Monday, July 22, 2013

FGVH BELI SAHAM DAP RM1.2 BILLION : POLITIK GAMPANG APAKAH INI ? PEMIMPIN MELAYU MASIH KEMARUK MENAGIH LAGI SIMPATI CINABENG !


pendedahan bloger bigdog amatlah mengejutkan.
pendedahan ini sama tarafnya dengan jijik mainan politik skandal iran kontra yang pernah kecoh tidak lama dahulu.

skandal iran kontra melibatkan permainan politik serampang 2 mata. di kala amarika memilih iraq sebagai sekutu , pada malam yang sama jugalah amarika membekal kereta kebal kepada ayatollah iran yang cuba ditakrifkan oleh mereka sebagai 'hubungan ekonomi'.

FGVH dikabarkan sedang berusaha membeli ladang PONTIAN PLANTATION milik besar chen manh hin ( penasihat besar dap..lebih besar dari kit siang ) dengan harga RM 1.2 billion.

FGVH syarikat anak emas najib beli saham DAP RM 1.2 billion ?

urusniaga apakah ini ?
siapa tok dalang urus niaga ini ?
apakah motif politik yang tersurat dalam urusniaga ini ?
tak periksa kah latar belakang syarikat PONTIAN PLANTATION ?

dikabarkan syarikat pontian plantation ini sekiranya dibeli oleh FGVH, maka keuntungan YANG BAKAL FGVH perolehi adalah mengambil masa 31 tahun akan datang.

aku tak peduli pasal untuk pontian ini, cuma yang cukup menjengkelkan kami adalah mengapa syarikat milik DAP yang dipilih FGVH ?

jelas sekiranya pembelian ini berlaku, DAP akan memperolehi cash yang cukup banyak dan boleh memberikan nafas politik yang cukup besar untuk cinabeng terus terusan melanyak hak melayu dan islam, setelah ianya dibiayai sendiri oleh 'pemimpin melayu' !

peliknya pulak, orang melayu yang bagi dap !

DAP Adviser for Life, founder and former Chairman Dr. Chen Man Hinand sons control majority of the remaining of the 65.6% of Pontian Plantations and the BOD, refused to this TSH Resources offer.



81 comments:

Anonymous said...

kalau di negara sosialis jangan bermimpilah nak dapat memiliki ladang seluas itu

Anonymous said...

Replace Najib. So long as he remains as UMNO President/PM, such things will continue. UMNO not fighting for and looking after the interests of the Malays. He is still looking after the interests of the others even after Chinese tsunami.

Anonymous said...

lepas tu ladang lingkup..Felda Lingkup..sime darby Lingkup..China beli balik..

Melayu jadi la kuli..@ agen pendatang asing..

Bodoh punya Korporat

CDB ada asset 2x lebih banyak dari World Bank..

Anonymous said...

Mengapa dalam kes vivian dan alvin, Najib selaku pemimpin UMNO tidak mengeluarkan kenyataan bantahan ?

Masih apologetik pada keturunan sepertimana yang admin GAP sebut sebagai 'cinabeng' lagi kah ?

Anonymous said...

Woi PM kita bukan lg Datuk Seri Mohammad Najib.Selepas PRU 13 beliau dgn rasminya bergelar Datuk Seri Ah Jib Ghorrrr.Slogan utama: 1Malaysia Cinabeng diutamakan Melayu dimangkukkan.

Anonymous said...

Alhamdulillah... Akan susutlah tanah orang cina dan bertambahlah luaslah semula tanah orang melayu... Macam mana Kerajaan perlahan-lahan ambil alih Sime Darby dahulu...

Anonymous said...

Apa punya bengap TS Isa Samad, Bengap nk mampoi. Makan gaji buta kah? masuk opis goyang kaki n melancap tengok computer ke? Apa bengap DS Najib, Bengap nak mampoi. Apa ketidaknya UMNO sekarang yg memberi kekayaan kepada parti rasis giler vavi komunis biaDAP. apa punya boddow UMNO, dgn pembeluan RM1.2Billion bukan ka itu memperkaya DAP. Eeee boddow punya DS Najib......Boddow nya UMNO

Anonymous said...

Apa punya bengap TS Isa Samad, Bengap nk mampoi. Makan gaji buta kah? masuk opis goyang kaki n melancap tengok computer ke? Apa bengap DS Najib, Bengap nak mampoi. Apa ketidaknya UMNO sekarang yg memberi kekayaan kepada parti rasis giler vavi komunis biaDAP. apa punya boddow UMNO, dgn pembeluan RM1.2Billion bukan ka itu memperkaya DAP. Eeee boddow punya DS Najib......Boddow nya UMNO

Anonymous said...

Apa punya bengap TS Isa Samad, Bengap nk mampoi. Makan gaji buta kah? masuk opis goyang kaki n melancap tengok computer ke? Apa bengap DS Najib, Bengap nak mampoi. Apa ketidaknya UMNO sekarang yg memberi kekayaan kepada parti rasis giler vavi komunis biaDAP. apa punya boddow UMNO, dgn pembeluan RM1.2Billion bukan ka itu memperkaya DAP. Eeee boddow punya DS Najib......Boddow nya UMNO

Anonymous said...

Sabar rakan-rakan pembaca blog GAP sekalian, mesti Ada sebab, kalau PM Najib beli tanah itu untuk memastikan tanah itu milik bumiputera... Dap mungkin ingatkan untung tetapi rakan-rakan sekalian lupa tanah lebih bernilai harganya kalau nak dibandingkan nilai 1.2 Billion tuu , sekiranya PM Najib menarik pelabur di tanah itu untuk diusahakan. Pastikan kita menyeru PM Najib memastikan peluang perkerjaan hanya untuk golongan melayu atau bumiputera sahaja... Jangan sesekali biarkan cinabeng bekerja disitu Dan jika Najib nak buat Lynas 2 Kat situ hingga nak buat cinabeng situ marah lagi bagus.....

Anonymous said...

melayu nak kerja..Cina nak kaya..BABI pulak nak pijak Islam & bumi..

jaga2 helah BABI..kononnya nak take over akhirnya kena Turn Over & game over..

Diorang dah Beribu2 tahun bisnes..Vs otak kampong

Anonymous said...

Sebabnya yg utama harga pembelian yg terlalu tinggi. Terlalu tak munasabah. Kenapa harus beli dgn harga yg terlalu tinggi? kenapa harus berikn keuntongan yg terlalu banyak. Bukan kah itu memperkayakan Komunis BiaDAP. Dgn kekayaan itu bukn mempermudahkan Cinabeng mbuat huruhara dan kacaw

Anonymous said...

Sebabnya yg utama harga pembelian yg terlalu tinggi. Terlalu tak munasabah. Kenapa harus beli dgn harga yg terlalu tinggi? kenapa harus berikn keuntongan yg terlalu banyak. Bukan kah itu memperkayakan Komunis BiaDAP. Dgn kekayaan itu bukn mempermudahkan Cinabeng mbuat huruhara dan kacaw

Anonymous said...

Chen man hin miliki tanah yang luas? Macamana dia ada duit yang banyak untuk memiliki tanah yang seluas 2500 ekar? Kena siasat.

Anonymous said...

Bodoh lg ko..cakap tak guna otak, itu satu stategi nk amek blk tanah yg telah dijual pada cinabeng ni dan takut tanah kita trrlepas pd pihak luar..Felda je yg mampu buat mcm ni..

Anonymous said...

Masalahnya harga terlalu tinggi la bahalol...geram aku bila ada org tu sedap2 dia je panggil orang lain bodoh. Ko tak payah nak pandai2 ckp ini strategi nak ambil alih tanah org2 cina. Ko ingat cina tak boleh buat untung lain ke dgn duit MUDAH sebanyak itu? Lagi pon deal tu masih tak adil sbb kuasa management still bukan milik FGVH. Kalau ikut logik otak sempit ko laa baik kerajaan dah beli semua tanah2 ladang milik cina supaya cina takde seinci pon tanah kt malaysia..ye tak? Aku rasa mcm tak kena dgn cara FGVH mengendalikan dana lebihan berjumlah 3 billion ringgit hasil IPO dulu tu seolah2 diuruskan oleh org yg tidak berkelayakan. Kalau deal nie still diteruskan oleh pentadbiran Ah Jib Gorrrr...mmg aku ckp paling BODOH laa MELAYU dah kena dgn DAPig...sebijik mcm deal2 masa zaman Dol Bodowi...Cina gak yg untung....

Anonymous said...

KAU NI LAGI BODOH
CARA NAK AMBIK ALIH TANAH BULAN CAMNI HARGA KARUT MEH AKU AJAR KAU CARA BIJAK.. KERAJAAN ADA AKTA TANAH DIMANA MELALUI AKTA NI MANA MANA TANAH BOLEH DIAMBIL DGN CARA VALUATION MURAH HAA INILAH CARA NAK AMBIK BALIK TANAH CINA WOII BODOH BUKAN CARA FGV BELI HARGA BODOH MAHAL

REZAB TANAH MELAYU said...

Jangan melompat tak tentu pasal. Ada sebab dan rasional. Jangan ikut saluran politik kalau cerita bisnes

Anonymous said...

DAP boss dapat duit berbelion-belion tu macam kita bagi pisau untuk menikam kita. With that amount of money he can do wonders on behalf of DAP.

Kita ni masih berkeyakinan dengan tindak-tanduk DAP. Haven't we learned enough from the recent PRU13 fiasco. Or we wait until we are totally annihilated?

Anonymous said...

Kita melompat tak tentu pasal nie sbb dah banyak kali dan terang2 org2 tertentu dlm UMNO nie memperbodohkan rakyat. Dikalangan kita bukannya bodoh2 belaka dlm bisnes. Ada deal yg sampai tak masuk akal pernah berlaku di depan mata dan kita belajar drp sejarah individu2 tertentu dlm kerajaan yg memperalatkan org2 yg berkuasa dlm kerajaan utk menghalalkan deal2 mengarut nie dgn justifikasi yg membodohkan kita. Sapa tak sakit hati bila GLC2 nie makin menjadi lubuk buat duit oleh org2 tertentu...alaa...tak payah nak cerita panjang2 la bab nie...ramai dah sedia maklum cerita Air Asia vs MAS, cerita ECM Libra, cerita KPJ healthcare, saham KFC dan paling klasik sekali MV Augusta yg dijual 1 Euro...bayangkan sampai begitu sekali rakyat2 mcm kita nie diperbodohkan oleh pengkhianat2 melayu nie...org2 politik dok pertahankan decision pengkhianat2 melayu nie sbb ada habuan...kita yg tegar UMNO nie dok kata government knows best...walhal UMNO milik semua Melayu....bangsat2 nie aka bangsawan nie menggunakan UMNO utk kepentingan peribadi...terang2 tanpa nak berselindung sbb dlm kotak pemikiran lanun2 nie org2 melayu masih bodoh2 belaka....jgn nak cerita la ada strategi2 atau keuntungan jangka panjang sbb mende2 tu cuma nak memperbodohkan kita. Dikalangan kita ada yg lebih berpandangan jauh drp politician2 yg kita angkat tu sbb niat kita jelas: APA2 TINDAKAN MESTI LAH TAK MERUGIKAN MELAYU. Dikalangan puak2 pengkhianat nie niat mereka cuma nak cari untung selagi masih berkuasa. Diorang naik sbb MELAYU SOKONG ATAS DASAR UMNO. Tapi bila dah ada kt atas LALAT2 TAIK MULA MENGHURUNGI BANGSAWAN2 NIH utk dapatkan keuntungan...gelap mata org2 yg kita naikkan nie sampaikan rata2 (tak semua yea sbb ada yg aku nampak masih bersih)start kumpul harta dgn mengkhianati kita umat Melayu nie. LALAT2 TAIK nie adalah tokeh2 cina komunis tak kira drp DAP atau MCA atau mana2 parti tapi mmg CINA...JANJI UNTUNG...JUAL APA SAJA...

Anonymous said...

Permainan hampir penghujung cerita , menang sorak kampung tergadai . lu orang ingat mereka begitu bodoh membuta tuli disebabkan berbilion Rm
pun tak jadi kudis pada mereka . tujuan hanya sekadar memanupulasi ajenda melagakan melayu yang tak tercapai sepenuhnya pada pru13 .
mereka pernah kata melayu bernilai Rm 100.00 tak logik la cina kaya jual harta mereka ?...............
licik cam belut jangan mudah alpa sepak terajang bangsa mereka walau pun berlainan jemama politik , bertujuan hanya satu memlenyapkan
ketuanan melayu dibumi melayu.
Felda beli pun nak buat apa ?
tanah penuh tamaman kelapasawit tua
bayangkan lebih ribun ekar ......
hamdul otak biawak saja berangapan
tolol sebegitu meuntungkan tuan penasihat 25 persen .

bukan kita tak tahu siapa pengerusi
Felda ?.........

Anonymous said...

Aku curiga gak la, sebab cina ni kalau benda yang menguntungkan dia, takkan sekali-kali dia nak lepaskan. Kalau dah untung kenapa dia nak lepaskan. Aku rasa agaknya mungkin tawaran pembelian tu lebih menguntungkan dari hasil sawit yang dia dapat. Macam tanah di Kelantan yang dipajak tu.

Anonymous said...

UBAH NAJIB..
Selamatkan UMNO!

Anonymous said...

Umno pengkianat bangsa melayu ?
Pas pembelit bangsa melayu ?
Pkr penjubur bangsa melayu ?

satu keturunan
satu idologi
kominis ! kominis ! kominis !

Anonymous said...

Sebelum Melayu/Islam nak marahkan pemimipin UMNO kita, teliti dulu siapa sebenarnya si 'bigdog' ini, saya syak bangsa CINA yang tak suka K'jaan BN ambil BALIK TANAH PUSAKA Bumiputera Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain! Yang si CINADAPBIAWAK nak jual berbillion apahal - memang dasar bangsa TAMAK sentiasa! FELDA itukan bantu Bumiputera miskin, apahal si CINADAP nak jual pada Felada dengan harga yang amat tinggi? Saya syak si CINADAP ini RAMPAS tanah ini dari BUMIPUTERA atau beli dengan harga murah dulu tak? Lagipun, tak sedar diri, mereka asalnya dibawa penjajah British durjana, samapi boleh kaya raya atas TANAH PUSAKA BUMIPUTERA, tapi sekarang nak jual sampai berbillion?!

Jadi baiklah kita Melayu/Islam sedar siapa MUSUH Melayu/Islam kita sebenarnya - ya, yang TAMAK tak habis CINADAP ini; bukannya FELDA yang bantu orang miskin kita!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)


hangkedee said...

Ah jib gor musuh dalam kain rosmah

Anonymous said...

Yang jadi persoalan bukan tanah tu tanah DApig tetapi mengapa harga begitu belian tinggi sekali.

Adakah ini keputusan yang dilakukan oleh CEO baru FGV yang bukan Melayu itu?

YB Ahmad Mazlan selaku MP Pontian sila jawab yer! jangan jadi macam kes Pulau Pisang. Jangan lama-lama nak menjawab nanti rakyat bertindak sendiri...kan naya.

Anonymous said...

komisen punya hal.....bayangkan 1.2b, kalau 1% aje dah berapa masyuk. atas angina aje tu....

Moga ALLAH membuka mata hati kita dalam perjuangan ini. BCL, ABC

Anonymous said...

Melayu sedang boikot minyak masak keluaran cinabeng dan ini menyebabkan mereka tertekan utk meneruskan perusahaan perladangan sawit. Sepatutnya kerajaan menawarkan harga yg jauh lebih rendah. Baru wujud kerjasama mengurangkan penguasaan perniagaan cinabeng.

Anonymous said...

Felda beli Billoon, 3 bulan Felda lingkop..Lepastu Pontian pulak Beli Felda Balik..

China Development Bank ada 2x kekayaan world bank..

Imf+ worldbank pun tak mampu ambil semula Felda..Tengok Simedarby melabur 1 bllion di China..lepastu rugi..

Takkan lah China takde duit melabur dinegara sendiri?? Lainlah jika Intel, Siemen perniagaan teknologi..

Lagi baik Sime darby melabur ternakkan ayam, padi, lembu di malaysia..lagi untung asalkan menteri jgn masuk campur..tak tau meniaga nak sibuk2

Yg kaya CEO..

Anonymous said...

Wajah Melayu berbagai. Macam cina pun ada, macam india ada, macam jepun, haiti, samoa & mexico pun ada. Bijaknya Melayu tidak dapat dijangka, bodohnya juga tak dapat diduga. Betulnya tindakan Melayu merata-rata, silapnya juga berjela-jela. Baiknya Melayu kini tidak lagi berpada. Kera dihutan dah disusukan, dagang lalu ditanakkan. Hanya Melayu yg kenal Melayu.

Anonymous said...

Dahlah TAMAK nak jual tanah berbilion kat FELDA, sekarang CINABIAWAK RASIS terus menghina Islam/umatnya dengan sekarang MELARANG dan MENGHINA umat Islam SEMBAHYANG JUMAAT, di NEGARA ISLAM kita ini, yang mana Islam adalah AGAMA PERSEKUTUAN!

Mana NGO-NGO MELAYU/ISLAM yang berlambak – termasuk anak-anak muda Mahasiswa/peguam Melayu/Islam - buatlah LAPORAN POLIS!

Lihat di http://www.pisau.net/umat-islam-di-halang-solat-jumaat-di-pulau-pinang/, Umat Islam Di Halang Solat Jumaat Di Pulau Pinang, Posted by: pisau :

….Baru baru ini pada 19hb puluhan pekerja di Kargo NNR Lapangan Antarabangsa Bayan Lepas dihalang daripada menunaikan solat Jumaat oleh pengurus berbangsa cina bernama Tay Ling Teik.

Seperti kebiasaan setiap Jumaat,para pekerja beragama Islam diberi masa dari 12.30 hingga 2.30 .Larangan ini telah menimbulkan kemarahan para pekerja di Kargo NNR ,apabila dipersoalkan mengenai tindakan pengurus ini beliau terus membangkitkan sentimen perkauman. Menurut sumber, pengurus ini cukup terkenal dengan sikap rasis dan beranggapan memberi kelonggaran umat Islam bersolat Jumaat adalah satu tindakan membuang masa…..

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.


Anonymous said...

Salam GAP! saya rasa dalam bisnes begini ada pelbagai rentak tari jugak...semua elemen terdapat didalamnya..

kita kena mencurigai cinabeng ni kenapa dia nak jual tanah2 tu...dan juga melayu2 yg terlibat dalam keputusan ini..

adakah tanah2 ini begitu murah dari harga pasaran? jika lebih tinggi berapa peratus kenaikan? selalunya harga tanah cinabeng ini telah melebihi paras tertinggi dan perlu ditawar utk kembali keparas hidung..

berapakah peratusan kenaikan tanah itu setahun? cinabeng tidak akan menjual jika nilai tanah masih bergerak pantas saban tahun dan ada prospek pembangunan dimasa hadapan...

penanaman sawit bertambah dgn pesat diindonesia..pengeluaran minyak kelapa sawit dunia bertambah menyebabkan harga menurun hingga ketitik stabil..peningkatan harga bergantung kepada pasaran bebas..

puak2 cinabeng sudah baca 30 tahun kedepan dgn duit billion2 tu utk buat pelaburan. felda kena buat mcm tu jugak...cari formula memaksimumkan keuntungan dgn duit sebanyak itu..


Lagipun, malaysia bukan kekurangan tanah utk pertanian....pengeluaran wang yang besar utk pelaburan jangka panjang amat merbahaya untuk menjana keuntungan ahli2 felda...

apa kata dgn duit sebanyak itu atau 20% saja iaitu RM 240juta itu dibuat pelaburan dlm perniagaan peruncitan.. buat hypermarket sendiri disetiap negeri dan boleh pasarkan produk sendiri..ini jugak beri peluang pekerjaan kepada anak cucu warga felda..

perniagaan peruncitan masih terbuka luas..keuntungan sangat dijamin..

minyak kelapa sawit mengalami penurunan hampir setahun, kos buruh tetap sama, harga baja sama juga,harga racun masih tinggi dan naik saban bulan..semua sama...harga minyak ja yg jatuh..

aku sebagai org bawahan ini merasakan pembelian tanah cinabeng ini adalah merugikan kerana buat masa ini penawaran minyak sawit lebih tinggi dari permintaan dunia.. kawasan tanaman diindonesia bertambah dgn drastik berbanding dgn pertambahan penduduk dunia.. harga minyak akan kekal rendah utk jangka masa yg lama..

post dari GAP ini bagi aku la..tujuan utama adalah pendedahan umum yg melibatkan transaksi yg besar kaum melayu kepada cinabeng...yg kedua adalah, adakah ini pilihan yg tepat..yg ketiga adalah, apakah ini move cinabeng yg kita tak sedar...

adakah penjualan ini utk menampung kos 5000 mini GIANT yg akan beroperasi sebelum PRU 14 nanti???

bagi aku la,jika ini untuk mengambil balik tanah org melayu adalah tidak tepat..tanahpun jauh dipendalaman...cina bijak buat percaturan..ini adalah tanah yg perlu dilepaskan utk mendapat peluang yg lebih baik..kita kena satu langkah kehadapan dari cinabeng...baru kita boleh nampak move cinabeng ni..

ASAL MELAYU ISLAM
ASAL BUKAN CINABENG

org johor said...

bagus la beli tanah cina...tak kisah la mahal pon...tanah adalah aset yg tidak susut...biar dia takde tanah...biar dia balik negara dia...kalau dinilaikan betul2...tanah melayu ni lebih bernilai dari 1.2 bilion tu...jangan sempitkan fikiran sgt... kalau dia ada 1.2 billion bukan boleh buat apa pon...yang penting kita melayu muslim bersatu..kalau tak bersatu, rm 1.20 pon pon tanah boleh tergadai...

Anonymous said...

Ya Allah bertambah2 luka hati ini, pedih menghiris2 ibarat disimbah asid. Najib nampaknya betul2 mengkhianati melayu, betul2 mengeciwakan melayu yang undi Umno pada PRU13. Masih juga terhegeh2 nak ambil hati orang cina. Najib oh Najib, hang jangan ingat cina DAP tu bodoh, yang bodoh adalah hang Najib ooiii.

Betul, untung penjualan ladang itu akan menjadi modal kepada DAP untuk perjuangan mereka nak ambil alih negara malaysia ini daripada tangan Umno.

Wahai sahabat2 ku orang2 dan ahli2 Umno. Rela kah kalian nak serahkan negara ini untuk diperintah oleh orang cina ???? Rela kah ? Redha kah ?

Kalau kalian tak rela, kalau kalian tak redha ... pakat lah ramai2 PENCENKAN NAJIB daripada terus memimpin Umno pada PAU 2013. Pasangan MUHYIDIN dengan ZAHID lebih meyakinkan seluruh orang melayu termasuk mereka yang tidak menyokong Umno. Nokhtah.

Hj Ariffin

BatuBara said...

Duit sebanyak 1.2 billion kalau tak diurus dengan baik ianya semakin berkurang dan habis. Berbanding dengan tanah seluas ini Felda dan Kerajaan yang Jujur,Iklas dan Amanah boleh tambah nilai dengan berbagai kaedah hasilnya ramai anak bangsa dapat menumpang senang selagi ada matahari dan bulan tanah itu tetap ada di situ.Kekuatan politik negara bangsa dimasa depan adalah berkait rapat dengan Tanah,Kawasan dan Air contohnya seperti kes kedaulatan Sabah,isu Pulau Batu Putih,isu Ligitan Sipadan,isu Terumbu Layang- Layang dan lain lain lagi.Sekali lagi aset tanah ini amat berharga perlu Felda hargai seperti kata perpatah berbakti kepada tanah membawa berkat.

Anonymous said...

untuk makluman tanah hak milik bumiputra hanya boleh dijual kpd no bumi hanya melalui consent mb sahaja.kita tengoklah kat johor ni berapa banyak tanah orang melayu terlepas ke tangan non bumi?kalau melayu terdesak nak jual tanah kenapa tidak ada agensi kerajaan negeri yg boleh membeli tanah2 tu semua?

Anonymous said...

Politik tempang najib

Anonymous said...

ADa kah UMNO ada agenda tersembunyi dengan DAP?? Jarang sekali UMNO hentam DAP, yang kerapnya NGO-NGO saja, pelik rasanya.

Anonymous said...

Agaknya Najib nak jadi ketua pembangkang pulak kat parlimen seleps PRU 14 nanti.

Anonymous said...

SOKONG ANON 10.06AM!

Anonymous said...

Ni tanah ladang sawit yang beli pun Felda. Jadi Akta Pengambilan Tanah tak boleh terpakai. Aku ada tahu satu cina Singapore.. dia pemilik tanah kosong 30 hektar di Pengerang dekat projek Rapid Petronas. Dia beli untuk pelaburan. Mula dia nak buat resort, tak jadi. Apa yang kerajaan buat bila Rapid nak mula? Pakai Akta Pengambilan Tanah dan bagi nilai tanah pertanian sebanyak 18 juta, walhal dia nak jual tanah tu pada kerajaan 180 juta klasifikasi tanah perindustrian. Sekarang dia bawak benda ni ke mahkamah. Cina Singapore tu!!!!

Anonymous said...

Aku kes Ali Baba berulang lagi. FGV beli dgn harga yg tak masuk akal. RM1.2 B keuntongan untuk apek Lanchow yg terlalu banyak. Tahun depan FGV jual balik kepada apek Lanchow dgn harga terlalu rendah. Kerugian buat FGV. Apek2 Lanchow ketawa golek2 keBoddohan TS Samad, Ah Jib Gor dan UMNO. Dah pernah tertipu dalam MAS- Air Asia, KPJ healthcare, Sime Darby nampaknya penyamun tarbus berulang lagi. Boddownya DS Najib paling Boddownya UMNO yg seolah olah memberi pisau kepada Komunis BiaDAP menikam dbrlakang.....

Anonymous said...

Uiii.. kalau cina lobak ni pakai duit tu utk majukan DAP korang ingat parti2 lain atau SPRM nak diam saja ke? DAP bolah diharamkan terus kalau main dgn duit cina lobak ni hasil jual ladang kat felda.

Anonymous said...

Kalau bagi kat Husam Musang berjenggut atau Hadi Bangang lagi terlingkup melayu.. tinggal spende la di ludah oleh cina jadi bangsat alias paria..

Anonymous said...

Melancap depan komputer ke tdk itu tak pastilah. Cuma ini menunjukkan banyak hal yg berlaku di peringkat pihak atasan yg mengundang seribu satu mcm persoalan yg memeningkan.

Anonymous said...

ok la kita beli balik tanah org cina..biar untung lagi 100 tahun pun yang penting tanah tu dah beralih pada tangan org melayu..GAP kena la rasional sikit jangan la apa yang kerajaan buat semua salah..tak ada pun kau je la jadi PM mcm ni GAP.aku tengok lau ni pun dah mcm trojan horse pulak..

Anonymous said...

Betul aku sokong.kita kena pikir positif.sepatutnya kerajaan kena buat mcm tu juga kt aset2 cina yang lain.biar kurang aset cina.aku da nmpk sejak2 akhir2 ini kesedaran kerajaan tntg pembelian saham n aset cina cnth tepung ole bukhari.alhamdulillah terus kan usaha murni kpd aset2 bangunan pula.

Anonymous said...

Anon 11.23am okla kepala hotak kaw. Tak faham2 je? Atau buat2 boddow atau boddow buat2. Persoalannya kenapa beli dgn harga tak masuk akal RM1.2B. kenapa berikan keuntongan yg terlalu banyak kpd apek Lanchow? Ada faham? Apakah ada sotong dsebalik mee goreng. Kenapa harus beli dgn harga yg begitu tinggi. Komisen pasti tinggi juga. Ada faham sotong.

Anonymous said...

Anon 11.23am okla kepala hotak kaw. Tak faham2 je? Atau buat2 boddow atau boddow buat2. Persoalannya kenapa beli dgn harga tak masuk akal RM1.2B. kenapa berikan keuntongan yg terlalu banyak kpd apek Lanchow? Ada faham? Apakah ada sotong dsebalik mee goreng. Kenapa harus beli dgn harga yg begitu tinggi. Komisen pasti tinggi juga. Ada faham sotong.

Anonymous said...

Anon 11.23am okla kepala hotak kaw. Tak faham2 je? Atau buat2 boddow atau boddow buat2. Persoalannya kenapa beli dgn harga tak masuk akal RM1.2B. kenapa berikan keuntongan yg terlalu banyak kpd apek Lanchow? Ada faham? Apakah ada sotong dsebalik mee goreng. Kenapa harus beli dgn harga yg begitu tinggi. Komisen pasti tinggi juga. Ada faham sotong.

usin said...

aku mula pening. mula2 tu aku marah jugak la dgn najib sebagai penasihat felda nak tolong bagi duit pada chen man hin penasihat dap. ini sudah lebih. panas mendidih aku pd najib. apa punya bengap tindakan fgvh ni. najib bengap kerana kebengapan isa samad. lepas tu pulak aku fikir, kalau ladang dap tu fgvh boleh beli, kira ok la. kurang sikit tanah ladang kepunyaan dap, jd hak felda yg majoritinya melayu. apapun, minta najib tolong jawab, isa samad tolong jawab. jangan main sorok2 pulak...huh!!!

Anonymous said...

Takut Najib masuk sekian banyak dalam urus niaga ini. Boleh percaya kah. Rosmah Mansur tu sikit anak punya ibu buaya apa. Duk tunggu nak ngap dan telan saja.

Bedal Najib bedal. Balun Rosmah balun. Sementara ada kuasa.

Anonymous said...

Tukar kepimpinan UMNO. Bukan saya benci UMNO tetapi saya sayang UMNO. Nak harap pas dan pkr, baik tak payah. Harga tersebut terlampau tinggi, sebenarnya ramai pemimpin umno skrg nak ambil seberapa byk duit sebab takut kalah dalam PRU akan dtg. Baik kita selamatkan UMNO dan biar gol Melayu nasionalis yg pimpin UMNO.

Anonymous said...

Butoh pak hang sayang umno.. hang ingat najib macam suharto atau marcos ke diktator yang makan sampai ketulang..

Anonymous said...

Ini urusan jual beli ada agenda tersembunyi... hoi apa yg bahalol sangat2 ni...lol..
Dah meroyan sangat2 ni...
Sodok2....jgn tak dodok...
Beli....belilah jgn tak beli...

Tanah kat sabah serawak tu masih luas lg...kan lg bagus jka fgvh luaskan trading disana. Pengaliran wang fgvh tak lah ke kafir harbi yg beragenda!!!
Bantu terus rakyat dibumi bertuah ini d naik taraf bumiputra disana.
Wahai Ah jib gor...kamu jgn rakus d menyediakan bara api utk diri kamu sendiri. Astaghfirulloh Al Azeem...3x.
Kalaulah ayahnda masih hidup...dia pasti tak akan buat begini...sedarlah kamu.
Aah.....jib...go..go..go...go away...pls goooo!

Anonymous said...

Rakyat akan bangkit dgn ada pemimpin yg begini...
Dia tak layak jd pemimpin...
Sikap d perangai sah dah melencong...

Mana Tun M ni...tolong kasi ajar sama dia la...jgn biarkan dia begini...its too much n will be big trouble later on.
Please Tun M...kami masih kuat bersama mu d menyayangi mu.... may Almighty AllahSwt bless u always n all of us n especially this beloved country.

Isyhan_Isqandar said...

xyah nk nyalak la korang. Biau Felda beli dari Cinabeng. Bagus. sokong Felda. yg nk nyalak marah2 tu bodo x habis2

Anonymous said...

Lu pikir la sendiri siapa dia....lihatlah mata d senyumannya...dia smart spinner tp hati kecik ciput...sanggup dia buat begini...gud fren cinabeng ma...
Tengok muka dia memang aura hipokret!!!
Laki bini playing the same game...
Lama2 dia terbakar diri d terima padah....
Rakyat Islam negara ini anti pemimpin munagik!!!

Anonymous said...

Oi anon 11.23am. Ko jgn cakap merapu kat sini lg baik. Ini bln puasa baik ko belajar cari ilmu bnyk2. Jgn nak bagi idea lembik macam kuih ketayap.
Klo dah pandai kemudian baru boleh join sini beri idea yg bijaksana....ok?
Ada faham ya...selamat berpuasa.

Anonymous said...

Isyhan isqandar, sila gunakan bahasa yg tertib. Hanya anjing yg menyalak sahaja. Org Islam yg berilmu tak rakus dgn budaya bahasa begini.
Bahasa menunjukan bangsamu siapa...

Bersopan d hurmati komen2 yg bernas d kita nilaikan cara sebaik2nya demi jln Islam.
Wassalam.

Anonymous said...

Tengok la betul ke tidak,jgn men semberono je percaya....
Tkat dgn harga sawit skrg yg xbrape nk up,
N nk takut apa kalo felda beli pun,Asalkn bukan ada unsur2 kayakn poket sstgh ndividu je,Ada duit,beli je lah,tmbh aset..
Lg elok tlg mlayu lg,bukak lg felda2..buleh gak aku mohon...kakaka
Kita nk takut ke dap dpt duit plak buat apa?
Yg penting tu,jgn amaran je!
Xguna buat akta2 kalo xbleh pakai..
Kalo krajaan benar,nk takut apa,tau la org nk nilai..
Cina xundi pun still mlayu pgang...
Org felda pun da d bg mcm2 ada undi ke pr gak..

Anonymous said...

Lebih baik beli ladang gandum dius ke ataupun di canada ke ... dapatlah juga warga Malaysia tumpang rasa sikit sorang.

Melayu Perak said...

ko orang nih tak tahu apa-apa nak menyalak salahkan najib....

rm 1.2 billion bagi dengan 40,000 ekar....betullah nilaian 1 ekar rm 30,000 untuk tanah kelapa sawit....

apa bangang ingat boleh beli murah lagi ke....

aku kalau tanah kelapa sawit aku jual rm 80,000 seekar...

Anonymous said...

sokong melayu perak.. ramai anon sini tak apa benda main hentam saja..siap dengan andaian saja..samada pesismistik atau memang bukan penyokong umno @ kerajaan wallahualam

org johor said...

Sokong Melayu Perak...fikirkan nilai tanah melayu yg tak ternilai tu..bukan 1.2 billion tu...kat kg aku tanah sawit mmg 80k per ekar...dah naik 100k pun skrg..

Melayu Perak said...

daripada 40,000 ekar tuh boleh jana rm 17.6 juta sekali tuai atau rm 316.8 juta setahun atau rm 3.168 billion 10 tahun....kan dah dapat balik rm 1.2 billion tuh....

gasing said...

PAS musuh islam yg nyata, UMNO penyokong cinabuta.

Anonymous said...

Tuan2...soal pokok ialah harga terlalu mahal. Para analyst drp BIMB contohnya menganggap deal tu mempunyai banyak kelemahan ketara dlm keputusan tu. Ini bukan soal hendak mengambil balik tanah atau menguasai kepentingan ladang tetapi pelaburan strategik yg memerlukan justifikasi yg solid sebelum keputusan diambil. Seperti biasa, individu2 tertentu dlm FGVH yg berkepentingan mesti la cuba sedaya upaya utk menjayakannya disebalik pendapat2 professional drp luar yg menganggap sebaliknya. GLC2 yg telah melalui pengalaman ngeri disebabkan keputusan2 individu2 tertentu nie mencerminkan betapa sentimen rakyat tidak langsung diambil kira sebab ahli2 politik bangsawan sentiasa bersedia menyuapkan kita cerita2 "membela rakyat jelata" nih seolah2 diorang jer yg tau apa yg terbaik utk kita. Aku dah bosan sebenarnya melihat pelbagai pendapat drp rakyat seperti kita yg tidak diambil peduli pon oleh golongan bangsawan nih dlm ruang2 komen pasal dah banyak kali mende serupa berlaku sebelum nie...contoh kisah Air Asia vs Mas, Sime Darby, MV Augusta, share Telekom, KPJ Healthcare, MAS Catering...banyak lagi la...rata2 muka yg sama jugak yg terlibat...satu malaysia kenal muka2 lanun nie...bila sampai masa PRU terpaksa jugak pangkah muka2 nie...bila UMNO lingkup besok muka2 nie jugak la yg akan ckp utk bersara supaya lanun2 generasi baru boleh take over...apalah nasib umat melayu besok...

Anonymous said...

mampus la al juburi kali ni.. peguam negara dah lantik peguam pro untuk kendali rayuan liwat II.. mampus lu al juburi

Anonymous said...

KALAU SYARIKAT CINA TU NAK LINGKUP KERAJAAN PATUT MAIN HARGA LAGI BAGI MINIMUM KEUNTUNGAN UNTUK SYARIKAT CINA TU....AKU RASA CINA TU PUN TAHU DIORG XKAN DAPAT BELI BALIK TANAH TU DARI FELDA TU PADAL LETAK HARGA TINGGI

Anonymous said...

berita mcm ni betul ke?
Dulu heboh Sunny Ho nk beli saham dr QSR Brand bagi merampas KFF, Pizza Hut, bukain main bising satu blog tu lepas tu senyap dan last2 tipu je..

Harap bloggers lebih bertanggungjawab dlm menyalurkan maklumat betul dan finalized kan maklumat tu.

Isu KFC tergantung, ramai yg percaya KFC dn jd milik Sunny Ho. Tp dlm senarai product muslim masih lg dibawah QSR..

inilah yg kita tk suka sikap bloggers yg t k bertanggungjawab.. xcuci elok2 maklumat.

Anonymous said...

elok juga gomen amik alih semua company cina DAP.. memang terpaksa kuarkan duit tapi utk jangka panjang memang bagus. sykt gula robert kuok pun fgvh ambik alih meibatkan berbillion jugak, kalu tak kerana ambik alih tuu, sampai sekarang lah kita semua duk makan gula cina

Anonymous said...

Jika lama lagi Najib sebagai Presiden UMNO, banyak lagi lah hal hal saperti ini berlaku. Sejak dia sumbatkan Omar Ong ke BOD Petronas. Hassan Merican terpelanting ke Singapura. Dia dan sekutunya tak kisah, Omar Ong bertepuk tangan.

Kita mesti selalu keluarkan suara di sini dan di lain lain tempat. Membantah dan membangkang telatah yang merosakkan dan akhirnya menjahanamkan hak dan kepentingan Melayu.

Gila, badan badan Kerajaan (GLCs) yang sepatutnya memajukan hak dan kepentingan orang orang kampong dan orang orang Melayu di lain lain tempat di letaknya penipu penipu – bin Abdullah memakai ijazah PhD tipu di FGVH dan Azeeez penipu memakai ijazah MBA tipu di Tabung Haji. Kalau ijazah pun mereka tipu, kemungkinannya macam macam lain pun akan mereka lakukan untuk kepentingan lain dari kepentingan orang Melayu.

Yang amat mengkhuatirkan ia lah Najib nampak macam tak pedulikan apa kita semua kata. Ini bahaya. Kapada hak dan kepentingan Melayu yang UMNO berikrar mahu pertahankan dan majukan bila di tubuhkan lebih 60 tahun dahulu. Najib perlu di gantikan di PAU November ini. Cari yang lain yang benar benar berjiwa Melayu dan akan memajukan kepentingan Melayu.

Anonymous said...

bbrapa kerat melayu yg masih bpegang pd amalan kuno lapuk usang, nilai2 yg sudah jauh ketinggalan..yg masih menolak perubahan...

Anonymous said...

Dari ambil alih sykt cinabeng tapi sekadar balaci cinabeng tanpa kuasa, lebih baik najib arah fgv ambil alih ladang far east anak sykt kjaan pahang yg hidup cukup2 je, nilai pasaran baru rm1.2b tp ladang lg luas... Ah jib gor, kot ye dah nak undur hujung tahun ni, jgn le buat taik kat pengganti..

Anonymous said...

Kata nak boikot cina,pengambilan tanah cina salah satu cara le.Salah ke!

Anonymous said...

Ha ! lu orang umno suruh kasi beli tanah kubur ka ?......bernilai RM trilion bukan bilion ini kalau dibuka tanah rangcangan baru disemenanjung yang maseh luas terbentang ada jugak faedah ......
pengerusi Felda sekarang , dulu kat negeri tanah peneroka rata rata nya bangsa sendiri habis demi , pembangunan taman perumahan aja ......sekarang bekas peneroka felda jonson merempat kat mana ?......ada kau orang umno ambik tau ? . jangan la tepok air , kan terpercik kat muka sendiri jugak . tanah Felda yang ada harus
dijaga dari aspek pembangunan peridusterian peneroka bergiat didalam nya . anak anak peneroka sekarang dah banyak yang pro , takan nak biarkan bakat mereka ?..
mesti ada udang sebalik batu , ada
angin pokok malambai lambai tuan penasihat 25 persen .........
tanah kelapa sawit tua banyak belanja menguruskan nya . kalau dah dibuang berterlion RM , kan
lebe bagus diushakan genarasi muda
Felda sendiri .
kalau dah otak hamdul biawak , ketuk sikit dah belerai......
pengkianati bangsa sendiri siapa
satu keturunan siapa
idologi kominis siapa
diwaktu ini siapa
sendiri ingat la
ha ha ha hi hi hi ho ho hoo !

Anonymous said...

Kau la yng bodoh nak mampos........apa sangkut paut ngan UMNO...........UMNO tu parti lah.......bangang

Anonymous said...

BN sayang cina maaa.......

Cahaya Al Majid said...

KALAU PELANGAN KEUNTUNGAN HANYA DIPEROLEHI SELEPS 31 TAHUN..INI BUKAN PERNIAGAAN..INI TANDA MELINGKUP..SEPATUTNYA FELDA KENA VENTURE DALAM ..PROJEK MAKANAN UNTUK NEGARA..BARULAH MELAYU FELDA AKAN GAH..BANGUNKAH LAH..PEKAN PEKAN MELAYU DIGUGUSAN FELDA BERTARAF BANDAR..BARULAH ADA PENINGKATAN..ISA SAMAD NI KALAU TAK DIJAGA..TAKUT NANTI JADI KES MACAMMANA DIBERIKAN 5,000 EKAR KEPADA DR GAN..BERULANG LAGI..OPANG PENDEK NI PANJANG AKALNYA MEMBELIT..