Tuesday, August 27, 2013

ISU MESIR : KENYATAAN FATHUL BARI YANG BIKIN PENTAKSUB ARAB SPRING PANAS !


Pendirian Dr Fathul Bari dalam isu Mesir :

1. Kezaliman dan pertumpahan darah adalah dilarang di dalam islam

2. Pemerintah muslim yang mendapat kuasa melalui apa jua cara sekalipun adalah sah menurut islam. Lihat ulasan panjang Ibnu Hajar Al Asqalaani (wafat 852h) yang mengulas shahih alimam albukhari: telah berijmak ulama-ulama fiqh bahawa wajib mentaati imam yang merampas kuasa imam sebelumnya.dan ketaatan itu disebabkan oleh usaha untuk mengelakkan pertumpahan darah.

3. Jadi,kita sepakat tak setuju tindakan tentera menumpahkan darah. Mana mungkin individu bernama muslim menerima kejadian kejam seperti itu. Oleh itu,para ulama ahlussunnah yang konsisten antaranya mufti madinah syeikh soleh alsuhaimi; setelah beliau mengkritik tindakan kejam kudeta,beliau menyarankan supaya rakyat mesir pulang ke rumah ikut perintah darurat demi mengurangkan pertumpahan darah.

4. Hadis Nabi S.A.W  "bila berlakunya fitnah...patahkan busur-busur panah kalian,pukullah pedang-pedang kalian di batu,lazimilah rumah-rumah kalian.." (Riwayat ahmad)

5. Maka pesan Nabi S.A.W sangatlah jelas. Baginda bencikan fitnah dan pertumpahan darah kerana itu muslim yang jiwanya bersih pasti membenci hal yang berlaku.

6. Namun, oleh kerana belum ada kekuatan, tindakan yang dilakukan hendaklah rasional. Firman Allah: "hendaklah kamu persiapkan senjata-senjata dan kenderaan perang kamu sedaya mampumu dgn itu kamu akan menakutkan musuh-musuh allah dan musuh-musuh kamu".

7. Maka,apa kekuatan rakyat mesir?batu?demo?astaghfirullah.

8. Nabi Muhammad S.A.W membina kekuatan dengan berhijrah.

9. Sebelum berhijrah,berapa ramai sahabat Nabi S.A.W dibunuh kerana memeluk islam. Sumayyah dan ahli keluarganya. Bilal diseksa. Ibnu al-art diseksa..namun apa tindakan Nabi S.A.W ????? Demo? Bakar semangat supaya semua turun dijalanan? Berperang dengan arab jahiliyyah yang kuat ketika itu???? Jawapannya tidak! Nabi S.A.W himpun kekuatan dengan berhijrah.

10. Manakala keadaan rakyat mesir pada hari ini,sudah tentu mereka tidak mampu berhijrah. Namun apa yang boleh mereka lakukan adalah pulang terlebih dahulu ke rumah dan elakkan pertumpahan darah. Jika kudeta ini datang ke rumah dan cuba mengambil hak-hak mereka,maka pertahankanlah hak-hak tersebut walaupun nyawa tergadai. Tapi,sudah tentu pertumpahan darah pasti berkurang.

11. Sabda Nabi S.A.W : "sesungguhnya darah umat islam haram ditumpahkan..."

34 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya, Ikhwanul Muslimin, (Muslim Brotherhood ), parti Dr. Morsi ini dulunya adalah sekutu kuat si Barat, demi mendapat kuasa memerintah. Macam Anwar, adalah pengikut Ikhwan ini; sebab itu dia amat pro-Barat. Tetapi apabila Morsi sudah berkuasa dan makin kuat menghentam Israel dan berbaik pula dengan Iran, dia pun digulingkan oleh dalang-dalang Barat-Israel.

Dan sebelum itu, oleh kerana Hosni Mubarak enggan membenarkan pengkalan tentera US-NATO-Zionis di Mesir, apalagi sasaran mereka mengawal Teluk Suez yang amat penting, terutamanya untuk menjaga kepentingan Israel, maka Mobarak digulingkan sebelum itu.
Begitu juga, Allahyarham Kolonel Gaddafi, amat Nasionalis dan menjadi penaja kuat African Union yang berdikari dari Barat-Zionis, sampai dibunuh dengan kejam macam anjing, oleh ejen CIA-MI6-Mossad-NATO yang menyamar jadi pemberontak Islam -juga untuk merampas minyak-gas Libya yang terbesar di Afrika.

Dan k’jaan Syria dan Iran, dan tentera Hezbollah walaupun diketuai pengikut Shiah, juga mahu digulingkan US-NATO-Israel ini, kerana mereka juga Nasionalis, amat anti Barat-Israel, dan penuh minyak-gas, termasuk Syria Golan Heights yang telah 2/3 dijajah Israel.

Maka pengajaran di sini ialah, Barat-Israel akan mempergunakan negara/umat Islam, dalam apa carapun, yang manis talam dua muka mahupun yang ganas, untuk menjatuhkan Islam, serta memecahbelahan pemimipin/umat Islam dan menjajah negara Islam yang kaya minyak-gas. Kawan akan jadi lawan dengan mudah sekali bila tak patuh arahan si Barat-Israel ini, termasuk cium kaki kudis mereka, macam hamba abdi!

Memang DAJAL si Barat-Israel ini - sebab itu jgn. lansung kita TUNDUK lagi kpd. undang-undang 'universal' (termasuk yg. UN) yg. sebenarnya berasaskan "demokrasi/hak asasi" Barat-Zionis SAMPAH, salah satu SENJATA plg. DAJAL mereka utk. MENJAJAH Dunia Islam/umatnya!

Sedangkan, rejim-rejim Barat-Israellah pula yang membunuh umat Islam sesuka hati spt di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Somalia, Afghanistan, Mali, Yemen, Sudan, Nigeria, Lebanon dan selatan Thailand/Filipina, dan kemudian akan ke Iran dll, termasuk Malaysia ini contohnya bermula dengan Sabah baru-baru ini. Bahkan pengganas TALEBAN dan AL-QAEDA adalah diCIPTA oleh Barat-Israel sendiri, untuk tujuan MENJATUHKAN Islam dan untuk melaksanakan PENJAJAHAN mereka, ke atas negara-negara Islam yg. kaya minyak gas; lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013.
(lepas itu si Barat-Israel BERPURA kononnya asyik diserang al-Qaeda/Taleban)!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Xpas said...

Yg zalim jgn dibela, jgn disokong dan jgn kita cenderung, nanti tersentuh Neraka,
"Dan jgnlah kamu cenderung kpd org org yg berbuat zalim mk kamu akan disentuh oleh Api Neraka, dan tiadalah bg kamu selain Allah (swt) seorg pelindung, kemudian tiadalah bg kamu seorg penolongpun." Hud 113.
Dlm masa yg sama ketika fitnah melata, umat Islam bertentangan sesama sendiri, pembela Islam sebenar tak jelas mk yg duduk lebih baik dr yg berdiri. Lebih selamat mengambil sikap berkecuali dan doakan yg terbaik dan keselamatan utk semua umat Islam.
"Dan jgnlah kamu ikuti apa yg kamu tidak mempunyai pengetahuan ttgnya, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati (pemikiran) semuanya itu akan ditanya (dipertanggungjawabkan)." Al Isra' 36.
Termasuk yg dpt difahami dr kata, jgn kamu ikuti, jgn kamu sokong.

Anonymous said...

Sebenarnya PAS kuat melatah berkenaan isu Mesir. Pada aku, rakyat Mesir yg pro Morsi turun ke jalanan utk tunjuk protes. Tentera Mesir dah bagi amaran. Darurat di keluarkan. Tapi kenapa perlu demonstrasi dan nak berperang dgn tentera mesir?

Pendirian PAS dalam hal ini amat menjengkelkan sebab menganggap Ikhwanul Muslimin sebagai Islam dan Islam itu Ikhwanul Muslimin. Mcm dalam PAS sendiri, menjatuhkan kerajaan di Kelantan yang kononnya Islam sangat adalah harram walaupun dgn cara memberi undi.

Tengok je la bagaimana mereka sanggup buat Bersih, demo san demo sini, tapi bila umat Islam di Syria di sembelih, di bunuh, di bedil, di gas sarafkan, apa yg PAS buat? Ada ke mereka nak panggil sidang Parlimen tergempar utk, engutuk pembunuhan sistematik di Syria? Jawapannya TIDAK? Sebab dalam PAS ada Syiah. Mana mereka mampu nak cakap?

Ada sorang mamat ni kata, UMNO membutakan diri sebab takut dgn Amerika dan Israel dalam isu Mesir. Alasan katanya, ramai muslim mesir mati sebab di bunuh oleh tentera Mesir dan rakyat Mesir punyai hak utk berdemo. Aku balas balik aku kata kenapa kau tak tengok isu di Syria yg lebih sadis? Kenapa divert ke Mesir? Dia kata Morsi adalah keputusan rakyat. Rakyat pilih dia jadi presiden. Aku kata, Ikhwanul Muslimin adalah antara yg menjatuhkan Hosni Mubarak. Walaupun kita tau Hosni adalah kristian, tapi barat tetap nak jatuhkannya, jadi sama seperti Ikhwanul Muslimin, dia jatuhkan Hosni dan sekarang dia di jatuhkan. Jadi salah siapa? Jawapan aku tu menyebabkan dia bengang dgn aku dan menganggap isu Syria adalah isu remeh tapi isu Mesir adalah isu antarabangsa.

Pendekkan akal puak PAS..
Apa apa pun, aku tak nak campur urusan di Mesir. Apa yg berlaku di Mesir sepatutnya menjadi ikhtibar kita di Malaysia. Itu puak PAS tak boleh terima.

Anonymous said...

Bro ada 20 para statment ufb tu.. mana lagi.. sekerat je nie.. huhuhu

PRAHA2 said...

APO PUN PRO BARAT KO TIDAK BUKAN ISU NYO. dAHULU KATO mUBARAK KUKU BOSI TAPI ORANG mESIR TAK PUN MENDORITA CAM NI. KATRO SADDAM KUKI BOSI TAPI ORAN IRAQ TAK PUN MONDORITO CAM TU YO DI SYRIA,ALGERIA DAN SOMASO GADDAFI MEMERINTAH. TAK DONGAR PUN ARAB DISANO TAK MAKAN. SEKARANG DAH TUMPAS SEMUO NYA APO JADI?DIMESIR DUIT BELAMBAK DATANG MANO PUINYO? SIAPO YANG UNTUNG?
SELALUNYO KITO MEMBUAT PERBEZAAAN ZAMAN DAHULU DENGAN SEKARANG. BETUL KO INI? nABI saw DIANAYAI OLIH KAUM KURAISH BEBERZA DONGAN APO YANG SODANG BERLAKU DIMESIR DAN NEGARA ARAB LAIN.NABI SAW MENGHADAPI TONTANGAN DARI MEMPERKENALKAN ISLAM TAPI APO YANG BERLAKU SEKARANG IALAH KETIDAPUAS HATI. JAUH BEBERZA.EDEN BUKAN ORAN ALIM DAN SCHOLAR TAPI 'COMMON SENSE' TELLS YOU WHAT IS RIGHT AND WRONG.

Anonymous said...

husni mubarak bukan penganut kristian,beliau ahli sunnah

Anonymous said...

For what it worth, democracy only survived for a year in Egypt. Hosni Mubarak administration was a military regime overthrown by the people through Ikhwanul Muslimin and now the military is back in power.

Anonymous said...

mukmin harus dapat memnezakan antara sedara sendiri dan pihak yang jadi batu api/pihak yang jadi proksi Nasrani dan sekutu rapatnya.

Anonymous said...

PAS tidak boleh samakan Ikhwanul Muslimin sebagai sebuah parti yang menentang musuh Islam dan mahu menegakkan hukum-hukum Islam kerana pemerintah yang ditentang itu juga adalah saudara-saudara Islam. Apa yang wujud di Mesir adalah perjuangan rakyat yang tidak mahu diperintah oleh kuasa tentera tetapi mahukan sistem pilihanraya demokrasi.

Malaysia mengamalkan demokrasi dan PAS bukan pilihan rakyat. Maka gerakan-gerakan yang kononnya mahu menggulingkan kerajaan yang dipilih rakyat di Malaysia sebenarnya adalah percubaan membunuh demokrasi.

Anonymous said...

salam sedara2,
inilah bayaran yg muslim kena bayar sebab meyakini kuasa lebih dari Allah..kuasa yg nak direbut pula ialah dalam jalan demokrasi ciptaan kafir,kafir la yg berjaya dah jalan dia hehe,jalan ni dia pukul rata je terutama muslim,xkira la parti nama islam ke parti nama melayu ke,korang x caya kita tgguuuu insyaAllah terutama pas,nak tegakkan tauhid tapi guna jalan kafir ek hehe,bijak2..tauhid jalan tauhid la,ada pulak nak tauhid tapi jalan kafir..nak uji kuasa tu ada kuasa x?nanti tiap kali azan bunyi kita sama2 cuba sorong badan kita gi masjid tengok boleh x,kita lah yg berkuasa atas badan kita kan?cuba sorong tengok dia nak ikut x,kuat sgt la kuasa tu huhu.salam walahuaklam,sama2 betulkan yakin kita balik insyaAllah..yg niat baik pun dia pulun tau jgn lupa.jgn beria2 sgt.

Anonymous said...

Itu negara orang. Jauh di sana.
Yang penting kita jaga negara kita.
1: Hapuskan musuh dalam selimut (Jika ada)
2; Hapuskan penjenayah dengan tidak mengira bangsa,keturunan, agama maupun setatus.
3; Bentres rasuah.Kecil mahu pun besar.
4; Brtindak segera keats pembelot negara (Jika benar2 ada)
5; dan bla bla bla....

By;Cikgu"S"

Anonymous said...

Anwar Ibrahim tak peduli sama ada nak tumpah darah kah atau tumpah kuah kah, yang penting dia di tabalkan menjadi PM. Hadi Awang dan Nik Aziz juga tak peduli tumpah darah atau tumpah kuah, yang penting mereka berdua diberikan tempat dalam kabinet yang di bayangi oleh DAP.

Mujur tuhan menyelamatkan negara ini. Andai nya terjadi keadaan seperti di Mesir selepas PRU13 dulu, maka amat wajar sekali dan tidak di murkai Allah sekiranya kita orang melayu/islam di negara ini mengangkat darjat kemuliaan 3 insan ini ke tahap paling mulia dengan memanggil mereka ..

ANWAR IBNU IBRAHIM LAKNATULLAH
ABDUL HADI IBNU AWANG LAKNATULLAH
NIK AZIZ IBNU NIK MAT LAKNATULLAH

Kepada umat islam dalam PKR dan Pas, jangan melompat jika itu lah gelaran paling mulia yang kita anugerahkan kepada mereka bertiga.

Alhamdulilah .. Allah nampaknya menyebelahi Umno dan para pemimpinnya.

Sambal Petai

Anonymous said...


Malaysia amat konsisten dgn nasib umat Islam di dunia ini. Tindakan memgambil pekerja dr. negara2 Islam. ie. Indon, Bangladesh, Pakistan..yg berjuta2 ramainya di bumi Tanah Melayu sudah cukup sebagai jariah paling tidak umat Islam yg mundur ekonominya dapat berkongsi rezeki. Malah pglibatan ATM dlm misi ke Somalia,Bosnia,Lubnan adalah sebahagian usaha Malaysia. Mendamaikan MNLF dgn kerajaan Filipina pun atas usaha Malaysia. Apatah lg Palentis yg sentiasa mndapat bantuan secara konsisten baik dr kerajaan mahupun NGO. Hakikatnya pemerintah Malaysia sudah buat apa yg sepatutnya.
Jika PAS brharapkan Malaysia akan mghantar ATM untuk menyelesaikan konflik di benua arab adalah sesuatu yg amat sukar tanpa dirujuk kpd OIC dan PBB dan implikasi dr sudut prhubungan antarabangsa. Apa kata ulamak2 PAS selitkan sekali doa utk kesejahteraan negara Malasysia juga bersama negara2 arab yg biasa disebut dlm doa. Dan nasihatkan supaya Unit Amal tidak mnjadi pengawal setia puak2 pnghancur negara..

Anonymous said...

SALAH SIAPA ??????

Iraq hancur. Lybia ranap. Syria bergolak. Mesir berantakan. Iran dalam bahaya.

Semua pemimpin islam di negara kita menuding jari kepada Amerika dan Israel. Semua pemimpin islam di negara kita menuduh jahat kepada Kristian dan Yahudi. Benar kah begitu ?

Jangan anda marah kalau saya berkata Amerika dan Israel tidak jahat terhadap negara2 Islam. Kristian dan Yahudi juga tidak jahat kepada Islam.

Yang jahat kepada Islam adalah kerajaan Islam sendiri. Yang jahat kepada orang Islam adalah orang2 Islam sendiri.

Tak ada bukti Amerika dan Israel menimbulkan huru hara dalam negara Arab yang saya sebut tadi. Tiada bukti juga tentera Amerika dan tentera Israel membunuh beribu2 rakyat negara2 yang saya sebut.

Jahatnya kita adalah kerana tamak haloba sesama pemimpin di negara2 yang sedang huru hara. Jahatnya kita adalah kerana kita taksub kepada pemimpin2 yang tamak dan haloba. Paling jahatnya kita adalah kerana kita bersubahat dengan pemimpin yang tamak dan haloba sehingga mengenepikan rayuan Allah supaya Umat Islam Bersatu, supaya Umat Islam Bermusyuarah Di Atas Setiap Permasalahan.

Cerdiknya musuh negara Islam seperti Amerika dan Israel, cerdiknya umat Kristian dan Yahudi adalah dalam aspek merebut peluang yang terbentang di hadapan mata.

Di negara kita Malaysia juga berlaku hal yang sama. DAP tak jahat terhadap kerajaan pimpinan orang melayu. Orang2 bukan melayu tidak jahat terhadap orang melayu. Cumanya mereka cerdik merebut peluang bila melihat orang melayu sama orang melayu semakin sukar hendak bersatu, maka sangat bodoh lah mereka jika tidak mengambil kesempatan terbaik ini di ketika pemimpin dan ulamak2 Pas boleh menerima mereka dengan seikhlas2 nya. Maka sebab itu lah terbit slogan yang bukan retorik tetapi hampir2 menjadi reality iaitu INI KALI LAH.

Syukur kepada Allah kerana masih yakin dengan Umno walau pun parti itu tidak pernah secara terbuka mewar2kan Islam sebagai sebahagian agenda perjuangannya. Pada hal parti Pas diketahui oleh segala malaikat sehinga yang berada di langit yang ke tujuh akan perjuangan islam mereka. Malah ulamak Pas seperti Hadi Awang dan Nik Aziz sendiri lebih di kenali oleh para malaikat berbanding para ulamak Umno dan pimpinan Umno. Lebih dahsyat lagi anak kunci pintu syurga juga di serah oleh malaikat penjaga syurga kepada Nik Aziz untuk membenarkan siapa yang Nik Aziz suka orang itu masuk ke dalam syurga. Begitu lah kehebatan pimpinan Pas.

Namun Allah swt adalah kata pemutus. Allah memilih Umno untuk diberikan kepercayaan untuk mentadbir Islam dan umat Islam negara Malaysia ini. Maka kepada para pemimpim Umno dan ulamak Islam Umno, balas lah kebaikan Allah swt itu dengan menjaga Agama Islam dan Umat Islam sebaik2nya supaya Allah swt masih memilih Umno lagi pada PRU 14 nanti. Insyallah.

Ana Muslimah


Anonymous said...

Faktor penggalak perpecahan tentunya terbahagi dua: 1. faktor dalaman dan faktor 2. luaran. Faktor dalaman boleh dikurangkan tetapi faktor luaran lebih sukar dikurangkan, lebih-lebih lagi kalau ianya tidak disedari kehadirannya.

Mukmin mustahil bersatu padu kalau faktor yang menghalang ke arah itu tidak dikenalpasti atau kalau dikenalpasti sengaja disembunyikan atau menghidapi sindrom penafian.

Kalau dalam konteks Syria, pendirian popular yang disarankan oleh pelobi elit Barat adalah KALAH-KALAH, yakni perlanjutan konflik memberikan kelebihan dan keuntungan tersirat buat mereka, entah apa pula pendirian di Mesir?

Kalau Barat ibarat DURIAN dan pihak yang berkonflik dan lain-lain negara mukmin adalah TIMUN maka mampukah TIMUN menggolek atas durian dalam suasana sekarang ini: mengolek luka digolekpun luka?

FIKIR-FIKIRKAN

Anonymous said...

BUTA DAN TULI

Apa yang belaku di timur tengah sepatutnya menjadi pengajaran kepada setiap orang melayu di negara ini. Arab berperang sesama arab. Islam berperang sesama islam. Siapa yang menunggu peluang untuk masuk dan menghancurkan kedua2 pihak yang sedang berperang ?

Aman sejahtera kah Iraq selepas Sadam berjaya di hapuskan ? Aman damai kah Mesir sesudah Husni Mubarak di singkirkan ? Aman tenteram kah kehidupan rakyat Mesir selepas Musri digulingkan ? Bahagia kah kehidupan rakyat Libya sesudah Gadafi dibunuh oleh rakyatnya sendiri ?

Kita tak mahu. Kita minta simpang malaikat 44. Kita tidak mahu ada yang bertanya " aman sejahtera kah hidup kamu wahai orang melayu sesudah penguasaan politik oleh Umno berjaya kamu hapuskan dengan bantuan bangsa asing ". Orang Pas mungkin gembira bila Umno jatuh tergolek walau pun yang jadi PM ganti Umno itu setakat boneka kepada DAP sahaja. Pemimpin Pas mungkin akan berkata " hmmmmmm baru puas hati aku ".

Bertanya lah kepada siapa sahaja orang melayu yang tidak berparti. Mereka dalam dilema .. suka atau tidak, pahit atau manis, Umno sahaja lah yang menjadi tempat orang melayu berteduh. Nak harap kepada Pas .. buka mata luas2 dan pasang telinga betul2 .. DAP dengar cakap Pas atau Pas dengar cakap DAP ?????? Nak harapkan kepada PKR .. PKR melayu bukan, bukan melayu pun bukan .. PKR islam bukan, bukan islam pun bukan .. PKR caca merba.

Hanya mereka2 yang Buta dan Tuli sahaja yang akan berkata " apa nak takut, Umno tak jadi kerajaan kita ada Pas dan kita ada PKR untuk gantikan Umno ".

Dan saya hanya mampu ketawa berde .. kah kah kah kah kah kaaaahhhhhhh.

Ana Muslimah

Anonymous said...

CINA SAYAng BANGSA MEREKA, MEREKA BERSATU.
INDIA SAYANG BANGSA MEREKA, MEREKA BERSATU.
MELAYU BENCI SESAMA MELAYU, MEREKA BERPECAH.
ADAKAH MELAYU tAK MAMPU BERFIKIR BIJAK ?
WHY WHY WHY ???
OH MY MELAYUUUUUU..........

Anonymous said...

Baca kenyataan seorang Profesor Sains Politik Universiti Kaherah di blog klboyz channel, anda akan mengetahui kebobobrokan Ikhwanul Muslimin di Mesir khususnya dan negara-negara Arab umumnya. Satu lagi jawapan mengapa Allah mengutuskan para anbia' , nabi dan rasul Nya di kalangan bangsa semetik.

Anonymous said...

aku campur dua-dua,
dlm PR aku xsetuju dgn A.B.U.,
dlm BN aku xsetuju dgn GAPKR ni..
dua mainkan watak jahat,
tujuannya kekal bersesuaian dgn namanya, hanya ingin menjatuhkan sesuatu pihak...
dua2 mcm sengal, politik malaysia selamanya akn kotor, sbb politik memang kotor...
kpd bdk PR, xpyh nk yerkyeee sgt dlm soal agama, korg nih cuma org bwh, xpyh terpengaruh sgt dgn propangnamstyle dari pihak korang..
kpd bdk BN, sabar lah hadap bdk PR ni, jgn terlampau EMO, depa ni terdedah dgn zaman konon canggih, konon semua benda hujung jari..
tp xsemua isu yg mengarut, ada juga yg menguntungkan semua pihak, hirau sesaje bdk2 yg xmatang dlm politik nih, ada yg bodoh tahap lembu benci sultan sendiri, ada yg gila seolah bakal menjadi MB smpai bdk yg nk smbut kemerdekaan pon digelar balaci umno or sbgnya....korg sabar jelah, aku xsetuju kekerasan dipilih jd jalan settle.
Malaysia baru nk bangun, leklek kacang arrr....kesian kt generasi yg xtahu apa2 ni, depa tahu kebenaran tuh pahit, tp depa lupa mcm mana nk menelan tiap2 kepahitan tu.....lemau, taksub sgt dgn internet...smpai sukahati bila tgk sesama agama bertikam lidah!

Anonymous said...

Rakan saya Penganut Pas cakap...ini semua poyooo !!

Anonymous said...

Azeez Rahim dikatakan mengatur 'kroni-kroni' untuk diberikan jawatan kanan dalam PMO , betul ke ? Ini adalah maklumat dari email yang dikirim pada sorang blogger PAS di link http://penyokongpas.wordpress.com/ , blogger Jom Tolak Azeez Rahim dalam artikel terbaru pun dah pick-up di link http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/08/berikut-adalah-artikel-yang-diambil.html , alam artikel tersebut menunjukkan bagaimana Azeez guna pengaruh beliau yang rapat dengan PM untuk menyusun kroni-kroni supaya diberikan tempat atau jawatan kanan dalam JPM/PMO . Sibuk jaga urusan PMO yang tak ada kaitan dengan diri sendiri , mungkin cari peluang nak menyakau ? Tak puas ke dapat tempat di Tabung Haji tu ? Turun lah Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji , lu memang tak layak ! Tinggalkan dunia politik, buat bisness betul-betul , jangan nak guna pengaruh dalam politik ja .. harap kaki sakau yang pandai berlakon ni diberikan hidayah untuk letakkan jawatan , jangan sampai gambar video tersebar

Anonymous said...

Harakah sudah tukar Slogan ...TEPAT DARI SUMBER FITNAH !

Anonymous said...

syok ker ugut guna video??
baghallll........
leklek kacang arrr

Anonymous said...

siot komentar...
nama blog GAP..
tp suasana dlm ruangan komen terbalik
SYABAS, aku pon bdk PR, tp aku percaya SEMUA rakyat boleh berfikir.
bdk2x sekarang semgt jeh lebih, sepak mungkin terus baik!

Anonymous said...

Pengundi2 melayu di Perlis yang menolak Ustaz Fathul Bari semasa PRU13 lalu adalah contoh terbaik untuk dipanggil MELAYU BUTA DAN TULI.

Jangan marah .. memang kamu orang Perlis Buta dan Tuli kerana memberikan kemenangan kepada calon Pas yang bersedia untuk mejadi tali barut atau baruah kepada DAP.

Aku rela digelar baruah Umno daripada menjadi baruah DAP.

Anonymous said...

Kerna melayu bodoh nak mampos.

Anonymous said...

Lepas ni kita boleh dengar ulama lembam PAS bangkit dan hentam fathul bari...tak percaya..tungguuuu

Anonymous said...

Hey ana muslimah, apahal kau nak bela si DAJAL GANAS DAPBIAWAK/PKR; asyik salahkan umat Islam/Melayu?! Dan pahal kau bela si DAJAL GANAS Barat-Israel, yg.membunuh umat Islam sesuka hati dan menjajah satu demi satu negara Islam yg. kaya minyak-gas?!

Kalau DAJAL-DAJAL GANAS ini yg. MENGHASUT ke arah permusuhan sesama Islam, sampai menyamar jadi pengganas Islam, itu pun kau nak bela?! Bukalh fikiran kau yg. SEMPIT ini!

Anonymous said...

Hey anon 6:01pm, lu maki benci sgt. Islam/Melayu aaahh?! Memang lu ini BODOH mcm. KERBAU!

Anonymous said...

Hey anon 4:52pm,lu apasal asyik kutuk Datuk Azeez aahhh....?! Baik lu pergi BERAMBUS! Cina DAPigs/PKR disyaki DALANG DAJAL belakang GENG KONGSI GELAP Cina/India yg asyik bunuh umat Islam/Melayu termasuk polis, lu tak pula hentam aahhh..! KURANG AJAQ lu!

Anonymous said...

Tak faham kenapa negara benua tengah suka bergaduh dan perang? Mungkin mereka tak boleh minum beer jadi otak banyak fanatik ! kahkahkah

Anonymous said...

dia calon bersih!! bukan calon konon2 popularr tp ekornya bertahi!!

mae said...

Setuju banget.

mae said...

betul ke hosni mubarak kristian?