IKLAN BERBAYAR

Friday, June 14, 2013

TAHUN (2008-2013 CERAMAH) (2013-2018 CERAMAH) (2018-2023 CERAMAH) (2023-2028 CERAMAH) (2028-2033 CERAMAH) (2033-2038 CERAMAH) (2038-2043 CERAMAH ) (2043-2048 CERAMAH)


sejak 2008 hinggalah kepada 5 may 2013, pakatan lebih fokus ceramah.

siang malam berceramah.
ceramah di kampung tiap malam.
tak cukup ceramah siap buat forum.
forum pulak siang malam.
dalam forum pun ada ceramah.

tak cukup dengan ceramah dan forum, pakatan buat makan malam.
makan malam ada ceramah lagi.
tak cukup dengan makan malam, mereka buat high tea.
high tea ada ceramah pulak lagi.

tak cukup dengan ceramah, dia berceramah dalam twitter.
siang malam 24 jam ceramah.

fokus ceramah bagitau BN bla bla bla.
kita kena ubah bla bla bla.

bila dah perintah negeri, mereka ceramah lagi sekali.
rakyat dan pengundi dah hantar mereka untuk bawak kesemua isu dalam parlimen.
tapi parlimen mereka nak boikot.

tak best pasal dalam parlimen kaedah ceramah tak laku.

2008-2013 ceramah.
2013-2018 takkan ceramah lagi ?

yang bestnya pulak, ramai penjongos PERCAYA CERAMAH POLITIK BOLEH SELESAIKAN MASALAH NEGARA..

aduh mana pergi keintelektualan fahaman politik ?

tak puas ceramah, dia demo. lepas demo dia ceramah.
dia ceramah apa yang berlaku dalam demo.
yang best tu pulak, waktu demo pun dia ceramah.

masalah rakyat boleh selesai dengan kaedah ceramah kah ?
perbincangan hala tuju negara boleh selesai kaedah ceramah kah ?
dasar negara boleh diubah melalui ceramah ke ?

2008-2013 ceramah.
2013-2018 ceramah.
2018-2023 ceramah.
2033-2038 ceramah..

ps :- aku mula kan artikel ni dengan tahun ceramah bermula 2008-2048.. itu belum masuk ceramah 1998-2008 !

teringat kata orang tua-tua. orang yang cakap banyak sebenarnya habuk pun takdak..

NENEK KAU LAH !

73 comments:

Anonymous said...

Kenapa Melayu Takut Jika Pakatan Rakyat Menang.

1. Kerana orang melayu tahu, Pas sukar untuk menjadi dominan dalam kabinet PR. Maka peluang pemimpin Pas jadi PM atau menguasai kabinet, tiada langsung.

2. Kerana orang melayu tahu, Anwar memang akan jadi PM tetapi penguasaan kabinet oleh DAP akan menjadikan Anwar tak ubah seperti " tunggul mati " sahaja. Anwar akan bertindak mengikut apa yang dipersetujui oleh DAP.

3. Kerana orang melayu tahu, sungguh pun Anwar adalah PM tetapi kedudukan Anwar ibarat " telor di hujung tanduk ". Ikut mahunya DAP, selamat. Tak ikut mahunya DAP, Anwar akan disisihkan melalui undi tidak percaya oleh ahli2 kabinet. Gabungan ahli2 kabinet PR daripada DAP dengan ahli2 kabinet PKR bukan melayu mampu menyisihkan PM yang tidak mahu ikut cakap bukan melayu.

4. Kerana orang melayu tahu, sekali kerajaan pusat jatuh kepada bukan melayu maka untuk mengambil balik bukan lah satu perkara yang mudah. Ianya tak semudah Umno merampas balik Kedah daripada Pas atau tak semudah Umno merampas balik Trengganu daripada Pas. Jika melalui proses demokrasi, saya rasa MUSTAHIL melayu akan dapat balik menjadi kerajaan.

Nota : Adakah siapa2 orang melayu fikir Pulau Pinang boleh dapat Ketua Menteri melayu satu hari nanti ? Sila lah berhujah jika anda yakin.

Terima kasih kepada melayu yang memberi undi kepada Umno pada PRU13. Kita2 yang mengundi Umno sebenarnya telah menyelamatkan melayu Umno, melayu Pas dan melayu PKR.

Anonymous said...

betoi bro gua setuju....lepas ceramah...rakam...siar dalam youtube....lepas tu...twiterkan...lepas tu FB...kan...kenapa muka DSN nampak jernih je???? sebab banyak pahala dia dapat hasil kutukan org PAS yang banyak solat tetapi mengumpat nie.....


warga batu gajah

Anonymous said...

betoi bro gua setuju....lepas ceramah...rakam...siar dalam youtube....lepas tu...twiterkan...lepas tu FB...kan...kenapa muka DSN nampak jernih je???? sebab banyak pahala dia dapat hasil kutukan org PAS yang banyak solat tetapi mengumpat nie.....


warga batu gajah

Anonymous said...

nak wat mcm mana dah ditakdirkan PAS dilahirkan untuk berceramah 24jam x 7hari-seminggu x 365hari-setahun, Melayu pulak ditakdirkan menjadi maanusia yg gemarkan ceramah (nak kasik hebat PAS rename ceramah jadi "Majlis Ilmu") WOW!!

Anonymous said...

Bukan je ceramah kat stadium dalam teksi pun nak ceramah aku rasa geng2 pakatan ni depa dah sewel kepala otak. Aku rasalah Gap lebih baik hang cadangkan perbanyakkan doktor sakit jiwa ne.

Pemandu teksi yg prihatin BBC lah

Anonymous said...

Pinang akan ada Km Melayu jika UMNO ada telor. Tapi masalahnya Umno tak dak telor. Lagi2lah PR.Hanya bila Umno dan Pas bersatu baru lah ada telor. Tapi Umno tak mahu berubah dari liberalnya dgn meletakkan Islam sebagai tonggak perjuangan. Itu masalah pokoknya. Pada aku yg menyukarkan perpaduan Pas dan Umno itu lah . meskipun Pas tidak semua pemimpin nya ok begitu juga Umno tapi kita perlu mempunyai pilihan yang lebih banyak. Usah mendambakan pertolongan yang lain 2.
setakat buat momokan politik bolehlah.Jika Umno dan Pas bersatu pihak yg satu lagi tak akan menyalak dengan kuat lagi.

Anonymous said...

Memang betul kalau dilihat poster tepi-tepi jalan puak pas dan pkr banyaknya poster ceramah walaupun tak besar, tapi puak dap aku rasa ada banyak juga dengan kaumnya tapi secara tertutup mungkin dalam dewan.

Anonymous said...

khalid kata ''jelas,,,jatuhkan BN !''

agaknya dia buta ke rabun?
sapa yg.jatuh? pas tinggal kat kelantan dengan kerusi BN bertambah disana.

kat selangor, pas hanya pak hanggok jer.

gen2felda

Anonymous said...

ALHAMDULLILAH !!

ari ni aku keluarkan semua duit pelaburan aku dalam Public Bank dan pindah semula ke KWSP (skim pelaburan akaun 1 kwsp)..

harap lebih ramai orang melayu keluarkan semua duit anda dan batalkan akaun anda dalam public,hong leong dll...

gen2felda

Anonymous said...

aku dah lebih 20 th dlm PAS, tapi bila tinggalkan PAS 2008...rasa tenang otak aku,,tak ada terfikir nak pegi dgr ceramah atau nak subahat percaya dgn fitnah mereka pd kerajaan.PAS PKR adalah parti pemfitnah..kita tunggu kita lihat kita akan samasama akui yg balasan Allah keatas hambanya yg kufur bermula dari dunia lagi..Ramai pun rakyat malaysia dah nampak org2 yg sedang disiksa Allah diatas dunia bumi malaysia ini..kesian dia..

Anonymous said...

Tuan,

Bravo punya entry. Realistic !!!

jebat berkokok said...

Hahaha..memang gampang ayat GAP..aku nak ceramah boleh? Sebelum aku ceramah kau ajar lah aku cara cara nak ceramah. Ceramah siapa paling hebat? Semua orang boleh ceramah kecuali Mat Sapu kerana Mat Sapu hanya ingat NorMAH bukan CeraMAH..Kah Kah Kah..

Banyak Cakap said...

Memang betul tu GAP orang PAS ni suka berceramah tak habis2.

UMNO-BN pulak suka tubuh jawatankuasa itu, jawatankuasa ini, badan itu , badan ini. Tubuhkan MARA, FELDA, FELCRA dan pelbagai lagi badan .... TAPI sampai kehari ini (50 tahun memerintah) tahap pencapaian ekonomi MELAYU masih terlalu jauh ketinggalan.

Mana taknya sibuk meeting sepas satu badan ke satu badan, lepas satu jawatankuasa ke satu jawatankuasa. Tak habis-habis meeting. Dari segi tindakan amat mengecewakan. hanya segelintir sahaja orang Melayu yang dapat habuannya.

Akhir sekali aku juga setuju kata-kata kau orang yang cakap banyak sebenarnya habuk pun takdak (banyak meeting dan ceramah)

Anonymous said...

Pihak yang perlu Pas tumbangkan ialah musuh dalam selimut:

anti-Sunni
anti-Hudud
anti-Penghapusan kilang Araq
anti-anti-Songsang

Anonymous said...

hahahaha...NENEK KAU LAH ! hahahaha...bro, dalam kuliah agama pun diorang sempat bagi ceramah. Kalau tak bagi ceramah diorang nak buat apa..? Nanti sibuk melancap, mengongkek dan sebagainya. Nak buat keje untuk rakyat tak reti.

Anonymous said...

Ceramah yang didambakan ikut keutamaan ialah:

jihad ekonomi
jihad ilmu
jihad sosial

Anonymous said...

Aq setuju dgn anon 2:03 PM..org yg cakap banyak mmg xde wat kerja pon...Baik UMNO maupon PAS...ya mungkin itu prangai org Melayu....

Tapi PAS lg up sbb siri ceramah 365 hari setahun..non stop...yg bestnya semua tuh atas di sebalik nama Islam tapi pengisiannya cume mnghentam saudara seagamanya yg di dlm UMNO/BN...

Kemungkaran n pengkhianatan rakan sekutu PAS ..PKR n DAP langsong mrk xbrani nak sentoh atau menegur tapi kalo di pihak UMNO..kentot kuat pon bole jadi isu 'dasat'yg boleh meruntohkan ekonomi negara...

Mmg tabiat org pakatan suke bercakap ..agaknya masa nak 'tuttttt' pon xrenti2 bercakap kannn???

Cakap byk tapi kerje xde...NATO..no action tallllllkkkk only...

Anonymous said...

Pakatan dah dapat kuasa di Selangr masuk penggal 2...takkan nak isi kekuasaan dengan seramah aje?

Anonymous said...

bro GAP, apasal mereka asyik ceramah sebabnya BN yg jaga kebajikan rakyat walaupun setengah rakyat tidak menghargai BN..jadi tugas mereka untuk mengisi masa lapang hanyalah berceramah tak kisahlah isi ceramah tu yg betul ke atau sekadar penyedap rasa atau fitnah semata-mata..malangnya yang mendengar tu ada yg terima bulat-bulat tak fikir betul ke atau tidak..

kesilapan BN pula, org dah tak sokong masih diberikn bantuan sedangkan yg beri sokongan penuh kepada mereka seperti melukut di tepi gantang..hanya di pandang sebelah mata..kera di hutan disusukan anak sendiri mati kelaparan..

tak menghairankan sekiranya pru akan datang BN hanya pada nama..pada masa tu barulah pemimpin2 BN celik mata, menyesal dan menangis air mata darah sekalipun apabila kuasa melayu dah tiada amat payah utk dikembalikn..kecualilah melayu dan melayu dan melayu dan bumiputera sabah sarawak bersatu..

jadi sampaikanlah kepada pemimpin kita yg masih diberikan amanah ni, pandanglah org yg beri mereka sokongan, bantulah berilah dan jalankanlah amanah..dahulukanlah yg sepatutnya didahulukan..

Anonymous said...

Pakatan berceramah xhenti2 sepanjang kewujudan mrk krn itu mmg kelebihan mrk dan kebolehan mrk....

Tapi kalo part wat kerja mmg depa xreti, xtahu n xbole pon juga xpernah pon buat...jadi bila ada mslh di kwsn yg mrk pakatan menang selalunya rakyat trpaksa mncari wakil BN....

Sbb tuh depa suke berceramah a.k.a bercakap sbb kerja xyah buat n yg buat kerja ialah BN...dan sbb itula bila Mat Said xnak lagi meletakkn wakil di kwsn yg BN kalah ..kemain menyalak lagi org2 Pakatan esp PAS sbb wakil depa mmg xtau n xpernah wat kerja apa2 utk rakyat ponn....yg depa tau dok salahkan kjaan saja...

Anonymous said...

Cakap pasal ceramah ni mudah aje.Dia macam ni, setiap manusia ada gila bahasa lembut nya hobi.ada hobi pelihara kucing, dengar suara burong, mengail dan berbagai2 lagi. Nasib bagi mereka yang hobinya ceramah.Berceramahlah 24 jam aka 365 hari.Cuba dalam 1 hari kita larang dia berceramah Tak percaya tengok pasti dia monyok ataupun demam hari tu .Oleh itu biar lah dia berceramah. Bagi Bang Non kita memang semulajadi suka Berrdemontrasi..biar lah dia.Last nanti dia tersungkur dengan perbuatan nya sendiri

Anonymous said...

Dapig tak perlukan ceramah untuk kutip dana politik kerana mereka kuat bekerja tetapi kurang bercakap. Dalam kata lain keupayaan ekonomi Dapig menyumbang kepada kekuatan politik mereka.

Ini bermakna ummah perlu kurang bercakap agar ummah dapat tumpukan pada pekerjaan yang dilakukan. Apabila kerja dapat ditingkatkan, keuntugan masuk berlipatganda.

Sebaliknya, cakap banyak akan menurunkan produktiviti dan seterusnya 'cukup-cukup makan dan pakai' secara tidak langsung mengurangkan kekuatan politik ummah!

Anonymous said...

Aku lihat PAS ni lain sikit dari budaya orang Melayu dari segi pakaian, cakap dan makan pun. Nak ikut orang Arab konon sbb Arab tu alim. Bila ceramah suka2 nak caci orang, kata orang dan maki orang sana sini tapi tentang depan mata sendiri tak tegor apa pun. Lagi pun perangai mereka ni mcm samsing kalau ditegor sikit, mcm kena dirasuk hantu. Nak kata Islam pun itu bukan caranya sbb banyak politik. Baik pula BN bila ceramah Ugama Islam jarang nak sentuh bab politik ni dalam tazkirah. Jadi apa lah PAS ni, apa untungnya masuk PAS?

Anonymous said...

Nak wat camana, memang spesis Melayu ni baghal. Kaum lain sibuk berusaha mencari kesenangan hidup, Melayu sibuk buang masa dengar ceramah politik yang tidak memberi manfaat kepada kehidupan mereka sendiri.

Tapi dalam hati nak hidup macam orang berjaya - beli kereta import, rumah besar, duit banyak dsbg tapi taknak berusaha macam orang berjaya. Bila hidup tak berjaya disalahkan kerajaan zalim, kerajaan menindas dan blah blah blah.....

Padahal kat Malaysia senang nak cari makan kalau kita berusaha dan bersyukur.

Anonymous said...

Hahaha,mmg,kuat sgt ceramah dorg ni,,sampai xde benda nak ceramah mula lah buat fitnah...
Ckp org sana sini kata nya majlis ilmu..
Ceramah sana sini,post kt tenet kebaikan org dia..tunjuk kt satu dunia apa kebaikan org dia tu,sampai kan tuang lauk kt pggan tetamu pun nk di post kan..
Kalau bab solat,lg lah,sume nk tunjuk.jd aku pn jd serba salah,sbb dlm hati ni xbleh nk cntrol,mesti nk kata,mcm mana hati mereka solat kt shoping2 komplek,xterlintas lgsg ke kt hati dorg solat tu untuk.menunjuk..mmg hebat..
dan mereka.bangga2kan solat tu sbb tahu mereka.akan di ambil gambar..
Atau dtg ke ceramah ada niat mnunjuk.
Tu je lah yg di buat,xdengar plak dorg tunjuk bangunan arkitek nya dorg ke,engineer hebat dorang buat kereta ke,tp nk kete murah..
Ke aku yg salah,aku xtahu..mntk maaf..
Sekadar renungan...

Anonymous said...

12.15pm

nasihat sy drpd anda menakut2 kan org dgn dogengan2 anda baik lah keluarkan idea bagaimana nk menarik undi2 melayu kelas pertengahan, org cina & org muda kpd UMNO...anda pun dh sedar UMNO semakin lemah jd lebih baik pikir mcm mana nk perkuatkan balik...

Anonymous said...

ni sume kerja nenek anwar ibrahim. meroyan sebab nak jadi PM. tak lama lagi nak mampos sebab dah tue. hahaha

Anonymous said...

UMNO/BN ada berita TV3 tiap2 mlm..penuh dgn fitnah & bohong..PR takde TV jd kena laah berceramah..

Anonymous said...

Di Cangkat Jering di rumah kenduri pun ada Ceramah oleh Mat Nizar...tak payah khidmat apa2 pun takpa sekarang ni...sebab semua dah ada BN dah buat semua ! Ceramah je laaah !

Anonymous said...

woi 2:55 bodoh,

TV3 tu berita macam-macam ada. berita semasa, jenayah, sukan, luar negara, dalam negara, ekonomi, perniagaan, kemasyarakatan. ko ckp TV3 byk fitnah sebab tak kena dgn nafsu politik nuwat juburi.

Pembangkang nak TV sendiri buat apa. semua nak politik 24 jam mcm dah takde benda lain di Malaysia selain politik bangang pakatan haram.

Org baca Utusan sebab ada mcm-mcm berita. baca haramkah buat apa dari muka surat depan sampai belakang fitnah, menghasut, batu api, membenci tapi kat kepala depan kata 'Membangun Bersama Islam'? Geleng kepala aku melihat Islam disalahgunakan secara meluas di Malaysia ni. Nauzubillah....

Anonymous said...

Anon 2:51 PM di atas,

Ko mmg betul. Melayu ni byk hidop susah bukan sebab salah kerajaan BN. Tapi pemalas. Dah berapa bilion ringgit kerajaan tabur nak bagi org Melayu kaya dan pandai tapi sebab politik pembangkang masih ramai yg mensia-siakan peluang dan ketinggalan jauh.

Bygkanlah tuan-tuan semua, betapa ruginya apabila tenaga, akal fikiran dan masa orang Melayu terbuang begitu sahaja dgn byk aktiviti tak berfaedah seperti ini iaitu mendengar ceramah politik kepartian.

Ada seorang member aku penyokong kuat pembangkang. Dah lah menganggur takde kerja sebab CGPA cukup-cukup makan padahal belajar di UITM. Duit takde, kereta takde, henfon murah, pakaian selekeh, awek lagilah takde.

Hidup tak berjaya disalahkan UMNO padahal aku yang x belajar universiti pon boleh hidup senang sebab aku menjalankan perniagaan online menjual pelbagai produk digital.

Takde pulak aku salahkan UMNO ke, salahkan Tuhan ke, salahkan cuaca ke, salahkan yahudi zionis ke, salahkah freemason ke tapi yang penting aku gunakan seluruh keupayaan akal, masa dan usaha untuk mencari jalan bagaimana nak hidop senang.

Alhamdulillah aku dan beli dua bijik kereta (dua-dua import) hasil usaha aku selama bertahun-tahun. Kita kalau nak hidup senang jangan buang masa dan tenaga. Gunakannya untuk memajukan diri sama ada belajar bersungguh kerja gaji besar atau pon belajar menjadi usahawan berjaya.

Chow......

Anonymous said...

Anonymous said...

UMNO/BN ada berita TV3 tiap2 mlm..penuh dgn fitnah & bohong..PR takde TV jd kena laah berceramah..

June 14, 2013 at 3:55 PM

=================================
TV3 fitnah apa tiap2 malam? cer ko bagi 3 bulan punya fitnah TV3 kat sni.

Anonymous said...

Aku lihat kat HARAKAH ada berita yang diceduk bulat2 gambarnya dan beritanya dari TV3 atau Utusan tetapi diterjemahkan dan disiarkan lain apa yang terdpt asalnya. Aku rasa ini mencuri berita dan dipesongkan untuk memfitnah. Padahal TV3 dan Utusan ada pemberitanya yang digaji untuk berada ditempat kejadian tetapi Harakah ceduk pakai hak orang lain saja. Senang2 je. Tak nampak pun pemberitanya dimana2. Apa lah PAS PIS PUS ni?

Anonymous said...

Dengar ceramah ke tengok TV bukan masalah...masalahnya bila kamu bwk cerita bohong orang akan tolak...

Anonymous said...

Harakah tu sebenarnya Kamaruddin Jaafar yg punya. Mangkok ni org kuat Anwat Juburi. Dia mana peduli duit dia makan halal atau haram yg penting masyuk hasil memfitnah dan memecah-belahkan orang Islam. Muka tak malu dilabelkan akhbarnya sebagai 'Islam'. Ish..ish..ish.. ni la sebenarnya syaitan bertopengkan manusia.

Anonymous said...

Anon 3:55 PM

Jadi kalo berita TV3 penoh dgn bohong n fitnah berita TV PAS n siri ceramah korg tuh penoh dgn fakta ke?...

Aq ingt lagi UAI pernah menudoh ulamak muda yg join UMNO menerima bayara 15 hibu hengget bulanan...n puak korg sambut citer tuh dgn TAKBIR...itu baru 1..fuh trnyata itu hny fitnah n rupe2nya puak korg menyambut berita FITNAH DGN TAKBIR...betapa sesatnya korg neh......

Anonymous said...

Saya mahu melayu bersatu.hentikan sengketa sesama kita.

-pak harun-

Fikir Tajam said...

Salam,

1. PAS obses dengan ceramah sepanjang tahun. Sebab di situlah tempatnya mereka boleh buat lawak bodoh ketawakan bangsa seagama sendiri.

2. Sambil ceramah MESTI KUTIP DERMA punya. Lepas tu tak pernah audit. Tak pernah isytihar berapa collection. Ke mana wang tu dibelanjakan. Fikirlah bro!

3. Dalam ceramah hanya berani menyalak maki hamun bangsa seagama sendiri. Kena gertak sedikit dengan Cina biaDAP dan Karpal Singh habis kalimah ALLAH digadaikan, HUDUD PAS dibakulsampahkan.

4. Orang PAS ini nampak hebat kat janggut sejemput je. Ketayap sakan. Kemudian bila bercakap Arab hanya mampu sebut Anta..Ente...

5. Pembesar PAS seperti Nika Aziz dan Hadi Awang kuat melengkingkan suara aje. KOSONG! UMNO muafakat dengan 12 lagi parti komponen membentuk BN dihukum HARAM. PAS sekongkol dengan DAPigs dan PKR dinobatkan HALAL pula. Fikirlah bro!

Anonymous said...

Mat Sabun bukan ceramah tapi gerammah kah kah

Anonymous said...

Terima kasih Pak Harun. Memang saya mahu Orang Melayu tidak berpecah. Nanti ruginya melayu juga kan! Tapi saya tak boleh lah tengok Orang PAS tu. Lain mcm je kononya dia orang lah yang baik dan Islam itu merekalah punya. Padahal kita dibesarkan dan dididik oleh UMNO yang lama telah mentadbirkan Negara ini mengikut Undang2, Perlembagaan, Institusi Raja2 dan Ugama Islam. Kenekmatan yang dicapai syukur kita kepada Allah dan tak terduga kita merasakannya dihari ini. Jadi, apa hal PAS ini? Mari lah rapatkan saf kita dlm UMNO dan tentang habis2an yang lain tu.

Anonymous said...

Bukan semua lam PAS mcm mat sabu...sama gak dgn UMNO bukan semua boleh pakai..yg teruk kita kutuk tak kira mana..yg penting melayu mesti bersatu yakni umno $ pas.

Anonymous said...

bukan semua pas mcm mat sabu, tapi majoriti pas mcm mat sabu.

Anonymous said...

Usaha pupuskan umno jgn dipandang ringan oleh ahli umno. Pantau gerak geri dorg dgn rapat, ambil tindakn sblm terlambat.

Anonymous said...

Dgn ceramah2 bodoh ni lah pas luaskan pengaruh. Umno, buat kerja elok2, jaga hati sana sini apa dapat? Tranformasi sana sini, bertambah ke keahlian n sokongan? Matlamat akhir adalah menang, kalau umno kena berceramah sama untuk menang dan jawab fitnah pas, kenapa tidak?

Anonymous said...

sebab dia orang cari makan dengan berceramah menabur fitnah dan membohong pengikutnya. Kerja kerja hal kepentingan rakyat BN yang uruskan tak cukup kawasan parlimen sendiri, buat pulak kat kawasan pembangkang. Ingat boleh menang kalau bertanding bila dicalun kerana berjasa rupanya habuk pun tak ada. Pembangkang cuma buat fitnah saja semua jasa yang ditabur tak dipandang lagi.

Anonymous said...

hahahahahahaha aku dh kata dh.zaman ahlul2 poltik msia bkn buat keje.24-7 smnggu CERAMAH DN KUTIP DERMA!btol2 siola jd org politik!pembangunan,masalah rakyat x damik tau.asyik2 sebok ceramah,forum.karnival dn tah2 mcm2 lg slg duit peruntukan yg damanhkn buat kepentingan rakyat dbazirkn dgn ceramah!apa la malang msia nk maju tp ahlul2 politik semua X CERDIK!

Anonymous said...

BILE DH X JD AHLI dewan or ahli parlimen siap dpt pencen lg!haramjadah!.mentededarah duit smpi mampos!sial jd ahlul2 politik.kalau cerdik x jgk dn membantu rakyat,ni x.!

Anonymous said...

itu la yg BN lemah..diorg ceramah hari2, diorg rapat dgn pengundi..dekat dgn pengundi..pengundi ni kalu dpt dekat ngan yb dia rase lain mcm, rase dekat dihati..

mcm aku, satu hapa pun xde aku harapkan kat yb tempat aku, tak kisah la BN atau PR..yg menggerakkan/memajukan area tempat aku bukan gov, bukan YB, tp developer/swasta/businessmen..

so approach kena la lebih dekat dgn pengundi..BN kena la buat something..kena ada unit yg pun kena rajin buat ceramah..setiap MP at least setiap bulan sekali bg ceramah..baru la dekat dgn rakyat..

itu la psal shah alam diorg kasi khalid samad..dia je yg slalu turun padang, keje dia x buat..tunjuk muka, bagi simpati, depan org ramai cakap dia akan tolong, buat ke tidak, mangsa je yg tau..yg org ramai ingat dia da buat keje..

Anonymous said...

"Actions speaks louder than Ceramah" ini fakta haahahha

Anonymous said...

Aku tak heran sangat ttg perangai hipokrit pemimpin2 pas dan pkr. Itu cara mrk cari makan. Tapi aku heran kenapa ramai melayu yang ikut dan sanggup buang masa. Ada yang sanggup hina bangsa dan saudara mrk sendiri dengan rasa syok macam kena dadah. Bertempik takbir bila penceramah menghina orang2 islam yang lain. Malah cina kapir harbi pun mereka takbir dengan penuh semangat.

Pengikut2 pas dan pkr ni tergolong dalam orang2 yang sakit jiwa dan tak sedar diri. Jika ada melayu2 yang gagal dan tercicir, aku yakin kebanyakan mereka ini dari pengikut2 pas dan pkr.

Anonymous said...






PAS TERLALU SIBUK MEMBURUKAN UMNO SEDANGKAN YG DIBURUKAN ITU ADA LAH SAUDARA SESAMA ISLAM CINA DAP MEMRAHATIKAN SAJA GELAGAT PAS MENGHINA SESAMA ISLAM DAN ORG MELAYU SEDANGKAN MEREKA TIDAK MEMBURUKAN SESAMA MEREKA LIHAT BERAPA KUAT NYA BANGSA YG BENAMA CINA INI TAK KIRA PARTI APA MEREKA TETAP BERSAMA TAPI ORG MELAYU TAK BOLIH HASAD DENGKI NYA,BUSUK HATI,CEMBURU,KUAT FITNAH SESAMA ISLAM CUBA ORG MELAYU PAS DAN UMNO BERSATU DAH TENTU KITA AKAN KUAT ORG YG PALING RAMAI DINEGARA INI MEREKA KAN TAKUT BALIK KENAPA 13 MEI ORG MELAYU BOLIH BERSATU HINGGAKAN BANGSA INI BANYAK YG LARI KELUAR NEGARA KERANA MEREKA TAHU KALAU ORG MELAYU BERSATU MEREKA TAK BOLIH BUAT SUKA SUKA HATI SEBAB SEKARANG MEREKA MEMPERALAT ANUAR IBRAHIM PECAH BELAHKAN ORG MELAYU SUDAH TERBUKTI ORG MELAYU BERPECAH ITU SATU KEJAYAAN PADA DAP MUKING ORG MELAYU AKAN HILANG NEGARA MACAM ORG ISLAM DI BURMA MENJADI PELARIAN DINEGARA SENDIRI INGAT LAH ORG MELAYU KITA TIADA NEGARA LAIN KECUALI MALAYSIA MATI HIDUP KITA DISINI LAIN MACAM ANUAR DIA KAYA RAYA DIA BOLIH POHON NEGARA MANA DIA MAU TINGGAL KITA DISINI APA KAN JADI JADI MACAM ORG ISLAM DI BURMA.FIKIR FIKIRKAN LAH WAHAI ORG MELAYU DAN ISLAM.










Anonymous said...

Mmg hanya bercakap je yg PAS tau buat.

Anonymous said...

Aku ingat aku sorang je yang perasan hal ni.Nasib baik GAP bukak entry ni. Bagus sbb banyak yang aku nak kupas setelah terpendam sekian lama.

Tahun 1990-an.

Aku masih ingat lagi masa tu aku kat bangku sekolah di Kelantan. Duk pun sbb bapak aku kerajaan, kena pindah. Padang depan rumah aku asik aje buat ceramah. Tak cukup dgn dgn ceramah, letak tin milo utk kutip duit, duit jihad katanya. Nak menentang UMNo. Pakcik yang tua muda, kakak nenek atok semua terpedaya.. yang tukang kutip duit senyum sampai telinga.. boleh berbini banyak, rumah, kete.. yang tukang beri duit rumahnya masya Allah, boleh tolak dengan lidah pun boleh jatuh.

Tahun 2010-an:
Keluarga aku dah berpindah. dan kali ni aku pulang semula utk hadir kenduri kawan aku. Keadaan keliling pun tetap sama, kawasan rumah yang sama rupanya..takde pembangunan bangunan kedai yang sama, jalanraya yang sama (yang dah berlubang pecah sana sini). Aku lihat senario yang sama: tukang mendengar dan yg tukang kutip duit pun orang yg sama (cuma masing2 rupa dah tua).


KESIMPULAN:
Ceramahlah berapa banyak yg boleh kalau takde tindakan dibuat pun tak guna juga. Air liur tidak boleh mengubah nasib anda semua. Yang penting kita berusaha.

Cakap memang senang. Aku ibaratkan org2 pakatan2 yang suka ceramah ni ibarat org jual ubat kat tepi jalan.Kalau dengar ceramah puak2 tu kalah orang jual ubat kat tepi jalan. Ubat dia sajelah bagus,ubat spital ni tak bagus. Last2 bila sakit nak mati, spital jugak yg dicari.

Macam kutuk kerajaan, last balik2 pergi ke kerajaan. Nak jugak berkuasa, nak jugak ada harta, tender pun taram jugak. Dulu nak lelong rumah EXCO selangor, dah dapat duk rumah besar haram nak lelong. Kilang arak kata nak tutup tapi tak tutup2. Rampas arak pulang balik. Orang undi PAS menang tapi taknak memerintah, takut dgn puak DAP dan PKR.

Kata Putrajaya membazir, last2 terliur nak ke putrajaya.. bangunan ofis tersergam indah, kerusi empuk sapa tak mahu.

Perak: Kata kerajaan bazir sana- sini, bila dah menang terus tukar kereta rasmi guna kereta mewah (CAMRY). Tender bagi kat kaum kerabat jugak.

Kelantan: Jual jugak tanah kat Ngah Ngeh lahanat. Poknik MB nak jugak ada rete, lot tanah berekar2 sampai bini pun ada nama...

Kalau nak cerita tak habis. Apa yg aku simpulkan, ceramah siang malam tapi benda2 yang aku sebut kat atas menunjukkan lebih banyak bercakap, lebih byk benda tu ditunding semula kpd yg bercakap.


Anonymous said...

Sebabtu lah Alah jadikan Lelaki ada dua kepala dan satu molot supaya banyak berfikir dan kurang bercakap berbanding perempuan ada satu kepala dan dua mulut untuk banyak bercakap dan kurang berfikir

Anonymous said...

Sebabtu lah Allah jadikan Lelaki ada dua kepala dan satu molot supaya banyak berfikir dan kurang bercakap berbanding perempuan ada satu kepala dan dua mulut untuk banyak bercakap dan kurang berfikir

Anonymous said...

rakyattt boddo.... mcm pengikut pas dan pkr...

memang senang la kene tipu...

pemimpin pas tu seme malaikatt....x buatt salah walo sebeso habukk....

tuihhh.....

Anonymous said...

Pakatan ceramah......berforum.....berdialog supaya membuka minda rakyat yang sekian lama dikongkong oleh rejim zalim UMNO.

Strategy kena diatur........barisan pelapis yang bakal memerintah kena diasuh dan ditempatkan lebih dekat dengan hati rakyat supaya tidak jadi elit macam pemimpin UMNO.

Bagus kalau PR ada barisan pelapis yang mantap lagi gagah.........Tak nak jadi macam UMNO bila tenat duk bawa mahathir ke sana ke sini.....naiik kapal terbang ...turun kapal terbang......naik kereta.....turun kereta......naik sana.....turun sini.....turun sini......naik sana. Kesian aku orang tua tu.

Kalau dia nak anak dia jadi MB....bagi saja lah.Kenapa dipergunakan sebikin rupa......kah kah kah kah.

Wahai orang orang UMNO......seberanglah belah ini......tak guna dah duk belah itu.......Bukan saja diperbodohkan.........kena kencing free lagi..........kahh kah kah kah kah.

Anonymous said...


CERAMAH NI KEKADANG JADI MACAM HIBURAN PENGLIPURLARA.

KALAU TUKANG KARUT PANDAI MANUPULASI KEADAAN, PANDAI LAWAK, PANDAI KONA, TUTUH CUKUP CUKUP KELEMAHAN LAWAN DAN SEBAGAINYA LAGI.

MEMANG SERONOK SANGAT HADIRIN DIBUATNYA DAN LAMA KELAMAAN TERMAKAN.

UMNO PULAK MACAM AMBIL REMEH KAEDAH YANG SEBEGITU.

Anonymous said...

Ceramah syok sendiri... Ckp benda sama dgn org sama

Anonymous said...

Anon 9.53 PM. Memang tidak salah lagi, itu lah sifat orang PAS. Tak habis2 mengata orang menuduh orang itu ini. Sekurang2nya ambil lah perkara yang baik dan buang yang tak elok itu supaya jadi pengajaran.Perjuangan UMNO bukan setakat Politik tapi merangkuli Institusi Raja2, Perlembagaan, keAgongan Islam, adat istiadat Orang Melayu dan permuafakatan sesama ummah tak bangsa dan warna kulit, saling hormat menghormati antara satu sama lain walau ada perbezaan bangsa. Ini adalah amanah yang dipikul oleh Orang Melayu. Bukan tahu mengutuk untuk menghancurkan sejarah dan melenyapkan orang Melayu bertemaddun berteraskan Ugama Islam sambil jadi kuda tunggangan kpd DAP & PKR yg memang ingin memusnahkan Melayu dan Kerajaan yang dibina atas dasar permuapakatan. Sedih aku dibuatnya, ada Orang melayu yang tak faham2 lagi.

Anonymous said...

PAS memang hebat berceramah. Kononya nak dekat dengan rakyat, taknak jadi cam UMNO yg elit.

Tapi itu ajela PAS hebat buat. Bila bagi peluang perintah cam Kedah ngan Terengganu, fail macam bangang. Mengata orang cam dia hebat, tapi bila ada peluang, tak tau nak buat, jadi cam beruk dapat bunga.

Setakat nak tengok orang buat lawak, gi tengok citer Adam Sandler, Will Farrell, tak pun si Zizan. Bakpe penat penat duduk bawah khemah dapat hujan+panas.

Anonymous said...

diorang buat kerja tak reti...kerja bangunkan kawasan sendiri pass kat kerajaan federal..duit peruntukan kerajaan bagi masuk poket sendiri..nasib baik aku dah bertaubat dari kepercayaan parti ajaran syiah ni

Al-Wasilah Planner said...

mulai sekarang Siapa2 yang ada akaun pelaburan kwsp melalui public mutual(anak syarikat public bank cinabeng) boleh lah berhijrah ke syarikat lain.

saya adalah agent kepada Maakl mutual(syarikat milik Maa corporation bhd)melewar group.

h/p:0139811485

Anonymous said...

Jernih ker muka dsai tu..aku tgk hitam berjelaga aje

Anonymous said...

Ceramah..ceramah..98 % cakap kpsong..fitnah dan menghasut...takde kebaikan un..byk dpt dosa adalah..

Anonymous said...

Pas sendiri anti hudud...tak de nyer deme nk buat .nak dengar pasal hudud nantikan thn 2018..

Anonymous said...

Kerana ceramah ceramah syok sendiri mereka lah UMNO dah kena nak bungkus ni.Jangan jadi macam Burung Unta....masalah sekeliling pingang.....duk berdiri membenam kepala dalam pasir.

Kalau bangla tak tolong.....udah tentu UMNO dah jadi sejarah masa ini.

Anonymous said...

kesihan tengok orang-orang yang sokong PAS hidup segan mati tak mahu

Anonymous said...

he3... bangla tolong undi utk umno..???

tolong bagi bukti bro..

kalau setakat yg bercakap nuar/LGE/sikarpal/mat sabu dan yg lain2 tu dalam ceramah siang malam tak boleh pakai bro.. tong kosong, jika ada bukti dan buat laporan, baru boleh cakap.. kerajaan dah berkali2 minta tunjukan bukti dan buat laporan tapi kenapa sampai sekarang pemimpin2 pr buat2 bodoh atau sememangnya bodoh.. hanya berani bercakap bersembur air liur basi dalam ceramah didepan pecacai2 yg anggok2, geleng2, 24 jam sehari, 366 hari dalam setahun.. sebelum anggok2, geleng2 tu cuba lah tanya apa buktinya.. laporan dah buat ke..?? kerajaan pun dah minta bukti dan laporan.. baru betul.. cubalah jadi pecacai yg cerdik sikit..

bukti tak ada, laporan pun tak ada.. tapi mau cakap..?? sememangnya pecacai2 pr bebal/bengap tahap dewa.. otak dah bertukar jadi batu.. kasiannn ko

Anonymous said...


ORANG MELAYU YANG WARAS, TAKUT PEMBANGKANG YG PERINTAH KERANA:

Orang melayu dalam pembangkang cuma bolih main taik dan jadi babi tunggangan sahaja.........

Anonymous said...

Ada ceramah ada ongkos....masyukkk. Kasi letak tabung derma besa2

Anonymous said...

Nak buat debat, tapi tak jemput pendebat. Lepas tu cakap dia takut. Puii....

Suka hati mak bapak dia saja...

Korupsi, Nepo, Kroni, semua main tembak rambang..... bukti yileek (bukti buat sendiri)

Anonymous said...

sbb apa Melayu Elitis Aristorkrat Selangor sokong PR wpun tiap2 hari 'seumbang' ari liur je?? bkn de jasa apapn melainkan modla lidah dn air liur?

ye..sbb BN dh sediakan segala2 kemudahana dan kesenangan utk mereka kenyang perot (dgn izin Tuhan rezeki melimpah2), xperlu pikir kebulur susah cmm org dlu2..

so skrg ni kapasiti PR bohong rakyat sbb rakyat elitis ini sudha sennag dan elit hasil dasar krjn terdahulu.

Cuba kita tunggu lg 10 thn.. xpe bg je undi pRU14 pd PR solid, sbb Melayu Elitis xpuas nafsu dgn BN, so pokok dtg dr tanah sebelah, kita sedap2 balun buahnya.. org sebelah yg susah payah tanam.. lepas tu kita yg complain busah xsedap lah bla2..