Tuesday, June 11, 2013

PASCA PRU 13 : APA AKU NAK...


malas nak cite bab pru 13.
apa yang dah berlaku biarkan.

cuma dalam meneliti keputusan, sudah termaklum kita ketahui kelompok SIAPA YANG NAK dan SIAPA YANG TAK NAK..

asas perkiraan dasar baru  kerajaan umno/BN sepatutnya dilandaskan kepada kelompok yang menentukan keputusan pru 13.

melayu/bumiputra sabah sarawak dan pengundi india memilih BN.

jadi jangan tanya kat cinabeng apa lagi yang mereka nak..

sepatutnya kerajaan tanya kepada 3 penyokong besar BN, apa lagi yang kau nak ?

APA AKU NAK ?

KITA MAHU MONOPOLI BARANG KEPERLUAN UTAMA YANG DIKUASAI CINABENG DIPECAHKAN. DIPECAHKAN HINGGA KE TAHAP DEWAN PERNIAGAAN CINABENG INI TIDAK LAGI MAMPU UNTUK MENAIK DAN MENURUNKAN HARGA BARANG MENGIKUT MUSIM DI PASARAN !

FELDA /FGVH dan taikun melayu  (lama dan baru ) perlu diberi peluang untuk take over pecahan monopoli yang dikuasai cinabeng.

monopoli bahan pembuat makanan,produk makanan dari rantaian awal hinggalah ke pengguna perlu dipecahkan.

kerajaan perlu mewujudkan jawatankuasa untuk sektor pemborong melayu dan bumiputra. fokuskan kepada industri makanan/perkhidmatan dan perumahan.

peranan cinabeng ( orang tengah) yang mengerah kederat petani/nelayan perlu dihapuskan.

kita nak DEB di rebranding dan dikuatkuasakan semula kadar segera.

penubuhan semula MECD khas untuk melayu dan bumiputra.

kita nak segala peruntukan ekonomi kepada 3 kelompok  ini diperluaskan lagi.

kita nak sekolah kebangsaan diberi bantuan penuh tahap maksima.

sekolah perlu ada aircond dan kondusi yang lebih selesa untuk pelajar belajar.

banyakkan sekolah sukan berprestasi tinggi di sabah dan sarawak.

hospital kerajaan perlu diperbanyakkan.

kos perubatan penyakit berisiko tinggi perlu disubsidikan sepenuhnya contoh kos cuci darah untuk pesakit buah pinggang.

rakyat berpendapatan miskin dan tua perlu diinsurankan secara percuma.

satu badan khas diwujudkan UNTUK MENCARI SAMPAI DAPAT MEREKA YANG SUSAH lantas diberikan bantuan mengikut keperluan dengan kadar segera. sepertimana mubaligh kristus sedang lakukan.

lembaga zakat dan baitulmal yang fungsinya membantu orang susah perlu dirombak keberkesanan kerjanya. segala red tape yang menyusahkan orang perlu dihapuskan..

pelajar tahun pertama universiti yang takde duit nak makan perlu dibantu oleh lembaga zakat dan baitulmal. ( kumpulan ini adalah ramai dan realiti pelajar ikat perut ni dah berlarutan puluhan tahun )..

penubuhan lebih banyak lagi MRSM dan layak diduduki oleh majoritinya anak orang susah.

anak melayu miskin yang lulus cemerlang UPSR perlu di automatikkan masuk MRSM dengan segala kos ditanggung pihak lembaga zakat dan baitulmal.

pelajar universiti tahun ke 2 ( bangsa melayu) layak diberikan elaun seribu sekiranya mereka volunteer MENGAJAR ANAK MELAYU MISKIN BANDAR . maknanya selain menolong menambah income pelajar universiti, mereka pada masa yang sama boleh membantu anak bangsa yang terdiri dari miskin bandar mengadakan tuisyen seminggu sekali. dengan cara ini masa lalai kanak2 miskin bandar yang terbuang sabtu/ahad akan dipenuhi dengan kelas tambahan.

kereta pemandu teksi perlu dihiasi dengan iklan syarikat kerajaan dan GLC. sebulan 500. cukup untuk mereka tambah pendapatan. mereka ini adalah 'wartawan bergerak' yang baik sekiranya mereka dijaga.

di atas adalah ringkasan ide aku nak bantu MELAYU/BUMIPUTRA..

senang cerita baru 1/100 daripada senarai cadangan..
dalam list aku lebih dari 100 yang praktikal dan mudah kerja.
tak perlu ditulis dalam blog nanti ide kena plagiat.

kos dan kebajikan bangsa melayu perlu dikaji dan dilaksanakan idenya secepat mungkin. percayalah kehidupan sosial yang baik dan menguntungkan akan menjamin undi yang bagus kepada BN.

cinabeng ? UDAH-UDAHLAH !

37 comments:

Anonymous said...

Bagus betul artikel ini, cuma perlu sedikit pembetulan bahawa Melayu juga BUMIPUTERA! Gerakan Anti PKR kena tubuh NGO NATIONALIS Melayu yang paling tulen, tangkas dan sentiasa berani macam ini - supaya si dong SONSANG DAP diajar jangan kurang ajar lagi macam samseng KONGSI GELAP CINA dan sedar balik mereka itu asal BANGSA PENDATANG dibawa British laknat!

Lepas itu, PM/UMNO patut ambil GAP sebagai penasihat, dan nyahkan PENYAMAR-PENYAMAR ULAR/BIAWAK PENJAJAH DAP/PKR, yang makin membelit dan membaham dengan rakus, UMNO/BN dari dalam!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN paling penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).



Anonymous said...

Aq nak mulai skrg...sedikit demi sedikit sekolah vernakular esp cina di hapuskan...tu tempat pembiakan dan penetasan babi2 yg biadap dan xtau bersyukur dpt tinggal di Malaysia...

Kakitangan kjaan yg belot mnjadi penyokong pakatan haram hendaklah di amek tindakan dan di banteras...mrk mnjadi duri dlm daging kjaan dgn prestasi serta paling kuat rasuah juga sering mnyalah gunakan kuasa ..bersihkan dr peringkat bawah hingga ke peringkat atasan ..

Dan kjaan wajib BERTEGAS dlm menangani isu penderhakaan serta pengkhianat ngr...jgn asik tangkap pastuh lepas saja babi2 yg mncetus huru hara...

Rakyat nak lihat tindakan yg drastik utk pengkhianat negara ...wlpon dah mcm2 bukti tapi pengkhianat tuh masih bebas berkeliaran kencing n berak sana sina malah siap menyalak mengajak 'bahalol2' len berdemo utk mncetus riot...

Anonymous said...

http://www.islamgrid.gov.my/videos/detailed.php?m=sh&s=1:2005&url=012005%20Seruan%20Haji%20(1).flv&p=1

Anak Bukit Jelutong said...

Salam.

Tahniah GAP.

Cukup baik.

Kerajaan tak patut pandang sepi.

Aku cukup setuju dengan rangkap "pecah monopoli"

Sejak dari aku di bangku Sekolah Menengah lagi aku impikan "idea" ini.
Selagi monopoli tidak dipecahkan selama itulah Melayu/Bumiputra terus menjadi "pengemis" di tanah sendiri.

Tahniah GAP.

Anonymous said...

GAP PM patut ambik ko jadi penasihat...sangat setuju dengan MRSM mengutamakan golongan miskin dan dibiayai sepenuhnya dari duit zakat begitu juga bantuan kepada pelajar universiti serta pemandu taxi. Cukup cukup lah menganaktirikan kaum bimiputra yang telah ketinggalan dari segi ekonomi.Sokong idea kau 100%.

Ms Pearl said...

bantuan pendidikan dan kemudahan secara menyuluruh dan MAKSIMA MUNGKIN KEPADA:

1. PRE SCHOOL Swasta yang ditubuhkan oleh orang Melayu.

2. sistem pendidi8kan dan kemudahan pendidikan Tadika Tadika Kemas or permata dipertingkatkan lagi

3. sekolah rendah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan diberikan semua kemudahan bertaraf 7 bintang! world class! dengan guru-guru yang terbaik baik dari tempatan atau pun luar negara

4. wujudkan aktiviti lepas sekolah yang lebih menarik remaja esp di sekolah menengah agar anak anak lelaki melayu tidak ada masa untuk melepak! (music, pertahanan diri, painting, language, sports!) dengan of coz kemudahan world class!

5. lengkapkan IPTA dengan perpustakaan Khas - di mana Melayu bermula hingga hari ini politik , agama, dasar negara, semangat kebangsaan)

6. SAYA MAHU SEORANG KETUA YANG BOLEH MERAMPAS SELANGOR KEMBALI DARI PEMBANGKANG! - bukan najib tun razak!

Anonymous said...

Alhamdullillah saya amat setuju dgn senarai 'Pasca PRU13: apa aku nak' itu. Luahkanlah kemahuan kita kepada yang berkuasa sekarang sebelum terlambat. Disamping itu saya ingin menambah sedikit supaya Calon2 UMNO/BN yang menang dan yang kalah itu bersuaralah sedikit. Sekurang2nya menampakan yang calon2 itu benar2 dibelakang Orang Melayu dan orang2 yang menyokongnya. Bukan berdiam diri dan mengikut cakap bos saja. Serta akui juga ada kesilapan UMNO/BN yang perlu diambil kira untuk membaiki keadaanya dimasa hadapan.

Nyatakan kepada mereka tidak mengundi itu bahawa negara ini telah lama merdeka dan pentadbiran kita adalah mengikut undang2 yang dibentuk sebelum merdeka lagi. Bawa berbincang mengenai Sejarah Negara kita kepada mereka. Mungkin mereka menerima dengan baik. Insyallah.

Anonymous said...

nak repair kete pi carik kedai bengkel melayu. kalau pi kedai cina, habis semua dia kata rosak. dah serik dah aku terkena.

Anonymous said...

KEDAI SERVICE DAN TAYAR 1MALAYSIA JANGAN LUPA!!

KASI CINABI MENGELUPUR !!

gen2felda

Anonymous said...

Tentang pelajar tahun pertama di U ikat perut memang telalu lalu lah benar..orang yang merasa amat mengetahui..elaun sara hidup perlu..ingat sesiapa yang menderita dan dalam kepayahan pabila dibantu jasanya akan dikenang sehingga akhir hayat..harap kerajaan perihatin..jarang yang dapat bantuan lupa diri..terlalu sedikit..keperitan mengajar erti terima kasih..

Anonymous said...

Perbanyakkan lagi Kedai 1Malaysia di seluruh ceruk negara di kawasan2 yang bermajoritikan pengundi2 BN.

Anonymous said...

Sekolah Vernakular dan persatuan2 cinabeng babi ultra kiasu chauvinis ekstremis wajib dihapuskan dari muka bumi Malaysia.

Anonymous said...

Berhenti membantu cinabeng lahanat sebab jelas mereka menolak perpaduan nasional.

Anonymous said...

UMNO perlu kekal UMNO dan BN jangan sesekali di jadikan parti tunggal.

Anonymous said...

Jangan sambut tahun baru cinabeng lagi secara besar besaran gilang gemilang dengan jamuan. Jangan keluar tv main gendang mintak simpati lagi. Cilakak lu cinabeng!!!

Anonymous said...

Saya sokong 100%.Saya ada 6 orang anak yg mendapat 5a dlm Upsr.5 org tak layak kemana-manapun sekolah berasrama penuh ataupun mrsm kerana tak mampu nak mengadakan keperluan2 untuk kesana.Manakala 1 orang bolehlah kesekolah asrama penuh kerana mendapat biasiswa petronas semasa tingkatan 3 lagi.

Masa berlalu,dan salah seorang daripada telah bekerja,dan dialah yg byk membantu adik2 yg lain.Dgn gaji seorang jaga sekolah rasanya agak perit untuk menyekolahkan anak-anak.

Dgn cadangan drp gap ,rasanya banyaklah drp kami golongan yg susah ini dapat dibela.

Anonymous said...

harap harap cadangan GAP ni mendapat perhatian kerajaan Malaysia

usin said...

meh sini aku nk tambah sikit pasal kilang gula felda @ fgvh. dasar dan asas kepercayaan yg melayu@bumiputera faham dan simpan dalam kepala otak ialah felda ini didominasi melayu kerana peneroka majoriti melayu dan staff felda juga majoriti melayu. ada sekelompok staf dan peneroka bukan melayu itu adalah adat, sebab negara ini negara berbilang kaum. yg amat menghairankan, sudah menjadi perbualan agak panas bahawa kilang gula fgvh@felda ini sudah dikuasai oleh kaum tertentu yg ultrakiasu!!! sehinggakan nak memohon perjawatan dalam entiti tersebut juga perlu melalui tapisan ketat berasaskan kaum. melayu@bumi sudah menjadi pengemis di tanah sendiri. adakah perkara yg semakin memburuk dan membusuk seperti ini juga terlepas pandang oleh pemimpin2 besar? ds. najib nampak apa bila pandang felda, nampak duit bergudang2 sahaja ke?

Anonymous said...

TERRRBAEKK dari GAP!!!

iqram powerrabak said...

ahhh!!! yg aku tau skunk ni melayu kendian cinabeng d utamakan

Anonymous said...

GAP

Gegar terus terusan. Kasi gegar dengan artikel yang lebih hangat dan terus panas. BCL BBC kembangkan seluruh tanah air.

Aku sokong semangat tegar kamu. Dari jauh aku titip doa, In Sya Allah.

Tanah tumpah darah datuk-nenek-moyang kita semua mesti bukan harus di kembalikan kepada kita secara mutlak. Terlalu lama dan terlalu baik kita ni orang melayu.

Mugabe di Zimbabwe buat tak peduli apa dunia cakap. Dia kata tak rampas HAK sesiapa atau orang putih hanya mengambil kembali apa yang asal milik orang afrika. Ada dia kisah David Cameron ke Obama ke yang cantas dia, dia buat derr...je.

Ada melayu berani seperti Mugabe kecuali Tun Mahathir!

OM - Melayu Luar Negara

parang terbang said...

tu la selalu tun cakap melayu mudah lupa....

orang melayu bila dah kat atas lupa terus orang bawah...

payah nak cari orang melayu korporat yang betul jiwa melayu.....

yang ada pun dalam drama melayu....

Anonymous said...

Najib kena serve puak majoriti...
atau Muhyiddin akan angkat sumpah sbg PM lepas pemilihan UMNO...

Anonymous said...


Pokoknya sekarang yang menyalak nak itu nak ini hanya bloger2, disokong sikit oleh pengomen2 nya. Pehak Najib ada peduli dengan cadangan2 yang diluahkan disini??

Dari dulu kita menyalak taknak tengok Krismudin CKMM dicalunkan dalam PRU 13, sekarang dia tetap jadi menteri lagi!

Pastu cadang pulak TS Rahim Noor jadi Menteri KDN, apa jadi? Nasib baik jugak hati terubat dek Zahid.

Cadang pulak Rais Yatim jadi speaker Dewan Rakyat...tak nampak kesan pun!!

Protes pulak kaum cinakui, mintak jangan dilayan sangat puak tu, tapi lagi ramai cinakui yang diberikan Tan Seri dsb!!

Omar Ong dimana sekarang??

Najib dan kuncu2nya ada baca ke blog ni??


Anonymous said...

GAP,
Aku kagum idea kau. Sebagai orang melayu aku sokong kau 100%.

Berkenaan Penyata Razak, Boikot Cina, etc. semuanya aku sonong.

Tapi adakah suara kau ni di dengar oleh Najib? ni aku komen kat kau ni, Najib dengar ke?

berbagai penghinaan kepada orang Melayu di dedahkan. Penghinaan kepada Raja dan Sultan. Yang terbaru penghinaan kepada Nabi SAW.

Apa yang kerajaan buat GAP?

Terus terang aku cakap, aku cukup kecewa bila aku dapat tau Omar Ong jadi penasihat Najib. Aku tak kenal secara personal tapi aku tau dia siapa masa di PETRONAS.

Jadi, moral of the story, adakah Najib dengar cakap kita?

Anonymous said...

gunakan kuasa beli:

contoh:
kerajaan bagi bantuan sama cina import ubat, kita boikot ubat.

mari kita test!! power ker tak kuasa beli kita.
sekarang ayam mahal mari kita boikot sampai ayam jatuh harga.

Anonymous said...

Setuju berjuta juta kali setuju..gap tolong masuk ke pm tpm blog..utusan harus keluar laman KHAS APA MELAYU BUMIPUTERA UMNO NAK.....

Kita dah muok dgn cina kafir dap nak tu nak ni...ni tiba giliran kita balas.. MELAYU WAJIB CELUPO..NAJIB WAJIB CELUPO..PEMIMPIN WAJIB CELUPO..

Anonymous said...

Kita Nak ...

DS Najib selaku PM mengambil peluang keemasan ini untuk memperkasakan melayu dan islam. Kenapa saya kata peluang keemasan. Barisan kabinet DS Najib yang baru dibentuk boleh dikata Kabinet Melayu dan Bumiputra. Cina jual mahal, tak hingin menyertai kabinet dan apa juga agensi berkaitan kerajaan. Usah pedulikan mereka. Banyak sudah budi melalui program transformasi yang DS Najib taburkan kepada komuniti cina. Tetapi akhirnya mereka tipu DS Najib dan TS Muhyidin hidup2. Berbaloi kah berbudi kepada mereka jika BN hanya dapat 5% saja undi daripada cina. Itu yang BN dapat, berapa pula undi cina yang Umno dapat .. entah2 tak ada langsung. Bukan mustahil sebab pada PRU13 baru2 ini memang mereka bertekat hendah UBAH tampuk kerajaan yang selama ini dipegang oleh Umno semenjak negara capai kemerdekaan lagi.

Nak UBAH daripada NAJIB kepada ANWAR dan secara pelahan2 kepada LIM KIT SIANG. Ini lah matlamat sebenar mereka. Malang sekali kerana Pak Kadok yang bernama Abdul Hadi bin Awang menjadi selurus dan sebendul macam Pak Kadok dalam cerita rakyat bertajuk Malang Pak Kadok.

Sungguh tergamak mereka. Susu yang Umno beri kepada mereka, tuba beracun mereka balas balik kepada Umno. Saya tak akan lupa dan tak akan mudah percaya lagi kepada mereka. SEMUGA DS NAJIB DAPAT BELAJAR MENGENALI MEREKA DIANTARA YANG TERSURAT DENGAN TERSIRAT.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Pelajaran baru Melayu...didik anak sama mcm kita..PRO MELAYU KENTAL JIWA MELAYU.. Jgn mcm najib tak ikut ayahnya. Tu la byk mkn steak.. Beri anak kita makan byk belacan..balik kg tengok kubur nenek moyang..

Jgn nak asyik pi tengok salji..

Anonymous said...

Tenang bro..dulu mca undi BN..la ni dah tau..najib sebenonya malu bebbb..
Tengok kata najib dan muhyiddin ada sikit perubahan..YG WAJIB KITA HARUS DESAK..

Jika tak baca..tak mungkin si ong tu menyalak...ayahnya pun dah menyalak.. Jadi kita Melayu pantau dan terus desak..

Anonymous said...

Sokong gap..
Aku doakan agar masuk paper,atau sampai ke pengetahuan semua..
ini lah yg kita mau kn...
Pecah monopoli ekonomi...
byk peniaga melayu susah nk naik sbb tekanan dr puak yg monopoli..

Anonymous said...

Kerajaan sedang memperkasakan sektor koperasi dalam bidang pemborongan dan peruncitan diharap tuan2 memberi sokongan kepada kedai coop 1malaysia...

Anonymous said...

Kami orang orang pas akan mengigati tikaman orang cina kedada najib umkok.kou orang umkok jangan risau kita pas very intelligent kita akan gergaji kepala dap itu otak kita kasi itik makan apa macam sedap takk

Tun Razak said...

Gap aku ada 2 aje permintaan.

1. Ds najib razak letak jawatan.

2. Ds nazir razak berambus dari malaysia.

Malas nak komen lanjut. Semuga Allah memakbulkan doa aku ni.

Anonymous said...

Hari tu masa bagi tayar trima 1 trima2 patut dah boleh buka kedai tayar koperasi teksi dua tiga bengkel besar.koperasi teksi patut ambil peluang ini ...

Anonymous said...

aku buat bisnes makanan kecilan. selalunya barang seperti susu kami beli 2 tin sekali. dulu cari yg murah xkira company apa... sekarang susu pekat kami dah beli jenama saji speerti diiklankan oleh gap. walaupun kecil beliannya tp kalo korg darab 30 dah berapa? 60 tin sebulan aku beli demi islam dan melayu..korg camna plak? mahal sket takpa..itula harga perjuangan tak seberapa ni.... dekat raya ni jgn beli baju raya ngan kedai cina...jgn beli kereta dgn saleman cina okey!!

Anonymous said...

aku dah bosan dengan kerenah2 manusia yang tamak haloba, hidup tak ingat nak mampus, manusia lembut bak sutera terhadap orang kafir, terhadap orang islam sanggup membunuh, apa sudah jadi sama melayu? adakah melayu itu batang kayu yang layu disondol babi hutan?


wahai orang-orang yang beriman berjaga-jagalah terhadap musuh-musuh kamu, bersiap sedialah!! perang mungkin akan berlaku tak lama lagi.

AMALKAN INSYAALLAH AKAN MENJADI:

Parang Terbang kiyai Salleh

"Pada tahun 1940an...heboh seantero negeri perihal keajaiban parang yang berterbangan melibas mangsanya. sapa yang dikatakan terlibat? siapa lagi kalau bukan Kumpulan Selendang Merah. diceritakan orang bahawa kumpulan silat ini bertapak di daerah Muar dan Batu Pahat Johor.

Kumpulan ini juga turut terkenal di Sungai Manik Perak. kumpulan ini diketuai awalnya oleh Hj Mohd Salleh bin Abdul Karim yang turut dikenali sebagai Kiyai Salleh Selempang Merah...Panglima Salleh Selempang Merah dan Guru Salleh Parang Panjang.

Pada hujung 1945 dan awal 1946 Kiyai Salleh telah memimpin sekumpulan pejuang sukarela yang mahu menentang kekejaman Bintang Tiga di Muar Batu Pahat dan Pontian. kalau tengok pada mata kasar nampak macam parang terbang melibas bunuh orang tetapi sebenarnya menurut cerita...parang itu dipegang oleh ahli kumpulan Selendang Merah yang ghaib dan hanya parang sahaja dilihat terbang.

Di Perak pula...mereka tidak menggunakan parang sebenar. mereka menggunakan daun kelapa yang diletakkan dalam sejadah dan dibacakan zikir kalimah Allah dengan niat Fisabilillah. ketika bertempur ia kelihatan seperti parang dengan fungsi libasan yang sama."

1. Pedang Kiyai Salleh(KS) - boleh melentur dan dibelit dipinggang menyerupai tali pinggang merupakan pemberian seorang tua dari sungai simpang kiri. Ada yang mendakwa pedang tersebut pemberian Dato' Bahaman. Wallahualam...

2. KS mempelajari ilmu dan amalan dari serata tempat. Amalan beliau yang terkenal adalah "ayat empat" dan disertai pemakaian "selempang merah".

3. Ayat 4 tidak membuatkan pedang atau parang mane2 pahlawan "terbang"...tetapi ianye berlaku :

(a) Si yang melihat pengamal ayat empat...tinggi setinggi pokok kelapa.
(b) Si yang Melihat hanya nampak senjata manakala empunya senjata dighaibkan Allah. Disinilah bermulanya kisah parang terbang. Padahal musuh tak nampak si pembawa senjata...bukan parang tu terbang dengan sendiri...


4. Selempang merah hanya simbolik untuk pengamal supaya mudah mudahan...si pemakai selempang merah yang telah didoakan itu mendapat perlindungan dari Allah. Selempang itu cuma kain biasa yang telah didoakan keatasnye...moga2 pemakainya dilindungi Allah.

5. Ayat Empat
a. Lailahailla anta subhanainni kuntum minazzalimin
b. Wallahu ngalibun alal amri
c. Ya haiyu ya qaiyum ya ilahana wailahukum ilahauwahidan......... ada lagi sambunganye
d. Yazal jalali wal ikram

6. Air(dalam tempayan) yang diminum oleh para pejuang pada sehari sebelum serangan...akan beramal dengan ayat empat tersebut disertai dengan bacaan surah yaasin....airnya diminum oleh setiap pejuang sebelum dipakaikan selempang merah untuk membakar semangat para pejuang.

7. Pantang setiap pejuang mengambil harta benda musuh mahupun makanan...kecuali senjata...tujuan pantang tersebut bagi mengelakkan mereka terpesong dari tujuan asal untuk berjuang di jalan Allah.

Kun faya kun kate Allah...semua yang tak terjangkau dek akal boleh berlaku.


http://chulahitam.blogspot.com/2012/07/ilmu-parang-terbang.html