Thursday, May 16, 2013

BOIKOT SAMPAI BANKRAP BISNES CINA : MOHON MARA DAN PUNB (PROSPER) KELUARKAN LIST PENIAGA MELAYU !


blog gerakan anti pkr memohon jasa baik pihak MARA, TEKUN DAN PROSPER untuk menghantar email kepada pemilik blog ini...

akan senarai para peniaga peruncit dan pemborong bangsa melayu untuk memudahkan umat islam membeli barang mereka lantas MEMBOIKOT MAMPOS kedai cina..

kepada khairy jamaludin aka menteri err apa apa lah....

kau tu pengerusi PUNB yang jaga PROSPER..
mohon kau keluarkan senarai peniaga peruncit dan pemborong melayu yang ada dalam list PUNB..


65 comments:

Anonymous said...

Mampuih depa nak hantar sebab depa dapat komisyen daripada peniaga Cina lepas tu tuduh kerajaan rasuah

Jose Rizal said...

Kedai Rakyat 1 Malaysia mohon di perbanyakkan terutama di kawasan melayu . Buat masa ini tidak ada Kedai Rakyat 1 Malaysia di kawasan saya .

Anonymous said...

Di BBBangi pun x ada kedai 1Melayu

Anonymous said...

PERLU DIINGAT KAUM MANAKAH PEMBERI RASUAH PALING RAMAIIII. KALAU TAK ADA YANG NAK BAGI RASUAH TENTU YANG MINTAK RASUAH TAK ADA. KESIAN ORANG LAIN MAKAN NANGKA ORANG LAIN DAPAT GETAHNYA.

Penembak Babi said...

Ayuh teruskan momentum kita semua memboikot barangan cina harbi. Allahuakbar............

Anonymous said...

Anwar Jemput Amerika Pulihkan Demokrasi Malaysia Dengan Peperangan

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wnYk2eGEWW8

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat akan menyerahkan bukti mengenai penipuan yang didakwanya berlaku dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu kepada Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.

Berucap dalam Himpunan 'Black 505' di Kuantan malam tadi, Anwar berkata Pakatan mahu kuasa besar itu menjawab mengenai kemenangan BN yang didakwanya turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.

"Oh, katanya tadi Obama telefon kepada Datuk Seri Najib. Tak apa, tak ada masalah. Tapi saya nak beritahu kepada Presiden Obama... Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq.

"Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan dan (kita) nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya baru-baru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.

Bukan demi demokrasi akan tetapi demi nafsu untuk menjadi Perdana Menteri, Anwar akan lakukan apa saja dan sanggup menggadaikan nyawa rakyat demi kepentingan dirinya sendiri, Anwar memohon bantuan Amerika supaya apa yang berlaku di Iraq turut dilakukan oleh Amerika keatas negara kita Malaysia.

Jika "Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq", apakah Anwar juga sedang menunggu Amerika melancarkan perang keatas Malaysia ? Selagimana Anwar bebas meroyan selagi itulah negara tidak akan aman bahkan kemudaratan yang lebih besar mungkin akan berlaku...Anda Mampu Mengubahnya

3:04 PM, May 16, 2013

Penembak Babi said...

Aku rasa GAP, macam ni lah. Buat senarai perniagaan yang terang-terang dimiliki, dihasilkan dan diedarkan oleh kaum dap. Macam barangan runcit, kedai-kedai runcit, minimarket, supermarket, hypermarket, kopitiam, kedai perabot, kedai pakaian, kompleks membeli-belah, kedai kasut, pakaian, emas, restoran, kedai servis automotif dan berkaitan, kiosk henfon, kedai fotostat, jual alat tulis, kedai gambar, fotografi, kamera, dan banyak lagi.

Senang cerita, ko bukak satu lagi post minta semua commentor kongsi idea kategori perniagaan kaum dap yang kita boleh boikot buat selama-lamanya.

Cencaluk said...

Salam.

Apa aku nak kata ialah aku taksempat nak baca artikel mengenai kaum ah beng ni naikkan harga barangan sebagai membalas kekalahan mereka dan mensabotaj kepimpinan Najib.

Pada aku tindakan menaikan harga barangan yang dilakukan oleh peniaga dan pemborong cina adalah tindakan membunuh diri sendiri.

Adanya KRIM, TUKAR dan MYDIN serta banyak lagi pasaraya menjadikan semua rakyat mempunyai banyak pilihan so buat le apa sahaja untuk mensabotaj ekonomi negara mereka tetap takkan berjaya lainlah jika 10 tahun dahulu mungkin ianya boleh berjaya kerana rakyat tak banyak pilihan melainkan membeli dari mereka walaupun mahal.

KEPADA RAKYAT MALAYSIA GUNAKAN KUASA KITA IAITU KUASA PENGGUNS UNTUK MENJATUHKAN MUSUH EKONOMI KITA IAITU KAUM CINA.


Jeepers Creepers said...

kj tu slow...dalam isu peniaga melayu di KLCC dan Alamanda, dah lama orang bising tapi dia buat bodoh..lagi 2 3 bulan nak pru hari itu, barulah dia buka mulut bising bising..itupun sikit je lah..lepas tu senyap balik..

kesian orang melayu yang jadi peniaga..sudahlah dianiaya orang cina..orang melayu pun sama aniaya mereka..

Anonymous said...

Selain memboikot bisnes kaum babi kuning ni, aku harap semua pengusaha kedai makanan Melayu mengambil teladan dari restoran-restoran mamak. Tengok kenapa ramai Melayu suka lepak dan makan di kedai mamak sebab :

1) Cepat layan pelanggan dan ambil order.

2) Cepat kemas dan lap meja dari pelanggan yang dah habis makan.

3) Makanan dan minuman cepat siap dan sampai.

4) Ada layar besar untuk tengok bola.

5) Mesra pelanggan dengan panggilan 'bos'.

6) Korang tambah la sendiri.......

Peniaga Melayu jangan jadi bodoh nak orang kita sokong bisnes korang tapi belajar lah macam mana nak tingkatkan kualiti layanan kepada pelanggan. Premis perniagaan mesti bersih, kemas, selesa. Makanan dan minuman pun sedap dan enak. Pekerja pakai uniform, bersih, kemas dan mesra pelanggan serta rendah diri. Tauke pon sama-sama lah bekerja layan pelanggan jgn asyik nak duduk kaunter tunggu pelanggan buat bayaran. Belajar dari kopitiam cina dan rstoran mamak kalau nak bisnes maju.

Anonymous said...

Kedai Hardware Melayu tak de !...pembekal nya tetap Cina juga!

Anonymous said...

KORANG PAKATLAH BOIKOT JGN GUNA HANDPHONE,TAB,TABLET DAN KOMPUTER,SEMUA BARANGAN PERNIAGAAN ORANG2 CINA..ADA BERANI!BOLEH BUAT KERJA TAK.JGN BERKOKOK SAJA TAPI USAHA TAK ADA.

Penembak Babi said...

Aku cadangkan MARA buat projek pembinaan beberapa shopping mall khas untuk jual produk gajet elektronik seperti smartphone, handphone, PC desktop & laptop, PC tablet, camera DSLR & digital, printer & ink, accesories yg berkaitan. Bagi peniaga-peniaga Melayu buka bisnes mereka di sini.

Aku yakin ramai anak-anak muda Melayu kita akan join bisnes gadget elektronik macam ni. Buka shopping mall ni di bandar-bandar besar seperti KL, Shah Alam, Johor Bharu, Melaka, Ipoh, Georgetown, Alor Setar dan banyak lagi. Letak satu jenama shopping-shopping mall ni. Bagi nama komersial ala-ala barat tapi dalam dokumen dibangunkan oleh MARA.

Buat promosi, iklan, hebahan ini adalah tempat untuk anak-anak muda Melayu dapatkan produk elektronik kegemaran terbaru di pasaran. Semua jenama seperti APPLE, SAMSUNG, LG, SONY ERICSSON, NOKIA, DELL, ACER, HP, LENOVO dan sebagainya boleh didapati di sini. Ini sekaligus akan meningkatkan ekonomi Melayu dalam bidang ini yang sekarang masih dikuasai oleh kaum babi kuning.

Plan ni mesti dibuat dalam tenpoh setahun dua ni sebab aku tengok kebanyakan customer paling besar yang beli produk-produk elektronik ni dari kaum babi kuning ni adalah kaum Melayu kita. Dah sampai masanya kita fikirkan satu plan untuk 'langgar' monopoli kaum ni. Apa salahnya sekarang peniaga Melayu merebut peluang pasaran produk elektronik sebegini dari kaum mereka sendiri yang juga pembeli terbesar


Anonymous said...

Haramkan je penjualan arak,judi,lingkup lah diorg ni...

Anonymous said...

Anon 03:33,

Kat rumah aku ada Melayu bukak kedai Hardware. Kat area Taman Melati, Gombak namanya SEMANGGOL HARDWARE. Sebenarnya banyak Melayu yang berani bukak bisnes sebegini tapi ramai orang Melayu tak tahu atau paling teruk tak sokong. Sebab tu aku sokong GAP buat senarai perniagaan Melayu untuk rujukan kita semua.

Anonymous said...

aku dari kecik sampailah aku dah mengundi 4 kali tak pernah dapat beli barangan keluaran Melayu 100%.Kali ni kalau dapat ALHAMDULLILAH...SEMUGA BEJAYA.

Anonymous said...

Ade x saper2 kat sini yg tau kat mana ada melayu bukak kedai fotografi jual DSLR camera? aku nak beli satu camera mcm nie, bajet rm2000 kebawah. ada x? mintak tolong kat sesaper.

Anonymous said...

teruskan kempen dan usaha dari kita semua! buy muslim first!

Anonymous said...

nah...sekarang baru umat Melayu Islam nampak sendiri kan sebab apa kerajaan tubuhkan KR1M? nampak kan? tapi sayangnya ramai lagi melayu2 baghal di luar sana! sanggup jadi anjing dap!

Anonymous said...

ada tak sesiapa sebarkan kepada para peniaga makanan melayu islam supaya membeli bahan mentah muslim untuk masakan dorang? sebab para peniaga makanan for sure akan beli dlm jumlah yg banyak..

Anonymous said...

Janganlah nak bising bising orang lain buat kerja diam diam saja semua orang mesti faham fahamlah.

abahusin said...

Kerajaan pun bila announe pinjaman mikro kredit buatlah bebetul. Ini tidak. Yang latest yg diorganise oleh Bank Rakyat memperlekehkan peniaga kecil melayu muslim buniputera cam sy. Announce ckp ada 200 juta peruntukan tp manager Bank Rakyat bgtau peruntukan disalurkan ke bank cuma 2 juta saja. Nak apply kene join persatuan peniaga. Nak join persatuan kena cas 200. Lastnya, persatuan dapat dana tp peniaga? Habukkk pun tarak. Sama juga dgn program PUNB kami bukan along, kami mau tolong. Nak apply kene p seminar pastu exam pastu seminar pastu mentor mentee. Semua nk kene duit tu.. Last2 habukkk pun tarak! Betui ke tak?

Anonymous said...

nak harap kj sampai bila pun tak jalan...nak pejuang produk melayu apa, nak sebut perkataan melayu pun tak berani...walhal dalam parti melayu....GAP, kau je lah jadi ketua pemuda! aku vote kau!

Anonymous said...

Kedai hardware "Tukang" kedai melayu islam... Kat bbbangi ade 2 kat seksyen 3 & 7.

Anonymous said...

Kalau dulu org melayu leka dan alpa tak kisah bg duit pd cina....sekaranglah masanya kita ubah...yg tak yakin tu kita forget it...sebuah kejayaan bermula dengan langkah yg kecil ini....sehari selembar benang lama lama menjadi sehelai kain....orang melayu hari ini makin sedar......Yakinnnn

Anonymous said...

sokong kena ada list penuh peniaga dan barangan melayu/bumiputera...senang aku nak beli belah nanti...

Anonymous said...

Jgn peduli komen negatif (mungkin tu cina) walau kecil mula dr sekarang lama lama besar. Hasilnya mungkin kita dpt lihat beberapa thn kedepan. Didik anak kita beli barangan Melayu. Lama lama mereka akan merasa kesannya.

Jika kita tak mula sekarang bila lagi....

Kpd pemimpin...bigg boss dlm kerajaan...bigg boss co.Melayu...SEDARLAH ANDA MELAYU ISLAM....JGN HANYA NAK MAKAN DUIT CINA BESAQ...IMAN JGN DIJUAL DGN DUIT

Adakah anda kaya/berjaya kerana bantuan cina kafir????????!!?!!!!!! Kematian menanti anda dan saya

Anonymous said...

pemilik bangunan2 kedai kebanyakkannya milik kaum cina kita yang melayu ni menyewa kalau kedai kita laku pemilik bangunan akan naikkan sewa bangunan..itu adalah salah satu cara nak matikan ekonomi orang melayu

Melayukini said...

SENARAI PRODUK KELUARAN BUMIPUTERA ISLAM

1. Roti - Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)
2. Minyak Masak -Tiara (FGV-FELDA)
- SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)
- ADELA (FGV-FELDA)
3. Susu Pekat Manis - SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)
4. Susu Cair - Saji (FGV-FELDA)
5. Mee Segera - SajiMee Saji (FGV-FELDA)
- ADABI
6. Beras - FAEZA
- Langsat Biru (JUARA SELERA –SG ACEH)
- Langsat Hijau (JUARA SELERA)
- Juara Selera
7. Garam – HALAGEL (garam bukit)
8. Kicap Masin/Manis - Kipas Udang
- Tamin
- ALIF (Sime Darby)
- Rohaya
- JALEN (Johor)
9. Sos Cili/Tomato/Tiram - ZUZA (Kedah)
- Rohaya
- ADABI
- Pelangi (FELDA)
10. Cuka Buatan - Mudim
- Rohaya
11. Tepung Gandum - FAEZA
12. Tepung Perasa/ Goreng - ADABI (tepun ayam)
- ADABI (tepung Cucur Ikan Bilis, jagung, udang)
13. Rempah Masak – ADABI, Brahim’s, FAEZA, AGROMAS, Imans
14. Kunyit – AGROMAS
15. Jagung Tin manis – ADABI
16. Pasta spaghetti – ADABI
17. Santan Paket – ALIF (Sime darby)
18. Taucu – JALEN, Tamin
19. Jus Pekat Buah2an – Tamin
20. Perasa Ros Sirap – Rohaya, Tamin
21. Mayonis -Mayo Saji (FELDA)
22. Marjerin - Pelangi Delima Oil(FELDA)
23. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
24. Jem - Peanut SunBear (FELDA)
- Jem Strwaberry – AGROMAS
25. Kopi 3-in-1 - ADABI-Tongkat Ali Cordyceps (5-in-1)
i. -Kopi HANG TUAH (2-in1, 2-in-1)
26. Biskut Coklat - GOODKISS (Noraini's Cookies)
27. Frozen Daging Burger/ Nugget - RAMLY, NAFAS, AYAMAS
28. Sardin Agromas
29. Sardin Pertima
30. Bihun Sufi
31. Mi Kuning Sufi
32. Kuey Teow Sufi
33. Garam Sufi
34. Sos Lada Hitam Sufi
35. Sos Cili/Tomato Sufi
36. Kicap Masin/Manis Sufi
37. Tepung Goreng Sufi
38. Minyak Masak Sufi
39. Telur Cap Sufi
40. Ubat gigi Najwa
41. Ubat gigi Halagel
42. Tepung gandum Cap Bidara
43. Jus minuman Safina
44. Syampoo D'herbs
45. Bihun Kampung
46. Rempah- Imans
47. Rempah-Brahim's
48. Bihun- FAEZA
49. Jeruk Buah2an- jenama PAK ALI
50. Kedai Kasut Sukan - ALIKHSAN
51. Kuah Rojak/Garam Belacan - ZUZA, PAK ALI, FAMA



MILIK CINA BUKAN ISLAM-BOIKOT!

- ROTI MASSIMO
-ROTI Hi5 – SILVER BIRD (kek, pelbagai jenis roti perisa)
-BERAS JATI – SERBA WANGI
-BIHUN JATI
-BIHUN eCOBrown
-BERAS RAMBUTAN
-FROZEN- SAUDI burger, nugget, potatoes
-KOSMETIK - SAFI
-BIHUN EKA-FATIMA
-KOPI-SUPER POWER KOPI
-MUNCHY'S BISCUITS
-MINYAK MASAK SERI MURNI (FFM-Robert Kuok Group)
- SRI MURNI nugget
-MARINA Nugget
-MARINA Tune
- PowerRoot Ali Cafe
- PowerRoot Oligo Cereal
- PowerRoot 9SPOT ISOTONIK
- Malta
- NutriMalt
- Teh Cap Masjid
- Teh Guru Cap Masjid
- Old Town White Coffee
- Minyak masak Knife
- Minyak masak Cap Buruh
- Minyak masak Naturel
- Minyak masak Daisy
- Drinho ALL DRINKS
- YOE’s All drinks
- Isomax Isotonic
- HomeSoy
- Farm Crows Butter
- Pasaraya EconSave
- Pasaraya KK mart
- Pasaraya 99 SpeedMart
- Pasaraya Billion
- Pasaraya Pacific


Kepada Melayu dan Islam.. JANGAN DOK BAGI ALASAN LAGI ORG ISLAM XDE BUAT PRODUK.. INI DH BERLAMBAK..

Anonymous said...

pusingan kredit belian pukal yg pendek masa juga cara pemborong Cina Kafir ni buat utk bunuh peniaga Melayu. Perniagaan runcit amat perlukan pusingan modal berdasarkan jualan. jadi tempoh kredit yng pendek menyebabkan pusingan modal terganggu, melainkan mereka yg bermodal besar. Peniaga Cina diberikan keistimewaan kredit yang berbulan2..so diorng sempat 'bernafas' utk pusing modal jualan.

Anonymous said...

Perniagaan Bumiputera skrg still lagi contribute percentage perolehan kpd Cina Laknatullah ini melalui perkakasan.

Sbg contoh mesin hot-packaging utk pek kan biskut, sachet..yg dikuasai pembekal Cina, spare parts. brg2 berasaskan plastik spt sachet kopi, printing pek, transport, raw material yg dikuasai pembekal Cina.

Jd cabaran perjalanan perniagaan Bumiputera masih jauh dan mencabar utk dptkn 100% rantaian bumiputera.

Usaha gigi berserta doa pd Allah moga kita berjaya membina kesatuan ekonomi Islam yg mantap.

banyangkan market Indonesia shj yg memiliki umat Islam terbesar dlm dunia, industri halal, Timur Tengah yg menganggap semua produk malaysia ini ISLAMIK.. betapa Cina laknat ini ambik untung kesempatan.. syg sekali umt Islam melayu tk merebutnya dr awal..

Biskut2 Cina dieksport ke negara2 Islam, sedangkan produk begitu sepatutnya kita yg ambil peluang.

Mana ada org melayu atau Islam jd pengeluar pd penganut agama lain spt Cina Kafir hasilkan produk utk org Islam.. selipar jepun ke masjid pn masih jenama TAT SENG.????

komandomelayu said...

Mohon kerajaan wujudkan pusat pemborong ikan, pusat pengedaran bahan binaan, pusat pembekalan alatganti kenderaan Dan bahan mentah yang hanya khas untuk bumiputera sahaja bagi mengekang monopoli kaum mata sepet dalam biding teras ekonomi!!!
Bidang Inilah jantung mereka yg harus kita tikam!!

Anonymous said...

Go go go buy cina last

Anonymous said...

Btol 1000x...idea yg bernas oleh kerajaan

Anonymous said...

korang tunggulah bila datuk seri ali rustam jadi pengerusi mara.semua permohonan pinjaman untuk majukan org melayu akan diluluskan :)

Anonymous said...

libatkan kerajaan dalam isu ini ....Kita sama kita aja....Kalau NGO lain Nak turut serta ok .....Jangan tambah masalah Najib ...Najib PM Malaysia dan dia bukan PM orang melayu aja .

Jose Rizal said...

Idea idea dalam blog ini memang bagus ... tapi Datuk Najib baca ker dengan komen komen kat sini .

Anonymous said...

ada lagi yang tertinggal

1. Kalau ada apa2 function kerajaan, please laa cari lokasi Orang Kita Melayu/Islam.. ini tidak.. balik2 ICity shah alam yg sah sah cina, The Mines , kompom cina, Bukit Bintang, Hotel2 cina.

2. Kalau ada event stop lah cari event management cina, memang selama ni pun depa yg kaut semua event kerajaan, nak buat rebranding GLC, ank buat apa2 pelancaran produk.. STOP cari event management cina, kita ada banyakcompany Melayu/Islam yang boleh buat event management ni.. cuma tak diberi peluang oleh kerajaan jee

3. Karajaan tengok balik syarikat2 GLC yang masih menyewa bangunan2 cina, tengok balik GLC2 bawah MOSTI tuu... berapa ratus ribu sebulan bayar kat MINES!! utk sewa premis tu baru sewa belum lagi caj2 facility2 lain spt parking etc... KERAJAAN,cari lah premis2 lain yg berdekatan MINES tu macam Technology Park ker.. yg memang sah2 milik MOSTI.

Anonymous said...

mintak kerajaan pantau PASARAYA2 BESAR nii yang membunuh IKS melayu dengan melambat2kan bayaran! Produk nak kena sampai tepat masa tapi time bayaran.. ada yg sampai dah 6 bulan IKS MELAYU tak dibayar2 jugak... mana IKS ni nak dpt duit pusing modal???? ini adalah antara tektik pasaraya besar cina membunuh IKS melayu!! kerajaan PLEASE TAKE NOTE, kerajaan kena ujudkan pusat aduan IKS bagi memaksa pasaraya2 besar ni buat bayaran ikut time, bukan takat mintak IKS hantar produk jer ikut time.

Anonymous said...

Menyamar jadi syarikat cina. Nama syarikat nama cina keluarkan produk bungkusan cina dan bungkusan bumiputra. Atau jadi syarikat india muslim ambil pekerja india bangla pakistan myamar. Pandai pandaila temberang nak hidup jangan belakon bogel macam anwa soo lek eli wong suda la.

komandomelayu said...

Satu lagi jangan bagi mana2 cina pinjam guna nama melayu untuk dapatkan taraf bumiputera pada lesen pkk semua kelas.SEKARANG TENGOK SEMUA PROJEK KERAJAAN HANYA NAMA SAJA! KONTRAKTOR MELAYU TAPI YG SEBENAR MILIK MATA SEPET YG HANYA BAYAR GAJI DAN KWSP KPD JURUTERA 2 MELAYU DENGAN PINJAM' NAMA DAPATKAN LESEN PKK Dan CIDB!!!

komandomelayu said...
This comment has been removed by the author.
jibon said...

Mana ada melayu lagi dah.... Banyak daripada usahawan kita yg dah mati kerana tak diberi bantuan tepat pada masanua oleh agensi agensi yg diberikan amanah untukbantu usahawan melayu....mereka lagi banyak menjadi dalang menyekat kejayaan melayu.... Percaya atau tidak untuk bak buat pinjaman dgn punb hampir setahun baru duit turun... Ceo ceo ini sibuk main golf saja kot...

Anonymous said...

barang ELEKTRIK . JANGAN BELI jenama PENSONIC!!! Jenama 'I' termasuk I-City Shah Alam tu. ini bapak punya cina .. kompom support DAP.

PANASONIC jenama jepun, Pensonic nii asalnya nak immitate PANASONIC jer, alaaaa.. macam barang immitate ABIBAS laa nak tiru jenama Ori ADIDAS, bukan tak tau perangai cina

Anonymous said...

nk buat cmne kontraktor Melayu majoriti PEMALAS dn mau KAYA cepat utk kawin 2-3.. pakai keta besar tnpa peluh menitik ke tanah..

Anonymous said...

Betul, PENSONIC company Cina Penang-aku anggap itu DAP punya kepala juga. Aku rela beli japanese PENASONIC yg tahan lasak berbanding cikai PENSONIC.. minded Cina.. mana boleh kasi tahan.. nnt tadak untung.

MEC dulu ape citer? katanya Cina tkae over jugak?

Anonymous said...

nak buat event, buat kat pwtc ka, mitc kat melaka ka.....dah tentu tak dapat kat cina.....

kalau kat hotel.....hotel seri malaysia ada, tradewinds pun banyak hotel ada bintang.....

nak naik bas, pakai transnasional....

simpan duit kat bank islam......

-anti jubur-

Anonymous said...

Setuju sgt ngan cadangan post khas ni

Anonymous said...

Banyakkan francise....org Melayu dah bukak kedai tukangtu tolangla ajar org lain atau bukak francise kat tempat lain

Ini kena byk buat komuniti....boleh bincang bantu sama sama....

Komuniti hardware...boleh kongsi atau pekerja dari vokasional

Anonymous said...

Aku pn setuju..

nasirwise said...

JANGAN BIARKAN KERAJAAN KITA, PDRM, SPR DAN PEGUAM NEGARA KESEORANGAN MENGHADAPI PEROSAK NEGARA, ANWAR IBRAHIM, KIT SIANG DAN GENG GENG.

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia kepada setiap pengundi BN dan penyokong BN semasa PRU 13.

Ayuh kita semua bantu Kerajaan yang kita pilih secara sah, menghadapi pencetus huruhara. Tolong jangan biarkan DS Najib dan TS Muhyiddin keseorangan melihat perhimpunan haram itu. Kasihanilah Menteri KDN, Menteri Pertahanan, Ketua dan Timbalan Polis Negara serta pasukan peguam Negara. Kita boleh memainkan peranan juga.

Penulis faham ramai di antara kita marah dengan tindakan Anwar & Kit Siang serta penyokong mereka. Mereka kononnya pejuang demokrasi tetapi sebenarnya anti demokrasi. Mereka merusuh kerana kononnya SPR tidak tulus dan BN tipu walaupun pelbagai pembaikan telah dilakukan. Penulis rasa tidak perlu melayan tuntutan mereka. Mereka tahu undang undang pilihanraya.

Dengan pembentukan kabinet Rabu lalu dan perlantikan KPN dan TKPN, pihak Kerajaan sudah boleh mengkengkang memotum perhimpunan haram mereka. Penulis harap kita semua bantu Kerajaan BN. Tidak boleh marah di hati sahaja. Kena tunjukkan sesuatu.

Apa kita boleh buat? Nak anjur perhimpunan macam pencetus itu?. Jika di adakan di Kuala Lumpur, pengundi dan penyokong BN dari Melaka, terpaksa mengeluarkan tambang atau minyak kereta. Jika diadakan pada hari kerja, kena cuti. Kalau kita ini berduit, tidak bermasalah. Bagi penganjur, kelazimannya menyediakan TShirt khas dan warna tertentu. Besar juga belanja jika bilangannya sepenuh Stadium Merdeka. Ringkasnya, perhimpunan sebegini sebenarnya membebankan semua orang termasuk PDRM.

Penulis ingin cadangkan DS Najib merencanakan sesuatu untuk menunjukkan `silent majority’ tidak suka dengan perhimpunan haram. Gabung dan gerakkan secara sepadu seluruh Malaysia. Penulis cadang
setiap pengundi dan penyokong BN di seluruh Malaysia memakai
TShirt atau
lilitan kain di tangan atau
riben atau
gelang tangan atau
lain lain yang boleh difikirkan

Seperti biasa satu warna (putih atau biru atau merah) dan dipakai pada pada hari tertentu sahaja. Kita boleh pilih hari pemakaian sama dengan hari perhimpunan haram yang pencetus huruhara rancangkan.
.
Cara begini memberi kebebasan kepada penyokong menjalankan aktiviti masing masing tanpa kos kepada kedua dua pihak. Sekarang penjawat awam pakai baju batik setiap hari Khamis. Ia boleh dipraktik sama untuk tujuan sama.

Kesepakatan di anatara Kerajaan dan rakyat boleh mencorakkan perancangan puak pembangkang. Mereka nampak rakyat di belakang Kerajaan. Kemungkinan besar mereka cuak juga nak meneruskan berhimpun.

Selain TShirt, kita boleh mengarahkan setiap pengundi dan penyokong BN memakai riben, lilitan di lengan dan lain yang tidak melibatkan kos yang tinggi.

Pengundi dan penyokong BN jangan rasa malu atau segan atau takut di usik oleh penyokong DAP PKR PAS. Kita kuatkan tekad. Niatkan kita hendak memelihara agama Islam kita, Negara Malaysia kita dan bangsa kita. Juga hak kita untuk hidup aman dan sejahtera. Semua kena main peranan membantu kerajaan. Masalah ini bukan masalah Kerajaan sahaja. IA BERPUNCA DARIPADA KESETIAAN KITA PADA NEGARA, AGAMA DAN BANGSA SERTA MENGUNDI / MEMANGKAH BN (PARTI). Kalau kita semua pangkah Pakatan, mungkin tiada perhimpunan. Lihat Pakatan Pembangkang menang di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang dahulu. Mana ada perhimpunan haram yang dianjurkan oleh BN.

Anonymous said...

Meroyan ke???
Buat lh mna yg mmpu kita buat(boikot)..
Kesan dia tetap ada..

wayau said...

Tak lama lagi ujian untuk orang Melayu sama ada kuasa beli Melayu boleh mengajar cina rasis ni.

Sekarang dah Rejab, lepas tu Syaaban dan Ramadan. Lepas tu pulak ..... Syawal dan hari raya. Masuk Ramadan aje kita dah berkira-kira merancang untuk beraya.

Selama ni kebanyakan duit raya kita sumbangkan kat cina. Asal nak raya aje, cina yang untung besar.

Apa kata kalau kita cuba kurangkan belanja raya; mana yang boleh pakai kita pakai balik. Kalau tak tahan juga nak belanja, belanja aje kat kedai/pasaraya orang Islam.

Lagi satu, nak buat kuih raya? Ada yang nak pakai lagi ke tepung cap sauh?

Percayalah, kalau kita boleh ajar rasis ni sempena jihad Ramadan dan hari raya aldilfitri. Mereka akan rugi dengan teruk. Kalau mereka tak ambil pengajaran juga, kita buat mereka bungkus.

Perkara pokok, mana yang ada alternatif, pergi yang alternatif. Kalau takde alternatif, kita kurangkan sumbangan pada rasis ni.

Bayangkan kalau untuk persediaan raya ni, orang Islam seluruh Malaysia kurangkan RM1 bagi kat rasis, kesannya dah berganda.

Anonymous said...

Rilek..malay wave is coming..ini bukan racist klau dap bising..ini semangat nak memajukan bangsa sendiri..bukan nak tindas kaum lain..We just starting to buy from malay muslim .We just copy from chinese decade ago..they spend their money on chinese school,doctor,chinese storw,chinese food and etc..So its our time.

Macamaner nak mula:
-beli barangan kepwrluan harian di kedai malay muslim only.
-pemaju perumahan ciner pun pun jgn nlk

Anonymous said...

Saya setuju cadangan NASIRWISE...adakan hari tertentu untuk silent reader macam sy nie...knapa anti-bn diorang bleh buat dan tunjuk kan support terang siap demo...kita tak kan takda?? guna t-shirt warna pada hari tertentu...jimat kos....terima kasih pada yang bagi senarai keperluan tu....info yang bagus.

Anonymous said...

Felda patut bukak felda mart dgn 100 peratus bumi product, gunakan duit ipo tu, tan sri isa boleh bagi direction skit

Jgn underestimate felda dgn kekuatan kewangan and resources yg dia ada, boleh terduduk puak puak ni

Felda patut jadi cam petronas and invest more kat downstream ie retail, manufacturing of food and logistics. Felda patut jadi payung/pemborong kepada smalltime bumi entrepreneur

Anonymous said...

Wahai saudara-saudara Melayu ku sekelian

Sebelum kita propagandakan nak boikot kedai cina atau perniagaan mereka, haruslah fikir dengan waras fakta fakta berikut:-

Kaum mana punyai kuasa beli yang lebih kukuh dan kaum mana yang banyak berhutang dekat kedai (beli smartphone, komputer,tv, perkakas rumah pakai kredit card / AEON Credit)

Siapa yang control manufacturing, whole-selling, distribution & transportation. Selain beberapa syarikat Melayu spt FVG-FELDA, JUARA, ADABI dan beberapa lagi benarkah kita mampu menyaingi mereka. Jangan lupa juga ada syarikat namanya macam kepunyaan Melayu (FAEZAH) tapi cuba check betul-betul siapa punya.

Siapa control bahan mentah, bahan binaan dsb. Selain FELDA siapa tuan punya ladang kelapa sawit dan kilang pemprosesan. Bolehkah FELDA menampung permintaan minyak masak di negara ini.

Soalnya mengapa perkara-perkara di atas dibiarkan berlaku. Apa yang telah pemimpin-pemimpin kita dalam UMNO buat selama ini. Mengapa baru sekarang nak buat Kedai 1M yang tak sampai 50 buah seluruh negara?

Saya bukan sokong Cina atau penderhaka bangsa. Saya hanya menerangkan keadaan sebenar supaya dapat kita fikirkan dengan waras bukan berlandaskan emosi

Wa-Allah Hu Alam

Anonymous said...

Yang aku paling setuju kita BOIKOT ECONSAVE. Aku tak de masalah nak menjual brg aku kat supermarket lain. Tapi dah 2 TAHUN tunggu masih tak kasi masuk ECONSAVE. Byk rakan2 pon ckp ECONSAVE tak bantu peniaga baru melayu. Nak jumpa selalu ckp tak free. Bila ckp telefon ckp busy and letak phone je. Hinanya…

Cukup2 lah kasi bangsa dia org kaya…

Anonymous said...

Setuju, setuju, setuju sgt.

KPDNKK patut pantau PASARAYA BESAR TEMPATAN sama mcm PASARAYA BESAR LUAR NEGARA utk pastikan IKS dpt bayaran dan dpt ruang utk letakkan brgan kat dlm PASARAYA BESAR TEMPATAN ni.

PASARAYA TEMPATAN yg paling bagus ialah MYDIN. IKS dpt full support dari MYDIN tanpa paksaan dari KPDNKK. Jadi baik kita pi shopping di MYDIN saja. Syabas MYDIN.

Anonymous said...

Aku dah berniaga dipasaraya bilion sri Manjung lebih 10 tahun .....Bilion sri Manjung menekan peniaga melayu dengan kadar siwa yang tinggi RM 4000 untuk keluasan 100kps.Oleh kerana dah tiada tempat yang sesuai untuk berniaga terpaksalah aku teruskan ........Kerajaannegeri dan wakil rayaat buat tak tau aja bila kami kemukakan masalah ini .Nak harapkan mara sampai matilah nampaknya peniaga melayu merana .....memang ada kedai mara di setiawan ....tapi tempat dan lokasinya memang tempat tak ada orang .Kalau dituruti rasa marah hati ni mahu aku maki hamun semua pegawai pegawai termasuk pengarah mara pusat dan negeri .kerajaan juga lambat bertindak takut sangat dengan orang orang cina .Kalau kali ini kerajaan dan mara gagal bertindak dan membetulkan kedaan jangan marah jika orang orang Melayu memaki hamun kamu semua .
sepanjang Idris Jusuh menerajuai mara apa pencapaian yang dia buat?sekarang ini beliau diletakan pula dikementrian pelajaran ...... kita tengok.....Binalah komplek seperti pekan rabu atau pasar payang biar orang melayu berniaga .....kita lihat bagai mana ekonomi melayu berkembang........Mara harus menjadi pembekal dan pengedar serta pengimport bersekala besar untuk umat melayu .Felda mesti mengujudkan kedai kedai francis....dgan pengurusan dipantau agar peniaga melayu berjaya .....

Anonymous said...

Aku pernah bergaduh dgn pomen bengkel ekzos melayu kat selayang sebab harga dia mahal nk mampos. Bila aku cakap kat dia kedai ekzos milik cina kat batu caves lebih murah n pake jenis sama dgn apa yg ditawarkn, leh lak dia jawab "kalo da tau sana murah, kenapa tak pergi bg untung kat cu=ina babi tu je!" MENGGELEGAK jugak darah aku bila mamat pomen ni cakap mcm tu!
Then aku basuh dia balik,"mcmn org melayu nk tolong melayu jika dgn sesama melayu pun nk CEKIK DARAH!"
Aku masih KOMPIUS patut ke aku BOIKOT bisnes org cina? Lgpun aku pun tak suka dgn cinbabie's ni.
Sekadar utk bgtau, bukannya suma org melayu byk duit ye..hmm aku dlm dilema..

Anonymous said...

tak payah boikot.. org yg digelar anjing je yg boikot2 ni.. dlm islam xckp pun suh boikot.. so nk ikut islam ke nk ikut anjing??
keje boikot ni keje melayu munafik..

Anonymous said...

baik jangan guna smartphone, iphone or tab, sume made in China ma....

Anonymous said...

Knp nak boikot..Nampak sgt Melayu sini xde dengki..sbb ni la Melayu x maju2...

Anonymous said...

Aku dh lama nak boikot kedai2 cina tapi tiap kali berurusan dgn melayu aku rasa nak lempang je muka sbb sombong nak mampos...tak mcm org cina tau layan pelanggan..kalau workshop memang aku ramai rapat dgn taukey cina dah jadi kwn pun sbb bila aku gi workshop melayu..buat kije no kualiti satu hal..pastu layan nak tak nak bila kite tanya..kedai makan pun sama kekdg mintak air kosong atau panggil nak tambah order boley buat muka lanun..bkn tak pernah aku maki budak melayu yg sombong nak mampos..tak rasa di untong org masuk kedai dia org nak makan..ambik order mcm nak cari gaduh dgn customer...so melayu kena ubah style lah jgn nak sombong sgt dgn customer..tau lah lu taukey tapi lu kema sedar tanpa pelanggan tak mampu lu nak bawak BMW..sbb tu ramai taukey melayu yg jatuh bangkrup bkn cina...