,nak potong rambut pun pergi kedai India sepatutnya Melayu harus berusaha lebih gigih dan bersaing dengan peniaga Cina....

Anonymous said...

BOIKOT DENGAN KONSISTEN!!!!

biar said...

tak lama lagi 5 org melayu akan berada dlm top ten billionair Malaysia.

Anonymous said...

bermula sekarang mana peniaga peniaga kechil bumiputra tak kira lah kedai kampong ke bandar asal dia melayu kerajaan harus tolong bagi modal untuk kembangkan perniagaan nya.Kerajaan telah banyak lambakan wang kepada bangsa cina yg tak tahu berterima kasih daripada bagi kat cina lebeh baik majukan bangsa sendiri dan lagi hapuskan senarai hitam bank yang mana org melayu paling ramai muflis kita semua tahu bank di punyai olih org cina di harap kerajaan hapuskan senarai hitam bank dengan kadar segera.

Anonymous said...

Pasaraya MAIDIN patut perbesarkan operasi. Di tempat terpencil, wujudkan lebih banyak mymaidin. Biar Maidin jd WALMART. TerbAEKKKK!

Langsi said...

Sokong Melayu terutamanya Melayu UMNgOk Be-eNd!

Dulu, kini dan selamanya... melayu je la dapat BR1M (Beri Rasuah 1 Msia) terus ANGGUK dgn penuh TOTOK untuk 5 tahun mendatang!!!!!

Melayu kampong dan Melayu Felda yg nyokong Be-eNd je la yg pure meLAYUnya!

Anonymous said...

Jadikan ini sebagai JIHAD:-) terhadap puak2 kafir harbi ini.

Anonymous said...

Tukar semua ceo yg menjaga dan diberi tanggung jawap untuk membantu usahawan 2 melayu... Caro ceo yg bukan kaki golf sb baru ada masa turun padang membantu dan mendengar keluhan usahawan... Pergi mampus dan jahanam semua ceo yg mengamalkan kroni bila membantu usahawan.... Mereka inilah yg malambatkan perkembangan ekonomi melayu

Anonymous said...

Bukannya tak beli cuma beli barang orang Islam. Bagi pekerja tu yakinlah rezki itu Allah yang bagi...bukannya orang cina. Allah sayang pada hambaNya yang yakin padaNya.

Ketika mula-mula nabi masuk madinah... nabi satukan umat Islam. Kemudian perkuatkan ekonomi islam yang dipegang yahudi dengan MEMBELI BARANG DARI PENIAGA ISLAM. Ini sunnah nabi...tak percaya lagi ke?

Anonymous said...

awas jika sesiapa kepasar tipu nuslihat peniaga cina,jika gerai ikan sebelah menyebelah melayu dengan cina,peniaga cina tidak akan meletakan tanda harga pada semua ikan tersebut,sedangkan gerai melayu meletak tanda harga,jika kita tanya harga ikan yg sama jenis selalunya kurang antara rm1-rm2dari gerai melayu lalu kita lebelkan melayu jual ikan mahal.

Anonymous said...

hello cakap jangan sebarangan. tokey cina kedai emas pun ambil duit brim tau..sebab puak cilaka ni business dari business kecil2 sampai juta2 sume tak declare dgn income tax.

ingat semua melayu ker kebulurkan duit brim? ramai yg tak dapat brim pun sokong BN/UMNO.

bukan macam sesetangah puak tu duit ambil baris depan lagi tapi bachol mengata...dasar hippppppokrit.



Anonymous said...

Peringatan : Peniaga Cina guna pekerja Indon dan Bangla jual sayur dan ikan dipasar malam.

Tokey menyorok belakang lori.

Anonymous said...

tahun ni saya nak isi borang br1m sebab dah bersara,saya dengar ada orang datang ambil BRIM naik kereta mewah siap pemandu sekali.

Anonymous said...

Yes,,, we are going to initiate the rasiscm.... Becoz u r the one who start it.

Ada faham.

ABC lancau...

Anonymous said...

Tahun ni kerajaan patut beri BRIM pada suri rumah yg sanggup berhenti kerja demi anak2 wpun berjawatan tinggi dan gaji beribu.

Nak suruh isteri aku isi borang dah hampir 6 tahun dia berhenti kerja demi kebajikan anak2. Selama tulah dia telah kehilangan pendapatan tetapnya demi pengorbanan pd keluarga.

Yang mana2 tak patut dapat singkirkan dari menerima BRIM. Terutama penyokong FUCKATAN yang tak pernah bersyukur.

Anonymous said...

Direk selling kembangkan ekonomi Ummah:

Apabila balik kampung saya selalunya akan borong produk-produk Mukmin (pau, sambal rojak, kraf tangan, sos, kicap, ikan dan udang) pada harga borong.

Balik ke Pokan saya akan jualkan pada rakan dan jiran pada harga runcit. Dengan itu saya dapat tingkatkan ekonomi sendiri, umat peniaga dan seterusnya Ummah.

Tolong kongsikan amalan ini pada rakan dan jiran anda. TK.

Anonymous said...

HPA banyak produk.....tapi masih market thru MLM...

Anonymous said...

buat apa saj yg menguntungkan asal turut serta baikot cina lahanat.

Anonymous said...

Kepada GLC,,,, kau jangan buat apa2 untuk tolong orang melayu..

Kasi mampus itu melayu...

Anonymous said...

alhamdulilah..ada hikmah disebalik PRU 13,anak anak melayu dah mula sedar betapa perlunya kita bersatu..bantulah peniaga2 melayu..tanpa kekuatan ekonomi kita kan dipandang hina..islam tak suruh umatnya dipandang hina..islam suruh kita jd kuat..mempertahankan negara supaya dipimpin oleh org islam adalah dituntut dalam agama..siapa yg ckp assobiyah tu otat dia org letak kat bontot.mood tengah happy skrg ni sbb org melayu ramai dah jd racist..aku bangga jadi racist..jerit kan kat telinga anak cina yg kita bangga jd racist.

Anonymous said...

kalau melayu susah sudah biasa,kalau GLC tolong melayu,mereka-mereka nilah yg mengigit kerajaan apa heran kalau x tolong!!

Anonymous said...

Sejak Cina DAP lancarkan boikot Gardenia lagi aku dah bengang. Syabas GAP. Ingat diorang je yg boleh menyalak, kita boleh diam je.

Aku pun dah guna taktik diorang. Depan senyum, belakang lu sendiri ingatla.. Sekarang ni pun Mydin hypermarket yg besar lagi best dah ada kat Jasin ni (rumah aku), pekan lama pun aku dah tak berapa jejak sangat. Dah berpuluh tahun dari zaman nenek moyang aku dah kayakan cina sampai ada yg gadai tanah pada cina (beli barang byr hutang- ntah2 kena tipu sebab melayu kampung dulu2 mana pandai baca), apa salahnya skrg kayakan bangsa aku pulak. Kurang2 bangsa aku byr zakat.

Masa aku pergi seminar TERAJU kat Penang, aku ada rasa bangga sikit sebab byk bangsa kita dah mula berkecimpung dlm bisnes (walaupun dalam peringkat merangkak).Ada yg buat kilang minyak pelincir pun ada. Kalau sesiapa nak rujuk senarai barang lagi, boleh rujuk kat agensi kerajaan macam MARA, TERAJU dan sebagainya.

-AKU MELAYU ULTRA... kerja pun kat kilang melayu jugak-

Anonymous said...

Mungkin doa2 peniaga bumi sdang d makbulkan tuhan......jadi jangan lah sombong bila dah maju nanti ye....
BUY MUSLIM FIRST!!!!

Anonymous said...

Jangan asyik berbelanja atau hanya membeli barangan berjenama. Biasakan bawa bekal ke sekolah atau ke tempat kerja. Kalu dah terbiasa automatic kita ingat untuk berjimat.

Raya dah nak dekat buat persiapan awal. Jangan tunggu saat akhir nak henjut beli barang masa jualan murah atau jualan hebat yg sebenarnya cuma stategi jualan semata-mata.

Yang tak perlu tukar jangan membazir. Tak perlu kuih muih penuh semeja kesudahannya lepas raya berkulat tak termakan.

Mulakan Aidil Fitri tahun ini dengan satu permulaan yang lebih berhemah dan berjimat mengikut syariat Islam. Elak pembaziran yg akan penguntungkan penjual Cina.

Sokong JAKEL, MYDIN, DAN PENGUSAHA PRODUK MELAYU.

ABC - ASAL BUKAN CINA.

Anonymous said...

Ikut sunnah nabi, nabi berniaga untuk memecahkan monopoli bangsa Yahudi. Nabi mengajar umat islam berniaga ikut jalan Allah, jgn menipu dalam sukatan timbang dan sebagainya. Tgk hadis byk yg cerita pasal berkaitan dgn perniagaan.

Anonymous said...

lepas pru sy baru beli selipar rm10 satu jer kat kedai cina..tu pun sbb putus tengah jalan..terpaksa beli..kalau tak, tunggu pasar malam boleh beli sama muslim..

teruskan jihad ekonomi..seimbangkan kembali ekonomi yg kini songsang..bagaimana muslim/melayu boleh ketinggalan dalam ekonomi sedangakn jumlah kita paling ramai?..jawapannya kita yang kayakan mereka..jadi skrg kayakanlah sesama kita pulak..kuasa membeli (mengkayakan org) ada pd anda..gunakan sebaiknya..jgn sampai negara di tangan kaum lain baru nak sedar, sudah terlambat..

bangun2 wahai bangsaku..

Anonymous said...

CINA SENDIRI YANG MENGAKU MEREKA TAK KAYA KALU TAK MENIPU.

BUKAK RUMAH URUT, JUDI DAN PELACURAN LEPAS TU DERMA PADA RUMAH KEBAJIKAN DAN BUAT CHARITY SANA SINI.

DUIT MASUK PINTU BELAKANG KOTOR, DUIT KELUAR IKUT PINTU DEPAN KASI BERSIH DOSA.

DASAR BANGSA PENGOTOR DAN KEJI!!

Anonymous said...

kawasan cina mereka maju berniaga..kawasan melayu mereka maju berniaga..pastu melayu nak berniaga kat mana?..

sebabnya kita support perniagaan mereka selama ni..kalau muslim/melayu berbelanja di kedai2 melayu/muslim kat kwsn melayu comfirm cina2 ni sakit perut..yela, sy perhatikan pembeli mereka 90% melayu..bayangkan kalau kurang tinggal 20%..jwpnnya bungkus..dan melayu/muslim akan lebih banyak berniaga dan maju dgn persaingan sihat..

teruskan membantu sesama muslim saudaraku..percayalah ini jihad ekonomi..kuat ekonomi, insyaAllah kuatlah Islam..

Anonymous said...

Alhamdulilah setakat ni tiada masaalah bab nak BOIKOT. Dah start sejak kempen BOIKOT yg DILANCARkan oleh puak DAPig terhadap GARDENIA.

Bulan ni stok makanan kering akan dibeli seratus peratus di MYDIN. Jauh sikit namun inilah jihat yang kene jugak lakukan.

Yang basah dipasar malam daripada penjual Melayu.

Anak sekolah memang dari tahun satu bawak bekal tiada masaalah. Aku sendiri lunch balik rumah sambil ambil anak balik dari sekolah dan terus hantar sek agama on the way balik kerja.

Insyaallah kalu kita tahu cara jalan yg betul tak banyak barang yang kita perlukan sebenarnya.

Anonymous said...

Sebagai mana pendirian GAP menegur Najib selaku Pengerusi UMNO selangor, Teman pun sekadar nak melontarkan pandangan la.... adakah kita pasti ker gerakan boikot nie mendapat kerjasama semua orang melayu???? Pilihanraya yang lepas sendiri telah menampakkan orang melayu masiih lagi belum bersatu.... dan paling teman musykil... kita (orang melayu) beriya nak boikot peniaga cina???? Apa rasa kalau diorang boikot orang melayu???? bukan boikot peniaga melayu... tetapi melayu itu sendiri... kedai kereta???? berapa kedai repair kereta melayu???? Hardware???? Peniaga cina terjejas dari segi keuntungan sahaja... KITA nak ronda satu malaysia nak kenal pasti mana kedai melayu????

Selama beberapa tahun mengikuti Blog Gerakan Anti PKR nie... langkah ini yang buat pertama kali secara rasional aku tak setuju....

Jangan ambik kira tempat korang ajer ada peniaga melayu contohnya... tempat orang lain belum tentu ada peniaga melayu...

Renung-renungkan.....

May 22, 2013 at 8:15 AM
-----------------------------------

Bang, nak berubah bukan boleh sekaligus.. sikit2 pun dah alhamdulillah , merangkak dari bawah. Kalau sebelum 100% barang kat rumah tu barang kedai cina, tukar jadi barang dari kedai melayu pulak, boleh reduce dari 70% jadi 50 % then 0% barang kedai Cina.

Promote kat sedara mara, kawan2 pentingnya jihad ekonomi ni. Byk cara boleh buat agar berubah, kalau nak la.

Pilihanraya dulu sebenarnya menunjukkan kerusi UMNO lebih tinggi dari PRU dulu, yg buat kerusi kurang sbb kalah di tempat MCA vs DAP/ PKR/ PAS. Ini menunjukkan melayu mula bersatu, dah kurang sokongan pada melayu PAS- PKR. Cuma undi Cina buat depa ni menang.

Anonymous said...

Sebagai mana pendirian GAP menegur Najib selaku Pengerusi UMNO selangor, Teman pun sekadar nak melontarkan pandangan la.... adakah kita pasti ker gerakan boikot nie mendapat kerjasama semua orang melayu???? Pilihanraya yang lepas sendiri telah menampakkan orang melayu masiih lagi belum bersatu.... dan paling teman musykil... kita (orang melayu) beriya nak boikot peniaga cina???? Apa rasa kalau diorang boikot orang melayu???? bukan boikot peniaga melayu... tetapi melayu itu sendiri... kedai kereta???? berapa kedai repair kereta melayu???? Hardware???? Peniaga cina terjejas dari segi keuntungan sahaja... KITA nak ronda satu malaysia nak kenal pasti mana kedai melayu????

Selama beberapa tahun mengikuti Blog Gerakan Anti PKR nie... langkah ini yang buat pertama kali secara rasional aku tak setuju....

Jangan ambik kira tempat korang ajer ada peniaga melayu contohnya... tempat orang lain belum tentu ada peniaga melayu...

Renung-renungkan.....

May 22, 2013 at 8:15 AM
------------------------

Rasanya takyah layan kot mamat ni. Ntah red bean pigs takpun melayu PAS-PKR yg dah kena brainwash.

Anonymous said...

Aku sokong beri barangan islam / melayu belacan first. Tapi kontraktor melayu mesti perform. Aku tengok kpntraktor masjid muadz bin jabal di taman setiawangsa terheges-terhegeh tukar tile tangga masjid.dah 2 minggu tapi tak siap. Kontraktor melayu buat rumah aku datang kerja jam 11 pagi, kuli indon lepak main telefon. Jadi peniaga dan kontraktor melayu berlu perform, baru hidup melayu. Satu lagi, GLC macam boustead perlu ganti bos minyak BHP dengan melayu!. Juga GLC lain - bosses mestilah melayu!

Anonymous said...

MYDIN - SILA BUKA CAWANGAN DI BENTUNG.

KEDAI 1MALAYSIA TIADA DI BENTUNG. CUMA ADA DI RAUB DAN TEMERLOH.

MENTERI BESAR SILA PECAHKAN DOMINASI PENIAGA CINA DI BENTUNG. TOLONG....INI KALI LAH.

DAH MUAK DAN BENCI DENGAN PUAK PEMAKAN BABI NI.




Anonymous said...

Anonymous said...

Please stop this madness. Are you trying to bring up racism over the country?

May 22, 2013 at 10:14 AM
-----------------------------

Why? Suda kecut perut?Lu suda mula dulu maa.. Lu lagi racist la, lu punya blog, lu punya FB, lu punya paper lagi lancau meh. Wa tau cakap cina meh. Itu namewee buat lagu hina azan pun melayu yg tahu cina translate, itu mangkuk ingat kita melayu tak tau. Lu edar risalah boikot Gardenia sana-sini, lu la langsi. Mau play with fire, so let's burn together.. hangus pun takpe. Tapi yg pasti lu hangus terus sebab konsumer banyak kitaorang dari lu punya bangsa.

Kita melayu berapa kerat saja yg kaya pun lu mau kacau, kita bagi lu orang kaya ramai2 tak de bising pun sebelum ini. Robert Kuok kaya sampai tak mau balik Malaysia duk Hong Kong sana sudah kenyang takde kacau dia senang lenang punya.

Skrg lu suda tunjuk taring. Kita pun ada taring jugak.. lagi besar dari lu punya.

-AKU MELAYU ULTRA-

Anonymous said...

Rasa-rasanya yg tak akan bekerjasama ialah dalam usaha murni ini semestinya pengikut tegar parti biji mata dan parti wau bulan. Sebab dah terang lagi bersuluh mereka ni penjilat DAP. DAP hidang babi panggang pun mereka bedal.





CJay said...

ada cina yang menghasut bangsanya untuk membenci melayu di SRJKC. orang Islam wajar mendidik anak2 sejak kecil untuk berjihad menegakkan Islam antaranya mengutamakan produk orang Islam. asuh sebagaimana kita rasa jijik dengan babi..

tokgaru said...

Hairan. Melayu sampai tak ada lansung semangat cinta bangsa sendiri. Apa ustad2 yang duk mengajar agama buat. Depa tak reti langsung nak tolong promote ekonomi sesama islam. Yang ustad2 ni pandai buat lawak masa sampaikan ceramah agama. Orang pakat gelak sampai tak kering gusi.

Ustad2 spesis ni elok masuk Raja Lawak Astro saja. Nak seru kepada perpaduan depa tak reti, nak seru kepada perpaduan ekonomi islam lagi lah tak reti. Yang depa reti cerita berulang kali fasal hukum.

Harap mesjid dan surau selepas ini kalau nak panggil ceramah cari lah ustad yang reti ekonomi pulak dan yang suka melayu bersatu. Ustad jenis tak reti ekonomi dan tak suka melayu bersatu, letak dalam senarai menunggu yang paling last.

Anonymous said...

aku juga telah ikut boikot nie..alhmdulillah tghari aku mkn nasi beli kat pniaga melayu...katakan tidak pado mkanan cino

Anonymous said...

Amin yarabbal alamin

Anonymous said...

Kalau nak seribu daya. Ko tengok cina, tahan dia berhenti berak je di stesyen petronas, namun isi minyak tidak sekali...! Jgn banyak alasan lah wei

Anonymous said...

Kalau ko bodoh pun pendamlah sendiri, tak payah serlahkan di khalayak. Period.

tobeng said...

Kalau ada 1 juta Melayu yang bijak dan join kempen kita dan katakan berjaya hindarkan dari berbelanja untuk kafir sebanyak RM200 seorang,kalau sebulan dah RM200 juta,setahun dah RM2.4 billion!!Wow!Bayangkan RM2.4 billion itu dibelanjakan kepada perniagaan Melayu Islam,berapa besar lonjakan ekonomi untuk muslim??

p/s:Line telefon,internet pakai celcom dan telekom.Kalau ada yg pakai kafir punya lekas2 tukar sekarang.

Anonymous said...

Saya rasa Felda dan FGV juga sesuai kerana mereka sudah miliki banyak barangan makanan serta sudah memiliki pengalaman mengurus kedai Felda di seluruh tanah rancangan. Tambahan pulak felda juga teruk diumpat keji oleh Red Beans Sial baru2 ni....! BCL ...!

Anonymous said...

Tak heran pun kalo ko tak ikut serta dgn kami, kalau ko melayu, memang tak sedar diri, kalau bukan, ko memang kayu api neraka. Kami tak heran....!

Anonymous said...

Abd Malik 0193664697 baik punya melayu..!

Anonymous said...

aku dah racist sejak darjah 4 lagi. Cikgu dulu2 selalu tekankn bhw melayu ketinggalan, susah dpt kje. Nak tak nak kena belajar sungguh2 smp masuk mrsm, masuk u. Wpun aku ada kelayakn profesional, aku terpaksa terus racist dan bertambah racist dgn gaya puak Dog And Pig ni. P/S: Anak Kecil Main Api..

Anonymous said...

Babi lu, sembelih pun aku taknak makan, haram...! Jijik...!

Anonymous said...

kalau kempen ni dah dapat momentum,
apa kata next tiap orang dari tiap kawasan list down kedai2 orang islam...kalau dapat buat apps handphone lagi bagus...senang nak rujuk..sape2 pandai teknologi boleh lah tolong buat..tersusun sket..hehehe

Anonymous said...

sambungan...kalau ada apps or website tuh..orang search aje dah jumpa..barulah berkekalan kempen..sebab tiap2 kali orang pk nak shopping dia search dekat situ..heheh

Anonymous said...

I AM A MALAY. I AM A MUSLIM. I AM RACIST, AND VERY PROUD ABOUT IT

Anonymous said...

Guru2 Cina dah lama racist. Masa aku form 3 lebih dua dekat lalu cikgu cina cakap murid melayu semua tak akan lulus SRP berdasarkan keputusan percubaan.

Masa keputusan SRP keluar cuma 2-3 saja Melayu yang tak lulus. Yang lain semua mara ke form 4.

Cikgu cina tu merah telinga bila tengok result sambil geleng kepala. Padan muka lu MR PANG. Muka lu sudah kene pelempang. Sebab tu aku memang original dah racist bukan sebab PRU13...tak boleh nak ubah sampai bila2.

Anonymous said...

ماريله کيت راماي٢ کيت بويکوت بارڠن درڤد چينا

Anonymous said...

Ooi..! x baik doa macam tu rezeki dia pun Allah yg bagi..aku pun boikot juga..niat tu kena betulkan utamakan saudara Islam sendiri...peace

Anonymous said...

kawan-kawan lagi satu masa beli air mineral, jangan beli air mineral yang diproses di jalan air kuning, taiping perak. Air mineral tu sungguh 'mineral' kerana atas bukit tu air kuning tu, kawasan perkuburan mereka. di bawah tu, air yang dicop dipacking di air kuning tula sumber air diambil. kawan2 bole recce sendiri area tu kalo x percaya.

Anonymous said...

Bercakap pasal belacan yang disediakan dan dijual oleh cina2, ko orang patut lihat sendiri macamana sepet2 tu buat. Belacan yu dijemur atas lantai beralas plastik dan anjing2 berkeliaran. Makah ada yg kena jilat dan kencing oleh anjing2. Pasal lalat langau tok sah ceritalah. Jijik. Nasib baik aku alergik dgn belacan.

Ko orang bokeh tengok sendiri kat kg nelayan cina2 di negeri perak. Kat bagan datuk tempat zahid patut dia halau aje cina2 tu.

Anonymous said...

Gap tolong bagitau tv3 jangan siarkan lagi iklan ali cafe. Aku benci betul tengok melayu2 dibodohkan dalam iklan pahlawan2 melayu yg mrngantuk dan malas. Cina babi sengaja gunakan iklan tu untuk hina melayu. Boikot tv3 juga kalau dia juga tak sensitif perasaan org melayu.

Badan korporat pun patut bcl juga.

Anonymous said...

Aku tiap-tiap hari kempen BCL nie. Kat colleagues, org bawah, org atas, org tepi, jiran2, anak2 sedara hatta emak aku kat kampung tu pun aku dah pengaruh. Baca kat Utusan hari ni, kita ada 17 juta org Melayu, katakan berbelanja RM100 setiap bulan di kedai Cina. Jumlah aliran wang Melayu RM1.7billion sebulan, kalau setahun RM20.4 billion. Banyak tu wei.. Aku nak scan copy dan email artikel bagus keluar kat Utusan (tajuk: Tiba Masa Org Melayu Berdikari) mcm chain email... Sokong BCL

Anonymous said...

Bagi jangka masa sederhana dan panjang aku cadangkan org2 melayu berhenti dari bekerja dengan syarikat cina.

Cuba cari kerja dgn syarikat melayu atsu india. Lagi elok cuba buat perniagaan sendiri.

Ramai2 kita rempuh badan2 kerajaan untuk menuntut kerajaan beri org2 melayu bantuan modal supaya boleh berniaga. Kerajaan melalui perlembagaan bertanggungjawab untuk membantu kaum melayu supaya tidak tertindas di bumi sendiri.

DEB gagal kerana perlaksanaan yg lembab dan tidak bersungguh oleh pegawai2 kerajaan yg datang ofis minum kopi dan baca surat khabar aja, lepas tu ambik anak balik dari sekolah, seminar, bla3...

Kalau kaum melayu dapat buka banyak perniagaan sendiri, kita tak perlu lagi syarikat2 cina bagi menjana ekonomi negara ini.

Jangan kita berpatah balik. Kita dah berjaya setakat dan cina2 dah mula perasan kita serius.

Jeffry kitigan sangat bodoh bila dia kata kita perlukan gula, tepung, garam tanpa supplier cina. Tak akan mati melayu tanpa cina. Kita akan impot dari luar klau cina tak nak jual kpd kita.

Anonymous said...


lepas PRU13 lahir sorang lagi ultra Malay anti-cina

aku

let the cina babi eat their own shit!

or eat their pig shit!

PIGS

Anonymous said...

Bumiputera mesti desak n tekan kerajaan supaya serius n segera naikkan ekonomi bumi jgka pendek n pjg. Pastikan kerajaan naikkn target penguasaan ekonomi bumi kpd 70% sbb bumi majoriti. Jangka pjg melalui pendidikan dengan memastikan kdgn sukatan pelajaran memasukkan praktikal perniagaan di lapngan. Lepasan sekolh menengah / kv diberi modal n bimbingan bterusan dari persatuan / ngo perniagaan bumi / agensi kerajaan. Kami muak klu kerajaan lembab dlm memahami sentimen n keperluan rakyat.

Anonymous said...

kenapa ye felda tak mau bukak hypermarket sedangkan Felda ada kekuatan ?

Anonymous said...

Aku ada satu idea. Kita buat mcm cara Kedai Motor TitiJaya kat Section 7 Shah Alam dulu. Kita pukul canang kalau ada mana pembaca blog ni yg rasa ada kedai yg selalu menipu. Kita war-war kan sampai kedai tu tutup.

Anonymous said...

Dgr cerita Ng babi YB Sekinchan tu ada kedai runcit kat Section 7 Shah Alam. Minta pencerahan

Anonymous said...

Siapa Yahadut Mizrah ? Adakah ada kaitan dengan bangsa ini kerana kalau dilihat dengan sikap mereka memang tidak syaki lagi

Anonymous said...

Cina kempen ABU habis habisan. Ditembuk, dipokok dan sebagainya ditulis ABU. Sekarang giliran kita tulis ABC dimana mana saja.

Anonymous said...

Aku rasa paling simbolik kalau nak boikot kedai cina adalah kat Shah Alam. Selama ni dia org bukak kedai kat kawasan Melayu kita tak kisah utk beli kat kedai mereka. Kalau penduduk Shah Alam boikot cina, nanti dia balik kampung dia boleh cerita satu kampung yg melayu mmg semua dah tak beli kat kedai dia

Anonymous said...

Siapa yang mulakan kalau bukan cina resia.

Anonymous said...

demi kuasa Anwar sanggup khianat kepada agama, khianat kepada bangsa sendiri dan khianat kepada negara ... orang Cina harus sedar kedudukan mereka.

Anonymous said...

lagi satu... mana orang melayu yang rajin melabur di 3 kedai dewa kuda, burung kakak tua dan dewa mcm naama aiskrim tu.. bawak2lah bertaubat... cina kaya.. dosa pun dapat... ini adalah realitu.. cuba tgk hari rabu, sabtu dan ahad... kekadang hari selasapun ada.. meh pakat tengok ramai2.. betul tak apa yg saya cakap ni...

Anonymous said...

Aku orang melayu yang terlalu rasis...

Lebih rasis dari cina lahanat sebab aku di ajar jadi rasis oleh pakar rasis cina lahanat..

Apa macam tentera kacang merah, mau lawan sama tentera selendang merah!!!!!

Anonymous said...

NI lah masanya melayu bumiputra menceburkan diri dalam peruncitan. Demand tengah tinggi ni.

Anonymous said...

Sy sokong kempen diatas dah lama kita tunggu perkara ini, sbg peniaga melayu selama ini benda ini menjadi duri dlm daging nak diluah mati emak tp persoalannya smpi bila kempen ini blh bertahan krn melayu mudah lupa, siapa yg akan sentiasa meningatkan kita, kita juga kena ingat mrk juga mempunyai strategi utk mengatasi perkara ini diharap setiap umat islam menyokong kempen ini dan berwaspada dgn taktik mrk..

Anonymous said...

Boikot, boikot jugak. Tapi apahal dgn Ah Long yang terang-terang tak pedulikan uandang-undang negara. Sana sini flyer, business card mereka terpampang di pintu rumah, cermin kereta, tiang lampu, lampu isyarat jalan, papan tanda jalan, pondok telefon awam dll. Kenapa kerajaan tempatan dan polis tidak bertindak?
Bukan susah sangat, no. h/p mereka kan terpampang? Pura-puralah nak pinjam. Saya khuatir ada di antara pihak berkuasa dah termakan budi tak? Inilah kelemahan Melayu.

tokgaru said...

Melayu Perlu UBAH

1. Pelanggan Melayu

Jadikan membeli dari kedai melayu dan memilih produk keluaran melayu sebagai budaya. Tanamkan dalam diri anak2 sejak dari kecil lagi, " adik meh tolong mama/abah pi beli garam cap Adabi kat kedai Pak Mat " dan jangan sekali2 beri arahan premitif " adik meh tolong abah/mama pi beli garam kat kedai Ah Kau ". Beri arahan yang khusus dan tepat kepada anak2 kita.

Orang cina dah lama didik anak2 mereka sejak kecil lagi benda yang semacam ni.

2. Peniaga Melayu

Menjual pada harga yang kompetetif. Kedai cina jual pada harga RM3.00, kedai melayu juga jual RM3.00. Kita tahu melayu mungkin kurang profit margin sebab pembekal beri harga yang berbeda diantara kedai melayu dengan kedai cina. Keadaan itu sebab selama ini orang melayu 90% duk support bisness cina. Tapi bila 90% melayu beralih support bisness melayu, bukan mustahil melayu akan ganti cina sebagai pembekal pula. Jika kita sabar, kita akan sampai juga ke tahap itu satu hari nanti.

Jadikan ucapan " terima kasih " setiap kali pelanggan datang membeli dari kedai kita sebagai budaya. Ucapan " saya jual " yang sering diguna pakai oleh pekedai melayu setiap kali terima wang bayaran daripada pelanggan adalah ucapan yang " out of date " serta tidak ada " nilai ekonomi ". Saya tahu ucapan ini diterapkan oleh para ustad dan tokguru yang tak mempunyai ilmu dalam bidang perniagaan... ustad/tokguru spesis tertinggal keretapi.

Saya paling tak suka paling meluat bila pemberian wang bayaran dari saya dibalas dengan ucapan " saya jual " oleh pekedai melayu. Selalunya saya tak jawab sepatah apa pun, saya ambil barang yang saya beli dah terus belah. Yang saya harapkan adalah ucapan " terima kasih " .. terima kasih kerana saya support dia punya bisness.

Susun atur dan perapian kedai, ini sangat penting. Kenapa orang sekarang suka berbelanja di Supermarket .. selesa, santai dan menenangkan. Cuba masuk kedai runcit melayu, berserabut macam sarang tikus.

Bahasa, senyuman dan layanan. Cina memang cukup berbudi bahasa kalau pasal bisness, muka manis sentiasa, senyum sentiasa. Budi bahasa cina ada " nilai ekonomi " .. tarik wang punya budi bahasa. Budi bahasa melayu tak membawa keuntungan ekonomi sebab melayu bila berniaga susah nak senyum, bahasa kasar, lagi2 lah kalau kedai dia paling maju .. sombong.

Banyak benda kalau saya nak cakap buruk melayu dalam perniagaan. Pengalaman itu saya kutip bila saya berurusan dengan mereka.

Saya pernah berkata kepada seorang budak melayu baru tamat belajar mechanical engineering dari pusat latihan industri milik kerajaan yang bekerja di bengkel baiki kereta, " cikgu yang ajar kamu ni, kalau dia sendiri buka bengkel baiki kenderaan, sekali orang hantar kereta ke bengkelnya lepas tu tobat orang yang sama tak akan hantar lagi dah ". Puncanya bila saya tengok cara dia nak memasang semula screw dan nut enjin kereta pun dah tak meyakinkan saya. Dan memang saya tak pergi lagi dah selepas itu... tobat.

Kesimpulannya kalau melayu terutamanya golongan peniaga TAK BERUBAH, jangan salahkan orang melayu bila orang melayu sendiri tak support bisness melayu.

Anonymous said...

anon 10.13,
ya sy setuju dgn anda. peniaga melayu kena ingat, pelanggan yg masuk ke premis perniagaan mereka ibarat tetamu. dalam islam kita dituntut untuk memuliakan tetamu kerana mereka membawa rezeki. jadi kalau tetamu yg datang rumah kita boleh muliakan dan mmg amalan semulajadi masyarakat melayu, knp sikap yg sama kita tak boleh ambil dalam melayan pelanggan2 kita? pelanggan dah sah2 bawak masuk rezeki sbb mmg berniat untuk beli kalau sekadar tgk2 pun xpe. hari ni dia mungkin x beli x cukup duit ke, atau belum smp masanya lg tp esok lusa siapa tau? oleh itu tolonglah peniaga melayu. pelanggan = tetamu kita.

jentayu

Anonymous said...

BUAI LAJU-LAJU
SAMPAI POKOK SENA
BELI BAJU BARU
DARI KEDAI CINA.

BUAI LAJU-LAJU,
SAMPAI POKOK SENA,
APA DALAM BAJU,
SEKUNTUM BUNGA CINA.

ANTARA PANTUN YG SERING DINYANYIKAN ORANG KAMPUNG SEMASA MENDODOIKAN ANAKNYA DIBUAIAN.

APAKAH INI PENYEBAB MELAYU SENTIASA BERGANTUNG KEPADA PENIAGA CINA,

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 208   Newer› Newest»