Friday, July 16, 2010

NAIK ? CABARAN KEPADA NAJIB (BHG 1)

CABARAN GAP KEPADA NAJIB (BAHAGIAN 1).

RON 97.
ron 97 kadar harga minyaknya tidak lagi bersandarkan kepada subsidi. ia akan mengikut harga semasa, maknanya jika harga semasa ron97 turun, maka kerajaan wajib turunkan semula mengikut kadar apungan. harga minyak RON97 akan fleksibel dan selaras dengan harga minyak turun naik di pasaran dunia.

harap kalau turun (mungkin selepas isu panas paip minyak BP terbakar) dapat diselesaikan, aku minta kerajaan secara pantas menurunkan harganya semula sebagaimana pantasnya kerajaan menaikkan harga.

TONG GAS MEMASAK.
kesannya kepada peniaga kecil dan orang miskin.

PERSOALAN AKU DAN PERMINTAAN AKU
-adakah kerajaan akan sedia melakukan beberapa tindakan drastik bagi meredakan isu kenaikan sebelum ianya menjadi panas ?

-aku juga mendesak kerajaan akan mengurangkan secara drastik kos-kos perbelanjaan kerajaan yang tidak menguntungkan rakyat. seperti contoh majlis perasmian itu dan ini, yang boleh menelan belanja puluhan ribu RM.

-mengkayakan syarikat secara berterusan harus diberhentikan. seperti contoh, tol sungai rasah dan tol batu tiga yang sudah melebihi tahun operasi seharusnya ditutup. 2 tol di lebuhraya persekutuan ini sudah mencecah usia operasi matang. sudah 20 tahun.

mansuhkan kewujudan 2 tol yang membebankan ratusan ribu kenderaan yang menggunakan lebuhraya ini. lebuhraya persekutuan bukan lebuhraya baru, ianya dinaiktaraf. ia bukan lebuhraya sepertimana NKVE atau kesas.

umno selangor seharusnya mendesak kerajaan menghapuskan dua tol puaka ini.sehari rakyat ulang alik dari klang ke kl RM4.20. kali 20 hari bekerja RM80. ok,pengurangan RM80 ini boleh menampung kos kenaikan minyak 5sen dan tong gas rm1.40

apa kata rakyat ? ini persoalan timbal balik. jika kerajaan ds najib boleh 'menyentuh' dan menentukan halatuju 'kembung kuncup poket rakyat', adakah ds najib akan bertindak juga kepada 2-3 kerat syarikat yang buncit perutnya kerana kaya,sepertimana syarikat tol lebuhraya persekutuan ?.

29 comments:

Anonymous said...

cepat mangkok2 semua..puji cadangan GA..big applause to you..hampir satu hari memikir ayat utk post kat blog sendiri..

demi menjaga prinsip, kau bg cadangan yg tak mungkin akan dilaksanakan...

dan nnt ade la balaci2 terutamanya Melayu Pasir Gudang memuji muji langkah GAP.

tahniah.

Anonymous said...

Cadangan ko tu ada betulnya tapi untuk sampaikan kpd Najib mgkin ko kena suruh KP pemuda usulkan

Anonymous said...

“Dan berikanlah kepada kaum keluargamu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membazir dengan pembaziran yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhannya”.
(Surah al-Isra: 26-27). Renung-renungkan lah wahai saudara2ku....pemimpin2 ISLAM dahulu sanggup hidup susah kerana amanah...kerana nak rakyat hidup senang.....pemimpin ISLAM skrg....sanggup hidup senang drpd hidup susah....

Anonymous said...

Apa kata kita adakan Vote untuk Najib letak jawatan... Dan di gantikan dengan G.A.P untuk jadi Perdana Menteri 1Malaysia..

;8)

Anonymous said...

yang ni aku sokong GAP..

tu la yang aku pelik tindakan tak popular kerajan najib sekarang ni. perut2 buncit (syarikat2 besar) terus membuncitkan perut.

perut kempis (rakyat dan golongan bawahan) terus dikerah lagi dan lagi.

idea mengurangkan subsidi mungkin satu idea yang baik untuk memajukan negara, tetapi kenaikan 5 harga barang pada satu masa yang sama amatlah membebankan rakyat, sebaliknya syarikat besar masih lagi dapt kaut keuntungan. tambahan musim perayaan akan menjelang tidak lama lagi.
dimanakah slogan "rakyat didahulukan"

segala penjimatan subsidi sepatutnya akan kembali kepada rakyat semula, seperti cukai, tol, mutu perkhidmatan dsb. Jangan masih berada di takuk lama

pemerhati

Anonymous said...

Salam GAP....

terima kasih la wahai PM 1malaysia & rakyat2 yg ngundi BN-UmNGOK......hadiah untuk bulan puasa & Hari Raya Puasa dari pimpinan uMNGOK-BN untuk rakyat.....

kami rakyat bangsa melayu Islam akan berpose bulan depan....pastu akan berhari raya puasa....oleh yg demikian, kami akan menyambung pose kami, demi menyahut saranan sorang menteri mangkuk yg menyuruh rakyat berjimat cermat.... tp dlm masa yg sama, menteri2 melayu berhabis duit rakyat tak pee....makanlah duit tuh sampai mampus.....rakyat haramkan....

sepatut2nya kenaikkan ini hanya dikenakan pd rakyat2 yg menyokong & mengundi BN-UmNGOK aje, dan kami,rakyat yg ngundi pembangkang seharusnya tidak dikenakan kenaikkan ini......sebab, banyak tindakan kerajaan pusat, menindas negeri2 dibawah pakatan pembangkang...dan melebih-lebihkan negeri2 dibawah BN-UMNGOK....

itu saje lah komen untuk kenaikan ini..tunggulah PRU 13 ini...pasti BEE END akan dijatuhkan.....

-Najib Altantuya-

Anonymous said...

mangkok hayun punya anon4:14, sama semangkok dengan balaci pakatan haram. Dah kerajaan buat salah GAP tegurlah. x macam korang puak pakatan haram jadah, semua yang pemimpin cibai korang buat betul. Lacurkan nama ALLAH pun korang boleh terima. Ni la mentaliti puak-puak mangkok. Dalam Bahasa jepun mangko tu Pant*t. Aku ulang...ni la mentaliti puak-puak pant*t.

Melayu Terengganu

HJ RAHMAN said...

timbal balik. ini masa untuk kerajaan membersihkan 'habuk ekonomi' negara.

pengurangan atau pemansuhan konsesi tol sepertimana blog gap utarakan adalah praktikal,menyentuh poket ratusan ribu kenderaan dan seterusnya 'mematikan' secara terus konsensi yang sepatutnya sudah tidak layak beroperasi.

pemansuhan tol adalah kaedah ekonomi timbal balik.rakyat menerima kesan kenaikan minyak,pada masa yang sama ratusan ribu rakyat menerima faedah pemansuhan tol.

saya menunggu bahagian ke2 cabaran gap kepada najib.

inilah keterbukaan sikap profesionalisme mengkritik.saya melihat kepada respon web pakatan, penuh maki hamun tanpa memberikan fakta dan penyelesaian masalah.

sikit-sikit protes.
sikit-sikit demontrasi.
pasir kena curi taknak pula jadi pejuang rakyat.

double standard punya ideologi pemikiran daripada pakatan.

saya pengundi pakatan 2008, dan seterusnya akan mengundi pada pru ke 13 nanti.

konsep politik populis tidak menarik minat saya.

HJ RAHMAN
ANAK KAMPUNG TINGGAL DI DAMANSARA.

Anonymous said...

Setuju Bro GAP!!!

Mcm yg GAP kata kat previous posting, rakyat pasti sejuk skit bila dengar 2 tol tu ditamatkan... terutamanya pakcik makcik kat kg nuuu...

Anonymous said...

RON 95 SUBSIDI DITARIK.

RON 97 SUBSIDI DITARIK,HARGA BERGANTUNG KEPADA HARGA PASARAN DUNIA.KALAU DUNIA NAIK MAKAN RON97 NAIK,KALAU DUNIA TURUN MAKA RON 97 TURUN.

DULU HARGA MINYAK DUNIA PERNAH TURUN USD40 SETONG.SEKARANG USD80 SETONG.

BAYANGKAN KALAU TURUN SEKALI LAGI USD40 SETONG,BERAPA BANYAK RAKYAT DAPAT FAEDAH !SILAP HARIBULAN,RON97 LEBIH MURAH DPD RON 95.

NAMUN GAP,HARGA TONG GAS MASAK TU AKU KESIANKAN KAT PENIAGA KECIL.

DO SOMETHING ABOUT THIS MR GAP ?

KEBANYAKAN PENIAGA PASAR MALAM,BURGER TEPI JALAN,KUIH SEMUANYA MELAYU.

SATU BULAN BUKAN PAKAI SATU TONG GAS,ADA YANG CECAH 4-5 TONG GAS SEHARI.

Anonymous said...

saya setuju bro... letih kita defend kerajaan.. kerajaan tak peduli pun. bila kerajaan tak popular salah blogger.. salah org melayu sebab tak undi umno..

bila naik harga gula petrol tak peduli pula pandangan kita.

saya dah letih bro. lantak dia orang lah..

Anonymous said...

aku tak nak bising2 pasal harga minyak ni naik turun ..tapi apa yang aku fikirkan jika kerajaan buat cam ni apa kebaikan kepada rakyat ? adakah rakyat akan dapat keuntungan dari penghapusan subsidi ni ... aku nak tau apa rakyat dapat sebagai ganti ... jika tiada apa2 keuntungan kat rakyat .. kita tunggu pru 13 .. hahahaha

Anonymous said...

tak da masaalah harga minyak naik ,masih rendah berbanding dgn negara lain.

bagi yang marah sangat tu,bagi mereka kerajaan yang baik adalah semua percuma,tak payah kerja,semua kerajaan bagi dari pakaian hingga lah ke bini...itu mungkin kerajaan yang baik bagi mereka...

Anonymous said...

nasib baik lah kereta nazaria aku guna gas ngv. bukan sekarang tapi dah lama dah. daripada orang2 hamPAS yang kini dah jadi babi belaan DAPig menyalak kat sini lebih baik korang pergi SUK tu tanya khalid lembu nape jalan2 kat kampong melayu ni banyak yang rosak tak dibaiki. janji macam2 tapi habuk pun takde.

Anonymous said...

Pikirlah juga Tol sg.besi kePutrajaya dan UPM ulang alik dah .Mansuhkanlah atau mansuhkan siapa yang berkuasa ????????????

Anonymous said...

GAP NAIKKAN POSTER
GAS BUKAN NAIK 5SEN TAPI KURANG
5SEN SEBAB

MAKAN PUNYA PASAL..

Anonymous said...

Sekurang-kurang 'barang' DS naik ikut depan bukan macam Ketua Pembangkang selalu naik kot belakang.

haaa...haaa. haaa..

Anonymous said...

Nilah kerja orang-orang DALAM yang senghaja merancang bila masa yang sesuai atau masa terdesak bagi pihak PEMBANGKANG WALLAHUAKLAM?

Anonymous said...

Penyeludup dkelantan dkedah dperlis dsabah dan diswak termasuklah para penyork barang dimana-mana pun semuanya perut buncit gak

Melayu Pasir Gudang said...

Salam semua

aku ketawa besar baca ulasan mangkok Anon 4.14pm (kau orang nak tahu makna mangkok baca ulasan melayu terengganu, aku tak nak tulis takut jadi macam geng-geng depa semua yang apa sahaja kerajaan buat di carut dan di makinya itulah zikir harian mereka).

Aku tak nak bising2 pasal harga minyak ni sebab bangun tidur aje minyak dah naik tak sempat nak bising.....tapi apa yang aku fikirkan kerajaan buat cam ni DEMI UNTUK KEBAIKAN RAKYAT DAN KEDAULATAN NEGARA...apa akan jadi kalau betul apa yang di katakan oleh Idris Jala?.Perlukah negara berhutang? Atau 2019 nanti baru TERPAKSA hapuskan subsidi, waktu itu bukan lagi kenaikan 5 sen tapi mungkin 5 ringgit, apa macam?.

Tahniah pada GAP dan lain-lain pengomen yang berdiri di alam nyata, semua orang tak suka jika harga barang di naikkan, tidak ada orang yang tidak suka kalau gaji di naikkan, terutama kakitangan kerajaan yang telah dapat kenaikkan gajinya dan dah beli kereta baru cc besar. Apa yang kita semua minta adalah satu TIMBAL BALIK terhadap kenaikan semua ini, samada keuntungan secara terus kepada rakyat seperti penghapusan tol dan cukai perkhidmatan atau secara tidak langsung seperti kestabilan ekonomi negara yang akan memacu pelabur untuk datang ke negara ini,

Hari ini akibat perbuatan Pengkhianat negara di ketuai oleh al juburi wal yahudi kerajaan terpaksa berbelanja berjuta ringgit bagi memulihkan keyakinan pelabur luar terhadap tahap keatabilan negara.inilah manusia-manusia sial yang menyebabkan susutan perbendaharaan negara.

Pada pual-puak yang memang di lahirkan untuk membangkang dan memaki hamun...teruskanlah usaha anda.Kami tidak peduli lagi pandangan kalian kerana semuanya sampah, kami tidak peduli lagi kerana terbukti puak -puak kalian lebih teruk dan lebih rakus dalam soal merampas hak rakyat, bukan setakat harta anak yatim di rampas, Pasir juga jadi mangsa samun.

Anonymous said...

Anonymous said...

tak da masaalah harga minyak naik ,masih rendah berbanding dgn negara lain.

bagi yang marah sangat tu,bagi mereka kerajaan yang baik adalah semua percuma,tak payah kerja,semua kerajaan bagi dari pakaian hingga lah ke bini...itu mungkin kerajaan yang baik bagi mereka...

July 16, 2010 7:59 PM


bukan masalah nk percuma, dah la naik sekali gus (5 in 1), pastu tekan peniaga tak naik barang. peniaga tu pun nk idup gak. nak naik mesti ada timbal balik dgn rakyat. baru la betul,

malaysia negara pengeluar minyak, brunei pengeluar minyak.
minyak di brunei petrol = 0.53 BND/liter (RM 1.23), diesel= 0.31 BND/liter (RM 0.72).
jangan bandingkan dengan negara singapura dan thailand, dah tentu mereka tak hasilkan minyak.

kalu kesan tu hanye kat minyak keta memang la tak efek ape2. ni semua barang akan naik, sebab semua barang kena guna kenderaan nak hantar. dah lah naik minyak naik pulak gula lagi, abis penjual barang lain tak makan gulu, tentu dieorang makan, jadi barang2 lain tutur akan naik. gaji rakyat malaysia masih ditakuk tu lagi. kalu nk banding dgn singapura, patutu gaji pun mesit selaraskan selaraskan seklai terutama berpendapatan rendah. ni cekik rakyat dulu, pastu pikir nk buat ape dgn duit tu. sekarang ni bukan lagi rakyat di dahulukan dah.. lepas ni naik la sekali elektrik. dgrnya dari dulu lagi tarif elektrik tgh nak di kaji..

berapa plak TNB mintak nak naik?

Anonymous said...

Sementara itu, Ismail Sabri berkata, penyelarasan subsidi itu tidak sepatutnya memberi kesan kepada harga barangan pada masa ini.

Beliau berkata, kenaikan bahan terbabit adalah kecil dan pihaknya telah melakukan kajian terhadap kos yang terpaksa ditanggung peniaga.

"Contohnya harga teh tarik, dengan kenaikan gula sebanyak 25 sen sekilogram ini, kenaikan kos adalah sebanyak 1.2 sen sahaja, tidak ada sebab kalau kedai-kedai teh tarik mahu menaikkan harga di antara 10 hingga 20 sen," katanya


ni la kenyataan cekik darah seorang menteri, bila gula naik, bukan susu saja naik la, makanan, perkhidmatan, semua akan naik. peniaga teh tu nak untung pun bergantung dkt teh tu. dah semua naik disebabkan kenaikan harga barang ni, mesti la harga air pun naik.

kalu ko menteri hasilkan teh tu edar kat peniaga boleh la cakap camtu. yela hanya efek kat teh je. dh tentu teh tu kena pergi ambil, hantar dsb. org2 yang terlibat sebelum dapat satu cawan teh tu tak minum susu, gula tak naik keta ke? ko menteri idup, bangun pagi dah ade org sediakan teh, tak pun mesyuarat nanti dapat minum teh, bkn man la ko nk terasa. apala bodoh punya kenyataan

Anonymous said...

NST,KUALA LUMPUR: F&N Dairies (M) Sdn Bhd may increase the price of its products, due to the sugar and fuel price hike announcement yesterday.

However, its Chief Operating Officer for the Dairies Division Tony Lee said the group had yet to make a decision on when the price revision would take place.

"F&N Dairies, dh mula nak naikkan barang, lepas ni ape lagi produk nak naik"

slogan dah bertukar
"rakyat di kerah, pembangunan di dahulukan"

Melayu Pasir Gudang said...

Salam GAP.

Tiada siapa manusia normal yang setuju harga minyak naik 5 sen selitter,termasuk mamak tepi jalan berpeluang naikkan teh tarik 10 sen secawan atas alasan minyak naik 5 sen. Dan tiada siapa yang menolak NAIK GAJI termasuklah kakitangan kerajaan yang datang hanya punch card lepas tu lepak kat kantin berjam-jam.

Dalam keadaan sekarang aku fikir memang wajar tindakkan PM tu, kalau nak tunggu 2019 baru nak buat aku fikir kita dah telambat,waktu itu negara kita dah muflis, so aku TERPAKSA lah terima hakikat ini dan tak mahu buat bising-bising macam puak sebelah sana, nak bising apa bangun pagi aje sedar-sedar minyak dah naik,nasib baik malam tadi sempat naik bini.

Aku percaya tindakkan PM ini adalah untuk kebaikan dan kesejahteraan negara samada untuk hari ini atau untuk generasi akan datang. Cuma apa yang aku minta janganlah dengan alasan pemberian subsidi sahaja yang nampak sebagai punca pebendaharaan negara berkurangan.HENTIKANLAH PROJEK DAN BAIL OUT YANG TIDAK BERFAEDAH, JUARA RAKYAT DAN SEDEKAH PADA SRJK(c) HENTIKANLAH.

Sebagai timbal balas patutlah hapuskan tol atau cukai Perkhidmatan atau lain-lain perkara yang memberi KEBAJIKAN kepada rakyat.

anon 4.14pm, get loss, puak kau orang memang di lahirkan untuk membantah, teruskanlah bantah supaya pasir kat selangor tak di samun lagi.

Ular Menyusur Akar said...

Apalah kau orang nie. Bila harga barang naik, mulalah melenting. Cuba tenggok perokok. Walaupun rokok naik berganda, takde perokok berdemo, berpeket atau keluar meninggalkan parti. Rokok tetap beli. Tak kira orang bandar ke orang kampung. Aku hisap rokok dari harga sekotak RM 0.40/kotak hingga sekarang RM 9.30/kotak. Di antara penyumbang cukai yang taat kepada negara tanpa banyak soal.
Kenaikan di sebabkan pengurangan atau penarikan subsidi. Sebelum kerajaan buat keputusan, kajian telah di buat oleh pakar-pakar ikonomi. Mereka telah evualate kesan baik dan buruk. Lebih baik kita teliti laporan kajian mereka. Mereka amat arif.
Sejak kita hidup, kenaikan telah berlaku berpuluh kali. Setiap kali kenaikan, seolah-olah kita menuju kejalan kematian. Tetapi kita masih macam ni juga. Kehidupan kita terus berkembang. Walaupun kita melenting, rakyat negara jiran masih berbelanja di negara kita kerana mereka menghargai bahawa harga bahan dinegara kita masih lagi murah.

agbr47: Lebih percaya kepada kepakaran ahli ikonomi dibandingkan dengan ahli politik bercakap pasal ikonomi.

Anonymous said...

salam
gap aku harap ko dapat selitkan sikit idea aku dalam post ko akan datang
aku mcdangkan kalo kerajaan naikkan harga bg ron97 bukan 95. sebab 95 digunakan oleh orang miskin.mana ada org kaya pakai 95? jd jelaslah tindakan kerjaan ini hanyalah menarik subsidi org miskin dan sederhana.sedangkan org kaya tetap selamba sebab subsidi dorg dikekalkan. xke pelik tu.
ismail sabri kene lebih bijak n najib nampaknya kene lebih teliti.
jelaslah bahawa pendekatan turun padang tidak dapt membantu beliau untuk mendengar luahan rakyat yg sebenarnya....

Anonymous said...

PATUTNYA SAUDARA GAP DAN PENGIKUT BAWAHAN SEMUA PATUT IKUT JE SAMIK NA WAATOKNA....

karipap said...

Aku rasa kenaikan ron 95 5sen tu masih munasabah mengikut kenaikan harga minyak mentah dunia.Kenaikan ron 97 ikut harga pasaran juga bagus sebab orang2 kaya yg pakai kereta berkuasa tinggi gunakan ron 97 dan tak jadi kudis langsung bagi diorang tambah kos minyak sikit malah tak perasan pun minyak dah naik harga kot ;p

Tapi gula naik sampai 25sen memang tak patut,juga gas memasak naik pun tak patut.Apa salahnya kalau kenaikan ditangguhkan selepas raya,bukan lama lagi pun sebulan dua saja lagi.Ini tindakan kurang berakal pihak kerajaan ;p.

Lagi satu barang kawalan macam ayam sekarang dah tak jadi kawalan,temgok macamana harga dia mencanak sampai RM8 ke RM10 sekilo!Itu belum puasa belum raya,tengok nanti bulan puasa,raya mahu sampai RM12 sekilo dia pergi!

Yang ini aku tak faham kenapa kerajaan tak naikkan aje harga siling ayam?Kenapa mesti keluarkan dari senarai barang kawalan?

Orang kita ni bengap lagi bab2 gunakan kuasa pengguna,misalnya macam protes boikot barang yg melambung naik sampai ke tahap berlaku lambakan di pasaran dan harga turun balik.Semua ikut tekak masing2,itu pasal asik kena main.

Sama jugak dalam bab berpolitik semua main ikut-ikutan,tak pandai main tarik tali macam cina dan keling.Kalau dah sokong satu2 parti nak kritik pun tak berani,main ikut,main angguk,main tonggeng aje manjang ;)).

Kalau dah ikut aljuburi,mati idup balik pun tak percaya aljuburi menjubur,sebab maksum katanya.Cuba bila dengar fitnah kata najib ngan rosmah membunuh altantuya,dan2 terus percaya walau tak ada bukti,sanggup pulak tanggung dosa fitnah.Sebenarnya jenis2 tak berjenis ni bukan cari kebenaran tapi ikut sentimen aje.

Anonymous said...

SETAKAT PASIR KENA SAMUN, ADA LA DALAM SERATUS DUA MANUSIA YANG TERJEJAS. AKU PEDULI APER.

TAPI BILA HARGA BARANG NAIK, BERJUTA2 YANG TERJEJAS. JIRAN AKU ANAK RAMAI DAH MULA GELENG KEPALA TAK PERCAYA KERAJAAN LEH WAT PERKARA KEJAM CAMNI.

MALAYSIA BANGKRAP KALU BAGI SUBSIDI? KEPALA BUT*H HANG. WAT ISTANA 800JUTA TAK PLAK BANGKRAP.

GERAM BETUL AKU NGAN PEMIMPIN MELAYU BN NI. NANTI PRU13 KORANG LEH BERAMBUS..

MELAYU PASIR GUDANG: KO TU MEMANG DASAR OTAK SEMBAB. MELAYU BODOH YANG SENANG DICUCUK IDUNG NGAN BN.