Thursday, June 25, 2009

REVOLUSI 1699 : KEBANGKITAN MELAYU MENOLAK PEMIMPIN PELIWAT ! 8 JULAI 09 GILIRAN ANWAR ?

saudaraku sakalian......bacalah dengan tenang, bacalah dengan hati yang tenang.......

artikel ini mempersembahkan penemuan fakta baru.datangnya daripada manuskrip asal di kota london. bukan penemuan salasilah mengatakan gap dan anwar bersaudara..bukan..nauzubillah !..artikel ini mengajak minda pembaca ke satu padang yang baru.padang bacaan yang akan memprovok kesabaran bangsa. mencabar pembaca untuk menerima sesuatu penemuan menggemparkan. tiada berselindung dan ia hanya bermatlamat mengatakan kebenaran..

perjalanan ketua segala umat dalam sirah mulia israj dan mikraj. melonjakkan diri menggunakan bura'q dari kota mekah terus ke masjidil aqsa. mengimami solat yang jemaahnya merupakan barisan para nabi dan rasul.dalam perjalanan nya ia bermuka dengan pelbagai klise-klise manusia..satu persatu diterangkan oleh jibrail. manusia menderhaka menerima hukuman amalannya..yang indah juga persembahkan. dari satu tingkat ke satu tingkat jannah ketua umat bertemu dengan para anbiak.akhir kemuncaknya bertemu bersemuka dengan rabbulalamin. bergegar jiwanya sang kekasih.

'ya tuhanku perlukah aku menanggalkan sepatu ku'? ..'wahai muhammad sesungguhnya sepatumu itu lebih mulia daripada arasy Ku !'... subhanallah begitulah penghormatan untuk kekasih... di akhir cerita tatkala kejadian satu malam ini disampaikan kepada musyrikin maka bergelak sakanlah mereka...'muhammad sudah gila..muhammad sudah gila'.. air mata bergenang memandang setiap wajah. tinggal seorang sahaja yang tidak menjawap dan jawapan dari dia lah menentukan klimaks kebenaran peristiwa israj dan mi'raj...'wahai abu bakar kamu percaya cerita si muhammad ini'tanya kepala munafik..' 'siddiq sidiq'..berderau darah munafikin..cis celaka kamu abu bakar mempercayai cerita muhammad..berpelukan dua sahabat setia..muhammad dan abu bakar..maka melekatlah gelaran termulia 'abu bakar as siddiq r.a' iaitu yang membenarkan..

nah kau...gap mencabar kamu bersituasi sedemikian. mahukah kamu dicabar kepercayaan mu ? mana platform kamu akan letakkan dirimu nanti bila cerita ini selesai..munafik atau abu bakar ? tepuk dada tanya iman..kepada penyokong kepala munafik anwar ibrahim aku lontarkan cerita mendebarkan ini buat kau..jadikan ia cerpen kiasan..tidak bertaraf yb josephine tetapi nilaikan ia berlandaskan iman dan bukan sembrono menonong bertaklid gila pada anwar..selepas selesai membaca bukan jawapan kepada persoalan sultan mahmud dan pemuda bernama jiwa yang aku mahukan..tetapi TINDAKAN relfeksi iman yang aku tuntut !

sultan mahmud bangun dari kamarnya.mendengus geliat badan setelah puas menikmati santapan nafsu kaum lut.matanya memandang anak muda jiwa namanya.letih terlantar di sebelah perbaringan.tidak disangka jiwa menurut sahaja apa kemahuannya.tatkala dibawa ke istana si jiwa hanya berkata ' ampun tuanku..kepada tuanku patik berserah.bukanlah patik mahu jadi buntat dan yang hendak jadi gemala'..

teruna itu putih kulitnya.tatkala sultan mahmud memegang lengan si jiwa sudah terbayang akan keseronokan yang bakal dikecapi. 'apa namamu?' sultan mahmud menampung geram.baginda menggitar teruna yang dilanda debar. 'nama patik wira tuanku'. sultan mahmud ketawa bagaikan jalak mendapat gadis yang berdara.

wira dititah berdiri.sultan mahmud meneliti tubuh di jiwa.muka bertemu muka.baginda berbisik ke telinga sang teruna. 'kabarkan kepada beta,apa kamu ular atau beta legundi.bagaimana yang kamu suka?'

anak muda itu tunduk malu tidak mengangkat muka.takut dan gerun malu dan tidak berdaya tetapi bersuara perlahan, 'patiklah bawang tuanku jambak.' sultan mahmud terus berkibar sang teruna di tolak ke kamar dipasung ke katil. maka bermula onar sang penguasa. lubang kunyit sang teruna dirodok bagai nak gila..arrrr menjerit si jiwa menahan tusukan keris tumpul, bertalu talu di tusuk tanpa kasihan tanpa ada rasa pelincir. tangan si teruna menggenggam kuat selimut kamar.. berlalu lah kisah kaum lut itu dari pagi hingga ke tengahari..satu masa panjang yang menyiksa.

bila panas mula menyinsing bergeliatlah sang jiwa di kamar peraduan. baginda mengenakan semula seluar panjutnya dan berbisik ke telinga pemuda..'beta tak sangka sumur digali terbit air.'anak muda muda masih terkujur dalam bingung terasa dosa. sultan memanggil panakawan hulubalang setia mengikut raja. 'ambil pemuda ini dan bunuh dia'..bergetarlah tubuh anak muda 'ampun tuanku apa dosa patik dibunuh?'...

'tiadakah kamu aib untuk hidup lagi duhai anak muda..tidakkah kamu tahu malapetaka bakal menimpa kamu?'..anak muda disentap tubuhnya. ditikam bertalu-talu hingga memancut darahnya..inilah ulangan peristiwa sebagaimana pemuda2 teruna yang lain menjadi mangsanya. lepas kunyitnya ditebuk maka dibunuhnya.

pada hari yang sama jugalah siti jenab isteri orang kaya megat sri rama dibunuh gara2 seulas nangka. apa busuk hatinya sang penguasa membelah rahim perempuan yang kempunan seulas nangka. dikelar perutnya dengan keris sang durjana. terburai uri dan janin ditarik keluar..mati sudah wanita kempunan nangka..lebih sial lagi tatkala menarik janinnya keluar sultan mahmud berkata 'tiada janin ini memakan nangka beta' !!!!!!!!!!!!

bermulah revolusi bangsa..rakyat bergabung menuntut bela. mangsa kunyit teruna yang ditebuk menjadi titik tolak kebangkitan bangsa. ulama dan rakyat bergabung tenaga..mengamuk sakanlah segala rakyat jelata.Revolusi 1699 bermula. Sultan Mahmud Mangkat Dijulang. Revolusi ini disertai oleh rakyat kebanyakan. Sultan Mahmud bukan sahaja dilembing Megat Sri Rama kerana isterinya itu dibunuh sultan tetapi sebahagian besar rakyat telah keluar beramai-ramai dan mengheret jenazah baginda dalam keadaan bogel, melecutnya dengan batu dan membiarkan mayat itu di rumah bendahara sehinggalah Tun Abdul Jalil mengalah oleh desakan rakyat untuk menjadi raja.

Melayu tidak belajar dari peristiwa sejarah 1699. Mungkin kerana Melayu memang suka mengabaikan sejarah. Bukankah ada satu mitos terkenal bahawa Melayu itu mudah lupa? Dan untuk meromantiskannya kita katakan yang Melayu itu memaafkan.

R.J Wilkinson misalnya dalam Jurnal JRASMB jilid IX memetik surat Kapten Alexander Hamilton, ‘He was a great sodomite, and had taken many of his Orankays or Noble Sons, by force into his palace for that abominable service.’

Hal yang sama dilaporkan oleh duta Belanda di Johor ke Betawi. Dalam surat William van der Lely dan Daniel Rysdyck bertarikh 5 April 1699, mereka membuat laporan perihal tidak senonoh sultan ini.Betul. Tahun 1699 itu orang Melayu memilih untuk menolak pemimpin tidak bermoral. BUKAN MEMUJANYA !

Revolusi 1699 itu adalah sebuah proses. Ia bukan sebuah matlamat. Kerana itu jangan hairan ia gagal. Setiap revolusi yang berlaku dalam sejarah manusia hanyalah satu gerakan tetapi bukan tujuan. Kita semua tahu revolusi 1699 itu kesasar dari mencapai matlamatnya. Namun begitu hakikat bahawa orang Melayu melakukan revolusi mental, spiritual dan material seperti itu sangat luar biasa dan mesti dikaji segera.

Ini semua misalnya dinyatakan oleh surat Gabenor Melaka ke Betawi waktu itu, van Hoorn yang bertarikh 17 Oktober 1699. Gabenor tersebut mendapat maklumat dari pedagang dan saudagar asing yang lari dari Kota Tinggi dalam keadaan terkejut dan ketakutan.

Adalah penting untuk kita fahami, revolusi 1699 ini berlaku jauh lebih awal sebelum berlakunya revolusi 1979 di Iran yang mempunyai maksud yang sama iaitu untuk membebaskan diri dari belenggu penindasan spiritual. Tidak hebatkah Melayu, melakukan yang di luar duga jauh sebelum bangsa Perancis dan Parsi melakukannya?

Sultan Mahmud telah mengabaikan pembangunan rohani rakyatnya. Malah menganiaya mereka. Tidak hairanlah rakyat bangkit menentang baginda. Persoalan moral Sultan Mahmud itu hanyalah satu faktor dari banyak faktor yang mendorong revolusi 1699.Sesetengah sarjana sejarah yang ingin mempertahankan status quo baginda telah menggunakan istilah penderhakaan. Ia satu kejutan yang cukup hebat untuk bangsa Melayu waktu itu sebenarnya.

Untuk meneliti bahagian paling sensitif iaitu kegemaran Sultan Mahmud meliwat remaja sila rujuk manuskrip berikut;

1)Kerajaan Johor 1641-1728: Ekonomi dan Politik, karangan P.Andaya dan diterjemahkan oleh Shamsuddin Jaafar, Dewan Bahasa dan Pustaka.

2) Juga karangan C.C Brown, ‘Sejarah Melayu atau Malay Annals’, JMBRAS, XXV, ii dan iii (Oktober 1952), C.R Boxer, ‘The Achines Attack on Malacca in 1629, as described in Contemporary Portuguese Sources’, dalam J. Basti dan R. Roolvink (peny.), Malaysian and Indonesian Studies, (Oxford 1964).

3)Turut berguna kerja John Harris, ‘The History of the Danish Commerce to the East Indies’, dalam dokumennya Collections of Voyages and Travels, jilid 1, (London 1744, dalam hal ini cetakan 1956).

4) Akhirnya, R. O Windstedt dalam JMBRAS, X, ii (Januari 142).

Adalah wajar sejarah yang menakutkan ini dibuka kembali. Sultan Mahmud ditumbangkan bukan kerana dia peliwat sahaja, tetapi juga kerana ia pembunuh, dan memandang sebelah mata kepada agama. Dan paling menjengkelkan, sejarah yang keji ini dikambus oleh beberapa ulama yang berpegang kepada Islam konseptual bukan Islam aktual.

kiranya sumpah saiful berada dalam situasi revolusi 1699,sudah pasti gamaknya awal-awal lagi ianya menjadi satu batu tanda kebangkitan melayu menegakkan hukum. tiada retorik tiada takut.ini adalah kenyataan. SAYANGNYA KINI 'PELIWAT' MENJADI KEBANGGAAN !

Bismillahirrahman nirrahim. Pada hari ini, 15 Ogos 2008, saya Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan, No Kad Pengenalan 850706-01-5687 dengan ini sesungguhnya dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang berikrar dan bersumpah seperti berikut....A'uzubilahiminasyaitanirrajim. Bismillahirrahman nirrahim. Wallahi...Wabillahi....Wata'alahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 hb Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta, atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah dan saya sanggup menerima azab, laknat dan kutukan daripada Allah hingga ke kiamat. Wallahualam."

anwar attaturk laksana sinopsis perjalanan dajjal. dajjal akhir zaman akan membawa kerosakan kepada setiap umat. air dikata api dan api dikata air. janji demi janji diberi. emas diberi kiranya imannya sudah mati. mana sahaja anwar pergi begitulah tradisi. abim hilang gigi,umno satu wadah halal menjadi busuk dek anwar pakar strategi,pakar manipulasi. islam dan melayu dijadikan bahan gadaian berkali-kali !

anwar bijak mencatur bidak-bidaknya.tapi ini adalah caturan laknat.mencatur segala hak umat gara-gara kemaruk kuasa. anwar menyediakan pengikutnya ke arah persediaan menegakkan KETUANAN RAKYAT. namun anwar terlupa bahawa gap juga menyediakan artikel ini kepada tatapan umum sebagai kaedah mengatur bidak...menyediakan umat kepada pendedahan maha mengaibkan nanti !

kepada umat bangsa satu soalan aku berikan ...8 julai ini dimana iman kamu berdiri ?


17 comments:

Menakutkan.. said...

wow mcmana blh terjumpa benda2 buku lama. GAP org sejarah ke? xmungkn trjumpa jk xada sarjana buat phd. diaorang send wikipedia ke

antianwaribrahimdotcom said...

tahniah gap! satu pendedahan yg sangat menarik dan membuat kami di sarawak lebih teruja untuk mengkaji semua rujukan yg diberi.

teruskan usaha saudara dalam menumbangkan dan menghantar anwar peliwat ke penjara sungai buluh selamanya....

JAHANAM ANWAR! ANWAR PELIWAT! ANWAR SIAL! ANWAR DAJJAL AKHIR ZAMAN!!!

Anonymous said...

salam Bro Gap....

hehehe..bukak citer sejarah yek....menarik gak yeee...tp kalu nak ikutkan salasilah, sultan mahmud adalah sultan terakhir di melaka (betulkan saya,jika saya salah), dan sultan yg suka berpoya2 sehingga Portugis menakluk tanah melayu, keadaan tu sungguh bersesuaian ngan parti yg memegang mesia sekarang - meggalakkan rakyat asing miliki hartanah dimesia(jajah secara halus nie), menggalakkan hiburan, pesta sana-sini, tempat hiburan mcm cendawan tumbuh baik disco,tempat gay, tempat lesbian dan sbgnya....agama setakat ambil sekerat,amalkan sekerat-asalkan ada buat....selewang duit & harta rakyat,dan buat mcm harat mak-bapak sendiri, rasuah berleluasa,tiada tindakan pd perasuah, dan berbagai macam onar lagi yg cuba diselindungi dari pengetahuan rakyat...entah lah...tapi ape2pon kita berdoa agar segala kebenaran akan terungkap pd 8 julay nnti, dan akan terima segala keputusan tersebut dgn lapang dada....

-ajb-

Anonymous said...

LEBIH BAIK KITA SERET SI JUBOR KELILING KAMPUNG BRO..BIAR MENGELUPAS KULIT TONGKENG DIA KEHKEHKEH...BINAWE PUNYE JANTAN KABARET!!

YB_ajak said...

GAP,

sorrylah bro...lama tak masuk dalam blog nie...kawan baru balik program BTN kat Sepang....

GAP hang nie memang patut jadi pemimpin...gaya pengolahan sejarah yang menarik...gua cayalah lu brader...

Sejarah tak boleh lupa...anuwar lu jangan lupa baca buku sejarah...

YB Ajak

noi/moi said...

GAGAP SISETAN TUA KUTUK

Atas dasar mereka ini sudah dibutakan mata, hati dan perasaan maka terwujudlah beberapa pihak yang masih terhegeh-hegeh kononnya ingin membela "Saiful Liwat" itu. Biarpun Majlis Peguam Negara (Bar Council) sendiri mengesa kerajaan menimbang kembali perbicaraan kes tersebut, kerana dari sudut perundangan ia jelas bertentangan dengan amalan undang-undang negara hatta antarabangsa sekali pun. Maka satu kumpulan blogger pembela negara yang dikenali sebagai Gabungan Anti PKR (GAP) akan mengetuai satu gerakan terbesar rakyat Malaysia yang terdiri dari kaum Melayu, Cina dan India untuk hadir ke Mahkamah Tinggi Jalan Duta pada 8 Julai 2009 ini, kononya bagi memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Saiful Bukhari Azlan uang dikayakan sebagai "mangsa liwat". Anehnya, kumpulan itu tanpa merujuk kepada laporan perubatan doktor pakar HKL masih terkinja-kinja untuk membela Saiful Bukhari. Bukankah "bangang" namanya !! Khabarnya kumpulan yang turut akan disertai oleh barisan blogger dan rakyat itu akan hadir beramai-ramai bagi mempertahankan Saiful yang didakwa menjadi mangsa Anwar. Paling melucukan mereka menggelarkan himpunan aman yang bakal dilakukan itu adalah "himpunan rakyat", bahkan mengajak rakyat tanpa mengira kaum serta fahaman politik untuk sama-sama hadir pada hari tersebut. Bukankah ini jelas membuktikan bahawa puak-puak ini sebenarnya "buta sejarah" dan "tidak mahu menerima kebenaran" sebenarnya. Seolah-olah mereka ini lebih hebat daripada doktor pakar yang mengesahkan Saiful tidak diliwat itu. Malah mereka ingin mempertahankan seorang individu yang telah menjatuhkan maruah dirinya sendiri gara-gara akuan sumpah "diliwat" itu sebenarnya.

[Jika tiada aral melintang, kami juga akan menghantar beberapa orang krew kami untuk hadir menyaksikan sendiri situasi perbicaraan Anwar pada 8 Julai 2009 ini. Apa yang pasti, kini ramai pihak yang mula meragui akan ketelusan mahkamah dalam kes perbicaraan ini. Namun, ada juga yang mengatakan apakah Anwar yang terlewat untuk menyediakan segala bahan-bahan bukti bagi menyokong pembelaannya, setelah hampir setahun kes ini bermain dibibir rakyat. Apakah satu perbicaraan yang adil dan saksama akan terjadi jika pun kes ini diteruskan. Atau apakah mungkin juga, perbicaraan kes liwat ini akan dibatalkan selepas mahkamah mendapati tiada asas yang kukuh untuk mendakwa Datuk Seri Anwar].

geng ajb said...

GAP kan apa, cuma nk bg feel
macamana liwat tu blh berlaku..

posibiitiy je jgn mareh..

so it ok bg u ajb.. hal ni masih tak tentu...

tp anuar satu2 nya manusia boleh putau macam2, isu ke, pendapat ke, memek muka, hal2 sentimen ke, dulu kutuk PAS, skrg.. (org2 pas terhiris hati ngan NUAR ni kat parlemen).. besok masuk umno, putau lg..

dia boleh berlakun alim.. tempat lain dia boleh kwn ngn nala.. tempat lain boleh joget2..

hang x risau..ke org macam ni..

BAB AGAMA LAH...PAS PALING BANGANG NAK MAMPUS... cina pandai minta apa dia nak....PAS bangang nak mampus apa yg dia nak.. dia nak DISKO/JUDI kurang.. dia mesti TAU camne nak balance power NONBUMI in BN.. PAS tk pernah guna politik utk 'benda yang hang nak' tu.. (kata2 mudah...bg PAS lg byk JUDI lg baik ...bisik hatinya)

aku pun pro pas jugak...tp kebanganan dia mengecewakan..

skrg anuar ajar lg camne tolorate kat DAP... MAKIN LA BANGANG jadinya..

mann said...

wahai..noi/moi
ko lagi bahlol..
kenapa mesti pecaya pada satu pihak..
kita kena dengar hujah kedua2nya
dari situ baru boleh menilai...
ini tidak belum ape2 nak gugur kes
kalau macam tu...semua penjenayah boleh mintak gugurkan kes semata2 mereka ada bukti atau majlis peguam kata ia bertentangan ngan undang2
(loyer2 tu sebenarnya ada agenda tersembunyi kot...??)
andaikata satu hari anakbini ko kena rogol..sape nak bela..kalau loyer kata x de kes...
ha..ha..ha..

gurka kelante said...

nomoi msk blk! xde hujah lain ,xpe la sian dia. ala jgn bayangn nuaq cam mamut tu. nuaq ayat power pe..habis trlopong smua..dia cara lain..main ayat la

santan said...

kalu ikut teori ni anuar dah xde power.dulu boleh la. so atas berani apa dia nk buat benda tu k

Kelopak Salak said...

Sudah la noi/moi. Kalau gamak hangpa nak kalah, mulala reka cerita, ada tangan-tangan ghaibla, mahkamah yang diragui keputusannya la, itu tak kena la, ini tak kena la. Bila keputusannya memihak belah hangpa, baru nak puji. Poorah! Cakap macam taik ayam.

Dulu masa Mufti Perak ada keluarkan kenyataan yang agak pro ke arah hangpa, hangpa puji kaw-kaw, alih-alih bila beliau ulas tentang perangai buruk geng-geng hangpa, hangpa melenting yang bukan-bukan. Apa ni? Cuba la berpijak di bumi rata. Cuba la lapangkan dada untuk terima nasihat orang.

Janganla terlampau taksub sangat dekat pemimpin-pemimpin hangpa tu. Depa tu bukan nabi, aulia, keramat hidup,robin hood, batman waima wonder woman. Depa pun manusia macam kita juga, makan nasi bila lapaq, tidoq bila mengantuk, kentut pun busuk jugak. Tak payah la terlampau fanatik mengagung-agungkan depa sangat.

Lagi satu la encik GAP, rencana ini la buat saya hilang selera makan. Tapi kan, respek gila bila baca rencana encik GAP. Gaya bahasa yang baik, mudah difahami dan intipati yang jelas. Teruskan perjuangan. Ramai yang menyokong di belakang. Bukan main belakang. Ceh!

Anonymous said...

Gua sokong lu Kelopak Salak...

Kelopak Salak said...

Encik Anon., tima kaseh

Talib Ahmad said...

Pernahkah GAP mengkaji sejarah bagaimana Sukarno boleh tumbang?
Sukarno seorang pemimpin politik yang berani dan pintar berpidato.

Pada awal 60an apabila Malaya, Singapura dan Borneo Utara berura-ura menyatukan mereka atas nama Malaysia (idea Tunku Abdul Rahman),Sukarno begitu marah kerana beliau sudah menjangkakan rantau Nusantara ini akan kehilangan Ketuanan-KeMelayuan tahun demi tahun.

Kelantangan beliau ingin menakluki seluruh kawasan Kepulauan Melayu sebagai Nusantara (termasuk Filipina) merisaukan Amerika dan British. Kekuatan Amerika dan British memang sukar ditandingi oleh Indonesia maka itu Sukarno berdrama condong kepada Soviet Union, negara komunis yang setanding dengan Amerika dan British. Sedangkan kuasa-kuasa komunis dunia waktu itu termasuklah China.

Sukarno bukan seorang komunis! Beliau beselindung di sebalik pintu Soviet Union semata-mata hendak memperkasakan niatnya untuk menakluki Nusantara kerana ianya milik Anak Bangsa Melayu.
Malangnya Tunku sebenarnya telah tertipu oleh British yang menyokong penubuhan Malaysia, tetapi Sultan Brunei waktu itu Sultan Sir Omar sangat bijak baginda enggan menyertai Malaysia.

Sukarno melancarkan kempen Ganyang Malaysia tetapi tidak berjaya, hampir sahja diserang Malaysia; oleh kerana Dr Hatta fikirkan kelak akan ramai mati orang-orang Melayu sebangsa dan sedarah misi hendak berperang dihentikan.
Kemudian apa yang terjadi pada Malaysia....sekali lagi Tunku tertipu dengan kelicikan British mengnyahkan Singapura dari Malaysia dengan propaganda perkauman!
Tunku bukanlah pemimpin yang 'bijak' membaca strategik pihak lawan. Malah lawan beliau sebenarnya tidak sehebat mana tetapi 'kurang bijaknya' Tunku yang menjadikan lawannya LKY tampak hebat. (Cubalah lagakan dengan Tun Mahathir..kita boleh lihat siapa yang hebat)

Selang 3 tahun, sekali lagi British dan Amerika berperanan besar menjatuhkan Sukarno kononnya beliau seorang komunis. CIA dan MI6 membuat onak di Indonesia dengan dalangnya adalah Gen.Suharto disokong merampas kuasa dari Sukarno.Kononnya Sukarno ingin menjadikan Indonesia sebuah negara komunis. Lihatlah sejarah ramai tokoh-tokoh penting tentera TNI yang mati dibunuh kenapa tidak Suharto? Kesian Sukarno seorang Pembela Rakyat yang telah membebaskan tanahtumpah darahnya dari penjajah dihukum penjara dalam rumah sehingga akhir hayatnya.

Pengajaran dari sejarah tadi ada unsur-unsur kemelut politik di Malaysia buat masa kini.
Lihat saja pada Anwar cuba memperalatkan DAP dan PAS sebagai wadah perjuangan anakbangsa. Manakala DAP pula masih lagi berpegang kuat pada bendera PAP.
Umno dan BN adalah pewaris dari tokoh awal yang menubuhkan Malaysia (tajaan British) dan juga pewaris yang menendang Singapura (tajaan British).

Apa yang tersirat di sebalik perjuangan Anwar adalah gambaran sejarah di atas. Beliau begitu terkenal di Amerika dan mendapat sokongan dari mereka. Apakah beliau seperti Sukarno - agen komunis (Soviet) dan Anwar - agen CIA? Atau Anwar ada misinya tersendiri pada rakyat Malaysia dan akan menggugat Singapura dan Thailand sehingga ada strategi yang hendak melenyapkan beliau sepertimana terjadi pada Sukarno?

Andaikata waktu itu Sukarno berjaya menjadikan kawasan ini satu negara besar Nusantara...alangkah hebatnya bangsa Melayu itu. Tidak lagi timbul soal Bahasa Kebangsaan, Bahasa Ibunda dan Bahasa Pengantar tapi yang ada hanyalah Bahasa Nusantara-Melayu. Sudah pasti seluruh penduduknya diwajibkan berbahasa Nusantara.

Kes liwat yang akan didengarkan di mahkamah pada awal Julai ini adalah salah satu propaganda yang pernah dilakukan oleh British dahulu. Tetapi siapakah dalangnya, belum lagi terjawabpasti kerana apa yang diusahakan oleh Anwar memang tidak akan dibiarkan begitu saja oleh mereka yang merasakan Anwar akan melakukan apa yang pernah dilakukan oleh Sukarno.
Fikirkanlah.

talib ahmad said...

Apakah pernah GAP membaca dan mengkaji sejarah kejatuhan Sukarno?
Semuanya ada kaitan dengan penubuhan Malaysia (disokong British) oleh Tunku AbdulRahman. Seterusnya Singapura 'ditendang' keluar dari Malaysia oleh Tunku (ditaja British).

Apa pula kaitannya dengan Anwar? Maksud disuruh kaji sejarah kejatuhan Sukarno adalah seiras dengan perjuangan Anwar.

Sukarno dituduh agen komunis (Soviet) tetapi sebenarnya beliau menggunakan Soviet sebagai pendinding dari pengaruh Amerika dan British yang berhajat menguasai Nusantara dengan berproksikan Singapura. Lihat bagaimana liciknya British dan Amerika menyokong penubuhan Malaysia dan seterusnya mendokong keluarnya Singapura dari Malaysia dengan menghembus propaganda perkauman. Tunku tertipu! Sukarno terfitnah dan Gen Suharto berkuasa atas perancangan yang teratur dari Amerika dan British manakala Singapura kekal sebagai agen penjajah!

Saya tidak fikir ramai yang dapat menghidu ada pakatan yang di dalang oleh agen-agen luar yang ingin melihat Anwar terhumban hingga akhir hayatnya seperti yang berlaku kepada Sukarno.

Anwar bercita-cita seperti Sukarno. Apakah cita-cita Sukarno? Beliau inginkan seluruh kawasan ini menjadi milik satu bangsa iaitu Bangsa Nusantara. Bayangkan kalaulan cita-cita itu tercapai...kita semua adalah Satu Bangsa, Satu Bahasa dan Satu Negara...Nusantara.

Tetapi apa yang hendak dicipta oleh Anwar pasti berbeza sedikit dari Sukarno kerana zaman sudah berubah namun begitu tidak mustahil sejarah kegemilangan Melayu-Nusantara dapat dihidupkan semula. Fikirkan dan kaji sejarah Sukarno dan Dr Hatta.

Anwar ada misi untuk bangsa,negara dan agama. Tetapi pehak tertentu ada misi menggagalkannya sebab itu berbagai-bagai cara akan dilakukan demi hendak menghapuskan Anwar(Sukarno). Sejarah perjuangan Sukarno adalah bayangan langkah ini.

Org Melayu Nak Ko msk Penjara.bkn amerika.(nak divert isu). said...

deii tambei ..Talib Ahmad..
syok sendiri betuli..mana antee punya reference dei tambeei...

GAP lengkap dengan reference sejarahnya..

jgn buat sejarah sendri..setelah ditelek sejarah reference di london betui...terkujat pulak...

(bila nampak OBAMA tipon..na...(xboleh ckp ,nama ni dah dikencing oleh kwnnya sendri)

..bila amerika mula sangsi ngan anuar..depa tukar plan imediately..hehe..

cit.. anta atau sapa2 boleh chek buku sejarah or reference wikipedia pasai singapura malaysia ni..

'daii tambee..apabila singa tahu hakikat awal depa pun mau joint malaysia gak.. sebab kekuatan PAP waktu tu sungguh power(singpore jg pelabuhan penting)

kebijakkan tunku... tunku tak tolak terus tapi try test ambil usaha joint Sabah Serawak..nak nengok cam ne..

cina LKY mula gelisah..gelabah.. nampak sgt oo.. dan mula nak tunjuk nak kancell
--ref wikipedia..

so diorang tau target mereka..hoo.. Menurut ref. Malay delema.. sebhg org cina berasa sgt berhak keatas tanah Melayu.. sebab apa..
sebab Maharaja mrk anggap kita tanah jajahan mereka..

LKYUEW akan backup DAP & cina/india PKR PUNYA(tp PAS x payah..sebab dia automatik ikut bontoo DAP/PKR punya)

dai tambee kalu lu minat bab2 amerika cia, HANG pi blog lain yg discuss lebih detail peranan ANUAR Sokong amerika dan Yahudi..siap gambaq2 lg..

divert isu xjadi hahaha

pi cakap ngan nuar..aku dah xkira dia liwat ka x liwat..
Ko(nuar) ajar DAP kurang ajar..INDIA CINA naik tocang, naik kepala..ko mesti masuk penjara..

ini hukuman pd PEMBELOT BANGSA..

utk pemimpin INDonesia tu ambik la pelajaran jgn sokong komunis suka2..bala menimpa.. sokong cina, sokong cina...nuar terpaksa sokong chinpeng..terpaksa plak sokong murtad.. ..haha sama la tu..terpaksa jadi rela...

skrg..org cina/india pun nak jadi bumiputera..nak sama rata...korang la juga, jadi agen penyokong gila ..

Org Melayu Nak Ko msk Penjara.bkn amerika.(nak divert isu..aku rasa org kuntui psiko anuaq yg tulih ni..).

Ingat AnakCucu Kita said...

woi kapal da lama sound..enough.. so much trouble to the country..tobat nuar..tobat nuar.. org melayu kata..hang da jadi Peliwat Bangsa.. Hang tak sedaq ka... itula pasai hang kena msk penjara.. PakLh suruh rehat, tobattt, duduk surau sufi tu, jgn meliwat. Tp hang makan tongkat ali kasi lg kuat, lg hebat, bini hang da expired, hang nk tabuq kat mana. hang da xblh contact nala pun. dia pun da tobat, kapal nasihaT, xnak lg suply service apa2..UMUR da SIKIT ja.. ingatla ANAK CUCU kita dbwh DAP jugak JAGA..