Monday, November 26, 2012

APA PANDANGAN ST SINGAPURA MENGENAI MELAYU MURTAD BAWAAN ANAK PUAKA ?


Salim Osman took chances appreciating Nurul Izzah’s remark on religious freedom.



He explained the definition of Malay identity :



  1. In Article 160, of Malaysia’s Federal Constitution, Malays habitually speak Malay language, conform to Malay customs and embrace Islam. Islam has been part and parcel of Malay culture since the 15th century. The Sultan of Malacca at that time converted to Islam and ordered the rakyat to embrace the new faith from the old faiths which was Hinduism.
  2. In Article 11 of the Constitution, it stated that Islam is the religion of the federation, and people are free to practise and propagate their beliefs. But the Constitution bans the propagation of religion other than Islam to Muslims. Furthermore in reality, Islam is the choice of their religion. Writer Steve Oh in Malaysiakini wrote that Malays thinking must be exposed to various ideas including different religions. Otherwise, their thinking will be permanently confined under Islamic influence only.
  3. The advocating of religious freedom led the hindrance for Malay society to get involved in inter-faith marriages.

  • The Syariah law does not recognise inter-faith marriage unless the bride and groom are Muslims.
  • The Court however, would grant a Muslim convert’s application to return to their former religion. But to the Malays, who are born Muslims they are not allowed to do so. The rationale is to stop the community’s fear of apostasy.

  1. Even other Muslim countries treat apostasy as a crime with heavy punishment like death and long imprisonment to denial of legal rights. Malaysiarecognises the freedom of religion but not to the expense of converting Muslims to other faiths without Syariah’s procedures. Malay- born Muslims practically uphold the faith of Islam as religion of their options.



It seems that Salim Osman does not really criticise Nurul Izzah’s remark about Malays who could also practise religious freedom. Instead, he brings up only points that support Nurul Izzah’s rebellious opinions on pro-pluralism.
H.S.

42 comments:

Anonymous said...

Namun bagi kakitangan awam yang bekerja dengan Kerajaan PKR Selangor, kini mereka tertanya-tanya sesama sendiri kenapa semasa pembentangan Bajet 2013 oleh Menteri Besar, Khalid Ibrahim pada 19 November 2012 minggu lepas di Dewan Undangan Negeri tiada sebarang bonus diumumkan?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
AMIK KAU RAKYAT SELANGOR, MARILAH KITA UNDI PR LAGI DALAM PRU13 NANTI

Anonymous said...

HASAN ALI DAN USTAZ NASHARUDIN MAT ISA AKAN JOIN UMNO?



Sudah pecah berita daripada puak-puak Pakatan Rakyat sendiri, khususnya dari kalangan mereka yang berkopiah putih tetapi berhala di dalam hatinya adalah Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng bahawa satu kejutan akan berlaku dalam Perhimpunan Agung UMNO yang akan bermula esok. Kejutan yang dimaksudkan adalah kemasukan beberapa orang pemimpin PAS ke dalam UMNO di mana dua orang daripada mereka adalah bekas pemimpin tertinggi PAS.


Bagaimanapun, nama kedua-dua bekas pemimpin tertinggi PAS itu tidak disebut. Puak-puak yang memberhalakan Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng itu, agak berhati-hati dalam membuat tuduhan kerana bimbang mereka akan menelan kahak sendiri.


Berdasarkan senario masakini, dua orang bekas pemimpin tertinggi PAS yang dimaksudkan itu menghala kepada Hasan Ali, bekas Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga merupakan ADUN Gombak Setia yang sekarang ini masih mengetuai JATI, sebuah NGO yang menentang hubungan antara PAS dengan DAP dan PKR yang disifatkan sebagai menghalalkan pemurtadan.


Manakala Nasharuddin Mat Isa, dibenci dan seringkali ditohmah kerana beberapa kenyataannya yang memperkatakan perkara sebenar tentang PAS yang bernasib malang sepanjang berada di dalam Pakatan Rakyat, memperkecil-kecilkan usaha PARASIT dan IBLIS di dalam PAS.


Adakah yang dimaksudkan sebagai dua orang bekas pemimpin PAS tersebut adalah Nasharuddin Mat Isa dan Hasan Ali?

freethinker said...

Saya pergi Singapura pada bulan puasa , saya tengok orang melayu makan di kedai makan di siang hari selamba je . Macam ini la bagus . Tidak berpura pura . Bukan macam melayu malaysia , suka berpura pura . Nampak macam puasa tapi makan di rumah .

Anonymous said...

Bila Allah uji anak cucu anwar murtad, baru tahu rasa susah dan runsing semua makbapak mengenangkan kenyataan nurul izzah. Jika menafikan dan menyaman tapi tidal menarik balik kenyataan, maka tiada maknanya.

Anonymous said...

Kita tunggu siapa nak masok umno !

Anonymous said...

Keganasan Yahudi Zionist terhadap rakyat Palestina, adalah menunjokkan betapa kejam dan tidak peri kemanusian terhadapat manusia sejagat. Dalam melancarkan kezaliamn terhadap rakyat Palestina baru2 ini.
Ramai kanak2 dan orang2 awam yg tak berdosa menjadi korban binatang Zionist.
163 deaths, 1220 injured, 607 homes,
21 mosques, 5 hospitals and health centers.

Israeli military attacks:

• Israeli fire: 143
• Israeli air strike: 1170
• Overall Israeli fire: 1313
• By military sites: 119

Dan setelah itu semua fakta kekejaman dan kezaliman Yahudi zionist, di negara kita masih ada tuo kutok, agen Yahudi zionist, keparat dan bngsat yg sanggup membela Israel.

"I Support All Efforts To Protect The Security Of The State Of Israel"
Wall Street Journal (Asia Edition)
January 26, 2012
Anwar Ibrahim
Inilah barua lahanat, keparat, bngsat, keparat, anukera tuhan, Imam mahadi Pgayr, anak buloh betong, peliwat terkutok. Kalau dah tak suko dudok di bumi Tanah Melayu, angkotlah anak beranak dan penjilat2 anda yg bengap nak mampos dan pi lah berambus tinggal di Israel. Di sana hidup gaya bebas, nak tongeng langang, nak menjubor, dan menjilat pelir, nak LBGT semua orite dan halal. Pi lah berambus, binawe punya tuo kutok bacul.

Anonymous said...

Freethinker..

DUSYUM! Anda baru lepas beri satu penumbuk tepat ke muka Nik Aziz, sekutu Anwar. Buat penat je dia reka cerita hudud tau2 org PKR sendiri tolak. Inilah gaya orang PgayR yg sebenarnya cuma orang Pas shj buat2 buta dan tuli. Konon islamik la sangat walhal menipu dan bersepakat pulak dgn parti munafik dan kafir harbi.
Penjelasan - Orang islam wajib menghormati ramadhan. Makan dikhalayak sama makna tidak menghormati perkara wajib bagi umat islam.

Anonymous said...

freethinker penyokong tegar anak puaka... nak buat camner... biarkan dia sorang-sorang gila kat sini....

Pawang Asap said...

Dah nama pun freethinker.... Fikiran dia mana ada ikut agama...ikut sedap akal kepala lutut semata....

Pawang Asap said...

Dah nama pun freethinker.... Fikiran dia mana ada ikut agama...ikut sedap akal kepala lutut semata....

Anonymous said...

freethinker said...
Saya pergi Singapura pada bulan puasa , saya tengok orang melayu makan...


..........................................................................

Alhamdulillah, org melayu di Malaysia masih ada rasa malu dan bersalah bila melakukan kesalahan. Jika org sudah mula merogol terang-terangan dan mula bersorak dan berbangga dengan kesalahannya ditambah lagi dgn sokongan padu org yg berfikiran terbuka dgn pelbagai alsan yg diutarakan mengikut logik akalnya sahaja, mungkinlah dunia ini akan menjadi aman.

Anonymous said...

freethinker...

baguslah, anda adalah contoh manusia yg otak serupa lembu, tapi saya tak pasti samada otak lembu yg dijangkiti virus lembu gila atau lembu yg gila babi.

Anonymous said...

Jum pakat undi pkr lagi pru 13 nanti..

Anonymous said...

FREETHINKER BODOH!!

YANG PERTAMA, ADALAH MEREKA ITU ORANG ISLAM DI SINGAPURA RAMAI ORANG FILIPIN DAN BANGSA ASING YANG SERUPA ORAMG MELAYU.

KEDUA, BAGOS LAH KALAU MEREKA MAKAN DI RUMAH DAN TAK DI LUAR MASA BULAN PUASA SBB ITU TANDA NYA MENGHORMATI ORANG LAIN.

TAK SAPERTI KAU FREETHINKER BODOH YANG CUMA PANDAI MENGHINA DAN MENGUTUK ORANG LAIN.

JENIS YANG MENGAKU FREETHINKER MAC KAU SEBENARNYA OTAK SDG KELIRU DAN KEHILANGAN!!

Anonymous said...

freethinker..kesian kat makbapak kau.diaorg ada agama tapi dpat anak macam kau.kesian kat keturunan kau kan..menangis diaorg dlm kubur.

Anonymous said...

"Natang Kimak" BomohSial dah mampos ka???

Anonymous said...



POLEMIK MURTAD



murtad .......... apa punca utama yg sebenarnya?


-sistem pendidikan sekular yg gagal?

-budaya melayu amalkan khurafat & jahiliyah?

-media massa yg unIslamic?

-kepimpinan & pegawai kerajaan yg lemah & korupsi?

-gerakan kristianisasi?
-gerakan zionisme & sekularisasi?

-parti politik UMNO, BN... PKR, PR?

sudah tiba masyarakat Islam berfikir secara kritikal & analistik.... bukan polemik & retorik!.... pru13 ada ditangan anda .... Rasulullah & Sahabat boleh runtuhkan 2 empayar besar ROM & PARSI dengan ISLAM SYUMUL!



Anonymous said...

7:20 - mcmana nak halang, kalau golongan ulamak sendiri (khalid samad) yg sokong murtad dan halang program cegah murtad sebab nak jaga hati kawan (DAP laknatullah).

Tambah-tambah lagi Ustazah Nurul Izzah dah keluarkan 'fatwa'.

Anonymous said...

freethinker

Kalo ko seorg Islam dari keturunan, mst mak bapak ko adalah manusia yg paling malang di donia mndpt anak spt ko...

Sgp ko mmperlekehkn agama sendiri demi mngagungkn agama baru ko Islam Plural atau Islam LIBARAL...

Kalo Norule bersama keluarga LiBARAL mrk nak terus menganuti agama itu ... aq hny bole bermohon kehadrat Ilahi,bukela pintu hati mrk utk kembali kejalan yg benar...ttp tindakan mrk mmpengaruhi rakyat Malaysia utk besama2 mrk ke arah kesesatan itu yg aq xbole trima...

Kata org halal darah org yg murtad...Aq teramat sayangkn agamaku, bangsaku dan negaraku...

?????????????

Anonymous said...

Sebagai Rakyat Melayu Singapura , saya sungguh kecewa dengan Salim Osman.

Anonymous said...

Untuk tidak kehilangan arah, dan supaya tidak kehilangan punca, maka dengan itu perlulah kita sedar dan perlulah kita menghayati asas-asas falsafah bangsa Melayu yang dirumuskan oleh ajaran agama. Asas falsafah kehidupan bangsa Melayu mengatakan bahawa hidup bersendi adat, adat itu bersendikan syarak, dan syarak pula bersendikan Kitabullah". Wallahuallam.

Inilah perjuangan UMNO selama ini..

UMNO Selamanya - Ino

Unknown said...

Homosexuality is a crime in Islam, and can bring down an entire country. It start with a certain PKR leader and other also want to play buttock. People ask for religious freedom so they can choose according to their body-desires.

Stick to Islamic moral and save Malaysia from the people of Sodom

And... don't forget...

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.

(Song: The three little pigs, check youtube)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Tun Teja said...


Nurul Izzah has said that no one should be compelled to adopt a particular religion and this applied to Malays too.

1. But she has not elaborated the implication for converting to other religions by a Malay-Muslim. This shows that she is a thoughtless speaker, neglectful of would be stormy repercussion from religious leaders in Malaysia who found her remarks in public totally unacceptable according to the most Malay-Muslim community.

2. She should add on to her statement that a Malay-Muslim who had crossed this boundary of tauhid could be subjected under the state of apostasy or murtad.

3. If she has said that according to AlQuran, aspostasy is severely condemned. And its severe punishment will be imposed in the hereafter, she could have rescued herself from receiving condemnation from religious leaders.

• Surah 4. An-Nisaa, Ayah 89 in the Al Quran 4:89 states that
"They but wish that ye should reject Faith, as they do, and thus be on the same footing: But take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah (From what is forbidden). But if they (Apostate) turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them".
• This command to kill or slay is in all mainstream translations. Furthermore it is Qur'an 4:89 that is often quoted in Sharia courts as justification for the execution of an Apostate.

• In medieval Islamic law , the consensus view was that a male apostate must be put to death unless he suffers from a mental disorder or converted under duress, for example, due to an imminent danger of being killed. A female apostate must be either executed, according to Shafi'i, Maliki, and Hanbali schools of Sunni Islamic jurisprudence (fiqh), or imprisoned until she reverts to Islam as advocated by the Sunni Hanafi.

4. If Salim Osman has inclination to explain further about those missing points stated above or certain discussion and arguments that Nurul Izzah has missed in her speech, Salim would gain better scores.
He could achieve the objective of writing in his article for readers have learned something useful that they can appy in daily lives.

Anonymous said...

Jika Allah mencipta segala-gala kenapa Allah paksa Muslim mengikut banyak peraturan Islam ? Kenapa Allah tak hukum bukan Muslim tidak mengikut peraturan Islam ? Jelas sekali Allah lebih suka bukan Muslim daripada Muslim ! Heheheeeee

Tukang Komen said...

Freethinker,
pemikiran ko memang free sape pun boleh toncet. tapi otak ko tak free sbb ko kena jawab pada ALLAH. itu otak kena bayar tau tak? ko guna nama 'freethinker' suka2 tapi disisi Tuhan takde suka2 kalo ko beragama.

Anonymous said...

Saya pergi Singapura pada bulan puasa , saya tengok orang melayu makan di kedai makan di siang hari selamba je . Macam ini la bagus . Tidak berpura pura . Bukan macam melayu malaysia , suka berpura pura . Nampak macam puasa tapi makan di rumah .

BUKAN MASALAH BERPURA-PURA.. ORANG SIHAT YG TAK BERPUASA MAKAN DI RUMAH ITU MASIH MEMPUNYAI SEDIKIT IMAN DI HATI KERANA TAK MAHU MENCALARKAN IMEJ ISLAM. TAK MAHU MENUNJUKKAN PERSEPSI YANG TAK BAIK KEPADA ISLAM ATAS PERBUATANNYA ITU.. DOSANYA TAK BERPUASA ITU HANYALAH ANTARA DIA DENGAN ALLAH SAHAJA.. Nak menunjuk anda tak berpuasa di khalayak itu dah lah berdosa dengan Allah dan dalam masa yg sama mencemarkan imej agama suci ini pulak..

Anonymous said...

Khas buat Anom 12.00

Pilihlah, sama ada mahu menerima syariat Allah ataupun mengikut keinginan orang-orang yang jahil. Tiada andaian yang ketiga dan tidak ada jalan tengah di antara syariat yang lurus dan nafsu yang berubah-ubah. Sesiapa sahaja yang meninggalkan syariat Allah sebenarnya bertindak berhukumkan nafsunya. Tiap-tiap sesuatu yang lain dari syariat Allah adalah nafsu yang terperosok ke dalamnya orang yang jahil

Anonymous said...


AKU TAK YAKIN NASHARUDDIN MAT ISA DAN DR HASSAN ALI ITU NAK JOIN UMNO.. YANG AKU BOLEH YAKIN MERERKA INI AKAN TUBUHKAN PARTI PAS BARU YANG LEBIH SEGAR DAN MAMPU MENERIMA UMNO SEBAGAI SAHABAT PERJUANGAN DAN YANG LEBIH BERTOLEREN DENGAN UMNO..DASAR PAS YG ADA SEKARANG INI DIBINA ATAS DASAR DENDAM DAN KEBENCIAN YANG AMAT SANGAT KEPADA UMNO SELAMA INI.. MENJADIKAN MEREKA SENTIASA TIDAK RASIONAL DAN BERTOLOREN..

.OEJ.

Anonymous said...

Anom 12.00

orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

Anonymous said...

Anom 12.37

Anom 12.00 tu memang sesat

....Mereka termasuk dalam golongan yang sesat....

usin said...

anon 12:00 pm.
ayat2 cinta apakah ini?
kalau anda muslim maka anda sudah tahu kedudukan aqidah anda.
jika anda bukan muslim, maka anda perlu bnyk maklumat, tak perlu masuk Islam utk pemahaman. org yahudipun bnyk belajar tentang Islam tanpa jd muslim. jgn aci bedal mcm biawak bedal bangkai...

Anonymous said...

Anom 12.00 tu mesti talibarut DAP ada juga babi pandai baca Blog...

one more thing babi @ mutant DAPigs ni memang sesat tahap gampang

Anonymous said...

Anom 12.00
Anda pasti tak dapat masuk Surga tetapi boleh pergi Neraka. Neraka penuh api anda akan jadi satay. Ha ! Ha ! Ha !

Anonymous said...

murtad .......... apa punca utama yg sebenarnya?

1.mak bapak tak ambil pusing pasal pendidikan agama anak2.. SEGALA-GALA KEMUDAHAN PENDIDIKAN KEAGAMAN TELAH KERAJAAN SEDIAKAN. TP TAK AMBIL TAU..

Anonymous said...

Ada fakta yang tak betul nih. Permulaan Islam di Nusantara bukan ketika Tamadun Melaka. Tetapi Tamadun Melaka menjadi pusat penyebaran dan pengajian Islam. Islam sudah lama dianuti di Nusantara iaitu sebelum wujudnya tamadun Melaka. Penduduk Melayu berasal dari keturunan Keturah tidah pernah menganut agama Hindu, menyembah berhala, atau makan babi. Ini telah diperakui oleh wali songo yang datang ke Nusantara dari Negeri Arab sebelum wujudnya Tamadun Melaka lagi.

Anonymous said...

12:00 - Allah cipta babi w/pun ianya haram utk dimakan oleh semua manusia.(kalaukau nak makan, silakan)

Allah cipta nyamuk w/pun tak ada manusia yg kata nyamuk ada bawa kebaikan utk manusia.

Itu tandanya kebesaran Allah yg mencipta sesuatu dgn hikmahnya w/pun manusia tak tahu, dan banyak lagi.

Keadilan dlm Islam tidak membawa erti ianya mesti seimbang & sama banyak. Nikmat Allah didunia terlalu sedikit utk direbut. Islam mengajar manusia bhw kehidupan bukan hanya didunia shj, masih ada kehidupan selepas mati.

pada mata kamu Allah tidak adil kpd org Islam, ttp tidak bagi org2 Islam yg beriman.

Semua manusia akan mati, tidak terkecuali kamu. Tahulah nasib kamu nanti.

Tun Teja said...

Cuba baca artikel ini dari Yahoo.
Bayangkan anak yatim piatu di rogol oleh pegawai atas di Durian Daun, Melaka. sungguh dikesali.

YAHOO NEWS .

MORE BOYS SEXUALLY ABUSED AT M'SIAN ORPHANAGE : NGO
By R.S.N. Murali in Malacca/The Star | Asia News Network – Fri, Nov 23, 2012.


Malacca (The Star/ANN) - An NGO has claimed that more underage boys are being sexually abused at a government home for boys in

Durian Daun in the Malaysian state of Malacca.

Three boys, aged 13 and 14, lodged police reports on Nov 12 at the state police headquarters in Malacca, Malaysian Welfare and Social

Organisation (Perbak) president Muhammad Khairul Hafiz claimed.

"The victims said they were asked to masturbate in front of a senior official and had their private parts fondled by him," he said.

Muhammad Khairul hopes the perpetrator will be nabbed soon.

The school is home to about 150 boys and is under the Social Welfare Department.

This is not the first time a report has been lodged against employees of the home.

In July, Perbak alleged that senior officials in the same home had sodomised and sexually abused some 150 underage residents.

At that time, state Social Welfare Department assistant director (child division) Saidatol Aini Jafri said her department would fully

cooperate with the police in their investigations.

"We are concerned over the allegation and will work closely with the police," she was quoted as saying then.

Muhammad Khairul claimed that he had evidence to back up his allegations.

"Several police reports have been lodged by the orphans who have been sodomised by officials this year alone. The officials have become

more brazen as no action has been taken despite multiple police reports," he claimed.

Superintendent P.R. Gunarajan, deputy chief of state Criminal Investigation Department (CID), confirmed receiving the reports and said

investigations were ongoing.

State Woman, Family Development and Welfare Committee chairman Norpipah Abdol said it would investigate.

Anonymous said...

Dengar member toyol dimana sekarang neraka tak payah kena api boleh "kautim" yang penting ada duit. Di Neraka sekarang dikuasai oleh Hitle dengan Genghis Khan dulu mereka nak kuasa dunia sekarang nak kuasa neraka pulak. Kesian Osama mata kena laut garam sudah sesat sepatut pergi Syurga tetapi sekarang di Neraka. Kerja Osama sekarang ialah tukang potong manusia untuk bikin satay. Satay ini untuk jual ke Surga. Manusia sekarang di Surga makan, minum, amoy, pakaian dll perlu bayar tak macam dulu ada offer. Oleh itu sekarang di Surga perlu kerja baru ada wang lagi sekarang manusia pergi mana-mana cara terbang perlu berhati pasal ada pasang AES. Tak mampu bayar akan buang ke Neraka. Hidup susah mati pun susah.....

Anonymous said...

APA NAK HERAN. SALIM OSMAN PUN DAH JADI BASTARD.

ULASAN SALIM ULASAN CARI MAKAN BEB. NANTI PIG AND PIG PARTY MARAH.

Anonymous said...


sebijik perangai BAPAK si Nurull ni..saling tak tumpah..keturunan penipu,..penipu...penipu besar

Anonymous said...

Anon 3:11
Oh sekarang saya faham nak hidup baik di Surga atau Neraka adalah NO MONEY NO TALK ! Betul tak !

Anonymous said...

ANON 12.00 TU MENTERI AGAMA KERAJAAN LANGIT KOT.HUJAH YANG AMAT MEMBERANGSANGKAN DAN MENAIKAN BULU ROMA SYAITAN2 AND THE GANG.