Wednesday, August 28, 2013

AKHIRNYA CENDIKIAWAN MELAYU BERSUARA : MOHON TERUS GASAK SEKOLAH CINABENG !


semalam telah dianjurkan kongres pendidikan kebangsaan anjuran majlis perundingan melayu. KLIK SINI

ANTARA INTIPATI YANG CUKUP BAIK DAN WAJIB DIGASAK SAMPAI MENANG..

1) menghapuskan sistem sekolah vernakular. dijadikan contoh singapura, indonesia dan thailand tiada sekolah vernakular.

2) kerajaan didesak TIDAK MELULUSKAN SEKOLAH MENENGAH CINABENG .

3) berhenti melayan dari segi aspek karenah dong zhong.

3 perkara ini adalah penting. lagi penting bila para cendikiawan melayu yang bersuara.

apa yang menarik bila segala mala bijak pandai bangsa melayu yang terdiri daripada prof,ir,bekas panglima,bekas ceo GLC dll bersatu dan bersuara membentangkan isu.

isu pulak adalah dalam kategori hot.

SEPATUTNYA KESINAMBUNGAN KONGRES INI PERLU DIWUJUDKAN PERSATUAN PENDIDIK MELAYU YANG LEBIH EKSTREM .

takpe, itu boleh diusahakan.

kepada majlis perundingan melayu ini, mohon jangan mati sekerat jalan.

merangka strategi ke arah memenangkan bangsa melayu perlu dilakukan.
sabar dan tenang adalah perlu.

kita bercakap mengenai keperluan anak-anak melayu di sekolah luar bandar dan bandar mendapat kualiti pendidikan yang sama rata, sama untung.

aku begitu teruja kalau majlis cendikiawan ini mendesak pelbagai lagi tuntutan yang menguntungkan anak bangsa kita.

fokus fokus fokus.

masanya dah tiba untuk kita bangsa melayu ada banyak lagi kumpulan penggiat dan pendesak dasar yang menguntungkan melayu.

kumpulan pendidikan melayu dah ada.

dah tiba masanya pula persatuan peguam muslim kembali dan diperkuatkan lagi fungsinya dalam membela islam dan melayu !




107 comments:

Anonymous said...

Sjkc adalah sekolah kaya dan lengkap dengan pelbagai kemudahan yang tiada di sekolah kebangsaan. Sekolah cina tak perlukan peruntukan kerajaan kerana mereka mendapat sumbangan dari company-company besar cina.

Sekolah kebangsaan pula amatlah dhaif dan serba-serbi kekurangan. Apabila ada bangunan yang perlu dibaikpulih, peruntukan yang diberi amatlah sedikit. Inilah adalah hakikat layanan sebenar kerajaan terhadap sekolah kebangsaan. Seolah-olah sekolah kebangsaaan adalah anak tiri kerajaan dan sjkc adalah anak emas kerajaan.

Oleh itu tidak hairanlah jika di sekolah-sekolah luar bandar bangunannya masih kelihatan tanpa baikpulih. Sehinggakan ada pibg yang terpaksa mengemis kepada wakil-wakil rakyat untuk membaikpulih bangunan sekolah.

Bagaimana kita nak mengharapkan pelajar-pelajar di kampung bersaing dengan pelajar-pelajar di bandar jika persekitaran sekolah yang tidak kondusif dan tidak selesa? Sememangnya merupakan persaingan yang tidak adil terutama sekali dalam permohonan biasiswa. Jika pelajar bandar yang cemerlang bersaing dengan pelajar sederhana di kampung, sudah tentulah pelajar cemerlang yang dapat.

Kerajaan juga jarang memberi peruntukan dalam amaun yang besar kepada sekolah-sekolah agama, maahad tahfiz, madrasah dan sekolah pondok. Sekolah-sekolah sebegini juga perlukan bantuan berterusan dari kerajaan kerana serba-serbi kekurangan.

Anonymous said...

mana perginya A SAMAD SAID (ASS)? dia tak nak sokong ker?

Anonymous said...

Ada ahjib kesah?

Kalu top leader pon tak kesah, ada apa hal? ckira mcm anjing menyalak bukit atau bagai melayu di bawah Ahjib....

Ghazali said...

Pelaksanaan sekolah satu aliran (Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan) sememangnya telah lama menjadi persoalan dalam pendidikan negara. Pelbagai kenyataan dibuat untuk menyokong pelaksanaan dan juga untuk membantahnya. Keberanian dan keikhlasan perlu ada pada semua pihak sama ada yang menyokong atau yang menentang. Penyokong perlu berani untuk mengenengahkan fakta dengan klausa perundangan dalam akta. Manakalah penentang seharusnya meneliti fakta dan akta sebelum menentang membabi buta. Kalau ada keberanian itu, saya rasa sudah lama pelaksanaan boleh dilakukan. Tetapi sebagaimana biasa keadaan akan dihalang atau dilambatkan disebabkan faktor-faktor luaran seperti politik, ekonomi, dan juga emosi, perasaan, sentimen dan sebagainya. Kalau semuanya memahami akta, dan ikhlas untuk pelaksanaanya, faktor keberanian akan mula menguasai keadaan. Beranikan kita...?

Melayu Perak said...

anon 7.48 am.....

BANGSAT LU....LU HINA PM KITA....BABI PANTAT LU....

Anonymous said...

Zaman Nizar Berok Sarkas jd MB Perak dulu, berok berkepala manusia ni telah sanjung dan kayakan Sekolah CinaBeng dgn berikan dana tanah ekonomi utk puak pemakan BABI ini. Tk cukup itu Nizar Berok telah luluskan 999 tahun tanah Kg2 ex-komunisa Cina-suatu tempoh pnjng smpai kiamat utk bangsa pemakan babi.

itulah perangai Melayu bila jd pemimpin.. KADUK NAIK JUNJUNG. bangsa lain jd pemimpin akan bantu dan pulun bantu bangsa masing2 Tp pelik dgn GENETIK Melayu ni.. bila dpt kuasa akan usaha nk tlg monyet dlm hutan.. anak di biar mati kelaparan..

Megat Alam Gempita said...

Dong Zong celaka memang tolak Pelan Pendidikan yang diusahakan oleh kerajaan

Nampak sangat mereka nak hidup sendiri macam kera sumbang tak mau dengar arahan kerajaan.

Adakah kerajaan masih nak bermurah hati memberi peruntukan besar dalam Bajet 2014 nanti?

Setiap tahun sekolah komunis jenis cinabeng dapat peruntukan RM100 juta. Tapi sekolah agama, sekolah pondok, maahad tahfiz terpaksa menagih sana sini.

Adakah UMNO nak menang lagi PRU 14 nanti???

Anonymous said...

Sikap pelik pemimpin Melayu tk berakhir pada Nizar berok, malah diteruskan oleh Hadi Bongok yg declare terang2 Kalimah Suci Allah SWT boleh dipakai oleh Gereja.. Nik Najis pulak benci dilahirkan sebagai Melayu.

Anonymous said...

Zaman Nizar Berok Sarkas jd MB Perak dulu, berok berkepala manusia ni telah sanjung dan kayakan Sekolah CinaBeng dgn berikan dana tanah ekonomi utk puak pemakan BABI ini. Tk cukup itu Nizar Berok telah luluskan 999 tahun tanah Kg2 ex-komunisa Cina-suatu tempoh pnjng smpai kiamat utk bangsa pemakan babi.

itulah perangai Melayu bila jd pemimpin.. KADUK NAIK JUNJUNG. bangsa lain jd pemimpin akan bantu dan pulun bantu bangsa masing2 Tp pelik dgn GENETIK Melayu ni.. bila dpt kuasa akan usaha nk tlg monyet dlm hutan.. anak di biar mati kelaparan..

Kemuncak kebodohan dan kesombongan pemimpin Melayu di laksanakan oleh AhJib Gor.

Anonymous said...


AhJib Gor menunjukkan ini kemuncak kebodohan seorang pemimpin Melayu yg diberikan mandat oleh Melayu.. tapi DNA songsang2nya spt dipukau Cinapiggy tk sudah2. Wpun CinaBabi telah declare WAR against UMNO dan spit on u Ahjib.. diludah muka Najib, di tnjuk punggung atas muka Najib.. tp Ahjib tetap JILAT CinaBeng dgn penuh istiqamah.

Lepas PRU13, AhJib terus sambil lewa tadbir Malaysia.. beliau xpeduli pasal ekonomi Malaysia skrg tgh lembab, tukaran Asing merudum teruk, Melayu terpinggir diteruskan, bercakap merapu tentang soal keamanan.. tp beliau yg cetuskan rasa tk stabil dn xaman dgn buat tindakan melebihkan bangsa Penadatang.

AhJib telah umumkan utk beri tanglong FREE pd CinaBabi bulan september ini.. bukan sempena Chinese New Year, tp hanya perayaan Hantu Setan Kuih Bulan shj.. AhJib tk sabar2 nk jilat CinaPemakanBabi ini tanpa rasa malu dan silu pd Melayu yg tabalkan dia terus jd PM.

Jika tidk krn belas ehsan Melayu, najib skrg sudah berada di Kerusi Ketua Pembangkang Malaysia.

Tapi pemimpin Melayu bila berada di tampuk kuasa sering lupa dan hina Melayu.

Tk kurang jugak sikap Tun M dlu bila 1999 ckp Cina lebih setia krn beri undi pd BN. Tsunami melayu krn Anwar masa itu menyebabkan Tun lebihkan Cina.. Tun beri projek byk2 pada Cina.. krn logiknya Cina yg kekalkan Tun M jd PM sehingga 2003.

Tp pelik dgn AhJib.. Melayu yg kekalkan dia sbg PM.. tp Cina yg diberikan susu dan madu... Melayu tidak seberapa di bantunya wpun Cina majoriti telah KAYA..

Apakah semua ini akan berakhir dgn PRU14 nanti tsunami Melayu boikot semua parti2 Melayu bertaraf ANJING ini (dijajah minda dan kuasa)??

Anonymous said...

Tun M yg perkenalkan meritokrasi. Tun M yg paksa org Melayu Belacan nih merangkak2 belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Asing.. ini satu kesilapan Tun M yg beliau perlu akur dan minta maaf.

Wpun jasanya banyak tetapi dasar2 akhir sebelum beliau pencen banyak mencelarukan Melayu, sehinggalah si Kuat Tidor ambil alih Malaysia, menantu Kitol mula aturkan Malaysia pd tahap paling buruk.. cuma jasa PM Kuat Tidor pd Melayu ialah memperbanyakkan Ostad dan Ostazah PASmunafik masuk jd Guru J-Qaf secara berlambak2.

Ostad2 PAS haramjadah yg dulunya hanya pakai motor Honda 70 mengajar sekolah2 SAR PAS, skrg telah elit dan jd penyumbang besar dana pada parti PAS dan skutunya.. sejak jd guru J-Qaf yg diperkenalkan PM Kuat Tidor.. mereka inilah yg lancarkan saraf bencikan krn dr dalam melalui institusi Pendidikan Sekolah.. guru2 biasa terjangkit penyakit bencikan krjn dpun pd perkara baik..

inilah hasil kebaikan PM Kuat Tidor.. Skrg penyakit benci krn dlm kakitangan awam sudah merebak jauh.. sukar utk diubati. Melayu skrg NAZAK dgn halatuju songsang.. sebaliknya CinaBabi semakin mengukuh teguh melalui DAP dan wadah penipu MCA/GERAKAN.. mereka sepakat dan terus sekata..

Saat kehancuran kuasa Melayu akan tiba.. spt filem 2012..
kita skrg hanya menyalak bukit.. pemimpin atas elitus UMNO atau PAS atau PKR kekal dgn agenda menjilat CINABABI secara maksimum.. itulah hebatnya DNA Melayu.. bila duduk di atas akan tlg bangsa lain..

Anonymous said...

Semua pemimpin Melayu xkira Hadi Bongok, Nik Najis, Anwar Setan, atau Ah Jib Gor, mahupun Tun M bila berada dlm kekuasaan, tiada seekor dr merekapun yg berani jd spt Dato Haron ex MB selangor dulu.

Xde seekor dr yg disebut diatas benar2 tulen bantu Melayu dan berani utamakan Melayu secara jelas semasa berada di tampuk kuasa.

Tun M hanya bising pasal melayu selepas beliau pencen. Selepas beliau kecewa dgn PM Kuat Tidor, maka Tun M join PERKASA sbg transition state je.. Tun M pun bina The Loaf bukan dgn Melayu tp dgn bangsa KAFIR jugak.. apakah kita semua tertipu jugak??

siapa skrg yg nk bantu kita???

Meritokrasi smpai skrg jd barah dlm urusan ke IPTA, Biasiswa JPA terus dibolot kenyang oleh CinaBabi dn akhirnya jd penghina Melaysia bila sudah berjaya. Siaap peduli skrg? AhJib?? AhJib hanya mundar mandir happy go lucky dgn bininya shj.. merapu berucap dn bercakap seperti org yg telah diberikan pil Khayal.. entah apa kah matlamat Ah Jib Gor berbaki masa sbg PM skrg ini?

Melayu Islam skrg sbrnya tiada wadah kukuh. Pemimpin Melayu skrg semua kena penyakit jilat Cina.. xkira dr parti mana.. Pak Him PERKASA pun hanya melalak krn beliau xde jawatan. Tp silap2 dia pun akan jd kasut Cina bila jd Menteri..

itulah dilema bngsa Melayu.. semua org xnk bincang dgn ikhlas penyakit ini.. semua cuba selindung dn ckp on surface shj.. akhirnya kita tk berubah.. kita AKAN DIUBAH OLEH BANGSA PENDATANg CinaBabi ini tk lama lagi. NameWee dan Alvian babi telah beri signal awal.. mereka berani sbb mereka tahu Melayu akan runtuh xlama lagi..



Anonymous said...

Dia sudah jadi CENDAWAN..bukan lg CENDIKIAWAN..

Melayu Perak said...

anon 8.52 am....

ooiiii bangsat berambus kau dari Malaysia nih kalau nak hina PM kita.....

babi pantat pencacai pembangkang PR.....

Anonymous said...

kuli batak macam ko le yg kena buat kerja.. dah ok.. boss approve la nanti.. bukan asyik makan gaji buta saja.. komplen aje lebih..

Anonymous said...

Wei Melayu Perak SIAL.. ko ni klu posting mesti mcm org SEWEL. Ko xboleh nk beza antara pembangkang kutuk dgn keluhan meluat org pro UMNO sendiri..

ko ni penjilat najis siapa?? Ko SIAL. baik ko diam. Klu ko xdiam sah ko tu anak haram hasil pelacoran bapak ko!

Anonymous said...

Tak ada siapa Melayu yang berani kerana semuanya takut hilang undi cina. Kalau anon 9.00am berada di tampuk kuasa pasti jadi penakut kerana takut hilang kuasa. Anon 9.00 berani kerana hanya orang biasa tak takut hilang apa apa. Bagi saya satu satunya cara menyelesaikan masaalah sekolah aliran cina di Malaysia ialah berikan kuasa diktator kapada sesiapa pemimpin Melayu untuk memerintah Malaysia. Maka pada masa itu lah diktator Melayu tersebut pasti akan menggunakan kuasa diktator yang ada untuk menghapuskan sekolah cina, kerana perasaan takut kehilangan undi cina sudah tidak ada. Umno, PAS, PKR semuanya nak undi cina akhirnya cina bermaharajalela. Diktator Suharto di Indonesia sudah membuktikan bahawa sekolah cina boleh dihapuskan dengan cara ini....he he he bagaimana setuju...

Melayu Perak said...

bangsat 9.17 am....

babi pantat ko....jangan nak menyamar orang umno lah....dari tulisan ko dah tau pencacai pr pantat....

orang umno takkan menderhaka menulis menghentam umno dan pemimpinnya....

Anonymous said...

Kat Barat yg. MELALAK psl. "hak asasi kesamaan" bangsa, agama dsbnya, pun jgn. harap benarkan bangsa pendatang (i.e. imigran) ada sekolah dengan bahasa atau kurikulum sendiri, melainkan sekolah agama. Tapi hanya utk. matapelajaran agama dan mesti dlm. bahasa Kebangsaan mereka, contohnya bahasa Jerman atau Peranchis!

Bila asyik TUNDUK pd. bangsa PENDATANG CINA TAMAK-BONGKAK, yg. seolah mahukan NEGARA dia sendiri, walau dah dpt. RAMPAS S'pura dan P. Pinang(tapi masih tak puas), tengoklah sampai Bukit Bintang pun mereka nak JAJAH utk. hab makanan Cina; Chinatown dah tak cukupkah utk. tayangkan dgn. bongkak sekali, kat pelancung, masakan BABI dan perniagaan haram mereka (walaupun Tanah Melayu ini NEGARA ISLAM!)?

Maka, memang makin kurang AJAQ, dan sentiasa TAMAK-BONGKAK, tak sedar diri bangsa PENDATANG! Kalau kat Barat, tak pula berani ramai pendatang Cina/India buka mulut, nak mcm-mcm keistimewaan sampai nak PIJAK kepala Bumiputera Barat, terutamanya yg. orang Putih! Mana ada perayaan rasmi hari raya Cina mahupun Deepavali, apalagi bahasa mereka - apahal tak pula MELALAK si "pencinta hak asasi kesamaan" Cina dan India, termasuk yg. kat TANAH MELAYU ini, terutamanya loyar-loyar SAMPAH dari DAPBANGKAI/PKR?!

Lihat di: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130828/dn_12/Jangan-pinggir-peniaga-Melayu, Jangan pinggir peniaga Melayu:

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Nasib golongan Melayu serta bumiputera tidak seharusnya dipinggirkan ketika kerajaan membawa projek pembangunan di bandar raya ini terutama dalam usaha menaik taraf Jalan Alor di Bukit Bintang sebagai hab makanan Cina bertaraf antarabangsa.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh, Mohd. Razlan Muhammad Rafii berkata, pembangunan kawasan itu dilihat berat sebelah serta mampu melumpuhkan pendapatan penduduk Melayu di kawasan itu.

……Semalam, Ketua Biro Publisiti MCA, Datuk Heng Seai Kie dalam portal propembangkang, Malaysiakini, berasa kesal terhadap rancangan mengubah wajah Jalan Alor di Bukit Bintang bagi menarik pelancong ke Malaysia telah ditukar menjadi isu perkauman oleh akhbar Utusan Malaysia.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.



Anonymous said...

melayuPerak babi.. ko mmg sah anak haram jadah. Lantak org lah nk komen apa pun. Ko anjing belaan sape ha? Taat buta tuli. ko tu bagus sgt ke? SIAL la ko, nnt ko kena langgar dgn lori BABI mampos atas jalan aku nk kencing atas muka ko Melayu perak SIAL!!!

SIAL lu Melayu PERAK.. bapak ko sial..sbb tu dpt anak sial haram jadah mcm ko!!!

Saya Anak Malaysia said...

Semua pihak perlu komited dan tegas dalam melaksanakan serta merealisasikan dasar pendidikan negara. Jangan dimasukan sebarang agenda politik di dalam usaha-usaha ini.

Semua kaum di Malaysia perlu menyedari bahawa bahasa Malaysia itu adalah milik semua, bukan hanya kepunyaan bangsa Melayu.

Pada akhirnya dasar pendidikan kebangsaan ini akan melahirkan suatu bangsa Malaysia yang melangkaui batas perkauman demi melahirkan sebuah negara bangsa yang kukuh dan padu.

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke-56.

Anonymous said...

makcik belachan.. tolong ajar sikit Melayu Perak pencacai Babi Cina ni!!! nk tnjuk samseng konon.. pegi mampos lah ko Melayu Perak SIAL!! ko tu anak haram!!

klu ko posting je mesti nk tnjuk samseng!! ini tk guna punya Melayu!! org mcm ko ni lah akan jd taliburit cinababi!!!

Anonymous said...

Kau dah makan ubat belum?

Anonymous said...

Para cendekiawan ni sepatutnya tidak berfikir macam orang politik (kalau bersuara macam orang politik, masuklah politik).

Mereka kena objektif di dalam menyuarakan pendapat mereka. Soalnya, apa sahaja yang tidak kena dan bercanggah dengan aspirasi nasional ia wajib disanggah tanpa memikirkan kesan politik. Biarkan saja orang politik mengurus kesan politik.

Tengok saja dongzong. Mereka peduli apa dengan aspirasi nasional (ada aku kesah?). Cendekiawan Melayu wajar mengikut kaedah yang sama tetapi berlandaskan kepada aspirasi nasional. Jangan menyerah dan jangan undur.

You're our last bastion. We're dependent on you to safeguard the rights of our education system and the sanctity that goes with it. Please. I rest my case.

hamidah yusof said...

Bila kita brckp bab perkasakan melayu, ramai yg mnghentam!.... jgn diungkit ksilapan pemimpin lalu, sekurang2nya sudah ada ksedaran dam menambahbaik pulihan. Sgt setuju dgn tajuk d ats dan pedulikan komen remeh temeh kerana itu tifak mmbangunkan bangsa melsyu, sedangkan kaum lain mngutip dan meraihkan untung dri kelemahan kita!! Klu kita sndiri tidak mnyokong dan berjuang, siapa lagi?? D saat kita d ambang perpecahan dan pelbagai senario yg mnghiris hati, bkn lagi masa utk menuding jari!!!! Jgn d perlekeh setiap usha murni... bangun dan sedia berjuang lah wahai bangsaku!!!!!!

Anonymous said...

Di Indonesia kuasa diktator bukan sahaja berjaya menghapuskan sekolah cina tapi berjaya menukar nama cina kepada nama Indonesia Goi Ren Fang ditukar kepada Alan Budi Kusuma he he he hebatnya....aku dengki dengan Indonesia...

Anonymous said...

mohon anon & melayu perak berhenti lawan maki . kita kat sini 1 tujuan . nak tengok cinabeng mampos segera dari segala sudut dlm negara kita ni. kalau kau dua org betul ank melayu , tolong berhenti saling memaki . musuh kita cinabeng pemakan babi itu . sila fokus pada arah asal perjuangan dan posting asal GAP .

saudara kamu

praha2 said...

Edne bersetuju dongan keputusan kongress ni. tapi jangan berkoko dipagi hari jo.tidur ditongah hari dan malam.
tontang duit bori pado SJKC tu PM yang bersalah. nak kan sokongan bori tapi diPRU 13 hapak yang dapet. Najib udah tak payah nak jadi popular. nasin oran Melayu mosti dibela. Jangan nanti di persidangan UMNO Presdiden beria ia lah bercakap tapi tak serupa bikin. MCA memalak jo dio pun bori duit.

Anonymous said...

usah di layan permintaan cinabeng lagi kita boikot BBC dan ABC

Anonymous said...

Saya tak berapa faham yang Cik Hamidah Yusuf coretkan dan cuba utarakan. Bahasa Jerman atau Perancis tu? Jika itu satu cerminan, ia bukanlah cermin yang baik.

Please edit your ideas before releasing them to the cyber ocean. I thank you.

Anonymous said...

Aku tk mula mai Melayu Perak tu. Tp kurang hajor dia sedap2 je mencarut mcm mak babapk die ajar.

Kita skrg kena sedar PM skgt kritikal. Najib xmampu perintah Malaysia dgn berkesan lg. Irwan Perkasa sudah buat tulisan mendesak Najib undur.

Najib gagal lihat kumpulan majoriti yg beri dia undi berkuasa smpai skrg.

Najib berterusan menyokog CinaBeng. Dn slm Najib umum utk beri tanglong percuma pd cina sempena apa ntah. Bukan Tahun Baru Cina pun.

Kita Melayu Raya Najib bg apa???

Xbg pun tkpe tp kenapa perlu JILAT CINA Ahjib Gor woii!!!

Anonymous said...

Hedy anon 9:38am, jadi si CINA DONG SONSANG yg. benci sgt. bahasa Kebangsaan/MELAYU, tak main politik? KERBAU lu!

Dan jgn. lu nak menipu mcm si CINA PENDATANG DAPBANGKAI, yg. mahu SATU bangsa Malaysia, kerana tujuan utama rancangan DAJAL ini, adalah utk menghapuskan hak BUMIPUTERA Islam/Melayu dan Bumiputera lain! Kat Barat ni pun, kalau bangsa pendatang, akan dikenali sbg. Chinese American; Arab American dsbnya!


Anonymous said...

ya , saya sokong kenyataan yang mengatakan najib lemah itu . saya ahli umno . saya jugak bengang dengan dasar dan sikap najib kpd cinabeng . najib memang bersalah ,tapi dia belum tersesat jalan . perlu lebih ramai org lagi bangun dan menegur perbuatan beliau yang tersilap itu .

saudara kamu

Anonymous said...

Hey anon 9:55am, baik lu ke blog DAPBANGKAI kalau lu tak suka cerita orang Islam/Melayu kat sini! Nak suruh tutup mulut kita pula - KERBAU lu!

Anonymous said...

Izinkan teman tumpang sekaki.Bolehkan?

Teman ade tulis lebih sebulan yang lalu melalui komen seperti ini.Teman nak ulang lgi.Hapuskan semua jenis sekolah. Wujudkan sekolah satu aliran sahaja iaitu SRM (Sekolah Rendah Malaysia) dan SSM (Sekolah menengah Malaysia)dan bahasa pengantar mesti Bahasa Kebangsaan. Nokhtah.
Masalahnye sekarang,pemikir melayu itu bukan pemimpin melayu.Pemimpin melayu adelah politikus melayu.Sebahagian daripade pemimpin2 ini perlu memikirkan kedudukan politik mereke.
Kita harus ingat,politik itu nyawa mereka.Makan,minum,tidur,jaga,siang,malam mereka hanya dalan dunia politik itu sajalah.Kalau tidak melabekan politik mereka,jangankan bijak pandai melayu yang beri pendapat bahkan arahan dari langit pun dianggap titis hujan yang akan lesap dek panas matahari.
Kalau tak percaya ,tunggu.Keputusan persidangan pemikir melayu ini akan terkubur bersama waktu. Tengoklah...

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

Anon 9:55am, akau merujuk pd. anon yg. juga 9:55am mcm. kamu yg. kecam Hamidah Yusuf. Maaflah kalau kau fikir aku kecam kau pula.

Anonymous said...

Amatlah memberangsangkan jika kita bercadang nak melingkupkan cinabeng. Untuk kita berbuat demikian ia hendaklah dilakukan 'from a point of strength'. Ini bermakna dari semua sudut.

Kalau berkongsi idea pun kita tak tahu caranya. Tulisan dan ejaan pun caca-marba. Bagaimana kita nak menyerang. Ini samalah macam kita guna peluru kapur - bukan peluru hidup. Cinabeng ketawakan kita terguling-guling.

So, please edit what you wrote before you release them for others to read. Sebagai pengganti diri, ia adalah cerminan diri anda. Is your ideas worth a read at all? If they are written sloppily, by extension you must be a sloppy person yourself. I rest my case.

Anonymous said...

Kenapa Najib sgt takut utk tutup sekolah Cina??
Mandat yg ada skrg inilah alasan terbaik utk najib tegas pd sekolah 1 aliran kebangsaan. Dlm keadaan xde menteri kabinet CinaBeng MCA GERAKAN dlm Kerajaan.

Aku cukup tk faham apa keras hatinya Najib sgt nk jilat CinaBeng berterusan!!!

Anonymous said...

Dlm keadaan di sekeliling negara jiran kita semuanya menggunapakai sekolah 1 aliran, Singpura yg ditadbir Cina Kiasu pun pakai 1 aliran.. kenapa pemimpin Melayu UMNO masih terhegeh2 nk kekalkan keamanan dgn cara tipu helah begini? Jaga sgt hati Cina melampau2... meluat aku!!! meluat sgt! Ya Allah tlg ubah pemimpin kami kdp pemimpin yg tegas dan adil pd kami! Aminn!

Anonymous said...

Wei anon 10:06am, aku syak lu ni PENYAMAQ dari DAPBANGKAI/PKR- nak tutup mulut Islam/Melayu kat sini! Jgn- lu nak berlagak bijak-pandai sdgkan lu memang BODOH mcm. KERBAU! Kalau lu nak tunjuk lu punya pandai, pi blog loyar-loyar SAMPAH DAPBANGKAI/PKR! Mereka fikir mereka bijak tapi bodoh mcm . KERBAU!

Anonymous said...

Seharusnya , dah lama kerajaan BN dan pemimpin2 melayu sedar ancaman sekolah vernakular ini . sekolah vernakular ini tiada jatidiri dan ketaatan kpd negara malaysia . SRJK(C) terutama nya. Dari peringkat umur pra sekolah lagi didikan yang mereka terima adalah , mereka bangsa yang superpower di dalam negara ini. mereka bangsa paling bijak , paling pandai di dalam negara ini. Bahasa malaysia , para pendidik mereka tendang masuk longkang . mereka rendahkan bahasa nombor 1 negara kita ini sesuka hati mereka . cukup sudah dasar "BERKONGSI TAK MENGIRA TEMPAT & KEADAAN" yang diamalkan selama ini kerajaan BN teruskan . PRU13 , cukup mengajar dengan memberikan kita 1 pengajaran besar . CINA TETAP CINA . SELAMANYA ANTI BANGSA DAN AGAMA LAIN , BAIK BERSELINDUNG ATAU PUN TERBUKA . Pemimpin2 melayu dalam umno dan luar umno harus buka mata seluas-luasnya selepas ini, bahawa bangsa merempat ini tidak harus dilayan sebagai KAWAN BAIK lagi. KAWAN YANG BAIK , TIDAK AKAN MENIKAM BELAKANG ATAU MEMBALING BATU KE ARAH KITA SAMBIL MENYEMBUNYIKAN TANGAN NYA .

Abg sudin .

Anonymous said...

SINCERELY HOPE PM NAJIB GETS THE MESSAGE LOUD AND CLEAR.
PM NAJIB HAS LISTENED TOO MUCH TO THE THE CHINESE......NOW COME THE TURN OF THE MALAYS.
PLEASE BE FAIR TO ALL, AND THAT INCLUDE THE MALAYS.
NAJIB HAS DANCED TOO MUCH TO THE TEMPO OF DONG ZHONG.
LET US JOGET ZAPIN NOW............

Anonymous said...

Kepositifan Sekolah Vernakular:

anjurkan kelas tambahan selama 1 jam selepas tamat waktu persekolahan biasa bagi pelajar yang 'kureng performasinya' dalam satu-satu subjek.

Saya Anak Malaysia said...

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya kenyataan saya yang berikut boleh menyentuh perasaan rakan-rakan di sini.

Kita sering berbicara tentang peri pentingnya bahasa Melayu itu.

Namun, saya mendapati bahawa rata-rata penulisan di sini (juga di blog-blog lain) dipenuhi kesilapan-kesilapan terutama dalam aspek tatabahasa.

Contoh yang ketara adalah kegagalan membezakan di antara kata penanda dan imbuhan/partikel "di".

Mungkin blog ini bukan sebuah kuliah atau medan latihan bahasa. Tetapi, salah satu daripada ciri elemen cinta kepada bahasa adalah kesempurnaan dalam penggunaannya.

Cintailah bahasa Kebangsaan.

Anonymous said...

melayu Perak tu sekor lagi sial penjahanam Melayu. Xberi kita buka mulut utk kritik pemimpin yg xbetul.

Jenis pengampu pencacai, sama mcm dlm PAS.. pencacai yg biarkan pemimpin rosak dn jd talibarut DAPig!!

Anonymous said...

Kenegatifan Sekolah Vernakular:

para pelajar yang jadi pengguna makanan "kosher" kenalah bawa sendiri dari rumah.

Anonymous said...

Saya sokong kenyataan Abg sudin . kita perlu lebih ramai melayu yang berhati dan berjiwa seperti abg sudin . pemimpin2 melayu sekarang mudah terleka . di sogok dengan duit ,perempuan , sanggup jilat memijak kepala anak bangsa sendiri .kalau cina rasa melayu itu penakut , melayu itu lemah , mereka harus sedar diri sekarang . org melayu dah bangun dari lena yang panjang . kami akan tentang kamu habis-habisan jika kamu kacau dan ganggu agama , bangsa dan bahasa kami . dengan segala daya dan upaya yang kami ada . Insyaallah !

Anonymous said...

10:16,

kalau English ada bermacam kamus maya, bagaimana dengan bahasa Melayu? tolong berikan info, boleh?

Anonymous said...

Wei anak Malaysia, ini bukan blog loyar-loyar SAMPAH DAPBANGKAI/PKR tau! Kalau lu MASIH nak berlagak mcm. lu pandai, tapi saya syaki lu skrg. MENYAMAQ kononnya cintakan bahasa Kebangsaan pula, tapi nampak sgt. lu nak tutup cakap orang Melayu yg. harian kat sini! Sini bukan sekolah, mahkamah atau universiti tau, nak cakap dlm bahasa rasmi! KERBAU lu!

Anonymous said...

Sisi Positif Sekolah Vernakular:

Guru3 digilir-gilirkankan agar sampai lebih awal dari memurid.

Anonymous said...

Sisi 'pekak' Sekolah Vernakular:

kalau ekonomi tak mantap, makpak hujung bulan ngup-ngap; degup-degap...ada saja caj itu dan ini kena lunas, jangan harap nak masuk buku 555.

Anonymous said...

Terima kasih anon 10.20 PM . saya bercakap dari pengalaman mata saya yang memandang , selama usia 51 tahun saya ini . saya pernah bekerja dengan pelbagai syarikat kepunyaan org cina . majoriti mereka mengamalkan dasar pilih kasih dalam soal gaji , kenaikan pangkat dll . sedih saya melihat keadaan tersebut . saya menentang majikan saya (org cina) dengan segala daya upaya yang saya ada ketika itu .saya dipecat . saya terima dengan terbuka , tetapi hati cukup puas. saya dapat menghantar 1 mesej jelas kepada beliau , bahawa bangsa saya bermaruah .ini tanah datuk nenek saya . kamu org asing tidak seharusnya berlagak di sini.


mengenai posting di atas , saya fikir , sudah tiba masanya para pemimpin kita melakukan tranformasi pada minda dan jiwa mereka . Apalah guna melaung slogan kepada marhaen , jika mereka sendiri tidak pernah sekali pun menjadi pengamal utamanya .perkasakan dahulu sekolah kebangsaan , bahasa melayu dan tingkat 100% bantuan untuk anak-anak melayu yang tidak berkemapuan untuk sebagai galakan kepada mereka terus berjaya dan bersemangat di dalam lapangan pendidikan negara kita .

Abg sudin.

Anonymous said...

SRJK Cina WAJIB dihapuskan segera sebelum terlambat dn cetuskan ketegangan kaum jangka panjang. Macam mana nk aman jika satu sekolah yg suruh dan ajar bangsa cina taat pa negara asal mereka? Tk bercampur gaul dgn bangsa lain, sampai bila nk bertahan dgn lakonan kita 'bersatu padu'.. itu ayat kosmetik.. dlm hati kita rasa benci dn tk puas hati pd CinaBeng amat meluap2!

Cuma undang2 shj yg kekang dr jd balas dendam. Najib sengaja main api perkauman ini dgn biarkan Cina Melampau2.!!! NameeWee dpt karpet merah lg.. jasa Melayu2 kt kg man adpt karpet merah.. babi pula yg diberi karpet merah??

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Maka, memang makin kurang AJAQ, dan sentiasa TAMAK-BONGKAK, tak sedar diri bangsa PENDATANG! Kalau kat Eropah (tapi di Amerika/Australia/Canada/N. Zealand - Bumiputera di sana adalah Native American, Aboriginal Australians dsbgnya,yg. diJAJAH Orang Putih), tak pula berani ramai pendatang Cina/India buka mulut, nak mcm-mcm keistimewaan sampai nak PIJAK kepala Bumiputera Barat, terutamanya yg. orang Putih! Mana ada perayaan rasmi hari raya Cina mahupun Deepavali, apalagi bahasa mereka - apahal tak pula MELALAK si "pencinta hak asasi kesamaan" Cina dan India, termasuk yg. kat TANAH MELAYU ini, terutamanya loyar-loyar SAMPAH dari DAPBANGKAI/PKR?!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

IKLAN : Minumlah air mineral SPRITZER-CACTUS-CAP KELUARGA keluaran Sin Chuan sdn bhd. Air bangkai CinaBabi Mampos yg dipek dan dibotolkan untuk kegunaan Melayu bodoh minum.

Air Bangkai Cina Mampos 100% boleh dilihat dr Kamunting Taiping Perak, di bawah tempat sedut atas bukit Jirat Cinababi Mampos berlambak2.. apakah masih gamak Melayu Islam nk minum?

Anonymous said...

Aku rase , kita x perlu nak tekankan sangat kot soal tatabahasa tu. ini blog bacaan umum aje pun. bukan diskusi prof dan dr universiti . Asal kite menaip dgn bahasa yg mudah , kita fhm , org fhm , takde isu rasenya kat situ . tak salah nk formal , tapi kalau terlalu formal pun , merimaskan keadaan .

pasal sekolah cina dan keburukannya , malas la aku nk ulas. abg sudin , makcik belacan pun dah ckp panjang lebar rasenya . cuma 1 la aku nk cakap , zaman skrg ni , org nk tengok tindakan . setakat anjur dialog , ceramah , atau seminar , tanpa ade tindakan susulan , takkan berjaya sesuatu benda yg kita nk kerjakan tu . cakap mau serupa bikin . zmn ckp tak serupa bikin ni , dah lama org tinggalkan. hehe..

Anonymous said...

10:36,
ada macai PR cakap depa no hal punya... alangkan babi pun ada pemimpin depa mendakwa sanggup makan inikan pula air bukit! hik hik

Anonymous said...

terjangkit kot dr menteri Amaran Malaysia.. so forum dan perbincangan ni sekadar nk sedapkan hati kita.

dlm blog tk payah lah nk tatabahasa. org putih pun broken je bila maki hamun dlm youtube.. rilek la..
yg pnting mana dia tindakan utk tutup sekolah CinaBeng!!!

Anonymous said...

CKMM tu , ape dia ckp , kita gelak2kan jelah . dia tu merapu mcm org khayal syabu je kadang2. ckp selalu lari fakta . banyak auta .

Saya Anak Malaysia said...

Anon 10:20 Ada, saudara. Sila layari laman maya DBP iaitu "Pusat Rujukan Persuratan Melayu". Taip PRPM di ruang enjin carian Google/Firefox/MSN dan sebagainya. Di situ tersedia kamus maya, kamus istilah, tesaurus dan lain-lain. Selamat mencuba.

Anonymous said...

Hapuskan pusat penternakan ultrakiasu, chauvanist dan racist.

Melayu Perak said...

selalunya orang yang tak puas hati apa yang kerajaan buat untuk rakyat Malaysia amnya dan orang melayu khasnya ada penyakit jiwa dan hati yang perlu diubati dengan ayat-ayat al-quran dan hadis....

berterima kasihlah sedikit kepada kerajaan apa yang telah diberikan untuk kamu....

memang kerajaan tidak dapat memuaskan hati semua....sekurang-kurangnya orang kampung sekarang tidak menderita lagi...dan cukup bahagia.....

apa yang kerajaan buat.... salah di mata
mereka....hadis dan al-quran sudah perintah taat kepada pemimpin islam jangan disanggah dan dicerca.....

salam sekian untuk renungan....

Anonymous said...

SAM 10:51,

untuk memperbanyakkan bilangan pengguna bahasa Melayu, kamus Melayu maya harus tidak tersorok ibarat produk belacan Melayu tersorok di kedai Cinabeng.

kamus Melayu maya harus diperbanyakkan, dimudahkan aksesnya, dipermodenkan dan ditambah perbendaharaan katanya secara berterusan.

sebagai perbandingan, kalau ada taip satu perkataan Inggeris, anda akan dapati respons yang banyak dari kamus Inggeris maya yang berbagai.

dalam kata lain seseorang yang tidak fasih bahasa Inggeris akan lebih mudah menggunakan bahasa berkenaan dengan adanya pihak yang berusaha memperbanyakkan kamus Inggeris, berbanding mereka yang tidak fasih berbahasa Melayu tetapi ingin menggunakan bahasa berkenaan di laman maya.

Anonymous said...

kalau selama ini bahasa dilihat sebagai jiwa bangsa, lar nih ia perlu ditambah:"Bahasa adalah Perniagaan". slogan baru ini dapat mendorong lebih banyak pihak di menara gading (bukan setakat DBP saja) untuk menerbitkan kamus maya sebagaimana Oxford, Cambridge dll.

Saya Anak Malaysia said...

Anon 11:28 Tepat sekali. Lama maya milik DBP itu, meskipun tersorok oleh kerana demikian banyak laman seumpamanya dalam bahasa Inggeris, tetapi pada penelitian saya ia cukup lengkap untuk dijadikan rujukan dan panduan.

Pada pendapat saya DBP perlu mencari sebuah nama yang lebih "mudah","biasa" dan "mesra" pada pengguna untuk menggantikkan nama yang ada sekarang yang kelihatan lebih spesifik dan formal.

Anonymous said...

Tolongla jgn bersikap spt penyokong pembangkang...pemimpin langsong xbole di kritik...Najib makin mmprlihatkan kelemahannya....slps pru halatuju Najib makin melencong dari landasan ...apa yg dia buat bertentangan dgn apa yg rakyat yg menyokong dia mahu..

apa yg dia cuba buat ialah memenuhi sgl tuntutan puak yg berseteru dgn dia dgn harapan agar mrk menyokong beliau atau mungkin krn nak mengejar kepopularitian...

Tapi bila sgl teguran n permintaan rakyat khususnya org Melayu di abaikan, maka terbitla kumpulan yg mula mendesak Najib utk lepaskan jawatan..itu xbermakna kami penyokong pakatan...jiwa n hati kami masih mmprcayai UMNO...

Kpd Melayu Perak...xsemua apa yg pemimpin buat itu betul..n kalo mrk salah sbg penyokong kite harus perbetulkn n kalo masih juga berdegil...kite minta mrk turun tahta...gantikan dgn org yg lebih layak...semuanya demi agama, bangsa n negara yg tercinta...

Fikir Tajam said...

Produk kebanggaan SJKC:

1. Ah Long = lintah darat kejam + sadis (jgn lupa bagaimana mereka merantai kaki dan tangan peminjam yg tak mampu bayar fa edah tak menasabah dulu.

2. Cinabeng = pengedar iklan haram Ah Long di serata tempat. Membaling kad perniagaan dan fliers di hadapan rumah di taman perumahan. (Siapa nak kutip sampah tu?)

3. Lancaucibai = penampal iklan ubat kuat merata tempat di jalanan, tembok penghadang jalan, pokok, papan tanda, dll. Apa punya sengkek teknik pengiklanan KUNO ini?

4. Caucibai = pendera sadis pembantu rumah asing

5. LeeKongKek = penjual VCD lucah dan VCD haram (tak de maruah punya olang!)

6. Wee Ka Siong = Taukeh judi 4 Ekor dan judi haram (Gautama Buddha tak ajar pun berjudi)

7. Lim Kit SIAL = Taukeh pelacuran di merata bandar (Buddha, Jesus (penganut Evangelista Bintang 3 DAPigs) tak ajar pun jual CIBAI)

8. Lim GuAn Jeng = penipu undi CEC DAPigs. Woi Joseph! Jesus tak ajar lu tipu olang bodoh!

9. Alvivi = pelacur jalanan sampah ludah Bah Kut Teh yg telah MELANCAUCIBAIKAN emak bapak mereka sendiri.

10. Wee Meng Chee = BABI SUNDAL Cinabeng Komunis yg buat filem taraf LONGKANG BABI Paya Mengkuang. LANCAU Namewee!

Anonymous said...

Kita terlalu berpolitiking sejak era paklah..laknat tu , bangsa lain ambil kesempatan d atas kekalutan kita sendiri, Program Ahjibgor buat hanya berbentuk Rektorik, kesan zero total zero, Ahjibgor da tak layak ladi Pm itu aja. Dia masih mengagongkan bangsa lain, Kenapa sebab dia dari kelas org kaya, semua menghidupkan dia adalah bngsa ini, Dia da tak perlu di tegur, sepak aja keluat. Dia mengatakan dia dgr isi hati rakyat..rakyat mana satu? Kalau nuar dlm umno sokong nuar lagi bgus..da tau dia siapa, ahjibgor masih bersendung dgn niat semua org melayu nampak, Ahjibgor tak akan d cabar PRU sebagai presiden umno nanti, tpi PRU14 pasti dia jadi Ketua Pembsngkang

Melayu Perak said...

anon 11.59 am...

aku kurang arif apa kah yang mengatakan najib sudah keluar landasan.....

kalau ada tunjukkan bukti sebolehnya dari utusan.....

kalau dikatakan najib menderma kepada sekolah cina...perkara ini sudah lama ada zaman tunku dan tun razak....

kalau dikatakan najib palu gendang cina...perkara ini sudah lama ada zaman tunku dan tun razak....

kalau dikatakan membuat sambutan tahun baru cina....perkara ini sudah ada zaman tun mahathir....

apa yang najib buat adalah bersesuaian dengan cara pemimpin dan sudah lama ada zaman tunku dan tun razak....

apa yang ko sakit hati sangat dengan najib sehingga mencerca beliau menjilat punggung cinabeng....

berikan bukti jangan hanya menulis untuk menyucuk pengkomen lain untuk membenci najib....

Anonymous said...

Jgn layan Melayu Perak Ngok tu.. dia tu pengampu yg merosakkan parti dan pemimpin.

Isu pertama bukan soal Najib bg barang atau beri apa.. tp PRINSIP Najib sbg PM Melayu yg diselamatkan oleh Melayu semasa PRU13..

Ko tahu tak..jika tak krn undi Melayu.. Najib x dpt berak lg dlm RUmah Rasmi Perdana Menteri skg tau!! ko jgn jd pengampu je Malyu Perak!

Klu Najib beri kita sorng seketul EMAS 99.99 pun tp masa yg sama dia lembik, gagalkan gagasan Kebangsaan Melayu, biarkan Cina berkuasa dlm pendidikan dan ekonomi.. apakah ko redho wahai Melayu Perak Ngok??

bkn main ko nk nasehat org..awal2 lagi ko mencarut mcm org hilang akal.. nk pura2 baik konon.. org cm ko ni MUNAFIK besar yg merosakkan melayu! sma mcm dlm PAS melacorkan Agama.

Melayu Perak said...

dimana najib dikatakan lembik....gagalkan gagasan kebangsaan melayu....

cina sudah menguasai ekonomi Malaysia sejak 1959 lagi...bukan salah najib....

Anonymous said...

Boikot kedai cina kita teruskan , teruskan , teruskan !

Anonymous said...

Melayu Perak,

Cuba tengok baik2 senarai nama pemimpin umno berikut. Lepastu cuba kaji, apa yang mereka telah lakukan sehingga sesetengah melayu membenci mereka. Cuba fikir secara rasional dan bukannya emosional.

1. Najib Razak @ Ah Jib Gor
2. Hishammudin Husin
3. Nazri Aziz
4. Khairy Jamaludin
5. Nazri Aziz

Rakyat menilai KPI Najib dalam tempoh 5 tahun pemerintahan BN dan bukannya setakat beberapa menjelang PAU. Ucapan yang berapi-api semasa PAU hanyalah sekadar lakonan semata-mata. Mana agenda khas untuk melayu? Mana pelan strategik untuk meningkatkan taraf ekonomi melayu?

Melayu Perak said...

bagikan bukti untuk pemimpin itu ada kes kecuali nazri aziz...

Melayu Perak said...

kpi najib dalam 5 tahun lepas ialah Malaysia menjadi tempat ke 10 ekonomi terbaik dunia...

apa yang ko nak lagi....

perancangan tidak akan berjaya dalam masa 1-2 tahun....

Anonymous said...

Sori... pembetulan

* 5. Saifudin Abdullah

Anda Tahu X !!! said...

sudah la wahai saudara melayu seislam semua.. xpayah nk gaduh sesama sendiri.. MELAYU PERAK, jgn terlalu TAAT SETIA, dan yg mencerca, jgn terlalu Mengutuk@Mengata teruk2..
PM tu MELAYU dan ISLAM.. xperlu la memaki hamun.. tolong bersabar.. BERSATU untuk menaikkan MELAYU di TANAH MELAYU ni..

AKU AHLI UMNO.. aku sokong sebab xmau melayu dan islam merempat di tanah sendiri.. tengok apa yg terjadi di PENANG.. p mana org melayu.. sikit2 org melayu kluaq dari PENANG.. dan aku rasa PENANG akn diperintah DAP selamanya.. akn jd SINGAPURA..

Anonymous said...

Ko ingat bila ekonomi terbaik kira dah bagusla tu? Kita sekarang ni bukan bercakap pasal teori ekonomi. Bla.. bla...bla...

Kita sekarang ni bercakap soal ekonomi rakyat bawahan, melayu marhean, orang-orang kampung, yang kebanyakannya adalah pengundi tegar umno di peringkat akar umbi. Siapa yang nak membela nasib mereka? Berbaloi ke dengan undi yang diberi?

Tak usah cakap pasal BRIM lah. Ada banyak lagi yang orang melayu perlukan.

Melayu Perak said...

ko tak baca ke apa yang kerajaan dah buat....

itulah asyik hari hari mentelaah harakah....tak tau apa...

tahukah kau pusat penjualan ikan setempat direct sales to buyer telah dibuka di melaka...

itu untuk siapa bukankah rakyat kampung atau marhaen...

pemberian subsidi petrol dan enjin sangkut untuk nelayan...bukankah itu rakyat marhaen....

pemberian baja,racun,anak benih untuk petani rakyat marhaen...???

pemberian kredit oleh Agrobank selain pinjaman tekun,amanah ikhtiar bukankah untuk orang kampung...???

banyak lagi pertolongan yang kerajaan berikan yakni najib...

ko aje yang buat buta,pekak bisu....

Anonymous said...

12:49,

KJ tu baru 100 hari masuk kabinet, takkan itu pun nak disenaraikan bersama dengan mereka yang telah terperap lama. itu pukul borong namanya.

Melayu Perak said...

yeah bro...i follow u...

Anonymous said...

Anon 10.12. Saya bukan penyamar. Saya orang Melayu nak membetulkan cara orang Melayu berhujah. Sebelum kita berjalan mesti tahu merangkak terlebih dulu. Kalau merangkak pun tak tahu macam mana nak berjalan hatta berlari?.

Nawaitu saya untuk membetulkan supaya warga-warga yang menulis/berhujah di wadah yang ada ini buat cara yang betul. Ini bukan SMS (Short Messaging System).

Untuk menarik pembacaan, salah satu daripada aspeknya ialah penulisan. Kalau bahasanya/tulisannya hancussss... (saya tak mahu teruskan menulis apa yang ada di dalam pemikiran saya. Nanti saudara melenting tak tentu pasal lagi).

Alangkan bersolat pun ada yang dikatakan TERTIB. Melainkanlah kalau anda memang orang yang tidak tertib. Sekali lagi saya yakinkan kepada saudara bahawa saya bukan penyamar. Saya orang Melayu dan saya tidak mahu Melayu diketawakan cinabeng. Period.

Anonymous said...

Anon 10.23. Patutlah Melayu kena main. Kepala otak anda memang jenis yang sah kena main. Anda hamburkan panggilan KERBAU dsbnya... Apa ni? Memang susah nak tarbiyahkan Melayu yang tegar macam ni. Dah lah Bodoh. Tu sombong pulak. MasyaAllah.

Anonymous said...

Bangsat tu mmg aku tak akan lupakan..pengkhianat!!!

Anonymous said...

Ye, btol....

Tapi kj naik dengan cepat sekali. Dari nobody kepada somebody dalam tempoh yang singkat. Kj sepatutnya bermula dari bawah. Bukannya naik secara mendadak.

Cuba ambik iktibar apa yang terjadi kepada Anwar Ibrahim. Tun M kutip dia, bawak masuk ke dalam umno. Tapi rupa2 nya beliau ada agenda tersendiri. Beliau naik secara mendadak sehingga ke taraf TPM dalam tempoh yang singkat.

Bukan aku nak kata kj tu sama macam anwar. Tapi ada banyak lagi yang tak kena pasal kj ni. Cuma, apa yg aku rasa, jiwa kj bukan 100% melayu sejati.

Anonymous said...

Anon 10.39. Memang Melayu macam anda ni jenis CINCAI. Jangan ikut cara cina. Tak bolehkah kita tulis betul-betul. Cakap betul-betul dan sejelas-jelasnya. Susah sangat ke?

Kalau dah jenis tegar dan berkarat ni memang susah nak ajar. Patutlah cina mengambil kesempatan. Ada lagi Melayu yang hampas di zaman ini.

Please, change yourself to be an excellent person. To start with, present yourself properly. Jangan menulis macam berak tak cebok. I rset my case.

Anonymous said...

Yg lain aku setuju 100% tp cadangan Tun M tu sebenarnya utk mengangkat mertabat anak2 generasi kita akn datang..orang melayu akan rugi sedikit tp untung/manfaatnya byk..

Anonymous said...

Anon 10.41. Sebab terlampau relax lah kita kena tipu. We were deceived all round. Kesian Melayu. Kerana tak sadar diri. Simple thing like presenting yourself properly pun tak boleh buat. Macam mana nak naik ke bulan?

Anonymous said...

Woi. maki2 ni mmg dh sebati ke dlm isi perut ko..x abis2 nk memaki, orang lain marah jgak tp xlh tunjuk yg dia "kurang kasih sayang dr mak bapak" dgn meroyan tak tentu pasal...

Anonymous said...

Kesian budak tu..sesekali bwk dia jalan2 pusing taman bro! Kesian dia..kesian..

Anonymous said...

teguran anda itu ada baiknya tetapi kita tak boleh salahkan pengguna bahasa semata-mata apabila mereka menggunakan istilah sendiri ataupun meringkaskan bahasanya kerana istilah atau kependekan perkataan/frasa tidak kedapatan walhal keperluan untuk berbuat demikian (istilah/akronim baru) meningkat mendadak dengan adanya medium sosial maya.

bukankah sudah tiba masanya untuk bahasa bukan saja jadi ikutan pengguna tetapi dalam masa sama bahasa juga perlu responsif dan adaptif terhadap kreativiti pengguna? contohnya istilah popular seperti al-juburi, samdol ularmaq, dsbnya perlulah dimasukkan ke dalam kamus maya sebagaimana Urban Dictionary memenuhi keperluan bahasa lucah, sindiran, pasar, rasis dan ringkas buat pengguna bahasa Inggeris.

kalau pengguna bahasa inggeris tidak dihalang untuk menggunakan istilah "OMG", maka tidak ada sebab untuk lain-lain bahasa untuk berkembang dengan bahasa SMS.

FIKIR-FIKIRKAN


Anonymous said...

1:44,

KOMENTAR 2:28 itu saya tujukan pada ada

Anonymous said...

hemmm....kat sini pun dah nampak melayu tak bersatu

Anonymous said...

Melayu kt sini bersatu kecuali MELAYU PERAK NGOK pengampu! Dia BRANDkan kita semua yg tegor Najib Gor sbg pembaca HARAKAH??

Weii Melayu Ngok, baik kau buang shj perkataan Melayu dr ko punya NICK NAME. Memalukan dan membusukkan nama Melayu shj.

Pemikiran ko sama shj mcm Anwar.

Aku ingt mula2 aku sorng saja yg FOLLOW posting ko. Tp ko jgn tertipu Melayu Ngok, skrg ada lbih dr 2 org yg post menjawab kebodohan ko menjilat Najib!!

Aku hanya org yg mula2 ko MAKI awal tadi.. aku gi rehat then aku tgk dh berlambak posting menjawab ko. Insya Allah aku yakin kami ckp hal yg ikhlas.

MaLAYU PERAK NGOK.. dgr sini..

Ko jgn bodohkan diri dgn ayat ekonomi!! Apakh ko mahu org melayu hanya syok sndiri bila Cina terus asak ekonomi, politik semata2 mahu lihat ekonomi naik?

Lebih baik ko pergi Israel.. sana lagi bagus Yahudi Israel lg pandai biki ekonomi naik.

Apa prisinp ko MaLAYU Perak?? hidup ko nk jadi pengampu dan makan wang dari kerj mengampu???

Sorry aku tk sebodoh ko. aku tetap akan tentang Najib selagi mana dia tk uabh atau diturunkan. Di berhutang dgn aku yg undi dia semasa PRU13!!

Mana dtg NameeWee dn Alvin syaitan itu?? zaman siapa? Zaman Pak Lah atau Zaman Tun atau Zaman AhGor s??

Anonymous said...

MaLAYU Perak KAKI AMPU.. org macam ko ni si Kitol amat suka. Krn ko tukang mencanang kerja si Kitol merosakkan Bangsa dan Agama.

Ko BUTA kah dgn sikap Najib? Ko tgk betapa BODOH nya NAJIB buatk iklan pukul gendang Cina.. tk malukan seorng pemimpin Melayu Islam jd pencacai Cina dlm iklan Hari Kebesarn Kafir??

Kalau CinaBeng tu sokong BN 97% aku xnk kata apalah..wpun cara xelok tp CinaBeng support..oklah FINE!!

INI CinaBENG LUDAH kepala Najib (ibarat)!! CinaBeng Maki dan Caci najib..bukan sekor tp melalui suara 97% pengundi. Bape ekor? juta ekor ko tahu tak MaLAYU PERAK KAKI AMPU oii!!


So lepas PRU13 apa Najib buat utk pulihkan keyakinan Melayu?

Apakah bodoh sgt Melayu mahu redha je Najib teru smendokong CINA?? Sudah Najib rosakkan keamanan negara dgn penghapusan Akta2 Pencegahan yg sgt berat... lepas tu Najib mahu ckp soal Perpaduan? Keamanan? Polis yg terpaksa atnggung AZAB utk banteras jenayah tanpa AKTA PENCEGAHAN yg KUAT!! ko tahu tak MaLAYU PERAK KAKI AMPU ??!!!

Itupun Nasib baiklah desakan suara akar umbi tk mahu KerisMudin jd Menteri Amaran.. Zahid naik..ada sinar harapan.. tp Najib still bersuara sumbang soal keamana dalam negara.

Melayu Perak said...

anon 3.05 pm....

cinabeng tak undi najib salah najib ke...????...najib dah buat semampu boleh untuk cina menguindi bn....orang melayu macam kita yang patut menghukum cina nih....Jangan beli kedai cina.....

alvin dan namawee yang lepas dari mahkamah tuh salah najib ke...????
mengapa ko tak tanya zahid hamidi...????

aku tak nampak lagi najib menjilat cinabeng....cuba bagi bukti dari artikel mana...????

aku perlukan fakta jangan hearsay aje...atau pakai borong aje cakap ko tuh....

Melayu Perak said...

anon 3.05 pm....

dengan hasutan yang berapi-api dalam blog nih ko hasut supaya orang membenci najib....

najib tetap akan menjadi pm masa pru14 nih....

yang malangnya pru14 nih orang yang ko hasut akan beralih undi kepada pr pembangkang....

apa untungnya bn akan terlingkup dannasib orang melayu akan menjadi lebih teruk.....

Anonymous said...

tahniah GAP! ini adalah langkah melayu baru..langkah ini walaupun terlambat tapi boleh dilakukan bilamana kita masih berkuasa! ini adalah utk kebaikan generasi anak malaysia akan datang!!!

aku baca semua komen2 di ruangan ini.catatan di sini terbit dari pandangan sendiri. ada yg menyokong dan ada yg menentang pemimpin..bukannya menentang artikel ini.

itu biasalah..dalam keluarga kitapun tak semua bersetuju dgn pandangan dan tindakan ibubapa kita..inikan pula pemimpin kita yg kena memimpin jutaan pengikut!

balik kepada tujuan asal kita !!! itu yg terpenting ! semua punyai matlamat yg sama ! perbezaan pendapat adalah baik bila mendapat kata putus..tak baik jika berterusan begini..

melayu kena kuat dalam politik dan kuat dalam ekonomi serta meningkatkan syiar islam di malaysia! itu matlamat kita! itu perjuangan kita!

apa yg diluahkan oleh kita semua disebabkan ketakutan yg melampau akan adanya kehancuran bangsa melayu yg sedang menanti!

itu tak dinafikan, sindrom2 kearah itu sedang terjadi..dan kesilapan kecil pasti mengundang padah yg besar! kesilapan disebut kecil bila kuasa politik adalah kuat tetapi kesilapan besar semasa kuasa politik kita semakin lemah!!


aku berpendapat, sebagai rakyat bawahan tiada apa sangat yg dapat dihulurkan bantuan utk kerja2 politik! hanya satu undi! gerakan aku berkempen mungkin menzahirkan 5 undi!! kekuatan politik melayu mungkin akan tepu bila berlaku kenaikan 10% sokongan bangsanya dari PR!!

aku berpendapat, sekarang masanya kita bangkitkan kesedaran betapa kuasa ekonomi adalah merupakan agenda yg terpenting! peluang utk merebut kekuasaan ekonomi adalah 80% lagi! peluang luas terhidang di depan kita!!!

tugas kita hanya mudah! sokong peniaga2 kita 100% dan sedarkan bangsa kita 100% bangun menyokong jihad ekonomi ini!!

tiada belas ihsan! tiada simpati!

5 tahun pertama adalah masa yg agak susah...tetapi selepas ini, ia seperti tiada apa yg susah.. semuanya telah menjadi rutin hidup kita semua!!

jihad ini membuka ruang yg luas utk memartabatkan kembali bangsa melayu di atas tanahair sendiri yg terancam dari segi agama, politik mahupun ekonomi!

jihad ini sedang berjalan dgn lancar dan berkesan dari pelbagai arah! sokongan dari kita hendaklah digandakan! momentum jihad ini hendaklah di kuasa dua kan!!!

ubah! inikalilah!!!

Anonymous said...

SJKC = Sangkut Jem Kerana Cinabeng...

Anonymous said...

Wei 1.44 & 1. 51pm, lU 2 ekoq memang KERBAU bodoh! Lu ini PENYAMAQ red Bean kurap aahhh, nak tutup mulut Islam/Melayu kat sini, MENYAMAQ jadi Islam/Melayu?! lu berlagak kononnya bijak-pandai, nak suruh Melayu kat sini cakap mcm orang universiti! Kenapa, lu tak mahu kami Melayu MAKI sama puak CINA DAPBANGKAI aahh?! PALA HOTAK lu punya TEMBERANG!

Anonymous said...

Pembelajaran mat n sains dlm english patut diteruskan. Kebanyakan buku2 ilmu adalah dlm english kalo di msia. Terjemahan buku2 ilmu ke bahasa malaysia amat kurang kalo nak compare dgn thai or indo. Cuba try pergi kedai2 buku di thai n indo,, bole npk byk buku2 diterjemah kan compaare dgn kita di sini

Anonymous said...

Mineral water yg petronas jual pun dari Chuan Sin juga cuma tukar pakaging saja, sekali lagi melayu telah dipergunakan!

Anonymous said...

Tak tau kat mana perlembagaan yg kata depa boleh bukak sekolah depa. Kalau kata memelihara hak depa, ya.

Dari mula-mula dulu, ayat "memelihara" ditranslate dan dikembangkan jadi "boleh bukak sekolah vernakular".

Kalau dari dulu takde bukak, takdela kita masalah sekolah vernakular ni.

Takkan ada pemimpim UMNO yg berani nak tutup sekolah vernakular ni. Aku brani kerat jari la. Walaupun mereka ni dapat sokongan padu orang melayu 60%, sokongan apek yg 25% juga yg jadi idaman kalbu.

Bagi aku takyah kisah la pasal sekolah vernakular ni, pemimpin UMNO takleh buat apa punya.

Yg kita patut tekan ialah kecemerlangan sekolah nasional kebangsaan kita. Sekolah yg boleh keluarkan produk@ anak-anak kita yg multi skills, multi languages, segala multi malta la.. Aku nak anak aku terror serba-serbi. Bukan terrer menghafal aje macam sekarang.

Batch kita ni pun, cina kutuk depan-depan dengan bahasa depa, kita sengih aje. Kita nak kutuk dia depan-depan takleh, pasal dia boleh cakap bahasa kita walaupun pelat. Jadi anak-anak kita kena boleh cakap bahasa depa. Tak perlu la mahir. Pelat-pelat pun cukup macam depa punya pelat cakap bahasa kita.

Siak Kechik said...

anon 7:11 PM

Cukup2lah dgn PPSMI yg telah dimansuhkan itu. Fikirlah dgn terbuka, anak melayu ke atau anak orang putih yg nak belajar sains & matematik di M'sia ni?. Kerana PPSMI, minat anak melayu dlm bidang sains turun mendadak.
PPSMI, satu dasar pelajaran yg paling bodoh pernah diperkenalkan & kerananya juga bahasa melayu semakin dipinggirkan hari ini.

Anonymous said...

Isu pokok bukan pemansuhan PPSMI. Tetapi sikap flip-flop pihak yang berkuasa. Why in the first place the concept was adopted? Sekarang kita jilat balik air ludah kita... Malu... Politically it is not right. It is far reaching in as far as the authority is conc erned. Today, it is PPSMI. Tomorrow? the whole country diorang telan....

Siak Kechik said...

Kenapa flip-flop pula yg menjadi isu. Tidak salah kembali kpd dasar lama jika dasar baru itu silap, merugikan dan gagal. 'Sesat dihujung jalan, balik kepangkal jalan'. Orang yg bertanggungjawab menggubal dasar itu sepatutnya segera meminta maaf kpd lebih 5 juta pelajar mangsa PPSMI yg merugikan mereka & negara itu. Paling malang kesemua mereka adalah pelajar melayu dari SK kerana SRJK telah engkar dan tidak melaksanakan PPSMI.

http://dinturtle.blogspot.com/2011/11/pro-ppsmi-dan-anti-ppsmi-tolong-jawap.html#comment-form

Anonymous said...

BERANIKAH BN BUAT SEKOLAH WAWASAN? ZAMAN TUN M PUN TAK MAMPU BUAT...