Wednesday, April 9, 2014

EXCO DARI PAS UMUM SELANGOR MANSUH 7% DISKAUN BELI RUMAH UNTUK BUMIPUTERA ... TAHNIAH PENYOKONG !


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Selangor membidas keputusan kerajaan negeri Selangor memansuhkan diskaun 7% yang diberikan kepada Bumiputera untuk pembelian kediaman mampu milik di bawah Skim Rumah Selangorku.

Ketua Pembangkang Datuk Mohd Shamsudin Lias  berkata kerajaan negeri sepatutnya mempertimbangkan perkara itu sebelum membuat keputusan yang membebankan golongan bumiputera untuk memiliki kediaman sendiri.

"Ketika BN mentadbir Selangor sebelum ini, kerajaan negeri tetap memberi diskaun 7% itu kepada Bumiputera walaupun memberi subsidi terhadap pembinaan rumah mampu milik di bawah RM42,000. Ini kerana kedudukan kewangan golongan itu masih lagi rendah.

"Bagaimanapun kerajaan negeri hari ini memansuhkan diskaun 7% itu, yang pasti akan membeban dan menyukarkan Bumiputera yang berpendapatan rendah untuk memiliki kediaman sendiri," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam hari ini.

Shamsudin mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar Negeri, Iskandar Abdul Samad (PAS) pada sidang DUN hari ini bahawa kerajaan negeri tidak lagi memberi diskaun antara 5% hingga 7% bagi pembelian perumahan mampu milik, yang sebelum ini diberikan kepada golongan Bumiputera di negeri itu oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Iskandar berkata diskaun itu tidak lagi diberikan kerana harga rumah mampu milik yang dibina kerajaan negeri adalah mengikut harga pasaran dan diberikan subsidi.

Sementara itu, Adun Dengkil Shahrum Mohd Sharif pula mempersoalkan komposisi bilangan unit rumah mampu milik oleh kerajaan negeri di bawah skim itu, yang hanya memperuntukkan 10% rumah jenis A, iaitu di bawah harga RM42,000.

Sebaliknya, beliau berkata kerajaan negeri menetapkan peratusan lebih besar untuk pembinaan rumah mampu milik jenis B dan C yang berharga antara RM100,000 hingga RM200,000 iaitu 30%.

Begitu juga untuk perumahan mampu milik jenis D berharga antara RM220,000 hingga RM250,000, yang tidak mengehadkan peratusan pembinaannya kepada pemaju, katanya.

"Mengapa kerajaan negeri hanya bina 10% sahaja rumah mampu milik di bawah harga RM42,000. Ramai lagi Bumiputera tidak mampu memiliki kediaman mampu milik melebihi harga RM42,000, terutama yang berpendapatan rendah.

"Sepatutnya kerajaan negeri bina lebih banyak rumah mampu milik di bawah harga berkenaan. Jika ini keadaannya bagaimana usaha kerajaan negeri untuk meningkatkan ekuiti bumiputera dalam pemilikan perumahan," katanya. – Bernama

23 comments:

Anonymous said...

Rasakan Melayu Sgor,ada yang cakap nak cuba cuba bagi PR perintah,dah sua penggal dah,bukalah mata sedikit dan rajin rajin membaca mengenai dan meneliti tatacara mereka memerintah.Air dicatu,cukai dan sewa kedai dinaik,diskaun dimansuhkan dan banyak benda lain yang diambil membebankan rakyat.Yang mereka penting politik mereka saperti mempermainkan demokrasi saperti PRK Kajang.

Anonymous said...

SUNGGUH MALANG NASIB MELAYU, DI TELAN MELAYU SENDIRI.
CHINA BERTEPUK T ANGAN GEMBIRA.
BEGITU MUDAH MELAYU DI PERGUNA DAN JADI BARUA...........JELAS SEKALI.

Anonymous said...

Sebagai seorang revert Muslim, saya turut di berikan dikaun 7% sewaktu membeli rumah saya ketika selangor baru aje bertukar tangan (2008). Pada tahun 2012, sekali lagi saya membeli rumah ke-2 di selangor, tetapi menghadapi masalah untuk dapatkan diskaun 7%

Mungkin ada yang akan kata dah mampu beli dua rumah, masih harap diskaun.

Tapi isunya bukan hal tersebut. Isunya ialah sewaktu kerajaan BN dulu, saya rasa mereka lebih mesra orang Islam, tak kira convert atau born Muslim. Bagi saya yang alhamdulilah diberikan rezeki dan mampu, mungkin tak jadi masalah sangat. Tetapi bayangkan pada mereka yang tidak mampu. Bagaimana pula kiranya mereka berkuasa penuh? Munkin untuk bumiputera pun bakal terhapus terus. Mungkinkah artikel ini sebagai petandanya?

Penyokong PKR said...

Tahniah saya ucapkan kerana menyokong Pakatan Rakyat . Catuan air di Selangor boleh diadakan sebagai acara tahunan .

Anonymous said...

Kesiann Melayu Selangor..dalam tempoh 5~10 tahun berpusu-pusu la korang buat rumah kotak tepi2 bangunan tidor bawah jambatan.

Anonymous said...

Dh byk bukti kelemahan pentadbiran selangor skrg. Malangnya masih ramai penyokong yg buta tuli.

Anonymous said...

RAKYAT SELANGOR BANYAK BERUNTUNG SEJAK KEBELAKANGAN NI.. AKU CEMBURU AKAN TUAH DIA ORANG..!

Anonymous said...

Tahniah melayu selangor. Anda telah maju. Selangor berkebajikan !

Anonymous said...

Hehehe...selangor depa...kedahku bahagia....padan muka rakyat selangor yg vote pr......

Anonymous said...

Xpe org melayu selangor kaya berpolitik

Anonymous said...

APA NAK CAKAP LAGI.....UCAP TAHNIAH LAH.....

anti-LGBT , PR dan Ad-Dajjal said...

TAhniah kepada penyokong PR terutamanya penyokong P'Gay'R dan PAS-pis-pus kerana ko orang telah berjaya menjahanamkan diri dan anak-anak ko orang supaya menjadi keldai2 kepada B.A.B.I aka Bang Non Al-Juburi Wal-Liwati Ad-Dajal, keluaga puaka dia dan last but not least DAPpigs.

Ko orang ni semua telah diliwat kao-kao oleh DAPpigs dan Bang Non....amacam...ada sedap ka...kahkahkahkah....

Anonymous said...

orang melayu selangor patut bergembira dengan keputusan kerajaan selangor memansuhkan diskaun pembelian rumah kpd b/putra.sebagaimana mereka bergembira dapat menumbangkan BN.

Esperalzi said...

Mampos kau Melayu Selangor! Padan muka kau! Lepas ni aku harap kerajaan DAPigs usir semua Melayu dari kampung2 melayu di Selangor dan digantikan dengan Cina2 import dari China, Hong Kong dan Singapura!

Anonymous said...

Jangan menyesal, jangan mengeluh.
Redhalah dengan hati yg terbuka.
Pilihan sendiri tanpa paksaan.
Ini namanya "takdir rezeki".
Bersyukurlah dan ucapkan Alhamdulillah.
Mesti diterima dengan ikhlas, sebagaimana ikhlas sewaktu memilih dulu.
Tahniah atas kebijaksanaan membuat pilihan yg tepat.

Anonymous said...

Mana rafizi... mana cekgu bad?
Ckp berdegar2 konon membela rakyat.
Skrg ni bila org melayu x larat beli rumah knp x bela?

Anonymous said...

Syabas Melayu Selangor kebijaksanaan anda dalam menimbangkan kehebatan Pakatan Runtuh berkata2 telah membuahkan hasil yg sangat2 menyumbangkan peningkatan kemajuan intelek, spiritual dan material dlm era moden yg serba canggih ini. Syabas sekali lagi diatas corak pemikiran anda semua yang sangat maju.

Anonymous said...

Walaupun tinggal di shah alam selangor tetapi tidak memilih mereka... Tidak sanggup bersekongkol dengan orang yang menggunakan agama demi politik mereka....

Wak Azam said...

RAMAI RAKYAT SELANGOR YANG KENA BLACKLIST ATAS KESILAPAN LAMPAU. SEKARANG DAH TAK BOLEH BUAT APA-APA LOAN. UMUR MAKIN MENINGKAT, ANAK MAKIN RAMAI, TAPI RUMAH MASIH MENYEWA (MAHAL PULAK TU). TOLONGLAH GOLONGAN INI. BUATLAH RUMAH MURAH MACAM ZAMAN BN DULU.

MELAYU MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI.

Anonymous said...

INI SEMUA KERJA MELAYU BOLO..........ANGKAT AL JUBURRI............DOSA TAUUUUUU.
UMNO JUGA YANG TERBAIK.
UMNO FOREVER AND EVER........PEMBELA BANGSA !

Anonymous said...

ini semua SALAH UMNO!!! hehehe...

1. dah cakap jangan lawan, jangan ikut mainan gendang PKR, umno/BN ikut juga, berkampung berkempen bagai nak rak..percaya benau pada kemenangan. Last last kantoi juga dgn nenek Jijah!

2. Adun BN siap salam ciumtangan MB Selangor. Betapa rendahhatinya beliau dgn pembangkang, sedang kita bertempur sakan menafikan kebaikkan pembangkang di Selangor!

Umno salah.. dulu kini dan selamanya!
Tunggulah masanya (PRU14)terpahat nama UMNO di nesan perkuburan.

kecuali, UMNO bekerja keras kembalikan semula perjuangan dahulu. Dengarlah keluhan dan rintihan orang melayu dibawah sini. Kami yang memberi undi hingga umno/bn masih kekal memerintah. Mengapa bangsat lain yang ditatang?

Anonymous said...

Sebenarnya 7% diskaun bumi dah lama dihapuskan, rakyat selangor je tak tahu, tahun 2009 diawal pemerintahan pakatan, saya nak beli rumah pkns rm500k di seksyen7 shah alam, dah tiada diskaun bumi, saya siap pergi bersemuka dgn pengarah pkns, mereka hanya gelak apabila saya tanya kenapa takde diskaun bumi 7%, saya amat kecewa pada masa itu, pru ke13 saya terus taknak pangkah pakatan rakyat, tapi rakyat selangor masih tak tau tentang hal ini, saya ada post tentang hal ini dibeberapa forum tapi tidak ada siapa yang ingin ambil tahu..tahun 2014, selepas 5tahun baru rakyat tahu, baru rakuat buka mata..

Anonymous said...

Kerana sekelumit kuasa n gaji pemimpin pas sanggup mjual agama dan jd barua cina, tggu la balasan azab d dunia lg...ini doa rakyat marhaein. Manakala pengikut pas srlamanya rabun dan jumud tak mau melihat dan bfikir ttg kbenaran hny bbangga jd pak turut prasan warak