IKLAN BERBAYAR

Wednesday, August 14, 2013

IDRIS JALA BALUN MAS UNTUK SELAMATKAN AIR ASIA ??!


lawak idris jala makin menjadi jadi.
semalam dia keluarkan kenyataan MAS patut dijual kerajaan.

bukan setakat itu..

IDRIS JALA JUGA MENDESAK KERAJAAN UNTUK KELUAR DARI INDUSTRI PENERBANGAN..

keluar dari industri penerbangan ?

maknanya takde lagi industri penerbangan yang aktif dalam malaysia ?

idris jala nak bagi siapa ?
tony celaka tu ke ?

dulu idris jala diangkat sebagai ikon syarikat penerbangan MAS. dia dikabarkan berjaya membawa keuntungan kepada MAS.

ya..untung dengan cara JUAL BANGUNAN MAS DI JALAN SULTAN ISMAIL..KEMUDIAN DECLARE UNTUNG..

wow bijaknya aplikasi android ekonomi idris jala.

setahu aku lah, selepas air asia menghina melayu, KLIA makin penuh sesak. 

booking flight terhadap MAS mencanak naik.

untuk hari raya ini aje, MAS tambah additional seats sebanyak 17 ribu untuk sektor domestik.

apa yang perlu dilaku dan dirombak ke dalam MAS adalah menilai dan membatalkan beberapa perjanjian berat sebelah yang tak menguntungkan MAS.

contohnya... pembekal makanan dan penyaji makanan.
tanya berapa MAS bayar untuk sebijik telor ?

tanya berapa banyak konsultan luar negara yang keluar masuk 24 jam tak habis habis nak setup sistem ?

SPRM patut masuk dan siasat lah..

kos harian dan melata ini antara yang menjadi punca MAS kurang mendapat keuntungan sedangkan flight selalu PENUH !

ini caranya nak jimatkan kos lantas meningkatkan keuntungan.

bukannya dengan cara JUAL MAS. 




49 comments:

Anonymous said...

Hidup ahjib gor

Anonymous said...

hidup nazli aziz gor

Anonymous said...

hidup kj gor

Anonymous said...

hidup kerismudin gor

Anonymous said...

GAP,

Sisi lain 'syiling' untuk isu ini adalah:

Nak pulang paku buah keras terhadap entiti yg ditatang macam anak emas tetapi kini semakin condong pada inti-estab+++.

Yakni apabila anak emas yang ditatang dah jadi semacam kera di hutan (berubah sokongan pada Dapig), tak perlulah disusukan lagi, kan, kan?

Anonymous said...

apa lagi najib mau?

Anonymous said...

Aku cadangkan Idris jala beri cadangan kepada kerajaan dan Najib supaya Putra Jaya dijual untuk mendapatkan pulangan yang banyak serta menguntungkan tentu najib suka sangat 5%

Anonymous said...

Idris Jala ni memang macam pukimak. Masa aku datang raya di Seri Perdana dulu, aku salam dengan dia tapi muka dia sombong nak mampos.

Menteri lain eloknya balas senyuman aku especially Shahrizat, tapi mangkuk jamban sekor ni memang macam haramjadah dah lah tak balas senyuman lepas tu buat muka taik.

Patutlah dilantik menjadi senator sebab kalau bertanding kerusi Parlimen, konfem BN kalah sebab Idris Jala ni tak mesra rakyat.

Nilah masalahnya bila Najib ambil penasihat berimejkan ahli korporat yang langsung tidak mengambil kira kepentingan rakyat marhaein yang majoriti.

Najib memang pon satu pukimak macam penasihat dia juga, imej korporat, bangsawan yang tak pernah melalui rasa susah untuk hidup berjaya. Aku tengok sekarang UMNO pon dah jadi macam parti babi, takdak sapa dah yang berani berjuang demi rakyat Melayu majoriti.

Tapi apa boleh buat, kita orang Melayu dah takdak pilihan lain.

Anonymous said...

idris ROTI JALA...bila terendam air terus kembang x tentu pasal.

Anonymous said...

MELAYU KENA BERUBAH:

Dalam konteks kepekerjaan, ANGGAPLAH PERUSAHAN/PERNIAGAAN MELAYU MACAM MILIK SENDIRI!

Ini kerana, apabila satu pemilikan Melayu tak dapat berdiri dengan sendiri maka hilanglah satu wadah tumpangan untuk Melayu.

komandomelayu said...

Sikit lagi anak haram ni syor jualkan malaysia ni pulak pasal takdak untong!!! Asal tak untung nak jual! Kalau mcm tu jual skali jubor idris jala ni psl mmg tak untong!

Anonymous said...

MAS tak boleh dijual itu adalah imej dan maruah negara. Orang yang tiada semangat patriotik saja yang tergamak jual MAS.

Anonymous said...

Cuba anda semua teliti apa yang di saran oleh Idris Jala dengan rasional dan berhemah. Isunya ialah,
(1) Bolehkah MAS berdaya saing sebagai satu syarikat swasta. Jika untung. swasta itu yang untung, jika rugi , Khazanah ( rakyat Malaysia) tidak rugi.
(2) Idirs nyatakan MAS boleh di jual dengan harga yang menguntungkan Khazanah (rakyat Malaysia). Tidak pernah Idris sebut untuk jual MAS dengan harga sekarang iaitu 30 sen.
(3)Apalah sangat disandarkan dengan semangat patriotik dalam dunia perniagaan. Adakah MAS begitu patriotik dengan memberi diskaun khas untuk rakyat M'sia? Beli tiket MAS di London lebih murah dari harga beli di M'sia.

yeopkgb said...

Idris rotijala ni kapiaq n tony fernandez tu pun kapiaq..satu mazahap pulak tu..apa nk heran..najib pulak duk harap melayu berubah...mangkuk hayun betoi angpa semua ni..

Anonymous said...

Melayu kena berubah:

1. Sebelum raya jangan berkomboi terlalu awal dan selepas raya jangan paling lewat sampai. kerja adalah satu ibadah.

2. Ingat bahawa, kalau bisnes Melayu tinggal nyawa-nyawa ikan, jangan mimpilah kiasubeng' nak beri bantuan CPR.

3. Dan bilamana entiti milik sedara seagama sendiri tak mampu lagi 'memelihara' kita, jangan beranganlah si Dapbeng akan jadikan kita anak angkat!

Anonymous said...

cinabeng ni makin sial .ada ke patut anak aku sama2 habis chambering dgn amoi cina ni.amoi cina dia bagi starting 2800 k,anak aku 2400 je.kurang ajar.kenapa mesti rasis?bos cinabeng (lawyer) ni kata sekarang di johor byk susah,sejak mb dipegang khald nordin.cinabeng semua dh tak blh beli tanah melayu.sebelum ni depa bebas sampai tanah rezab melayu pun depa beli(nota:atas izin mb)hanya mb berhak bagi izin.so now kita fahamlah ada mb yg main2 percent ni.syukur Allah nak tunjukkan...

Anonymous said...

Esok si menteri PENGKHIANAT ini mungkin suruh jual PETRONAS pula! Ataupun mungkin dia akan suruh paramugari MAS yg. cukup sopan dgn pakaian tradisional Melayu kita, pakai skirt pendek dan baju ketat Barat-Zionis, mcm pekerja kelab murahan di Air Asia! Maklumlah duit bergolek si KAPIAQ lebih penting dari MARUAH dan HAK agama, bangsa dan negara!

Inilah golongan Melayu/Islam liberal - di mana sebenarnya mereka tak sedar, mereka dipergunakan MUSUH Islam iaitu, Barat-Israel dan sekutu mereka, cthnya PAP-DAPBIAWAK/PKR, utk terus menghancurkan Islam/umatnya di seluruh Kepulauan Melayu, merangkumi Malaysia, Singapura, Thailand, Cambodia, Filipina dan Indonesia. Apalagi bila kaya minyak-gas.

Golongan liberal Islam/Melayu memang PENJAHANAM agama, bangsa dan negara. Kerana mereka sudah TAKSUB dgn "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis! Kononnya falsafah dan undang-undang Barat-Zionis yang terbaik (pala hotak si KAPIR Barat-Zionis ini!), tetapi di mana wang, kebebasan seks termasuk pelacuran/pornografi/kehamilan luar nikah (termasuk kanak-kanak), dadah, alkohol dan perjudian - menjadi tuhan mereka!

Dan kalau orang miskin, terutamanya Bumiputera Islam, akan dirompak harta kekayaan negara Islam mereka dan dibunuh sesuka hati oleh PENJAJAH RAKUS Barat-Zionis ini! Bahkan, Bumiputera lain yang miskin juga akan dibunuh dan di Kristian-Yahudikan (Kristian dan Yahudi sebenarnya berkait rapat) si penjajah ganas ini, contohnya Native Americans/Canadians, Aboriginal Australians dan Bumiputera Latin Amerika.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi keenakan nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

Pada sisi lain sebuah syiling:

kalau kerugian yang dialami oleh sebuah korporat adalah ditampung oleh kerajaan, makanya itu adalah subsidi namanya.

bolehlah diibaratkan setiap penumpang Syarikat Penerbangan Wau yang menikmati diskaun itu dan ini adalah sebenarnya penerima perkhidmatan bersubsidi.

soalnya siapa penumpang-penumpang berkenaan? warga marhaen? pak cik dan makcik di kampung? murid miskin?

dari situ, anda nilaikanlah dari sudut subsidi, apakah subsidi yang diberikan kepada syarikat 'Wau Bule' ini berbaloi atau sebaliknya.

akhirul kalam, satu soalan untuk di fikir-fikirkan ialah, pernahkan penerbangan ibadah ke ke tanah suci mendapat harga subsidi dari entiti Wau Bule ini?

Anonymous said...

macam tuan penasihat 25 percent.. Sape marah kena jual... Hihihi

Anonymous said...

suruh si jala nie p jual jubok la...

Anonymous said...

MAS patut tengok balik how they can save on fuel cost, buy direct rather through 'third party'

Anonymous said...

Kena jual mereka-mereka yang tak tahu buat kerja hanya cakap aje termasuk Menteri-menteri,penasihat-penasihat dan Idris Jala sendiri, dari dulu apa yang dia buat.Takut nanti Malaysia akan di jual kepada Singapura pula.

Anonymous said...

idris jala

KUAT MENJALA IKAN tu....

jual jual jual ken jual

kerja jual je utk untung

ha ha ha MONTORI BANGANG

Anonymous said...

Untuk mas berdaya maju dan lebih menguntungkan kena letak peneraju yg btul2 berkaliber yg berkecuali dr kepentingan diri/politik..bukannya bila dh rugi jual..jual.. Syarikat rugi pernah tak kita dengar ceo nya pun rugi mengemis tepi jalan..
Kalau tony yg bli mas samalh kes nya macam astro hanya satu syarikat yg conquer pasaran kat malaysia ni walaupun perkhidmatan mcm taik dan cekik darah..

mohamed said...

celaka punya bangsat

Anonymous said...

hidup rosmah badak

Anonymous said...

jgn salahkan idris salahkan ah jib gor bongok yg lantik dia

Anonymous said...

SALAH AH JIB GOR LANTIK IDRIS ISU UTAMA KASI SINGKIR AH JIB GOR

ReentryCapsule said...

Warghh.....Kah...Kah.....Lawak Gor....!!!!

Anonymous said...

idris jala ni bukannya cerdik sangat, nak kata bodoh pun taklah bodoh sangat .....

Anonymous said...

Kpd Makcik sambal belacan/Mak cik Tempurung: Mak cik Ooii, idris Jala ini bukan nya Melayu Islam, dia tu org Sarawak keturunan Kelabit, berugama Kristian, isteri dia seorang wanita cina berasal dari P.Pinang: jadi dia mana ada sentiment untuk memperjuangkan agenda Melayu-Islam.

Mmg org Sarawak rata rata pakai nama berbunyi Islamic tetapi mereka keturunan Iban, Dayak, Kelabit, Murut, Melanau dll dan ramai diantara mereka yg kristian...

Anonymous said...

hehehehe....dah terang lagi bersuluh...pimpinan bongok UMNO lah yg melantik kapir nie jadik tikus baiki labu....
AH JIB GOR = ketuanan cina...cina diutamakan, melayu Islam ditindas....

padan muka korang yg beri undi pd sibodoh nie jadi pemimpin...

Anonymous said...

Aku setuju dvn ko gap..aku dah hampir setahun boikot air asia..harga mas kekadang lagi murah dari airasia..kalau mahal sikit pun aku tetap pilih mas..utk rekord sebulan 2 kali aku berulang alik kl ke labuan..masa utk bertindak wahai melayu belacan dan cancaluk dll

Anonymous said...

Dia di lantik oleh paklah..teraju MAS..abis d lelongnya..MOU paklah dgn Najib , ambil dia sebagai menteri dan ketua pemandu yg mabok tuak..Najib lu boleh belah pergi monggolia..jadi duta atau pak guard di sana

Anonymous said...

Idris jala ni dulu yg lantik dia pak lah la..bukan najib..semua ko nak longgok atas kepala najib..najib buat apa yg patut utk menangi hati cinabeng yg dah dirosakkan oleh pak lah..najib cuba repair damage pak lah..kalau cinabeng tak sokong bn bukan salah najib..salah cinabeng..masalah cinabeng..cuba la berlaku adil sikit bro

Anonymous said...

aku setuju pendapat Anon 11.13PM..
Sebab itu dgn cara bagi muka pada cinabeng, melayan karenah depa.. akhirnya terbongkar sudah niat sebenar cinabeng yg selama ini Melayu tak perasan.. satu divertion yg baik dr Najib.. skrg cinabeng dah masuk perangkap.. x dpt memerintah melalui proxy AhJubok depa, so nak tak nak depa kena guna semtimen agama, keselaman dll pula utk cover balik.. Ahjib Gor tetap tidak melatah.. tp yg kena ratah pelan2 adalah cinabeng2 pukimak sohai.. dr senyap2 sikap sebenar yg tersembunyi.. kini dah tau siapa mereka.. slow2 mau kasi hantam..

usin said...
This comment has been removed by the author.
usin said...

terlalu banyak hantu dalam kabinet najib ni. apa punya poyo la pm kita ni. sikitpun tak faham isyarat dari rakyat yg sokong parti dia masa pru13 dulu. wahai pm ku sayang, nak isyarat macamana lg yg kamu nak? rakyat hilang sabar karang............

Anonymous said...

Bukan hantu ja !......babi anjing
badak air badak sumbu kera monyet kura kura lelabi serta ular sawa ular tedung naga pun ada.......
tak caya pergi depan pergi belakang
tonggeng botot lihat lah apa yang hidup dalam perhimpumnan agong UMNO
?...........hanyalah binatang melata
ja !.........

ha ha ha hi hi hi ho ho hoooo !

Anonymous said...

Pegi mabuk AH JIB GOR
" " NAZRI GOR
" " KEMUDIM GOR
" " KJ GOR
baru bau todi dah mabuk ke ?

CIUU LIAMAK PAHAAI

Anonymous said...

sabar2.. br lepas 100 hr.. ada 4 tahun lebih lagi.. skrg dlm cleaning proses.. mana nak sampai ke PM, yg bawah smp tgh dok cover perut masing2.. rakyat akan bangkit sama2 bg isyarat kpd PM..

Anonymous said...

Perlu ada satu gerakan untuk menilai semula, menyelidik dan memperakui setiap anggota kabinet, menteri, timbalan menteri, KSU dan semua pengerusi-pengerusi agensi kerajaan dan GLC di negara ini untuk mengetahui sikap, pendirian dan pegangan mereka yang sepatutnya melambangkan dan mewakili aspirasi orang Melayu Islam sebagai tuan di negara ini.

Anonymous said...

campakkan je jala ni jauh2 ke laut,ada x mnambah,x de lg bagus

Anonymous said...

JIkalau kalian masih ingat,

Si Jala ni yang bagi cadangan pinjaman perumahan bagi rumah ke-3 hanya 70% sahaja Bank dibenarkan beri pinjaman kepada peminjam.

Siapa yang sangkut??? Pemakan belacan juga yang kena!!!!

Pastu, Si dia ni lah bagi cadangan bank negara untuk pinjaman peribadi dihadkan kepada 10 tahun sahaja..

Siapa yang sangkut??? Pemakan belacan juga yang kena!!!!

Kesimpulan, suatu dasar diolah untuk kebajikan semua. tapi sedarkan kita, semua dasar tu pelingkup melayu sahaja.

apa nak jadi dengan UMNO....

Anonymous said...

Si Roti Jala ni masa dia jadi boss MAS dulu bangunan dijual. Sekarang syarikat pulak nak dijual. Tak lama lagi (I won't be surprised) dia cadangkan kat si Najib untuk jual satu negara Malaysia pulak!!!. Tidur Najib ni lebih hampeh dari tidur Pak Lah. Inilah jadinya kalau dapat jawatan tidak ada pertandingan. Dapat secara FOC saja. Jawatan ini datang bergolek. Hello ahli UMNO "It's high time" jawatan Presiden di pertandingkan.

Anonymous said...

Tindakan idris ni spt anak derhaka yang tau mjual harta mak bapak kunun utk senangkan mak bapak dia dgn duit hasil jualan tu. Idris ni jauh sekali merupakan anak soleh sbb anak yang soleh akan bekerja kuat menambah harta mak bapak. Klu stkat nak selesai masalah dgn jual harta, nenek kebayan pun reti.

Anonymous said...

MELAYU makan BUDU ADA BILIS ada zat kalsium ....
MELAYU makan BELACAN CENCALOK ada udang ....sihat dan kuat
MELAYU makan petai sihat dan cerdik sebab ada protein tumbuhan, vitamin B complex dan lain lain zat
MELAYU makan tempoyak durian ada vitamin A tinggi dalam durian dicampur dengan budu ulam daun ulam raja daun putat banyak antioksidan jadi sihat dan kuat

CINA makan babi daging ada cacing pita dan bela anjing sebab tu CINA kuat menipu ...hari hari menipu dalam Pilihanraya 13 pun cina menipu ...cina hidup dengan penipuan


itulah hakikat itu adalah fakta

Anonymous said...

Idris Jala sakai OrangUtan celaka ni.....
Alang jual sekali la Petronas, Sime Darby, Felda, MISC, Northport, KTMB.....

Apsal ko perangai cam ni Ah Jib Gor woi....

Anonymous said...

boleh juallah kt cina spore....siapalah umno tanpa cina...