Friday, June 13, 2014

PEMIMPIN DAH HILANG MINAT UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN ISLAM DAN MELAYU ?


priority itu keutamaan.
dalam masyarakat, keutamaan itu berbeza mengikut individu.

dalam politik keutamaan bergantung pada dasar dan latar belakang parti.

dap keutamaannya  mahu menghapuskan hak islam dan melayu. ini tak boleh disangkal.

pkr keutamaannya adalah senantiasa berdoa agar negara dalam keadaan chaos. hanya dengan kaedah chaos sahaja yang memungkinkan anwar menjadi perdana menteri, setelah diiktiraf oleh penaja-penaja yahudinya yang lama idamkan tanah melayu, kawasan hujung paling asia yang menguntungkan dari sektor laluan perdagangan.

pas, prioritiynya adalah... mereka tiada priority.
mereka berubah mengikut bidalan adat.
jika masuk kandang kambing, maka jadi kambinglah mereka.
jika masuk kandang kerbau, maka kerbaulah mereka.
maka dek kerana itulah mereka keliru dan mengelirukan.

kerajaan kita ini berubah mengikut situasi. kerajaan yang ditunjangi umno.

pasca 1946, momentum kebangkitan melayu adalah mempertahankan maruah . maruah disebut dalam 3 konteks utama, islam melayu dan tanah melayu.

selepas merdeka, kita mula fokus pada nation building. dr mahathir pada tahun 1946 sewaktu menjadi ahli saberkas telah mengesyorkan agar orang melayu mesti menghapuskan orang tengah dalam menjalankan aktiviti pertanian perniagaan.

...huuuhhh... sampai sekarang masalah ni tak selesai. 

saranan dr mahathir pada waktu itu bertujuan mengumpulkan orang melayu untuk mengusai bandar. mengusai kawasan bandar dan priority utamanya adalah mengkehendaki melayu mengusai ekonomi, dari menjadi pelopor pertanian ke perniagaan.

aziz ishak merupakan ketua perhubungan umno selangor yang pertama. dia dipecat oleh tunku dalam kabinet kerana tidak sependapat mengenai ide perlunya monopoli melayu dalam kilang baja urea.. sewaktu itu ekonomi pertanian di malaysia bidang nya dikuasai british.

aziz ishak mengambil keputusan keluar parti. pada waktu itu dia dilihat salah, namun setelah 2014 public mendapati pandangan nya itu adalah benar jika mengikutkan situasi sekarang.

onn jaafar keluar umno dan menubuhkan IMP kerana priority nya adalah cuba menubuhkan parti berbilang kaum yang pada hakikatnya pada waktu itu tidak amat sesuai mengikut zaman.

keadaan bergerak maju. negara semakin mengalami perubahan mengikut zaman pemerintahan.

tun razak terpaksa melakukan pembinaan nation building selepas 13 may berlaku.

DEB dijadikan landasan , ianya selaras dengan kehendak perlembagaan.

dato haron menteri besar selangor merupakan antara arkitel membina melayu di selangor pasca 13 may.

pkns ditubuhkan bagi merealisasikan agenda dr mahathir pada tahun 1946, iaitu mengumpul pusatkan melayu dalam bandar dan sektor ekonomi.

kawasan penempatan baru ditubuhkan oleh dato haron di selangor. subang jaya, petaling jaya ,cheras dan akhirnya shah alam menjadi pemangkin kepada kebangkitan monopoli melayu dalam perbandaran.

itulah bijaknya keutamaan pemimpin terdahulu. MELETAKKAN PRIORITY KEPENTINGAN SEMASA yang melangkaui masa.

hussein onn sekadar meneruskan kerja pentadbiran yang tun razak legasikan.hussein onn akhiri karier politiknya menyokong S46 yang menentang umno . 

zaman dr mahathir ternyata memberikan impak dan fenomena besar kepada kerajaan dan parti umno.

zaman pertanian ditukar kepada zaman industri. dasar pandang ke timur merupakan indikasi haluan yang perlu rakyat lakukan demi membangunkan negara. 

terlalu banyak listing yang dr mahathir lakukan. dasar ekonomi tak terkira. dasar politik yang menguntungkan melayu apatahlagi.

1987 merupakan tahun gawat paling teruk dalam sejarah negara.

perlu diakui zaman emas ekonomi negara berlaku pada zaman dr mahathir.

1997 argentina negara pertama diserang penyangak matawang george soros. diikuti thailand,indonesia dll.

malaysia tak terlepas dari serangan. ada pada satu tahap nilaian RM dibanding dengan USD hampir kepada nisbah yang boleh membawa ke arah bankrap.

anwar , anak emas yahudi mencadangkan agar malaysia mengikut kehendak IMF. nasib baiklah dr mahathir tidak terkasima dengan pujukan lahabau ni.

RM ditambat yang akhirnya selepas beberapa tahun ramai mengakui priority tindakan dr mahathir menambat matawang RM merupakan satu langkah brilliant yang sungguh extraordinary.

dari pertanian, rusuhan,nation building yang akhirnya kepada menjadi naga ekonomi asia, priority pemimpin mula berubah.

anwar memasang lingkaran kuasa nya sewaktu menjadi menteri kewangan. penguasaan media , korporat dan pendidik antara yang menjadi jurubicara dan lidah anwar.

anwar mengambil kesempatan di atas krisis raja-raja. pada 15 jan 1993 anwar telah MENGGERTAK RAJA-RAJA MELAYU DENGAN UGUTAN MENGADAKAN PUNGUTAN SUARA dan mengeluarkan kenyataan jika raja-raja melayu tidak bersetuju dengan kehendaknya, maka segala keistimewaan dan hak raja-raja melayu akan ditarik balik.

kerana ugutan anwar inilah, pada sidang majlis raja-raja melayu ke 150 telah menurunkan tandatangan menyetujui pindaan perlembagaan untuk menghapuskan imuniti.

SELEPAS INSIDEN INI, ANWAR YANG SEBELUM ITU MENGELUARKAN KENYATAAN TIDAK AKAN LAWAN GHAFAR PADA PADA KERUSI TIMBALAN PRESIDEN, TELAH PUSING DAN UMUM LAWAN.

hasilnya, ghafar baba dikabarkan hanya bawak beg plastik je waktu dia dilihat di lapangan terbang.

paklah juga ada keutamaan . keutamaannya adalah memperkenalkan menantu dan menantunya pula tanpa berselindung bercita-cita menjadi PM dalam usia muda.

liberalisme dan keterbukaan zaman paklah pada hakikatnya telah banyak menghuru harakan sepertimana yang sedang berlaku sekarang.

paklah memperkenalkan islam hadhari, satu konsep yang ditertawakan oleh pak ghafar bila ditanya mengenai ide hadhari ini.

ahh lupa, jambatan bengkok antara cerita hebat paklah yang menuruti priority menantunya yang taksub kepada bisikan kalimullah.

umno bernasib baik pasal pas dah tersilap banyak.
pengundi melayu mengundi umno kerana pas dah terlajak jauh.
silap pas adalah dia menghina islam.
silap pas adalah dia menghina melayu.
melayu adalah sensitif jika disentuh 2 perkara ini.

pasca pru ke 13, umno jika dibandingkan kerusi parlimennya dengan pas telah menang besar sekali.

nazir razak adalah anak kepada orang yang memperkenal DEB kepada melayu. 

kerana zaman ini dikira cool jika otak bersetuju dengan pandangan anti status quo islam dan melayu, maka nazir razak pernah menggampangkan dasar DEB yang bapanya pernah perkenalkan.

najib cukup terkenal dengan ide transform sana ,transform sini.. 

memang ada yang baik mengenai najib, ini harus diakui. tetapi selepas pru 13, selepas melayu bagi undi pada umno najib dilihat lebih menjaga kelompok ide pemikiran yang terlalu membahayakan.

ISA dimansuhkan.
EO dimansuhkan.
akta perhimpunan aman diperkenalkan.
sosma nampak macam singa yang rongak gigi .
kini akta hasutan 1948 bakal terhapus.

majlis konsultansi anjuran najib merupakan satu tindakan yang tak bawa manafaat kepada masa depan islam dan melayu..

setelah beberapa NGO islam membidas 3 dasar RUU yang menggantikan akta hasutan, kini giliran BAPA NEGARA TUN M membidas ide ini.

pembentukan dan rombakan kabinet yang bakal berlaku sebenarnya tak memberikan apa-apa signifikan kepada perubahan undi.

kelakar sungguh bila ada terdengar cerita kononnya muhyidin akan berundur selepas pilihanraya negeri sarawak. tukang canang dah buat kerja.lebih kelakar ada nama lain pulak disebut bakal jadi tpm. eh, kalau betul ada rombakan kabinet, patutnya muhyidin lah yang layak jadi menteri kewangan kerana dia layak mengikut merit parti. priority kedudukan leluhur nampaknya lebih penting daripada nak setttlekan hal PEMANSUHAN AKTA HASUTAN ini.

RUU adalah ulangan ide malayan union.

dah masuk 10 hari, suara pemimpin umno langsung tak kedengaran dalam membantah . 

RUU jelas cubaannya menghapuskan hak islam,melayu dan raja-raja melayu.

BUKANKAH 3 PERKARA INI YANG MENJADI ASAS PENUBUHAN UMNO ?
KENAPA TAK PERTAHANKAN ?
MANA SUARA BANTAHAN ?

APA LAGI YANG NAJIB MAHU HAPUSKAN SELEPAS INI ?

GAP...RINDU TUN M.

35 comments:

Anonymous said...

Bah. Pertama:

Artikel yg. sungguh BERNAS GAP!

Baru saja si PENYIBUK-sini-sana- si mamat-kari-LIBERAL, begitu galak disyaki nak jatuhkan kuasa Mahkamah Syariah/MAIN dgn. MENGHENTAM KPN! Lihat di http://paneh.blogspot.com/2014/06/kj-nak-hapuskan-kuasa-mahkamah-syariah.html , KJ nak hapuskan kuasa Mahkamah Syariah?!, Coretan: paneh, June 12, 2014!

Sekrg. si mamat-kari-PENYIBUK ni yg. pikiaq dia dah dilantik sbg. PM kot; nak menyibuk pula dgn. MEMANIPULASI dgn. begitu licik, kajian UM yg. mendapati bangsa BUMIPUTERA didiskriminasi oleh majikan PENDATANG CINARASIS!

Si mamat-kari ini disyaki nak PUTAR-BELIT kajian ini, utk. MENGHAPUSkan terus pula kuasa EKSEKUTIF DYMM YDPA/Kesultanan Melayu yg. melindungi ISLAM/umatnya, dan dlm. mempertahankan hak keistimewaan Bumiputera (termasuk kuota pekerja Bumiputera), mengikut Perlembagaan Persekutuan - Perkara-Perkara 3(1), 37 (1), 153 dan banyak lagi; yg. ada di antara kuasa ini sebenaqnya berlansungan dr. sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS laknat lagi! KEBENARAN ini sebenaqnya mahu diSEMBUNYIkan oleh loyar-loyar-LONGKANG si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM – seolah Perlembagaan Persekutuan hanya berasaskan undg-undg si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS secara mutlak, terutamanya dari Parlimen British-ZIONIS (Westminster system)!

Sedangkan lihat artikel BERNAS tentang kuasa EKSEKUTIF Kesultanan Melayu mempertahankan ISLAM/umatnya di - https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam, Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012; slam Agama Negara: Undang-undang Tertinggi Negara!

Dan lihat kuasa EKSEKUTIF DYMM YDPA melindungi hak keistimewaan Bumiputera ISLAM/Melayu dan Bumiputera lain, termasuk dlm. pekerjaan, pendidikan, biasiswa dsbnya, di - http://zanas.wordpress.com/kembalikan-kekuatan-orang-melayu-62-tahun-yang-lalu/artikel-153-perlembagaan-malaysia/ :

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia:

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada sosial kontrak, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu — kepercayaan orang Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.

Berikut adalah penyataan penuh Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.

Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini……

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Dan lihat bagaimana liciknya si PENYIBUK-mamat-kari nak pertahankan undg-undg si KAPIR Barat-ZIONIS melalui hak asasi ‘KESAMAAN‘ dlm. pekerjaan swasta dan awam, disyaki juga nak MENGHAPUSkan terus hak keistimewaan BUMIPUTERA yg. termasuk kuota istimewa pekerja BUMIPUTERA seperti Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tersebut. Sepatutnya kajian UM itu digunakan utk. memastikan Perkara 153 tidak diJAHANAMKan si PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS; bukan diselesaikan melalui hak asasi 'KESAMAAN' Barat-ZIONIS!

Lihat di -
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140613/dn_23/Tangani-isu-ambil-pekerja-ikut-kaum ,Tangani isu ambil pekerja ikut kaum, Oleh FAZRINA AYU RADUIAN:

SHAH ALAM 12 Jun - Langkah yang komprehensif perlu diambil bagi menangani isu diskriminasi pengambilan pekerja berdasarkan kaum di negara ini, kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata, satu perbincangan di peringkat undang-undang akan dipertimbangkan dengan mengambil kira pelbagai aspek meliputi perpaduan nasional dan sudut ekonomi

"Ada sesetengah negara mempunyai akta untuk melindungi hak sama rata pekerja dan tidak membenarkan diskriminasi terhadap latar belakang kaum daripada berlaku.

"Ini adalah salah satu contoh yang mungkin boleh dipertimbangkan dan kerajaan perlu mempertimbangkan untuk menggubal undang-undang kesamarataan pekerjaan," katanya.
Beliau berkata demikian ketika sidang akhbar selepas menghadiri sambutan 30 tahun Pusat Latihan Perintis Mercedes-Benz Malaysia di Glenmarie, di sini hari ini.
Yang turut hadir Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes- Benz Malaysia, Roland Folger dan Timbalan Presiden Jualan, Michael Moh.

Beliau mengulas mengenai kajian yang dibuat oleh pensyarah kanan, Dr. Lee Hwok Aun dan Dr. Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya selama tiga tahun untuk mengetahui sama ada panggilan untuk temu duga calon berdasarkan kualiti kelayakan atau berdasarkan kaum.

Kajian tersebut mendapati kedudukan kaum calon lebih diambil kira berbanding kualiti kelayakan bagi mendapatkan pekerjaan dalam syarikat dimiliki kaum Cina dan syarikat antarabangsa yang pengurusan tertinggi dipegang kaum Cina di negara ini.

Khairy berkata, kajian itu perlu dipandang serius kerana ia menunjukkan ada trend diskriminasi dalam kalangan sektor swasta terhadap pemohon kerja berdasarkan latar belakang kaum.

"Perkara ini telah saya bangkitkan dalam ucapan perbahasan dasar di Perhimpunan Agung UMNO lalu, sebagai kebimbangan dan jika kajian itu betul maka perlu kita tangani masalah ini dengan segera.
"Selain itu, diskriminasi ini bukan sahaja perlu dilihat dalam sektor swasta malah dalam sektor kerajaan agar hak sama rata dapat dilaksanakan dengan baik," katanya.

Dalam pada itu, Khairy berharap agar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dapat berkerjasama dengan Mercedes-Benz supaya dapat memberi nilai tambah kepada institusi latihan awam itu.
"Saya berharap kerjasama ini akan membantu memberi pengalaman kerja kepada pelatih, memperbaiki modul yang sedia ada dan nasihat daripada syarikat automotif yang mempunyai nama dan berpengalaman ini.

"Usaha ini harus dibuat agar dapat memperbaiki modul yang ditawarkan di IKBN dan institusi latihan awam agar menepati keperluan industri di masa depan," katanya.

Makcik Sambal Belacan.



Tok Penghulu said...

Orang melayu tidak boleh mengharapkan pemimpin melayu menjaga kepentingan melayu . Orang melayu sendiri kena menjaga kepentingan melayu . Orang melayu kena berubah dari dari malas menjadi rajin berusaha , gigih , berdisiplin .

Anonymous said...

OI 'penghulu', lu jgn. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq ni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?! Lu JGN. nak hina/kutuk KESULTANAN ISLAM/Melayu serta umat ISLAM/Melayu kami paham?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1!

Anonymous said...

Sayu dgn luahan GAP. Kita hampir hilang segalanya setelah tun M bersara. Yg ada sekarang tidak bertaring, ya lah,,,zaman ber FB, twitter, instagram... Populariti lebih penting, perlu di"like" semua pihak, walaupun maruah dan agenda bgsa tergadai..., tapi takpa, akan berdegar degar kembali dlm perhimpunan agung. Masa tu tak payahlah kita nak tertipu lagi, semuanya wayang.

Jebat MOden said...

SATU KAJIAN WAJAR DILAKUKAN.
IA ITU CARA PEMIKIRAN PEMIMPIN UMNO, WNAITA, PEMUDA DAN PUTRI DARI ZAMAN DAHULU, SEKARANG DAN AKANNDATANG.
KEPENTINGAN MELAYU DAN EGARA TELAHNTERLALU BANAK TERHAKIS.
SALAH SATUBSEBAB ADALAH DASAR LIBERALISMA DAN KETERBUKAAN, OPNNESS.
DADAR NASIONALIS, SANPYANG BANGSAUGAMA DAN NEGARA MAKIN BRKURANGAN......
TERPULANGLAH...........

Jebat MOden said...

SATU KAJIAN WAJAR DILAKUKAN.
IA ITU CARA PEMIKIRAN PEMIMPIN UMNO, WNAITA, PEMUDA DAN PUTRI DARI ZAMAN DAHULU, SEKARANG DAN AKANNDATANG.
KEPENTINGAN MELAYU DAN EGARA TELAHNTERLALU BANAK TERHAKIS.
SALAH SATUBSEBAB ADALAH DASAR LIBERALISMA DAN KETERBUKAAN, OPNNESS.
DADAR NASIONALIS, SANPYANG BANGSAUGAMA DAN NEGARA MAKIN BRKURANGAN......
TERPULANGLAH...........

Anonymous said...

Merasa kecewa kerana transfomasi Najib menjurus kepada membuka ruang untuk memperksakan kaum lain lebih dari orang Melayu. Tak berbaloi jika hanya disebabkan Najib seorang boleh mengakibatkan UMNO hilang pd PRU akan datang? PAS & PKR memang langsung tak ada idea memajukan orang Melayu, ada usaha yang dibuat UMNO asyik dihentam sahaja. Nampaknya orang Melayu bakal berhadapan lost lost situation.

berasiam said...

setuju tok penghulu. orang Melayu perlu benar-benar memahami Islam, sebagaimana idea Tun M yang menubuhkan Institut Kefahaman Islam Malaysia kerana orang Islam di sini kurang memahami Islam. Malangnya IKIM tidak menonjol peranannya untuk meningkatkan kefahaman Islam di kalangan orang Islam dan bukan Islam.

Kebanyakan pemimpin Melayu pada hari ini hanya berminat membolot apa sahaja yang melintas di hadapan mata. Mereka lupa kepada rakyat jelata. Perjuangan berteraskan peribadi semata-mata. Dalam DUN Johor yang majoriti orang UMNO pun, menyepi seribu bahasa apabila Enakmen LPTJ dibentangkan.

Pemuda UMNO mungkin akan datang sesuai ditukar kepada Pondan UMNO. Di peringkat bahagian pun, yang muda-muda ini asyik bercakap dan berharap untuk mendapat projek. Hilang segala roh perjuangan ditelan kebendaan. Terkejut pun ada, kelakar pun ada bila mendengar bicaranya. Nak berceramah GST tapi khalayak pun faham bahawa mereka sendiri tidak mengerti.

Malaysia semakin menuju ke utara, Thailand yang dilanda krisis kerana tidak ada pihak yang dominan berkuasa.

Anonymous said...

awesome gap....

makin jelas umno bakal dikapankan....

kita tiada masa lagi selain jadikan semula 13 mei....

tobeng said...

SINGA yang memimpin tentera biri2 lebih baik daripada BIRI2 yang memimpin tentera singa.

Agak2nya ahjib gor pemimpin dalam kategori mana?

Anonymous said...

Percayakah anda bahawa meritokrasi boleh membunuh masa depan pendidikan anak-anak melayu pada masa akan datang ?

Ya, betul.

Persoalan yang timbul di sini ialah : bagaimana anak-anak melayu di kampung nak bersaing dengan anak-anak bukan melayu yang hidup di bandar ? Di bandar serba-serbi lengkap. Manakala di kampung masih banyak lagi kekurangan.

Kononnya nak memupuk persaingan yang lebih adil. Bagaimana dikatakan adil jika melayu dipaksa bersaing atas padang yang tidak rata. Adillah konon.

Saya setuju meritokrasi dilaksanakan jika :

1. Kerajaan menambahbaik dan menaiktaraf kemudahan-kemudahan dan prasarana sekolah di kawasan luar bandar supaya setaraf atau lebih baik jika nak dibandingkan dengan sekolah di kawasan bandar.

2. Kerajaan menghantar guru cemerlang dari sekolah yang terbaik ke sekolah kawasan luar bandar.

salim hasan said...

INI LAH AKIBAT NYA BILA BER PM KAN SEORANG YG SUNGGUH KEMARUK UNDI CINA.HINGGA TAHAP SANGGUP BUBUH NAMA CINA ,PUKUL GENDANG CINA.PADAHAL CINA DAH BAGI SIGNAL TAK MAU DIA. LAGI TERHEGEH HEGEH MENGEMPET KAUM SEPET NI,SAMAPAI HAAAABIS !! SEGALA HAK MELAYU DIGADAIKAN NYA.HARAPAN KITA MOHON DIA BERUNDUR AJE LA KALAU DAH TAK SANGGUP JAGA MELAYU.HARAP TUN M BAGI SOUND LER,MACAM TUN BAGI SOUND KAT SI DOLAH DULU.DIA DGN SIDOLAH TAK BERAPA BANYAK BEZA.DUA KALI LIMA.

Anonymous said...

Tahniah kpd GAP. Itu kupasan dr aspek kronologi politik. Harap buat jge analisis kronologi sosioekonomi. Dulu mgkin melayu sstu sj klompok taraf sosioekonomi yg ketara. Tp skrg mgkn melayu dah ada bbrp jenis kelompok sosioekomi yg relevan dlm mpgruhi hala tuju politik dan knegaraan. Bak kata mufti phg dlm forum perdana, bukn sj pmimpin perlu bkualiti tp rakyat yg dpimpin mesti jg bkualiti bukn lahabau mcm hawau. Smua pmimpin melayu sblm pasca pru12 mengutamakn agenda ekonomi melayu dan ada impaknya. Tp lps pasca pru12 diinspirasi oleh kj agenda melayu dh x relevan dlm pjuangan. Klu umno dh x mampu mneruskn agenda melayu maka perlu ada sorang tokoh karismatik melayu yg bleh mpjuangkn smula agenda ini. Minta maaf la sbb rakyat masih x nmpak lg satu produk dr najib yg mlonjakkn ekonomi melayu. Dr m adalsh mentor dan klu nasihat mentor pun najib x nk dgr tu kira ego la dan ego akan mbawa kmusnahan, tgu jer la. Dh laku kira melayu dh musnah tggung je la... Rumusannya ktiga2 parti melayu, umno pas n pkr tiafa lagi ada priority agenda melayu.

Anonymous said...

Najib - Melayu yg bangunkan kau. Melayu yg kau pinggirkan. Ingat Melayu bangsat nilah esok yg yg membela.

Anonymous said...

pemuda umno yg paling pondan, dan bodoh n pemalas ,x de KPI yg berjaya di capai melainkan dapat jawatan menteri belia yg byk isap dadah, gay,lesbian, dan sukan yg tewas dlm semua sukan yg di tandingi, apa punya oxford la hang ni, buat malu nama oxford saja, masuk ikut pintu belakang mcm idola dia jugak kot.

Anonymous said...

kemana agaknya melayu Islam malaysia ni nak mengadu. dgn kerajaan najib, makin lunyai nasib kita. ingin mengadu dgn pr, kerajaan bayangan anwar, makin terbenam dalam tanah adalah. melayu Islam akan hancus bawah mamat ni. ekonomi, politik, hak beragama dan hak dalam perlembagaan semua nak dijual. malang sungguh nasib melayu Islam malaysia. sebatang kara, tiada tempat untuk mengadu.

Anonymous said...

5.20. Ni apa cerita ni.. Meroyan ke.....? Matang la sikit.

Anonymous said...

HABISLAH MELAYUU...
HABIS HABIS HABIS, TAK ADA HARPAN, NO HOPE.
TERGADAINYA MARUAH BANGSA..Z

hangkedee said...

Kedua duanya Hasil didikan tun yg kuat tidur hancus . Malaysia

Anonymous said...

Sial benar, bulan ini bulan world cup, bulan bola dunia, usah sibuk2 sangat memfitnah dan membuat cerita dongeng bukan2. bulan depan nak masuk bulan puasa...tak payah lagi buat kerja kotor dan jijik ini....jangan membodek sangat Tun M tu...nanti dah kojol tinggal ape ye? penyelamat Negara dari George soros....babi disebabkan beliau sampai sekarang matawang Malaysia semakin rendah...sebelum itu, satu US = 2.50 RM, sekarang RM3.2....dah tak boleh turun2 lagi....betul1 suwey kutu mamak tuhh.....jahanamkan ekonomi orang kita....putthhhhhh

Ben Yaacob said...

Satu persatu mrk tanggalkan kekuatan kita.. mari Tuan kita tanggalkan penyakit terbesar yg cuba menanggalkan kekuatan2 kita ini melalui peruntuhan undang2 dan sentiasa bersikap tidak apa kepada pelanggar perlembagaan...

Mohon laluan Tuan.. Laporan Polis PEMBELA Desak Ghani Patail Disiasat dan Digantung Tugas...

http://www.bangkit.info/2014/06/laporan-polis-pembela-desak-peguam.html

Anonymous said...

OI si Berasiam, BANGANG lu! Sekoq lagi PENYAMAQ!

Nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAIRed Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAI-CELAKA, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam, pakaian & bahasa Islam (sebut Kalimah ALLAH SWT cthnya), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA!

Haritu dahlah lu nak salahkan BUMIPUTERA Islam/Melayu kerana dilayan dgn. RASIS oleh bangsa PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL, yg. asalnya dibawa PENJAJAH Brtish-ZIONIS LAKNAT?! Dan lu bilang ini semulajadi?! Sekarang lu hina SEMUA orang ISLAM dan kebanyakan pemimipin Melayu pula!

PI BERAMBOS lu punya ekoq kat KANDANG DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1!

maae said...

Betul MSB. Rentetan GAP mengingatkan kita semua. Dari Melayu yang di perkasakan sehingga Melayu Islam di perkosakan setiap hari. Pemimpin-pemimpin tertinggi Melayu semua sudah BACUL !

Memang PM untuk semua, tetapi paksi nya UMNO - Melayu Islam / Bumiputera dan Semua Umat Islam Malaysia. Parti-parti lawan terutama nya Dap sudah berjaya ' mempermainkan' semua melayu bangang yang hidup tanpa tujuan selain menjadi dalang pengkhianat bangsa.

Kita tidak memusuhi bukan Islam cina, india dan lain-lain etnik. Kita benci kerana sikap mereka tidak berpijak di bumi nyata. Mereka sudah memijak dan melacurkan Melayu dan Islam. Kebiadaban sudah melebihi batas. Maruah Melayu begitu tiada nilai yang telah menempatkan mereka di atas, menafikan sejarah dan perjuangan Melayu. Mereka telah nyatakan tidak terhutang budi dengan Melayu.! Pelik kenapa barisan tertinggi UMNO boleh menerima provokasi ini TANPA rasa malu dan bersalah !

Jika pakej menjahanamkan Melayu ini di namakan 'politik baru' di atas nama ' transformasi' dan pihak lawan melayu ' reformasi dan negara berkebajikan' maka seharus nya Melayu Aliran Perdana MESTI dan WAJIB berasa GUSAR di atasan warisan dan generasi Melayu yang bertokpekongkan yahudi zionis dalam gerak evangelista dan bukan lagi dalam acuan Islam secara fitrah - yang mereka gelar 'club of doom' !

Bangkit dan sedar lah segera ! Telah banyak kali Melayu melakukan kesilapan. Gadai menggadai. Tikam belakang. Makan daging bangkai saudara-saudara se Islam. Kini menjual maruah dan menggadaikan Tanah Air sendiri dengan bersekongkol dengan musuh Islam dan Melayu tanpa sempadan....

Ada kah ini KEMAJUAN ? Sesungguh nya Jebat dan Tuah itu tetap berkawan baik dan bersaudara hingga akhir hayat. Maka Pak Kadok itu juga satu AMARAN !

Anonymous said...

Tiang seri ISA dah dibuang. Mau buang lg tiga? Mmg tersungkur la rumah. Tanah rumah pula akhirnya dirampas org.

Anonymous said...

Down with Najib. Sapa pun dah tak sokong dia n UMNO. Dah tak relevan untuk orang Melayu. Hidup perkasa! Takbir!

Anonymous said...

MUNGKIN AKAN DATANG PEMUDA MEMBELA ORANG MELAYU YANG AKAN DATANG. PADA ZAMAN INI ORANG YANG KUAT DAN PANDAI PATUT MEMBELA BANGSA NYA .INI TIDAK. MUNGKIN CARI PEMIMIPIN YANG ADA PENGALAMAN DAN HATI RAKYAT . BUAT APA ADA DEGREE OXFORD ATAU SEKOLAH TINGGI TAPI TAK MEMBELA ORANG YANG LEMAH RAKYAT YG PERLU DI TOLONG. FIKIR2 KAN LAH WAHAI ORANG MELAYU.

Anonymous said...

melayu felda, melayu kampung kini hanya dapat mengharapkan Pukida, Pukisam,Pekasam bagi memperjuangkan Ketuanan Melayu Umporno, nak harapkan Madey a/l Kutty habis bangsa melayu-mamak yg senang...

bat8 said...

2 langkah yg sdra sebutkan sepatutnya menjadi priority UMNO yang menjadi tunggak kerajaan sejak merdeka hingga hari ini. Langkah ini adalah logik yang paling basic dan mampu difahami oleh semua orang kerana ia terlalu jelas bukan seperti teori rocket science. Yang menjadi kita heran dan buntu akal adalah kegagalan pemimpin melayu dalam kerajaan memahami 2 langkah ini. Bengap dan bodoh sangatkah mereka-mereka ini? GAP TOLONG BAGI JAWAPAN.

Tak munasabah mereka itu bodoh. Kalau bodoh negara kita dah lama bengkrap.Tetapi mengapa mereka tidak bertindak.

Jika dimajukan pendidikan diluar bandar, mereka akan menjadi pandai. Mereka mampu berfikir dan menilai. Orang melayu diluar bandar pun akan berfikiiran seperti orang melayu dibandar. Mereka lebih peka kepada perkembangan disekeliling mereka, negara dan dunia. Mereka tahu tentang hak-hak mereka.

Mereka tidak mudah digula-gulakan lagi. Bila orang luar bandar telah berfikiran seperti orang melayu dibandar maka berkuburlah UMNO. Mereka tidak boleh ditakutkan lagi oleh wayang-wayang ciptaan UMNO seperti sekarang lagi.

Umno mendapat keuntungan jika masyarakat melayu diluar bandar dibiarkan mundur seperti sekarang. Umno dapat memastikan sokongan mereka berterusan jika mereka mundur dan ketinggalan seperti sekarang. Tetapi tidak zalimkah tindakan UMNO sebegini semata-mata hendak mengekalkan kuasa ?

Jika ini bukan sebabnya mengapa 2 langkah mudah yang tuan sebutkan tidak pernah dilaksanakan, apa alasan lainnya?

Anonymous said...

PERKASA perlu dijadikan sebuah parti politik bg mggantikan Umno & Najib perlu ditendang keluar dr mnjd PM krn dasar2 yg dilksanakn byk mgjahanamkn negara & bangsa melayu!

Ahmad Azhar said...

ah jib gor PM tak guna. Patut berundur

Anonymous said...

Khairi menantu dollah Badawi ni naik jadi Ketua Pemuda UMNO dengan cara merasuah perwakilan Pemuda Pemuda dari setiap negeri.

JADI...kepada PEMUDA UMNO...yang tak ada jawatan/ahli biasa...mulakan gerakan mencabar kepemimpin ketua kamu PERASUAH terbesar di Malaysia selepas No. 1 iaitu si penggemar jubir iaitu ANWAR IBRAHIM.

Memang Khairy ni pandai...tapi pandai menghafal mata pelajaran yang dipelajari nya dan berjaya mendapat ijazah darii university Oxford...baik lah tu...tetapi yang jelas dimata kita sekara...beliau ni manusia yang hipokrit/munafik ...yang menggunakan platform UMNO untuk mencapai kekayaan....

Kita tak kisah kalau dia kaya....macam lepasan OXFORD yang lain seperti pencipta FACEBOOK ...

Tapi..kalau jadi kaya hasil daripada menjual bangsa dan merompak harta rakyat...manusia ni wajib di nyahkan daripada susur galur tanah bertuah ini...

BANGUN lah PEMUDA UMNO....jangan jadi bodoh dan menyokong simunafik dan sekutunya ...hanya kerana dirasuah duit 200.00...BODOH SANGAT DAN MEMALUKAN.

Anonymous said...

MSB..agaknya KJ buat buat lupa pasal perkara 153 tu bila bercakap pasal kesamarataan dlm perkhidmatan awam. mungkin nak kejar populariti. Dia juga mungkin lupa sebab musabab perkara 153 tu wujud.. kena belajaq sejarah balik la si KJ nih.. kepada yang tak tau saya nak beritau.. bhw sebelum merdeka perkhdmatan awam dipenuhi oleh kaum pendatang bermata sepet.. alangkah teruknya kasih orang melayu yang bukan sahaja merempat di Negara sendiri tapi pentadbiran kerajaan pun terpaksa menagih simpati kepada orang pendatang dalam urusan pentadbiran..

Anonymous said...

Ni la zikir pas pussy sentiasa nk mjahanamkn umno, bukannya nk mmajukn agama dan bangsa. Sbb tu sanggup mjual hudud dan mnipu Allah s.w.t....wallahualam..

Anonymous said...

Kita perlu tolak pemimpin liberal!!sebelum keadaan menjadi lbih truk..