Wednesday, August 21, 2013

BUKTI CINABENG TAK SUKA MELAYU BERKUASA !


KUALA LUMPUR – Hasil kajian yang dilakukan Jawatankuasa Suara Musyawarah mendedahkan berlaku penindasan atau diskriminasi yang serius mencakupi semua aspek kehidupan terhadap orang Melayu Islam di Singapura walaupun mereka juga adalah warganegara bertanggungjawab.
Kajian itu yang dipetik daripada Suara Musyawarah Perbincangan dengan Masyarakat – Laporan Jawatankuasa Julai 2013 memberitahu, walaupun masyarakat Melayu Islam Singapura memiliki semangat nasionalisme serta kekitaan yang tinggi, namun pandangan stereotaip dan persepsi negatif terhadap mereka masih lagi wujud dan dilihat sebagai satu bentuk diskriminasi.
Menurut kajian yang dilaksanakan sepanjang November 2012 sehingga Mei lalu itu, beberapa pengalaman peribadi memberi andaian, diskriminasi juga diamalkan dari segi pekerjaan.
“Ada majikan yang mengatakan dengan jelas bahawa pilihan mereka adalah pekerja bukan Melayu dan wanita Islam pula diketepikan atau diberitahu secara terus-terang bahawa mereka tidak dibenarkan memakai tudung.
“Yang menarik, jururawat di hospital pemerintah tidak dibenarkan memakai tudung, sedangkan kebanyakan hospital swasta membenarkan para jururawat Islam bertudung,” kata laporan itu yang dipetik daripada http://suaramusyawarah.com.
Laporan jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Sallim Abdul Kadir itu menjelaskan, walaupun tiada paras kemiskinan formal di Singapura, namun satu kajian bertajuk ‘Kelima Terbawah di Singapura’ menunjukkan bahawa sebuah keluarga seramai empat orang memerlukan sekitar $1,700 (RM5,587) sebulan untuk menampung perbelanjaan asas rumahtangga dan $2,500 hingga $3,000 (RM8,217 hingga RM9,860) pula diperlukan untuk memenuhi paras pendapatan ‘penyertaan sosial’.
Malangnya, hasil kajian yang mengadakan pertemuan dengan lebih 500 individu serta wakil dari pelbagai kumpulan dan pertubuhan masyarakat Melayu Islam itu mendapati, satu pertiga keluarga Melayu Islam menerima pendapatan bawah $3,000 yang biasanya terdiri daripada keluarga lebih besar dan tertekan akibat kos sara hidup yang kian meningkat.
“Seorang daripada tiga responden percaya, kumpulan orang Melayu itu tidak menerima bantuan luar secukupnya untuk menampung hidup di Singapura, terutama perumahan dan sokongan kewangan,” katanya.
Namun, jawatankuasa itu juga mendapati bahawa keluarga-keluarga yang ditemui tidak bersikap meminta-minta tetapi ingin bantuan untuk memiliki kemahiran dan peluang agar mereka dapat berdikari seterusnya meningkatkan diri.
“Jika mereka keluar mendapatkan bantuan sekali pun, mereka kadang-kala mendapati proses mendapatkan bantuan itu sungguh mencabar.
“Ini juga menyebabkan mereka keberatan untuk mendapatkan bantuan kerana dipandang rendah apabila berbuat demikian,” jelas laporan itu.
Jawatankuasa yang dibentuk pada 5 Oktober tahun lalu itu melaporkan, masyarakat Melayu di negara itu turut diketepikan daripada bahagian tertentu Angkatan Bersenjata Singapura (SAF).
Walaupun jawatankuasa akur bahawa lebih ramai orang Melayu Islam berkhidmat di unit-unit yang lebih luas lagi, mereka berharap agar dasar berkaitan dengan keselamatan dan SAF dapat terus disemak dan dipandang sama rata seperti masyarakat lain.
Selain itu, jawatankuasa tersebut turut mendedahkan pemilikan rumah keluarga Melayu telah merosot daripada 93.4 peratus kepada 89.6 peratus antara tahun 2000 dan 2010.
“Kebanyakan keluarga Melayu tinggal di estet iaitu 40 peratus di flat empat bilik dan 30 peratus di flat lima bilik atau flat lebih besar.
“Satu kajian bertajuk “Kelas Bawahan Melayu: Penerokaan Isu Unik di Singapura” menunjukkan seorang daripada 10 orang Melayu mendiami rumah sewa,” katanya – Utusan

20 comments:

Anonymous said...

kat Malaysia pun tak kurang hebat....pernah terjadi disebuah hospital kerajaan di negeri kelahiran PM M'sia , tidak membenarkan para jururawat mereka bertudung..tp kes nie senyap bgitu saje......

pon begitu, dari segi keupayaan pegangan ekonomi di M'sia, kerajaan yg ada sekarang tidak ada beza dgn singapore....malah lebih mengutamakan bangsa Cina berbanding bangsa sendiri(diucap sebagai Melayu)....tp hanya lembut dan baik terhadap bangsa sendiri(disebut melayu) bila time dekat2 pilihanraya saja.......

dulu , kini dan selamanya....

Anonymous said...

setuju dgn GAP! melayu mudah lupa!

Anonymous said...

23 tahun melayu umno membenci melayu pas perintah kelantan,sejak tahun 90 lg kelantan d anak tirikan oleh kerajaan. Pusat d. Tubuh agensi pusat utk tadbir kelantan sedangkan kerajaan negeri kelantan d pilih oleh rakyat..dok kalut cina benci melayu umno ni d kelantan melayu umno. Benci melayu kelantan mcmana?

Melayu Perak said...

oooiii snon 22.05 pm....bsngdst lu....

umno kelantan tak pernah benci pas ....

buktinya wang ehsan berjuta-juta ringgit disalurkan ke pas kelantan....

apa yang nik ajiz buat dengan duit tuh....

ko tanya lah sendiri dengan nik ajih....

Melayu Perak said...

aksb sudah terima 600 juta....

tapi air kelantan macam tuh jugak...air lumpur untuk rakyat kelantan......

Melayu Perak said...

SALAHKAN PAS...PAS...PAS....

SEGALA KEPINCANGAN EKONOMI KELANTAN ADALAH DISEBABKAN OLEH PAS..PAS...PAS....

PRU14 BAGI UMNO PULAK PERINTAH KELANTAN.....

INIKALILAH UBAH......

The Bebalians said...

sprm tlg siasat
http://thebebalians.blogspot.com/2013/08/ceo-putrajaya-holding-sdn-bhd-dikesan.html

Anonymous said...

Aku sarankan orang2 pas supaya berhijrah ke singapork supaya serasi dengan falasafah hidup mereka yang suka jilat bontot cina kapir harbi dapig. Dapig dan papig adalah spesis babi yang serumpun.

Anonymous said...

Jgn marahkan Nik Aziz apa yg telah berlaku kat Kelantan, dia baru masuk hospital krn kencing guna kote tak lawas; krn apa?

Sbb dia terlalu banyak 'kencing'kan rakyat Kelantan pakai mulut (kote lama tak pakai jadi sistem kote sudah tak berfungsi), sehingga penyokong2 PAS seluruh Malaysia termasuk diluar negara jadi buta tuli hati dan perasaan.

Anonymous said...

Benci2 tapi org kelate jgak ramai keje dlm kerajaan, dpt peluang mcm2 sana sini dan mcm2 lagi

Anonymous said...

Memang JAHAT mcm DAJAL dua muka, si rejim Cina PENDATANG PAP PENJAJAH - mereka ini kan PENJILAT kaki kudis nanah si Barat-Israel-DAPBANGKAI/PKR - lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009.

Patutnya, SEWA air ke S`pura dikaji semula dan DIHARAMkan terus ROMPAKAN ini - biaq si rejim Cina PAP ini pi terus minta sedekah berterusan kat TUAN Barat-Israel dia!

Memang si Cina PENJAJAH S'pura PAP ini MEMPERGUNAKAN umat Melayu/Islam S'pura mcm pengurus Sutera Resort itu dan ejen-ejen hartanah, utk memperbodohkan kita kat Tanah Melayu ini. Jadi senanglah syarikat-sy hartanah CINA S'pura untuk terus RAMPAS tanah pusaka kita kat seluruh Tanah Melayu ini! Buta betul si Bumiputera Melayu/Islam yg tak sedaq mereka dah jadi PENGEMIS/PENUMPANG MEREMPAT di S'pura, asalnya tanah PUSAKA warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British-Zionis lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, di Tanah Melayu ini!

Dan rejim PAP juga telah beri kerakyatan kpd jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina, dan Kristian/Yahudi untuk MENGECILKAN terus jumlah dan MENINDAS umat Islam/BUMIPUTERA Melayu Singapura; iaitu polisi DAJAL yang ditiru dari PENAJAnya, Yahudi Zionis Israel, yang ambil jutaan imigran Yahudi dan Kristian Zionis, untuk MENGECILKAN jumlah dan MENINDAS umat Islam Bumiputera Palestin!

Malangnya, akibat PENGKHIANATAN dari golongan TAMAK spt Melayu/Islam liberal DAPigs/PKR, yg. asyik cium kaki Bukan Islam RASIS DAPBANGKAI/PKR (geng kuat si PAP), Bumiputera Melayu/Islam di seluruh Tanah Melayu ini pun makin jadi PENGEMIS/PENUMPANG MEREMPAT. Bakal kita jadi BUMIPUTERA Melayu/Islam di Singapura dan Palestin!

Sila lihat bagimana bumi pusaka kita, termasuk P. Pinang, Selangor dan Johor (juga Kota Kinabalu, Sandakan, Miri, Kucing, Labuan dsbnya) makin TERGADAI kepada si PENJAJAH GELOJOH Cina Singapura!
Lihat di
http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/07/05/KL-Trillion-residential-units-unveiled-The-39storey-apartment-will-be-one-of-two-identical-residenti.aspx, KL Trillion residential units unveiled, By LIZ LEE, published: Friday July 5, 2013:

KUALA LUMPUR: Singapore-based developer Sim Lian Group Ltd has launched the second portion of its maiden project KL Trillion – a block of luxury serviced residences located along Jalan Tun Razak.

The 39-storey apartment will be one of two identical residential towers which have a combined gross development value of RM864mil. There will be 168 units of apartment in each block in eight different configurations.…The company’s subsidiary, Perumahan SLG Central Sdn Bhd, will be overseeing the construction of both towers.

……“We intend to acquire more land in Malaysia. Kuala Lumpur is always a good choice but we’re open to opportunities in Penang and Iskandar Malaysia, which is all the rage with Singaporeans now,” construction subsidiary SLC (M) Sdn Bhd director Lau Cheng Piw said…..

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Perhimpunan UMNO akan datang ni aku harap ada perubahan dibuat SEBELUM MELAYU TERHAPUS. Tolong UTAMAKAN SUARA HATI MELAYU dahulu dan ketepikan pangkat, kuasa dan harta.

Aku tak mahu Melayu terpaksa tanggung IMPLIKASI yg terhasil oleh mereka yang di atas tu. Yang kaya makin kaya tapi kita yang di bawah nilah yg PALING TERPUKUL dgn keadaan dan menanggung akibatnya.

Anonymous said...

Yg aku slalu dgr,org pas mmg dterapkn utk benci org umno, mase d cramah2 'agama' pas..trmasuklah pemimpin nye yg mgkafirkn umno..tp,dia buat pulak,lg dasyat lepak dgn dapig

Anonymous said...

Makcik...nak batalkan perjanjian air dengan singapura...hahaha...tak payah bermimpi di siang hari....pulau batu putih yang kita punya pun depa boleh sapu disebabkan dokumentasi tah apa apa...inikan pulak yang terang terang ada hitam putih....mau kena saman ka...itu singapura proksi amarika....apa makcik rasa amarika tu nak nengok saja ka...dari makcik dok suruh buat perkara perkara mustahil...baik makcik pergi makan....kenyang lagi sodap...

Anonymous said...

Sebenarnya puak paslah yang amat membenci umno, kalau tak percaya pegilah dengar setiap ceramah mereka.

Anonymous said...

Hey anon 12:05pm lu TAKUT aahh...?! Sampai mahu GERTAK M'sia dgn. ancaman dr. rejim US kalau buat apa-apa pd. PAP, termasuk batalkan ROMPAKAN PAP ke atas bekalan air kami! Lu ingat umat Islam/Melayu takut sama KAPIAQ LAKNAT Barat-Zionis?! PI MAMPOS lu dan pi jilat lu si PENAKUT DAP-si Lim Kit SiANJING HUTAN LIAR/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Israel itu!!

Anonymous said...

Mmg dah lama puak hampas nyoir ni menanam sikap benci kpd ubn..

Anonymous said...

Sama kes mada pad perintah trg 1999-2004, yg diutamakan ialah cina2 babi, hinggakan w/tapai jd bndar baru cina. Pas mmg gila babi kalau tak pun babi gila.

Anonymous said...

Pas tak habis2 kutuk kerajaan BN menganaktirikan anak2 kelantan dan mengutamakan cinabeng. Tapi cuba muhasabah ckit, yg kontraktor dpt bnyk projek, yg kerja gomen, yg masuk univerisiti adalah dr kelantan. Pembinaan universiti, sekolah berasrama penuh lebh bnyk di kelantan dpd negeri yg diperintah bn. Tp klu kita bangkitkan isu ni depa bukan nk bsyukur tp lbh suka puji diri sendiri dan kutuk kerajaan. Wallahualam.

Anonymous said...

Der...ni bukan masalah berani ke takut...ni lah namanya perjanjian...Nabi pun pernah berjanji dengan puak jahiliah Mekah dan baginda tak pernah sekalipun mengingkarinya....sedangkan jika dilihat isi kandungannya perjanjian itu menyebelahi puak jahiliah Mekah...tapi Rasullullah tetap tenang je...lu ingat yang kat atas tu berani sangat ke dengan Amarika tu...yang dok tunjuk kuat ni yang bawah bawah ni saja...yang marhaen...yang berkuasa yang berpangkat semuanya berkiblatkan barat dan amarika...paham ke...lu tak payah nak melalak tunjuk kuat laa...pernah ada ura ura ke nak kaji balik perjanjian tu dari pihak berkuasa...yang ada hanya desakan dari ngo saja...ada yang atas tangkap pot...semua kat atas tu kalau membeli pon kat amarika dengan eropah tau...lagi ada hati mau lawan...kena berpijak di bumi yang nyata der...takdak pemimpin kita yang mau visanya ke amerika dan eropah disekat...tak ada ok...jadi janganlah mengharap perkara perkara aneh berlaku...hang cakap aku kaki jilat puak pembangkang...itu tuduhan hang aku tak boleh nak kata apa...tapi aku pasti hang takdak bukti untuk itu...lainnya bab air ni...telah terbukti perjanjian tu dah lama sangat dah...pernah ke ada yang buat...bukan seorang...dah enam orang pm oi...hasilnya tetap sama...kesimpulannya...ini Malaysia anak didik amarika dan eropah...selamat hari raya...ampun dan maaf jika terkasar bahasa.