Wednesday, July 3, 2013

MELAYU BARU : KUALITI KARYA FILEM,DRAMA DAN LAGU SEBAHAGIANNYA MEMBENAKKAN AKAL MELAYU.


melayu baru adalah mempunyai kepelbagaian cabang dan definisi.

setakat ianya diperkenalkan dalam blog, ianya tidak terhad kepada isu politik sahaja. isu politik dan keputusan politik harus difahamkan tidak memberikan impak berkesan kepada gaya pemikiran orang melayu.

mudah cerita, kalau ditanyakan bab politik secara jujur kepada sebahagian anak muda, mereka lebih cenderong kepada pola pemikiran populis dan berangan seolah menjadi hero yang tak menjadi.

kisah perjuangan anak muda dalam pembangkang ( sebut melayu ) yang menjadikan che guevara sebagai ikon adalah lebih berlandaskan kepada pemikiran ikutan pemakaian populis lambang, foto dan baju.

angan mereka menjadi che guevara versi melayu pada hakikatnya tidak menjadi bilamana perjuangan antai BN yang dicanang sebagai hantu ,gagal,hancur dan jahat jatuh luluh bilamana tatkala mereka berdemo di parlimen, si kepala pulak sibuk bermesraan dengan kelibat bernama najib yang selama ini dinodai imejnya siang malam.

politik anak muda,politik anak tua dan politik sebahagian bangsa melayu tidak jujur dalam menilai.

tak jujur dalam ertikata enggan mengaku silap, malu mengaku silap dan  pada hakikat silapnya itu akhirnya akan menghanyut dan merosakan akal generasi bangsa ke dalam keadaan yang lebih tragis lagi.

sebelum ini kecoh dikabarkan akan seorang ulamak yang berkeras kalimah ALLAH diharam pakai oleh non muslim. 

gertakan ulamak ini nampak hebat, tapi sayangnya dia menipu. tatkala dia bercakap mengenai haram, pada masa yang sama jugak dia terus bersengkongkol dengan pemain harami yang disebutkan.

sebahagian bangsa melayu keliru dengan politikal game mengelirukan sebegini.

nak di ulas, aku dah ulas sepanjang 5 tahun yang lepas.
politik sebegini membenakkan pemikiran melayu.

sebentar tadi dalam perjalanan pulang menaiki kereta aku terdengar satu lirik lagu yang aku rasakan berada dalam kelasnya yang tersendiri...iaitu  sungguh low class dan memperbodohkan benak otak melayu.. antara liriknya putih putih xxxxx merah merah xxxxxx..

apa punya lirik ,apa punya low class lah karya sebegini yang harian diperdengarkan kepada otak melayu.

sejak seminggu ini aku meneliti kualiti drama baik dari stesyen kerajaan dan swasta.

watak dan garapan cerita mengikut permerhatian aku adalah berada dalam kelas yang memuntah,memual dan menciritkan.

cerita mengenai mesyuarat. skandal dalam pejabat. gaduh berebut laki.santau dan bomoh.adu domba.

gaduh berebut lelaki pula akan diselang selikan dengan lagu duet untuk menjual klimaks cerita yang tak membina otak melayu.

ya memang benar senario sebegini kedapatan dalam sebahagian masyarakat kita. soalan aku, adakah anda tak boleh berfikir lebih baik dari itu ? setakat itu sahajakah ide seni kamu ?

mana pergi kualiti kaliber pelakon melayu sehebat ahmad yatim ?

mana pergi kajian selongkaran permaslahan masyarakat yang boleh membikin gegar dan layak diletakkan sebagai karya masterpiece ?

mana pergi drama dan filem yang mengasak pemikiran penonton untuk berfikir ?

antara johan dan zizan, aku membayangkan zizan akan tumbang awal. lawaknya dah semakin slapstik dan terlalu banyak pondan. dari pementasan di singapura sampailah ke pementasan lawak ker der, zizan sekadar berupaya membawakan watak gay dan bapok yang akhirnya akan meletakkan kualiti zizan setaraf zaman slapstik senario sahaja.

aku perhatikan trend bikinan filem barat semakin terbuka dan terbahagi kepada 2. satu pihak menceritakan fantasi dan satu pihak menceritakan realiti.

schindler list dan valkyrie lakonan tom cruise mempunyai kualiti dalam dunia perfileman barat kerana ianya punyai motif dan bermotif. 

schlinder list tidak popular dalam pertandingan award mtv, sebaliknya ianya diangkat juara dalam senarai pencalonan filem di oscar.

sejak 30 tahun lepas, filem pensejarahan dan kisah benar kerap mendapat tempat dan kritikan terbaik daripada para pengkitik filem. 

will smith dalam filem pursuit of happiness merupakan  garapan watak terbaik dalam melakonkan watak kisah benar. filem ini mudah, ia menceritakan tentang kisah anak muda yang struggle  hidupnya dalam kerjaya dan keluarga.

filem ini berjaya mengajar penonton erti susah.
filem ini berjaya mendidik penonton untuk tidak berputus asa.

filem ini menceritakan realiti hidup masyarakat kota yang mana watak bapa terpaksa menipu anaknya dan terpaksa tidor dalam tandas kerana tiada tempat tinggal.

asas filem ini, dia mengajar manusia untuk bangkit dari kesusahan.

soalan ? 
adakah kita sedia dan bilakah kita bersedia untuk menerima satu lagi pentas hiburan yang baru seperti ini, atau masih setia untuk terus dibenakkan otak dengan karya lemah,garapan tahap low class dan karya yang tak membina minda melayu ?

budaya hedonisme disebut dalam hadis.

bila ianya disebut dalam hadis, maknanya ianya punyai kesan yang penting dalam masyarakat.

jika karyanya bagus, maka baguslah ia dalam mendidik masyarakat.
jika karyanya gampangan, maka benaklah otak masyarakat.

pandangan aku, hampir 3/4 penceritaan drama,filem dan lagu melayu berada dalam kelasnya yang tersendiri, iaitu kelas gampangan.

filem,drama dan lirik lagu gagal mendidik.
ianya tak berupaya mendidik.

mana pergi penghibur melayu seperti ebiet g ade yang berjaya mengkritik masyarakat dengan luahan puitis lirik yang tajam menikam ?

barangkali di sana ada jawapnya
mengapa di tanahku terjadi bencana
mungkin tuhan mulai bosan
melihat tingkah kita
yang selalu salah dan bangga dengan dosa dosa
atau alam mulai enggan
bersahabat dengan kita
cuba kita bertanya kepada pokok yang bergoyang

bandingkan lirik berkualiti ebiet d age dengan lagu putih putih xxxxxx ? ya tuhan !

benak dan rosak punyai tafsiran berbeza. 

melayu baru perlu lahirkan lebih ramai penggiat seni sosial yang mengkritik dengan tujuan untuk memulih dan membina semula pemikiran sebahagian melayu yang teruk diasak benakkan dengan karya low class sejak puluhan tahun.

arwah yasmin ahmad adalah penggerak kesedaran melayu yang baik dalam bidangnya. dia berupaya mengajak minda melayu untuk sedar asal usul, sedar diri, sedar tentang pengorbanan ibu dan ayah.

kualiti filem pendeknya dalam setiap iklan raya adalah berada dalam kelasnya yang tersendiri.

dia boleh membikin orang melayu yang selama ini tak sedar diri untuk menangis.

harapan aku kepada penggiat seni, mulalah sesuatu. mulakan sesuatu yang berkualiti.

hentikanlah pembenakan minda orang melayu secara sistematik. buatlah kajian bagaimana untuk menghasilkan karya berkualiti.

asas karya ini perlulah berlandaskan kepada satu, jujur berani dan berkata benar.

harus diakui seni punyai pengaruh yang kuat untuk perkembangan minda orang melayu. gunakan peluang ini meletakkan pemikiran melayu di tempat yang sebenarnya.


71 comments:

Anonymous said...

Kita mintak kerajaan supaya segerakan penayangan Tanda Putera tanpa sebarang tapisan atau potongan. Jangan takut dengan ugutan kiasu.

Anonymous said...

saya sokong 100% entry hr ni dan anon di atas.
Mintak Finas tak potong walau seinci pun filem Tanda Putera. Tak sabar nak tunggu hujung bulan 8 ni.


TontoJr

Servant of God said...

GAP, aku setuju dengan ko. Kualiti lagu dan filem kita masa ni memang langsung tak memberansangkan.

Aku tak nak kutuk sangat laa, hasil kerja anak tempatan, tapi banyak sangat lagu meleweh, drama pulak, kalau bukan pasal anak derhaka pada mak/ayah, cerita hantu. Kalau konon nak buat kelainan atau pembaharuan, letak kereta mahal, guna rumah agam. Padahal jalan cerita sama jek.

Jadi aku mohon pada semua penggiat seni, tolong2 laa kembangkan sikit minda tuh, insya Allah hasil keje lebih baik. Kalau orang makin suka tgk keje korang, korang jugak yang dapat untung nanti.

Servant of God said...

Dan aku sokong, tayangkan Tanda Putera segera!

Anonymous said...

Bernas dan kritis, kualiti penggiat seni semakin GAMPANG, filem dan drama yg lucah dan penuh cerita yg stereotype, cerita yg bolih diagak apa kesudahannya. Kadang-kadang aku tengok kualiti cerita IRAN lebih 100kali lebih bermutu dari filem dan drama Melayu.
Lawak Melayu pulak lebih kpd lawak mengutuk dan meniru gaya orang lain.Si Johan raja lawak, kekadang terjerit-jerit dan terpekik diatas stage...Apa sebenarnya...apa sebenarnya halatuju medium bercerita. Adakah yg mendengar dan melihat cerita semakin low class tahap sampah. Kualiti yg lebih budiman perlu utk generasi yg mendatang kerana kita adalah apa yg lihat dan kita dengar setiap hari.

Raz Lancelot said...

jangan nak marah pada pencipta lagu, penyanyi atau pembuat filem..mereka tu orang berniaga..orang berniaga mesti nak untung..dan market sekarang adalah pendengar/penonton yang suka muzik/cerita seperti sekarang.

kalau tanda putera ditayangpun, ingat budak melayu sekarang nak layan ke ? berapa banyak filem patriotik yang dibuat, langsung tak dipandang tinggi oleh penonton melayu.

sorry to say, penonton melayu memang bermental begitu..tak boleh nak buat apa dah..

Tun Teja said...

Dear GAP,
I fully agree with you regarding the Malay films and dramas, songs by singers either in Islamic songs or common songs who are over fantasizing their creations without considering the borders in Quranic teachings and Malay morals aspects. You're article deserves the best attention and by particular authorities to reconsider the themes , the nature of basic learning and guidance towards better shape of Malay morales and education progress in future.

To Live Again said...

Betul 2 GAP.Kiata perlukan lebih ramai lagi org spt Arwah Tan Sri P.Ramlee,Suhaimi Baba,M.lnasir dan arwah Loloq.

Kita perlukan lebih banyak lagi filem spt Sayang Salmah,Selubong,Merah dan Matinya Seorang Patriot.

Kita perlukan lebih banyak lagi lagu seperti Andalusia,Sentuhan Listrikmu,Falsafah Cinta,Skestsa Anak Kecil dn lain2 lagi.

Nama penggiat seni serta hasil kerja seni yang aku sebutkan di atas adalah hasil kerja luar kotak yag mampu membina pemikiran serta tamadun Melayu/Islam tapi syg golongan spt mereka adalah golongan minority.Segala usaha dan penat lelah mereka ditenggelamkan oleh gelombang seni murahan yang di bawa oleh majority penggiat seni di Malaysia yang terus mendidik masyarakat hidup di dalam dunia fantasi dan khayalan.

Vetinari Macchiavelli said...

Bersetuju dengan pandangan Raz Lancelot. Kelompok penonton Mlayu sendiri membenarkan diri mereka diperbodohkan dengan filem-filem picisan 'ala Islamik' terbitan Metrowealth yang memang takde motif pun, melainkan membodohkan penonton lelaki dan mengajak penonton perempuan mengalirkan airmata. Sangat pelik apabila produser filem berbangsa Cina sibuk nak buat filem Melayu 'Islamik' sedangkan filem Cina haram dia tak buat pun. Dan filem Melayu yang dihasilkan tersangat la bengap hasilnya, itu pun boleh hit box-office. Melayu juga yang bodoh akhirnya. Itu pun tak nak sedar.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Iklankan produk dan perniagaan anda di

www.produkmuslim.info

Daftar segera ia percuma

Terima kasih

Anonymous said...

BRO, AKU DAH LAMA TERCIRIT DAN TERBERAK DENGAN KARYA MELAYU KELAS GAMPANGAN NI. YANG HERANNYA BILA AKU LAYAN KARYA GAMPANG NI, AKU BERTAMBAH STIM PACAK LANGIT. MASALAHNYA AKU TAK MAKAN PUN UBAT PACAK YANG DIIKLANKAN DALAM HAPRAKAH. CILAKAK BETUL!!! PTUUUIIIHHHH!!! SEBAB BOSAN ASYIK STIM SAMBIL TERCIRIT 24 JAM, JADI AKU TENGOK UPIN & IPIN SEBAB KATUN NI BAGUS DAN ADA KELASNYA YANG TERSENDIRI. LEPAS NI AKU NAK TENGOK TANDA PUTERA PULAK TAPI UNCENSORED PUNYA.

Anonymous said...

Minda Melayu simplistik. Tu sbb boleh percaya Anwar Ibrahim. Tak kritikal kpd penceramah yg terlalu byk pengisian lawak.

Anonymous said...

Metrowealth DaviD Teoh lahanat tu sengaj exploit Islam dan Melayu dgn unsur2 songsang pd masa yg sama kaut duit dr kaum kita.

Sengenap penjuru CINABENG ini tipu dan perah duit kita, 55 tahun pemimpin kita biarkan semua ini. Skrg terlalu berat utk kita hadapi semua ini..

Anonymous said...

YES!! bg aku Siri UPIN IPIN amat berkualiti dan sarat dgn budaya kita, ilmu dan humor yg santai. Produk Melayu!! Lebih baik dr kita dibodohkan oleh siri2 Cinta yg guna pakai nama Islam tp songsang.. ini kerja Media Prima dan David Teoh Lahanat tu!!

TV RTM lebih berkualiti hasilkan drama2 tempatan.. fokus pd budaya dan realistik.. TV 3 merepek dgn INDON dan CINTA yg pergunakan nama Islam.!!

bourne ultimatum said...

Pembikin filem dan drama melayu ni malas nak berfikir.... tu yg filem dan drama sumer mcm gampang jer. Xde motif membina langsung.

Ghazali said...

Filem, Drama, Muzik dan juga apa-apa bentuk media lain secara teorinya mempunyai 2 tujuan. Mendidik dan menghibur. Idealnya 70-80/90% adalah mendidik dan bakinya menghibur. Tetapi realitinya terbalik. Yang menghibur lebih besar nilainya. Mengapa? Sebab orang Melayu tidak mahu dan tidak merasakan perlu dididik melalui media ini. Mereka lebih meminati media barat... Saya tak mengatakan media dari barat ini tidak baik tetapi saya sedih dengan nilai yang dibawa bersama dan diterima bulat-bulat oleh masyarakat Melayu. Inilah sebenarnya yang patut dipelajari dari filem/drama/muzik Melayu tetapi hal begini tidak berlaku kerana masyarakat Melayu sendiri tidak berminat mengikutinya. Walaupun hanya 10% dari media itu mendidik, tetapi tetap tidak mahu diteliti malah yang diterima apa yang tidak baik dari media itu.

Tun Teja said...

Yahoo Singapore is the worst devastating website polluting abnormal ideas about homosexuals in Singapore. They portrayed homosexuals to Malays also, because too many Malays dummies confused between haram and halal. The following article which I uploaded in the Yahoo Singapore is rejected by them, for their specific reasons:

{ To all the Malay homosexuals and the Malay communities who read this article.

It is disappointing to see so many young Malay generations nowadays involved in homosexual (LGBT). Long ago during my childhood, in the kampong life I seldom see so many young Malay generation homosexuals increasing like this. The involvement of these young Malay generations is caused by several reasons:

1. Lack of parental care, including parental supervision and monitoring during their childhood in growing to the life of adulthood.
2. Lack of interest in studies due to tight competition in several academic subjects exposure.
3. Lack of quality education in moral, mother tongue language as well as holistic education in school.
4. Lack of religious education in Islam; it could be the negligent of the importance of family structure education for future generations by the religious teachers and the religious authority.
5. Lack of self-determination by the individual homosexual because of his or her having no vision for future; therefore the young homosexual Malay man or woman can easily be influenced by social or peer pressure in chasing economic demands in the present life.

• In Islam, the teaching of Al Quran, stated that any homosexuals (LGBT) will be executed by Islamic court without compromising; it is in this way the homosexual’s heavy sins can be purified before their souls facing hellfire in the hereafter (after death).

• Should they the homosexual Malays who are still holding Muslim names since they are born Muslims continue their homosexual activities, they would face divine retribution before they die either in chronic disease such as HIV Aids or other sex related diseases. They will be sent to hellfire directly even if the homosexual repents or ‘taubat’ since the divine punishment ‘execution’ is not practised in the secular court.

• Only Saudi Arabian government have been imposing the strict law; this is to ensure the pure and original Islamic laws government is not polluted by other secular laws.

• The Malay communities and religious communities in Singapore can do their parts too since the young and old Malay homosexuals continue to persist and thrive:

1. Abhort ‘solat jenazah’ for homosexuals when they die, don’t even bathe their dead bodies. It is a waste of time for visitors at jenazah to commit in their ‘solat jenazah.’ The souls of dead homosexuals shall directly be dumped into the hellfire.

2. Don’t wrap their dead bodies with clean clothes. The next-to-kin of the dead homosexuals must take the responsibility and be strict to their decisions. }

usin said...

knp pasal belacan sampai nak mancong-mancong. buat la cite pasal rama-rama ke, ikan belaga ke.....
sebenarnya allahyarham tan sri p. ramlee dh lama perli org melayu, tp biasalah org melayu. mana nampak benda yg bukan depan mata. yg dh terjojol depan matapun masih kelabu lagi.. melayu baru ke, melayu lama ke, begitulah sampai bila-bila adanya.....

Azahari Rahman said...

AHMAD YATIM...org kmpg den tuh..hehe.drama TANAH KUBUR terbaik bg aku ler.

Anonymous said...

Aku dah lama menyampah tengok drama dan filem melayu jarang sangat ada nilai kemasyarakatan merosakkan anak anak melayu kebanyakannya.

Sepang Ronggeng said...

Terbaik bro..

Anonymous said...

aku menyampah tengok cerita cerita jangan pergi..cerita orang kaya poyo budget best...lepas main gaduh2 rebut perempuan...what the fuck

Anonymous said...

Apa lah GAP , bab filem , lagu , bab drama melayu , tak best la di forum kan . kebanyakan pemgemar nya , perlu
kan hiburan penyenang minda , relex , santai berhibur , tak perlu megiatkan otak , mendengar , menonton
. lagi pun , pengemar nya tak banyak.
bagi lah , dia orang dibidang ini cari makan halal untuk anak bini , takkan bidang ini pun nak diboikot !......percayalah takakan membenakan akal Melayu !...... malah menyegarkan minda Melayu yang kian terhimpit diwaktu ini .
bab topik ni GAP , gua bangkang sekeras keras nya .

Anonymous said...

Yang merosakan minda serta kepala otak , orang melayu ialah filem , lagu , derama dari barat , America selatan yang dimodali zionis untuk mehancurkan mimda anak muda serta orang tua Islam . itu sume lah yang harus diboikot . yang penting adalah
keimanan kuat umat Islam sendiri .

Anonymous said...

Kita sangat hairan mengapa Lim Kit Siang membantah penayangan filem Tanda Putera. Filem apapun yang diedarkan untuk tujuan komersil adalah menifestasi seni pembikinya dan bukan pendokumentasian bahan- bahan sejarah atau beribjektif penyaluran propagaganda kepada khalayak. Lim ternyata punya elemen takut pada bayang-bayang sendiri atau dihantui rasa bersalah. Apapun, kita memerlukan sebuah dokunentasi mutlak yang berlandaskan fakta-fakta sejarah peristiwa 13 Mei 1969 untuk dihadikan pengajaran pasa generasi muda Malaysia hari ini.

Anonymous said...

Gua agak GAP dah kena warning ni !..
tiba tiba muncul bab remeh temeh. apa hal , apa dah jadi ni !.. .....

Anonymous said...

Ada filem melayu baru tajuk "Bro Lu Nampak Motor Gua?" Filem apa ni? Tajuk pun macam tahi.

James Labu said...

wa respect pelukis2 Melayu kita,
memang dasyat kekadang tengok painting mereka..teringin sgt nak beli bila ada duit terlebih ler

Anonymous said...

GAP, off topic jap...

Memandangkan Ramadhan hampir tiba. Aku nak GAP upkan balik topik pasal anak-anak yatim yang dimanjakan cuma dalam bulan puasa sahaja. Dalam bulan puasa, mereka diberi makanan mewah dan layanan taraf 5 star hotel. Lepas bulan puasa, keadaan menjadi seperti sedia-kala. Kita tidak mempersoalkan sama ada syarikat korporat ini benar-benar ikhlas membantu atau tidak. Kita cuma harapkan supaya anak-anak yatim ini terus dibela biarpun bukan di bulan puasa.

Anonymous said...

Aku tengok in Pursuit of Happiness - lakonan Will smith ; aku nangis oh.

Anonymous said...

Betul gap..
Tp apakan daya,karyawan sibuk bkin cerita mat rempit..tv plak cite brebut betina..pakaian xckup kain,kalo boleh nk bogel dah..sbb tu ank muda trikut2,or konpius..
Sbb mulut ckp inshaAllah,alhamdulillah dlm pakaian yg mcm nk brbogel plak..
Ni lh jd santapan org hari2 kt tv..
Bila d tanya pengarah,konon nk bg pngajaran,what the hck,
Ko cite pnjg2 pasal maksiat,jnayah,dah laas,bru ciput pngjran yg mcm nk xnk je kua..
Patriotik pnye cite kt tv mana de..
Ada tu tv1,cite bajet rndah pnye..
Harap melayu br lbh brubah..
jihad ekonomi!

Anonymous said...

Bro GAP, pembetulan. Bukan 'Pursuit Of Happiness' tapi 'Pursuit Of Happyness'.

Filem ni memang best dan mengajar penonton untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dan jangan sesekali putus asa. Ni salah satu filem yang membuatkan aku berjaya dalam hidup.

Aku suka dialog si bapa kata kat anak dia, 'Jangan sesekali biarkan orang lain kata anda tidak boleh melakukannya'. Itulah yang patut semua orang Melayu ingat iaitu nak berjaya mesti : -

1- Berusaha bersungguh-sungguh.
2- Jangan sesekali putus asa walauapapun cabarannya.
3- Yakin kepada diri sendiri.

Aku menangis kat scene paling akhir bila dia berjaya dapat kerja yang diimpikan. Aku pun pernah merasa pengalaman macam mamat dalam filem ni iaitu berusaha bersungguh-sungguh dan last-last sekali semua kejayaan datang sekelip mata seperti jatuh tiba-tiba dari langit ke riba.

-Usahawan Melayu Muda-

Anonymous said...

Aku pun suka filem tu bro. Tapi yg menarik di USA pembayaran cukai pendapatan yg tiada had minima. Bersyukur kita di Malaysia sesiapa cukai pendapatan hanya dikenakan pada yg berpendapatan RM3 ribu ke atas dan itupun sangat minima bergantung pada mata gaji dan turut ada perlepasan-perlepasan tertentu. Adengan macam mana Tax Department menyita simpanan tu buat aku berfikir bro bagaimana bertuahnya kiita hidup di bumi Malaysia ini di bawah BN.

Anonymous said...

Sebuah filem yg baik ialah yg membuatkan kita mengingati dan berfikir mesej yg disampaikan walaupun beberapa lama setelah kita menontonnya.

Anonymous said...

cerita melayu:
pengarah syarikat... mesyuarat, dato, datin, tandatangan dokumen, luar negara, meeting batal dgn tan sri, lawat projek, pejabat kat menara tetapi perniagaan apa pun tak pasti..tau2 untung, rugi, tandatangan dokumen, mou....

cerita melayu:
rumah teres, dekorasi menarik, apartment, kereta paling kurang BMW, Merc, Estima, dalam rumah pun bersolek makan bihun kat kolam dengan kebaya bergincu.

cerita melayu:
yang hidup bujang kerja kerani di kuala lumpur sewa apartment, rumah teres, ada sofa, dekorasi macam eric, katil, gitar..

Anonymous said...

sokong ! artikel yg menarik minda! suapan yg berkesan...perlu ada sekurang2 seorang produser yg membangkitkan isu2 ekonomi org melayu dalam drama mereka..

perjuangan kita melalui banyak jalan...semuanya dgn matlamat yg sama...salah satunya melalui filem dan drama..

filem2 yahudi mendidik kita membenci jerman, negara2 arab dan korea utara...filem2 yahudi ini byk yg menghina islam secara halus...

kita juga boleh gunakan drama untuk sayangkan sesama islam,keluarga kita, bangsa kita,ekonomi kita dan negara kita...

drama dan filem adalah bayangan sesuatu bangsa..jadikan ia satu langkah memartabatkan bangsa kemercu kejayaan...

tajuk drama hari ini ialah `bersatu kita teguh , bercerai kita roboh'..

ABC/BCL -SEBUAH PERJUANGAN YANG TIADA TITIK NOKTAH...!!!!

Azahari Rahman said...

pengarah drama melayu kene amik perhatian...hehe

Anonymous said...

Tun m pernah cakap yang kebanjiran cerita seram dan hantu hanya akan melemahkan minda melayu

Anonymous said...

Setiap makanan yg dimakan akan menjadi darah daging dan boleh mempengaruhi sikap, tabiat, akal, perasaan dan kelakuan seseorang. Apa akan jadi jika seseorang anak itu dibesarkan dengan sumber yg haram?

Anonymous said...

Banyak drama tv Melayu tahun 70an membawa mesej yg lebih baik daripada filem-filem Melayu masa kini.

Anonymous said...

Bagus entri ni, tapi dari dulu sampai sekarang Melayu dibuai fantasi, yang mewah mata sepet dan mat brickfield. Melayu dan hiburan tak dapat dipisahkan dan ramai pula terlupa nak daftar mengundi akibat buaian yang tak pernah henti. Ditambahkan pula dengan momokan cerita produk asean dan latino. GAP, putih2 melati & Ebiet kan produk seberang! Tak perlu diperdebatkan. Akhirnya hanya Melayu yang menyokong orang Melayu, nasib baik Melayu bandar masih sayangkan "DUA WANGSA" yang lain tak boleh buat apa dah.......

Rahmat Alim

Anonymous said...

melayu dah tak ada nilai,malah kalau jenama "melayu "itu diperdagangkan mungkin kualitinya setaraf dengan barangan dari negara china..ini terbukti sehingga kehari ini CEO air asia x tidak meletakkan jawatannya.so apa la hebatnya sangat melayu ni..boleh ke berjaya kempen abc,bcl dan mcm2 lagi..tepuk dada tanya lah pelacur2 politik melayu dinegara ni.

Anonymous said...

anu dalam botol...sebuah filem yang mengajar kita mcm mana nak masukkan anu dalam botol.

akademi fantasia..sebuah rancangan yg mengajar kita bagaimana nak mencurahkan air mata tetapi kita masih lagi boleh ketawa walaupun orang melayu kena perambat kat penang kerana kemiskinan.

kilauan emas..mengajar kita walaupun dah dihujung senja kita perlu mencungkil bakat yang telah terpendam begitu lama jadi jgn dibawa sekali bakat tu kedalam kubur.

sayang..kita tak mcm yahudi yang menjadikan filem untuk menyebarkan propaganda tetapi kita terikut dan lemas didalam propaganda mereka.

Anonymous said...

Di Barat makin kejam dan ganas, serta penuh pornografi drama-dramanya dan filemnya. Dan makin banyak juga juga drama-drama patriotik mereka, terutamanya Law and Order dan Navy CIS yang selalu menghina Islam atau budaya Islam/Timur.

Jadi, anak-anak seni kita kena kembalikan semangat NASIONALISMA ynag cintakan agama, bangsa, negara dan budaya kita, terutamanya yang penuh nilai sastera, puisi dan tradisi yang amat indah. Kebanyakan filem-filem dan lagu-lagu Allahyarham TS P. Ramlee gemilang kita, sentiasa penuh cerita yang mengajar kita tentang tradisi dan kehidupan perit orang Melayu, terutamanya dari kampung. Dan lihatlah betapa indahnya lagu-lagu Sudirman, M. Nasir, Khatijah Ibrahim, Sharifah Aini contohnya, penuh puisi dan tradisi - kenapa mereka dan ramai lagi, tak dapat gelaran Tan Sri seperti Michelle Yeoh itu ya - sedangkan jasa seni mereka kepada bumi kita ini sebagai warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, sangat besar.

Saya ada terbaca tentang seorang artis yang menghina pakaian wanita kampung sebagai 'selekeh'! Artis macam inilah yang menjahanamkan warisan seni kita!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAPigs/PKR/Red beans militiaPIGS durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

Anonymous said...

Tun Teja, sebenarnya fahaman Kristian Zionis yang disyaki mengetuai DAPigs/Bukan Islam PKR dan ditaja penjajah Barat-Zionis(fahaman ini adalah gabungan doktrin Kristian Protestant palsu dengan pengganas Yahudi Zionis untuk menjatuhkan Islam, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, termasuk Mekah di masa akan datang, dan seluruh dunia Islam yang kaya minyak-gas), ingin menjatuhkan moral anak-anak muda Melayu/Islam dengan menghalalkan sifat homoseksual seolah perkara biasa!

Fahaman evangelis Kristian Zionis ini yang sebenarnya bertuhankan SYAITAN, amat benci Islam dan agama Katholik, kerana kedua agama ini amat menjaga tradisi dan peraturan yang ketat. Jadi pengikut-pengikut syaitan Kristian Zionis ini akan menghancurkan akhlak jenerasi muda dalam Islam dan Katholik, dengan menghalalkan kebebasan seks yang termasuk pornografi/pelacuran/persetubuhan haram, keguguran anak sewenang-wenangnya, dan pengambilan dadah dan alkohol yang tiada batasan lansung. Dari situ, tamadun mulia seperti dalam Islam akan terancam.

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Kalau suka tengok filem tak censor.......baik menonton Basic Instinct lakonan Sharon Stone.

Barbed Wire pun ok.........kalau nak stim lebih cuba tengok Taboo........memang syok.he he he he.

CAC

Anonymous said...

Punca musibah ummah hari ini ,
mengagongkan segala yang diimport ,semua nya berkualiti...filem made in hollywood , ada jugak sampah , ada jugak menjana minda , 99% adalah..........................
sampah yang dibuang mereka.....
made in Malaysia tak stand ka ?....
lgbt , dadah , blueflim , datang dari mana ?........... pandang la , nilai nilai ketimuran yang kini menjadi rastfet masaharakat mereka serta nilai Islam sederhana ....
apa lah !...dok mabuk ja !....Boikot lah barang cina .

Melayu Perak said...

mari kita tengok harga minyak dunia dan tempat malaysia di mana......

PERBANDINGAN Harga Minyak SETIAP Negara Di DUNIA




Price per gallon of premium gasoline:
Norway $9.69
Denmark $9.37
Italy $9.35
Netherland $9.35
Greece $9.23
Sweden $8.97
Hong Kong $8.89
Portugal $8.85
United Kingdom $8.84
Belgium $8.82
France $8.72
Finland $8.59
Germany $8.56
Ireland $8.34
Switzerland $7.95
Slovakia $7.93
Hungary $7.69
Czech Republic $7.59
Japan $7.58
South Korea $7.57
Spain $7.55
Slovenia $7.54
Austria $7.45
Malta $7.32
Latvia $7.26
Luxembourg $7.24
Lithuania $7.24
Estonia $7.05
Poland $7.01
Cyprus $7.00
Bulgaria $6.94
Australia $6.75
Singapore $6.70
Romania $6.59
Chile $6.54
Brazil $6.41
India $6.06
Canada $5.75
South Africa $5.72
Seychelles $5.53
Argentina $5.44
China $5.31
Thailand $4.96
United States $4.19
Indonesia $4.11
Russia $3.71
Malaysia $3.30
Mexico $3.20
Iran $2.78
Nigeria $2.33
United Arab Emirates $1.89
Egypt $1.73
Kuwait $0.88
Saudi Arabia $0.61
Venezuela $0.09

Source: Bloomberg
Category: Energy, Markets

Anonymous said...

Zionis , pengganas ?......hanyalah gelaran dicipta untuk menakutkan ummah..............................
yahudi , adalah bangsa yang dimuliakan "ALLAH" dan dilahtnattullah , selepas kelahiran Islam , Agama yang diRedha'i .......
Islam hari ini , bersengketa sesama sendiri ,adalah hasil mainan yahudi yang masuk Islam semasa zaman Rassullullah SAW , adalah pendeta Agama bangsa yahudi yang angkuh ,Nabi nabi sebelum Islam adalah dari bangsanya sendiri......mereka bersumpah , menjahankan Islan ....... selepas Wa'afat , Rassullullah SAW .
ajenda besar yahudi mula bergerak
menuju mathalamat ......hari ini Islam , berpecah , hingga melahirkan Mahzab Mahzab meliputi 7 Mahzab ( Syiah + Sunni >....... Wahabbi + Wa'shilla >....... ) Sunnah Wa'ajalma'ahah pegangan umat Islam Malaysia hari ini yang diakui Rassullullah SAW ......Wa'allahhua'llam . jangan menyalahkan bangsa yahudi , salahkan umat Islam sendiri yang memberi ruang ........orang inilah yang perlu harus dipancung dahulu sebelum .......begitu jugak bangsa harahjadah kat Malaysia ini , yang melampaui batas.....salahkan zionis ?...apa la macik tempurong kelapa..

Anonymous said...

CAC !.....Hha , tengok ja Barbed Wire n Taboo memang stim punyakan !
ha ha ha hi hi ho ho hoo !
menegak mencacak ja !......
ha ha ha hi hi hi ho ho hoo !

Anonymous said...

Sex ! memang diperlukan sangat sangat.... oleh setiap insan didunia ini , tampa sex , tiada la kehidupan !.......
betuk tak ! CAC......
ha ha ha hi hi hi ho ho hoo !

Anonymous said...

Minyak naik minyak , bab dah berkurangan dalam perut bumi ni ?...
menandakan Dunia hampir The End ....
Negara pengeluar minyak yang terbesar
Arab Saudi yang lenyap dulu di telan
bumi ......sebab , minyak dah kering
berongga dibawahnya .........serta dituruti tempat lain........bergulong
lah bumi.......hancur berterbangan bab debu........
ha ha ha hi hi hi hoo !

Anonymous said...

Bermulalah Alam Bahru lagi kekal yang dijanjikan "ALLAH" Yang Maha Besar . kepunyaan nya lah apa langit
dan dibumi.
"YA ALLAH YA ALLAH YA ALLAH YA ALLAH
SUBBHANALLAH SUBBHANALLAH SUBBHANALLAH "

Anonymous said...

Filem lawak lama yg buat gelak sampai keluar ayo mate ialah sikit punya gila, bas konduktor, main2 hantu..

Anonymous said...

Hang teringat masa muda kot.......he he he.

CAC

Anonymous said...

Yup you are right.......Man can't survive on food alone.

The nuts need to be emptied from time to time or else you get prostate problems.

CAC

Anonymous said...

U Wei Hj Shaari aku rasa antara pembikin filem yg unggul dalam industri perfileman Malaysia. Filem-filem beliau seperti Perempuan, Isteri dan Jalang, Jogho dan Kaki Bakar antara buktinya. Sayang sekali audiens filem Melayu lebih mengutama filem-filem komersil picisan daripada sebuah menifestasi seni.

Anonymous said...

Apa kata sama-sama kita tonton filem Tanda Putera bulan Ogos nanti....

Anonymous said...

Harap dapat dipanjangkan ke media perdana biar gegar 1negara dan kita tunggu jerit pekik yang didendang oleh mereka yg kononnya pejuang anak seni bangsa Walaupun disedari yg semua itu sekadar alasan untuk menghalalkan poket yg disumbat dari kebodohan bangsanya sendiri..

Anonymous said...

Hea anon 10:32, jadi lu sanggup 'jihad' bunuh sesama Islam, yang berlainan mazhab? Jadi lu sokonglah penajajah Barat-Israel yang BUNUH dengam kejam umat Islam Shiah di Syria sekarang ini, sebab nak menawan minyak-gasnya! Aku rasa lu ini si SYAITAN Kristian-Zionis yang menyamar sebagai orang Islam - BERAMBUS lu cilaka PENGGANAS!

Baik lu bawa EKOR lu pergi lubang DAPigs-si lim kit-SIAL/PKRats yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN/, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Aya CAC, lu ini memang gila BABI seks! Baik lu bawa EKOR lu pergi lubang DAPigs-si lim kit-SIAL/PKRats yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN/, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Assallamu'alaikum Wr.Wb.
Segala puji bagi 'ALLAH" yang telah memperjalankan RasulNya dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha.. serta Memi'rajkannya kaSidratul Muntaha. bershukur atas nikmat agung illahi untuk berkomunikasi bersama RabbSemesterAlam , shalat lima waktu yang mampu menembus lapis langit ketujuh , bagi mereka yang khusyu'.
Setip anak dilahirkan dalam keadaan suci lagi fitrah dan kedua orangtuanyalah , menjadikan ia yahudi kristia
n atau majusi. Firman "ALLAH" surrah Al Hujuraat ayat 49 : 14 Orang Arab Badui berkata , kami telah beriman , katakanlah kepada mereka : kamu belum beriman , kami telah tunduk ,kerana iman itu belum masuk kedalam hatimu ...................
Mereka hendak menipu "ALLAH" dan orang orang beriman , pada hal mereks hanya menipu diri sendiri , sedang mereka tidak sadar , hati mareka ada penyakit , lalu ditambah "ALLAH" penyakitnya.. Al Baqarah , Ayat 2 : 9- 10 ......Wahai saudaraku , perhalusi lah , apa yang tersirat , apa yang gua coretkan.......satu persatu , mudah mudahan , kau paham , mengerti , siapa pembelut ? ....pergolakkan diSirya , hingga menumpahkan darah sesama Ummah Islam , kerana tassup membabi buta
tamak haloba , dengki kianat .....
terhadap pemimpin Sirya kala ini ..
kalau hidup berpandukan "AL QRUA'AN" kauu ! pasti mendapat jawapan bersrta dalil dalil kehidupan masyarakat Islam hari ini, begitu jauh terpesung , begitu dangkal otak , kau salah
seorang darinya ....berhak kah kau menjatuhkan hukum terhadap gua ?...
kalau kail panjang sejengkal , lautan dalam jangan.........kalau hingus maseh maleleh , kahak pun belum ada ,.....hati hati lah ...
Jangan senang meyalahkan orang lain.....cermin diri sendiri dulu , betulkah aku ?...baikkah aku ?..
ingat ? "ALLAH" Maha mengetahui segala galanya . AminyarrabbulAllahmin

Anonymous said...

Susah gua nak cakap , cakap melayu, tak paham , cakap Arab yahudi gakmaknya baru faham .....
gua dah lama , renungkan coretan dari u , sejak dari mula hingga kehari ini , penuh kejian , penuh perasangka membabi buta . mengalahkan kaum yahudi itu sendiri ?
jangan lah menyalahkan sesuatu kaum itu !.....salahkan kaum sendiri dahulu......kalau takda angin pokok tak bergonyang ?.......yahudi tidak menggangu kau ?....tetepi kau memberikan yahudi ruang bertapak .....manusia mana kalau dah mengantuk , disorong bantal akan menolak ?...... bukan kah , bangsa yahudi terkenal kerangkusan , kedegilan , penghasut serta sifat sifat keji lagi dimurkai "ALLAH" hingga akhir zaman .... fikirkanlah , agar kau tidak terjerumus dilembah hina serta kekufurran.......

HMR said...

KESIMPULANNYA>>>MELAYU HARUS BERSATU>>>BERCERAI ROBOH.

Melayu Perak said...

中国混蛋......王八蛋......回到中国......你是不是需要在这里......你他妈的......你他妈的白痴你妈妈......你奶奶...你妹妹..

Anonymous said...

Iklan sebentar... Jangan minum spritzer... sebab ada bangkai cina mampus!!

pemilik spritzer:

Company : Chuan Sin Sdn. Bhd.
Address : Lot 898, Jalan Reservoir,
Off Jalan Air Kuning,
34000 Taiping,
Perak Darul Ridzuan, Malaysia.
Tel : +605 801 2663
Customer Service Hotline : 1800 88 3111
Working Hour : MON – FRI (9.00 am – 6.00 pm)
SAT (9.00 am – 1.00 pm)
SUN & Public Holiday (OFF)
Fax : +605 801 2118
Email : info@spritzer.com.my
Website : www.spritzer.com.my

Anonymous said...

Dalam setiap pelusuk 'jantung' Melayu itu ada wakil DAP.....dari sekecil-kecilnya sehinggalah ke dalam pejabat Perdana Menteri.Macamana nak hasilkan karya yang mengangkat maruah dan darjat bangsa jika di jabatan dan fakulti kesenian penuh dengan penyokong pengkhianat negara.

Anonymous said...

Hha ha ha hi hi ho ho hoo!
1x4 sebulan 12x4 setahun
5 tahun , ribu beribu cinabeng bunuh diri , anak isteri , satu terlepas . sekarang lu sendiri rasa la , kesan boikot Melayu . hutang sekeliling pinggang , tak boleh bayar hutang , bunuh diri lagi bagus
he ip hore !he ip hore ! he ip hore !

Anonymous said...

9/7/2013 satu lagi cina mati bunuh diri .
boikot ! boikot ! boikot !
sampai bisnes cinabeng bengkrap , pasti setiap bulan ada cina mati bunuh diri
he ip hore ! he ip hore ! he ip hore !

SentiasaPanas said...

Hanya filem berunsur seks, ganas dan pergaulan bebas mampu memikat hati penonton di Malaysia..

Anonymous said...

Berhati-hatilah dengan karya Mamat Khalid. Lihat sajalah filem2 arahan dia banyak yg merosakkan minda, banyak unsur2 mistik dan satanic, tahyul mahyul, ada unsur-unsur lucah, dan babak yg tidak sesuai. Mamat Khalid sudah jual jiwanya kepada Si Mata Satu. Itu sangat jelas! Sebenarnya ramai lagi artis2 Malaysia ni yg sudah buat deal yg sama. Perhatikan dengan mata hati.