Monday, February 3, 2014

GAP : KERAJAAN JANGAN CEPAT STIM DENGAN KENYATAAN INI...


dewan perhimpunan cina pulau pinang MEMUJI kerajaan kerana menubuhkan jawatan kuasa khas mengenai kos sara hidup.

arguement DPCPP ni katanya kos sara hidup meningkat disebabkan INFLASI yang berlaku pada penghujung 2013...

inflasi dalam kamus jawa bermaksud kenaikan harga barangan yang berterusan.

patutnya DPCPP ni menghentam juga pemborong dan kartel yang suka-suka naikkan harga barangan pengguna bila beberapa pengumuman insentif kerajaan dihebahkan.

harap kerajaan jangan stim lah dengan kenyataan separuh masak ni.

kerajaan wajib fokus mengadakan beberapa solusi yang akhirnya mencengkam semula tamak pemborong dan kartel barangan pengguna.

stok penimbal perlu diperbanyak,diperluas dan senantiasa dilakukan.

DPCPP juga patutnya menyelar sikap tamak pemborong dan kartel yang kerap mainkan harga barang atas alasan yang tak munasabah.



24 comments:

Anonymous said...

dewan perniagaan cina patut kerjasama dengan kerajaan untuk kawal harga, cakap je tak da action macam NATO lah, bagi tau tokeh tokeh yang bolot kekayaan dimalaysia supaya jual barang murah murah... barang makan terutamanya untuk rakyat happy ma..

Anonymous said...

sekali pintas baca pun aku dh meluat dan benci dgn puak cina beng ni.. dgn lakonan haram mereka..
cuma aku risau.. ada pemimpin UMNO yg akan syok.. terutama Najib..

Najib akan lua habis segala penghinaan dan khianat Cina pdnya.. mungkinlh.. harap2 taklah

Anonymous said...

saudara GAP....dengan kenyataan ini sahaja pemimpin umno akan memberi berbillion di sekolah cina pada prk kajang nanti....tunggggggggggggggggggguuuuuuuuuuuuuu....semua sedia maklum bahawa pemimpin umno ni bodoh langsung tidak menyimpan....sentiasa menggunakannya

Anonymous said...

RANKING TERKINI BLOG PRO-BN.. kah..kah GAP.. lu syok sendiri laa..
baru naik ranking skit dah mendabik dada mcm Nuar..sombong.. dh mula lupa tanah.. nh skrg ranking ko jatuh beb.. sombong sgt..

ayat je berapi2.. tp xde jiwa perjuangan..PEMALAS.. tak tera mana pun tawan Selangor dah kalah.. berapi2 entry tp sejak2 kalah dah down.. apa punya terok..nk perang apa dgn geng Nuar kalau nk update posting visitor pun MALAS.. lu ni dh kena santau dgn betina janda mana GAP?? mcm xde shawat nk real-time lu punye blog?? update posting 2-3 hari sekali.. mcm tu ke nk lawan PR Selangor?


puihhhhh..elok le ranking jatuh..lepas ni xde org melawat lg.. lu layan lah betina byk2..

Anonymous said...

Depa dan jaringan depa seluruh Negara yang sebenar penyangak yang manipulasi harga barang - barang keperluan makan dan pelbagai. Puak ini lah yang paling tamak keutungan dan yang terbaharu menggunakan keadah ini untuk memburuk dan fitnah kerajaan. Kerajaan perlu teruskan usaha dan perancangan untuk terus hapuskan kan orang tengah yang lintah darah rakyat. Hapuskan semua rangkaian "supply chain" dan gantikan dengan "government sponsored" supply-chain. Kalau terpaksa disubsidi, kita puas hati subsidi akan terus kepada rakyat, bukan ke tombolok puak penyangak.

Anonymous said...

Geli hati bila teringatkan peristiwa bawa poster I Love PM. Kelakar sungguh kalau masih ada yang berharap dan masih percaya.......

PUTRA MERDEKA said...

gua cilok bro,,tq

PUTRA MERDEKA said...

gua cilok bro,,tq

usin said...

pantang kena puji je, habis kembang kempis hidung kem najib. itu semua lakonan tu. apa inflasi pulak jadi cerita? inflasi tu hape wahai apek oii? kenaikan barang berterusan yg antara penyebabnya adalah kegilaan pembekal dan orang tengah mengaut keuntungan. siapa pembekal dan orang tengah tersebut? bukan ahli2 persatuan kamu wahai apek? wahai sekalian ahli kem najib, inflasi yang diciptakan oleh orang tengah dan pembekal adalah serampang 2 mata. pertama mengaut keuntungan melampau. kedua, sabotaj kerajaan supaya dibenci rakyat. masih mau senyum sampai ketelinga lagi ke wahai kem najib?

Anonymous said...

Kalau sekali tertipu ok jugak.... kalau dah dua tiga kali RELA DITIPU entahlah, tak tau nak cakap apa...

Anonymous said...

pm najib,tpm muhyidin & barisan menteri2nya sukahati baca stetmen ni,masyarakat cina kajang tunggu & dtg beramai2 bila ahjib gor & ma yee thien ke sana,ada alokesyen juta juta rm utk institusi cina wow bestlah ada prk terutama tmpat bn tipis nk mng,byk untung maaaa

Anonymous said...

Najib sudah stim...nanti di cakap 'ada tanda2 positif orang cina mula kembali pada BN'...kah..kah..kah..

Anon 10.57..LU APA HAL?

kampong lad said...

'patutnya DPCPP ni menghentam juga pemborong dan kartel yang suka-suka naikkan harga barangan'

pemborong & kartel adalah ahli2 dewan ini. bolehkah penyamun hentam penyamun lain? yg aku paham kenyataan apek ni ialah kerajaan terus beri & tambah insentif & juga kenaikan gaji supaya depa pun boleh terus naikkan harga barang2. kalau br1m tak cukup tambah lagi dgn insentif rakyat (ir1m). sudah pasti pungkoq ah jib gor kembang semangkuk. kenapa pemerintah tak keluarkan statistik penerima2 br1m, aku tak terkejut sekiranya peratus besar ialah geng depa walaupun cuma 24% dari bilangan rakyat.

PakKaduk said...

Aku suka baca blog ni selepas PRU13 sebab blog ni selalu fokus kepada satu matlamat penting iaitu ekonomi bumiputera walaupun ada isu2 lain. Ini aku puji.

Tapi aku tak setuju kita kena "berharap" pada dewan perniagaan cina untuk melakukan perubahan. Tuhan cina adalah DUIT. Lu gila ka mau suruh kartel, ah long, pemborong, peniaga cina jual murah ? Mati hidup balik pun mereka tak akan sokong usaha ni.

Jadi, aku harap ada usaha kearah menggerakkan dewan perniagaan melayu yang selama ni "mati". Dewan perniagaan melayu malaysia (DPMM) ni hanya untuk melayu elit saja bukan nak bantu peniaga2 melayu yang tengah "struggle" dalam perniagaan. Terutamanya yang menghadapi masalah kewangan disebabkan tidak mahir menguruskan kewangan syarikat.

Aku ingin cadangkan supaya usahawan yang menghadapi masalah dalam perniagaan mereka diambil-alih sementara oleh DPMM untuk dibaikpulih secara bersama dengan usahawan. Kemudian apabila dah elok baru dilepaskan. Ini saja cara untuk perniagaan bumiputera maju dan berdaya saing.

Selain daripada DPMM, agensi2 yang mebantu bumiputera seperti MARA perlu buat yang sama bukan kerja nak senaraihitam usahawan yang tak mampu bayar pinjaman saja kerjanya!

DPMM, MARA, PUNB dll agensi kena kerjasama dengan SSM dan cari syarikat2 bumiputera bermasalah ini.

Bermula daripada sini bantu usahawan2 ini keluar daripada masalah dan insyallah usahawan ini akan diajar untuk memberi balik kepada masayarakat.

Jadi tidak perlu lagi kita bergantung harap pada peniaga2 cina untuk menurunkan harga lagi.

Kita cari PUNCA masalah bukan kita bebel pada orang lain supaya ikut saranan kita.

Anonymous said...

Ini adalah cakap manusia jenis hipokrik. Cakap talak selupa bikin...Nampak elok bersih tatapi pungkok ada taik lo...kotor punya olang...

Anonymous said...

He he betul Tu, memang kena jual. Ni pasal c sepet Ni puji lagi Lah mabuk darat. D hebohkan c parti ajaran sesat x setuju prk dun kajang jgn kena tidur sudah

Anonymous said...

selagi dasar monopoli gini ler jadinya..diorang depan kata sokong, belakang kasik naik habis2an kasi cepat kaya..bila tanya, salahkan inflasi..jadi tak de sape pun yang salah..inflasi yg salah..

pecahkan monopoli..wujudkan persaingan sihat..baru harga boleh dikawal..sekarang kita kawal, tapi barang ditangan pihak lain..kita kawal dimulut jer..

teruskan jihad ekonomi..ABC..BCL..maju ekonomi umat, majulah Islam, majulah Melayu..

Anonymous said...

Sebenarnya depa dah tau tang mana nak cilok orang Melayu. Depa dah tau tang mana orang Melayu lemah. Depa dah baca kalau buat lagu ni, orang Melayu akan buat apa. Depa dah study dulu lepaih ni lagu mana tindakan orang Melayu.

Melayu saja yang bodoh tak tau nak baca taktik depa. Tu 10 kali duk kena kencing. Cuit sikit dah lembek layu macam sayoq. Sedaq-sedaq dah kena juai. Pi duk bagi depa kenyang. Suma pi curah kat depa sampai berjuta-juta. Tak cukup lagi tambah pulak jamu makan. Sudahnya depa kaya, depa kenyang, depa senang, depa untung. Kita yang kering, kita yang rugi, kita yang lapaq, kita yang susah, kita yang bodoh. Kita ni duk la takat ni ja, bodoh sepanjang masa. Belajaq tinggi-tinggi tapi dukla kena pijak dgn orang.



Anonymous said...

katalah prk kajang jadi jugak. jangan sampai ah jib gor buat majlis makan2 pulak. tempah sate beratus ribu cucuk. jemput cina kajang telan makanan mewah dan buat statement kononnya cina kajang dah mula tunjuk tanda positif sokong bn. lepas tu mula la buat lawatan ke sekolah2 cina cauvenis dan beri peruntukan beratus ribu sampai berjuta. kalau ini masih juga berlaku, aku akan marah. marah sebab tak sanggup bn asyik kena tipu hidup2 dan kelihatan bodoh. itu aku tak boleh terima walaupun hakikatnya terdapat pemimpin bn memang bodoh. biar bodoh, jangan bodoh menunjukkan kebodohan. itu je.

Anonymous said...

salam...
najib tetap duk bawah tempurong dia...najib nasihat marhein gempaq.tp tetap gendeng..benggong..
maaf haku dah xbely tahan nak berhemah lagik...

Anonymous said...

najib akan berkata2...saya pm satu m'sia...pm yg tidak berlaku adil...najib patut belajar apa itu adil....maaf...pasai tu dia ceraikan isteri dia pastu kawin ngan rosmah sbb najib kata najib mesti berlaku adil...kepala hotak dia....

Anonymous said...

Cina cuba nak justify kenaikan dari peniaga Cina sendiri..dgn alasan semua barang naik..
Bukan ke peniaga Cina yg kawal harga...?!

Anonymous said...

najib tak layak jadi pm aku ingat dia lebih cerdik dari pak lah tapi rupanya 10 x lebih bengap dari pak lah.syok sendiri dengan produk 1 malaysia,klinik 1 malaysia dan mcmc lagi.menteri menteri macam kayu makan gaji buta.tak buat keja .hanya keluar statement mengarut.menteri menteri melayu yang menganiya ,mengkhianati malah menyebabkan orang melayu hidup menderita.hidup dalam kesusahan.
sedang mereka hidup dalam kemewahan.mat afrika ,china doll,bangla,nepal,myanmar ,indon semuau bermaharaja lela kat malaysia.sampai rakyat sendiri hidup dalam ketakutan.mentri buat apa.makan gaji buta. menteri pelajaran pun macam sial.selepas 50 tahun lebih merdeka dasar pendidikan negara berubah ubah mengikut selera menteri.semua nak tunjuk pandai yang jadi mangsa guru dan murid murid.mentri melayu semua baik letak jawatan klu tak boleh berkhidmat dgn jujur dan amanah demi agama,bangsa dan negara malaysia.sekian.

Anonymous said...

Cina justify ok lah sbb bangsa mereka jg untung tp berok PAS haram jadah tu justify apa keje duk jilat je apa menda PKR dgn DAP buat..

xbetul pun dijilat sampai ke tanah.. Cina yg naik brg.. ostad PAS lahanat kempen hasut pelajar ckp ini punca krjn UMNO... x ke celake ostad2 PAS neh?