Monday, August 12, 2013

JIKALAU PERJANJIAN TPPA MENGHANCUR MUTLAKKAN EKONOMI CINABENG DAN MENGUNTUNG 1000 KALI MELAYU AKU SOKONG !


KUALA LUMPUR 11 Ogos - Bagi sesiapa yang mengikuti perkembangan Perjanjian Kerjasama Trans- Pasifik (TPPA), cuba bertanyakan kepada mereka siapakah yang akan mengalami nasib yang paling buruk jika TPPA terlaksana?

Jawapan yang diberikan baik oleh kumpulan yang menentang TPPA atau yang menyokong kehadiran Malaysia di dalam perjanjian itu, adalah golongan bumiputera terutamanya Melayu.

Antara alasan yang digunakan ialah pendapatan golongan bumiputera yang rata-ratanya rendah, penguasaan ekonomi yang kecil, dan bergantung harap kepada dasar perlindungan kerajaan.

Kandungan TPPA yang paling mendatangkan rasa risau adalah pembukaan kontrak kerajaan kepada syarikat antarabangsa, lanjutan tempoh perlindungan hak cipta produk kesihatan, pembatalan dasar perlindungan dan tindakan mahkamah yang boleh diambil oleh pelabur ke atas kerajaan.

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), Nizam Mahshar berpandangan golongan bumiputera bakal merasai kesan paling buruk memandangkan kelebihan yang mereka peroleh selama ini bakal tergugat.

"Rundingan di dalam TPPA dipercayai turut membincangkan keterbukaan kontrak kerajaan bernilai kecil yang selama ini menjadi 'rezeki' kontraktor bumiputera kelas rendah.

"Apalah nasib kontraktor tempatan jika kontrak untuk membina sekolah bernilai kurang daripada RM30 juta, bakal disaingi syarikat asing," katanya.

Sebaliknya, kebanyakan ahli TPPA mempunyai nilai mata wang lebih mahal berbanding Ringgi,t justeru menjadikan kontrak terbuka di negara asing misalnya di Amerika Syarikat (AS) lebih mahal.

Selain Petronas, sukar untuk menamakan mana-mana syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang mempunyai reputasi tinggi atau kesediaan untuk menembusi pasaran asing berbanding syarikat multinasional dari Jepun, Amerika Syarikat (AS) atau Australia.

Adakalanya, mereka sendiri menagih projek-projek bernilai tinggi kerajaan bagi menstabilkan nilai sahamnya.
Bagaimanapun, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed pernah memberi keyakinan bahawa kerajaan hanya akan menandatangani persetujuan menyertai TPPA jika kepentingan bumiputera dapat dilindungi.

Sekalipun TPPA menyediakan platform yang baik kepada kelompok perniagaan, namun perbincangan mengenainya lebih berkisar kepada kepentingan korporat padahal aspek kepenggunaan seperti diabaikan. Diketahui bumiputera lebih selesa berperanan sebagai pengguna akhir berbanding berniaga.

Perjanjian itu untuk jangka panjang sememangnya membawa kebaikan kepada negara termasuk bumiputera, namun berdasarkan kedudukan sosial dan ekonomi domestik ketika ini, penyertaan Malaysia boleh membawa satu cabaran yang hebat.

Hampir keseluruhan negara di dalam TPPA sudahpun mengadakan perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Malaysia, tidak termasuk AS.

FTA Malaysia-AS tidak berjaya dilaksanakan disebabkan pertikaian beberapa syarat-syarat yang kali juga merupakan isi kandungan TPPA.

Penarikan diri daripada TPPA memerlukan semangat politik yang kuat. Perlu dipercayai bahawa kepentingan bumiputera adalah kunci keamanan negara ini.




© Utusan Melayu (M) Bhd 

48 comments:

Anonymous said...

LCW lu lepas ni jgn main lagi la...pigi mampus lg baik.lu balik rumah main kongkek sama lu pya bini lg bagus.

-aku anti cina (aac)-

Anonymous said...

cina babi... apa najib mau lagi?

Anonymous said...

anon 7.55 : rosmah tak peluk cium kot. tu yang kalah

Anonymous said...

... selama ini pun kontrek kerajaan yang besar dimonopoli oleh melayu keparat dibantu oleh cinabeng... kontrek kecil dari segi logistik tidak akan menarik us untuk membida kerana kos pentadbiran yang tinggi..dari segi sme ia akan banyak membantu bumiputra kerana machine pemeroses yang diport dari us rega.dia berlipat.. ganda dimalaysia yang dibekal oleh cinabeng sedangkan melalui direct import ianya akan lebih murah dan menghapuskan monopoli orang tengah.. sekiranya ada lambakkan pun kebanyakkanya bukan barang buatan malaysia kerana kos pembuatan lebih.rendah... apa yang perlu.. ialah peraturan import dan export cuma boleh lalu malaysia dan bukan singapore... dan segala cukai serta cess untuk harta rakyat asing terutama cinabeng singapore dinaikkan dan mereka dihalang menyewa premis rakyat tempatan bagi mengelak penipuan seperti yang sedang berluasa di johor kerana mereka beli melalui proxy cinabeng malaysia...

Anonymous said...

Sedare/Sedari,

Dap nak bolot sorang-sorang makanya konsep AliBaba di kecam hebat, walhal kerjasama dalam perniagaan bukanlah konsep baru yang tidak beretika.

Justeru, tidak mungkinkah TTPA jadi laluan kepada kerjasama AliSam (Melayu-Uncle Sam) bagi menggantikan konsep sama seperti AliBaba?

Anonymous said...

Kalau kerjasama AliBaba menyaksikan Baba aktif dan Ali pasif, yakni kerjasama yang tidak seimbang makanya sukar bertahan lama.

Ali tidak ada pilihan lain melainkan berubah tetapi masih perlukan kerjasama dalam erti kata sebenar-benarnya iaitu 'sesama buat kerja'.

Justeru, tidak bolehkah dijadikan TTPA peluang kedua buat Ali untuk meneruskan impian sementelahan Dapig 'dapat ekonomi nakkan kuasa'.

fikir-fikirkan

Anonymous said...

dalam konteks rakan kongsi berniaga, siapa sepatutnya anda lebih percaya?

bukankah ahli kitab lebih afdal dijadikan rakan kongsi dalam banyak hal?

Anonymous said...

So cai bangsa cina...
Lu olang makan taik babi lg baik.
Lu punya baby kasi minum air kencing babi.
Awesome!!!....

Anonymous said...

kita tgk apa najib nak buat kali ni. apa lagi najib mau.

Anonymous said...

sudah2 la najib

Anonymous said...

Uncle Sam boleh jadi rakan kongsi dan yang boleh dipercayai.

Dari sudut kuasa mereka tidak ada kelayakan satu undi untuk jadi tamak:

'beri betis nakkan paha'.

Anonymous said...

Isu apa pun skrg melambangkan Najib sudah semakin lemah dan tidak layak lg jd PM. Jika hal keselamatan rakyat pun Najib gagal.. usah ckplah bab lain. Isu Nyawa ialah ASAS kpd kehidupan rakyat.. tp Najib PEKAKkan telinganya.. diBODOHKAN rakyat dgn ucapan2 Hari Raya stereotaip.. ayat2 kosong penuh helah.. jika Tahun Baru Cina Najib sanggup jd BALACI iklan pukul gendang, 97% Cina kencing Najib. Tp Hari Raya Aidilfitri 89 kerusi UMNO menang, mana dia Najib palu kompang iklan Raya???

Bodohkah rakyat dan ahli UMNO biarkan Najib Rosmah berkuasa lg?

Semasa nk mansuh undang2 dulu Najib begitu cepat mengikut telunjuk Pakatan Haram. Tp skrg bunuh membunuh, tembak menembak berlaku dgn dshyat, tp Najib buat PEKAK BODOH.. beliau mcm sengaja mahu rakyat dihukum, dan tk pula cepat2 nk buat undang2 pencegahan baru walaupun nyawa rakyat sudah seperti nyawa katak atas jalan...

Inilah bala musibah bila pemimpin yg ada rekod peribadi buruk di angkat jd PM. Pemikirannya hanya SYOK sendiri, angkuh dan tidak faham apa rakyat mahu. Dia hanya sibuk menjilat dan terus menjilat Cina. Tk tahu apakah sbb Najib terlalu syg CINA. Apakah Cina telah berjasa atau mengugutnya dgn suatu yg kita tidak tahu sehingga rakyat skrg terpinga2.. halatuju negara kabur, Najib telah rosakkan UMNO dn skrg dia mahu UMNO diubah ikut selera dia dan bininya...

Apakah kesudahan pd episod ini? Apakah Najib akan berganding dgn Khairi Jamaluddin dan Dollah Badawai utk kekal berkuasa sbg REJIM, dn penyokong Muhyiddin sert Tun M akan disingkirkan semasa PAU 2013 nnt???

Anonymous said...

Kpd Anon 8:57 am.
Tidak ada salahnya projek kerajaan yg besar dimonopoli oleh bumiputra dgn kerjasama cinabeng. Kek kekayaan negara apasalahnya kalau dikongsi asal saja bukan dialibabakan. Bumiputra jadi main contractor, nonbumi jadi sub dan suppliers yg selama ini kerajaan gagal memecah networking business mereka. Ditutup kemas...

Effect TPPA nanti bukan saja bebas kpd syarikat luar untuk membida projek kerajaan ttp syarikat cinabeng juga akan jadi bebas untuk menjadi main contractor pula. Jadi, kalau tak dpt projek besar, syarikat cinabeng akan membida project kecil pulak. Tapi yakinilah cinabeng akan berlumba lumba membida projek besar dan kecil dgn bantuan bank bank local di Malaysia yg terkenal dgn sindrom overconfidentnya terhadap cinabeng businessmen. Dgn segala networking dan support by suppliers, mereka akan excel. Jadi amat ganjil nanti jadinya istilah babaali. Baba dah tentu tak mau lagi si ali.

Mana untungnya kpd sme kalau dirojakan segala peluang? Effect kpd pengguna mungkin baik mengikut teori. Tetapi kpd pengusaha, competition akan menjadi lebih getir dan menyakitkan. Dgn penduduk negara yg kecil, percayalah mereka hanya berminat menjadikan negara sebagai production base sahaja. Infrastructure negara dan iklim politik sesuai untuk dijadikan pusat operasi mrk. Produk mereka pasti akan dieksport kembali keluar Malaysia. Yg untung mungkin kpd kerajaan dan sebilangan pekerja shj. Belum tentu memenafaatkan pengguna di Malaysia.

Kebanyakan syarikat cinabeng adalah pemegang hak tunggal pengedar kebanyakan mesin (hardware) di Malaysia malah ada juga bagi seluruh kawasan ASEAN. Jadi anda mungkin betul proses direct purchase akan terjadi kalau sahaja the products owners bertindak membuka cawangan di Malaysia. Ini mengkin tertaluk kpd terma terma didlm setiap distributorship agreement antara mrk. Kalau tidak, TPPA ini tidak akan menolong sme bumiputra.

Soal mengubah peraturan import export dan port of arrival. Ini mungkin susah sikit kalau melibatkan merchanting business. Apa jadi juga kalau a company with base of production in Vietnam and supplies dari Indonesia dan main office di Malaysia? Takkan nak suruh supplier di indon hantar raw material ke Malaysia dulu sebelum di hantar ke Vietnam? Cost tentu berganda. Jadi Malaysia tidak sesuai sbg tempat pelaburan..

Bagi saya TPPA akan menjadikan cinabeng lebih kukuh mencekam ekonomi Malaysia.

Jadi kalau kerajaan mau TPPA, kerajaan perlu bertindak bertidak seiring dgn cinabeng. Dimana ada monopoli cinabeng, disitulah menirunya iaitu sbg pendua. Bantuan bukan lagi tertumpu kpd bentuk pinjaman kewangan ttp lbhkepada batuan bahan mentah atau supplies dlm bentuk masa credit. Selama ini syarikat bumiputra kalah bersaing kerana tidak mendapat sokongan credit masa dari pembekal yg dimonopoli oleh cinabeng yg tentunya tidak suka persaingan.

Anonymous said...

Uncle Sam tidak lokek ilmu terhadap rakan kongsi dan mereka juga lebih suka mengotakan janji dari memungkirinya... semua itu kerana mereka adalah sebahagian dari ahli kitab!

Anonymous said...

aku sekeluarga akan migrate ke luar Negara. kami tidak percaya lg dengan najib. najib bodoh tak boleh ditegur. orang suruh resign tu resign je la.. muka tak malu. kalau aku still duduk Malaysia yang tak selamat, kos hidup tinggi, harga rumah mahal, keling2 jadi samseng, cina buat duit, melayu tindas bangsa sendiri. najib boleh la, semua kerajaan tanggung, bini kaki shopping... jgn tipu la rosmah bukan kaki shopping. mana dia dpt duit? menabung dari dalam Rahim? ptuihhh.... aku doakan najib dan keluarga di timpa bala tidak putus2 sehingga dia melepaskan segala kuasa dia kepada yang lebih berhak... adiosss rakyat Malaysia...

Anonymous said...

apa yang dilakukan oleh Cinabeng terhadap syarikat farmasi gergasi milik Barat (GSK) yang membuka cawangan di belakang Tembok Besar yg berpegang pada konsep SamBeng (kerjasama Sam dan Ah Beng)iaitu sama macam konsep AliBaba, harus dijadikan iktibar:

jalan pintas (tumbuk rusuk di siang hari) yg gunakan ole si Abeng untuk maju ke depan, tentunya mengingatkan Ali akan apakah akan terjadi pada konsep AliBaba... yakni tidak mungkinkah lambat laun Baba akan menyeleweng sebagaimana Abeng mensia-siakan kepercayaan Uncle Sam?

Anonymous said...

KENYATAAN MEDIA
4 Julai 2013


Kami NGO Islam ingin menarik perhatin kerajaan dan juga masyarakat umum mengenai perlantikan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai Pengerusi baru Lembaga Tabung Haji oleh kerajaan. Kami berpendapat bahawa perlantikan beliau sebagai pengerusi Lembaga Tabung Haji, tidak menepati kriteria transformasi dan tidak bersifat transformatif seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan selama ini.

Sebuah organisasi perniagaan yang mempunyai wawasan dan tujuan yang besar lagi murni serta mempunyai kaitan rapat dengan aspirasi kerajaan, Islam serta kaum Muslimin, ia sepatutnya dipengerusikan oleh seseorang yang mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang berkaitan serta memiliki latar belakang pentadbiran perniagaan serta kelulusan akademik yang tinggi. Selain dari memiliki kriteria tersebut, untuk mengurus suatu entiti perniagaan besar seperti Lembaga Tabung Haji dengan imej Islam pula, pengerusinya memerlukan reputasi yang tinggi dengan integriti dan sahsiyah yang tinggi juga.

Maka, kami berpendapat Datuk Abdul Azeez tidak mampu membawa imej tersebut dan tidak sesuai menjadi pengerusi kerana Lembaga Tabung Haji terlalu besar baginya serta mempunyai kaitan dengan imej dan identiti Islam pula. Oleh yang demikian kami meminta kerajaan menilai semula keputusan perlantikan Datuk Azeez tersebut dan segera mencari calon baru yang lebih kompeten dengan memiliki integriti dan sahsiyah yang tinggi yang justeru dapat memelihara imej kerajaan yang bersih lagi Islamik serta dapat membawa Lembaga Tabung Haji kepada tujuan asal penubuhannya dan dalam masa yang sama dapat menyelesaikan pelbagai masalah kronik yang sedang dihadapi oleh Lembaga Tabung Haji ini.
Ismail Mina b. Haji Ahmad
Presiden
Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT)

Anonymous said...

TPPA ini bukan shj pasal ekonomi, tetapi PENGUASAAN politik Barat-Zionis ke atas Dunia Ketiga dan Dunia Islam!

Dah cukup Bumiputera Islam/Melayu dan Bumiputera lain, MERANA, akibat tanah-tanah/kpg-kpg pusaka, dijual/dipajak kpd bangsa asing di bawah "Rumah Kedua", termasuk kpd. rakyat Cina Singapura, yg ramai BONGKAK dan TAMAK! Dan oleh kerana Barat-Israel sekutu kuat S'pura (banyak syarikat S'pura terutamanya sy. hartanah, dikuasai Barat-Israel), maka CENGKAMAN PENJAJAHAN rejim Cina PAP S'pura (dgn sekutu kuat mereka dari Cina DAPBIAWAK/PKR - si kuan yew berpura mengkritik PR dlm bukunya), juga akan makin kuat M'sia ini.

Maka, TPPA bukan shj akan MENINGKATKAN penguasaan ekonomi Barat-Israel-PAP ke atas TANAH MELAYU ini, malah meningkatkan PENGUASAAN politik mereka, dgn menghapuskan hak umat Islam/Bumiputera di dlm ekonomi, yg berkait rapat dgn isu sosial-politik. Bukan seperti sistem Kapitalisma Barat-Zionis yg amat TAMAK/BONGKAK dan sebenarnya bertuhankan IBLIS. Kuasa dan kemewahan yg MAKSIMA adalah falsafah hidup mereka - rakyat miskin hanya hamba abdi buat mereka, bukan hanya sbg buruh murahan, tetapi untuk diperdagangkan sbg hamba abdi seks (termasuk (kebebasan seks termasuk kehidupan homoseksual, pelacuran dan pornografi), dadah, perjudian dan alkohol. Lihat contohnya Thailand; Cambodia dan Vietnam di mana kegiatan pelacuran/pornografi, yg makin GLOBAL, di'biasakan' (normalized), di mana sindiket-sindiket tempatan bergabung dgn sindiket Barat-Zionis. Yg terus menghancurkan tradisi Timur mereka yg. berzaman, sehingga ibubapa dari kpg-kpg, terpaksa menjual anak perempuan mereka, utk jadi mangsa pelacuran/pornografi.

Maka negara-negara ini telah jadi HAMBA Barat-Zionis - sebab itu Bumiputera Islam selatan Thailand/Cambodia harus diselamatkan!

Sebab itu juga makin banyak gereja di Barat sampai boleh kahwinkan golongan homoseksual dan ramai pemimpin Kristian/Yahudi di Barat-Israel, tiada masalah membunuh umat Islam sesuka hati dgn menjajah Dunia Islam yg. kaya minyak-gas, contohnya rejim Blair, Bush, Cameron, yg semuanya mengagungkan agama Kristian mereka; Obama lebih tersembunyi tetapi selalu ke gereja walau nama tengahnya 'hussein' , yg berjaya memperdayakan umat Islam.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.





salim hasan said...

Dia dgn sepupu dia siHisham keris ni sama lembik,Mereka tidak mewarisi roh perjuangan Orang tua mereka.Kalau diimbas balik kenaikkan kedua dua mereka ni dalam heiraki politik dan kerajaan ,tanpa pernah diberi tentangan sengit,dan tidak pernah mengalami kekalahan dan kejatuhan,Mereka sentiasa diberi laluan mudah,INI KERANA KEDUA DUA NYA ANAK BEKAS PM!!!Bukan kerana kekuatan dan bakat kepimpinan.Pemimpin yang seumpama ini lazim nya gagal menjadi pemimpin yang berdaya tahan.Berbanding dengan pemimpin seperti Tun mahathir,TS ,Muhyiddin,hatta dato mukhriz mahathir,Jelas dalam hal ini mukhriz berbeza dgn Najib dan Hisham Keris,walupun beliau anak bekas pm.Kesemua mereka pernah mengalami jatuh bangun dalam politik.

Anonymous said...

kalau nak klentong biar power, biar ada substance, biar tidak dapat didispute lagi fakta yang dibentangkan. ini plak bila kontrak dibuka kpd org luar, cinabeng jugak boleh membida...dari mana datang fakta ini, elok kalau dah mengamal dasar kuat tipu atau goreng, biar limit pada diri sendiri je

Anonymous said...

Azeez rahim punya isu takkan sah sejuk kot?? memalukan kalau dia terus pimpin tabung haji, pi aja jadi pengerusi kat tempat lain, jgn tabung haji. banyak dah cerita2 pasal azeez yang x sedap didengar, dia dok kowtim dengan media bagi cerita2 yang bagus2 pasal dia je..jangan biar lama2 kat tabung haji tu, bahaya... manalah tau duit depan mata berjuta juta dia pi manipulate masyukkk sendiri punya poket....ni bukan saja kata, dah byk sgt cerita2 x manis didengar..memalukan lah woiii

Anonymous said...

TPPA ini adalah agenda kapitalis..jika tak menguntungkan penaja mereka tak buat..

lu fikir la sendiri..akan berlaku persaingan tak sihat...syarikat2 besar akan menelan syarikat2 yg kecil dan lemah..

akhirnya kapitalis yg berjaya..yg kaya lebih kaya...yg miskin tetap juga tertindas..

semua dasar2 kerajaan utk memakmurkan rakyat akan dikekang dgn tangan2 ghaib disebalik dasar TPPA ini..

tanpa TPPA ekonomi kita berkembang saban tahun..kenapa mahu berkahwin dua kalau perkahwinan sekarang sedang bahagia???

jgn mengundang bencana..

ABC SELAMANYA....

Anonymous said...

Mukmin tak boleh di ceraiberaikan dari luar tetapi semua itu boleh berlaku dari dalam. Ianya sedang berjalan di Timur Tengah.

Dalam konteks perniagaan, kalau kapitalis tidak dapat ditumbangkan dari luar, bukankah elok dibuat dari dalam?


Anonymous said...

tppa... mngarut!!!

ahlee said...

General Motor dah keluar dari Korea kerana kos pembuatan mahal begitu juga Cina dan akan ke Filipina dan Indon kos buruh murah.

Anonymous said...

Umat Islam telahpun diberi peringatan oleh Allah melalui firmanNya;

"Jangan kamu ambil Yahudi dan Kristian sebagai teman rapat dan sekutu". 
Surah Al-Maidah Ayat 51.

Jawapannya selanjutnya terdapat dalam sambungan ayat Al-Quran di atas. Dalam sejarah, Yahudi dan Kristian memang tidak pernah berkawan sesama mereka pun. Malah orang Kristian menuduh orang Yahudi penjenayah paling besar, yakni pembunuh tuhan. Itu adalah jenayah terbesar. Orang Yahudi membunuh tuhan mereka (Kristian) dengan menyalib, maka kesannya, telah menimbulkan kemarahan, kebencian dan permusuhan di antara orang Kristian dan Yahudi.Jadi ayat Al-Quran ini telah membongkarkan sesuatu pada 1400 tahun dulu, ayat Al-Quran ini telah meramalkan bahawa akan datang suatu hari di mana dalam sejarah yang akan menyaksikan sesuatu yang aneh, membingungkan, pelik, misteri dan menjadi tanda tanya, di atas tuduhan di antara orang Kristian dan Yahudi ke atas kewujudan jalinan persahabatan dan pakatan Kristian-Yahudi akan wujud.1400 tahun yang lalu Allah berfirman, bahawa ini akan berlaku dan apabila ia berlaku, kamu perlu berhati-hati kerana jika kamu membenarkan diri kamu untuk terus menjalinkan hubungan persahabatan dengan mereka, keIslaman akan hilang. 

Sekarang anda sudah faham bahawa Yahudi-Kristian tidak pernah bergabung pun dalam sejarah. Tetapi apa yang berlaku hari ini adalah begitu pelik sekali, dan adakah anda tahu kenapa? Ini kerana hakikatnya mereka bukanlah Yahudi atau Israel, mahupun kristian sebaliknya mereka adalah penyembah Syaitan.

Kerajaan Amerika yang begitu unik sekali dari segi budaya, teknologi, filem, muzik, kenderaan, dan lain-lain, sebenarnya hanyalah berlakon semata-mata kerana tamakkan kuasa, hinggalah mereka ingin mengawal sepenuhnya alam semesta sebagai proksi Syaitan.

Adakah Malaysia juga ingin mengikut telunjuk proksi syaitan/penyembah syaitan.....tepuklah dada tanyalah pemimpin anda.!!!

Wallahuwalambisawab.

Anonymous said...

sokong anon 8.34pm 100%!

TPPA adalah idea dari syaitan yg membinasakan...yg merosakkan !!!!

didalamnya penuh dgn tipu helah !!!!

ABC SELAMANYA...

Anonymous said...

KALAU PARTI ISLAM BOLEH MENJALINKAN TAHALUF SIYASI POLITIK DENGAN DAP MAKANYA DALAM KONTEKS GLOBAL TANG MANA SALAHNYA KALAU MUKMIN BERTAHALUF SIYASI DENGAN NEGARA LUAR DALAM KONTEKS BISNES?

Anonymous said...

ADA atau tidak TPPA, 90% projek mega tetap dapat kat satu pihak saja.

Persoalan sekarang ini ialah apakah dominasi satu kaum dalam perniagaan ini tidak akan disentuh?

Kalau tidak boleh dibiarkan tidak disentuh, apa ikhtiarnya? Gunakan saloran agama?

Anonymous said...

Apa nak dihairankan . satu-satunya Syarikat konsesi lebuhraya yang mengutamakan pemimpin pembangkang yaitu lebuhraya cheras kajang. kempen keselamatan pun dijemput nya parti pembangkang untuk merasmikannya. Lembaga lebuhraya malaysia boleh buat apaaaaaaa?. mereka ni berani sebab dalam BN pun ada duri dalam daging.

Anonymous said...

Adakah anda pasti Malaysia/Negara Islam akan menjadi dominan dalam TAHALUF SIYASI yang anda katakan itu.?!

Anonymous said...

Tambahan » "ada duri dalam daging" = "ada daging babi dalam rendang lembu" ...........kih.kih.kih.kih.kih.!!!!!!

Anonymous said...

10:48,

Kalau tak dipecah ruyung manakan datang sagunya. Kalau tak cuba mana nak tahu hasilnya.

Negara Cina dulu pun berbelah bahagi sama ada nak bersaing dalam pasaran terbuka atau tidak.

Kini, setidak-tidak mereka telah dapat buktikan mereka mampu menyaingi kapitalis Barat.

Anonymous said...

Tambahan 11:11,

apakah Pas berganjak dari pendirian Tahaluf Siayasi (TS) meskipun satu dunia perasan bahawa Dap lebih dominan?

kalau tidak berganjak, kenapa? mungkin buat Pas dominasi bukanlah prioriti asalkan kebaikan lain diperoleh -- Umnu dijatuhkan.

makanya dalam konteks TS antara TanahMelayu-AS, dominasi tidak dapat dielakkan tetapi bukan segala-galanya tetapi manfaat ini pasti menggamit:

tidak ada manfaat lebih baik dari melihat momentum ABCD berterusan menerusi TPTA.

Anonymous said...

Pada pendapat saya, tiada apa yang perlu dibimbangi dengan TPTA ini. Untuk lebih berdaya maju pengusaha Bumiputera perlu terdedah dan didedahkan kepada persaingan melalui bimbingan dan bantuan kerajaan. Perlindungan kepada penguasaan Bumiputera ke atas kek ekonomi negara akan meliputi semua melalui DEB yang ditransformasikan yang menyekat elemen-elemen nepotisme dan kronisme. Hak-hak Bumiputera di dalam perekonomian tidak akan terjejas malah akan terus dipelihara dan diperkasakan kerana ia termaktub dalam Perlembagaan selagi ia tidak dipinda.

Anonymous said...

Ah Jib Gor=Ketuanan Cina....

melayu ditipu, cina diutamakan.....

padan muka korang yg beri undi/sokongan pd Ah Jib Gor.....melayu digadai.....

Anonymous said...

Surat terbuka untuk ds najib,

Putrajaya, wilayah persekutuan, 12 ogos 2013,

Dsn, hamba berasa dukachita kerana tujuan hamba membuat kenyataan kepada akhbar telah di-salah faham oleh dsn. Sa-benar-nya tujuan hamba sama-lah juga dengan tujuan dsn, ia-itu untok menyelamatkan negara ini daripada bahaya yang menganchamkan-nya.

Pendapat-pendapat dsn berasaskan kepada cherita-cherita yang di-bawa kepada telinga dsn oleh orang-orang yang mengelilingi dsn saperti omar ong, khairy, alies anor dan jamaluddin jarjis yang chuma suka mencherita kepada dsn perkara2 yang mereka fikir dsn suka atau patut dengar sahaja.

Benarkan-lah hamba bercherita berkenaan dengan keadaan, fikiran dan pendapat2 rakyat yang sa-benar-nya supaya dsn dapat faham tujuan hamba membuat kenyataan yang di-tegor itu. Dsn biasa cherita kepada hamba sendiri ia-itu dsn menggalakkan orang2 china untuk besar kepala, membazir duit kerajaan dengan membiayai sekolah2 venakular china, malah bersekongkol dengan dhong zhong untuk melemahkan bahasa dan budaya melayu.

Sabenar-nya tindakan dsn sambil memukul gendang china ini-lah yang mengakibatkan rusohan dan hampir kematian yang berpuloh kali banyak yang terjadi semenjak pru13 dan 13 Mei. 

Dsn selalu "bertolak-ansor," ia-itu memberi kepada orang2 China apa yang mereka tuntut. Punchak tolak-ansur ini ia-lah penjilatan tangan tadi. Penjilatan tangan China ini menimbulkan kemarahan yang besar oleh orang2 Melayu.

Orang2 China pula menganggap dsn dan Kerajaan BN dan umno sebagai pengechut dan lemah dan boleh di-tolak ke-sana ke-mari. Sebab itu orang2 China tidak takut lagi menolak BN dan orang2 Melayu pula tidak ingin kepada BN. Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 5 Mei kepada orang Melayu. Kalau dsn biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah dsn faham perasaan orang Melayu.

Orang2 Melayu yang dsn fikir tidak memberontak telah-pun menjadi gila dan mengamok sehingga mengorbankan sopan santun mereka dan menchulik orang yang mereka benchi kerana dsn terlangsong bagi muka. Tanggong-jawab tentang mati-nya orang2 ini, Islam dan kafir, terpaksa di-letak di-atas bahu pemimpin yang salah pendapat.

Hamba mohon ma’af tetapi hamba ingin sampaikan perasaan orang-orang Melayu kepada dsn. Sabenar-nya, orang2 Melayu sekarang, baik PAS baik Umno, betul2 benchi pada dsn, terutama orang2 yang di-hina-kan oleh orang China dan yang kehilangan rumah-tangga, anak-pinak, saudara-mara kerana tolak ansur dsn.

Mereka kata dsn chuma ingin di-kenal-kan sebagai "The Happy Prime Minister" dengan gelaran ah gib ghor, walau-pun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat-pun dsn ashek bermain gendang dengan kawan2 China dsn. Budak2 polis mencherita yang dsn mengguna-kan kenderaan dan eskot Polis untuk menchari kaki gendang.

Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit-pun hormat kepada dsn. Mereka berkata dsn "naïve" dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang tak dapat hamba sebut-kan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hingga China becha. Pada masa lewat2 ini lagi satu kesan burok telah timbul. 

Orang2 Melayu dalam Civil Servis, dari Perm. Sec. ka-bawah, pegawai2 tentera dan polis Melayu tidak ada lagi kepercayaan dan respect kepada dsn. Hamba tahu kebanyakan mereka sokong PAS dalam undi pos. Pegawai Melayu dari Polis, tentera dan askar biasa maseh patoh kepada kerajaan oleh kerana arahan sekarang sesuai dengan kehendak mereka sendiri. Kalau dsn membuat apa2 yang tidak di-ingini oleh mereka, hamba perchaya mereka tidak akan menurut kata dsn.

Anonymous said...

Hamba tahu dsn takut kominis lim kit siang mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Hamba lebih takut kalau kerajaan mula "lose control over the armed forces". Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Dsn biasa jadi "Happy Prime Minister" tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai "happiness" apa2.

Hamba harap dsn jangan-lah menipu diri dengan berkata "satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya". Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Hamba ingin sampaikan kepada dsn fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk dsn bersara dari menjadi perdana menteri dan Ketua Umno.

Hamba faham betul2 kuasa yang ada pada dsn dan hamba masih ingat nasib tun dollah. Tapi hamba tak akan jadi sa-orang yang bertanggong-jawab kalau hamba tidak terangkan apa yang hamba sebut-kan. Kalau di-penjara sa-kali-pun hamba terpaksa kata apa yang hamba telah kata-kan.

Hamba di-beritahu ia-itu dsn berkata hamba Pakistani atau bangla atau melayu totok. Hamba tidak perchaya kata2 orang kerana hamba tahu dsn tidak akan berkata begitu. Hamba-lah yang selalu mempertahan-kan dsn apabila orang2 PAS kata yang dsn pondan yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi dsn juga akan mempertahan-kan hamba walau-pun maseh ada dua sudu darah atau melayu kampung dalam tubuh badan hamba.

Hamba sa-kali lagi mengulangkan ia-itu kenyataan yang hamba buat itu ia-lah menchegah kejadian yang akan menambah perasaan benchi orang2 Melayu terhadap kerajaan dan menggalak-kan orang2 China menjatohkan lagi maruah orang2 Melayu.

Rusohan yang lebeh besar akan berlaku jika ini di-biarkan. Tentera sendiri tidak akan dapat di-kawal. Dan lagi kalau lim guan eng dan dewan orang China boleh membuat kenyataan, kenapa ketua2 Umno tidak boleh?

Hamba menulis surat ini dengan hati yang ikhlas dan harapan bahawa dsn akan bacha surat ini dengan sa-penoh-nya sendiri. Hamba berdo’a ke-hadhrat Allah subhanahuwataala supaya di-buka hati Dsn untok menerima kenyataan yang sa-benar ini walau-pun pahit dan pedas.

Hamba Yang Ikhlas,
(The real Dr. Mahather bin Muhammad)

Anonymous said...

Anon.. August 12, 2013 at 11:46 AM <--- TERBAEK

Anon.. August 12, 2013 at 1:46 PM <--- BERAMBUS PERGI MATI LAH KAU, BAWA TOK-NENEK KAU SEKALI...

Anonymous said...

bg aku ni semua salah nik ajis dan pencacai pas

Anonymous said...

Hey anon 10:53pm, mulut lu memang mulut BANGKAI penuh ulat - banyak lu LAHAP ITU BABI punya KANGKANGkah?!

Anonymous said...

Hey anon 12:01am, lu jgn mahu TEMBERANG! Bodoh! Cina TAMAK DAPBIAWAK/PKR MINUM GELOJOH kencing Yahudi Zionis - sebab itu 'maju' mcm siDAJAL!

Anonymous said...

akar umbi umno skn usul muhyidin sbg PM dn Presiden UMNO gnti Najib

Anonymous said...

Assalamualaikum....
anon 1221....sian mak pak ko...

Anonymous said...

Ko nk pindah ke syria @ myammar ke bro..Tahniah laa..

Anonymous said...

Anon 4.31 otak udang mcm hang ni kalau tak tau komen baik tak payah..kata orang bodo hang sendiri bole ka buat hujah? Budak bodo mcm hang ni elok pi chat merapu ka main game daripada datang sini tapu habok pun tarak....

Anonymous said...

Belengu rantai dikaki Dajjal kian haus dijilat dengan lidah menjelir kian menipis menungu perjanjian kemungkaran manusia yang hakiki Islam
nya bercampur baur syirik lagi menyekutukan PENCIPTANYA yang kian hari kian hilang kesabaran kemaafan
tau'fid hidayahnya akan diambil serta
di leburkan bukan kerana DIANYA zalim.........malah pemurah amat mengasehani ciptaan nya yang hanya segumpal tanah kian membuat
kerosakan demi nafsu bertuankan Syaitan musuh manusia yang nyata lagi dilahhannattullah "ALLAH SWT"
............................ingat
dimana RASSULLULLAH SAW sendiri bersedih berdukacia akan umat nya
yang hari ini kian berpecah belah
kian berpuak puak kian alpa akan amanat amanat yang ditinggalkannya.............
demi kehabbuan didunia sementara lagi fana'a........
jelas sudah kebimbangan NYA itu sudah terpampar dimata kita yang mana keujutan Yakjut dan Makjut bermain menunggu ketibaan Dajjal yang sebenar akan menjadi kenyataan
percayalah musuh musuh kita khafirharbi merancang segala arahan Makjut Jakjut melenyapkan
Islam dan agamanya dimuka bumi ini...........

Anonymous said...

Uncle Sam adalah yakjut......

Yahudi adalah makjut......


????? ????? ????? Dajjal.....


ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !