Thursday, March 13, 2014

MH 370 : MENCARI FAKTA LEBIH PENTING DARIPADA MEMPERCAYAI SPEKULASI.


dalam menilai isu mh370..

terdapat 2 kategori utama pemberitaan yang sedang berperang sesama sendiri.
berperang dalam erti kata memberikan hujahan.

satu pihak lebih fokus kepada fakta dan hujahan bukti.
bila ada pihak luar mempersoalkan isu di luar konteks ini, maka spekulasi mulai timbul.

satu pihak lagi mula timbul bila spekulasi menjadi kriteria utama mencari jawapan.

aku tengok banyak media luar negara , mereka semakin obses mengenai kepelbagaian teori yang menghantui kehilangan mh 370.

ada media luar yang  anti yahudi menyatakan penglibatan korea utara . nampak macam takde kena mengena.

namun bila media ini merungkai kronologi kejadian, maka segala cantuman cuba dijadikan bahan. mereka mendakwa seminggu sebelum kehilangan mh370, china huru hara sekejap bilamana hampir 29 rakyat ditikam sampai mati oleh puak yang didakwa sebagai teroris.

menguatkan hujahan lagi, 2 minggu sebelum kejadian, 2 misil korea utara hampir mengenai kapal terbang milik negara china...

nampak macam tak kena ? tapi media ini cuba meyakinkan akan kewujudan teori konspirasi permaslahan dalaman negara china yang didakwa cuba disembunyikan..

dakwa mereka, korea utara cuba menggertak china kerana keengganan china dalam mempertahankan kuasa mutlak keluarga kim jong ill, yang dikritik hebat media barat kerana telah membunuh hampir 200 ahli keluarga panglima tenteranya yang cuba berpaling tadah.

bayangkan bagaimana media luar menghubung kaitkan spekulasi yang awalnya bermula dari kehilangan mh370 sampai boleh dikaitkan dengan korea utara :)

menariknya, komen dalam media ini bersetuju dan teruja dengan kononnya faktual yang diberi.

media ni pada hakikatnya terlalu banyak berhalunisasi..

manakan tidak.. mereka sekarang ini sedaya upaya cuba meyakinkan pembaca akan teori yang mendakwa hitler masih hidup lagi !

hari ini digemparkan lagi mengenai teori lubang hitam di angkasa yang menyedut kononnya fizikal mh370 hingga hilang.

pandangan aku kita boleh membaca luahan seronok sebegini, namun untuk mempercayainya kita perlu lebih rasional lagi..

berhati hati dengan mainan teori konspirasi sebegini..

konspirasi dan spekulasi  begini jikalau DIPERCAYAI OLEH MAJORITI RAKYAT MALAYSIA, ianya akan memperlihatkan kepada oputunis tentang tatacara bagaimana 'kualiti' rakyat malaysia berfikir .

teori konspirasi mainan media luar seperti WMD atau weapon of mass destruction yang menanamkan kepercayaan mengenai senjata pemusnah saddam lah yang menghalalkan pencerobohan amerika terhadap iraq.

bak kata tun mahathir ...

rakyat malaysia jangan percaya akan teori dan spekulasi ciptaan ini.

media asing diminta hentikan pemberitaan prvokatif yang cuba memperlihatkan kelemahan 'keselamatan malaysia'.

bak kata akhir tun m semalam...

Sementara itu, beliau menasihatkan orang ramai tidak mengadakan sebarang teori berhubung operasi mencari dan menyelamat bagi mengesan pesawat itu kerana ia tidak membantu keadaan.

"Dapatkan fakta dan jangan kita suka membuat teori, ia tidak membantu sesiapapun," katanya



15 comments:

Anonymous said...

GAP, sebenarnya akhbar pro-ZIONIS yg. buat cerita karut anti-Malaysia/Islam ini semua!

DAJAL betullah si DALANG-DUA-MUKA plg. MERBAHAYA, iaitu CIA (yg. sebenarnya diKUASAI ZIONIS/ISRAEL) – begitu galak MENUDUH juruterbang Islam/Melayu kita kononnya mungkin bunuh diri! Kem. Luar patut BANTAH tuduhan si KAPIR DAJAL ni – lihat di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2578020/Why-cellphones-missing-Malaysian-Airlines-passengers-ringing-Family-members-claim-loved-ones-smartphones-active.html:

Did pilot commit SUICIDE? CIA boss says it is one theory agency is looking at as Malaysian police say they are carrying out psychological profiles of everyone on plane

By James Nye and Amanda Williams and Richard Shears

11 March 2014

Authorities are investigating the possibility that the pilot of the missing Malaysian Airlines flight MH 370 committed suicide, the director of the CIA has revealed.
John Brennan, head of the US Central Intelligence Agency (CIA), said: 'I think you cannot discount any theory', when asked if it was possible the pilot deliberately crashed the Boeing 777………

Tapi TAK pula si DAJAL CIA ni nak tuduh bekas tentera dr. New Zealand ni, yg. berikan cincin kahwin dan jam tangan pd. isterinya sebelum penerbangan – saya syak dia direkrut jadi ejen CIA-Mossad setelah rumahnya musnah dlm. kejadian gempabumi di Christchurch; dan mungkin dia sempat parachute keluar dari MAS tersebut, selepas menjlnkan misinya (disyaki misi DAJAL bagi bagi pihak CIA-Mossad). Sebab gaya dia seolah nak bunuh diri atau mulakan hidup dgn. ID baru – kan ejen CIA-Mossad (barat-Zionis) boleh buat apa saja! Lihat di
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2578358/Husband-gave-wedding-ring-watch-wife-boarding-missing-flight-MH370-case-happen-him.html:

Agony of the wife whose husband gave her his wedding ring and watch before boarding missing flight MH370 'in case something should happen to him'

• Paul Weeks was on the missing flight as he made his way to new job
• Before leaving he had taken 'lots of photos' of his family, his wife has said
• She said he left her his wedding ring and watch in case something happened
• She has said she 'can't give up hope... I would love him to walk through that door'

By James Rush

11 March 2014

Mechanical engineer Paul Weeks, 39, of Perth, Australia, was on the flight as he made his way to his first shift in a fly-in fly-out job.

His wife Danica has revealed how he left the objects with her to give to their two boys if something was to happen to him……

She told 9News National in Perth: '(He said) "If something should happen to me then the wedding ring should go to the first son that gets married and then the watch to the second".'

The former soldier, who was born in New Zealand, moved his young family to Perth after their home in Christchurch was devastated by earthquakes…..

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Ini satu lagi berita yg. harus diTELITI! Saya syaki ini salah satu sebab utama penerbangan MAS ini disasarkan kerana kehadiran sekaligus, 12 jurutera/pakar dari Malaysia dan 8 dr. China, yg. sgt. penting dlm industri microchip, dr. syarikat Freescale Semiconductor, dlm penerbangan tersebut! Disyaki Mossad-CIA tidak akan berdiam diri dgn. pakar Bukan Barat, terutamanya yg. Islam dan dr. China dlm industri ini (lihatlah bagaimana Mossad telah membunuh ramai saintis nuklear Islam dr. Iran - di http://www.businessinsider.com/mossad-in-iranian-scientist-murders-2011-8, Mossad Suspected In Murder Of Iranian Nuclear Scientists, Vincent Trivett, Aug. 5, 2011).

Lihat di http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2014/03/10/Loss-Of-Employees-On-Malaysia-Flight-A-Blow-US-Chipmaker-Says/:

Loss of employees on MAS flight a blow, US chipmaker says

March 10, 2014

SAN FRANCISCO: Employees of Freescale Semiconductor who were on a Malaysia Airlines flight presumed to have crashed were doing sophisticated work at the U.S. chipmaker, a company spokesman said on Sunday.

The 20 Freescale employees, among 239 people on flight MH370, were mostly engineers and other experts working to make the company's chip facilities in Tianjin, China, and Kuala Lumpur more efficient, said Mitch Haws, vice president, global communications and investor relations.

"These were people with a lot of experience and technical background and they were very important people," Haws said. "It's definitely a loss for the company."

None of Austin, Texas-based Freescale's most senior executives were on board the Boeing Co 777-200ER airliner that vanished from radar screens about an hour after it took off from Kuala Lumpur for Beijing on Saturday.

The employees who were on board, 12 from Malaysia and eight from China, came from a range of disciplines and they were part of a broad push by Chief Executive Officer Gregg Lowe to make Freescale more efficient and cost effective, Haws said.

Top-quality engineers are hard to come by for chipmakers and other technology companies, and losing them can have a major impact on business, regardless of their seniority.

While the employees on the flight account for less than 1 percent of Freescale's global workforce of 16,800 people, they were working toward the same goals and their loss will reverberate throughout Freescale, Haws said.

They had been streamlining facilities in Tianjin and Kuala Lumpur that Freescale uses for testing and packaging microchips used in automobiles, consumer products, telecommunications infrastructure and industrial equipment.

On Sunday, Freescale was organizing transportation and accommodation for the 20 staff members' families, as well as providing grief counseling, Haws said.

One of the chipmaker's long-time competitors, Texas Instruments, tweeted on Saturday: "We extend our condolences to the families and coworkers of the @Freescale employees aboard Malaysia Airlines flight MH370."- Reuters

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Yahoo Malaysia, Malaysia Insider celaka besar yg tk henti menghasut org ramai dan org asing supaya anti kerajaan.

Dlm isu MH370 inipun tk henti kempen parti Pakatan Haram di mainkan utk tumbangkan krjn. Isu MH370 jd alat politik kotor RBA cina2 pemakan babi yg sgt bermaharjalela di negara kita.

Najib terima balasan ini krn dia juga yg longgarkan dan hapuskan undang2 sensitif negara.. jd inilaqh hasilnya..pengaruh JAHAT menular di kalangan rakyat.. hati budi sudah tidak ada... isu MH370 hidangan enak Pakatan Haram utk jd lauk politik kotor.. kemanusian tidak wujud lg dlm hati mereka..

Semoga Allah selamatkan semua penumpang MH370 dgn sebaiknya, kembalikanlah ketenangan buat negara ini..dn keluarkanlan musuh2 negara yg berselindung atas nama politik!

AMEEN!

Anonymous said...

Ada berita dari Yahoo.com

http://my.news.yahoo.com/chinese-satellite-may-have-found-mh370-crash-site-215520153.html

Betoi ker..????

Anonymous said...

tak faham. betul2 aku tak faham. pesawat belum dijumpai lagi tapi mereka sebok nak cari punca kehilangan pesawat. sebok nak cari salah orang.

aku nak kaborkan. para waris mangsa tak hingin tahu semua itu. apa pun punca pesawat hilang, siapa yang salah. tak penting kepada mereka. yang penting mereka nak tahu apa nasib ahli keluaga mereka yang berada dalam pesawat, sudah mati kah atau masih hidup kah. kalau mati mereka nak urus jenazah. kalau hidup mereka nak peluk cium.

aku nasihatkan kepada pegawai2 besar dalam pasukan SAR. sila buat analisa segala data daripada segala radar (radar TUDM dan radar DCA). sila siasat kebenaran cerita daripada beberapa saksi yang melaporkan nampak pesawat terbang rendah dan dengar bunyi kuat enjin pesawat atau dengar bunyi letupan. maklumat itu saja yang dapat membantu mengenalpasti tempat sebenar pesawat itu boleh ditemui.

aku tak belajar tinggi tapi aku naik menyampah dengan cara orang yang belajar tinggi nak tunjuk seolah2 dia sorang saja yang pandai.

Prof Setengah Masak

Anonymous said...

Assalam GAP,
Aku bukan nak buat spekulasi apatahlagi konspirasi teori.

Sejak drp SAR di hari pertama hingga ke hari ini, misi pencarian bertambah buntu.

Di hari pertama lagi iaitu hari Sabtu, Vietnam kononnya mahu membantu. APMM melalui vassel vassel mereka di kerahkan di sekitar peairan Kota Bharu, Tok Bali dan mungkin sepanjang pantai Terengganu.

APMM juga ada mengatakan menggunakan peraturan AMSA 4 (tak pasti betul atau tak perkataan ini) ke Vietnam. Walaubagaimanapun, misi mencari menemui jalan buntu.

Pihak DCA, Marine, TLDM dan lain lain SAR telah menjarakkan misi pencarian ke utara semenanjung hingga ke selat Melaka kerana dikatakan MH370 telah berpatah balik.

Persoalan di sin, kenapa Vienam tidak membuka perairan mereka utk misi SAR? Apa yg hendak di sembunyikan oleh mereka?

Adakah kapal perang Vietnam telah tersalah tembak MH370? Adakah dengan tidak membenarkan mana mana misi SAR memasuki perairan mereka, Vietnam boleh mengambil masa utk kerja kerja pembersihan serpihan MH370?

Kerajaan Malaysia mesti bertegas dalam hal ini. Vietnam mesti buka perairan mereka utk misi mencari. Kalau saksi di Kelantan dan Terengganu nampak kapal terbang berbunyi bising dan terbang rendah, mana mungkin ianya berada di selat Melaka?

Jadi, tumpukan misi SAR di pantai timur hingga ke Vietnam dan Laut China Selatan.

Walallahualam.

Anonymous said...

ada sorang pakcik penyokong totok PAS kata musibah yg menimpa negara sekarang seperti jerebu, musim kering, air tak cukup, kapal terbang hilang ni adalah balasan tuhan kerana menganinaya Anuar Ibrahim...."Dia tu kan manusia anugerah tuhan....jgn la sesekali kita menzaliminya....."
ha..ha..ha...

Mak Bedah said...

1. Aku makin naik berang bila hari ini 13/03/2014, Khamis, dalam akhbar Straits Times Singapura melaporkan mengikut satu programme di Australia co-pilot Fariq Abdul Hamid dengan lagi satu juruterbang melanggar undang-undang penerbangan.

2. Ada 2 betina dari Afrika Selatan dijemput masuk kedalam bilik cockpit . Apa mereka buat dalam tempat tu dengan juruterbang ni? Bungkah-bungkah ke? Ini kedua betina ni mesti pelacur.

3. Fariq kalau betullah berbuat begini dalam masa penerbangan dia tidak mementingkan keselamatan semua penumpang dan krew pesawat MH30. Ini satu dosa besar tak boleh dima’afkan dunia dan akhirat.

4. Sepatutnya semua pilot dalam kapalterbang mesti jaga keselamatan semua penumpang dan krew pesawat-pesawat mereka.

5. Jonti Roos yang tinggal di Melbourne kata sepanjang penerbangan dari Phuket ke Kuala Lumpur mereka berbual dan menghisap rokok.

6. Pilot tak dibenarkan melanggar undang-undang penerbangan. Semua penumpang tidak dibenarkan masuk ke dalam cockpit semasa penerbangan semenjak Amerika diserang 9/11.


Anonymous said...

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10687223/Malaysia-Airlines-MH370-plane-crash-live.html


apakata kita lihat comments dari pembaca, saya petik salah satu komen dari web tersebut:-

"having worked for about a year in Malaysia I came to the following conclusions. The country's prosperity is based on the hard work of the Indian and Chinese communities. The 'bumi putras' or native Muslim Malays are not the most effective group of people.

Personally, I wouldn't put them in charge of a whelk stall. The idea that they could manage a situation like this is laughable."

It is a deeply divided and institutionally racist county where the Indians and Chinese are penalised in favour of the bumi putras.

selebihnya boleh layari web tersebut

Anonymous said...

Sokong 100%. Jangan asyik duk bertelagah sama sendiri. Pi cari MH370 sampai jumpa.

Anonymous said...

orang malaysia ni... temberang anwar ibrahim semuapun dia percaya. Tanpa spekulasi mh370 nipun dah huru hara negara kta ni.

Anonymous said...

orang malaysia ni... temberang anwar ibrahim semuapun dia percaya. Tanpa spekulasi mh370 nipun dah huru hara negara kta ni.

Anonymous said...

1. Semenjak an War babi sodomi dan pakatan haram ambil separuh kuasa, macam-macam musibah terjadi di tanah air melayu. Sudah tentu samseng-samseng pakatan haram terutama ketua mereka yang bikin rancangan untuk menjatuhkan kerajaan.

2. Sebelum tu Lahad Datu, bershit, comango, majlis peguam, ambiga, ivan fernandez, kesah Allah digereja, pashit menyumpahkan balak kepada kerajaan, ini semua sial jahanam dari pakatan haram.

3. Ketua yang paling sial sekali ialah bapak kroni homo, hadi awing, nik a.jis dan lim kit sial.
4. Masa’alah air, jenayah menjadi-jadi, pembunuhan kejam, tembak menembak, ajaran sesat, sultan palsu Sulu dan sultan palsu melaka, bukankah ini semua menunjukkan tak ada perpaduan antara ummah islam?

5. Masa’alah air disebabkan pakatan haram sudah banyak membotakkan hutan belukar, jadi padang jarak padang terkukur. Terutama Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

6. Tanah air sudah jadi kering kontang kerana tiada banyak hutan pokok-pokok alam sekitar yang dapat mensejukkan tanah air. Hujan tak akan berlaku jika banyak pokok-pokok sudah mati ditebang. Jadi macam negeri timur tengah lah, kering dan panas.

Anonymous said...

Malaysian dh lama mnikmati kmakmuran spai lupa bsyukur ttp asyik mkritik tmssuk nonbumi yg dh lama amat selesa d msia jauh lbh slesa dpd tempat asal-usul mereka, n lupa nk bterima kasih dgn tanah air ini. Mrk x mau lg bterima kasih tp mau negara ini secara total. Itu pun klu pmimpin sekarng mnyedarinya?

Anonymous said...

Ni zaman fitnah dajjal....jgn termkn fitnah.kes 9-11 WTC contoh agenda poksi jahat. Mintak lh dijauhkn dr segala musibah. Hidup kt malaysia dh haru biru sbb politik. Punca? Dr rakyat sendiri...bertelingkah, maki hamun, politik kotor. Kalu kt kg ada sorng yg buat maksiat..satu kg tu kena bala. Jdi...kt malaysia brapa byk maksiat? Dh tentu kalu ALLAH nk turunkn bala...semua skali kena. Jgn tuding jari pd org...kita tgok diri sndiri apakh kita perfect nk jual ceramah...jual maruah bangsa dn negara pd pihak luar. Di zaman it...pendedahan maslah dlman negara kita mmberi peluang naik tocang pd pihak luar. Jdi tanggungjwp kita melindungi agama, bangsa dn negara kita. Politik ni kebanyakan melibatkn kepentingan peribadi dn gila kuasa. Bila di cabar...maruah terusik....mula la politik maki hamun. Sampai msuk parlimen pun mcm skolh tadika. Ilmu tinggi....ilmu agama kurang. Iman tipis. Mudah setan2 iblis pangkat president kaco jiwa.