Wednesday, September 4, 2013

REUTERS AKUI 20 SEN NAIK MINYAK NAJIB MEMANG BERBALOI !


SINGAPURA 3 Sept. - Ringgit mencatatkan rekod tertinggi sejak tiga minggu lalu hari ini, mengatasi prestasi beberapa mata wang di ASEAN selepas kerajaan mengambil keputusan mengurangkan subsidi bahan bakal untuk mengurangkan defisit fiskal negara.

Kenaikan selepas pengumuman kenaikan harga minyak itu berlaku dipercayai hasil daripada aktiviti pembelian oleh pelabur di pasaran luar pesisir.

Ringgit diurusniaga pada 3.2645 (setakat 3 petang) berbanding Dolar Amerika Syarikat (AS) iaitu meningkat 0.29 peratus, selepas mencecah 3.2590 iaitu rekod terbaik sejak 13 Ogos lalu.

Kenaikan itu lebih tinggi berbanding kenaikan Baht Thailand yang meningkat 0.23 peratus, diikuti 0.27 peratus bagi Peso Filipina berbanding Dollar AS.

Bagaimanapun, bon kerajaan Malaysia sedikit menyusut.

Lewat petang semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najid Tun Razak telah mengumumkan pengurangan subsidi bahan bakar di negara ini bagi menstrukturkan semula fiskal negara.

Pengurangan subsidi petrol dan diesel berkenaan telah membantu kerajaan menjimatkan dana sebanyak RM1.1 bilion tahun ini dan RM3.3 bilion pada 2014.

Ketua Penyelidikan FX Maybank Singapura, Saktiandi Supaat berkata, pengurangan subsidi berkenaan akan membantu nilai Ringgit dan mengurangkan defisit fiskal negara.

"Keberkesanannya juga bergantung kepada Bajet 2014 yang akan diumumkan pada Oktober ini. Namun, ini merupakan langkah awal yang baik untuk menenangkan kerisauan sehingga pengumuman itu," katanya.
Supaat berkata, prestasi Ringgit mungkin akan mengatasi mata wang lain di ASEAN selepas Bajet 2014, terutamanya apabila kerajaan mengambil langkah pengurangan perbelanjaan awam.

Pada 2012, bajet defisit Malaysia adalah 4.5 peratus berbanding Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK), kedua tertinggi di kalangan negara membangun selepas India.

Agensi penarafan Fitch meletakkan defisit yang tinggi berkenaan sebagai faktor Malaysia diberi penarafan kredit daripada A-/A kepada negatif pada Ogos.

Kemerosotan eksport dan peningkatan pemilikan asing dalam bon Malaysia telah memberi kelemahan kepada pasaran baru-baru ini.

Ringgit telah mengalami kemerosotan selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lepas.

Dalam tempoh empat bulan, Ringgit rugi 7.4 peratus berbanding dolar, menurut data Thomson Reuters disebabkan faktor defisit fiskal. - REUTERS



© Utusan Melayu (M) Bhd 

52 comments:

Otak geliga said...

ini semua SANDIWARA UMNO!!!!!

Ketua Penyelidikan FX Maybank Singapura (Saktiandi Supaat) dgn reuters dah kena beli dgn UMNO...arghhhhhh!!!

Anonymous said...

FUCK U LAA ARTICLE BODEK AH JIB GOR NI

Anonymous said...

OTAK GELIGA 5.30
PUKIMAK LU LAA ANJING KOPIAH CIBAI LU
GUA BENCI AH JIB GORBLOK TAPI LAGI MELUAT JIJIK TENGOK PAS MUNAFIK LAKNATULLAH PEGI MAMPOS LU PAS KOPIAH BABI ANJING BARUAH PECACAI CINA BABI PTUIII

Anonymous said...

Padan muka Anwar PR kenapa tak beli terlebih dahulu Ketua Penyelidikan FX Maybank Singapura (Saktiandi Supaat) dgn reuters agar laporan mereka memburukkan negara...he he he

Otak geliga said...

bro GAP.....aku dah jd lebai PAS...bro ada ke?....muaahahahahaha

lepas ni boleh la aku masuk SORGA PAS....kuang..kuang..kuang

Anonymous said...

JADAH SEMUA UMNO BELI ! otak geliga tapi bangang dgn anon 7.06 tu sama2 bodoh mcm lembu . ko ingt umno ni tauke cetak duit ke ape ? nk serang pun , kreatif la sikit tuduhan tu , paria2 pakatan haram barua .bodoh tu selindung2 sikit . malu org baca.

aku melayu rasis said...

kepala otak kaulah FX Maybank Singapork!
Baguslah en. najib...hari ni naik rega minyak, esok bentang blanjawan 2014 tabor sana sini juta-juta. Yang mendapat untung kaki kaki auta cina, yang menanggung sakit jiwa adalah kita rakyat org kampong.

Otak geliga said...

mmg UMNO dah beli....mcm tak biasa pulak...kalau tak beli tak mungkin la Maybank Singapore n reuters nak tayang criter yg UPkan UMNO...ntah2 ko pun UMNO upah utk komen

berapa sen upah ko dpt satu komen???......kihkihkih

Anonymous said...

untung kaki kaki auta cina pun geng kau jugak. ada kau kesah ekonomi atau keselamatan negara. ke kedai cina gak kau pegi.jaga ekonomi rumah tangga dulu baru nak cerita bab negara.

Anonymous said...

Pencacai PR semua berita baik UMNO beli... berita tak baik tu pasal UMNO tak beli ke atau orang lain yang beli kihkihkih..

p/s - RM dah naik banding usd..boleh la aku proceed beli barang in cart aku kat amazon booyawww!! tq UMNO

ajai62 said...

Assalam Bro

Tak pe esok suruh Najib and co... kurangkan subsidi minyak lagi 50 sen... Nanti RM naik lagi... boleh Najib belanja lagi...

Otak geliga said...

mmg aku pergi kedai Cina...sbb tpt aku kedai2 byk Cina punya...pergi Kedai 1 Mas atau Maydin pun byk brg Cina, soo apa beza beli terus di kedai Cina? hargapun murah

nak harap UMNO buka kedai Melayu?....poket kroni je la penuh dulu...hahaha

woi..duit UMNO tu pun dr tokey Cina tau tak....PMpun sayang dkt Cina...brg2 kat rumah korang tu pun penuh brg yg dibeli kat kedai Cina. jgn nak berpura-pura la....woohooo...kahkahkah

Malaysia ni maju pun sbb Cina..kalau takda Cina hmmm jd mcm Kelantan la....sbb Cina kurang, Kelantanpun mundur..ada UMNO bantu nak bangunkan?....dianaktirikan lg ada la....muaaahahahahaha

Anonymous said...

Apa benda nye yang naik ?...darah tinggi jugak naik mandadak putus urat tengkuk dah...mampus kau!!!.
tunggu dan lihat je lah bahana bakal terjadi.......
jangan salahkan ibu mengandung pulak ?....

Anonymous said...

Minyak naik sandiwara umno...kalau minyak naik hanya sandiwara kenapa otak geliga marah...bodoh..

Otak geliga said...

laa ye ke sandiwara???....patut la hari tu heboh

sorang kata minyak tak naik....tup tup PM pulak kata naik.....ni kau pulak kata sandiwara....habis tu rege minyak naik ke dok?.....kuangkuangkuang

Anonymous said...

He he he minyak naik hanya sandiwara alhamdulliah...kenaikan pura pura lepas tu turun semula...pura pura mati lepas tu bangun semula...yahoooo tak lama lagi minyak turun semula...

Otak geliga said...

lupa pulak nak tanya kat anon 9.42AM

dah isi minyak?...berapa bayar?...mesti ko terlebih bg duitkan?.....kahkahkah

aku melayu rasis said...

korang mangkok ayun ameno memang bebal. Asal x selari dengan citarasa otak dia, kitaorang plak dituduh balaci pembangkang, penyamar, anjing PAS, lembu DAP...macam-macam.
Lantak koranglah.Aku bersuara atas sebab yang betol. Tak macam ketololan korang taik ameno/bn. Aku pengundi BN jugak, tapi aku tak "SE-TAIK" korang. Apa yg en. najib buat, korang berbondon2 sokong, marah plak kalau orang x turut sokong. Kalau en. najib suruh terjun lobang taik pun korang terjun. Aku xnak. Apa yg kerajaan buat baik,aku sokong...apa yang menjahanamkan laluan kehidupan aku rakyat miskin ni, aku terajang!
Korangtau tak wahai taik-taik ameno/bn, kitaorang dh tiada pilihan nk pangkah undi masa PRU13 lepas tau! kalau ada pilihan lain yg lebih baik dari ameno/bn, mapos idup balik kitaorang x bg undi! nak harapkan Fuckatan? haramjadah pulak bawaan mereka.
Kitaorang antaranyayg bg bn menang, masih bernafas, tapi apa yg kerajaan bn buat skarang ni macam nk memperbodohkan balik kami pemberi undi lepas.
Apa pulak korang boleh tuduh kami x fikir pasal Negara, pasal ekonomi? dah Rabun ke mata korang? korang Nampak tak apa kerja kitaorang ni? atau kami ni sampah Negara yang turut sama kepoh dalam blog blog ni?
Itulah, kalau aku cakap korang TAIK UMNO/BN korang melenting. Hambur kata-kata yg bukan2. Macamlah kami ni bukan rakyat. Kalau korang nk tahu, pasal kami sayangkan negaralah kitaorang xmahu si en. najib pakat main suka ati dia aje nak buat itu ini. Tolong fikir bebanan kitaorang miskin ni. En. Najib dan kaum kerabat dia dalam kerajaan tu, x akan terasa atau memang x pernah pun terasa betapa sukarnya kami ni hidup dgn barang keperluan semakin hari semakin menjerut leher kami. en. Najib bagi Brim, bukan kami x bersyukur. tapi mampukah Brim sebanyak RM1000 dapat menampung perbelanjaan kenaikkan harga barang selama setahun? en. najib umumkan kemudahan itu-ini dalam bujet tahunan, adakah semua kami rakyat dibawah ni dapat menikmati keseluruhan? Jawapannya TIDAK!
Bukan kami membantah kenaikkan harga minyak baru2 ni, langkah itu perlu unt Negara. TAPI, BUKAN DGN CARA EXTREM BEGITU! Menteri sdiri ada cakap, kenaikkan harga minyak akan turut sama menaikkan harga barang keperluan. Disini kalau korang ada otak, korang boleh fikir apa yg rakyat bimbangkan, resahkan. Sila masuk kampong kalau nk tahu apa komen rakyat! Jangan tahu membebel dalam blog-blog menhentam setiap buah fikiran orang yg tak sebulu.

Anonymous said...

Otak geliga naik minyak, jalan kaki le....

Otak geliga said...

Anon9.58AM

mana larat nak jalan kaki...aku nak naik beskal...aku sokong kempen kerajaan utk berjimat

takpa kita sbg rakyat susah skit naik beskal, asalkan anak menteri pelancongan ble naik Ferrari pi pejabat MOTAC utk urus hal parlimen bapak dia....kahkahkah

Otak geliga said...

aku melayu rasis

rileks, jgn panas2 jaga jantung tu...tu dah ada yg putus urat tengkuk dah tu...ko nak jd mcm tu?

ala rege minyak naik 20sen je pun...menteri KPDNKK harga ayam naik beli dagingpun dah jamin harga brg jualan cuma boleh naik maksimum 0.1% je

anon2 lain pun jaga kesihatan....jgn cepat marah k...take care ok

Anonymous said...

Otak geliga, aku juga otak geliga dulu aku beli minyak RM20 sekarang aku beli RM18. Minyak aku turun rm2 sebab aku sekarang naik motosikal 70cc untuk ke mana mana....muahaaaaaaa

Anonymous said...

Tarif api dalam kaca air dalam besi,
bawang asam garam serta yang perlu dimakan keperluan tembolok manusia,
lain lah binatang,semua nya free...
rakyat malaysia, kebanyakannya maseh kais pagi simpan sampai makan malam.....
kalau dah naik minyak 1 cen pun, pasti kos nya ditanggong penguna....
nilai ringgit naik nak belanjakan kat
singapok ?.....ini lah akibat mnAgongkan nilai Libral terbukaan
sampai orang luar pun tompang campur tangan...memuji RINGGIT yang naik pun ciput aja....
pi la mabuk tang mana mana....

Otak geliga said...

wahai anon 10.07AM

dr planet mana kamu?...apakah yg menyebabkan bahasa Malaysiamu hancur bak gelas kaca terhempas ke lantai konkrit?

google kah yg bersalah?....ATAU

SJKC kah yg bersalah?....ATAU

minyak 20sen kah yg bersalah?

sehingga membuatkan bahasa melayumu tunggang langgang kerna otakmu terhentak di pam minyak tatkala melihat rega minyak naik 20sen?

sungguh ku tidak ketahuan bahasa melayumu yg tinggi kosa katanya ditambah bahsa sanskrit yg amat bijaksana....:)

Otak geliga said...

wahai anon 10.07AM No. 1

nagus la bagai dikata..tetapi ketawamu itu sungguh aneh sekali bunyinya...muahaaaaaaa???

itu bukan ketawa wahai anon....sepatutnya bunyinya begini....muaahahahahaha....ahhh sudah, aku dah terjangkit bahasa tinggi anon 10.07AM No. 2..kahkahkah

Anonymous said...

otak geliga anon 9.54 dah naik minyak menyesal tak undi pakatan. Aku juga menyesal tak undi pakatan, tapi sebelum election aku dapat mimpi kalau pakatan menang harga minyak naik 80 sen. Kerana PM ketika itu adalah Anwar, pembohong besar. Kalau pembohong besar janji minyak turun sebenarnya minyak naik.....muahaaaaa. Najib sandiwara sikit je.....

Anonymous said...

Otak geliga sejak minyak naik ketawa aku pun dah berubah dulu muaahahahahaha sekarang tambahan lagi turun pangkat pakai motor 70cc dah jadi muahaaaaaaa...tak pe sandiwara muahooooooooooooo

Otak geliga said...

apa la anon 10.19AM tuduh aku mcm tu....tp kalau tuduh "aku melayu rasis", aku tak kisah...hahahah...ok..ok..gurau je...jgn tuduh "aku melayu rasis" mcm tu...aku jamin, dia mmg bukan org pakatan tp org PR...ok aku gurau lagi...muahaaaaa

non...muaaaahahahaha la..bukan muaahaaaa

Otak geliga said...

laaa rupa2nya ko terkesan jugak la dgn rege minyak naik ye....sampai ketawa jd mcm tu.....dah jumpa Dr. Pakar?....kaahkahkah

aku melayu rasis said...

blom jd ahli PR lg ni...nak daftar tp mak aku cakap "EIPPP! NAJIS TU!!"
langsung muka aku jadi 20 sen!

Otak geliga said...

aku melayu rasis

hahahaha...nasib baik tak daftar...kalau tak mmg hari2 bergelumang dgn najis le ko

aku bukan takat daftar, malah tgk pun tak berselera....tu pun ada yg kata aku org PAS???....oit PAS tu bg aku JIJIK lg menJIJIKkan la....sorga PAS pun aku tak hingin pi sbb dlmnya ada biaDAPigs

Anonymous said...

Otak da kene kencing nuaq..jd geliga

Anonymous said...

org melayu pr banyak pemals tak hendak kerja semua hendak murah pas tu percum cuba te.nguk bagsa cina mi.yak naik relex ja org melayu buat demotrasi tengah jalan .

Anonymous said...

seronok pulak dalam perbincangan ni. makin seronok.kalau otak liwat masuk habislah. jem.. jadi ayam berak kapo.muka 20sen.muahahaha.

Anonymous said...

apa punya argument minyak naik sandiwara UMNO.. pi lah belajar ekonomi dunia atau mmg dah buta ekonomi..

Minyak dunia harga naik dari 2010 lagi dah sekitar 100usd setong.. Krisis di mesir juga salah satu faktor.. kenaikan harga minyak semua dikawal oleh USA dan zionis ...siapa pernah tgk filem "Truman Show" lakonan Jim Carrey mcm tu lah keadaan dunia skrng dan peranan 'Hidden Hand"..

Anonymous said...

tak perlu nak bentangkan fakta ekonomi , sebab dalam banyak2 komen , komen otak geliga paling menonjol kebodohannya . dah la pengampu cina , lagi nak sembang mcm dia pakar bahasa. konon otak geliga , tapi geliga tahap paria dan spesis lembu saje gamaknya . sedih !

Otak geliga said...

kepada anon2 semua....aku usik je la...pffftttt....saja nak redakan keadaan yg sdg PANAS....ke anon2 semua jd lg panas???....hahahaha

ok..ok...I'm sorry kalau ada yg terasa dgn GURAUAN KASAR aku tu....sesekali nak bergurau apa salahnya

tp aku ttp kureng setuju la dgn kenaikan petrol ni sbb yg byk membazir mmg jelas pihak kerajaan....apa kata kita semua DESAK kerajaan cari mekanisme yg TERBAIK & TEGAS utk pastikan harga makanan/barangan tak naik

persoalan AKU pd ANON2 sekalian....PM dgr cadangan kita atau PEMANDU/KONSULTAN/PEMBANGKANG???....sbb tu kita kena bertindak spt pembangkang kalau nak kerajaan dgr ckp kita....kerajaanpun ikut je kan ckp pembangkang selama ni.....:)

Hamzah Junior said...

nampak tak kpd yg asik menyalahkan orang lain tu tapi tak cermin sendiri. apa yg kerajaan buat semuanya adalah untuk rakyat. dan rakyat jgnlah x sedar diuntung, harap pagar pagar buat kenduri makan padi. woii malulu-malu lahh sket. minyak naik ko melenting marah sana marah sini. hutang ptptn ko? ko diam. memang dasar muka seposen. tuh jer aku gelar panggil org mcm ni. malu siot gua, minta2 jgnlah ada member gua yg mcm tu.. minta dijauhkan!!

Anonymous said...

Minyak naik perkara biasa, dari dulu saya dah pasti harga minyak akan naik dan tidak mustahil akan turun lagi. Apa yang penting kita kena menyesuaikan diri dengan kenaikan tersebut dengan mengurangkan penggunaan minyak. Misalnya jika tempat tujuan hanya sejauh suku batu atau setengah batu pilih jalan kaki. Berjalan kaki pergi balik sejauh setegah batu mungkin dah jimat 20 sen penggunaan minyak.

Anonymous said...

Apabila sesuatu yang baik dilakukan oleh kerajaan untuk rakyat n negara puak -puak ni memang akan kata UMNO dah beli.

tAPI KALAU KETUA DIA gAY TUA aNWAR TU BELI ORANG TU ORANG NI SENYAP SAJA..RAJA KUNYIT LAH KAMU SEMUA.

Anonymous said...

jAGA2 otak geliga TU ADALAH rED bEAN aRMY NAK PECAHKAN ORANG Melayu SAMA mELAYUU.

Anonymous said...

FUCK U LAA GO AND BODEK LIMKITSIAL LIMGUANGONG AND ANWAR JUBOR...

Anonymous said...

kau ko dah jadi lebai PAS boleh dapat kunci pintu sorga
kau ko jadi ahli PKR BAGUS GAK BOLEH EXPORT KUNYIT.

Anonymous said...

Geng Red Bean Army ni mana ada kreatif, depa pandai buat barang yang diupah atau disuruh saja..stereotype.

Anonymous said...

Anon 9.12

Kedai cina maju sebab sebahagian besar Melayu pembeli barang. kalau Melayu boikot kedai cina boleh bakrup lo.fikirlah Melayu 63% penduduk Malaysia.Cina jadi kaya bukan kerana mereka pandai tetapi kerana mendapat sokongan Melayu.Kalau Melayu tak sokong apajadi.

Tanyalah RBA.

Anonymous said...

Air di Pulau Pinang naik 100% siapa punya kerja..kau tak kata apa2 pun kat LIMGUANENG.siang2 dia dah ambil duit rakyat Pulau Pinang pasal tak lama lagi nak bayar kat Kedah.

Kalau kau tu bangang tak yah lah nak kondem kerajaan. Pemerintah lebih mengetahui dari kau. cinabeng bodoh.

Anonymous said...

Yang selalu kata semua sandiwara UMNO adalah ahlol Pakatan . bahlol. LIMKITSIANG PUNYA SANDIWARA SAMPAI TERCETUS 13 MAY1969 SANDIWARA JUGA KOT.

Anonymous said...

anon 9.54AM

YANG SELALU SURUH TERJUN LOBANG TAIK ADALAH KETUA KAU ALJUBURI.NAJIB TIDAK PERNAH UPAH ORANG MASUK LOBANG TAIK.

Otak geliga said...

"jAGA2 otak geliga TU ADALAH rED bEAN aRMY NAK PECAHKAN ORANG Melayu SAMA mELAYUU."

kahkahkah...den la PAS, den la RBA...yg mana kenal den tau la den sapo...kdg2 kelakar tgk penyokong kerajaan...dia punya fobia tu...kihkihkih

Anonymous said...

Aku sokong!

Anonymous said...

sebagai kerajaan berpengalaman, biarlah mereka menjalankan tugas. walau pun ada kenaikan sana sini, kebajikan rakyat yg perlu tetap tidak dilupa. negara mana yg sebaik malaysia ni??

Anonymous said...

Kita bising minyak naik bukan kerana kita benci Malaysia.

Kita bising minyak naik bukan kerana kita tak mampu bayar.

Tapi...
Kita bising sebab janji tak serupa bikin.
Kita bising sebab kesiankan rakyat marhaen.
Memang kita berduit.
Memang kita berharta.

Namun,
jauh di pelusuk sana,
ada yang menghitung syiling.



Ada yang bekerja teruk terkontang kanting.
Mereka tak ada slip gaji.
Jauh sekali socso mahupun kwsp. Kerjanya keluar pagi balik dinihari.

Dan kalian pula berbicara indah persis pujangga metropolis?
Hanya 20 sen?
Itu pun nak bising?
Kerja lah lebih kuat lagi?
Buatlah part time?
Beribadatlah lebih lagi?
Untuk dimurahkan rezeki?

Ya...
Sembang kalian sembang mereka yang berharta.
Sembang kalian sembang orang yang penuh wibawa.

Sedangkan ada mereka yang facebook pun tiada.
Motor buruk hanya tunggu masa.

Kerja lebih kuat dari si sarjana muda.

Kerja lebih ikhlas dari si phd mahupun master.

Hanya untuk mulut mereka sekeluarga.

Ya..
Mereka tak berharta.
Salah mereka kerana tidak berusaha di zaman muda.

Tapi adakah kita berilmu untuk menjadi penindas mereka?

Kalau itu sistem kehidupan.
Aku rela jadi bodoh dari kalian.Kerana aku taknak hilang perikemanusiaan.