Tuesday, September 16, 2014

IDRIS JALA..BINA NEGARA TIDAK SEMUDAH MACAM KAU JUAL BANGUNAN MAS...

Aku suka artikel ni

http://wwwmegatpanjialam.blogspot.com/2014/09/idris-jala-bina-negara-bukan-semudah.html

1 comment:

Anonymous said...

Melayu terlalu berlembut....semua ini bermula bila Penjajah Inggeris datang menggantikan Belanda, Inggeris membolot hasil bumi kita dan melarang melayu diberi pendidikan. Penjajah kuasai seluruh perairan selat melaka dan Andaman sehingga orang melayu yang cuba berniaga tidak dapat berniaga kerana dihalang dan disabotaj oleh Inggeris. Pengusaha melayu yang memiliki Lombong emas dan timah dihalang dan disukarkan berurus niaga berjual beli sehingga jatuh muflis. Melayu dihimp[it sehingga lemah dan miskin. Melayu dihalang mendapat pendidikan akademik. Melayu diperbodoh dan dihilangkan maruah dan harga diri sehingga menjadi melayu bersifat putus asa. Semua ini dilakukan kerana Penjajah tidak mahu melayu bina kekuatan ekonomi dan ilmu untuk melawan penjajahan mereka!!!

Kemudian Inggeris bangsat membawa pendatang cina dari China yang kebanyakannya Kongsi Gelap dan penjenayah dibawa ke Tanah Melayu. Ketua kongsi gelap dan Cina Hakka, Kantonis, Hokkien dan sebgainya diberi peluang menguruskan dan bekerja di lombong Emas dan Timah yang suatu masa dulu milik pengusaha melayu. Cina mendapat peluang membina kekayaan di atas kesengsaraan orang melayu. Cina menjadi semakin kaya kerana menjadi rakan kongsi penjajah dan penjilat penjajah. Melayu terus miskin.

Kini cina lupa diri, kebaikan melayu mereka permainkan, kekayaan mereka adalah daripada rompakan hak milik melayu di bumi melayu. Mereka cina lupa mereka adalah penceroboh! pendatang tanpa izin melayu dan Sultan!