Saturday, August 10, 2013

MAKAHAI KUAN YEW CINABENG KATA MALAYSIA KEHILANGAN BAKAT.


aku suka betul bila kuan yew perlekeh malaysia.

pasal lepas dia perlekeh, tun mahathir akan balun dia cara kias tajam menikam punya.

semalam kuan yew kata malaysia kehilangan bakat kerana dasar kerajaan malaysia adalah berdasarkan kepada perkauman.

wow , bapak rasis cakap bab perkauman ?!
holly cinabeng makahai lu ..

sebab dasar perkauman yang diamalkan di malaysia inilah yang menyebabkan banyak tembolok cinabeng kenyang.

cuba tanya kuan yew pada awal pemerintahan beliau selepas singapura keluar dari malaysia ?

apa dasar dia yang menguntungkan melayu kat sana ?

berapa ramai anak melayu dah jadi panglima angkatan tentera dan ketua polis ?

kuan yew sebenarnya cuba sembunyikan sesuatu mengenai kemajuan negara malaysia.

di malaysia semua kaum boleh bersaing dalam ekonomi dan sosial.

kuan yew cuba menuangkan minyak ke dalam api rasis hampir keseluruhan pencinabeng malaysia yang kemaruk nakkan kuasa politik.

itu sebenarnya motif kuan yew cucuk. dia cucuk jarum kepada cinabeng di malaysia supaya menjadi bangsa yang semakin tak sedar dek untung.




48 comments:

Anonymous said...

apek tua lambat mampus ni dekat singapork cina saja yang berbakat. Dia bercakap tala balik punggung berak tak basuh dia. Melayu Berbakat kat Singapork macam M Nasir, Fandi Ahmad kenapa terpaksa datang sini cari rezeki? Kenapa tua celanat tongsan mari ni tak bagi peluang?

Anonymous said...

Sebenarnya S'pura dah GELABAH sebab dunia makin tahu, bagaimana PAP ditaja MOSSAD-CIA-MI6, untuk tawan S'pura dari TANAH MELAYU; dan telah beri kerakyatan dgn mudah kpd jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina dan Kristian untuk MENGECILKAN terus jumlah dan MENINDAS umat Islam/BUMIPUTERA Melayu Singapura; iaitu polisi DAJAL yang ditiru dari PENAJAnya, Yahudi Zionis Israel, yang ambil jutaan imigran Yahudi dan Kristian Zionis, untuk MENGECILKAN jumlah dan MENINDAS umat Islam Bumiputera Palestin!

Dan DAP-ANJINGKURAP/PKR pula sekutu kuat Barat-Israel di M'sia ini; jadi bayangkanlah betapa bahayanya rejim PAP-DAP/PKR buat kita – jadi pedulikan hak asasi-demokrasi SAMPAH Barat-Zionis yang si DAP/PKR asyik MELALAK, kalau kita lebih MENGUTAMAKAN mana-mana pelarian/imigran Islam yang miskin dan tertindas!

Lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009:

Bismillahirrahmanirraheem.

1. Until 1965, Singapore was part of Malaysia. Singapore declared its independence on August 9, 1965.

2. Impressed by the Israeli defence system when visiting Israel in 1959, Singapore’s 1st Minister of Defence, Goh Keng Swee (GKS) later invited Mordecai Kidron, Israeli Ambassador to Thailand, over to Singapore to help set up its army. By end- 1965, Israeli teams from Israeli Defence Forces (IDF) began arriving to help Singapore build its army, Singapore Armed Forces Training Institute (SAFTI) and the Defence Ministry.

3. GKS had to be mindful of the sensitivities of neighbouring Malaysia and Indonesia, with predominantly Muslim populations. Hence utmost secrecy surrounded the presence and activities of the Israelis, who had specially asked to be referred to as 'Mexicans' to avoid having their cover blown. Israel imposed a total blackout on the story and the secret was preserved. Until the other side could no longer contain itself.

4. In his book, "From Third World to First: The Singapore Story 1965-2000," published in 2000, Lee Kuan Yew, Singapore's first prime minister, disclosed the secret that had been kept for almost 40 years: It was the Israel Defense Forces (IDF) that established the Singaporean army…..

7. In a book entitled “The Israeli Connection: Whom Israel arms and why”, Benjamin Beit-Hallahmi (1988, pg26) wrote, “According to the CIA (1979), Singapore is the location of the main Mossad station in Asia. General Efrain Poran, a former military adviser to (Israeli) PM Begin, served a s Defense adviser to the Singapore Government (Kartin, 1984). In 1969, 45 Israeli advisers were on active duty in Singapore.”........

13. Last but not least, let me share with you a thought from someone in a website posted in 2008. He wrote, ”Orang Melayu di Malaysia tidak sedar, Singapura adalah diam berisi. Singapura dijaga oleh Amerika dan Israel. Semua komponen tentera Singapura dibeli dan diselenggara sama ada oleh Amerika atau Israel. Mossad sendiri berpangkalan di Singapura. Maka tidaklah hairan Malaysia Today server dia dah relocated di Singapore-based.( Al-Azharri Siddiq/popcorn-km.blogspot).....

MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Bagus tulisan makcik tempurung.

Anonymous said...

Cina2 Malaysia baca kupasan makcik tempurong di atas..

singapork maju kerana LKY berjaya kencing Yahudi tahun 60~70-an dgn menyatakan ia dikelilingi negara Islam seperti Israel..

Yahudi fikir Nusantara kuat mcm Arab & menaja Singapork sehingga maju.

Anonymous said...

Satu lagi tipu..tak tipu tarak kaya..

Anonymous said...

Memang betul apa yang dikata semuanya
adalah sumpahan sudah memakan dri bangsa melayu yang pada awal nya bersatu dibawah naungan payung mahkota DYMM Raja Raja dimana satu ketika amat digeruni lagi dihormati
oleh bangsa pendatang haramkejadah yang tak mengenang budi ditahun tahun kebelakangan semakin sukar diajar sesudah kuasa mutlak dikikis dirobek sesuka hati oleh panderhaka penderhaka yang dilahirkan oleh UMNO! UMNO! UMNO........... yang kini kembali
kezaman anak penderhaka berdarah diraja yang mana sifat jati dirinya tiada walau secebit pun melayu jati.....hanyakan ada di masa tertentu ia itu dihari persidangan Umno !.... dipentas inilah jugak kan terlaung semangat berkobar mempertahankan maruah bangsa kemudian lenyap hilang begitu jugak lah pada 12/2013 .............
tak caya ?....lu tunggu la lakunan hebat superstar made in 1 malaysia.........
Naga berapi Ahjibgor
Ciuu liamak pahaai

Anonymous said...

Betul tu!.... tak menipu tak kaya
tak berbohong tak kan kehilangan bakat bakat pulak ........

lau dah keturunan cetan tu.......
syaitan jugak la.....

ha ha ha hi hi hi ho ho hoooo !

Melayu Perak said...

anon 3.53 am...

woooiiii bangsat....

apa kena mengena dengan umno....

ko nih tak ada kerja lain ke asyik menghina umno....

nape tak hina pr...pas/pkr/dapig

itu kan dia orang punya sebab.....

Anonymous said...

anon 3:05 am, PAP MINUM GELOJOH kencing Yahudi Zionis - sebab itu 'maju' mcm siDAJAL!

Anonymous said...

Memang kalau lidah tak bertulang tak terbatas kata memaki nista walau pun tau cabai cili tu pedas, ngapa gi makan jugak?......makan le tomato
cili sos aja......tak teliua le mata
tu...........
lu fikir la mengapa dan kenapa orang cina luar berani mencaci nista, berani campur segala urusan negara ?......
berani menidakkan kuasa pemimpin libral lagi ego didunia ?.........
hingga melebelkan orang kehilangan bakat ?........
nak kutuk Pr buat nak berbuihkan mulut je !...tiada faedah pun.
pembangkang ada kuasa ke ?....
kan umno berkuasa mutlak....gunakanlah kuasa menyekat
jangan armaran amaran, dah naik berbulu dibuatnya......
lau kat bangsa sendiri...bukan main lagi nak hukum gantung la, kerja berat la penjara seumur hidup la....tembak sampai mati lagi baik la !.....

segala kejelikan musibah lagi menjijik kan ni berpunca dari siapa ?.......
segala ketidak keharmonian negara
datang dari mana ?.....
segala tindakan biadap lagi kurang ajar bangsa kejadah daripda siapa ?
.........
bukan kah dari kejahilan IDOLA kau la yang bodoh lagi biul mansuhkan ISA, EO lah pehak PR serta bangsa kejagah ni naik tocang.......
susah le nak cakap ngan orang pandai teri basa ni....
bahasa menunjukan bangsa tau melayu perak ?.... dibrasso pun tetap berkarat

ha ha ha hi hi hi hi ho ho hooo !
Ciuu liamak pahaai

Anonymous said...

Aku harap lee chong wey kalah dlm badminton nanti.kalau dia kalah, aku pueh hati.
Asyik muka apek tu je...haramjadah punya cinabeng...

-aku anti cina (aac)-

Anonymous said...

Baru2 ni cina ada datang rumah aku buat promosi barang.anak aku halau cinabeng tu mcm anjing beb!!...kah..kah..kah...
Aku dah ajar anak aku utk benci cinabeng.tiap kali aku ingatkan anak2 aku ttg bangsa pendatang ni jgn bg muka kat mereka.mereka hanya layak ddk di bawah tapak kaki melayu je.

Anonymous said...

So cai punya bangsa cina...
Lu mati lagi bagus la.
Ini tanah melayu...
Lu hanya pendatang haram...
Ingat!!...kami bila2 masa boleh halau lu dr bumi melayu ni.

-aku anti cina (aac)-

Anonymous said...

Lee kuan yu ni bodoh...ckp selupa cina mabok.minum air kencing babi manyak sangat.tu pasal ckp selupa cina mau mati.

Anonymous said...

Saya berketurunan cina.
Saya suka kalau melayu kasi ajar sama saya punya bangsa.bangsa saya manyak bodoh punya olang.
Saya tidak suka cina menghina islam n melayu.saya mahu perpaduan.tp kalau bangsa saya mahu membakar perasaan melayu, saya lebih rela melayu kasi ajar sama bangsa saya iaitu bangsa cina.

Anonymous said...

Apa da lu...bangsa sendili pun mau kasi hantam ka?.apa punya cina la lu ni.

Anonymous said...

Aku pulak ajar anak2 aku bersikap amanah pada semua bangsa....

Bermanis mulut pada semua bangsa tapi make sure satu sen pon jgn jatuh ke bangsa lain...

Make sure beli di kedai melayu dan dahulukan org melayu dlm semua hal...

Anonymous said...

Saya juga olang Cina...saya manyaakk malluuu oooo bangsa saya cakap malayyuu selupa lintang pukang...bangsa saya bangsa Cina memang pukimak. Bangsa saya bangsa Cina memang suka tikam belakang Malayyu...kami bangsa Cina cuma mahu untung tipu olang lamai pun tapa asal untung...

Anonymous said...

Lee Kuan Yew sulah tua mau mampus pun lagi mau sibuk jaga hal olang...lu punya negara lu tindas olang Melayu, apa salah Malaysia buat polisi jaga Melayu drp ditindas olang Cina...? Lu jangan lu bangsa Cina saja mau kaya raya tipu olang lamai, bangsa lain pun mau hidup juga...tapi kalau bangsa Cina suka tipu olang lamai, Kerajaan Melayu Malaysia kena jaga laaa! Manyak bodoh LKY sama LKS cucu cicit kominis!

Anonymous said...

Ingat Cina Ingat TOL - Tipu Olang Lamai...

Anonymous said...

haiya..itu cina manyak nyanyok oo..rumah kata pergi kubur kata mari..
kiram dpt 50sen..apa kt cinabeng ni bg 5sen bg pengajaran secukupnya kepada dia..dah lama sangat malaun tua ni asyik iri hati dgn malaysia..

Fikir Tajam said...

Cinabeng = Babi yg tampal iklan Ubat Kuat serata tempat seluruh negara. Inilah produk SJKC TARAF BABI tong kosong. Menyalak konon pandai straight A`s 4 flat. LANCAUCIBAI! Kalau hebat pasanglah iklan billboard. Apa punya BABI lulusan SJKC ini dikala orang buat e-commerce dia masih tampal iklan haram produk haram tiruan. Kesian... Bilionair belambak tapi guna kaedah pengiklanan SENGKEK TARAF BABI!

Cinabeng = BABI produk SJKC yg masih KUNO mengedarkan bisnes kad AHLONG CAUCIBAI dr rumah ke rumah. Apa punya SENGKEK TARAF BABI produk SJKC yg hanya tahu hafal saja ini. E-Business BODOH! Tampal iklan haram Fast Cash merata tempat menunjukkan taraf IQ serendah BABI yg telah gua kahakkan lepas tu baru lu buat Bah Kut Teh kasi emak bapak lu makan!

salim hasan said...

HAYAT KERAJAAN ZIONIST DAN RASIS SINGAPORE YANG DIASAKAN OLEH LKY INI PASTI RUNTUH SATU HARI NANTI APABILA SAJA ISRAEL BERJAYADIHANCURKAN.UMUM TAHU KERAJAAN RASIS MEREKA HIDUP DAN MAJU DIPULAU TERSEBUT ATAS NYAWA ZIONIST ISRAEL DALAM SEGENAP LAPANGAN BAIK EKONOMI ,KETENTERAAN DLL.SETELAH RUNTUH NYA KERAJAAN ZIONIST ASIA TENGGARA INI SINGAPORE AKAN KEMBALI KEPANGKUAN DAN DAKAPAN MALAYSIA INSYAALAH !INI BUKAN SESUATU YANG MUSTAHIL

Anonymous said...

LKY tu cakap betul,malaysia kehilangan bakat bukan sebab perkauman, tetapi hak pada sesorang yg mempunyai, kesungguhan berpolitik yg bukan berbakat sebagai peneraju GLC penting dlm negara.

Anonymous said...

Hai Apek tua tu. Keturunan bangsat cina bukit. Dah baling batu sembunyi tangan pulak. Bukankah DAPig tu kelangsungan daripada PAPig di Singapura? Malaysia rasis? Pergi lah tengok kat Singapura apa dah jadi dengan Melayu kat sana. Selayaknya dijadikan pengutip sampah ala Alam Flora.

Perghhh Kuan Yew. Pls don't issue anymore statement that would debase you further. It's because of Chinese landslide support (by virtue of numbers) that keep your dynasty still in power. Isn't that racist? It's racist in the highest order. I rest my case.

Anonymous said...

article yg bagus, tapi kita sebenarnya mungkin dah terlupa cerita pasal azeez rahim, dia tak layak terajui tabung haji. soal degree beli tu bukan isu besar sgt ,masalahnya kita tak mau orang kaki sakau lead tabung haji, azeez tolong letak sendiri jawatan dlm tabung haji sebelum ko diterajang rakyat. buat macam2 program masyarakat, ekspedisi bantuan itu dan ini , rupanya ada udang di sebalik batu, peruntukkan berapa? berapa banyak lagi yg azeez sapu??? pasal kegiatan x senonoh lain tu... takkanlah nak tunggu sampai org campak gambar??

Anonymous said...

tq GAP! ini mungkin adalah perang saraf terakhir sebelum LKY ke lubang kubur!

orang cina malaysia dan singapura mempunyai satu agenda yg jelas! penguasaan ekonomi dan politik secara total di tanah melayu!!

kecaman dari LKY adalah ditujukan kepada masyarakat dunia bahawa perjalanan pengurusan malaysia lemah dan sebarang kemelut selepas ini pasti dapat sokongan luar yg tentunya musuh2 kita...

PAP adalah rakan kongsi agenda kaum cina malaysia untuk penguasaan ekonomi dan politik secara total ini..pelbagai rancangan sulit dan terancang dari pakar2 perang saraf telah disatukan bersesuaian dgn politik alam melayu..mencari kelemahan dan kekuatan kita..

pelbagai cara kini digunakan untuk mendapat sokongan 100% undi kaum cina semasa PRU 14 nanti..ini sasaran mudah mereka!!!

pelbagai strategi sedang digunakan utk sokongan 100% masyarakat india kelak..

perancangan DAP sekarang adalah kaum bumiputera di sabah dan sarawak..kristinisasi telah giat dijalankan dan kejayaan mereka telah nyata..sokongan kaum bumi disana selama ini terhadap pemerintah tidak berbelah bagi..inilah yg menjadi cabaran kepada DAP! perluasan cawangan DAP sedang bertambah disana yg mendominankan PR!

sekarang terdengar suara2 tentang kebencian pada semenanjung.. kebencian kepada orang islam dan kepada pemerintah..benih2 kebencian mula disemai disana..ini bagi menghadapi PRU14..perlukan undi mereka hanya dgn membakar disaat2 akhir setelah benih2 ini telah menjadi mekar!

burung kenyalang di penang adalah simbol rahsia hubungan akrab DAP pusat dan DAP sarawak utk all out semasa PRU 14 nanti..itulah perangsang buat DAP sarawak utk kerja keras mereka!

politik org melayu agak komplek..terbahagi kepada 3 komponen yg terbesar.. UMNO..PAS..PKR..harapan besar DAP adalah dari PKR kerana punya wawasan yg sama..utk menghancurkan penguasaan umat melayu islam..PAS bagi mereka masih melayu yg tentu masih punyai jiwa melayu jika ditindas selepas agenda mereka berjaya..bagi mereka org spt dr hasan ali masih ramai didalam PAS..

PAP juga memainkan peranan yg cukup besar dalam memberi garis panduan dan pakar2 perang saraf yg terlatih dgn membuat serangan secara halus dan terancang..setiap serangan memberi kesan kecil dan besar..dalam jangka pendek mahupun panjang..ingatlah..yahudi adalah pakar perang saraf terbaik didunia..mereka adalah mentor kepada semua pakar pesang saraf..

kita sebenarnya berada dalam tahun2 terakhir penguasaan umat melayu islam ditanah air sendiri jika tiada tindakan yg agresif secara terancang untuk memartabatkan kembali kuasa politik dan ekonomi kelandasan sebenar..

sekarang adalah masanya semua umat melayu bangkit dan tampilkan pendirian dgn jelas tentang ekonomi dan politik...kita jgn pasif!!!

ABC SELAMANYA...

Fikir Tajam said...

Najib masih GAGAL menterjemahkan tindakan konkrit bg menangani Tsunami Cinabeng.

Beliau hanya melontarkan faktor kegagalan BN menguasai 2/3 parlimen TETAPI TAK BERBUAT APA-APA bagi merungkaikannya.

Lihat saja bgmana Najib masih lakukan KEBEBALAN yg sama dgn menyumbangkan Rm1 juta kpd SJKC di Johor Bahru baru-baru ini.

Najib masih TERBUAI MABUK dengan kehadiran Cinabeng beramai-ramai ke rumah terbuka Hari Raya beliau.

Najib...Najib... MEDIOCRE rupanya engkau ni!

Anonymous said...

Sokong anon 10.13am!

Anonymous said...

sokong Fikir Tajam!!

Anonymous said...

Kesian sungguh orang Melayu tulen kat Malaysia ni.

Orang Mamak main perkauman memesong orang Melayu dan di belakang sapu Dan kebas habis setiap Hari jawatan Dan kekayaan yang dikhaskan untuk mereka bawah DEB Dan lain-lain dasar kerajaan.

Selepas 55 tahun, tak kan tak sedar lagi?

Masih buta Dan bodoh ke? Apa yang dapat selama 55 tahun yang lepas? Nak terus kan macam ni untuk anak cucu ke?

Fikir sejenak, Realiti sekarang siapa yang berkuasa kat Malaysia ni?

Anonymous said...

D..DOGS
A..AND
P..PIGS

Anonymous said...

APA LAH LU BRO
UMNO OK TAPI AH JIB GOR YG CIBAI JILAT JUBUR CINA HISHAM AMARAN NAZRI KITUL 3 EKOR NI YG CIBAI

Anonymous said...

Ini blog tajaan Tun M, sure lah kritik dan tenyeh Najib and team, org Cina dan Spore. There's nothing new, since 1982 that has been the central theme of his ways...not surprising...but the amount of hatred and slander being spewed here is shocking

Anonymous said...

kalau Malaysia macam Singapura style pasti negara dan rakyat jadi kaya

Anonymous said...

Ah ahahah masa sebelum PRU13, orang-orang Spura mengatakan mereka sokong kerajaan BN kerana takut keadaan akan berubah dgn pemindahan kuasa kpd pembangkang, lantaran segala pelaburan mereka di Johor, terutama di Iskandar Malaysia akan terjaga dan terus dapat dimajukan di bawah undang-undang dan insentif-insentif yg diberikan. Mrk juga bimbang hartanah yg dibeli berjuta2 ringgit juga akan terancam sekiranya ada perubahan tampok penguasaan. Jadi, jangan mudah sangat menbuat kesimpulan mereka ini PAP dan adalah extension kpd parti DAP...ini sangkaan yg paling meleset..

Anonymous said...

SETUJU PENUH DENGAN LEE KUAN YEW.
MALAYSIA BANYAK HILANG BAKAT BAKAT RASIS CHINA YANG LUPA DIRI.
IT AUGURS WELL FOR MALAYSIA.
HELL WITH THEM..

Anonymous said...

CINA NAK KONTROL MALAYSIA KE .?

Anonymous said...

Malaysian Malaysia gagasan LKY yang diwarisi DAP LKS meletakkan kaum Melayu/Bumiputera setaraf dengan keturunan pendatang.

Anonymous said...

yg aku tahu, dari CINA sendiri pasal apa depa banyak dapat A??

1. Rajin berusaha
2. Asa soalan bocor SPM/PMR dicetak dlm bahasa Cina (ada yg bocorkan)
3. Mereka hafal Karangan dlm BM/BI walau taktahu maksudnya..


Di universiti banyak pensyarah2 BODOH mengulangi soalan2 sama..Senoir2 Cina dah mewariskan soalan & jawapan kepada JUNIOR..

Pasal tu 4 flat..

Tiru/tipu cina pun mereka tahu mana yg beri keuntungan..tak nampak diaorang tipu..balik rumah baru tahu.

Aku pun melayu..pengalaman aku
Kalau ada melayu/india tipu 2x ganda lebih jahat..psl bulat2 depan2 dah nampak..(mak bapak belum ajar tipu customer dari kecil mcm Cin..)

Anonymous said...

Tipu berdosa tak boleh pergi Surga. kah kah kah

Anonymous said...

Tipu punya tipu lama2 kena sauk macam kat indon terbirit2 mintak ampun kah kah kah

Anonymous said...



Tak tipu bukan cina. Tuhan/tokong dorang pun dorang tipu. Api lilin tukar lampu letrik bentuk api lilin,buah limau tukar limau plastik.

Cinabeng memang penipu.

Anonymous said...

Mamak diterima sebahagian besar melayu sebagai melayu. .bila puasa, raya, mati solat haji, semua sama aja..mcm cina mMuslim. .

Tapi cina sigapore mmg benci melayu. .ajak mkn babi dll..mau kasi tau.melayu minum todi diam2 ok..langgan amoi ok..mkn babi mmg tokse..

You olang pasal apa mau Melayu naik minyak..sudah bosan idup ka..

Malaysia mmg susah mau maju kalu gado2..Dulu lu olang talak mcm ini punya bolo..

Anonymous said...

Cina aje yg kaya ada Abang besar..melayu akan rompak kerana kesempitan hidup..diskriminasi tanpa abang Besar. .
Kalau aku cina dh lama aku migrate ke negara lebih sejuk..

Anonymous said...

Banyak dpt biasiswa..lari ke negara lain..tak bayar..

Anonymous said...

Tuan LKY,

jumlah pelajar Cinaceng dari tanah Besar yg belajar di luar negara adalah lebih ramai berbanding pelajar Singapek yg belajar di luar negara

namun semua Cinaceng tetap balik ke Tanah Besar setelah tamat belajar meskipun Western Dream menjanjikan sesuatu yg tidak mampu dijanjikan oleh Tanah Besar itu sendiri.

nah, kenapa Cinaceng tetap pulang setelah belajar diperantauan? bukankah jawapanya agak jelas iaitu Cinaceng dari Tanah Besar memiliki semangat patriotisme yang tidak dimiliki oleh Singapek.

kesimpulannya: bakat yang lari ke tempat lain tidak ada kaitan dengan layanan di tempat asal tetapi terjadi kerana materialisme mengatasi patriotisme. itu aje

Anonymous said...

beza antara Pap dan Dap adalah jelas:

Pap ikut peraturan, perniagaan haram depa tolak.

Dapig tolak peraturan sebaliknya benda haram jadi punca kekayaan.