Monday, June 16, 2014

1973 SELANGOR HILANG TANAH. 2008 KITA HILANG 4 NEGERI. 2014 KITA BUANG TIANG HAK MELAYU .


berapa banyak lagi KITA nak hilangkan hak melayu demi nak puaskan kaum yang tak pernah kenal erti bersyukur ?

1973 selangor hilang tanah.
tanah itu bernama kuala lumpur.
2008 kita hilang 4 negeri.
2014 kita buang pula hampir semua tiang yang mempertahankan melayu.

selang setahun melayu bagi undi pada umno, melayu dihadiahkan dengan kepelbagaian lucutan yang menggugat hak.

isa dihapuskan.
eo dihapuskan.
draf RUU ternyata menghapuskan hak islam,raja-raja dan melayu.
semua ini dilakukan atas nama transformasi politik.


artikel ini memberi kisahan yang melibatkan pengorbanan besar terpaksa dilakukan oleh almarhum sultan selangor, sultan salahudin abdul aziz shah al-haj.

kisah ini  disembunyikan dari pengetahuan bangsa melayu. ini silap kita bangsa melayu, tidak berani untuk menyatakan perihal sejarah sebenar.


1 februari adalah hari wilayah. disambut setiap tahun penduduk wilayah kerana meraikan bandar kuala lumpur sebagai ibu kota negara.



sayangnya 1 februari 1973 tiada detail dan tak dihenyak punca ianya berlaku.


berapa ramai melayu yang tahu pasal 1 februari 1973 ?
 mana detailnya ?
 apa detailnya ?

 kenapa kuala lumpur dicampakkan keluar dari bumi selangor dek kerana mainan politik tidak diceritakan ?


ini silap kita.silap bangsa melayu dan silap pemimpin melayu. takut untuk berbicara mengenai kisah yang hak, yang benar,yang tersembunyi dari pengetahuan rakyat. kerana sikap sikap sebeginilah kita berjaya melahirkan umat buta sejarah !



1969 adalah pilihanraya paling panas dalam sejarah. 5 minggu kempen pilihanraya ini digunakan sepenuhnya oleh DAP,gerakan,pas,ppp (walaupun berlaianan idelogi) untuk menghentam dasar hak bangsa melayu.


artikel 153 ditaji bertubi kali. hak istimewa bangsa melayu,kuota,bahasa dll sudah dijamin dalam perjanjian kemerdekaan, perjanjian perlembagaan. namun ia diserang oleh bangsat-bangsat pembangkang atas nama malaysian malaysia.

kuala lumpur semasa dan hingga 1973 adalah merupakan daerah dalam negeri selangor.

beberapa kerusi parlimen di kuala lumpur tumbang. dun selangor telah seri 14-14. mca yang mempunyai 3 seat dun telah menarik diri keluar gabungan. hasil dan insiden seterusnya sudah kamu ketahui, 13 may.pasca 13 may mengundang bencana.

dato haron selaku menteri besar selangor dalam benak fikirannya berkata 'aku harus selamatkan bangsa melayu'. banyak kawasan baru diwujudkan. ampang,segambut,pandan,cheras,petaling jaya,subang,gombak,pudu,kepong disumbatkan dengan penempatan bangsa melayu.


tindakan ini dilakukan selepas berlakunya 13 may.

bangsa melayu dari negeri lain diberi kebebasan membeli hartanah di kawasan tersebut. rumah setinggan diberi TOL.



namun penguasaan dan kemaraan pembangkang di kerusi parlimen kawasan kuala lumpur bisa menjahanamkan kerusi DUN selangor dalam tempoh mendatang.


exco selangor ,suhaimi kamarudin bersama 2 pemikir umno iaitu wan mohd muhyidin wan nawang dan raja mohd mohd affandi raja halim telah mengadakan pertemuan. pertemuan ini halanya mahu menyelamatkan kerajaan sultan selangor.

rangka ide pertemuan bersejarah ini adalah getir. negeri selangor harus diselamatkan daripada perluasan pengaruh pembangkang.

suhaimi kamarudin,wan mohd muhyidin dan raja mohd afandi mencapai kata putus. keputusan ini cukup berat namun ia harus segera dilakukan. 


KUALA LUMPUR HARUS BERPISAH DARI BUMI SELANGOR !

mengikut maklumat , dato haron bersetuju dengan ide memilukan ini. lalu disampaikan kepada tun razak..tun razak terdiam seketika. ini melibatkan kedaulatan raja melayu, sultan salahudin abdul aziz shah. ini maruah baginda. tun razak perlahan berkata, bawalah perkara duka ini kepada kebawah baginda sultan. kuala lumpur daerah jajahan banginda.



pertemuan pertama dato haron dan baginda sultan membawa pilu. sultan bertitah. ' kuala lumpur adalah hak nenek moyang beta,tanahnya sangat berharga kerana itulah beta keberatan'. titah baginda sultan.


hati mana yang tidak pilu, jiwa mana yang tidak tenteram jika tanah jajahan baginda 'dirampas' dek kerana mainan politik pembangkang. ini hakikat. perkara 153 perlembagaan yang sedia maklum menjadi hak bangsa , dipermainkan dipersendakan dipersialkan.

namun dato haron punyai pandangan cukup jauh.

lebih baik hilang kuala lumpur daripada 'kita' hilang bumi selangor..sultan selangor termenung.

diwaktu pertemuan terakhir perbincangan itu, baginda tuanku termenung. merenung akan nasib bangsanya.

lalu baginda tuanku bertitah 'kalau untuk menyelamatkan bangsa melayu,datok buatlah apa yang patut'..air mata baginda tuanku bergenang..menitik satu per satu ke atas bahu baginda tuanku.

 saat itu cukup menyayat hati.dato haron yang keras itu pun hancur luluh hatinya melihatkan air mata tuanku.

1 februari 1973, kuala lumpur dipisahkan kedaulatannya dari bumi pemerintahan sultan selangor. bukan kerana dia ibu kota,tidak. tetapi kerana dia menjadi mangsa politik sialan pembangkang yang menang pilihanraya mei 1969 kerana bermain,mengugat,menghina artikel 153 !

pemimpin... 


berhentilah daripada menjadi pengamal politik yang lupa sejarah ! kita pernah hilang pusaka bangsa kerana mainan sialan politik yang sebegini.

hari ini mereka masih hidup, kit siang menjadi ahli parlimen pada tahun 1969. ketuanan rakyat,pas for all dan middle malaysian adalah kesinambungan dajal-dajal kecil menghancurkan kuasa sultan,kuasa bangsa melayu !


SOALAN..


kalau setakat pas dan pkr melayu yang menanggalkan hak aku tak ralat, pasal demi undi mereka sanggup buat apa sahaja.

tetapi kenapa pemimpin umno sendiri yang nak......


*nota*


-suhaimi kamarudin tewas 10 undi pada pemilihan ketua pemuda umno 1982 ditangan pengkhianat anwar ibrahim.


-suhaimi kamarudin adalah anak saudara datok haron


43 comments:

Anonymous said...

Pemberian taraf kewarganegaraan kpd bangsa asing adalah kesilapan yg tidak terampun. Dlm tempoh 12 thn slps merdeka mereka dah naik tocang, apatah lagi sekarang, dan pengkhianat bangsa yg gila kuasa nak jadi PM menambahkan semangat juak juak komunis yg mahu hapuskan kedaulatan bgsa melayu. Org melayu tidak pernah membuat kacau bilau di tanah org lain, wpun di negara jiran, tapi org lain sentiasa menggugat hak org melayu, dimana silap kita, terlalu baikkah kita?

Anonymous said...

Kan aku dah kata UMNO/Najib adalah pengkhianat bangsa melayu. Habis semua hak melayu dilucutkan. Pecat Najib dengan segera jika nak selamatkan melayu.Dia dan Rosmah dok rembat segala duit yang ada.

Anonymous said...

Sekarang ni puak kiasu telah menguasai semua bandar2 besar di seluruh negara. Modus operandi mereka adalah dengan menaikkan nilai hartanah. Sehinggakan melayu tidak mampu membeli rumah sendiri. Apabila ini berlaku, melayu akan beransur-ansur berhijrah ke kawasan pinggir bandar yang kurang sedikit kosnya. Pada masa yang sama, puak kiasu membina penempatan di kawsan bandar dan membentuk komuniti baru. Inilah penyebab utama kerana DAP selalu menang dalam PRU di kawasan2 bandar besar.

Anonymous said...

T'KASIH GAP di atas fakta SEJARAH yg. sungguh MENYAYAT hati ni - yg. tak pernah aku sendiri ketahui! Begitu banyak JASA DYMM Almarhum Sultan Selangor, YAB Allahyarham PM Tun Abdul Razak Hussein dan YB Allahyarham Dato Haron Idris serta anak saudaranya Suhaimi Kamarudin (apa jadi pdnya sekrg ya - serta pemikir Melayu ulung yg. lain tu spt. Wan Mohd Muhyidin dan Raja Mohd Afandi tu?

Dah tiba masanya negeri-negeri yg. kuat ISLAM spt. K'tan, Terengganu, Kedah dan Perlis laksanakan HUKUM HUDUD dan kembalikan Tanah Pusaka Bumiputera Islam/Melayu termasuk di banadar-abandar, spt. apa yg. Allahyarham Dato’ Haron idris telah buat!!

Dah tiba masa NGO-NGO ISLAM/Melayu buat repot kpd. MAIN dan polis dgn. lebih AGRESIF, kat mana-mana individu/ahli politik/hakim/peguam, terutamanya puak si PENDATANG KAPIRDAJAL yg. makin KURANG AJAQ MENGHINA ISLAM/umatnya; yg. jelas melanggar UTAMAnya, undg-undg SYARIAH dan berikutnya, Perlembagaan Persekutuan, termasuk nak masuk campur HUKUM ISLAM, dan juga MENGHINA/MENGGERTAK hak/identiti/sejarah BUMIPUTERA! Dan dah tiba masanya PEMGGUBALAN dibuat supaya undg-undg SYARIAH/PERSEKUTUAN boleh MENGHUKUM mana-mana siPENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL yg. MENGHINA/MENGGERTAK ISLAM/umatnya serta hak Bumiputera, kat NEGARA ISLAM ini!

Dah puas umat ISLAM/Melayu merana di NEGARA ISLAM kami sendiri akibat diTINDAS PENGKHIANATAN pemimpin Islam/Melayu-LIBERAL yg. mempermainkan kedaulatan ISLAM dan hak umatnya! Maka si KAPIRDAJAL pun makin galaklah MENGHINA/ENGGERTAK Islam/umatnya!

Kerana itulah kita patut minta kuasa EKSEKUTIF DYMM Yang di-Pertuan Agong dan seluruh Kesultanan Melayu, diKEMBALIKAN mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3(1), 37(1), 153 dsbnya - terutamanya kat negeri-negeri bawah pemerintahan RASIS-BUAS si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

Lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg.membuktikan tentang Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) di bawah kuasa DYMM YDPA/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri mengikut Perlembagaan Persekutuan pun! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

Dan lihat bagaimana YAB Ayahanda Tun sendiri telah MEMERTABATkan kuasa Mahkamah Syariah dlm. Perlembagaan Persekutuan, dari genggaman MUSUH ISLAM, yg. begitu galak menggunakan undg-undg sivil si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, utk.menjatuhkan KEDAULATAN ISLAM dan hak umatnya di NEGARA ISLAM ini - di
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0223&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm ,
Jangan usik perkara 121 Perlembagaan, Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR, 23/02/2012!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Indeed. In yearsssss to come, we will lose Penang too - the exact (almost) manner how we lost Singapore to Raffles and then to LKY. History will repeat itself. Malang sekali: Melayu mudah LUPA. And the perennial unconcerned (Tak Kisah; Tak Apa) attitude is presently so pervasive amongst the power-that-be.

Kasihan saya...

Alifmimyaro.

Anonymous said...

sekarang selangor telah pun di tangan pembangkang. tidak pula sultan di turunkan, agama islam di ketepi kan (walaupun murtad dan bible issue masih ada) serta melayu tetap melayu.
jadi dato harun telah salah buat pengiraan. selangor tidak keluar dari malaysia, selangor di kawal oleh DAP. kalau la WP tidak keluar dari selangor, tentu dari dulu lagi melayu nampak permainan DAP. tapi malang kerana sikap over react dato haron, WP bukan sahaja di bawah DAP/PKR malah selangor juga.
UMNO oh UMNO. pikir guna kepala lutut.

Anonymous said...

Selangor bukan isu sultan diturunkan. Isunya adalah peringatan 2 kes berbeza.

Selangor pernah hilang tanah, dan pemimpin cuba menghilangkan hak.

Sebenarnya dato haron tak pernah over react, cuma pada wakti itu dia memikirkan penyelesaian untuk waktu itu.

Kegusaran dato haron ketika itu adalah perkembangan kerusi DAP di kerusi DUN di selangor pasca 1969.

Tindakan ini dibuat berdasarkan pemikiran pada waktu itu.

Kalau selangor tak buat keputusan lepaskan KL, hakikatnya melayu dah tahu juga perangai DAP.

Anonymous said...

Najib dan kuncu kuncu nya harus letak jawatan.
He is the worst PM ever.

Anonymous said...

Dalam hal ini Umno tak bersalah. Umno ditubuhkan bukan untuk menjual hak melayu, islam dan raja melayu tetapi adalah untuk menjaga hak melayu, islam dan raja melayu. Umno ditubuhkan untuk mempastikan bangsa melayu yang merupakan peribumi di Tanah Melayu ini terus menerus memegang tampuk pemerintahan negara. Yang maha penting Pemimpin Umno harus insaf bahawa KALAU BUKAN KERANA UNDI MELAYU PADA PRU 13 BARU2 INI, mereka para pemimpin Umno tak merasa hendak jadi PM, TPM, Menteri, Timbalan Menteri atau Wakil Rakat.

Dan Yang Maha lagi Maha Penting adalah para pemimpin Umno harus insaf dan terima kenyataan BAHAWA UMNO TIDAK MENDAPAT TEMPAT LAGI DIHATI BUKAN MELAYU selepas PRU 12.

Kalau Najib berani, kita cabar Najib letak calon Umno di kawasan majoriti pengundinya adalah bukan melayu jika ditakdirkan ada lagi PRK selepas PRK Telok Intan.

Najib semenjak menjadi PM terlalu banyak melukai hati melayu. Bukan Umno yang harus kita korbankan tetapi Najib itu yang harus kita jadikan korban.

Kalau semasa Allahyarham Tun Abdul Razak meninggal dunia, bapa saya dan orang2 melayu menerima berita itu dengan rasa terkejut dan sedih sehingga bapa saya menitiskan air mata, begitulah sayangnya orang melayu pada ketika itu kepada PM mereka Tun Abdul Razak.

Tetapi adakah orang melayu akan meratapi kematian PM yang ada sekarang ini sebagai mana mereka meratapi pemergian PM Tun Abdul Razak ? Adakah anda akan menitiskan air mata kerana bersedih atau kerana gembira ?

Anonymous said...

Anon 754

Aku bertambah benci melihat muka Najib seperti mana aku benci melihat muka Anwar.

maae said...

Aspan Alias menulis pasal kepimpinan. Saya bukan mempromosi beliau yang menyokong Dap. Beliau melayu dan pernah juga bersama Umno. Pengalaman dan percaturan politk beliau, hak beliau.

Cuma Melayu tetap ada pemikiran untuk bangsa nya. Cuma dalam bentuk kepimpinan kita mesti jelas dan platfom nya mesti jitu dan luas. Bukan apa, di atas platfom tersebut hadhir juga pemimpin-pemimpin yang di lantik sealiran wadah perjuangan parti dan kumpulan demi Melayu. Bukan menKAYUkan Melayu !!

Malang nya UMNO kian tesasar jauh. Dalam komen saya, Rumah Umno yang di bina dengan Kayu Jati sudah di ubahsuai Rumah Induk nya. Kebodohan Melayu liberal yang menyamakan wassatiyyah yang konon di amalkan dalam terma baru Maqasid AsSyariah atau Sunnah dan AlQuran.

Dulu terma Islam Hadhari. Macam-macam retorik yang tidak lain mengelirukan fahaman Melayu terhadap Agama nya. Natijah Rumah Induk sudah hilang keaslian nya, di gambarkan sebagai ideal ! Penipuan secara fizikal dalam bentuk penyelewangan minda di mana semua Melayu nampak KEBODOHAN pemimpin Melayukini yang terlalu banyak bersuara HIMAR ( suara keldai - seburuk-buruk suara jelas di nyata dalam Al Quran )

Apa yang kita miliki jelas Pemimpinkini tidak cuba pertahankan. Memiliki kembali semua yang hilang. Paling penting para pengundi Melayu yang telah di pecah belahkan secara sengaja. Jika dulu tokoh-tokoh dalam artikel blogger paparkan memang Melayu jati sejati ! Mereka bangkit menyatukan Melayu demi memoertahankan Maruah, Hak dan Harta. Airmata dan darah menjadi senjata bermaruah !

Kini rata-rata Pemimpin-Pemimpin Melayu hanya retorik, populis dan tong-tong kosong belaka. Harta dan hak baru tidak di cariganti. Apa yang ada terus di gadaikan. Penyokong dan pengundi majoriti di lacurkan ! Barisan di atas langsung TIADA semangat Melayu. Ini termasuk Para Pemimpin Melayu Pembangkang yang teramat BANGANG ! Politik di jadikan makan minum dan tidur nya.

Semua Melayu liberal, sekular, neo, munafik, murtad masih mengigau di siang hari !!! Apa tujuan ? Menjadi Jutawan Segera ?

Anonymous said...

yg kepala lutut melayu pembangang. demi undi semua boleh jadi. demi undi hudud tolak tepi.

Anonymous said...

Utk makluman saudara GAP. Kalau kita lalu jalan gombak, sedang byk rumah-rumah condo dan service apartment tgh dalam pembinaan dan yang kita tahu org melayu tak mampu nak beli. hati2 wahai pemilik kerusi empuk dalam DBKL, korang tiada perancangan ke dalam pembangunan bandar? Penempatan cina sudah mula nak masuk kawasan gombak. Kelak mereka majoriti dalam kawasan gombak. Awas kamu wahai pak menteri, dato bandar.... jgn tggu berpisah roh dari jasad. Saudara islam kamu yang akan uruskan jasad kamu nanti.

Anonymous said...

nasib la ada PM yang tak pernah susah dari dilahirkan.

Anonymous said...

Ohh yer ker..pastu nak gantikan saper?..peliwat tu!!..mmg jahanam terus laaaa..peliwat jd PM dan Menteri Kewangan..bini jadi menteri dalam negeri.anak jd menteri pertahanan..ermm mmg kena jual la malaysia ni kat israel

Ms Pearl said...

kerana melayu hanaya tinggal pada nama bagi kebanyakkan pemimpin.


p/s: tak lama lagi Shah Alam juga akan jadi bandar cina. rumah rumah di tanah kerajaan tak la je lagi pajakan 100 tahun akan tamat. kerajaan negeri ada hak untuk ambil semula dan atas alasan untuk memajukan tanah tersebut.

seperti biasa bina rumah mahal yang akhirnya bukan orang melayu yang beli.

akhir sekali shah alam hanya tinggal warisan melayu.

Anonymous said...

Nampaknya banyak Hak Melayu hilang dibawah pemerintahan Ah Jib Gor.

Anonymous said...

Memang dari mula dah nampak Najib ni kuat main wayang dgn melayu n suka tadah pungkok dkt cina, siapa yg luluskan sekolah cina n bantuan kepada sekolah cina byk2,masa dia jadi menteri pelajaran lah, dia ni memang playboy suka jalang cina dulu ni, the moral of the story jgn pilih playboy jadi PM, playboy ni dia akan ikut kehendak pasangan seks dia.
Tengoklah pejabat PMO dia semuanya mat2 liberal kaki todi ,memang dia pun kaki todi, kaki todi ni boleh jual Bangsa bila dah mabuk, psl dia nak buat RUU Harmoni tu psl dia boleh minum todi dgn berharmoni bersama teman2 todi dia, MT UMNO pun penuh kaki todi dia, apa susah pergi hotel TG Adnan berjaya group minum free apa pun boleh.baik melayu tinggalkan umno n pas n pkr sekali ,semua masuk ISMA n jadikan Parti Politik.tendang Najib ,Anwar, Hadi semua penipu Old school ni , mulakan hidup baru dgn org beriman n beramal soleh.

Anonymous said...

Memang pedih rasa di hati...

Mengenangkan kebodohan pemimpin sendiri...

Sudah acap kali dikhianati...

Mengapa gerangan masih tak sedar diri?

"beberapa kerusi parlimen di kuala lumpur tumbang. dun selangor telah seri 14-14. mca yang mempunyai 3 seat dun telah menarik diri keluar gabungan."

Apa bezanya dengan mereka menolak semua jawatan?

Anonymous said...

Mana detailnya dan apa detailnya bile pemimpin melayu bersetuju dengan menerima pendatang sebagai warganegara termasuk komunis lahanat.
Amat memalukan bagi melayu terpaksa menerima pelbagai syarat apabila mahu merdeka. Kemerdekaan negara adalah permulaan perjuangan melayu untuk membebaskan agama dan bangsa dari dijajah kembali oleh pihak pendatang .
Terbaru... Iskandar johor

Anonymous said...

Sokong. Najib mesti berambus. Umno harus diketuai oleh orang lain jika Umno mahu membela melayu, islam dan raja melayu.

anjingBaruababi said...

Berapa banyak Undang-Undang dan Akta yang kita akan mansuhkan semata-mata untuk memuaskan hati kaum minoriti....dengan mengharapkan monoriti menyokong kita dalam PRU.....bijakkah strategi kita....seperti Panda Di Cina diikonkan....Melayu di Malaysia dijadikan mangsa....

Anonymous said...

Climax nya belum sampai..ketika malaysia menyambut tahun 2020 sebagai negara maju malaysia akan diperintah oleh pembangkang iaitu pd tahun 2018 ketika PRU ke 14..satu hadiah paling biadap kpd bapa pembangunan negara Ayahanda Tun M..ia bakal berlaku jika la pemimpin kita skrg ni tidak berfikiran kehadapan..
Dan pemimpin pembangkang akan meng "indoktrinasi" pemikiran generasi akan datang bahawa pembangunan mencapai negara maju adalah hasil usaha mereka..a perfect icing on the cake..

Anonymous said...

Itu adalah kesilapan pemimpin melayu dulu..bukannya mencari penyelesaian kpd masalah tapi ambil jln mudah selesaikan masalah..kalau syarikat rugi kita jual bangunan utk kurangkan kerugian syarikat..nampak!!!! Persamaan org kita menyelesaikan masalah...kalau penang pun bermasalah pun adakah kita kena keluarkan penang dari malaysia..bila masalah mcm ni nak habis..jln mudah!!! Jadi saya sebenarnya tidak tumpang kesedihan ini tetapi meratapi kebodohan pemimpin dulu2 menyelesaikan masalah...

Anonymous said...

Satu perkara sahaj yang ingin dikatakan PM Najib bukan lah pendengar suara rakyat yang baik berbanding dengan lain-lain

ZACKO said...

Kerana Najib dgn slogan 1Malaysia lah yang menghapuskan 30% pegangan saham bumiputera dalam syarikat perkapalan untuk tujuan memohon lesen perkapalan dagang. Bagi tujuan lesen forwarding, ianya masih lagi 51% saham bumiputera...itupun x tau bila nak dihapuskan...sikit2 Najib buat kat orang2 melayu...HIDUP UMNO...

abu bakar said...

Kpd pemimpin melayu khususnya Umno..jadikannegara FIJI sebagai ikhtibar..

Anonymous said...

Blah la GAP pejuang raja raja melayu konon... Adakah GAP ank bangsawan yg rapat dgn istana macam cerita zaman P.Ramlee dulu? UMNO/melayu mesti fokus pada pembangunan bangsa melayu bukannya hanya bergantung harap pada raja2 silam.
Taktik simpati raja2 dah basi malah gagal kembalikan BN di Selangor! Orang yang tahu berfikir faham kerajaan yg dipilih menerusi pilihanrayalah pilihan rakyat utk memerintah. Sbg raja berpelembagaan raja2 juga wajib mematuhi kehendak rakyat menerusi kerajaan.

Anonymous said...

Melayu Selangor brapa banyk dah yg tinggal skrg. Melayu Selangor dh x sampai 50% dah dlm pru 13 dan ini kerja Khir Toyol punya pasal. Cina dh ramai d selangor. Strtgi jangka pendek memanglah Melayu dapat selangor bila kl keluar dr selangor tapi strtegi jangka panjang tdk mengutungkan Melayu tetapi mengungtungkn cina. Apa sudah jd sekarang di selangor drp pru 11 hingga pru 13 dikusai parti dap di dun selangor n banyak krusi majoriti melayu di selangor telah banyak hilang

Anonymous said...

Woooiiiii Ah Gib Gor.....bila nak bangun ni.....udah2 lah tidoq tu....

Anonymous said...

Melayu Selangor brapa banyk dah yg tinggal skrg. Melayu Selangor dh x sampai 50% dah dlm pru 13 dan ini kerja Khir Toyol punya pasal. Cina dh ramai d selangor. Strtgi jangka pendek memanglah Melayu dapat selangor bila kl keluar dr selangor tapi strtegi jangka panjang tdk mengutungkan Melayu tetapi mengungtungkn cina. Apa sudah jd sekarang di selangor drp pru 11 hingga pru 13 dikusai parti dap di dun selangor n banyak krusi majoriti melayu di selangor telah banyak hilang

salim hasan said...

pemberian kerakyatan ala mee segera pada puak pendatang ni harus dipersoalkan semula oleh bangsa melayu!!!!,jangan takut pada mereka!jika mereka boleh pertikai hak kita kita juga harus pertikai hak mereka.Yg jadi masaalah orang melayu takut dam malu malu kuching nak ungkit balik benda ni,apa nak takut kita melayu lagi ramai dari mereka!!

Anonymous said...

Orang yang sama beri komen setiap hari dan komen yang diberi sama sahaja...patutlah orang Melayu tak boleh dan tak akan maju

Anonymous said...

Pemimpin DULU tidak bodoh. Kalau BODOH tak lah kita merdeka sekarang. Akal quna bila berbicara tentang SEJARAH bukan nafsu serakah memaki hamun kelak ENGKAU pun terkena TEMPIAS.

Anonymous said...

Sebenarnya lanskap politik orang melayu islam Malaysia berubah samasekali kalu dulu jgn nak sentuh sikit pun pasai melayu islam sudah pasti akan ada yg bangkit menentang tapi hari ini mereka dah boleh makan semeja, boleh berpelukan, dok satu pentas, puak2 kapiaq dah boleh bertazkirah dlm masjid dan lagi dan lagi. Maka pehak yg satu lagi
berusaha dgn apa cara sekali pun untuk mendapat sokongan hingga tergadai Tanah air sendiri. Seandainya keadaan ini berterusan melayu islam akan kehilangan segala2nya.

Anonymous said...

Melayu yang orang lama tidak pernah lupa dan akan terus perjuangkan nasib dan kepentingan agama, bangsa melayu dan negara. Masalah besar anak2 muda melayu telah diracun fikiran oleh pembohongan fitnah dan tuduhan created oleh Pas dan PKR. Barisan pemimpin UMNO sekarang pula terlalu lemah dan mempunyai kepentingan masing2 dan puak mereka untuk kekal dalam jawatan dan dapatkan kekayaan.

Anonymous said...

OI anon 4.44pm,lu JGN. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?! Lu JGN. nak hina/kutuk KESULTANAN ISLAM/Melayu kami paham?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG DAPBANGKAICELAKA-si-RASIS-no-1!

Anonymous said...

Betul..bangkit..bersatu..berniaga..kalau dah berniaga teruskan berniaga..galakkan anak anak kuasai ekonomi

Anonymous said...

anak cucu melayu kini, kelak mereka akan menyumpah dan memaki hamun en. najib dan Pak Lah selaku PM PALING BANGANG peruntuh bangsa melayu.
Sejarah baru akan terpahat- "Malaysia pernah diperintah oleh PM perosak bangsa dan agama"..

Anonymous said...

Sumbangan najib yg jelas d era kekuasaanya ialah mhapuskan hak2 melayu dan tidak lgsung ada idea mjana ekonomi melayu. Gaya najib sama mcm pak lah. Jasa pmimpin2 sblm ni nmpak ketara cthnya mara, petronas, itm, matrikulasi, sekolh berasrama penuh, unit saham amanah.... Sekarang tugas najib mhapuskn semua usaha2 mbangunkn melayu oleh pmimpin tdahulu... ini yg rakyat kerdil yg duk undi dia la yg nampk lagu tu. Bleh x tuan gap senaraikn usaha dan dasar mmartabatkn ekonomi n maruah melayu dlakukn najib pasca pru13 ni utk pcerahan rakyat yg rabun cam kami...

Anonymous said...

Setuju..

Anonymous said...

Apabila hak istimewa melayu dihapuskan, melayu akan terus merintih, mengemis bantuan kerajaan dan merempat di tanah air sendiri.

Anonymous said...

Nuar dulu d backing oleh Tun M..Nasihat KPN masa tu Tun x ambil pot..pilih paklah nuar d bebaskan..pilih ahjibgor akta semua nak d hapuskan..ikut sgt desak pak jubor..TunM byk but silap..