Monday, May 25, 2009

SELANGOR BANGKIT ! KUIL BESAR DI KAWASAN MELAYU ?



-LOKASINYA SHAH ALAM.
-AHLI PARLIMEN NYA KHALID SAMAD
- ADUN BATU TIGA RODZIAH

INI ADALAH SURAT KIRIMAN PEMBACA. SEBARKAN !

surat bantahan dari persatuan penduduk

PERSATUAN KOMUNITI SEKSYEN 23 SHAH ALAM

No... Jalan Tarif Satu 23/8A, Seksyen 23, 40300 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Ruj. Tuan :

Ruj. Kami : PKS23/P2/SR/46

Tarikh : 16 Mei 2009

YAB TAN SRI DATO’ ABD. KHALID BIN IBRAHIM,

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR,

Pejabat Menteri Besar Selangor,

Tingkat 21, Bangunan SSAAS,

40503 Shah Alam.

YAB Tan Sri Dato’,

BANTAHAN PENDUDUK TERHADAP CADANGAN PEMBINAAN KUIL DI SEKSYEN 23

Dengan segala hormatnya kami merujuk kepada perkara di atas.

Kami yang mewakili 80% masyarakat Islam di Taman Ixora, Seksyen 23 ingin membantah cadangan pembinaan kuil Hindu di kawasan perumahan kami berdasarkan perkara-perkara berikut :

1) Majoriti penduduk di sini adalah beragama Islam dan kami menolak sekeras-kerasnya

cadangan tersebut.

2) Pembinaan kuil tidak sesuai memandangkan peratusan penduduk beragama Hindu

adalah kurang dari 10%.

3) Pihak ADUN dan kerajaan negeri tidak berbincang dahulu dengan Persatuan kami atau

membuat bancian/kajian sebelum membuat keputusan.

4) Kawasan lapang untuk pembinaan kuil tersebut telah dipersetujui penduduk untuk

dibangunkan sebagai padang bola sepak dan tempat riadah dan kami dalam proses

untuk memajukan cadangan kami ke pihak berkuasa selepas bermesyuarat.

5) Kebanyakan famili yang tinggal di sini mempunyai anak-anak kecil dan remaja yang lebih memerlukan tempat bersukan dan beriadah.

Kami sangatlah berharap pihak YAB Tan Sri Dato’ akan turut menolak cadangan tersebut demi keharmonian dan perpaduan penduduk setempat. Sebagai ganti, kami juga berharap cadangan kami untuk membangunkan kawasan tersebut sebagai tempat riadah akan dipertimbangkan oleh kerajaan negeri dan kertas cadangan tersebut akan dikemukakan dalam masa terdekat ini.

PERSATUAN KOMUNITI SEKSYEN 23 SHAH ALAM

Kerjasama dan sokongan YAB Tan Sri Dato’ dalam perkara di atas amatlah dihargai dan kami dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.

Yang benar,

HJ. ZAINUDIN BIN MD. YUSUFF

Pengerusi, PKS23

s.k. : YB TUAN KHALID BIN ABD. SAMAD

AHLI PARLIMEN SHAH ALAM (P108)

No. 11, Jalan 16/2,46350 Petaling Jaya.

: YB PUAN RODZIAH BINTI ISMAIL

ADUN BATU TIGA (N41)

No. 93A, Tingkat 1, Jalan Pelabur B23/B,Seksyen 23,40200 Shah Alam

: Yg. Bhg. DATUK BANDAR,

MAJLIS BANDARAYA SHAH ALAM

Wisma MBSA, Persiaran Perbandaran,40000 Shah Alam.

: Fail PKS23

34 comments:

apa cer said...

depa nie obses sangat nak buat kuil apasal..tak cukup lagi ke kuil yg dah ada..nak bina pun jangan la kawasan sensitif ..itu namanya saje cari naya..

Anonymous said...

Ha..lepas ni undi kasi pangkah PKR lagi...ambik korang..

Patriot said...

Tuan blogger,
Tuan selaku blogger yang berpengaruh dan ramai pengikut perlu menganjurkan satu gagasan menentang kewujudan kuil-kuil hindu yang berselerak dan bertaburan diserata negara.

Bilangan kuil2 hindu ini sudah dikira melampau. Dan pihak kerajaan dilihat terlalu tunduk kepada kemahuan puak hindu minoriti ini. Pihak kerajaan terlalu bermurah hati menyediakan tapak untuk kuil2 hindu.

Bukanlah salah untuk mereka membina kuil, akan tetapi bilangannya sudah dikira tak masuk akal dan didirikan di atas tapak2 milik orang lain termasuk tanah kerajaan.

Dimanakah Pekida dalam isu ini? Pihak kerajaan mungkin trepaksa memenuhi tuntutan pihak hindu ini akan tetapi, tuntutan mereka perlu diimbangi oleh pihak2 lain supaya kemakmuran negara kita terjamin.

Sekian terimakasih.

Mr.KETAM said...

Jangan marah PEMIMPIN PAS boleh keluarkan FATWA membenarkan pembinaan KUIL dan TOKONG... lagi pun bukan nak suruh kamu semua pergi sana pun.. jangan lah menyusahkan YB dua orang tu,diorang kan sibuk nak tumbang kan KERAJAAN BN!! Itu semua perkara kecil YB Teresa KOk dan YB HINDRAF boleh uruskan..

Jati Diri said...

Elok la tu. Sumbangan kerana memangkah PKR & DAP. SEmoga berjaya di ucapkan kepada rakyat negeri Selangor.

Anonymous said...

Di Perak mantan mb ikut telunjuk dap kafir. Di selangor mb ikut telunjuk koling pulak dah. hidup pkr , parti kelentong rakyat

MoneyMatters@Nizam said...

Di Batu 3, Hindu bina kuil atas tapak perkuburan Islam. Sial betul ADUN Batu 3 kata nak ganti tanah sebab tak nak gaduh2 dgn paria tu

pakcik said...

berapa nilaian projek tu ye..boleh saya join tak..ambil sub kecil pun takpe..

kalau nak suruh lobi en MB pun takpe..kita buat...

mmmm...puluh juta ringgi juga tu..dari mana ye dapat duit tu?

saya buat sub nanti en MB boleh bayar ke?

ArenaMalaya said...

Salam GAP

Hidraf wal hawau mula naik tocang. kuil2 yang bersepah kat Malaysia ni pun bukannye semua sah. yang kuil kecik2 tepi jalan tah sah tah tidak pembinaannya. harap penduduk di taman berkenaan yang memangkah PKR nampak kebangangan PKR dan nyesal tobat tak pangkah dah. yang tak pangkah sudah tentu membenci keputusan nak buat kuil tu. harap juga problem mereka selesai.

Jiwa Merdeka said...

Pembinaan kuil rasanya tidak menghalang umat Islam mengamalkan ibadat mereka.

Oleh kerana di kawasan itu memang ada orang yang beragama Hindu,walaupun hanya kira-kira 10 peratus saja, keperluan mereka perlu diberi perhatian.

Janganlan mementingkan diri sendiri saja.

puchong residence said...

Salam,

hehe..tulah sokong lagi. Amik ko ubat!

Minggu lps ada aku curik2 dgr citer dua org Melayu dok bersimbang kat restoran kat puchong ni. Diorg tak puas hati sebab separuh tanah wakaf perkuburan islam nak kne ambil alih utk jadi rumah bakar mayat cina.

Org melayu hantar bantahan kat YB2 PR (HARAM sebab tak berdaftar) ni. Mula2 janji nak batalkan, last2 dah masuk mesin ratakan tanah nak wat rumah bakar mayat tu.

Pastu tanah wakaf tu dijanjikan kat tempat lain, tgk2 tepi lombong.

Ikut setau aku, tanah wakaf mane boleh amik begitu je. Aku pun heran camne kes ni berlaku.

Kecewa betul aku pakcik tu citer. Nyesal dia sokong DAP masa PRu hari tu.

Dalam hati aku cakap, padan muka ko. Sbb ko dah pilih pemimpin yang rampas tanah orang Islam, jawab le ko kat akhirat nanti!

Inilah contoh kesamarataan dan negara berkebajikan tajaan PR (Haram) tu!!

DAKDEK30 said...

itu lah dia kaum sial iaitu kaum(puak) yg menyokong PR..cubalah kalau pembinaan itu semasa pemerintahan BN diselangor...gua rentilah..gerentilah...punyalah semangat puak-puak PR menentang dan mencerca kerajaan BN kerana pembinaan kuil..memang dasar sialan PR nie...kahak puihhh

Anonymous said...

Tahniah kepada 15852 pengundi Rodziah Ismail yang saya percaya sebahagian besar pastinya orang Melayu kerana menerima hadiah pembangunan kuil terbesar di tempat mereka.

Lepas ini bolehlah bagi hadiah kepada orang Melayu di Sijangkang untuk bina Tokong terbesar.Hadiah untuk 10049 pengundi PAS.

Sebelum ini pengundi PAS seramai 5923 di Tanjung Sepat telah dihadiahkan kandang babi tercanggih dan termoden di Asia.

Bukan isu perkauman tetapi tempat dibina tidak sesuai. Sepatutnya, kandang babi termoden dibina di Kinrara kerana ramai pengundi DAP seramai 23459. Hadiahkanlah kepada mereka. Mereka pasti suka sebab dapat beli babi dengan harga kandang/kilang. Masalah pencemaran. Pasti tidak ada kerana MB Selangor dan Teresa Kok (YB mereka) berjanji kandang babi canggih ini tidak akan berlaku pencemaran.

Kuil terbesar pula binalah di Klang. Kan di situ terletaknya Little India. Ramai masyarakat India di situ. Dekatlah mereka hendak beribadah.

Begitu juga jika nak buat tokong. Binalah di kawasan yang majoriti masyarakat Cina.

Walau apa-apa pun tahniah kepada penyokong PAS dan PKR yang beragama Islam dan Melayu. Cuma saya tidak pasti apakah hadiah yang telah/akan/ sedang diberi oleh kerajaan Selangor sekarang umat Islam dan Melayu di Selangor. Mungkin MB SElangor telah beri atau akan beri cuma saya ketinggalan maklumat. Harap sesiapa boleh beritahu hadiah untuk orang Melayu dan Islam.

Anonymous said...

Tahniah kepada 15852 pengundi Rodziah Ismail yang saya percaya sebahagian besar pastinya orang Melayu kerana menerima hadiah pembangunan kuil terbesar di tempat mereka.

Lepas ini bolehlah bagi hadiah kepada orang Melayu di Sijangkang untuk bina Tokong terbesar.Hadiah untuk 10049 pengundi PAS.

Sebelum ini pengundi PAS seramai 5923 di Tanjung Sepat telah dihadiahkan kandang babi tercanggih dan termoden di Asia.

Bukan isu perkauman tetapi tempat dibina tidak sesuai. Sepatutnya, kandang babi termoden dibina di Kinrara kerana ramai pengundi DAP seramai 23459. Hadiahkanlah kepada mereka. Mereka pasti suka sebab dapat beli babi dengan harga kandang/kilang. Masalah pencemaran. Pasti tidak ada kerana MB Selangor dan Teresa Kok (YB mereka) berjanji kandang babi canggih ini tidak akan berlaku pencemaran.

Kuil terbesar pula binalah di Klang. Kan di situ terletaknya Little India. Ramai masyarakat India di situ. Dekatlah mereka hendak beribadah.

Begitu juga jika nak buat tokong. Binalah di kawasan yang majoriti masyarakat Cina.

Walau apa-apa pun tahniah kepada penyokong PAS dan PKR yang beragama Islam dan Melayu. Cuma saya tidak pasti apakah hadiah yang telah/akan/ sedang diberi oleh kerajaan Selangor sekarang umat Islam dan Melayu di Selangor. Mungkin MB SElangor telah beri atau akan beri cuma saya ketinggalan maklumat. Harap sesiapa boleh beritahu hadiah untuk orang Melayu dan Islam.

Anonymous said...

Tahniah kepada 15852 pengundi Rodziah Ismail yang saya percaya sebahagian besar pastinya orang Melayu kerana menerima hadiah pembangunan kuil terbesar di tempat mereka.

Lepas ini bolehlah bagi hadiah kepada orang Melayu di Sijangkang untuk bina Tokong terbesar.Hadiah untuk 10049 pengundi PAS.

Sebelum ini pengundi PAS seramai 5923 di Tanjung Sepat telah dihadiahkan kandang babi tercanggih dan termoden di Asia.

Bukan isu perkauman tetapi tempat dibina tidak sesuai. Sepatutnya, kandang babi termoden dibina di Kinrara kerana ramai pengundi DAP seramai 23459. Hadiahkanlah kepada mereka. Mereka pasti suka sebab dapat beli babi dengan harga kandang/kilang. Masalah pencemaran. Pasti tidak ada kerana MB Selangor dan Teresa Kok (YB mereka) berjanji kandang babi canggih ini tidak akan berlaku pencemaran.

Kuil terbesar pula binalah di Klang. Kan di situ terletaknya Little India. Ramai masyarakat India di situ. Dekatlah mereka hendak beribadah.

Begitu juga jika nak buat tokong. Binalah di kawasan yang majoriti masyarakat Cina.

Walau apa-apa pun tahniah kepada penyokong PAS dan PKR yang beragama Islam dan Melayu. Cuma saya tidak pasti apakah hadiah yang telah/akan/ sedang diberi oleh kerajaan Selangor sekarang umat Islam dan Melayu di Selangor. Mungkin MB SElangor telah beri atau akan beri cuma saya ketinggalan maklumat. Harap sesiapa boleh beritahu hadiah untuk orang Melayu dan Islam.

Anonymous said...

KORANG MEMANG PERKAUMAN,BIARLAH NAK BUAT KUIL BESAR MANA KE....KATA SATU MALAYSIA.....TAPI HAMPEH.....AMENO PUNYA ANKARA LAA ORG HINDU NAIK TONJANG...KALAU KAU TAK PERCAYA KO TANYA DSNAZRI...APA DIA DAH BUAT PADA ORG ISLAM DI MSIA

pak malau said...

kALAU DI PERAK MB PAS IKUT TELUNJUK DAP kAPIAQ.

DI SELANGOR MB PKR IKUT TELUNJUK KOLING.J

ANGAN LUPA DI KEDAH PULA TIDAK KURANGNYA JUGA. BUKAN SAJA SETAKAT TELUNJUK KOLING...

TAPI KOLING DAH JADI PENGURUSI KELAB PENYOKONG PAS MALAYSIA....SO MB MANA LEBIH HEBAT? PERAK/SELANGOR ATAU KODAH LA NEI???

PENGIKUT KELAB PENYOKONG NI PULA MELAYU ISLAM.BERTAMBAH HEBAT LAH PAS KEDAH BERSAMA KELAB PENYOKONG.

JADI..SAMPAI BILA AGAK2 TODI ATAU TUAK BOLEH HARAM DIKEDAH??? JANGAN CERITA MASALAH HUKUM LAGI...ITU AGENDA PAS YANG KE O.OOOO9.

Anonymous said...

ELOK JUGA BINA KUIL DAN KANDANG BABI.DI KEDAH LAIN PULA CERITANYA.DEMI ALLAH: KESAHNYA TOLAK KANDANG LEMBU BINA KANDANG BABI NI SEMUA KERJA EXCO HARAM JADAH- BUKTI CUKUP TERSERLAH...TUNGGU SAMPAI MASA KITA DEDAH PUKIMAKNYA EXCO PAS INI.

Saiful KONON said...

Salam,

Apa kena mengena 1Malaysia dgn kuil Hindu? Banyak lagi boleh diterjemahkan oleh 1Malysia pendidikan, sosial, ekonomi

kecuali agama rasmi dan ketuanan melayu tidak boleh disentuh oleh 1Malaysia.

Tolak liberalisme, tolak anwar!

Tungaklangit said...

SALAM BRO GAP

INILAH AKIBATNYA PEMIMPIN ISLAM MEMENTINGKAN DAN MENAWARKAN KONSEP ISLAM UNTUK SEMUA MAKA KAUM SENDIRI DIKETEPIKAN...

PADA MEREKA YANG TELAH MENGUNDI PR.. SEKARANG RASAKAN LAH

BAGI YANG BARU2 NAK FIKIR UTK UNDI PR ... RRENUNG2KANLAH APA AKIBATNYA KALAU DUA KAUM TU NAIK TOCANG..

pak malau said...

Hati2 nak komen tentang Pembinaan kuil di Selangor mau pun dimana negeri naungan PR?

Tau Mengapa perlu hati hati?

Kenal Siapa Pengurusi KELAB PENYOKONG PAS TERLEBIH Dulu?

Ust Gobala Krisnan.Inilah pengurusi Kelab Penyokong Pas.

Dimana sarang Kelab ini.Di Negeri Jelapang Padi dibawah Naungan MB Pas Kedah la nei.

Siapa ahli-ahli Kelab? Antaranya DUN Bukit Selambau yang mengantikan YB Arumugam. Sekarang.

Jadi tidak hairanlah Mengapa Dia terpilih dan mendapat sokongan MB pas Kedah?

Tidak hairan 5 Ketua bahagian di Kedah tinggal PKR.

Hari ini jangan sentuh masalah pembinaan kuil.

Tidak hairanlah di Kedah.Siapa yang membantah MDKP-Majlis Daerah Kubang Pasu cuba meroboh sebuah kuildi JITRA?

Jeffry said...

BANGKANG!!..BANGKANGG!!...JGN DIBENARKANNN!!!...NO ENTRYYY!!!..NO ENTRYY!!!...OUT YOU GO KHALID & KHALID!!..!@#%$&*#!!! (opss!)

Anonymous said...

HINDRAF racist..

Kerana memperjuangkan hak2 keling aja..

kenapa tak Memperjuangkan Islam, Bahasa Malaysia & memijak Ghandi.

Diorang RACIST & biadap

UKM Final Year said...

Saya x bantah la pembinaan kuil....tapi nak bina tu biarlah kena tempat. tempta ramai Islam dan Melayu sebaik2nya jangan la kacau...

Satu lagi yg saya dapat tau, pembinaan kuil tu dibuat apabila padri hindu menandakan bahawa tempat itu tempat suci, lalu wajiblah buat kuil di situ. Bukannya ikut keperluan (jumlah penduduk hindu dsb). Kalau dewa dah duduk situ, kat situ la depa buat...Wajib katanya...

Isu ni akan menjadi kertas litmus bagi PKR, adakah ia betui2 berkhidmat untuk rakyat atau....

Anonymous said...

Nanti akan datang ada pokok besar ada hantu ada Tuhan dijadikan kuil. Lama depan rumah ada kuil. Mana perjuangan Islam yang jati. Apabila UMNO buat semua bangkang apabila Hindraf buat kenapa diam. Tidak guna hidup kalau Melayu di hina Islam di pijak di bumi tanah Melayu ini. Dimana PAS? Kenapa membisu

basic 2009 said...

masa UMNO perintah - semuanya tak betul
balik2 hudud, balik2 hudud

tapi bila dah perintah - lagi teruk dari UMNO - sebab berlaku dalam waktu yang singkat.

Seksyen 23 Shah Alam mempunyai 80% penduduk Melayu beragama Islam. Penduduk Keling di taman berkenaan hanyalah sekitar 5%. Itupun separuh daripadanya beragama Kristian.


PAS Selangor dah jadi lembu suruhan Cina Teresa Cock + Keling paria ... gadai tanah Melayu ikut apa kata exco DAP !!!

kerajaan Selangor dah benarkan kuil 20,000 kaki persegi dibina ... di mana kau Hassan Ali !!!

PAS, kau kena bertindak cepat sekarang ...
semua orang Melayu Islam sekarang sedang memerhatikan kau pada peringkat cawangan, bahagian, negeri dan negara.


... kalau tidak kita semua akan campakkan kau PAS dalam tong sampah politik termasuk dengan theoretical leader kau Nik Aziz.
Full stop.

jamil said...

Koling ada 9 tuhan, semua tuhan mana boleh duduk satu rumah... nanti yang bawak parang kasi potong lain tuhan... padan muka pemuka pas bernama azru hakim yang duduk di seksyen 23. Kau memang bangsat dan akan disumpah oleh umat melayu / islam seksyen 23.

Anonymous said...

Wahai blogger..saudara dan semua org kena faham bahawa masyarakat India walaupun hanya 10 peratus, mereka juga memerlukan tempat beribadat sama seperti kaum lain di Seksyan 23. Jadi, tolonglah fikir-fikir sikit sebab masyarakat India dan Cina bukanlah kaum pendatang seperti yang sedang diwarwarkan. Tolonglah hormat-menghormati diantara semua kaum di negara kita.

amirhamzah64 said...

salam bro,

Tak mengapa, itu adalah pilihan mereka semasa pilihanraya ke 12 lepas. Elok la tu, nak melalak sekarang pun talak guna tunggu pilihan laya ke 13 la. Sementara nak tunggu pilihan laya ke 13, itu kuil sulah siap lo....hehehe...huhuhuhu.

Anonymous said...

kita org melayu bukannya marah sb nak bina kuil tu tp tgk tempat la...jgn la tempat org islam sampai 80% pun korang nak bina...kan ker tmpt tu kita nak buka pdg permainan. cari la tmpt lain yg tak payah ganggu. bukannya tak bagi tp biar bertempat. korang nie tak byk berjalan keluar negara, kalau korang p keluar korang akan insaf betapa tolenrasinya org melayu/islam di sini. hah, skrg sapa2 yg galak sgt undi pkr, dap & pas tu, ambik muka korang, padan la....baru korang tau, baru 1 tahun perintah, kalau 50 tahun tak tau la mcnana. silap2 nama malaysia pun kena tukar dah sebab ada p'taan malay (melayu).

Anonymous said...

Padan muka korang, main undi tak fikir panjang. ambil ubat. Lepas ni boleh lah beriadah dalam kuil. main sorok2 ke... hahahah

PRU 13, undi PR lagi. Boleh buat Kuil Besar2. Dulu masa kat seksyen 24 nak buat pusat gereja kristian terbesar asia, langsung tak jadi. Bagus utk penduduk2 seksyen 24

Anonymous said...

HAhahahha.. Undilah lagi PR. Ambil Ubat! Boleh lah beriadah, main sorok2 dalam tu.

kalau 10% je, mana lah ramai nak penuhkan kuil, nanti dibawaknya kaum2 hindu dari mana2 seksyen ke seksyen 23. Habis lah korang.

Tahniah yg undi PR>. hahahahahahha

Anonymous said...

-bantah...kita bantah!!!....
soal agama nie,bukan bangsa saja.
Jadi janganlah mendahului Allah
dan RasulNya..

-Jangan maksiat dalam taat.
Jangan melampaui batas, ikut panduan Quran ulKarim dan Hadis usSyarif..
Ingatlah, kemarahan itu senjata iblis & syaitan, untuk membinasakan manusia.

-Jangan biarkan diri kita menjadi tunggangan pihak-pihak tertentu.Hanya amal itu, yang ikhlas & kerana iman kepada Allah.

-Berpesan-pesanlah dengan kebenaran, berpesan-pesanlah dengan kesabaran.

-

Anonymous said...

-bantah...kita bantah!!!....
soal agama nie,bukan bangsa saja.
Jadi janganlah mendahului Allah
dan RasulNya..

-Jangan maksiat dalam taat.
Jangan melampaui batas, ikut panduan Quran ulKarim dan Hadis usSyarif..
Ingatlah, kemarahan itu senjata iblis & syaitan, untuk membinasakan manusia.

-Jangan biarkan diri kita menjadi tunggangan pihak-pihak tertentu.Hanya amal itu, yang ikhlas & kerana iman kepada Allah.

-Berpesan-pesanlah dengan kebenaran, berpesan-pesanlah dengan kesabaran.

-