Monday, July 29, 2013

APA YANG MELAYU WAJIB BELAJAR DARI TEGAR, PENYANYI 'AKU YANG DULU BUKANLAH SEKARANG'..


nama anak cilik bernama tegar, semakin popular di media indonesia.

bukan kerana dia pandai magician atau pakar merungkai permaslahan matematik sebaliknya dia adalah antara barisan contoh penyanyi jalanan ( disebut pengamen jalanan) yang meletop dek kerana kebijaksanaan otak kirinya menyelesaikan masalah.

bijak otak kirinya menyelesaikan masalah mencari makan.
ya dia susah untuk mencari makan.

pada saat anak melayu di malaysia kenyang dan buntal kerana banyak makan, tegar terpaksa menjadi penyanyi demi mencari sesuap nasi.

di kala orang tua di malaysia mencari rezeki, tegar di sana juga terpaksa mencari rezeki.

tegar tak minta dirinya susah, namun atas dasar nasib dan kesempitan di indonesia tegar melupakan hasratnya untuk menjadi pelajar. dia kata dia takde wang untuk bersekolah.

hakikat penyanyi kecil seperti tegar adalah banyak kedapatan di indonesia.

apa yang bangsa melayu wajib belajar dari pengalaman dan kisah pahit tegar ?

MELAYU WAJIB BERSYUKUR.

MELAYU WAJIB MEMPERTAHANKAN STATUS QUO YANG ADA.

PEMIMPIN MELAYU BERHENTILAH MENJADI APALOGETIK KEPADA BANGSA TAK KENANG BUDI, CINABENG.

kita bukan sahaja wajib pertahankan dasar sebaliknya menambahkan dasar yang menguntungkan bangsa melayu yang mempunyai tanah di sini.

hari ini kita lupa akan kesusahan orang lain.
hari ini kita lupa kepayahan orang lain.
lupa yang akhirnya menyebabkan kita semakin lalai.

dek kerana lalai lah, kes melayu merempat di bawah jambatan berlaku. salahnya kerana dasar kita membiarkan pusat zakat dan baitulmal menjadi pusat menternak biawak hidup yang tidak amanah dan pemalas menjalankan amanah.

tegar memberikan kita peringatan penting, MENSYUKURI NIKMAT DAN PERLUNYA KITA BERKONGSI NIKMAT.

kata pepatah melayu, tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yang tahu.

hasil rekoding melalui handphone , tegar yang dulunya pengamen jalanan kini menjadi rebutan puluhan stesyen tv di indonesia.

bangsa melayu wajib belajar dari kesusahan orang indonesia.

kerana dari situlah kita akan FAHAM AKAN NIKMATNYA HIDUP ALLAH SWT BAGI KEPADA BANGSA MELAYU DI BUMI BERTUAH BERNAMA .....MALAYSIA !

15 comments:

Anonymous said...

Tahniah GAP!! Artikel keinsafan dan kesedaran!! sokong 100%!

Melayu baru masih didalam fasa kesedaran..fasa keinsafan!!

Tugas GAP dan tugas kita masih jauh dari sasaran !!

Kita sebenarnya kesuntukan masa..agenda terbesar umat melayu islam abad ini adalah utk menguasai ekonomi tanah melayu dan menjadi tulang belakang yg cukup kuat utk menahan asakan puak kafirun bagi menjadikan bumiputera Malaysia sebagai boneka di tanahair sendiri!!

Kita jgn berlengah lagi..flyer bbcd dan segala elemen kesedaran wajib disebarkan ke serata pelusuk tanahair walaupun kita terpaksa mendaki gunung...walaupun kita terpaksa meredah belantara!!

Jika kita terlewat sehari bermakna kita kerugian satu langkah..jika sasaran kita 10 juta..bermakna 10 juta langkah sehari kita terlewat..

Jgn kita ternanti2...jgn kita tertunggu2 melayang dihalaman rumah kita..sikap menanti dan menunggu adalah sikap melayu lama..melayu baru cepat bertindak dan amat peka dgn situasi terkini!!

Melayu baru hatinya batu.. melayu baru jiwanya kental..melayu baru berjiwa besar.. Kita adalah melayu baru yg baru tersedar..tersedar dari lena yg panjang..sekarang masanya utk bangkit dan terus berlari mengejar masa yg ditinggalkan!!

sekaranglah masanya gendang perang ekonomi islam memecah keheningan suram ekonomi kita..inilah masanya!! Inilah peluang kita yg terakhir !!

Setiap dari kita membuat beratus2 keputusan sehari tanpa kita sedar..inilah satu keputusan yg terbaik utk anda laksanakan!!

Peluang utk berjihad ini sedang menunggu anda dan saya..inilah keputusan terbaik yg kita pilih..keputusan yg akan menjadi sejarah kebanggaan generasi bumiputera akan datang dan masa depan umat melayu islam yg lebih gemilang!!

inikalilah kita ubah !! Jika tidak bila lagi???

Anonymous said...

ANAK2 MUDA MELAYU YANG MENGGANGGUR JANGAN PILIH SANGAT PEKERJAAN..LAKUKAN PERBAGAI2 PEKERJAAN UTK MENDAPAT PENGALAMAN SERTA DAPAT MENGISI KEKOSONGAN TEMPAT KERJA YANG ADA DIMALAYSIA..PENDATANG HALAL/HARAM BERDUYUN2 NAK DATANG MALAYSIA MENCARI REZEKI TAPI ANAK2 TEMPATAN MASIH MEMILIH KERJA..APABILA MASA TERLUANG ANAK MUDA DIPENUHI DGN BEKERJA DAN INI AKAN MENINGKATKAN EKONOMI SENDIRI DAN KELUARGA DISAMPING DAPAT MENJAUHI DARI GEJALA SOSIAL SEPERTI DADAH,MEREMPIT DAN SEBAGAINYA.TQ

Anonymous said...

"MENSYUKURI NIKMAT DAN PERLUNYA KITA BERKONGSI NIKMAT."
...dan seterusnya menjaga hak keturunan 'pusaka' Tanah Melayu setta marwah bangsa kerana hak dan marwah inilah, dengan izin Allah melastarikan NIKMAT. Jangan me-LAYU-kan (apologetic) diri dalam soal hak warisan dan marwah bangsa.

Anonymous said...

Kalimah Syahadah juga sekarang dipermainkan.... http://bbcdrasmi.blogspot.com/2013/07/sebarkan-nilai-dua-kalimah-syahadah.html

Anonymous said...

Selalu dgr lagu ni kat selangor fm..100.9

Anonymous said...

Perkara sebeginilah Dr Mahathir selalu bimbangkan. Apabila Melayu tidak peka dan peduli dengan hak-haknya yang telah diperjuangkan di ambang kemerdekaan. Apabila Melayu tidak mengambil kisah lagi tentang marwah bangsanya... hanya fokus kepada duit dan keuntungan seperti bangsa lain.

Anonymous said...

Dah tiba masa NGO-NGO Islam ditubuhkan untuk bantu umat Islam serta keluarga mereka yang asyik terbunuh/tercedera dengan NGERI, dalam KEMALANGAN INDUSTRI-JALANRAYA dan JENAYAH, semuanya makin meluas, termasuk dalam kebakaran yang makin menjadi! Ini termasuklah umat/pekerja Islam Malaysia dan yang asing, yang miskin, dan yang merantau jauh cari makan untuk bantu keluarga mereka – bayangkanlah PENDERITAAN keluarga mangsa-mangsa ini.

NGO-NGO Islam ini juga kena cari peguam Islam/Melayu SUKARELA yang ramai, untuk bantu mangsa –mangsa ini bukan untuk hanya dapat KEADILAN (yang TEGAS) di MAHKAMAH, tetapi juga PAMPASAN yang benar-benar sewajarnya, kepada keluarga mereka dengan SEGERA! Sila lihat dua contoh kejadian dalam masa SINGKAT, antara BANYAK lagi, termasuk TIGA pekerja pembinaan Islam Myanmar (mungkin Rohingya) yang tertimbus dalam kemalangan industri, dan dua pekerja Islam Bangladesh, yang seorangnya sampai terputus 2 kakinya sebab pemandu lori langgar treler rosak tepi jalan (lor/treleri rosak tepi jln banyak menyebabkan kemalangan sebab mungkin tak cukup TANDA AMARAN kepada pengguna jlnraya lain – jadi TUANPUNYA lori/treler begini kena didakwa di mahkamah).

Lihat di
http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130728/je_04/Pekerja-binaan-maut-dihempap-dinding-konkrit, Pekerja binaan maut dihempap dinding konkrit:

ARAU 27 Julai - Seorang pekerja binaan yang baharu beberapa bulan melangsungkan perkahwinannya maut dalam keadaan tragis selepas dihempap dinding konkrit yang runtuh ketika mangsa mengubah suai Dewan Besar Pusat Giat Mara Arau di Jejawi, dekat sini hari ini.

Kejadian pukul 1.15 petang itu berlaku ketika Zaki Ibrahim, 27, berasal dari Jalan Stadium, Alor Setar, sedang bekerja bersama seorang rakannya sebelum dinding konkrit dewan itu tiba-tiba runtuh.....

2. Di - http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130729/dn_12/2-maut-dihempap-lantai-runtuh, 2 maut dihempap lantai runtuh,
Oleh AZIZI MAJID:

JOHOR BAHRU 28 Julai - Dua buruh binaan warganegara Indonesia maut selepas lantai tingkat satu projek pembinaan sebuah pasar raya borong terkemuka di Jalan Taman Pelangi Indah, di sini runtuh dan menghempap mereka semalam.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 3.30 petang apabila kedua-dua mangsa yang dikenali sebagai Aripen, 24, dan Asmawi, 27, sedang membaiki keretakan besi tetulang pada lantai di aras bawah bangunan.
"Ketika menjalankan kerja-kerja membaiki kerosakan tersebut, secara tiba-tiba lantai konkrit tingkat satu yang masih dalam keadaan basah runtuh dan menghempap kedua-dua mangsa.

"Siasatan awal mendapati runtuhan berpunca daripada besi perancah bangunan berkenaan tidak mampu menampung berat beban konkrit berkenaan," katanya di sini hari ini......

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Saudara GAP

Saya kira melayu ini rata2 sudah belajar mengenal siapa itu cina yang selama ini dianggap sebagai boleh percaya. Tapi kini rata2 melayu sudah tau bahawa cina ini satu hari pasti mau jadi raja di negara orang melayu ini.

PRU 13 cina sama india sudah sepakat mahu jatuhkan melayu, tapi nasib baik ramai melayu yang sedar, jika tidak hari ini Najib barangkali sudah berjaya menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat.

Cina tak akan berjaya hanya jika kita ahli2 Umno BERSATU UNTUK MENJATUHKAN NAJIB ATAS NIAT MEMPERTAHANKAN UMNO SUPAYA UMNO TERUS MELEKAT DI HATI MELAYU.

Mat Kedah

Anonymous said...

Terharu hingga hampir menitiskan air mata.

Keinsafan melanda seluruh jiwa. Cebisan hati norani yang hampir berkecai akibat kepimpinan melayu yang malap kian bersepai.

Aduhai sedihnya bangsaku kiranya pemimpin2 melayu yang di harap sebagai pembela bangsa berterusan begini2 saja.

Jangan di tanya kepada ku bagai mana mahu mempertingkatkan taraf ekonomi melayu setaraf dengan bangsa lain, agar tidak menjadi nasib sperti si anak kecil dalam vidio itu, kerana bukan aku pemimpin yang harus berfikir kearah itu. Tetapi anda ! Anda pemimpin maka anda yang perlu berfikir. Jika tidak anda yang harus di pimpin.

Bayangan nasib melayu kian dirundung malang dalam tanah air sendiri kian membayang. Hal ini terjadi kerana melayu kepupusan pemimpin yang berani menyahut tantangan bangsa lain dalam semua hal. Ekonomi, pendidikan,sisial bahkan hal2 yang bersangkut dengan keagamaan dan kalimah Allah itu juga.
Apakah anda selaku pemimpin masih buta dengan hal2 tersebut?

Kasihan roh para pemimpin melayu terdahulu yang berhempas pulas memperjuangkan nasib melayu di bumi melayu ini jadi gentayangan di alam barzah.

By: Cikgu"S"

Anonymous said...

disebalik org duk sibuk hal syria,mesir..

umno tetap umno dgn rasictnya.. hidup melayu hidup melayu.

kesian puak2 ni

Anonymous said...

Pas sibok dgn tin milonya..pkr sibok dgn guling2nya..dap sibok dgn tokong haramnya..

Lagi kesian..

Anonymous said...

Hey anon 3:34pm, lu benci sangat BUMIPUTERA Melayu apasal? Sebab kami umat ISLAM? Kurang ajar lu! Lu punya otak ni memang macam si CINABINATANG GILASEKS-MACAM-ANJING HUTAN LIAR dua ekoq tu!

Anonymous said...

Selagi melayu dipimpin oleh bangsatwan2 yang dari kecik hingga dah beruban disuap dengan sudu perak, jangan haraplah pemimpin2 bangsatwan tu insaf kerana mereka tak pernah melalui hidup susah.

Mereka tidak membesar dengan jatidiri yang waja. Mereka hanya menumpang nasib atas keluarga yang berjaya. Kesenangan hidup membuat mereka lupa diri dan menganggap duit itu segala2nya. Tabur wang untuk kuasa, bodek kiri kanan untuk kekal status, memainkan sentimen rakyat demi kroni kekal berkuasa, memperniagakan kuasa dan amanah demi perut sendiri. Maruah bangsa digadai demi sokongan yang palsu.

Tolak najib, khairy, nazri, saifuddin dan hishamuddin. Melayu tipu melayu. Pengkhianat.

Anonymous said...

Peniaga2 & kontraktor2 Melayu juga harus berubah, buka pembeli & pelanggan Melayu je. Dlm hati mmg nak boikot kontraktor cinabeng tp berdasarkan pngalaman aku kontraktor Melayu yg buat rumah aku, duit ambil, belum mula kerja dah minta duit..dah bagi kualiti kerja hancus. Tak smpai 6 bulan dinding retak, bumbung bocor, lantai merekah..& masa kerja plak..2 hari datang, 3 hari tak datang.
Huh! Mcm tu jgk pngalaman dgn bengkel keta, berbulan2 tak siap..abis cama mane? Kita kerja penat nak cari duit, dia senang2 je sakau duit sesama Melayu dgn jln tipu. GAP tolong sedarkan sikit peniaga trutama kontraktor Melayu tak sedar diri ni. Jika tak, kempen boikot cinabeng susah nak brjaya & usaha membantu usahawan Melayu akan terencat.TQ

Anonymous said...

Salam buat Saudaraku GAP,

Saya ucapkan syabas kerana keberanian saudara mempertahankan maruah Melayu, memang saya akui yg Melayu dalam krisis identiti, tapi masanya bukan untuk menunding jari dan menyalahkan orang lain, masa untuk kita muhasabah dan menilai diri kita, kenapa aku dilahirkan sebagai orang melayu dan apa kesudahan hidup ku sebagai orang Melayu..kadang-kadang mudah kita menyalahkan orang lain atas permasalahan orang kita, dia salah, kau salah.....

Masa untuk kita menilai diri sendiri dan berpegang teguhlah pada agama kita, Insyallah, segala permasalahan akan diselesaikan
Yang penting semangat muafakat dan kerjasama perlu pada bangsa kita...

Terima kasih atas usaha sahabat sahabat blogger yang terus berjuang, tapi perlu dengan rasa ikhlas demi agama, bangsa dan negara

Wassallam, sekadar berpsan demi kebaikan dan kesabaran

Hamba Allah.