Thursday, July 11, 2013

PENGARAH/PEGAWAI ZAKAT PEMALAS DAN SETARAF BIAWAK HIDUP..


tiba masanya majlis raja-raja melayu ( berkuasa di atas institusi zakat ) bersidang dan memikirkan tatacara nak upgrade sistem dan gaya kerja kesemua pengarah dan pegawai zakat di malaysia..

BUBAR DAN BUAT BARU, itu adalah ide terbaik.

buang kesemua pengarah dan kakitangan yang hidupnya hanya layak digelar bewak hidup. kerana kes di bawah ini lah punca boleh terjebak melayu untuk gadai akidah..

nak tahu kenapa aku marah ?

59 comments:

pak maun said...

Urus tadbir pej zakat adalah salah satu kelemahan jabatan tersebut dalam mengisi makna asal baitul mal....
1.Tiada lagi amil mengenal asnafnya.
2.Lantikan amil yg tangkap muat.
3.pejabat zakat mengaut keuntungan tanpa mengetahui tujuan asal amalan zakat dlm islam.
4.Membina byk aset kmdn diberikan kpd bangsa dan agama yg bukan islam.

Saudara yg mulia, saya berkata ttg bagunan zakat sungai petani , kedah.Pada masa ini memiliki 14 unit rumah kedai yg disewakan.
Namun 9 unit disewakan kpd kaum cina sudah hampir seusia bagunan zakat itu didirikan.
Dalam masa 30 tahun penyewa disitu sudah mampu membeli bagunan sendiri, dan, kadar sewanya rm 300 sebulan.
Baru baru ini ada satu unit dikosongkan akibat penyewa asalnya gagal dlm perniagaan.unit tersebut ditutup hampir setahun lamanya.
Saya cuba mohon unit tersebut, malangnya pejabat zakat tidak terima permohonan saya beralaskan kaum melayu islam x mampu membayar sewa tersebut.
Apa hemat saya, bukankah amalan zakat itu sendiri bertujuan membantu orang islam dalam banyak hal seperti miskin, fakir, fisabililah, musafir dan sebagainya.Jika penyewa terhutang bukankah diharuskan menangguhkan hutangnya,diberikan amaran atau kenyataan bertulis lalu premis tersebut boleh diberikan kpd penyewa baru.
Bila saya membayar zakat, celoteh pegawai zakat tersebut mengistilah betapa besar maknanya zakat.tapi bila ditanya hal hal asnaf...lalu pegawai terdiam...
Tahukah tuan ramai dibandar sungai petani ini miskin, termasuk warga tua yg daif, tiada wang utk berubat dan juga dan juga para musafir...
Inilah keluhan saya ttg pejabat zakat sungai petani..
Pak Maun.

Anonymous said...

Bro GAP, tolong tulis pasal Mammoth Empire dpt projek 4Billion kat Iskandar. Ni lah com yg buat Empire Subang yg meletup tu. Financial mesti tak kuat sbb Empire tu under financing ngan Bank Rakyat. Corporate ni sama jer mcm personal, kalau kita loan semua kena reject ngan comm bank, mesti kita cari Bank Rakyat, MBSB

Anonymous said...

..Setuju..dan yg paling teruk pengarah dan pegawai zakat asyik sibok mengisi kantong diorg dgn berlumba2 merebut projek yg dikeluarkan pusat zakat sendiri sehingga amanah yg diamanahkan terabai jauh..

Anonymous said...

Apa teruk sangat ke org melayu kat sungai petani sehingga tak di bagi menyewa di bangunan zakat sendiri..bg kaum lain!!!
Kutip zakat dr org melayu islam modal bangunan dr duit zakat bg sewa kepada penyewa kafir..apa dh buta ke pengarah zakat sungai petani tu???
Di johor masih kira ok lg lh sbb pegawai2 ni di pantau oleh pejabat agama dan pihak istana tapi ada jgak yg terlepas diam2 jd kaki songlap..maaf cakap ini hakikat. Rakyat akan salahkn kerajaan kerana tak pantau bukannya salahkn pegawai ular tetsebut..

Anonymous said...

Pihak Istana pantau@tukar jelh orang orang mcm ni..susah lg menyusahkan kepada yg lain.

Servant of God said...

Ingatkan pegawai zakat kat selangor ni jek yang membuta jek.

Yang dorang pandai, kutuk orang yang tak bayar zakat. Dia tak sedar orang benci tengok perangai dia. Hooiii manusia, sedar laa sket, kau tu menjemput orang melaksanakan rukun Islam, perangai tu biar laa jangan macam sial.

Dah tu, bila keluar berita orang Islam susah camni, apa alasan dorang?

Kalau betul dorang malas dan saja tanak kenal dengan asnaf, memang musibat laa. Semoga Allah SWT melaknat dengan setimpal laknat dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Bagi saya dan pengalaman lalu,

Daripada memohon bantuan pusat zakat/baitulmal dengan KEMAS. BAIK lagi KEMAS,..

dENGAN AL-macam alasan dan syarat bodo yang tak sepatutnya dikenakan kepada si pemohon bantuan oleh baitulmal.

Betapa sukarnya pegawai baitulmal memahami erti kesusahan sesebuah keluarga yang naif lagi miskin.

Megat Alam Gempita said...

Bro GAP

Teman setuju bebenor artikel miker ni. Bukan nak tuduh serkap jarang tapi itulah kenyataannya. Segelintir pegawai di jabatan agama ni lebih gemor jadi balaci dan pencacai PAS kununnya hanya PAS yang islam sedangkan kerajaan sekarang tak Islamik.

Puncanya demer semua jadi gitu sebab kurangnya inisiatif seperti lambat naik gred pangkat, terbeban dengan kerja. Ada juga jenis tak minat kerja dan tiada kretiviti hanya sekadar nak makan gaji buta dan bergaul dalam kelompok sendiri jer.

Setiap hari dok asyik berpolitik dan suft laman web fuckatan. Paling banyak pegawai agama ni spesis musang berjanggut berplat D dan T. Tu rosak dan lemah penguatkuasaan Islam di Malaysia kerana sengaja nak sabotaj kerajaan dari dalam.

Anonymous said...

Salam Bro GAP.
dengan kuasa yg tuan ada...mohon buat pendedahan lebih mendalam mengenai pusat zakat nie... tq

BCL..ABCD

Anonymous said...

GAP isu ni sensitif lah terutama perkara 3 & 4. Agensi yg mengagih zakat semuanya non profitable org. dan semuanya diaudit oleh Jabatan Audit Negara serta laporan tahunannya dibentang kan di DUN & bagi negeri x bersultan ke Parlimen.

Lagi satu ini kes terpencil hanya di Kedah.

Anonymous said...

Negeri-negeri tertentu kutipan zakatnya puluhan juta tetapi masih ada anak-anak yatim dan para fakir serta muaalaf yang perlu bantuan terabai. Kadang tu hairan, nak percaya kat sapa.. para pemimpin dan ahli politik memang ramai sudah maklum akan sebahagian mereka hanya berminat untuk kepentingan sendiri, para pegawai kerajaan baik yang level atasan mahupun bawahan sibuk melantak wang sogokan walaupun tak semua.. para penguatkuasa dari pelbagai agensi walau bukan semua kini sudah membarah amalan rasuahnya. Pangamal undang-undang, perubatan, kejuruteraan dan sebagainya sibuk mencari untung dengan membelakangkan amanah yang di beri jika tidak masakan ubat-ubatah serta peralatan perubatan diragukan cara perolehannya, para pemilik dan pembeli harta baik tanah, rumah dan sebagainya ditipu oleh pihak yang kononnya pembela undang-undang.. kes sosilawati dan penipuan jual beli tanah adalah bukti jelas. Tanah, jambatan, dan bangunan runtuh sana-sini serta jalan raya yang hanya ditampung sana sini serta rosak dalam masa yang teramat singkat walaupun baru dibina. Dekan atau pensyarah memblackmailed pelajar dengan seks dan wang untuk markah atau point. Penyelewangan institusi kewangan, bank, insuran malahan Tabung Haji juga menampakkan kecelaruan dan ketamakan bangsa kita beragama Islam. Guru-guru yang dibayar secara bulanan lebih berminat cari duit lebih dengan adakan kelas tambahan atau tuisyen berbayar. Dan kini pihak berkuasa yang diamanahkan menjaga kesejahteraan umat Islam di negara in juga lebih berminat dan berlumba-lumba untuk dapatkan habuan keduniaan sebanyak mungkin.... dengan siapa lagi kita rakyat bawahan ini nak percaya lagi????

Anonymous said...

Kutip zakat berjuta2 tapi hasil tadak. Bodoh punya org. Kasi ubah pegawai2 tak produktif ini kalilah!

Anonymous said...

Kepada pihak berwajib,

Ini antara cadangan saya;

1. Lantik pengarah/pegawai zakat yang baru berlatarbelakang keluarga penerima bantuan KEMAS atau BAITUMAL.

2. BAB SKT seseorang pegawai terlibat, sasarkan berapa jumlah keluarga yang dia harus cari dan bantu. Bukan hanya polis trafik yang SKT hariannya kumpul sasaran jumlah saman yang dipungut.

3. SETELAH jumpa sesebuah keluarga miskin, tak payah memandatorikan ulasan tok ketua kampung untuk pengesyoran kelulusan. Siasat dengan kepala mata sendiri, buat pemerhatian sendiri dan pemantauan akan 'kesusahan yang dimaksudkan' oleh si pemohon/kena bantu. Pantau dan empati serta ikuti perjalanan keluarga miskin dibantu. Pastikan bantuan yang diberi sebagai 'batang pancing' kepada keluarga terlibat.

Sesiapa nak sambung cadangan ini, silakan...

drpd: padang rens

Anonymous said...

Assalamualaikum.....
maaf ckp yew..melayu bila ader kuasa
biler nampak melayu susah mcm nk di titik titik bg tak nampak...takot na
klo yg ditolong dpat lebih rezeki dari dier....pehnat bousan....

Anonymous said...

Sy xfahamla dgn cara kerja ppz n kebajikan di negara kite neh....ada penerima bantuan tuh akan menerima bantuan sehingga mampoih n bantuan tuh pulak bersambung pada isteri (tu kite xpela) ...wlpon si isteri tuh dah kawin lain dgn jantan yg teramat mampu bekerja...

Apa pegawai2/pekerja/kuli2 di pusat2 bantuan spt zakat n kebajikan neh pikiaq setiap bantuan yg di beri xperlu ke ada 'revise' setiap 5 tahun ke....maknanye penerima bantuan tuh seumur hidup xyah kerja n susah sepanjang usia mrk dan keturunan mrk...

nape xde langsong pemantauan yg di buat...dlm jangka ms trtentu kedudukan ekonomi manusia bisa berubah jadi kpd pegawai2/kuli2/pekerja2 zakat n kebajikan jgn dok menggentel telor n apom masing2 dlm pejabat saje...kuarla mncari asnaf dari pelbagai sumber...n yg penting buangla sikap SOMBONG BAHALOL korg tuh..jgn wat duit tuh mcm HARTA MAK BAPAK KORNG...

Anonymous said...

Itu bab zakat, Kat trg lg satu hal, nak sewa bngunan maj. Agama Islam & Adat Istiadat Trg, kena berurusan dgn cina, tak percaya dtg trg bngunan sebelah pasar payang, apa bodoh punya pntadbir, benda mcm tu pun tak bleh nak pikir, keliru antara kpentingan umat dgn kpentingn nak cari untung.
aku rasa pru 14 mat said jd ketus pmbangkang plk dlm DUN trg, baru padan muka. Kalau bodoh tak payah jd MB laa...salah satu sbb k.tg BN kalah 5 - 0.

usin said...

bahagian promosi mengajak dan menyeru umat Islam yang berkemampuan membayar zakat memang 'class'. bannner, pemplet, meja2 zakat memang banyak untuk kemudahan umat Islam menunaikan salah satu rukun. namun bahagian 'last lap' lembaga zakat memang 'FAIL!!'. promosi kepada mereka yang layak untuk dibantu ada atau tidak? ada tak pegawai zakat yang masuk kampung, celah2 bangunan dan bawah kotak di bandar mencari asnaf yang wajib dibantu? jawapannya 'NO!!'. Adakah kecemerlangan pusat dan lembaga zakat hanya berkait kepada berapa bilion yg berjaya dikutip setiap tahun atau berapa banyak asnaf yang dapat dikesan dan dibantu? yang mulia raja2 melayu perlu turun padang, selongkar institusi zakat negeri2 dan kalau teruk sangat, buang sahaja kerja pegawai2 yg tidak amanah. mereka bukan bodoh untuk tidak faham tugas dan tanggungjawab, melainkan mereka SELFISH!!!

Anonymous said...

Setuju bro depa dibayar untuk buat kerja depa, lapan jam kerajaan bayar depa untuk buat kerja tapi depa guna 6 jam untuk buat kerja sendiri. Kita ambik contoh kes bunuh cikgu, polis kate kes ni adalah kes tak puas hati dan pembunuh upahan, so faham faham lahh...

Anonymous said...

Di Pulau Pinang pun sama jugak, beberapa harta kepunyaan Majlis Agama Islam seperti rumah kedai di Jalan Kuala Kangsar Georgetown disewa oleh orang cina dan merupakan kedai menjual babi (YA JUAL BABI) sudah puluhan tahun. Kedai jual babi ni ujud sejak dari pemerintahan BN lagi dan sampai sekarang pun Majlis Agama tidak dapat berbuat apa apa

Anonymous said...

sokong usin 1000% !

kes bangunan zakat sg petani 14 unit rumah kedai...asal duit zakat dari umat islam , duit kita...sewakan 9 unit kedai kepada cina ??? pegawai mana yg uruskan hal zakat disana?? tak ada ke org islam pandai meniaga kat sg petani ???

perkara ini dah berlanjutan selama 30 tahun????

ikut perangkaan hanya ada 11 % pemilikan hartanah melibatkan bangunan perniagaan oleh bumiputera...kalau yang bumiputera juga disewakan kepada cina, apa hak melayu islam lain ???

aku dah temui ramai melayu yang menyewa kedai cina.setiap 2tahun mesti sewa naik...ada yang nampak untung byk sewa naik gila2...langsung pindah..

satu mamat ni aku jumpa, apasal kedai muram je..stok tak banyak..dia kata kedai ni display je...kat stor di rumah banyak..kalau nampak stok byk dan mcm untung byk, tuan kedai cina ni akan naik sewa...ramai kawan2 dia dah kena....

menggeleng aku....perasaan hasad dengki mereka semakin ketara...

kalau ini yang menjadi kesinambungan pusat zakat di sg petani itu, tak mustahil satu ketika nanti kedai2 itupun akan dijual kepada penyewa2 cina ini..

duit zakat dari jutaan umat islam...disebabkan keputusan seorang dua...9 kedai hasil zakat umat islam dikecapi oleh bukan islam...anda pikirlah sendiri...
sebenarnya perosak ekonomi islam adalah umat islam sendiri...yang diberi amanah..tetapi gagal melaksanakan amanah...

selama 30 tahun ditangisi oleh ribuan peniaga umat islam sg petani dan mungkin berlaku ditempat lain di malaysia...

kita wajib bongkar !!!





Anonymous said...

mintak maaplah...maybe perbuatan sy ni salah..
sudah 2 tahun sy x bayar zakat pd amil negeri..sy bayar terus pd asnaf yg berhak..memang ramai asnaf (keluarga miskin) di kawasan sy.
Sy mula terasa muskil bila sy dpt tahu pengagihan zakat negeri nampak x betul

Anonymous said...

pada perkiraan patik, umat islam kena buat bantahan di depan pejabat pusat zakat sungai petani kedah tu!

betul ke pendedahan ini? wartawan kena pergi siasat la, mana tahu satu fitnah ke ? pergi jumpa pegawai terlibat, mana tahu ada kepentingan ke??? terlepas pandang ke??

kita nak tahu kebenaran dan kembalikan hak kita !!

kalau RM 300 sebulan, berduyun2 umat islam nak sewa....melayu sg petani perlu bangkit mempertahankan hak mereka!!

apa pegawai zakat disana buat kerja??? isu ini kalau benar adalah satu isu yg akan menggegarkan seluruh pusat zakat seluruh malaysia !!!

9/14 kedai hak milik umat islam di sewakan kepada bukan islam dgn bayaran RM 300 sebulan di sg petani, kedah!

Anonymous said...

mintak maaplah...maybe perbuatan sy ni salah..
sudah 2 tahun sy x bayar zakat pd amil negeri..sy bayar terus pd asnaf yg berhak..memang ramai asnaf (keluarga miskin) di kawasan sy.
Sy mula terasa muskil bila sy dpt tahu pengagihan zakat negeri nampak x betul

Anonymous said...

Adus,dlm artikel atas tu,kasihan keluarga tu..
Pada org2 yg duduk d lmbga zakat negeri tu,dah smpi masa dah......

Anonymous said...

Tolong cari Ahli Parlimen yang boleh membawa isu ini ke parlimen untuk dibahas dan dicari penyelesaiannya...

Anonymous said...

Pak Maun 5.38am adalah mangsa...jika tiada pemohon lain dari umat islam...

kenapa pusat zakat mengosongkan premis selama setahun ?

kenapa boleh pusat zakat memberi alasan 30 tahun yg lepas, melayu islam tidak mampu bayar sewa RM 300 sebulan ?

saya cadangkan Pak Maun buat laporan polis dan panjangkan perkara ini kepada SPRM kerana menolak permohonan Pak Maun atas alasan yg tidak kukuh.

saya cadangkan ramai2 peniaga islam pergi buat permohonan kat pusat zakat tu..minta 9 lot kedai tu....itu hak umat islam !!!

Masa kini bukan masa kita nak makan hati....ini melayu baru..tuntut balik hak kita dan kita tidak pulak mengambil hak orang lain..

itu kita kena tanamkan dalam hati melayu baru....pusat zakat hak umat islam untuk memakmurkan umat islam...kalau sebaliknya berlaku...kita kena tentang dan cabar Perlaksananya...

Anonymous said...

kalau zaman saidina umar al khattab pegawai2 macam ni dah lama kena dah..

Anonymous said...

melayu selalunya dapat mencium selepas bisol memecah..

byk sungguh kes pusat zakat yg perlu dibongkar...SPRM..ada kerja menanti anda...jgn kita tengok kopiah putih atas kepala tiada kebarangkalian untuk pecah amanah...untuk buat keputusan atas kepentingan peribadi..

ada 3 kes disini

1.pusat zakat kedah(sgpetani)
2. pusat zakat pulau pinang
3.pusat zakat terengganu (k.terengganu)

kita nak tengok tengok terma dan syarat penyewaan bangunan dan lot kedai pusat zakat ni..

anon 10.13am kau biar betul ???tak kan nak berurusan tentang harta umat islam kena jumpa cina dikuala terengganu?? umno dan pas sama saja disana ??gila politik je..??sampai rumah sendiri org lain urus ??? berapa lama dah urus mcm tu ??? tak kan tak ade org melayu tganu kot yg pandai mengurus tadbir bangunan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu ???

aku ludah kena muka aku jugak...

Anonymous said...

Salam GAP, benda memang betul dan layak di dedahkan.. Aku nk bgi cerita satu lagi mengenai kes zakat kt Kedah, pada zaman Pas perintah dulu, tentunya amil2 zakat dilantik dari org2 dia. Yang mengharukan, puak2 ni akan memberi zakat kepada penyokong2 Pas sahaja. Sampaikan ada org2 kampung yang kaya dengan bendang xpercaya untuk bagi duit zakat kepada zakat Kedah. Mereka ambil inisiatif sendiri cari orang2 miskin di dalam kawasan mereka dan sedekahkan. Tu benda yang aku paling xboleh terima pasal puak2 PAS ni.. nauzubillah...

Anonymous said...

Dalam satu ceramah..ustaz ada sebut...Baitul Mal jgn cari publisiti dengan berbangga mengisytiharkan kutipan brjuta-juta..

Baitul Mal bukan bank...kena outreach baru boleh jumpa golongan sasaran atau berurusan dengan JKKK untuk senarai asnaf..

Sepatutnya year end closing mesti berbaki tahap paling minimum...bermakna sudah ada penyaluran bantuan...

Anonymous said...

Artikel ko ni aku suka GAP. Kepada golongan2 pemalas yang belum bermuhasabah diri tu kenalah ambil pengajaran dan ubahlah perangai buruk yang boleh menambahkan dosa tu kepada perangai mahmudah yang boleh meningkatkan pahala.
Jangan takut buat kerja lebih, jangan nak berkira itu ini, jangan takut penat, jangan takut ketiak tu berpeluh sikit, masa menjalankan tugas tu muka biarlah sentiasa senyum kan senyuman tu satu sedekah. Biasa2kanlah diri dengan kerajinan, baru berkat gaji tiap2 bulan. Kita kena sentiasa ingat bahawa ganjaran pahala rahmat dari Allah SWT itu tak akan datang begitu saja tanpa ada susah payah. Kita buat kerja demi Allah bukan demi kepentingan2 lain.
Sudah tentu berdasarkan logik qada dan qadar Allah ini maka nasib kita sebagai sesuatu kaum ini akan berubah sebab kita terlebih dahulu berusaha mengubahnya.

Anonymous said...

CAYALAH BRO GAP..AKU DH LAMA NMPK MNDE NI..AKU PELIK SBB ZAKAT TIAP THN KUTIP BILLION2..TP BERLMBK LG UMT ISLAM XDPT BANTUAN..PEKERJA KT TMPT ZAKAT TU AKU RS MKN TDO JE KOT..BKNNYE AMEK TAU PSL MASLH ORG LAIN..NK KENE ADE ORG APPLY BR DIE LAYAN..DH KALO ORG TU MISKIN BEBENOR.NK G TMPT ZAKAT PON XMAMPU..SEPTTNYE ORG2 ZKAT NI TRN PADNG..

Anonymous said...

Byk kes, peg2 d pjbt zakat ckp bukan main, tuduh krajaan buat tak betul, hbis tu awk yg diberi gaji oleh krajaan buat kerja tak betul, apahal? Dduk pjbt sembang smbil kutuk najib, dia sndifi tak laksana tugas yg d amanahkan. Elok berhnti je.

Anonymous said...

Dalam paper Star tak ada sebut pun Mamat ni pi pejabat zakat cuba minta pertolongan. So nak salah kan pejabat zakat tak boleh lah.

Mamat tu tak minta so mana lah pejabat zakat nak tahu kesusahan dia. Ko pi minta dengan pejabat zakat dulu. Kalau pejabat zakat tak layan ko, ko report dalam blog ni, biar kami maki hamun dan sumpah seranah pejabat zakat cukup2.

Mat Kedah

Anonymous said...

Salam GAP.

Sy sgt2 bersedih dan berduka cita. Dizaman moden 2013 ni masih ada orang kita yang susah melata ke tanah tapi negara kita negara kayaraya dengan kutipan zakatnya dicanangkan seluruh negara berpuluh2 jutaan ringgit. Tapi kemana duit zakat tu dibagikan??

Sokong GAP supaya semua orang yg pegang jawatan dalam baitulmal ditukar dan semua sistem agihan dibatalkan supaya ikut hukum feqah sebetul2nya!!!

Sy dah bercakap mengenai perkara ini sejak dari tahun 90an lagi. Ada pemimpin melayu kesah? Ada tok2 imam setempat kesah? Ada ketua2 pengarah dan jabatan baitulmal kesah? Tak takut mati mereka semua ye? Bila mengutip zakat keluar semua ayat Quran. Bila mengagih zakat tak pulak guna ayat alQuran!

Woiiii! orang baitulmal! tak takut mati ker??

Anonymous said...

Takkan la duit zakat pun buat rolliing mcm KWSP?

Anonymous said...

bagus lah kalau dah Nampak kepincangan ini. Ianya dah lama berlaku. pembaziran dan hidup mewah diatas harta zakat yang di kutip.
lebih baik bayar kat income tax dari bayar kepada badan munafik. Nampak keislaman tapi amalan banyak menyimpang.

Anonymous said...

Jujurnyer laa bebudak dalam baitulmal tu cam cibai!!!
Tau cume cam ner nak boroikan perut masing2..

Anonymous said...

Ingat lagi kes melayu sendiri kebas duit tabung haji? Manusia kalau pasal duit lebai serban besar bakul atau ustaz janggut sampai ke dada pun boleh gelap mata.

Anonymous said...

Setuju sangat untuk kebaikan semua..

Anonymous said...

Bukan utk mempertikaikan dasar bro tp memperbetulkan orang yg diamanahkan tanggungjawab utk mengurus dan mengenal pasti lapan asnaf supaya jangan mengarut sangat..

Anonymous said...

aku pernah mempersoalkan kelemahan jabatan ini di satu sessi dlm satu kursus 6 tahun yg lepas.....melenting dan marah marah pegawai yg beri penerangan tu....pendek kan cerita, jabatan zakat tak boleh ditegur kelemahan mereka.....sedar ka mereka yg mereka di perhatikan oleh masyarakat islam selama ini????

Anonymous said...

Sedih membaca kisah ini..Jika benar. sila dedahkan kepincangan Pejabat Zakat SP kepada umum. geram..sedih.. sakit hati... moga diberikan hidayah kpd mereka ini.. pegawai-pegawai Zakat ini hendaklah aktif..jgn diharap org miskin mencari mereka.. cuba cari sendiri org miskin/asnaf. selang 2 batu pun rasanya bleh jumpa..

Anonymous said...

Kasi letup isu ini dgn MB baru..tengok ada perubahan tak..

Anonymous said...

Tepat tindakan tersebut..sesekali sprm kena sergah jgak pejabat agama dan pusat zakat ni..

Anonymous said...

Woiiii orang PAS & UMNO mana korang yg memperjuangkan ISLAM&BANGSA???
Buat keja lh klu btul2 jujur...!!!

Anonymous said...

Isu kepincangan pengurusan zakat ni sebaiknya dibawa ke parlimen untuk dibincang dan ditambahbaik prosedur dan pengurusan nya ... Kalau takat berbahas dalam blog GAP ni memang tak kemana pun ... Kalau dah keluar di parlimen baru semua orang terbuka mata, diambil perhatian dan tindakan yang sewajarnya ...

Anonymous said...

kebanyakkan pegawai di sana berjanggut pajang..berserban besar..selalu mengingatkan kita yg tuhan akan balas kita ibarat satu tangkai padi yg mengeluarkan 7 biji padi.

takkan mereka tak jujur...mustahil..mustahil.

tunjukkan bukti

Anonymous said...

Makan gaji buta mana nak tahu erti keperitan hidup.. Pegawai di Penang pun 2x5 je.. Asyik bangga dgn jumlah Kutipan tetapi 0 dr segi pengagihan..meluat..

Anonymous said...

Aku dah makin benci dengan Pusat Zakat ni. Aku rasa aku nak bayar sendiri lepas ni. Sebab aku takut tersalah asnaf atau tak mengikut hukum zakat, maka sekarang aku buat potongan gaji saja.

Tetapi, makin lama, duit zakat dikumpul makin banyak, tapi fakir dan miskin Islam makin banyak jugak. Aku harap kalau ada penyelewengan, Allah akan balas cash kepada mereka-mereka ini!

pak maun. said...

Duhai Mat Kedah..kes permohonan tlh saya ajukan kpd pejabat zakat sg.Petani...jawapan nya saya mesti merujuk kes tersebut kepejabat negeri alor star.Perjalanan yg jauh sgpetani dan alor star ialah 70km. Mengapa urusan pejabat zakat tidak boleh dilakukan disini...dan..mengapa harus kealor star???? Mengapa pengawai spetani hilang kuasa kah...atau somebody dlm pejabat zakat negeri ada kepentingan...???
Umumnya utk rekod
Lot 1, penyewanya melayu bernama datuk mahmud...tokey kereta yg punya building sendiri berharga 30 juta bernama .
Lot 2, penyewa nya cina kedai bengkel kereta.
Lot 3, penyewa cina, aksesori letrik,
Lot4, kedai bunga, penyewa cina,
Lot 5, penyewa cina, kedai buku
Lot 7, penyewa melayu, dikosongkan, kedai makan.....

Lot lain penyewa cina, kedai jahit, kedairepair letrik , kedai buku dan kedai motosikal...

Apa yg mat kedah kata kena siasat...sila dtg kesungai petani dptkan pandangan sendiri....

Kita berkata asnaf, amil, islam, agama dan bangsa...bukan menuduh pada yg bertanggung jawap.

Anonymous said...

Kenapa pegawai2 pejabant zakat xboleh ditegur? ya krn mereka OSTAD yg balik dr Mesir Jordan bla2.. mereka angkuh.. dn utk pengetahuan korang di Pejabat Zakat Kedah.. 99.99% ostad lm tu ialah PENCACAI PAS!!! merekalah yg xbuat kerja.. melahap duit sbg AMIL no wahid.. tp bila nk settle kan asnaf 8 mereka LIAT mcm kulit Pig.. semua ini dh berakar sejak berpuluh tahun... ostad PAS laknatullah mana boleh tegor.. mereka ada ilmu kitab utk tipu belit kita balik...

so.. itulah sbb org UMNO xmau jd ostad.. bg org PAS semua jd ostad.. pakat jd SETAN lah.. SETAN berkopiah dn berjubah!!

Anonymous said...

Kesian MB mukriz.. baru je meletop KUIN yg 'dirogol' Jijan dan Jamil.. mcm perempuan yg hilang DARA.. skrg nk kena selongkar Jabatan Zakat pulak yg kroni kuatnya org2 PAS dr Amill Zakat sampailah kpd pegawai2 pelaksanan.. harap Setiausaha Zakat je yg xhijau.. Dato Sheikh Ghazali.. Ceria melahap nya duit Amil2 zakat yg semestinya ostad2 PAS ini sgtlah panjang usianya.. Wpun Jabatan Zakat kedah di bawah Tuanku Sultan Kedah, tetapi penggerak2 ialah ostad2 PASharamjadah ni. Klu tuk kaum puak mereka dptkan borang bantuan Zakat cukuplah cepat.. sepantas kilat, tp jika melibatkan org susah.. mereka akan cari alasan2 utk ckp org susha itu sbrnya 'senang'.. itu cukup JAHAT ostad2 PAS dlm Jabatan Zakat Kedah..

klu GAP xpercaya silalah Pejabat2 Zakat DAerah ataupun terus lah ke Jabatan Zakat di Jalan Telok Wan Jah.. wa talak tipu maaa.. wa minum air mayat SPRITZER maaa.. org melayu suka melantak air Cina.. xkiralah dr air mayat sampai air betina.. maaf ckp.. itulah MELAYU.. bangsa yg xde maruah.. x semua tp RAMAI!!!

Anonymous said...

sbb ape hal2 melibatkan jabatan agama jd mcm ni? inilah ostad2 akhir zaman.. mereka petah di mulut.. ceramah sana sini kutuk org itu ini.. mcm Azhar Deros Bini3 tu.. tp bila mereka diberi amanah.. mereka KHIANAT dan GAGAL.. pegi lah mana2 tempat asalkan bernama Ostad.. susah nk cr yg ikhlas dan selaras dgn Sunnah Rasulullah.. mereka akan jawab.. knape? jd Ustad xboleh kaya ke? kena ssusah ke.. kena miskin? jd mereka berjaya putar belit.. mereka kekal xboleh ditegur.. di tmpt aku pun samalah... org2 'jahil' mcm kami inilah aje yg buat keje2 tnpas bayar nih.. ostad semua mau caj.. panggil ceramah pun dh boleh letak2 PRICETAG!

wallahualam..

Anonymous said...

azhar idron tu bukan ustaz tapi haramjadah berlakun pasal nampak peluang buat duit dekat melayu jahil..lain kali dia cuba buat ceramah lempar telurbusuk je muka atau ranai2 tangkap humban dia masik parit

Anonymous said...

pusat zakat ni mmg terok sbb yg mai tu suma org ssh depa igt tu duit depa kot yg dok buat belagak sgt..pi la survey rata2 sapa yg susah2 nk p minta tu mesti suma x puas ati..pak2 lebai pas pon byk dlm PUZ..depa ni pon sama gak..xdak nk membantu pon..

Anonymous said...

ITULAH...KONON ISLAM TU SEDERHANA JE..SO KERJA PUN SEDERHANA JELAH... BUAT APA NAK KERJA SUNGGUH2...KAN DUNIA SEMUANYA...BAIK BERIBADAT BANYAK PAHALA DAPAT..KAN..KAN?

Anonymous said...

Adik ipar kami masuk islam..tak ada siapa pun ambil tahu..sepatutnya apabila meka anut agama islam butiran meka simpan dalam satu data base..itu satu hal yg da anut agama islam di tinggalkan oleh suami ..kini balik ke keluarga meka..nama masih islam ,anak meka masih mengunakan nama islam cara hidup da ikut nenek datuk meka..jika agama kristian meka kan jaga sipa ygbtukar ke agama meka..itu sebab islam ini layu..semua nak pangkat gaji besar, berjanggut tp malas..duniawi matlamat hidup meka..

Anonymous said...

kepada yang berkenaan sila pantau situasi/pengurusan zakat sg petani.Kakitangan yang pemalas dan saya sarankan mereka di pecat saja dari tugas dengan segera.Sikap yang amat memalukan umat Islam . Tidak efisyen menjalankan tugas dan tahap iQ yang amat rendah.

Sekian