Wednesday, April 9, 2014

AIR ASIA... MAKIN KURANG AJAR...!


Jika dibuat satu kajian, mungkin kita akan mendapati Air Asia merupakan syarikat paling kurang ajar di Malaysia. Jika pagi tadi kami mengulas sikap biadap Air Asia sehingga mendapat teguran Perdana Menteri, petang ini mereka terpaksa memohon maaf dan menarik balik majalah majalah dalam pesawat miliknya, Travel3Sixty.

Pagi tadi beberapa penumpang Air Asia memuat naik petikan sebuah artikel di dalam majalah terbabit yang dikritik sebagai tidak sensitif dengan tragedi MH370.
Menurut pengguna Air Asia yang memuat naik melalui akaun Twitter @Shamilf.Petikan itu berbunyi:
“Training and Preparation – Pilot training in AirAsia is continuous and very thorough.
“Rest assured that your captain is well prepared to ensure your plane will never get lost. Have a safe flight!”
(Terjemahan: “Latihan dan Penyediaan – latihan untuk juruterbang di AirAsia berterusan dan sangat teliti. Yakinlah bahawa kapten anda cukup bersedia untuk memastikan pesawat anda tidak akan hilang. Selamat terbang!”) – Malaysiakini.com
Pengerusi Eksekutif kumpulan Datuk Kamarudin Meranun yang juga penerbit majalah terbabit berkata dalam satu kenyataan, bahawa mereka akan turut mengambil tindakan disiplin ke atas kumpulan editorial majalah berkenaan.

“Saya dengan rendah diri dan penuh kesal ingin memohon maaf di atas sebarang rasa kurang senang yang timbul ekoran artikel ruangan Pilot’s Perspective di dalam isu terkini majalah Travel 3Sixty,” katanya.
“Keratan ini merupakan ruangan bulanan yang ditulis oleh Kapten Lim Khoy Hing, seorang juruterbang bersara yang bekerja dengan AirAsia selain pernah bekerja bersama Malaysia Airlines. Beliau banyak menulis buku mengenai dunia penerbangan.

“Kapten Lim menyumbang artikelnya beberapa bulan lebih awal sebelum majalah dicetak. Malangnya, tanpa apa-apa niat, artikel pada keluaran kali ini membincangkan mengenai sistem GPS dan Radar, dimana sebenanrnya ianya telah dicetak sebelum tarikh pengeluaran,” kata Kamarudin dipetik Astro Awani.

Tindakan menjadikan MH370 ini sebagai bahan iklan tulisan bukan kali pertama, beberapa minggu lalu masyarakat dikejutkan dengan laporan suara.tv mengenai penggantungan tugas juruterbang Air Asia X yang mendakwa kerajaan telah menyembunyikan bertan-tan maklumat mengenai pesawat MH370 hanya merupakan cerminan pemikiran kakitangan dan kepimpinan syarikat tersebut. [Lihat artikel mykmu: Air Asia X – Dari CEO Sehingga Juruterbang Memang Bangsat, Pemimpin UMNO Juga Yang Bodoh?
Juruterbang-AirAsiaX
Menghina Jururawat
Pada Februari 2014, Air Asia memohon maaf apabila iklan mereka di ruang belakang kerusi penumpang dalam pesawat Air Asia memaparkan petikan yang dianggap menghina profesion jururawat.
iklanairasia-jururawat

Iklan yang ditampal pada belakang tempat duduk penumpang itu berbunyi, “You want your momma, because you are in the hospital with lousy nurses” (Anda mahukan ibu, kerana anda berada di hospital bersama jururawat yang memberikan layanan buruk).


Ayat ini sebenarnya digunakan bagi mengiklankan pakej perlindungan Tunes Insurance Malaysia. Bagaimanapun ia disiarkan dengan cara menghina jururawat menimbulkan kemarahan orang ramai. Ini menyebabkan Air Asia terpaksa memohon maaf kepada Persatuan Jururawat dan orang ramai.
Hina Utusan Malaysia
Pada 7 Mei 2013, portal Mykmu.net mendedahkan sikap kurang ajar Azran Osman yang menulis dalam Facebooknya bahawa Utusan bersikap rasis apabila menerbitkan tajuk akhbar muka depannya hari ini yang berbunyi “Apa Lagi Cina Mahu?”.
IMG-20130507-WA0020
Berikutan itu banyak pihak menyelar kenyataan Azran Osman dan mendesak Air Asia meminta maaf. Mykmu sendiri menerbitan 6 artikel bekenaan isu ini:


Menurut Kamarudin, beliau sendiri telah pun menegur tindakan Azran yang disifatkan tidak menghormati sensitiviti masyarakat Melayu.
“Secara jujurnya, saya mewakili AirAsia telah pun mengutus surat mohon maaf kepada pengarang Kumpulan Utusan untuk meluahkan rasa hati dan kesal terhadap tindakan Azran yang di luar jangkaan itu,” ujarnya.
Ditanya mengenai tindakan yang diambil terhadap Azran, katanya, pihaknya masih memberi peluang kepada Azran yang telah pun menyedari mengenai kesilapannya itu.
“Azran sehingga kini masih memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X dan dinasihatkan supaya mengasingkan pendirian politik peribadi dengan tuntutan kerjanya,” ujarnya.
Nasi Lemak Lengkap Sidir MAS
Banyak lagi jika mau disenaraikan sikap melampau Air Asia ini ini termasuklah pada Februari lalu mengiklankan “Nasi Lemak Lengkap” sebagai menyindir MAS.

Isu nasi lemak telanjang ini timbul apabila seleberiti Masakan negara, Chef Wan yang tidak berpuas dengan hidangan Nasi Lemak MAS menggelarkan nasi lemak itu sebagai ‘telanjang’ kerana hanya mengandungi nasi dan sambal, iaitu tanpa kacang, timun dan ikan bilis, berdasarkan gambar yang dimuatnaik di akaun Instagramnya.
nasilemaktelanjang
Tidak cukup itu mereka memperbodohkan orang ramai pula apabila memaklumkan kepada Astro AWANI bahawa tujuan iklan itu bukanlah untuk membidas mana-mana pihak.

Dalam kenyataan rasmi oleh jurucakap mereka, katanya tujuan iklan tersebut adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa masih ada nasi lemak yang sedap atas penerbangan.

“Isu nasi lemak sedang hangat buat masa ini dan iklan AirAsia itu untuk mengingatkan pengguna bahawa ada nasi lemak lengkap yang dihidangkan 35,000 kaki di udara dalam semua penerbangan AirAsia,” kata kenyataan tersebut.

MYKMU

13 comments:

Anonymous said...

Kurang ajar nya Air Asia mesti ada sebab nya! Ada kah Tony tahu sesuatu yang kita tak tahu iaitu Khairy dan Kallimulah adalah shareholder nya melalui proxy mereka,dan dengan 'backing' ini dari KJ yang seorang menteri dalam cabinet Ahjibgor boleh pull string untuk dia kalau perlu!

alfie

Anonymous said...

Kritikan hanya kerana seorang Keling mengetuai sebuah syarikat penerbangan yang berjaya di mata dunia.

Mungkin kalau beliau Mamak, segala cemuhan ni akan reda?

Mamakutty pun golongan Mamak juga dan keturunan Keling suatu masa dahulu.

Anonymous said...

MENTANG2 UNTUNG BANYAK. DAH BESAR KEPALA.

anti-bongka dan besaq kepala said...

Aku memang dah lama boikot Air Asia semenjak si botak liberal tu kutuk Utusan Melayu dan orang Melayu. Kena pulak dengan perangai bongkak dari si ony tu sampai lah ke MAmat botak dan si aireen yang tak nak pindah ke KLIA 2 sebab MHB tak sediakan spa dan muzium. Apa punya bodoh requirementa dia orang ni.

Deyy tambi2 semua...kalau nak muzium, pi lah ke muzium negara tu. Paling hampir dengan Sepang tu ko orang boleh pi ke Muzium automobil kat F1 tu. Nak spa....melambak hotel ada kat sekitar KLIA. NAsihat aku pada rakyat marhean Melaya- utamakan MAS, Air Asia last!!!!!!

Anonymous said...

Well sebab tu airline tu di panggil tambang murah, jika di bandingkan dengan MAS, saya pilih MAS sebab layanan terbaik dan saya bangga dengan MAS. Sekian terima kasih

Anonymous said...

Sudah menjadi semula jadi puak gagak yang jadi besaq kepala dan kurang ajaq bila dah ada pangkat dan kedudukan. Macam itu pilot yang memaki kerajaan dalam fb pasal pencarian Mh370. Mentang2 pilot dalam syarikat gagak,kurang ajaq memaki kerajaan.

Anonymous said...

Jangan lupa kes Airasia tinggalkan seorang ibu dan bayi di hentian teksi begitu sahaja di luar negara setelah tidak membenarkan bayi menaiki pesawat.

Anonymous said...

Andainya mereka lupa..... Allah Maha melihat, Maha Mendengar. KUN FAYAKUN apabila Dia kehendaki. Sesungguhnya BONGKAK mereka mengundang MURKA ALLAH. Semoga BUKAN ANDA ketika datang saat itu.

Anonymous said...

memang sangap sangat....apalah sangat dgn rm85 jika dibandingkan sebotol arak.
kalau melayu pun perangai macam haram...macam ko jugak anon 9:38 baik mampos jer....dah ada aerobrige guna jer lah. untuk keselesaan penumpang ada hal ke ? heran dgn pembangkang ni benda baik pun bangkang.jer....

Anonymous said...

boikot...boikot...boikot

Anonymous said...

Kami sekeluarga tak pernah travel dgn airasia pundek nie, Aku remas dgn perangai pengurusan airasia, baik india atau melayu. Melayu yg fikir periok nasi saje. Tak mau pindah, cuma masa control tower jgn beroperasi lagi, kita tengok macam mana airasia nak terbang! Everyone can say anything...pundek!

Anonymous said...

Naik kapal terbang airasia style paria, berjalan kaki dlm panas matahari ataupun berpayung bila hujan.....cara paria memang free!

Anonymous said...

Aku dah lama boikot Air Asia, naik je kapal terbang bau cam dalam toilet, tak pakai seluar dalam kot. Tolong lah tutup aurat sebaik mungkin. Orang naik Air Asia sebab murah bukan nak layan nafsu tengok punggung. Sial betul Air Asia ni, buat untung guna wanita & susah payah orang lain,