Thursday, May 23, 2013

BOIKOT KEDAI CINA SAMPAI BANKRAP ! AYUH MELAYU , BANGKITKAN JIHAD EKONOMI.



TERLALU banyak sudah orang bercakap politik. Tiap-tiap hari cakap politik. Seorang kawan berkata bukan tiga tahun orang kita bercakap politik, tapi sudah 15 tahun kita bercakap politik. Tahun itu dikira sejak Anwar Ibrahim dipecat daripada Kabinet dan UMNO.

Selama itu juga orang Melayu ketinggalan. Sehinggakan nak jual sarung telefon bimbit pun, tiada seorang anak Melayu yang mampu menjualnya.

Jika ada yang menjualnya pun mungkin di luar lingkungan kawasan saya.

Hari ini kita mahu bercakap mengenai Jihad Ekonomi. Apa itu ekonomi, jangan kita tengok ekonomi yang besar-besar ala milik taikun-taikun besar itu.

Kita lihat yang kecil-kecil dulu. Kerana yang kecil ini pun belum selesai lagi. Perniagaan kecil-kecilan yang perlu kita taburkan di seluruh pelosok negara. Ke seluruh cabang bandar, ke seluruh simpang kampung dan barisan kedai-kedai ternama.

Kita buat contoh persaingan kedai minyak Petronas dan Shell. Di mana tercacaknya Petronas di situ ada Shell. Di mana ada Shell di situ ada Petronas.

Oleh itu, di mana ada kedai runcit Cina di situ mesti ada kedai runcit Melayu, di mana ada kedai hardware Cina di situ mesti ada kedai hardware milik Melayu.

Di mana ada kedai mamak, di situ ada kedai nasi Melayu. Di mana ada kedai cermin mata Cina, di situ ada kedai ‘spek’ Melayu, dan begitulah seterusnya.

Baharulah ada persamaan. Baharulah adil dan saksama. Orang lain tak boleh marah kita kerana negara ini adalah negara demokrasi yang mengamalkan free enterprise atau perdagangan bebas.

Malangnya sekarang ini ia tidak adil, sehingga nak beli Kain Kapan orang mati Melayu Islam pun kena ke kedai runcit milik Cina. Nasib baik sekarang ini ada kedai-kedai Maidin. Itu pun namanya Maidin, mana dia nama Awang, Dollah, atau Mamat?


Mulai sekarang kurangkan cakap politik yang memeningkan kepala dan menyakitkan jiwa raga.
Mulai hari ini kita bercakap mengenai jihad ekonomi.

Kita kuasai kedai-kedai menjual telefon bimbit yang menjadi kegunaan ruji rakyat Malaysia sekarang. Bayangkan kini di Malaysia ada lebih 35 juta telefon tangan. Saya menaip Cuit ini pun menggunakan Blackberry.

Tapi persoalannya, siapa yang menjualnya? Berapa peratus orang Melayu yang mendapat untung di atas penjualan telefon itu?

Jangan dicakap telefon, kulit sarungnya pun susah nak cari penjual Melayu.

Minggu lalu saya menulis mengenai isu kulit sarung telefon ini. Banyak respons yang saya terima menerusi e-mail dan panggilan telefon.

Orang yang saya tidak kenal pun bersusah payah mencari nombor telefon bagi menghubungi saya. Mereka tersintak dengan pendedahan itu. Mereka baru tersedar daripada lamunan cakap politik yang menguasai pemikiran mereka selama ini.

Orang yang hidup siang-malam dalam politik - haiwan politik - sudah tentu mahu orang terus bercakap mengenai mereka. Anwar sudah tentu syok apabila orang bercakap mengenai dia, siang dan malam, baik secara kasar, buruk atau baik.

Anwar tak kisah selagi orang terus bercakap fasal dia, kerana selagi orang terus bercakap fasal dia, maka dia akan terus hidup.

Anwar hanya akan mati jika media, orang ramai, orang Malaysia, tutup terus cerita mengenai dia.
Sebaik-baik sahaja media blackout Anwar, maka hari itu adalah hari kematiannya.

Orang Melayu harus pandang ke hadapan. Sepuluh tahun dari sekarang, apa yang mereka sasarkan. Selagi negara ini masih dalam tangan mereka, ayuh berjihadlah ke arah kesejahteraan ekonomi.

Ayuh kerajaan bantulah. Ayuh taikun-taikun terkaya Melayu seperti Tan Sri Azman Hashim, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary bantulah orang Melayu.

Ayuh syarikat-syarikat Melayu, GLC, bank-bank terajui anak Melayu, bangunkan segera usahawan kecil dan sederhana orang Melayu. Jangan berkira dengan mereka. Ini adalah jihad.

Ayuh orang-orang kaya Melayu wujudkan NGO-NGO Jihad Ekonomi Melayu, bukan lagi NGO politik Melayu yang sudah ada melata.

Ayuh graduan-graduan dan alumni UiTM yang lahir atas Dasar Ekonomi Baru -- yang merata terlibat dalam keusahawanan sekarang - gerakkan jihad ini segera.

Ayuh budak-budak MBA Harvard Melayu, gemblengkan kreativiti bagi memulakan jihad ini. Ayuh pensyarah-pensyarah bisnes dan perniagaan Melayu, babitkan diri dalam Jihad Ekonomi ini. Jangan cakap kosong, realisasikannya.

Ayuh-ayuh tebarkan usahawan-usahawan kita di seluruh gedung-gedung perniagaan besar di ibu negara. Sedarkah kita pemuda-pemuda Cina menguasai sektor-sektor perniagaan runcit elektronik di Plaza Pudu dan Low Yat adalah kerana mereka dibantu oleh sesama mereka. Taikun-taikun mereka membantu mereka. Mereka tidak memerlukan kerajaan.

Ayuh DBKL, sediakan lebih banyak ruang kedai untuk mereka berniaga.

UDA, ayuh kembalilah ke falsafah asal. Jangan terus tidur. Buat banyak lagi Kompleks Pertama atau Sungai Wang Plaza untuk orang Melayu. Bela mereka dan asuh mereka.

Ayuh pihak pembangunan Iskandar, jangan biarkan orang Melayu sekadar pemerhati kehormat. Bagi peluang dan bimbing orang Melayu berniaga di situ.

Dewan Perniagaan Melayu jangan asyik bergaduh merebut jawatan. Ayuh bangkitlah majukan ekonomi Melayu dan bukan untuk tengkolok sendiri.

Ayuh ustaz-ustaz, jangan lagi mahu menjadi terkenal dengan sandiwara politik. Ubah mind-set orang Melayu Islam kita untuk berjihad ekonomi pula. Ia adalah sunnah Rasulullah SAW. Sudah lama kita berpolitik.
Satukan ummah kita dengan Jihad Ekonomi. Ingat 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan. Itu sunnah Nabi, tapi mengapa kita alpa?

Jika mereka boleh buka kedai beg tangan LV, Hermes, Maison Martin Margiela, Berkin atau jenama baju pereka terkenal Alexander McQueen, Dolce&Gabanna, Stella McCartney, Rebecca Minkoff - jangan lagi kita hanya pembeli dan pemerhati, kita juga harus menjadi pemilik kedai, pemegang lesen agensi dan menjualnya.

Wujudkan lagi factory outlets di seluruh negara yang dikuasai oleh orang Melayu. Wujudkan Bandung di Bukit Kayu Hitam (BKH), misalnya. Jangan cakap ia mustahil wahai MB baru Kedah, Mukhriz Mahathir. Ia adalah jihad. Lakukan jihad ini, Mukhriz!

Biar orang KL, Ipoh, Penang atau dari Dannok atau Hatyai atau dari Bandung sendiri berkereta dan berkapal terbang ke Changlun untuk berbelanja dan membeli barangan jenama mahal dengan harga murah. Bagi pekerjaan kepada saudara-mara kita di kampung-kampung miskin di situ.

Jika ke New York kita sanggup pula berkereta sejam untuk berbelanja di Woodbury Common Premium Outlets di Central Valley - wujudkan juga gedung yang sama di luar KL. Tapi syarat jihadnya: ia harus dikuasai oleh kita. Selagi kita berkuasa, apa masalahnya? Mustahilkah?

Hairan mengapa Johor Premium Outlets bukan milik orang Melayu? Hairan mengapa dalam Suria KLCC bukan kedai-kedai milik kita? Janganlah bercakap di Pavillion, One Utama, atau di Bangsar Shopping Center dan lain-lain.

Apakah kita ini berbeza daripada mereka? Apakah kita ini pemalas berbanding mereka? Apakah kita ini selama-lamanya akan menjadi window-shoppers yang hanya melihat, tapi tak mampu membeli? Sedih, sedih.
Jangan lagi kita menjadi saksi, jangan lagi kita menjadi pembeli, jangan lagi kita terus dibuli.

Jika mereka yang sudah menguasai ekonomi mahu menguasai politik pula, apa salah kita yang masih menguasai politik, kontrol ekonomi pula.

Ayuh, jika mereka nak buat a surprise checkmate kepada kita dalam PRU-13 ini, kita pulangkan semula buah keras kepada mereka.

Kita kuasai pula ekonomi, kita surprise pula mereka. Wujudkan lebih banyak peniaga kecil dan sederhana Melayu - peruncit dan pemborong - serta jutawan-jutawan Melayu Bumiputera. Ubah kawasan miskin Melayu kepada lebih selesa, senang, kaya dan akhirnya, mewah.

Berdosa kita jika jihad ini gagal. Ke neraka jahaman kita jika jihad ini tidak dapat dijayakan. Ayuh bangkitlah...



© Utusan Melayu (M) Bhd 

81 comments:

Anonymous said...

kwn aku pandai ckp cina..

dia kerja dgn cina ... satu hari dia terdengar mrk bercakap sesama mereka

org melayu ni bodoh .. apa sahaja kita jual mereka beli.. masa tu dia ditingkat atass.. cina2 ditkt bwh...mereka tergelak2 selepas itu.. masa tu dia lepasan spm gred 3 je..dia nekad ambik semula spm dan sampai dpt degree...

ambil.la pelajaran.. tiada mksud kenang budi pd mrk. kenang budi. ni terkenal kat bngsa melayu je..

Anonymous said...

ź

Selangor DAP chief Teresa Kok said her party is standing firm with its decision to seek four seats in the Selangor state executive council, and hinted that all four nominees are Chinese, Sin Chew Daily reported.


, Sin Chew Daily reported.

Anonymous said...

Mereka kata kita beli apa saja...benartu tapi kita ubah BELI APA SAJA KAT KEDAI MELAYU

Bangsa Melayu harus berjihad dlm semua arah. Pemimpin juga harus berjihad mengubah diri.. Tidak lagi mementing dan mengayakan diri sendiri. Berbagilah kekayaan sesama bangsa Melayu.

Pemimpin harus melihat semua gaji di semua level dr bawah. Jgn hanya melebihi satu level..eksekutif...itulah bibit kemarahan org bawah. Yg salah KERAJAAN.

Kalau gaji mereka tinggi....kita berharap mereka semua belanja di kedai Melayu..ekonomi org Melayu juga bertambah

Anonymous said...

Psl monopoli perniagaan hp, kenapa dari dulu kerajaan tidak menjaga kuotanya?

Rahmat Alim said...

Kat Mydin USJ nak jumpa mata sepet membeli-belah payah, kalau yang ada ramai Sabahan aje. Kalau nak tengok mata sepet ramai kat booth jual handphone je. Mydin Mohamad kena fikir macamana nak bantu sesama Muslim, cadangan saya berilah insentif kepada peniaga Muslim yang ingin menyewa booth selain memikirkan keuntungan sahaja. Kepada peniaga muslim, tulis besar-besar "USAHAWAN MUSLIM 100%", In Shaa Allah kedai anda menjadi pilihan.

malayoo mudah lupa said...

Aku cadangkan Lembaga Zakat ujud kan hyper market Islam dan produk org Malayoo di utamakn harga barang harus lebeh murah darimhypermarket biasa dan hanya Malayoo sahaja di benarkan berbelanja disitu

Anonymous said...

aku setuju dgn pandangan bro malayoo. peranan puz/ peranan keperasi masjid perlu diperluaskan.peringkat awal akan ada makhluk perosak yg menjuih. tp insyaallah segalanya tidak mustahil. bagilah sekupang dua kalau tak bleh bg seringgit. duit tabung masjid byk tp megah ditulis dan dipamer kutipan mingguan/bulanan. ekonomi umat islam melayu kukuh tp x da sapa yg berani fikir luar kotak. tahniah gap sebb cetuskan revolusi kuasabeli melayu .

Anonymous said...

Sekadar makluman atas info yg saya ada. Awas air mineral di semua stesen minyak petronas di seluruh negara sedang menjual air bangkai cina kepada seluruh org islam .punca air di air kuning taiping berhampiran dgn kubur cina. Jenama yg mereka pasarkan spritzer dan mesra kalau di petronas. Minta semua hati hati dan kita desak petronas peka

Anonymous said...

Saya bekerja di bank Islam and sampai bank Islam pun, babi nak monopoli jugak. Pi lah keja hong leong ngan public bank ataupun bank konvensional. Bagilah orang Islam keja di bank Islam. Ni tak, sampai Bank Islam diorang nak monopoli.

Anonymous said...

Saya bekerja di bank Islam and sampai bank Islam pun, babi nak monopoli jugak. Pi lah keja hong leong ngan public bank ataupun bank konvensional. Bagilah orang Islam keja di bank Islam. Ni tak, sampai Bank Islam diorang nak monopoli.

Anonymous said...

Boikot bank cina, insurans cina, travel agen cina. Sebark kat semua. Kita teruskan macam diorang lakukan selama ni

Anonymous said...

CINA KAFIR KALAU BOLEH SEMUA YANG ADA DI MALAYSIA INI DIA NAK SAPU.. SEDAR-SEDARLAH MELAYU YANG SELAMA INI HANYA PANDAI MEMBANGKANG KERAJAAN DENGAN MENURUTI APA DAPiGS BUAT......

YANG AKAN MENGALAMAI/MENGHADAPI MASA DEPAN IALAH ANAK CUCU KITA SEMUA ORANG MELAYU.....

Anonymous said...

Aku RASIS tegar... Tak salah kan!!!!

Jangan beli kat kedai cina lahanat

Pergi mampus sama cina

A B C L = aku benci cina lahanat...

Anonymous said...

Melayu. Melayu. Me Layu.. Me layu... Layu.. Layu

Anonymous said...

Setuju dengan apa yang diperkatakan oleh GAP.

Jika kita lihat dengan terperinci akan dasar DEB, ianya adalah satu konsep dimana mengajar Melayu supaya berdiri sama tinggi, atau lebih tinggi lagi dari bangsa yang lain dalam dunia perniagaan - tapi majoriti memandang konsep itu dengan cara yang amat salah.

Matlamat Ekuiti 30 Peratus itu memang tidak akan tercapai dalam kurungan DEB, tapi dapat dicapai jika Melayu berfikir di luar kotak, dan agresif dalam membina empayar perniagaan - inilah salah satu peluang Tersebar yang pernah dicipta oleh UMNO selaku peneraju utama Pentadbiran dan Kepimpinan Negara - Dan ianya amat dibenci oleh Taikun-taikun Cina dan DAP sendiri.


Kita bicara akan soal perniagaan Mamak, saudara seagama kita, tapi jika difikirkan, kalau mereka ini mampu lakukan, mengapa tidak kita?

Seperti dikatakan oleh GAP - negara ini bebas, sesiapa pun mampu untuk berniaga, yang menjadi soal, berjaya atau tidak sahaja. Tapi, malangnya, satu pemikiran telah ditanam dalam pemikiran anak bangsa kita, yang dimana, jika anak bangsa kita ingin lakukan sesuatu, pasti ianya tidak berjaya, cuma dengan bantuan kerajaan sahaja ianya akan berjaya.


Terus terang, Melayu sememangnya sudah manja dengan subsidi dan segala bantuan kerajaan, semua benda nak disuapkan, ini bahaya.


Kebangkitan inilah yang ditakutkan oleh DAP dan taikun-taikun cina.


Jika kita bicara soal kebangkitan Politik - ianya terikat dengan pelbagai hal.

Tapi kita bicara soal kebangkitan JIHAD EKONOMI - dimana kita bangkit dan membina ekonomi dan perniagaan kita. Inilah yang paling tepat.


Kita harus lakukan yang terbaik dari cina itu sendiri dalam hal perniagaan. Seperti farmasi - majoriti yang terlibat dalam perniagaan ini adalah orang cina, dimana segala macam ubat dijual, tanpa kita ketahui akan halal atau tidak. Bayangkan kalau orang kita yang memegang perniagaan ini - sudah pasti kita sebagai umat islam, tak akan ragu-ragu dalam hendak membeli.

Mentaliti Melayu perlu ubah - buangkan corak perniagaan yang berasaskan seks, nafsu dan kekuatan tenaga batin. Sudah cukup dengan ubat kuat, ubat ketat lagi sedap. Ubat abang suka etc etc... ini semua adalah sampah.


Umat Islam semakin bertambah - dan tidak hairanlah jika pada masa hadapan kelak, Pasaran Utama dan Ekonomi dalam dunia akan dipegang oleh Umat Islam.

Kita Melayu yang beragama islam harus bersatu dengan saudara seagama kita, india muslim etc, kita harus jadi Pelopor dalam kebangkitan Jihad Ekonomi, dan langkah pertama adalah UBAH diri kita dengan tidak mengharap dari mereka Cina, dan bantu orang kita dan juga saudara kita dalam membeli di kedai mereka.


Ini bukan sahaja berkenaan Soal survival bangsa kita dalam hal berkaitan ekonomi, tapi ini soal Kebangkitan ISLAM juga.


Kita harus konsisten dalam hal ini, dan jangan anggap ianya hanya sekadar tindakan pembalasan dengan apa yang berlaku pada 5 mei yang lepas. TIDAK!

Kita harus bersyukur - kerana semua yang terjadi oleh Allah SWT, itu ada hikmahnya. Dan salah satu Hikmahnya adalah - kita harus bangkit dan membangkitkan Kebangkitan Jihad Ekonomi.


Bangkit saudara ku, bangkit dan ikatkan kain dikepala, dan angkatlah harapan dan perjuangan yang berat itu dibahu mu agar dihari kemudian, semuanya akan tercapai dan memberikan kejayaan dunia akhirat.

Anonymous said...

sebelum ni orang melayu telah digelar bangsa subsidi,

apakah selepas ni bangsa melayu akan di rebranding dengan bangsa murah dan free?

lihat saja'cogankata'PRU 13,turun harga serta percuma,dijadikan tarikan.

jualan murah,potongan harga telah lama dijadikan senjata oleh peniaga cina menarik pembeli melayu,mereka tau itulah kelemahan melayu pantang dengar benda murah yg sebenarnya tidaklan murah.

kesimpulanya BCL & BBC tindakan yg tepat!!!!!

Anonymous said...

kami sekeluarga sudah lama memulakannya..anda semua bila lagi? ayuh! kuatkan ekonomi umat Islam. BUY MUSLIM FIRST!!!!

Anonymous said...

Saya beli dan utamakan kedai dan produk Bumiputera dan Islam...

Anonymous said...

Sokong...BUY MUSLIM FIRST!!!!

Anonymous said...

Salam...Elakkanlah wang kita terpakai untuk kegunaan maksiat dan kegunaan rumah ibadat mereka dengan berurusan jual beli dengan bangsa CINA ini..."bersekutu dengan jahat,maka jahatlah juga hukumnya"...BUY MUSLIM FIRST....

Anonymous said...

tolak kedai cina. secara tak langsung dpt bantu perniagaan melayu/bumi dan india.

Anonymous said...

Cadangan saya, kita jangan bergantung kepada institusi untuk bukak hypermarket. Cara tu xbagus krn akan tk strong, lebih banyak sikap penting diri dlm pengurusan akan berlaku.

Yang paling berkesan ialah anak Melayu sendiri buka secara sendirian berhad. Lahirkan tokoh korporat berbanding tunggu kerajaan.

Tokoh2 yg telah berjaya boleh gunakan Dewan Perniagaan Melayu/Islam sbg platform awal mendapatkan sokongan.

Insya Allah.

Servant of God said...

Boikot barang Cina, boikot!

Anonymous said...

ini yg cina plan utk ge14


In the next 5 years a lot of youth in this country will be eligible to vote and will be registering to vote. A good percentage would have moved to cities and towns to work and use the new address for voter registration. PR has to encourage these voters to register at the address of their parents in the villages. Since a good portion of the youth are going to vote for the opposition, their votes will help PR to win the rural seats.

Anonymous said...

lihatlah sikap Cina yg berterusan memprovokasi Polis dan UMNO. Wpun keputusan PRU13 sudah diwartakan hari ini, sikap mereka yg mahu merampas tampuk kuasa negara mencerminkan mereka cukup JAHAT. Proksi2 mereka dr bangsa Melayu spt Adam Adli menjadikan gerakan ini lebih berjaya jika pihak kerajaan tidak bijak atasi.

Kekerasan merupakan jalan mudah tetapi mereka akan menang moral dan juga media antarabangsa pasti menyebelahi mereka.

CINA mesti diajar cukup2 mulai skrg. Lumpuhkan ekonomi mereka sekuat2nya.. istiqamahkan gerakan BCL, jgn lemah smgt. wujudkan forum dan website utk terus suburkan gerakan BCL ini.

Insya Allah dgn kedatangan Sya'ban-Ramadhan dan Syawal, inilah waktu terbaik krn umat Islam akan berbelanja lebih, pastikan setiap ringgit kita 'berkualiti' kpd ekonomi Islam!

Allahu Akbar!

Anonymous said...

Insya Allah kalau semua Melayu /Islam bersatu dalam kempen ini hanya kedai Cina tertentu sahaja akan hidup . Rasakan.

Anonymous said...

HARAP PARA PENIAGA MELAYU YG DPT DUIT BYK NANTI ...NAK BELI KERETA ...JGN BELI KEDAI CINA PLAK..

MAIN JUDI
DSBNYA...

KENA PESAN MEMESAN APA SBB KITA BUAT BEGINI

abir said...

Ingatlah MELAYOO yg berjiwa anjing spt Adam Adli.. hari ini kamu huru harakan tanah air dan masyarakat utk keuntungan KAFIR HARBI, satu hari nanti balasan HURU HARA akan berlaku juga pd org2 mcm kamu..Allah SWT pasti akan beri balasan.. hidup kamu2 tidak akan senang dan tenteram.. doa org2 yg tidak turun di jalanan sntiasa dipanjatkan pd Tuhan krn kami benci pd perkara yg bertentang dgn MAQASID Islam!

Jika kamu berjaya jatuhkan kerajaan yg dipilih SAH pd PRU13 nnt..ingatlah KAMU JUGA AKAN DIJATUHKAN KEMBALI DGN HURU HARA dan CARA YANG SAMA wahai penjilat2 BLACKOUT-DAP-Adam Adli!!

Allah SWT itu MAha Adil.. jgn melawan TAKDIR Allah.. NAFSU itu menipu kamu..

Anonymous said...

KOUTA BUKANLAH JAMINAN PEMECAH MONOPOLI PERNIAGAAN HP,JIKA SIKAP ORANG MELAYU SENDIRI TIDAK BERUBAH.SEBAGAIMANA KOUTA 30% SAHAM SYARIKAT YG DIPERUNTUKAN OLEH KERAJAAN KEPADA MELAYU/BUMIPUTERA.

APAKAH MELAYU MASIH MEMEGANG 30% SAHAM SYARIKAT-SYARIKAT TERSENARAI DIBURSA SAHAM?

Anonymous said...

mamat is coming!

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH, NEGARA KITA DH ADA BAPA KEMERDEKAAN, BAPA PEMBANGUNAN, BAPA KEMODENAN DLL. HARAPAN BESAR RAKYAT KINI IALAH AGAR DS NAJIB BERUPAYA MENJADI BAPA JIHAD EKONOMI BUMIPUTERA. LG PUN DS NAJIB MEMANG PAKAR EKONOMI. JK BERJAYA MELONJAK N PERKASAKAN EKONOMI BUMIPUTERA KPD 70%, JASA DS NAJIB AKAN DIKENANG HINGGA AKHIR HAYAT DAN SAMPAI KIAMAT. KAMI TAK SETUJU JK TARGET EKONOMI BUMI HNY 30% (DEB), AMAT LEMAH N JD MINORITI EKONOMI N MANGSA BULI N MELUKUT DI TEPI GANTANG DI TANAH AIR SDR N X RELEVAN. KAMI NK TENGOK ADAKAH PEMIMPIN KERAJAAN BN PEKA KPD GELODAK JIWA N KERESAHAN BUMI SEKARANG. JGN PEMIMPIN BUAT2 BODO ATAU PEKAKKN TELINGA N BUTAKAN MATA. INGAT! PRU14 HNY 5 THN SJ LG.

Anonymous said...

BERMULA TAHUN INI SAMPAI BILA BILA JANGAN BENARKAN KAKI KITA MENJEJAKI WALAU PUN KAKI LIMA KEDAI MEREKA DAN JANGAN MEMBELI DIKEDAI MEREKA ORG MELAYU TELAH BANYAK KAYAKAN MEREKA HINGGA MENJADI JUTAWAN JADI KITA TIDAK MAHU ORG CINA DUDUK DITEMPAT TERATAS TERKAYA DI MALAYSIA JADI ORG MELAYU HARUS PULAU MEMBELI BARANG BARANG DIKEDAI CINA ORG MELAYU PUN PANDAI BERNIAGA KERANA MODAL ORG MELAYU LUPAKAN UNTUK BERNIAGA JADI PADA KERAJAAN DULUKAN ORG MELAYU KEPADA BANGSA CINA LUPAKAN SAJA UNTUK BANTU MEREKA BANGSA INI TIADA TAHU BERTERIMA KASIH.

Anonymous said...

Sikit2 nk bergantung kpd Kerajaan..ini mentaliti org Melayu yg mesti kena ubah.. semua nk harap Menteri lancarkan atau buat. Cina dh berjaya tnpa jd PM pun.

Kita mesti bijak..jgn sikit2 nk suruh entiti kerajaan yg 'suapkan' kita hal ekonomi.. bangunlah sendiri.. krjn dh buka JALAN cukup luas!!

Banyak tindakan dan program DS Najib dh selari dgn gerakan BCL sejak PRU12 lagi. Kita jd org Melayu ni cubalah cerdik sikit.. faham sikit. Kalau Putrajaya announce WE SUPPORT BCL dan sama2 LANCARKAN BOIKOT CINA.. itu BODOH dan GILA namanya, dasar pelaburan dan eknomi akan runtuhlah, saham2 akan merudum, akhirnya jdlah perang kaum, tk bijak dan tk strategik lawan musuh. itu 'bunuh diri' dan bunuh kuasa yg ada.

Kita yg bergelar 'bilis' inilah kena gerakan BCL, bilis yg beribu akan jd berkesan dlm lautan jika bersatu.. dn bila kita dh bergerak, org2 kt atas tu faham...menteri pun faham..adalah nnt pintu2 rahsia yg akan terbuka.. korang ni apesal BENDUL sgt? nk lawan musuh takkan nk bawah batang pisang je.. senjata mau bijak lah..

Tiru mcm Cina la.. on paper WE SUPPORT Najib maaa..but election time we know how to kencing NAJIB..

Abiruni said...

Ya tuan, Alhamdulillah..sejak PRU13 smpai skrg sy belum jejak lagi MANA2 kedai CINA KAFIR!!

Sy cuba gerak tnpa perlu ke kedai mereka... Alhamdulillah Allah tnjuk jalan, rupanya banyak sumber kedai Melayu yg kita tkpernah support dn tahu..inilah HIKMAHNYA!!

Anonymous said...

Para pendemo di hadapan Balai Polis Jinjang sanggup menggelar para polis melayu "Melayu bangsat ,melayu bodoh" tahukah anda warga PDRM sanggup bekorban nyawa bagi memastikan keamanan negara ini berada pada tahap yang sepatutnya, mereka tidak pinta untuk dianugerahkan dengan pelabgai pingat kebesaran tetapi atas semangat jati diri sayangkan negara mreka sanggup bekorban nyawa demi mempertahan negara yang tercinta ini,sedangkan duit gaji bulanan yang diperolehi dibelanjakan untuk kaum keluraga , mengesekolahkan anak-anaka dan sebagainya , janganlah kita lupa pengorbanan warga PDRM ini kerana tanpa pasukan ini sejak dari dulu lagi kita tak mungkin dapat menikmati keamanan pada hari ini

Anonymous said...

ultras melayu;
salam saudara melayuku...BOIKOT 7 eleven, kenny rogers,starbuck coffee dan segala macam bisnes di bawah BERJAYA Group ( vincent tan ownered)...BOIKOT roti HIGH 5 & segala macam produk dr company STANSON silver bird bakery sdn bhd..(ownwer anak sedara vincent tan)...7-Eleven dh lama wat diskriminasi roti gardenia...roti gardenia hnya dibenarkan jual roti putih,brakethru...roti coklat,jagung,roti vanila x dibenarkan...tp roti high 5 habis sume depa jual...x caye try survey 7-E..tgk section antara roti gardenia ngn roti high 5...bnyk lg diskriminasi diorang wat...nk tau try la keja ngn 7-E...

bekas staff 7-E

Anonymous said...

nuar pulak BAPA DEMONSTRASI. kah kah kah

ujang said...

aku nak buka.kedai tayar..sapa nak joint..xda satu pun kedai tayar sini badigong..

sebenar businesa ni bukan pikir nak kaya

tapi create wealth contoh ...jk xda kedai tayar rakyat akan susah..takan nak soroh kerajaan buka kedai tayar..pastu kutip cukai kedai dia sendiri..

busines mesti ada rasa nak tolong org lain /rakyat..

kat situ xda org jual air..kita jual air...org boleh minum

kat situ xda kedai petrol..kita jual minyak...org dpt isi..

masalah org melayu ni.. org bukak.kedai tayar. maju. dia bukak.kedai tayar..

sebab apa? sebab nak.kaya.nampak maju..

org melayu xnak pikir create weath for the nation..

org buka kedai tayar..kita pikir apa lg. yg kuorang..haa kedai assesory..kan cantik salin lengkap melengkap..

xkan korang xperasaan.. makcik ni bukak kedai makan nasi campur ..dia pun buka nasi campur..pass tu gaduh.. taruk bomoh sekali..

org melayu ni kena hijrah.bawak makan angin luar negeri..tgk ni kedai aiskrem..kedai roti..kedai tile mozek..mana ada org buka sama..


sekian..utk org kita

Anonymous said...

Minta kerajaan perbanyakkan kedai runcit 1 Malaysia,...felda boleh sama2 membantu kempen BUY MUSLIM FIRST ni dengan memperbanyakkan D-mart market...BUY MUSLIM FIRST.....sebar2kan....

Anonymous said...

kt area perak ni bisnes pakai SANTAU BOMOH masih lg dikira official.. utk jatuhkan peniagaan Melayu sama Melayu..

haha ini generasi Melayu haramjadah yg masih idup mcm jahiliyah.. xrase lngsung rezeki tu dr Allah, bkn krn pesaing.

Harap2 pendakwah2 dan ilmuan Islam teruskan pencerahan kpd Melayo2 jenis ini, punca mslh utk kebngkan bisness.. penyakait HASAD DENGKI pastu berkawan pulak dgn BOMOH/syaitan.. mesti hapuskan penyakit ini dulu sblm mau berjaya!



Anonymous said...

memang awal2 ni rasa susah sikit nak cari peniaga melayu..

mcm aku, seminggu round habis kawasan bandar area tempat aku semata2 nak cari kedai melayu. perit jugak pada awalnya. tapi masuk minggu ni dah senang dah..ye la..dah tahu exactly kat mana lokasi peniaga2 tersebut..senang2 je pegi tempat tu..

yang penting dari diri kita sendiri. hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih!!!

Ahmad Albab said...

La xtau ke bank islam siapa punya? Ko punya cfo yang punya.. Itu singh la.. Melayu sebagai tirai je nak cover.. Tapi dia shareholder paling besar..

Anonymous said...

SETUJU ! SETUJU ! SETUJU ! KEPADA SESIAPA YG KAYA TOLONG BUKA KEDAI KOMPUTER ATAU HANDSET/ALAT GANTI.. BANYAK DUIT ANAK2 MUDA DAN PELAJAR U TERCURAH PD CINA DLM BISNES NI

Ahmad Albab said...

Jangan cepat gelabah.. Kontrak-kontrak kerajaan siapa yang kawal sekarang? Hanya percetakan dikhaskan utk bumiputera.. Itupun ramai yang sub kat printer cina.. Diorg ada skim pinjaman perniagan khas utk kaum dia.. Interest 1.5 % je.. Melayu ada? Melayu bila tgk org lain maju mulalah gelabah.. Cari bomoh.. Bawak mulut burukkan peniaga lain.. Sikap ini perlu berubah! Tamak dan dengki wajib dibuang dalam diri orang melayu dan barulah melayu akan maju..

Anonymous said...

PRU 13 rupe2nyer mmberi hikmah pada kite org Melayu...selama ini kite cukup 'manja' n trlalu bergantung pada kjaan BN n kaum piggy dlm ekonomi...

Penolakan besar2an piggy2 thdp pemerintahan org Melayu umpama kepala kena ketok dgn tukul...org Melayu yg selama ini leka di buai kenikmatan hidup akhirnya sedar dari lena...

Alhamdulillah..Allah masih sayangkan org Melayu,,di beri kite melihat dan sedar akan keALPAAN kite ..namun skrg jomla kite bersatu memprtingkatkan kmbali maruah , ekonomi n kuasa kite..

Kalo kite org Melayu/Islam xperjuangkan agama, bangsa n negara kite xkn nak harapkan puak 'ah beng' utk membela kite...

Jom kite bersatu dgn melakukn jihad ekonomi dulu..insyaAllah bila ekonomi kite kukuh, kuasa n agama akan turut berkembang seiring...

BUY MUSLIM FIRST = JIHAD EKONOMI

Anonymous said...

jangan hangat hangat tahi ayam je...aku sokong,,sokong sangat sangat..sekurang kurang kita buat aktiviti boikot produk cina ni sampai 5 tahun lagi atau terus kekal sampai bila bila..aku dah buat lama dah,dah belasan tahun dah...ok mula sekarang 15 juta rakyat melayu islam di malaysia ni janji jangan beli lagi barangan produk cina atau lebih tepat jangan masuk lagi kedai cina,,,kecuali dah tak ada pilihan,,.cuba 5 tahun.

Anonymous said...

meleleh gak air mata baca tulisan 'cuit' ni..memang menyentuh perasaan..

teruskan bantu peniaga2 muslim..petang semalam singgah satu kedai muslim brg dah makin banyak..pastu yg best siap dah ada mee basah, kueteow org islam buat..

jadinya bila peniaga melayu maju, secara x langsung pengeluar makanan halal islam juga boleh maju sekali..selama ni mana mereka nak letak?..kalau letak kedai cina sah2 bukan tempat2 strategik..mesti letak belakang2..mana nak laku?..

teruskan jihad ekonomi, melayu/islam boleh..insyaAllah..sampai bila kita nak ketinggalan dlm ekonomi dlm negara sendiri?..gunakan sebaiknya 'kuasa beli' anda

Anonymous said...

anda jihad ekonomi bermakna anda jugak naikkan barangan halal..

bayangkan skrg berapa banyak makanan halal kafir yg keluarkan..btl2 halal ke tu?..anda pasti?..bukankah lebih baik tangan2 yg mengucap bismillah keluarkan barangan halal?..

jom teruskan jihad ekonomi..

Anonymous said...

Apakah agenda boikot ini akan berterusan atau seketika saja . Melayu ini mudah lupa kerana sifat baik hatinya , kasihannya , memberinya dan toleransinya . Demi kelangsungan agama, bangsa dan negara ia sepatutnya berjalan terus tanpa henti . Melayu hari ini harus bangkit menjadi pemerhati dan pendesak agar setiap tindakan kerajaan ataupun syarikat-syarikat GLC meminggirkan hak Bumiputera . Peneraju GLC yang tidak mempunyai agenda Melayu dipaksa turun . Kita tidak mahu lagi kecoh seperti KFC yang hendak dijualbeli sedangkan Tan Sri Muhammad Hashim mempertahankannya. Ayuh , kita desak setiap GLC mainkan peranan mereka . Paksa mereka kembali kepada asas penubuhan . UDA ditubuhkan untuk apa ? Petronas - panggil kembali Hassan Merican menerajuinya . ABC , BBC dan BCL teruskanlah tanpa kenal erti penat dan lelah . Tahniah kepada yang menganjurkannya . Saya sokong 100% . Jangan peduli apa Pak Menteri kata kerana rakyat lebih tahu apa yang berlaku dibawah . Hari ini kita guna kuasa kita menyekat kemaraan pengkhianat bangsa.

jijan mali said...


Biduk berlalu, kiambang bertaut.

Penduduk Malaysia mesti bersatu terutama sekali bangsa teras iaitu ISLAM, MELAYU DAN BUMIPUTRA. Ayuhlah kita kuatkan semula ekonomi ISLAM, MELAYU dan BUMIPUTRA. Kita dah tahu siapa gunting dalam lipatan kita sekarang ini. Sedar lah bangsa ISLAM, MELAYU DAN BUMIPUTRA semua. AYOH KITA BERSATU UNTUK MALAYSIA TERCINTA!!!!!!

Anonymous said...

ayuh bangkit bersatu "buy muslim first" hidup melayu kita mampu mengubahnya..

Anonymous said...

Sesiapa yang ingin menggunakan perkhidmatan aircond pemasangan dan servis yg 100% milik dan pekerjanya juga bumiputra, sila gunakan pekhidmatan syarikat EKANIAGA AIRCONDITIONING. Berpejabat di Rawang, dengan lingkungan perkhidmatan meliputi Rawang dan Lembah Kelang, dan dah lebih 10 tahun in the business. Saya telah menggunakan khidmat servis aircond utk rumah saya baru2 ni...memang lebih berkualiti dari cina.(saya tak pernah pakai servis air cond melayu sblm ni) Servis pekerja Ekaniaga ni lebih menyeluruh (thorough) dan berkualiti .Pekerja/technician juga beruniform, tak macam pekerja cina , yg macam cina bukit je...Contact numbers: 03-60217522, 60211316, 019-3496777,013-3790776, 012-9401415. Selamat mencuba....

Anonymous said...

Sesuatu bangsa lain yang tak sedar tentang Bangsa melayu apabila dikhianati dendamnya tak sudah...

Anonymous said...

BUY MUSLIM FIRST!!

Zaeydee said...

Aku dah mula dahhhhh...anda bila lagi....BUY CHINA LAKNATULLAH LAST...

Anonymous said...

aku dah bertekadsampai mati aku dan anak cucu aku i'allah BUY MUSLIM FIRST, BUY CHINESE LAST

Anonymous said...

Piggy belum trase lg kesan boikot ni..sbb tu mreka terus bONGKAK atas jalan raya..
kita jgn lemah. byk motivasikan diri.. tonton filem2 yg berikan motivasi dan rintagan dlm sesuatu battle.. Insya Allah kita ada ALLAH, kita ada DOA.. kita ada PAHALA wpun sebezar atom kebaikan...

abaikan penjilat2 Piggy dr kalangan PAS dan PKR.. anggap mereka hanya berjasadkan Melayu tp ruh mereka sudah Piggy..

moga2 dpt hidayah.

Anonymous said...

Orang melayu jgn semua nak jual nasi lemak tepi jln aje.. Farmasi
. Aksesori kereta.. Hardware.. Handphone.. Laptop.. Semua cina aje yg jual.. Kite kena diversified.. Sorang jual roti.. Sorang jual tepung..Satu bukak bengkel satu bukak kedai alat ganti.. Supply and demand side untuk semua jenis produk drpd paku skru garam atap genting jubin... Semua kena ada penjual org melayu

Anonymous said...

9/10 sumber rezeki adalah datangnya dr perniagaan, yg percaya akan hadis tersebut adalah org2 cina, knp org melayu islam yg percaya pd rasulullah saw tak percaya pd hadis tersebut? Aku graduan itm yg berniaga sejak thn 95. Pd mulanya susah utk aku berniaga krn kekangan dr keluarga yg mana lps grad mesti kerja mkn gaji, minda ini yg harus diubah dulu. Kpd para ibubapa yg anak mrk minat berniaga tolonglah bg sokongan tak kiralah kelulusan mrk tinggi melangit sekalipun, jgn ingat org berniaga tak perlukan ijazah, anak2 cina zaman skrg sudah menikmati hasil perjuangan nenek moyang mrk terdahulu manakala kita br nak meneroka, kalau tak bermula dr skrg smpi bila pun takkan berjaya. Org melayu kena keluar dr kepompong jual nasi lemak tepi jln just utk sara hidup, bila duit dah mencukupi mrk pun tak berniaga lg, berniaga sepatutnya dijadikan kerjaya walau bagaimana susah sekalipun kerja mesti diteruskan. Mmg lumrah adat berniaga penuh dgn cabaran ttp itulah perjuangan, kalau berniaga ni senang nescaya ramai org yg akan berniaga, jiwa kena kental, semangat kena kuat, dan jgn putus asa. Setelah 18 thn berniaga br skrg aku menikmati hasilnya, dan anak2 ku juga akan mewarisi perniagaan ku kelak satu hari nanti tanpa perlu bersusah payah mcm aku, terpikir juga byk bidang yg hendak di lakukan tp apakan daya tgn tak smpi, kalau dulu Al Arqam melakukan jihad ekonomi yg menyebabkan org cina tak senang duduk tp skrg siapa pula, org islam kena ingat setiap brg yg org islam tak ada jual maka menjadi fardu kifayah utk kita mewujudkannya kalau tdk kita semua menanggung dosa. Fikirkan2 lah org yg dok melaung sana sini nak buat islam buatlah perkara ini dulu. Ingatlah ekonomi adalah sumber kekuatan tambahan yg utama selepas taqwa dan iman...

Anonymous said...

Antara kelemahan org melayu bila meniaga layanan pada customer 3rd class.. Muka sikit punyer kerek.. Layan nak tak nak.. Atau pun nak layan customer pilih bulu... Customer nak dtg kedai pun meluat.. Jadi perkara pertama peniaga melayu ni kena belajar.. Senyum smpi telinga. . Merendah diri depan customer.. Layanan kena tiptop.. So perkara wajib untuk kursus keusahawanan ialah untuk groom peniaga melayu.. Aspek ambik hati dan delivery pada customer

Anonymous said...

Ya aku setuju.. Cukup2lah kerajaan keluarkan graduan universiti yg bergantung pada makan gaji. Sudah tiba masanya kerajaan keluarkan graduan yg bila tamat belajar mereka ini jadi majikan
. Buat business.. X semua graduan perlu pada kelayakan akademik.. Kite juga perlukan graduan melayu yg mahir dlm pertukangan... So die boleh buat perabot dll. . Jual atas jenama bumiputera.. Maksud aku kita perlukan ramai graduan melayu yg terer pasang jubin.. Mengecat.. Sebab mentaliti kita kalau upah melayu buat rumah.. X cantik dan kemas mcm cina..

Anonymous said...

Tadi saya pergi ke kedai (Cina) nak survey harga barang. Harga barang bukan kawalan banyak yg berubah. Satu contoh: Air minuman dlm tin keluaran cina, dulu harga rm 2.30, sekarang rm 2.10. Harga air minuman dlm tin keluaran melayu, dulu harga rm 2.30, sekarang rm 2.40.... Mcm mana tu?. Dia manipulate harga....

Anonymous said...

Jom kita senaraikan produk/perkhidmatan yg jrg kita tgk org melayu jual.
1.Farmasi
2. Bengkel exhaust
3. Aksesori kereta
4. Baja
5. Bahan pembinaan
6. Supply produk salon
7. Kedai veteriner
8. Kilang jahit baju
9. Makanan dan produk binatang peliharaan

Anonymous said...

Orang kita jgnlah seorang jual kete semua nak jual kete..itu yg jdi santau menyantau tu..

abdul halim romli said...
This comment has been removed by the author.
abdul halim romli said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Boikot Boikot Boikot. Jom kita pi duduk dlm hutan. ha... Ha. Haprak punya amno. 56 tahun biar bangsaku melarat macam ni..

Anonymous said...

Aku dah lima tahun boikot dan aku akan terus boikot barangan dan penjual cha. Boikot, boikot, boikot!

Anonymous said...

Saya ada petua untuk kedai Melayu tahap ikan bilis nak maju. 1.Pastikan ketepatan waktu buka dan tutup kedai.sebelum kena sumpah nak meniaga ke tidak ni.. 2.Pastikan duit kecik cukup.Elok2 nak belanja di kedai anda jadi ke kedai Cina sebelah pulak.. 3.Jangan suka ambik duit dilaci kedai, duit modal tu dah jadi duit minyak kereta nanti salahkan toyol pulak..

Anonymous said...

DAH HAMPIR TIGA.MINGGU.TAK.BELI DI.KEDAI CINA.
HORAY,.HORAY.....
LEPAS INI CUBA SEBULAN
LEPAS ITU SETAHUN
LEPAS - lepas tu SELAMA-LAMA. Jijik tengok cina mcm.muka babi
horay, horay, horay......

Anonymous said...

Ye Ye Ye
setuju setuju setuju
saya pun nak ikut

Anonymous said...

AYUH JIHAD EKONOMI!!!

SETIAP LEBIHAN HARGA NIATKAN SEDEKAH!!!

BERBELANJA SAMBIL BERAMAL DAN MENDAPAT PAHALA!!!

BERBELANJA DENGAN NIAT DEMI AGAMA ALLAH!!!

PASTIKAN MUSLIM BERBELANJA LEBIH DARIPADA 50% GAJI BULANAN KE POKET MUSLIM!!!

Anonymous said...

sekarang boikot sedang berjalan.. hidup melayu

Mohd Hafiz Jamaludin said...

Saya beranikan diri untuk beli kedai yang mungkin boleh beroperasi 2 thn lg. Niat sy ingin buka kedai handphone dan service. Wlupun sy tiada ilmu berniaga tp demi jihad ekonomi islam, sy akan teruskan cita2 ini. Sy sedang mencari pemilik kedai handphone melayu yang boleh beri tunjuk ajar. Email sy: mhjwcy1683@gmail.com

Bukan Melayu tapi Mengembang said...

Sesetengah Melayu jadi alat perkakas Nuar untuk hidupkan Cina sebab Melayu terkenal kurang insaf diri..sering tidak sedar,otak Layu,kayu, mudah lupa,selalu alpa. PAS contoh terbaik kebodohan dan kedungunan Melayu. Jangan marah

hirysma ceramicstiles said...

assalamualaikum semua. saya buka kedai jubin disenawang, n. sembilan. selama saya buka kedai jubin ini tak pernah seorang cina pun beli jubin di kedai saya. kalo ada yg masuk kedai dia tgk dekat dinding kedai ada ayat al quran mesti cina tu terus angkat kaki. ada juga cina yg tanya ini kedai melayu ka? pekerja saya kata ya kedai melayu terus cina tu angkat kaki. tapi yg saya rasa terkilan ada juga melayu yg menjatuhkan melayu. ada melayu yg terang2 bercakap baik beli dekat kedai cina diseremban lg bagus. tapi saya takkan mengalah pada cina. saya akan tetap teruskan perniagaan jubin ini. dan saya tahu di n. sembilan hanya saya seorang sahaja melayu yg membuka kedai jubin. (06-6717262)

hirysma ceramicstiles said...

assalamualaikum semua. saya buka kedai jubin disenawang, n. sembilan. selama saya buka kedai jubin ini tak pernah seorang cina pun beli jubin di kedai saya. kalo ada yg masuk kedai dia tgk dekat dinding kedai ada ayat al quran mesti cina tu terus angkat kaki. ada juga cina yg tanya ini kedai melayu ka? pekerja saya kata ya kedai melayu terus cina tu angkat kaki. tapi yg saya rasa terkilan ada juga melayu yg menjatuhkan melayu. ada melayu yg terang2 bercakap baik beli dekat kedai cina diseremban lg bagus. tapi saya takkan mengalah pada cina. saya akan tetap teruskan perniagaan jubin ini. dan saya tahu di n. sembilan hanya saya seorang sahaja melayu yg membuka kedai jubin. (06-6717262)

Anonymous said...

saya ingin menjadi medium barangan untuk ape2 sahaja seperti handphone, handbeg,baby clothing,barang2 elektronik,komputer , adult clothing untuk sesiapa yang ingin berniaga di online. saya ingin menubuhkan satu website untuk promote barangan2 orang melayu. jika ader sesiapa berminat sila la email ke foreznikhud@gmail.com
ni percubaan saya yang pertama kerana saya yakin orang melayu boleh berjaya .


Anonymous said...

Macam mana pula kalau kes seperti berikut, niat nak tolong sesama Melayu. Contohnya suruh tukang jahit Melayu jahitkan baju-baju yang nak dijual. Tapi semua jahanam. Berlaku 2 atau 3 kali. Lepas tu buat tak tahu janji duit masuk. Bila hantar kat tukang jahit Cina hasil kerja memang berbeza. Sukar mencari cacat-cela. So, dalam keadaan macam ni adakalanya saya sebagai Melayu sendiri tiada pilihan. Untuk dapatkan kepercayaan balik memang susah. Bukan tidak diberi peluang tapi mereka sendiri yang mensia-siakan peluang yang dihulurkan.

asun nismo said...

Mesti wujudkan pengimpot, pengeluar dan pemborong melayu Islam...
Kalau bukak kedai tayar tapi stok ambil dari tokeh bukan melayu Islam tak jadi apa gak..

asun nismo said...

Mesti wujudkan pengimpot, pengeluar dan pemborong melayu Islam...
Kalau bukak kedai tayar tapi stok ambil dari tokeh bukan melayu Islam tak jadi apa gak..