Friday, June 7, 2013

(WAJIB SEBAR ) HANCURKAN EKONOMI CINABENG : MELAYU WAJIB PUNYAI ELEMEN PEMIKIRAN KREATIF SEPERTI INI !


Pemikiran ialah apa saja yang difikirkan dalam fakulti akal. Maknanya terlalu umum. Ia juga membawa maksud lintasan dalam akal. Ia juga bermakna suatu upaya membuat analisis (mencari baik buruk) mengenai sesuatu yang difikirkan, membuat keputusan, melakukan menungan, membuat penelitian atau kajian dan sebagainya. Semua usaha ini berlaku dalam akal manusia. Jadi pemikiran hanyalah teori semata-mata jika tidak diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan.

Pemikiran strategik (PS) pula berlangsung dalam akal secara mendalam, radikal, drastik dan menyeluruh. Unsur yang penting dalam PS ialah unsur strateginya iaitu langkah yang dilaksanakannya dengan memanfaatkan taktik atau kaedah yang bersembunyi, boleh berbentuk menyerang (ofensif) dan mempertahankan (defensif), memiliki unsur pertandingan dan sebagainya.

 Jadi, pemikiran strategik ialah pemikiran yang menggunakan unsur strategi dan taktikal untuk mencapai matlamat. PS juga disebut sebagai pemikiran analitikal atau pemikiran logik yang memanfaatkan unsur strategi dan taktikal untuk mencapai matlamat atau mencapai kemenangan. Untuk membolehkan seseorang berpemikiran strategik mereka haruslah: 

1.Mempunyai kebolehan menganalisis yakni memahami kekuatan dan kelemahan sesuatu perkara;

2.Mempunyai kebolehan membaca secara kritis; dan

3.Mempunyai kebolehan melihat sesuatu perkara secara keseluruhan yakni secara wholistic.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, memiliki sekurang-kurangnya tiga kebolehan pemikiran strategik seperti yang digariskan itu. Malah, ada orang mengatakan beliau memiliki lebih daripada tiga kebolehan berfikir secara strategik. Persoalannya bukanlah jumlah kebolehan yang dimilikinya, tetapi kemampuan menterjemah kemampuan berfikir secara strategik yang sedia dimilikinya dalam bentuk tindakan yang memanfaatkan negara.

Contoh pertama: Ketika beliau cuba menghasilkan projek kereta nasional seperti Proton Saga dan Kancil, terlebih dulu beliau berfikir secara strategik.

Beliau terlebih dulu akan:

1.Membaca laporan mengenai kekuatan-kelemahan kereta yang dihasilkan di Barat;

2.Menganalisis sedalam-dalamnya peralatan sesebuah kereta, misalnya (komponen enjinnya dan banyak lagi hal yang berkaitan dengan kereta); dan

3.Meminta diadakan taklimat mengenai kereta bukan di bilik pendingin hawa, tetapi di kilang kereta itu sendiri (di Jepun) supaya beliau dapat melihat sendiri cara kereta Jepun dibuat.

Dengan pemikiran strategik ini, maka lahirlah idea membuat kereta tempatan. Maka, lahirlah Proton Saga, Kancil dan Rusa yang sesuai dengan cita rasa setempat.

Contoh kedua: Pemikiran strategik Dr Mahathir ialah ketika negara berura-ura membeli kapal terbang pejuang supersonik MiG-29 buatan Russia. Terlebih dulu Dr Mahathir membaca komen mengenai kekuatan dan kelemahan MiG-29. Ketika pameran LIMA di Langkawi, Mahathir meneliti, menganalisis kekuatan dan kelemahan pesawat itu. Beliau bertanya kepada penganjur antarabangsa LIMA mengenai hal teknikal yang relevan dengan MiG-29. Pertanyaan ini menyebabkan penganjur mengetahui bahawa Dr Mahathir benar-benar mengetahui seluruh aspek MiG-29.

Contoh ketiga: Bagaimana Dr Mahathir menggunakan pemikiran strategiknya untuk menumpaskan hujah dan tohmahan George Bush (ketika itu Presiden Amerika) terhadap Malaysia pada Sidang Bumi di Rio de Janerio, Brazil.

Hujah Bush: Malaysia menebang balak. Oleh itu Malaysia kekurangan hutan dan menyebabkan terjadinya pencemaran alam. Ertinya Malaysia menyumbang kepada terjadinya pencemaran alam secara berleluasa. 

Hujah balas Dr Mahathir: Negara manakah yang lebih banyak menyumbang kepada pencemaran udara/alam. Malaysia atau Amerika?

Secara nyata Dr Mahathir mengemukakan fakta mengenai begitu banyak kereta di Amerika Syarikat (AS) mengeluarkan asapnya. Malah, kilang di Amerika Syarikat juga mengeluarkan asap yang banyak dan tidak terkawal. Asap daripada kenderaan dan kilang menyerap ke dalam udara Eropah malah angin yang bertiup membawa pencemaran itu ke negara Asia. Ertinya negara-negara Asia ikut mendapat kesan daripada pencemaran asap yang dimulakan di Amerika Syarikat. Malah, Malaysia juga ikut tercemar akibat pencemaran alam buatan Amerika.

Sebaliknya meskipun Malaysia menebang balak tetapi penebangan ini hanyalah untuk tujuan pembangunan. Malaysia mengusahakan cara yang terbaik untuk mengawal usaha pembangunan ini supaya tidak berlaku pencemaran alam yang teruk. Jadi negara manakah yang sebenarnya yang mencemarkan alam ini?

Berdasarkan kebolehannya menggunakan pemikiran strategiknya, dunia yang sebelum ini cuba menuding jari kepada Malaysia akhirnya berpusing balik kepada Amerika dan menyedari kesalahannya. Begitulah sekelumit senario sekitar penggunaan pemikiran strategik beliau di dalam dan di luar negara.

Pemikiran kreatif (PK) pula ialah pemikiran yang memanfaatkan khayalan, fantasi, angan-angan dan wawasan dalam bentuknya yang kabur. Ia memanfaatkan imaginasi seseorang mengenai cita-cita, wawasan, mamai atau mimpinya. Meskipun pada permulaannya ia cuma imaginasi dan fantasi yang tidak dapat dibuktikan tetapi apabila ia dikonkritkan, disaring atau diberi penilaian, maka imaginasi atau yang fantasi itu menjadi kenyataan.

Dr Mahathir juga berfikir menggunakan pemikiran kreatif. Antara pemikiran kreatif yang beliau hasilkan ialah menyamakan waktu Semenanjung (waktu di Malaysia Barat sama dengan Sabah/Sarawak, dasar pandang ke Timur, melaksanakan industri Berat, dasar penswastaan, Wawasan 2020, Koridor Raya MultiMedia (MSC), Siberjaya, Putera Jaya dan pemulihan ekonomi melalui Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

Pemikiran Kreatif ini adalah secara umum. Bagaimanapun ada kaedah yang lebih khusus dalam pemikiran kreatif ini dilaksanakan oleh Dr Mahathir. Dr Mahathir juga memanfaatkan cabang pemikiran kreatif yang lain yang lebih radikal.

Misalnya, Pemikiran Lateral (pengasasnya Edward de Bono) yakni pemikiran yang gila-gila, yang tidak masuk akal yang digunakan untuk menyelesaikan masalah dan mencipta idea baru. Ia dibezakan daripada cara lama yang diamalkan oleh pemikiran konvensional.

Pada 15 Julai 1993, kami menghadiri kursus Supertition Developing Creative Managers: To Outsmart the Competition di Kuala lumpur. "Dr Edward de Bono kini berada di pejabat Perdana Menteri. Kursus ditangguh sebentar" pengacara mengumumkan bagi pihak penganjur. De Bono ialah penceramah bagi kursus yang diadakan sepanjang hari itu.

"De Bono di pejabat Perdana Menteri, buat apa ya?" saya bertanya sendiri. Tiada jawapan. Bagaimanapun saya cuba membuat tanggapan dan kesimpulan. De Bono adalah guru pemikiran yang terkenal di dunia yang mencipta teknik berfikir kreatif iaitu Pemikiran Lateral (Lateral Thinking).

Saya berasa Perdana Menteri memerlukan nasihat de Bono mengenai bagaimana cara untuk memajukan negara. Boleh jadi, cetus hati saya. Dr Mahathir memang akrab dengan pemikir di dunia apa lagi kalau mereka dapat membantu beliau memajukan negara.

Saya kira Dr Mahathir memang serius dalam soal reformasi dan inovasi negara. Pertemuan beliau dengan de Bono, pada saya memang wajar. De Bono banyak membantu memperkembang korporat besar di dunia dan memajukan sistem pendidikan yang ketinggalan dan sebagainya. Dalam banyak hal, beliau berhasil menerapkan pemikiran lateral dalam pelbagai bidang kehidupan yang menuntut inovasi. Banyak korporat dan sistem pendidikan di dunia ikut merasai sentuhan dan keberkesanan pemikiran lateral ini.

Malaysia demikian juga. Semenjak Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri pada 16 Julai 1981, banyak perubahan terjadi kepada rakyat dan negara. Kebanyakan perubahan ini cukup radikal dan mengejutkan.

Perubahan yang diperkenalkan oleh Dr Mahathir ada kalanya dipandang cukup radikal, menolak langsung yang konvensional, melompat-lompat, kabur, tidak logik, mengarut, ganjil, tidak pernah dilakukan sebelumnya, kompleks, mustahil, tak disangka-sangka, banyak memerlukan tafsiran, banyak kemungkinan, mencabar dan banyak lagi.

Ada orang yang memandang perubahan ini dengan pandangan yang cukup positif. Perubahan ini dianggap cukup kreatif, inovatif, exploratif, mencari terra incognita (daerah baru yang belum diterokai), memikirkan perkara yang tidak terfikir, menjadikan kenyataan terhadap perkara mustahil dan sebagainya. Pada mereka perubahan yang memanfaatkan hal-hal ini memang cukup wajar demi kemajuan dan kelangsungan hidup negara.

Begitulah perubahan dalam keadaan apa pun diterima secara pro dan kontra. Yang penting dan yang harus dipastikan ialah perubahan itu dapat dinikmati oleh rakyat dan negara. Dr Mahathir berhasil membuktikan perubahan yang dibawanya dapat memanfaatkan negara walaupun beliau menerima kritikan yang cukup hebat.

Apakah rahsia kehebatan perubahan Dr Mahathir? Pemikiran! Benar, pemikiran boleh saja ketinggalan zaman atau boleh saja maju bergantung kepada cara orang menggunakannya. Dr Mahathir cenderung menggunakan pemikiran untuk memajukan rakyat dan negara.

Beliau membuat sesuatu yang pelik, sesuatu yang mustahil dan tidak pernah dibuat orang sebelumnya. Dengan perubahannya, beliau tidak peduli apa orang kata kerana kalau kita mendengar kata orang, tak ada apa yang boleh dilakukan. Dr Mahathir melakukan perubahan dengan penuh keyakinan.

Selanjutnya ada gaya berfikir beliau yang memanfaatkan pemikiran rentas berani (breakthrough thinking) dan pemikiran berisiko (risk thinking). Pemikiran rentas berani bukan saja memerlukan kekuatan pemikiran kreatif malah keberanian melaksanakan idea kreatif dengan kekuatan luar biasa. Tatkala orang lain pusing kepala bagaimana cara menangani kejatuhan nilai ringgit, Dr Mahathir muncul dengan kaedah berfikir barunya.

Satu contoh pemikiran berisiko ialah pemikiran yang beliau manfaatkan apabila beliau menyerang George Soros, spekulator mata wang antarabangsa. Dr Mahathir menganggap Soros sebagai penyangak mata wang. Menyanggah Soros, pengarang buku The Crisis of global Capitalism apalagi tokoh kewangan dunia adalah suatu risiko terhadap Dr Mahathir. Sebelum ini tiada pemimpin dunia yang berani menentang Soros apa lagi pemimpin negara-negara Asia. Tetapi Dr Mahathir melakukannya dengan berani dan berisiko.

Kata Musashi "apabila seseorang mengerti kegunaan senjata, maka ia dapat menggunakan setiap senjata dengan waktu dan keadaan." Saya percaya konsep senjata ini digunakan dengan berkesan oleh Dr Mahathir untuk menewaskan musuh-musuhnya sehingga mereka tertiarap dan tidak dapat bangun lagi. Kesimpulannya Musashi memanfaatkan kelemahan musuh dan kekuatan diri sendiri.

Sun Tzu dalam strategi peperangannya yang dipaparkan dalam buku Seni Peperangan pernah menyebut "sama ada musuh akan melakukan kesilapan yang membolehkan kita berkesempatan menewaskannya terletak di tangan mereka" dan "kita harus menyerbu apabila yakin akan mencapai kemenangan." Pemikiran begini diikuti tindakan digunakan sebaiknya oleh Dr Mahathir untuk menangani musuh-musuhnya terutama yang degil. Ternyata musuh kecundang sementara Dr Mahathir tetap utuh.

Suara Politik
Belantan

42 comments:

Anonymous said...

tun M terbaik. byk jasa pada semua rakyat. terutama melayu.

Anonymous said...

Kalau begitu tentera anai-anai melayu wajib berfikiran strategik dan kreatif. Kita perlukan koordinasi yang lebih tersusun sama seperti anai-anai atau semut untuk hancurkan ekonomi cinabeng dalam jangka masa panjang. Mungkin melayu rasis perlukan satu network. Bloggers2 seperti GAP dan Parpu dah pun mulakan.

Anonymous said...

melayu kena bukak kedai mainan aku nak beli...anak aku soroh beli

Anonymous said...

Tun Det 1 dlm sejuta. Hormat Tun sbg otai Melayu :]




wwsn2020

Anonymous said...

Tun Det 1 dlm sejuta. Hormat Tun sbg otai Melayu :]




wwsn2020

Anonymous said...

Kalau masa 13 mei dulu orang orang melayu pergi bakar kedai cina , tetapi sekarang tak sesuai buat macam itu , hanya boikot kedai cina saja yang sesuai buat masa ini , teruskan boikot kedai cina , jangan patah semangat !

iqram powerrabak said...

panjang la nak baca

Anonymous said...

Dr. Mahathir memang terbaik tap masuk zamn Pak Dol Tidor, entah apa-apa entah jadiknya Malaysia ni.

Anonymous said...

Woi Iqram, jangan jadi pemalas. Membaca menambahkan pengetahuan dan mengasah pemikiran.

kampong lad said...

boleh ka? ekonomi sendiri pun dah bagi depa kongsi. sapa bagi lesen halal kat depa? makanan, minuman, perbankan & apa ka jadah lagi.

Anonymous said...

Aku pernah tukau tiub moto kat wshop cina.selang 1 minggu bocor balik.aku pergi kedai cina tu.aku diam jek masa suh dia tukau tiub tu.
Nak tau dia kata apa?.."ini tiub talak baik punya maa....".padahal aku beli tiub tu dgn dia.
Mmg cinabeng betul.Lanciau la lu cina.cam sial.kaki penipu...dasar keturunan cina pendatang.kalau x menipu x kaya cina.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Islam mengajar umatnya bersatupadu namun kita muslim berpecah belah sedangkan bangsa lain boleh bersatupadu

Kalau nak beli atau jual barang terpakai dan baharu sila ke produkmuslim.info

Kalau tak beli atau jual pun sila daftar sebab ada cabutan bertuah sebulan sekali

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Sijil Halal terlalu mahal.menurut kata kawan aku, dia ada kilang membuat muruku.nak minta sijil halal jek nak kena bayar RM20, 000.00.
Perghh...mahal gila babi.cam mana melayu nak luaskan bisnes halal kalau gini pya mahal.
Antara sbb mengapa produk melayu xleh pergi jauh.

Anonymous said...

Menarik mengkaji pemikiran jahat cinabeng aka babi-o-beng yer... SUN TZU'S ART OF WAR,... Chapter pertama lagi dah kata:-

ALL WARFARE IS BASED ON DECEPTION. THEREFORE, WHEN CAPABLE, PRETEND TO BE INCAPABLE, WHEN ACTIVE, INACTIVE, WHEN NEAR, MAKE THE ENEMY BELIEVE THAT U R FAR AWAY, WHEN FAR AWAY, THAT U R NEAR.

SOOOOO, Celah bedah mana yg korang rasa kaum babibeng ni boleh dipercayai? Cer habaq mai sat.... Gap kalu ada masa, kupas buku ni sampai habiss... Ni keluaran pelanduk publications, credit to the publisher.

Anonymous said...

boikot semua kedai cina. boikot bank cina. boikot pasar yg penjualnya cina. jangan ambil kisah dgn. orang cina. dia nak hidup ke nak mampos ke biar je unless mereka muslim. kerajaan MESTI TOLONG MELAYU DALAM SEMUA ASPEK.

Anonymous said...

Anonymous said...

Sijil Halal terlalu mahal.menurut kata kawan aku, dia ada kilang membuat muruku.nak minta sijil halal jek nak kena bayar RM20, 000.00.

Perghh...mahal gila babi.cam mana melayu nak luaskan bisnes halal kalau gini pya mahal.

Antara sbb mengapa produk melayu xleh pergi jauh.

June 7, 2013 at 6:03 PM


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

perghhh betul punya isap darah.

Anonymous said...

BAGI CINA DUIT ADALAH SEGALA GALANYA.TIADA HALAL DAN HARAM......CARA HIDUP DEPA HANYA UTK
MENCARI DUIT SIANG DAN MALAM.....SIAPA BANGSA PUNCA RASUAH DIMALAYSIA?????????

Anonymous said...

Tipu tu bro..
Sijil halal senang jeh nk mntk kt jakim..
Xsmpai puluh ribu pn..
Tp premis.mesti bersih dan ikut syarat yg d tetapkan jakim..
Ni nk bgtau, pnglaman sy,cina yg mntk sijil halal tu masa jakim dtg n time2 tertntu jeh dia tnjuk kehalalan dia,jakim balik,sesuka hati dorg jeh buat..
Satu cntoh plg byk, tmpt sembelihan..ada satu tmpt tu,penyembelih dia indonesia yg kurang tau bab smbelihan pn slmber jeh ptong,ni kompeni cina,mntk sijil halal atas name melayu..
Hati2 lah nk beli tu ye..wlpun cmpny cina tu ada halal..xsama dgn org islam yg ada sijil halal...

Anonymous said...

Tentera anai anai mesti jadi anai anai sebenar yang merosak dan mereputkan ekonomi Cina secara senyap dan dalaman,tanpa heboh,bersepakat dan berterusan.Melayu mesti membangunkan prasarana ekonomi mereka sendiri.pergantungan kpd brgn Cina perlu dikurang secara beransur ansur ke paras paling bawah sekali...Ingat Cina yg Kafir adalah haram dan mugallazah..hindari brgn Cina..

kampong lad said...

anon June 7, 2013 at 8:36 PM

masalah ni tak berlaku sekiranya kita tak bagi 'lesen'. umpama bagi kunci rumah kat penyamun.

Anonymous said...

Betul tu bro..
Tp apa boleh buat,ada orang kita jugak letak tengkuk sbb duit...

Anonymous said...

Sia-sia lu kempen GAP nah tengok syarikat cina yang dapat tender kerajaan.

WAKAKAKAKA

http://yuseriyusoff.blogspot.com/2013/06/14-syarikat-cina-kuasai-projek-komputer.html

Anonymous said...

TM adalah yg terbaek dari yg terbaek..

boikot tetap boikot

Anonymous said...

Salam, pemikiran Tun mungkin dlm 50 tahun akan ada seorng shj kt malaysia.

Najib xmewarisi sifat kepimpinan begini. Najib banyak bergantung kepada orang 'di tepi2'nya. Strength individu pemimpin itu kekuatan kpd Negara.

Anonymous said...

salam gap,mintak tlg tengok trailer film ni,

http://www.youtube.com/watch?v=nmZYLzezR98

jonn

Anonymous said...

Salam GAP,
Ini kalilah kasi tukar

Melayu sejak zaman berzaman hanya lakukan perkara yang ditegah. Oleh yang demikian orang tua-tua dahulu gunakan 'reverse' psikologi.

Cth, kalau budak panjat pokok jatuh;
Maka ibunya akan berkata 'Pegi panjat LAGI'

Oleh yang demikian saudara GAP, ini kalilah kasi tukar >

'Beli LAGI barang Cina'
'Padan muka kau'

Amacam, setuju ?

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nmZYLzezR98

GAP, jom ambik tindakan. Ni mmg dah melampau.. First test utk Dato' Ahmad Shabery..!!!!

Anonymous said...

Cadangan:
1) hanya beruurusan di BANK RAKYAT, BSN, majukan bank bank ini, penuhkan cawangan dia, pindahkan gaji, simpanan ke bank bank ini.

2) Matikan petaling street punca pendapatan cina samseng, galakkan pelancong ke UPTOWN. Macam di Shah Alam, Damansara. Kalau ada pelancong asing tanya mana petaling street, katakan TAK TAHU, tapi tunjukkan beliau jalan ke UPTOWN,

3) Kalau ada melayu korporat, jgn sesekali dihentam, berapa sangatlah melayu korporat businessman di Malaysia ni, jgn sabotaj, kaji produk beliau dan majukan, sokong. Bagi dia kuat, kalau terbukti dia kuda tunggangan cina, jgn hentam, tapi jauhi produk yg dibawa.

tq GAP.

Anonymous said...

Daripada komen fb Srikandi

"Sdr lah mrk dh fight back pd kempen ni...yg btl2 terjadi hr ini 4-5 kedai cina dh tolak utk bg quotation baiki keta jab kjaan...kata2 diaorg yg wat pns telinga ni "lu pigi cali bengkel melayu laa".."

Mereka pun dah mula bertindakbalas!

Anonymous said...

Tapi kita kena buat gak kempen utk attack satu2 kedai cina. Contoh mcm Steven Chicken Chop Damansara Uptown. Kita pun tak tahu ayam tu halal atau tak. Cuatomer dia majoriti Melayu.

Anonymous said...

Terus terang dah termaktub dalam Rukunegara:
- Kepercayaan Kepada Tuhan
Cinapek2 ni mana ada tuhan, mereka cuma menyembah dewa2 dan duit. Oleh itu, sungguh layaknya mereka dilucutkan kewarganegaraan kerana tidak menepati Rukun Negara yang pertama.
- Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Ini tak payah nak komen lah, mereka memang nak hapuskan. Tapi yg bestnya, YDPA bagi pulak 12 quota Tan Sri utk Cinabeng sial ni....
-Kesopanan dan kesusilaan
Berak tak basuh, terpekik terlolong semasa bersembang, potong barisan semasa beratur....memang kiasu lahanat sial cinapek ni....

Anonymous said...

Cina takut:
Kalau semua Melayu jado mcm MAHATHIR matilah cina

Kat China takde mahathir

Anonymous said...

Salam GAP,
Ini kalilah kasi tukar

Melayu sejak zaman berzaman hanya lakukan perkara yang ditegah. Oleh yang demikian orang tua-tua dahulu gunakan 'reverse' psikologi.

Cth, kalau budak panjat pokok jatuh;
Maka ibunya akan berkata 'Pegi panjat LAGI'

Oleh yang demikian saudara GAP, ini kalilah kasi tukar >

'Beli LAGI barang Cina'
'Padan muka kau'

Amacam, setuju ?

June 7, 2013 at 11:16 PM

zzzzzzzzzzzzzz

tak setuju, cara tu dah lapuk, dah tak sesuai lagi dengan orang sekarang, bukan semua cara orang tua2 dulu semuanya betul..

Anonymous said...

Daripada komen fb Srikandi

"Sdr lah mrk dh fight back pd kempen ni...yg btl2 terjadi hr ini 4-5 kedai cina dh tolak utk bg quotation baiki keta jab kjaan...kata2 diaorg yg wat pns telinga ni "lu pigi cali bengkel melayu laa".."

Mereka pun dah mula bertindakbalas!

June 8, 2013 at 1:41 AM

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

hahaha baguslah macam tu tanda2 dia dah kena demam panas, insyaallah tak lama lagi mampuslah tu.

Anonymous said...

Stuju,biakan dia mapus..

Anonymous said...

bengkel mlayu byk..ni masa la..ini kalilah..biz org mlayu akan naikkk balik..

Anonymous said...

Cina makan utk hidup..melantak aje..cari duit tak kira halal haram.
Hanya nak berebut nama Allah..dah buat hal cabut berlindung di belakang..pas aje bodoh mengaung pasal nama Allah..

Esperalzi said...

GAP..lu suruh boikot barang Cina, tapi Najib yg jd PM ko tu tetap berlanggan dengan Cina! Sampai pening kepala blogger ni, ni aku copy paste sikit saja dia punya komen pasal Najib:

"semakin hari transformasi Ah Jib Gor semakin memeningkan dan menambahkan kusut pada fikiran, Justeru letih. Anda Mampu Mengubahnya."

Dia frust Najib kasi kat 14 syarikat Cinabeng dalam program Komputer 1Malaysia

http://gelombangkick.blogspot.com/2013/06/laptop-1malaysia-cap-penyapu-najib.html

Anonymous said...

Apa dah jadi , hampir berbulan dan
tak da nampak pun keitimewaan untuk
melayu ? habuk pun tarak ?....
anak cina pulak dapat Tan sri ,
lantek pulak wakil......4u....
haram kejadah betul la melayu ni ?.

Anonymous said...

melayu bermatian menang kan melayu,
asek cina cina cina cina cina cina...5 th ni tada perubahan....
siap kau ?....

Anonymous said...

Salam.

Kami adalah kumpulan pemuda muslim yang mempunyai kepakaran dalam bidang IT. Kami sedang mengusahakan satu projek iaitu membangunkan pangkalan data kedai dan produk orang muslim. Sementara aplikasi web ini dapat kami siap sepenuhnya kami mohon bantuan saudara muslim semua membantu dalam membangunkan pangkalan data ini.

Bagi yang berminat dalam membantu, sila hubungi kami di buymuslimfirst[at]gmail.com

Projek ini adalah ikhlas dari kami pemuda muslim dalam membantu saudara seagama.

Untuk dapatkan gambaran awal. ini adalah early sketch webapp kami.
buymuslimfirst.org

assalamualaikum.

Anonymous said...

Sebut apa saja tentang Tun, aku sifatkan Tun ialah PM terbaik yg Malaysia pernah ada. Cukup membanggakan.

Tun pun spt manusia biasa (memang ada kelemahan, tiada siapa yg maksum termasuk Tun.

Tun mungkin tidak begitu islamik berbanding dgn pemimpin PAS (mengikut kacamata penganut PAS), tapi Tun berusaha utk bangunkan islam dgn tertubuhnya tabung haji, JAKIM, majlis agama, Bank islam dan sebagainya.

Dan Tun tidak mempunyai sifat dendam kesumat (tak spt "ulamak" agung PAS). Dan Tun tidak menjual agama- tak spt ulamak PAS (terutamanya di Kelantan & Selangor), sudah berkuasa tetapi hukum islam tak mahu dijalankan (hudud cuma gula2 pilihanraya.

Mungkin Tun tidak berpakaian "seislamik" pemimpin PAS, tetapi tidak terdengar pula Tun mahu meludah org yg mahukan perpaduan, menghina pahala ibadah orang lain ataupun mendoakan yang buruk kpd saudara seagamanya.

Tun hidup dizaman British, Jepun dan Komunis. Tun menyaksikan bangsa kita yang bermandi darah utk menentang penjajah2 dan pengganas di bumi bertuah ini.Tun juga hidup dizaman kemerdekaan. Tun tahu apa itu erti merdeka. Tun tahu nilai sebuah negara yang bebas, diperintah bangsa sendiri.

Tun menjual goreng pisang ketika zaman perang.Tun megumpul duit utk bersekolah shg menjadi doktor. Tun buktikan bahawa bangsa Melayu juga boleh duduk sbg org2 besar didalam kereta dengan bangsa lain sebagai pemandu.Tatkala Tun memerintah, kita boleh lihat pelbagai cara kerajaan buat utk lihat melayu yg belajar di menara gading dan luar negara. Tun tak mahu anak melayu susah mcm zaman beliau belajar dulu.

Dikala pemimpin mcm Anwar ambil jalan mudah utk selesai masalah kewangan, Tun membuat keputusan drastik yg menyelamatkan negara. Negara kita tidak jadi hamba along antarabangsa seperti negara jiran kita.

Tun bangunkan negara- dlm masa 20thn negara kita ada kemudahan spt juga dinegara maju- LRT, STAR, KLIA, MSC dan sbgainya.Putrajaya yang dulunya dianggap membazir juga kini dah jadi rebutan.Kita pejamkan mata, kita fikir balik betapa bezanya Malaysia ditahun 80an dengan Malaysia yg sekarang.

Bagi aku, Tun bukan sebarang PM. Tun negarawan ulung. Biarlah org kata apa, bagi aku Tun bukan pemimpin biasa. Tun bagi aku pemimpin yang jarang ada, mungkin hanya akan muncul di bumi Malaysia: satu dalam seribu..