Tuesday, August 13, 2013

PEMIMPIN MELAYU MALAYSIA WAJIB BELAJAR DARI BRUNEI CARA NAK LAYAN CINABENG !



Oleh : Helen Ang

Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warga. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR).

Sungguhpun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi PR sahaja (bermakna tidak memegang paspot Brunei).

Brunei agak luarbiasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Akan tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja, mengikut anggaran oleh Pew Research Center pada tahun 2008.

Hampir separuh (kira-kira 48 peratus) daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.

Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. – laporan tahun 2012 oleh badan hak asasi Freedom House 

Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. – laporan amalan hak asasi oleh Jabatan Negeri Amerika Syarikat (24 Mei 2012).

Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil, iaitu 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) and Lain-lain (12%).

Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.

Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami budaya dan bahasa Melayu.

Jus sanguinis

Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis (mengikut kerakyatan ibubapa). Istilah tersebut adalah bahasa Latin dan bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.

Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.

In Brunei, seorang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu — merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong (sumber sini).

Pada lumrahnya, manusia mementingkan etnik.

Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales.

Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang macam orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya.

Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.

Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.

Seorang Irish, misalan kata, enggan dikenali sebagai orang English.

Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.

Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jatidiri orang Scot, yang lebih Scot daripada British. Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.

Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka. Jadi kepada Cina Malaysia ataupun DAP khususnya, jangan 'macekeyo' kononnya memfitnah MALAYSIA ni tak adil dalam urusan kaum. Tanya kepada NEGARA ASAL KETURUNAN kamu sendiri, adakah mereka cukup adil dengan kaum-kaum minoriti di negara kaum asal kamu?

35 comments:

Anonymous said...

dapat betis nak paha, sesudah PKR dalam pujukan, Pas pulak dalam giliran.

dapat betis nak paha, sesudah dapat singapura, tanah melayu pulak jadi idaman.

Anonymous said...

konflik puak-puak yg melanda Timur Tengah adalah bukti nyata betapa manusia menafikan hikmah di sebalik kejadian berpuak-puak.

apa yang berlaku pada Rohingya adalah bukti jelas betapa manusia tidak menghayati hikmah di sebalik kejadian berbangsa-bangsa.

Anonymous said...

SYABAS GAP di atas artikel yg cukup bernas ini - tolong hantar kat Utusan Melayu!

Cina/India RASIS DAPBIAWAK/PKR kononnya nak satu bangsa, "bangsa Malaysia" - tujuan utama utk menghapuskan hak Bumiputera Melayu/Islam dan Bumiputera lain. Bukan sebab mereka cinta "hak asasi" - dasar PENIPU/PENYAMUN! Kalau kat Barat sekalipun, imigran Cina/india akan di gelar "Chinese/Indian American/German" dan sbgnya, tapi si DAPBIAWAK/PKR berani nak hapuskan gelaran bangsa berdasarkan etnik, terutamanya bangsa Melayu/Bumiputera di Tanah Melayu ini - JANGAN dilayan sibiaDAP ini! Dan imigran Cina/India bukan main diam lagi kat Barat, sedaq pula dia bangsa pendtg - tak ada pula mereka menuntut dgn BONGKAK, kesamaan agama dan bangsa, contohnya hari Deepavali/Raya Cina sbg sambutan rasmi mcm hari Krismas. Maka ini amat mengherankan sdgkan loya-loya dan puak kaya imigran Cina/India ramai kat Barat! Tapi kat Tanah Melayu bukan main sakan lagi, nak mcm-mcm hak walau asal bangsa pendatang dibawa British-Zionis laknat, dan bangsa pdtg ini dipaksa ke atas kita org asal bumi pusaka ini, iaitu Bumiputera Islam/Melayu dan Bumiputera lain!

Memang Raja-Raja/pemimipin Melayu Brunei amat bijak! Kat sana, jgn harap Cina/bangsa asing nak kurang ajar - terus dia HALAU! Mat saleh pula, yg ramai kerja Shell atau sbg guru, asyik merungut tak ada kelab malam atau alkohol di Brunei, tapi duit gaji nak! Sebab itu mereka sering ke Miri di mana maksiat makin banyak - terutamanya pelacur dr Filipina /China (saya harap JAIS (S'wak) akan bertindak lebih tegas). Miri skr pula dikuasai DAP - bala betul! Saya juga harap sy. petroleum nasional Brunei akan lebih kuat dam dpt. menghapuskan lansung penguasaan Shell.

Cina S'wak juga makin ramai di Brunei dan kahwin dgn Cina Brunei, dan lansung buat perniagaan - biaq K'jaan Melayu Brunei terus tegas dan bantu lebih ramai Bumiputera Brunei sendiri kuasai bidang perniagaan. Saya rasa umat Islam/Melayu patut diberi lebih banyak peluang utk jadi rakan kongsi Bumiputera Brunei supaya Bumiputera Brunei tidak perlu bergantung kpd Cina.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Dulu saya MAKCIK Tempurung)




Anonymous said...

Masih belom terlambat kalau pemimpin melayu nak ubah perlembagaan. Tarik balik warganegara kepada bangsa asing cina dan india. Sebab mereka mudah dikenali melalui nama dan adat budaya. Mereka belom mix dgn org melayu lagi.

England tak akan dtg utk serang tanah melayu. Begitu juga amerika. Kita beri mereka pr saja. Hak mengundi kita tarik balik.

Hak utk ic biru hanya diberikan jika mematuhi syarat2 yg ketat antaranya.

1- fasih berbahasa melayu
2- kerja kerajaan
3- berjasa pada negara

Atau

1- masuk agama islam

Kalau masuk islam syarat 2 dan 3 boleh dikecualikan.

Hak utk beri ic biru hanya boleh diputuskan oleh majlis raja2.

Apamacam pemain2 politik melayu? Ada brann........

Spatial analyst
Klia

Anonymous said...

Betul 2......!!!!

Anonymous said...

Sokong 1000 peratus

Anonymous said...

kita hanya mampu bersuara di alam maya, pemimpim melayu tetap dengan ego mereka konon mereka ada telur.hakikatnya, dengan bini pun takut. melayu tetap di tindas di bumi sendiri...

Anonymous said...

sokong...mohon di panjangkan kepada pihak yang berkaitan, mudah-mudahan menjadi kenyataan..dengan izin ALLAH S.W.T...

Anonymous said...

mantap GAP! panduan ini perlu dipakai 50 tahun dulu...kini nasi telah menjadi bubur...

kelembutan dan kepondanan pemimpin melayu terdahulu tidak dapat diputar kembali hak2 melayu ditanah air yg telah kecundang!

sekarang masanya kita bertahan dan mengekang segala kudrat kita yg ada utk tidak membiarkan segala yg masih ada terus dilacur dan dilucutkan!

sebenarnya kesedaran rakyat bawahan melayu kini amat mengkagumkam! mereka telah sedar siapa pemimpin melayu yg tidak layak dan masih mempunyai sifat2 kepondanan dlm mempertahankan kita dan bumi bertuah ini!

kesedaran umat melayu islam ttg taraf ekonomi mereka amat memeranjatkan! jihad ekonomi islam tidak kedengaran secara besar2an dulu..kini jaringan kempen ini meliputi seluruh tanahair!

jika Brunei mengambil langkah spt tanah melayu,kini selepas 50 thn..mereka mungkin akan menjadi seperti singapura ataupun fiji..kalau tidakpun seperti malaysia sekarang..pemerintah islam brunei akan menjadi boneka disana ataupun kalau tidak akan diperkotak-katikkan seperti kita kini!

kita tidak boleh memutarkan kembali masa lalu..sekarang ini adalah masa utk kita meluru kehadapan..kuatkan kuasa politik kita..semadikan tokoh2 lembik dan bersemangat hangat2 tahi ayam utk membela umat melayu islam...dan lonjakkan ekonomi umat kita yg baru hendak bertunas dalam masa 10 tahun ini!!!

agenda jihad ekonomi islam adalah satu sasaran yg terbaik..kita tidak merampas hak pendatang yg begitu tamak merampas kek ekonomi malaysia..tapi kita menetapkan sasaran ekonomi kita yg sepatutnya menjadi hak kita dgn gabungan semua umat melayu islam!!

alangkah malangnya melayu di tanahair sendiri dapat memerintah negara sendiri tetapi melayu terus dgn taraf kemiskinan yg tinggi, taraf pendidikan yg rendah, kuasa politik yg lemah dan saban hari dihina oleh kaum pendatang yg angkuh dan biadap kepada tuan rumah!!

org melayu ada 2 pilihan sahaja sekarang...buat atau tunggulah bencana!!!

umat melayu islam wajib menyahut jihad ekonomi islam dan segerakan bertindak sepantas mungkin. edarkan flyer bbcd seganas mungkin!!! kita gagal..tunggulah bencana!!!

umat melayu islam perlukan pemimpin melayu baru..bijakpandai.. berani.. jiwa besar ..tak takut membuat keputusan...pemimpin2 lembit dan penakut dan mempunyai wawasan yg melacurkan kaum bumi wajib dihilangkan dari senarai kepimpinan negara..org melayu tidak perlu pemimpin seperti ini..lebih baik mengundur dari dimalukan!!!

fokus kehadapan dan tetapkan sasaran kaum kita..masa lalu jadikan ikhtibar..kita jgn mengalah lagi..jihad ekonomi islam wajib dimantapkan dan dibajikan!!!

ABC SELAMANYA........

Anonymous said...

Aku dambakan negara Malaysia tanpa Cinabeng walau seekor pun.

Aku benci Cinabeng hingga ke urat kentutku.

Aku rasis dan aku bangga jadi rasis.

Anonymous said...

Kalau penulis ini benar2 berbangsa cina, teman ucapkan syabas kerana sedar dimana bumi di pijak di situ langit junjung.

Penulis ini mengkhabarkan kepada cina/DAP di malaysia betapa baiknya orang melayu.

Di negara asal usul kamu pun kamu tidak akan dapat layanan dan keistemewaan seperti yang kamu perolehi di malaysia ini.Jangan lah kamu nak memanjat lebih tinggi daripada bangsa melayu sendiri.Ketahuilah kamu bahawasenya negara ini asal usulnya hak orang melayu mutlak.Kamu adalah berasal dari pendatang yang menumpang mencari rezeki di sini.Ini Fakta.Bukan Omong Kosong.

Kalau DAP tidak puas hati dengan keadaan seperti sedia ada di malaysia ini, DAP boleh bawa balik semua keturunan kamu kembali kenegara asal kamu.Nescaya di sana kamu akan jadi sampah di pinggir jalan. Pemimpin negara China jauh lebih bijak dan hebat daripada pemimpin DAP di malaysia ini.

Hidup berbangsa-bangsa dan bersuku-suku adalah satu ketentuan daripada Tuhan Ynag Maha Esa.Ada beribu hikmah di sebalinya.

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

KALAU Dinasti Dapig balik tongsan, alamatnya mereka akan duduk belakang jeriji besi macam Pu Yi, he he.

salim hasan said...

KEPADA CINA CINA SINI KAMU KENA SEDAR
ANDAINYA KAMU BERJAYA MENUMBANGKAN UMNO DAN BN DGN BANTUAN PARA PENGKHIANAT MELAYU DARI PAS DAN PKR PADA PILIHANRAYA AKAN DATANG ,APAKAH KAMU FIKIR KAMU BOLEH SENANG LENANG NAK PERINTAH MALAYSIA NI?.KAMU FIKIR MELAYU MELAYU YANG LAIN NAK DIAM SAJA MELIHAT WARISAN PUSAKA NENEK MOYANG KAMI NI DIKEBAS OLEH KAMU?PADA MASA ITU ,MELAYU MELAYU INI AKAN BANGKIT DAN TIDAK AKAN PEDULI LAGI PADA SISTEM PILIHANRAYA INI LAGI .DAN KAMU CINA CINA AKAN MENJADI KELOMPOK YANG PALING RUGI ,

Anonymous said...

brunei lambat merdeka,nk join malaysia azhari berontak,mereka nmpak apa yg trjadi di malaysia smasa nk merdeka dulu,jd mereka ambil iktibar.tu jd panduan mereka utk berikan status w/negara.melayu dari malaysia/s'pura/indonesia pun susah nk jd w/negara brunei

Anonymous said...

Sayogia diingatkan kebanyakan kaum cina di Malaysia hari ini datuk nenek mereka baru datang ke sini pada hunung abad ke 19. Itupun semua datang sini bercita-cita kumpul duit untuk balik kembali ke Tongsan sebab negara tu masih di bawah dinasti Manchu. Apa ila Kuomontog di bawah pimpinan Chiang Kai Shit kalah dan lari ke Taiwan, China komunis tutup pintu. Kalau cina Malaysia tak mau ikut asimilasi jadi bangsa Malaysia (100% jatidiri nasionalis kemelayuan) boleh migrasi ke Taiwan.

Tun Teja said...

Akhbar Straits Times Singapura hari ini Selasa, Ogos 13, 2013 mantan PM Malaysia Abdullah Badawi mengaku tidak menulis atau menaja buku “Awakening” yang menyebabkan kemarahan parti Umno. Buku ini dianalisakan, diedarkan dan dicipta oleh Associate Professor Bridget Welsh ( SMU) dan Professor James U.H. Chin dari ISEAS. Aku sudah tahu kedua pensyarah penjahat ini adalah musuh Umno. Mereka sudah lama menanam dendam parti Umno supaya dikalahkan oleh Pakatan Racun.

• Professor Bridget Welsh dari dahulu mahu memperomosikan ugama Kristian sebagai ugama rasmi di Malaysia. Dia selalu menghentam Umno dan BN dalam analisis di wawancara Channel News Asia Singapura.

• James Chin memupuk semangat batu api supaya Cina memerintah Malaysia dengan memehak pembangkang. James Chin kerap menghentam BN dan Umno di akhbar Straits Times Singapura dengan cara menghasut cina Malaysia di Singapura mengundi Pakatan Racun.

Pendapat ku:

1. Mantan PM Abdullah Badawi tidak seharusnya bermula mengkritik Tun Mahathir dihadapan kedua penjahat diatas kerana mereka adalah musuh Umno. Cukuplah jika beliau hendak berdebat dengan Tun Mahathir tanpa persidangan media kerana ini menjejaskan impak buruk pemimpin Melayu dihadapan khalayak parti pembangkang yang sentiasa berkhasad dengki terhadap kemajuan dan kepemimpinan Umno.
Kedua penjahat di atas bertujuan untuk memecahkan keteguhan parti Umno.

2. Sungguh khianat kedua penjahat ini, yang mahu menjemput Nurul Izzah Anwar melancarkan buku “Awakening” itu. Tetamu khas anak derhaka watan, anak bapak homo dan keturunan pengkhianat Negara Malaysia.
3. Kerajaan Singapura sepatutnya mengambil tindakan supaya mencegah kedua penjahat ini mencampuri hak kerajaan Malaysia dari semasa kesemasa.

Dimanakah kesetiaan unsur-unsur intergriti kedutaan Malaysia di Singapura ? Kenapa diam membisu sahaja?


Anonymous said...

Dhong zhong adalah musuh dan pengkhianat kepada kesatuan bangsa malaysia. Kecinaan melampau dhong zhong telah menjadikan negara ini seperti milik cina. Kurang ajarnya dhong zhong sudah sampai tahap yang tidak boleh diterima lagi.

Menjadi kewajipan bagi semua umat melayu supaya dhong zhong dihapuskan dan diharamkan dari tanah melayu ini. Buat petisyen dan ambil tandatangan dari semua orang2 melayu bandar dan kampung supaya mendesak dhong zhong diharamkan.

Kegagalan kerajaan melayu dengan membenarkan dhong zhong bersarang telah membuat melayu meluat dengan umno. Pas dan pkr sememangnya pengkhianat kepada perjuangan melayu dan pengikut2 mereka semua telah dibuta tulikan oleh pemimpin totok bahalul mereka.

Hapuskan dhong zhong. Matlamat utama kita untuk malaysia yang bersatu.

Anonymous said...

Pu yi jadi tukang kebun.. Cina2 sengkek datang tanah melayu nak balik ke Tongsan dah jadi pu yau kat komunis china kah kah kah

Anonymous said...

Baik diadakan segregasi spt di Amerika zaman dulu, tempat makan, bas, supermarket, dsbnya utk org kulit putih saja. Baik diadakan utk di sini jugak, khas utk bumiputera saja....amalan yg sama di Afrika Selatan sebelum Apartheid dihapuskan. Kalau dah benci sangat hingga ke urat dubur, baik adakan polisi segregasi saja, end of story.

Anonymous said...

Lagi baik kalau semua letak kat satu pulau.. Lepas tu tabut sebijik bom nuklear.. Settle masalah.. Apa macam?

Anonymous said...

boikot premis cina dan sokong premis melayu wajib digandakan!!!!

kekuatan tentera anai2 wajib digandakan!!!

sebarkan flyer bbcd sekarang!!! satu flyer satu hari..jadikan sasaran harian hidup kita!!!

jika 30 flyer disebarkan sehari..anda boleh berehat sebulan!!!

ramai masih tidak tahu apa2 mengenai jihad ini!! masa sedang berjalan dgn pantas..asakan2 dari cinabeng dari setiap penjuru.. samada dari dlm negara mahupun luar..hinggap dikepala kita saban hari..kalau kita tak kuat..kita akan rebah!!!

jgn cari alasan..alasan hanya insan yg sukakan kegagalan...

inikalilah kita ubah!! kali inilah kuasa rakyat adalah suara keramat!! kita adalah harapan semua umat melayu islam utk generasi kita seterusnya!!!!!

ABC SELAMANYAAAA.............

Anonymous said...

Sila tanya Azeez Rahim,bekas kuncu Tingkat Empat, apa yang dia lakukan dengan diskaun bernilai RM36 juta yang DBKL berikan kepada KLGCC / Sime Darby untuk pajakan tanah Bukit Kiara.

SPRM perlu melihat kepada perkara ini!!

Azeez kaki songlap tak layak jadi chairman Tabung Haji

Anonymous said...

Salim Hasan.....aku sokong kamu sejuta persen....aku yang pertama akan bangkit spt mana babi penganut buddha myammar sembelih rohingya....ALLAH HUAKBAR

Anonymous said...

Mungkin ini salah satu propaganda red bean army....yg akan berusaha untuk mengeliruka org melayu dan menjadi lemah. Jadi hati hatilah supaya TIDAK MASUK PERANG MEREKA INI....

Anonymous said...

Sebelum ini Melayu dan Bumiputera sgt ikhlas dan terbuka shga cina dap pijak dan berak kat kepala. Selama ni juga Melayu dan Bumi x pernah mbuat apa2 tuntutan demi kesjahteraan negara ttp bbeza dgn cina dap yg x pernah puas dgn kekayaan yg ada dan x pernah berhenti mbuat tuntutan melampau. Tuntutan ini dibuat secara strategik di mana dap mendesak dari luar kerajaan dan disokong oleh mca dr dalam kerajaan. Malangnya kerajaan dgn bodoh xde strategi menerima tuntutan cina dap ni kunun utk undi. Lastly kena kencing dan berak oleh cina dap dlm pru13. Sebenarnya bg merampas kuasa melalui pru13, cina telah all out mgerakkan semua usaha, tenaga, pikiran dan kekayaan mreka. Gerakan mrk sungguh luar biasa dan dapat dirasai dan dihidu oleh rakyat marhain tp pmimpin plak yg buta dan pekak. Alhamdulillah, kuasa Tuhan telah menyelamatkan tanah air Malaysia. Kakitangan kerajaan juga mnyumbang kpd penguasaan ekonomi dan tanah oleh cina dap melalui amalan rasuh di pelbagai peringkat. Melayu baru mesti mula mbuat tuntutan demi survival bangsa tanpa kompromi. Selama ni kita asyik respon dan marah kpd tuntutan cina dap. Skrg kita yg akan menuntut kerajaan mengikut kehendak Bumiputera. Cina dap telah bjaya menyusup ke dalam segenap ruang shga s/u agung ceupacs pun cina dap seolah cina dap ni baik sgt nak mperjuangkan kakitangan kerajaan. Juga tdpt peningkatan k/tgn kerajaan dr cina dap yg mula bgerak menyusup ke bidang yg selama ini mrk x pernah minat sbb gaji kecik bbanding pdpatan lumayan hasil penipuan dalam bisnes. Cina dap skrg mau semua yg ada dalam tanah air Malaysia ini. Kejayaan mereka hasil tekanan cina dap dan mca, kebodohan pkr dan pas, pengkhianatan sebilangan kakitangan kerajaan dan kelembikan tampuk kpemimpinan sekarang. Pemimpin umno sekarang lembik, jadi untuk imbang, ahli umno kena kuat.

Anonymous said...

Tuntutan apa yang hendak dibuat lagi, kan semua privilej dan prerogatif sudah ada. Apa tuntutan yang dimaksudkan itu...

Anonymous said...

Semua dah dikaut bersih dah, dah disapu kering dah, disapu licin dah, tinggal tulang-tulang dan sisa-sisa, nak tuntut apa lagi

Anonymous said...

sape yg gadaikan Singapura pd Cina???

sape yg gadaikan Pulau Batu Putih pd Cina singapore

sape yg gadaikan tanah WOODLAND(pengkalan TLDM) di singapore??

sape yg gadaikan tanah Keratapi Tanjung Pagar pd Cina Singapore???

sape yg gadaikan Tanah bukit Timah pd cina singapore??

sape yg memberi peluang yg terlalu luas pd bangsa cina dimalaysia sehingga mereka menguasai ekonomi negara???

untuk kesemua jawapan diatas adalah PEMIMPIN & penyokong UMNO yg manjadi anjing belaan pd Cina dgn menindas kaum Melayu......merekalah anjing2 yg mengadaikan tanah melayu.....lalu menunding jari pd Pembangkang....

Tahniah kerana korang memberi kuasa pd Ah Jib Gor=ketuanan CINA...

Anonymous said...

Itu bagi pembangkang lagi teruk kena jual. Baru tgh berangan nak perintah dah habes kena pijak dgn cinabeng

Anonymous said...

Pembangkang bukan stkt gadai / jual tanah (ingat Nizar 999), malah maruah bangsa dan paling teruk gadai agama kat cinabeng. Apa sj kebiadapan dan phinaan yg dilakukan oleh cinabeng akan dibela dan dimaafkan oleh pembangkang. Takkan yg ni x perasan kot atau x dcerita dlm ceramah?

anti-LGBT said...

Ayoh lah bangsa melayu di Bumi Melaya ni....kita bersatu kembali. Bangsa cina kapiaq harbi ni bukan lah kuat sangat. Depa kuat sebab kita semuanya lemah. Kalau kita kuat dan bersatu, memang kecut teloq-teloq cinabeng ni semua. Kena sengat tebuan kat teloq depa pun, depa tak akan bersuara.....

Untuk melayu yang dalam UMNO dan PAS tu, aku tak suroh ko orang buang parti. Yang penting kita berkawan, bila kita berkawan, kita dah mula bersatu.

Untuk melayu yang dalam PKR tu, depa semua dah gone case. Dok sokong parti LGBT tu buat apa??? Melayu2 PKR ni semua dah diliwat front and back dek Nuaq Berahi dan keluarga setan dia tu. Hampas tahap gaban dah......

Anonymous said...

Jeng jeng jeng...
1- Rampas semua tanah dan harta SP Setia, IJM, Sunway, Mah Sing, Empire, YNH, InP, Genting, Berjaya, YTL.
2- Halau cina tongsan balik tongsan secara besar-besaran.
3- Hantar Ah Jib Gor balik Tongsan with tisu toilet jambaan....shit....

Anonymous said...

Eh sori lah brader, aku dgn brader2 aku anti Cina. Kami rasis sampai mati. Cina takut dgn kami. Tapi yg menjadikan kami musuh adalah dari puak2 UMNO dalaman sendiri kerana nak undi popular jadi Calon BN......ptui.....
UMNO SIAL, AH JIB CELAKA HARAM JADAH, PEMBELOT BANGSA HARAM JADAH NOMBOR SATU.

Andre Irwan said...

Yang dok komen di atas Melayukah? Islamkah?
Aku cabar satu saja pada Melayu di atas. Tolong wujudkan Tanah Perkuburan Melayu dan ditempat tu disimpannya mayat-mayat depa. Jangan sesekali berselindung di sebalik Tanah Perkuburan Islam sebab malaikat tak mengiktiraf bukan saja Cina, malahan Melayu sekalipun.

Anonymous said...

Makluman artikel di edit dan bertujuan memfitnah negara brunei untuk kepentingan politik disini.. Nak tahu kebenaran
Ini fb orang kuat brunei
..brunei oldbanknotes..
Selepas ini jgn cuba kaitan brunei lg dgn hal2 perkauman