Monday, May 20, 2013

TERIMA KASIH MALAYSIA AIRLINES ! CELAKA LU AIR ASIA.. NOW EVERYONE CANNOT FLY MAAA !



KUALA LUMPUR 19 Mei - Seorang ibu, Izan Suhaila Mohd. Ali, 36, bernasib baik selepas kesukaran yang dihadapinya di lapangan terbang Ho Chi Minh, Vietnam mendapat pembelaan syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) dan Tourism Malaysia.

Segala-galanya bermula selepas ibu malang itu tidak dibenarkan menaiki pesawat tambang murah AirAsia, AK 1455 untuk pulang ke negara ini pukul 9 malam semalam dengan alasan anaknya, Maryam Sofea Mohd. Reza, 14 bulan, menghidap demam campak.

Paling memilukan, kakitangan syarikat penerbangan itu tidak menghiraukan penjelasan Izan Suhaila anaknya sudah pulih daripada demam campak dan kesan tompokan hitam yang kelihatan merupakan parut akibat penyakit tersebut.

Mengulas kejadian itu, kakak Izan Suhaila, Norhamiza berkata, walaupun sudah dirujuk kepada jururawat warga tempatan dan disahkan seorang penumpang Malaysia yang merupakan doktor, namun kakitangan AirAsia tetap bertegas penyakit Maryam Sofea yang merupakan kanak-kanak orang kurang upaya (OKU) membahayakan penumpang lain.

Sambil meluahkan rasa kecewanya, Norhamiza mempersoal kewajaran AirAsia memaksa adiknya tinggal selama lima hari di negara itu sedangkan mereka langsung tidak memantau tahap kesihatan Maryam Sofea apatah lagi membawa anak saudaranya ke hospital tempatan untuk rawatan lanjut.

"Kami membayar tiket menaiki pesawat AirAsia. Apalah salahnya kakitangan mereka di Vietnam menghantar adik saya dan anaknya ke hospital malam itu. Sekurang-kurangnya kami tahu keadaan Izan Suhaila selamat.

"Bayangkan bagaimana perasaan 10 ahli keluarga kami termasuk ibu selepas terpaksa pulang ke Malaysia tanpa Izan Suhaila? Paling menyedihkan, kakitangan AirAsia langsung tidak membantu Izan Suhaila dan hanya menghantar adik saya ke terminal teksi," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kisah malang kedua-dua beranak itu menjadi tumpuan ramai sejurus selepas artikel berkenaannya disiarkan wartawan TV3, Mazidul Akmal Sidek di blognya http://www.mazidulakmal.com hari ini.




© Utusan Melayu (M) Bhd 

32 comments:

Anonymous said...

dari pandangan aku sekarang tengah trend rakyat Malaysia melancong sakan ke negara-negara kategori oversea tapi mempunya nilai tukaran matawang rendah dari Malaysia seperti ke Mynmar, Thailand dan Indonesia... kelebihan memang byk disebabkan nilai matawang mereka yang rendah..tapi harus diingat implikasi tentang faktor keselamatan kita sebagai pelancong luar ke tepat seperti ini.. latar belakang budaya masyarakat,bahasa pengantar yang selain BI, geografi, sistem pengurusan, politik, etc mereka kompleks dan sukar di duga. ..di tambah dengan kualiti servis Air Asia(l) X sendiri yg memang sesuai la dengan tambang murah macam naik bas lompat2 ni... sebaiknya kita perlu lebih berhati-hati...... saranan aku, elak la dari pergi melancong ke tmpt2 ini dengan membawa anak kecil dan ahli kumpulan yang ramai dan tanpa persedia insurance @ backup financial yang betul2 kukuh.... sgt sgt merbahaya.... alhamdulillah, mujurla akak izan n anak kecilnya selamat.... AIR ASIA(L)- menjawab la ko..

malayoo mudah lupa said...

Kerja membuat kan aku slalu travel dan aku traveling sejak belum ujud nya air asia tahun lps buat pertama kali nya aku naek air asia itu pun sbb kerna terpaksa dan pengalaman aku yg pertama kali lah membuat aku TIDAK mahu naek air asia lagi kalo tidak kerana terpaksa sbb beribu kali dan serata dunia aku trvl aku tk pernah jumpa air crew yg lagak senandung mcm air asia....dan aku tk suka naek air asia sbb semua benda kena byr..sungguh leceh, bttr byr lebeh sikit naek commercial airlines mkn tk yah beli,seat tk yah beli,chk in bag tkyah beli, chk in dkt kaunter pun tk kena byr...kalo dulu "EVRYONE CAN FLY" ...tapi skarang dh tukar slogan..."EVERYTHING MUST PAY"

komandomelayu said...

Wujudkan gerakan merampas airasia dari tangan keling paria!! Now tony pundek and azran can go to hell!!

Anonymous said...

Aku dengar air asia pakai alat ganti secondhand ooi..... Nak jimatkan belanja dan untung nak besar..... Seram dan takut siot

mohamed said...

Inilah sebenar hati perut sial tuan punya air asia ni. Yang mereka mahu duit kau orang.

Service? bangsat macam ni tahu ke ertinya service?

Anonymous said...

kami budak budak yang dok ngaji di Australia takde pilihan... yg nie je la flight yang ada tambang murah pun boleh guna balik kampong kala emergency... tapi sepanjang di sini, servis counter di Australia khususnya di Coolongata airport ok... lancar dan tak byk berkira.. rasanya Brisbane airport lagi tegas minah2 ticketing di check in counter.. aku rasa tempat airport tu pun mungkin memainkan peranan kot.. inilah masalahnye bile kite nak dapatkan customer service yang berkualiti di tempat dunia ke tiga.. civic minded low..LCCT pun lebih kurang je style kat VIetnam kalo korang perasan.. kalo mat saleh minah saleh check in, kemain melayan... kalo yang dating Nye orang melayu kita, angkat muke pun takmau....

Anonymous said...

Aku dah lama tak naik penerbangan syarikat ini. Dah lah selalu lewat, lepas tu kena jalan kaki jauh kat LCCT, turun naik, kiri kanan, hujan lebat lagi naya. Jangan terpedaya dengan tambang murah, bila dicampur dengan semua kos dah sama dengan syarikat penerbangan yang biasa. Fikirkanlah......

Anonymous said...

Bangsat punya Air-a-(SIAL)...

Anonymous said...

Tony PARIAH n Azran aSIAL .... MAMPUS KAU...

Anonymous said...

Air asia1malaysia

Anonymous said...

Sapa sapa ada ilmu santau,,, kita santau anak osman rani,,

Cilaka punya melayu,,

Servant of God said...

Aku dah lama bengang ngan AirAsia nih.. service ilek, bangga bukan main. Pi mampus laa... boikot AirAsia, amik dia kalau memang takde pilihan jekk..

Anonymous said...

boikot air asial..

Anonymous said...

Org bodoh dn kedekut sj suka naik Air Asia krn sudha tau Air Asia ini LANUN UDARA!

dan Tuhan nk tunjukkan tembelang jahat Air Asia, CEO2 arrogant, Azlan lupa tanah tu akn terima balasannya menjadi pencacai Tony krn WANG.

Akhirnya MAS juga yg terpaksa 'jilat' najis Air Asia.. SYABAS MAS.. aku tetap support MAS!

Sekian alam Air Asia menindas dan membodohkan pelanggan.. di Australia Air Asia kena saman kerana menipu..

Di Malaysia AIr Asia gah sbb bapak2 Indon tk kisah sgt kena berdiri pun xep dlm flight janji sampai je.. tmbang murah.

Anonymous said...

Air Asia............NEVER FLY AGAIN
MAS.................ALWAYS THE BEST.......
OUR FAMILY HAVE NOW ABANDONED AIR ASIA FOR GOOD.
MAS IS OUR PREFERRED AIRLINE NOW...........NO HIDDEN COST.
FLY WITH COMFORT AND PEACE OF MIND........FLY WITH MALAYSIA AIRLINES.........

Anonymous said...

Azran babi.... Lu minta maap sama melayu pun susah dan lambat.... Babi memang batul brtul babi... Rafidah ngan pahinam tu tak reti nak buat apa apa ke atau dia pun sama babi juga

Anonymous said...

May be ini turning point, masa kejatuhan Air Asia akan bermula.. company lanun udara lahanat ni akan pupus jika masih berkelakuan zalim pd pelanggan! rakyat sndiri xdibantu.. itulah CEO2 arrogant Air Asia.. mcm Azlan botak, Tonik Pernandas..

CEO buat statement menipu dlm tweeter, sdngkan Tonik tu blum dpt laporan, kot le nk minta maaf dan saiasan akand dibuat (adat business ethic..) tp si mangkok hayun ni terus backup orgnya konon 'we follow the book'.. book pala bapak die!!

Anonymous said...

Pidah dgn Pahamin tu dh kelabu asap hati perut dh kelam dek krn SUAPAN WANG dlm perut mereka dua ekor ini oleh CEO kafir Tony tu!

itulah org Melayu.. Pidah ke..Azran ke Pahamin ke bile jd KADUK NAIK JUNJUNG sudah lupa tanah dipijak.. tggulah one day they will get the paid!!

Anonymous said...

Yeahh jom boikot.. tahun ni mmg tahun memboikot kita..!

Anonymous said...

Anonymous said...

Air Asia............NEVER FLY AGAIN
MAS.................ALWAYS THE BEST.......
OUR FAMILY HAVE NOW ABANDONED AIR ASIA FOR GOOD.
MAS IS OUR PREFERRED AIRLINE NOW...........NO HIDDEN COST.
FLY WITH COMFORT AND PEACE OF MIND........FLY WITH MALAYSIA AIRLINES.........

May 20, 2013 at 11:04 AM



AGREED!!!!!!!

Anonymous said...

Air Asia mengiklankan promosi mereka di internet melalui google adwords. Tiap-tiap satu klik google akan caj air asia amaun yang telah ditetapkan pada anggaran aku lebih kurang 20 sen hingga 30 sen satu klik untuk iklan tempatan. Kalau beribu orang yang klik pada iklan air asia dengan tidak membeli apa-apa produk mereka sudah tentu air asia kerugian beribu ringgit setiap hari.Asal nampak saja iklan air asia di internet marilah kita sama-sama gatal tangan klik seberapa banyak yang boleh.Ini adalah salah satu cara kita mengajar mamat melayu cacat itu dan air asia.Jangan lupa sebarkan.

celana biru said...

Tolong Tanyakan kepada Rafidah apa dah jadi dengan Air Asia.
Sebelum ni Azran OKU.
Sekarang ni Air Asia tak berhati perut.
Jangan biarkan cacing naik ke mata.
BOIKOT AIR ASIA.

Azrin Hardy said...

Aku lagi laa..langsung x pernah suka kat Air Asia ni. Aku sanggup belanja 4-5k nak ke Auckland guna MAS..dan 5-6 ratus ke Langkawi guna MAS jugak baru2 ni..wpun ada option airline lain, tapi aku tetap pilih MAS. Bukan sebab aku kaya atau berduit lebih, tapi aku pilih MAS atas dasar profesionalisme perniagaan & semangat kebangsaan yg ditonjolkan oleh MAS selama ni..

Air Asia memang patut dihadkan..Menteri mana tah dulu yg beriya benar sokong Si Tony Ular ni..aku x berapa ingat..Cho Ha rasanya..

Anonymous said...

Abg aku kije kt air asia, mmg teruk kije dier..da la gaji ciput
Kebnykkn yg sial ni ialah top managemnt ngan PR diaorg..sombong nk mampus
Staf lain xde pon mcm tu..
Skrg ni mmg ktorg da x naik AA, dah la ada CEO melayu celaka dlm tu, skrg plak jd kes mcm ni..yg kes LGBT plak isu baru..mmg AA bakal jahanam
"Now no body want AA" khakkkk tuihhhh!!!

Anonymous said...

Kerajaan perlu lihat kembali perkara -perkara ini:-

Bisnes membawa pekerja asing dari negara asal ke Malaysia vv dahulu hanya ddiberikan kpd MAS dan syk penerbangan negara asal pekerja dan ruling ini dutilis dalam surat kelulusan via setiap kali KDN/Imigresen beri kelulusan membawa masuk pekerja asing. Tetapi sejak tertubuhnya AIRASIA KDN/Imigresen memasukan AIRASIA dalam surat visa tersebut. Soalanya mengapa hak syk Penerbangan Negara diberikan kpd syk penerbangan yang dipunyai seorang individu.

Kontrak membawa tentera sepatutnya menjadi hak MAS diberi kpd AIRASIA.

Ada terjadi kontrak membawa jemaah haji juga diberi kpd AIRASIA.

Sampah apa semua ni. perkara diatas telah menyebabkan MAS kerugian teruk, yang mereka tahu kata ooohhh MAS perlu belajar drp AIRASIA, tetapi perbuatan mereka mencuri bisnes MAS disunyikan.

Anonymous said...

Si botak ini adalah produk Melayu Baru gagasan PKR & Anwar Ibrahim.

Dah lah buruk, botak pulak.
Perangai beruk, bongkak pulak.

We'll make sure, Air Asia will fly kite...!!!

Ahaaa..... jgn lupa, mari kita jahanamkan mereka dgn saranan berikut:-

Air Asia mengiklankan promosi mereka di internet melalui google adwords. Tiap-tiap satu klik google akan caj air asia amaun yang telah ditetapkan pada anggaran aku lebih kurang 20 sen hingga 30 sen satu klik untuk iklan tempatan. Kalau beribu orang yang klik pada iklan air asia dengan tidak membeli apa-apa produk mereka sudah tentu air asia kerugian beribu ringgit setiap hari.Asal nampak saja iklan air asia di internet marilah kita sama-sama gatal tangan klik seberapa banyak yang boleh.Ini adalah salah satu cara kita mengajar mamat melayu cacat itu dan air asia.Jangan lupa sebarkan.

Anonymous said...

air asia lebeh kurang dap anti melayu dan islam air asia pentingkan kaum lain terutama cina org melayu ni tak layak duduk dalam air asia dari itu org melayu harus pulau pesawat bernama air asia banyak lagi penerbangan tambang murah ramai ramai pulau air asia.

Anonymous said...

Itu lanchau hitam botak serupa bobtot tony apa bikin???
Nabuchibai lu...

Anonymous said...

boikot air asia dan air asia x

Anonymous said...

mangkuk punya airasia. aku dan isteri kena tipu RM700.00 pada hujung tahun 2011 dulu. sejak tu aku naik MAS saja. report pada hal ehwal pengguna, tapi buat macam lembu saja. aku tak halal duit aku yang kena tipu tu......khakkkk ptuihhh

Anonymous said...

Kebanyakkan jabatan kerajaan menggunakan airasia atas alasan penjimatan kos. MAS adalah GLC dan sepatutnya kerajaan memberikan sokongan kepadanya.

Othaman Ahmad said...

The evil and short-coming of Air Asia is finally exposed. Not only Air Asia cheating us on its hidden cost, it also fail to meet customer's need & service. Worst part is..... this so called "reputable" airways is led by a moron who dressed & appeared as cheap transvestite. And yet he has the cheek to brand Utusan M'sia as having no integrity. This is a very unbecoming conduct for a CEO of multi billion corpn and as such we demand an explanation from its Chair-person, Tan Sri Rafidah Aziz.

Personally, I've no faith and will not risk my life flying with Air Asia, led by a cracko.