Sunday, July 4, 2010

ISU ISTANA NEGARA BARU : MALAYSIAKINI DAN THE STAR SERANG INSTITUSI KESULTANAN MELAYU !

tanah tapak istana negara yang baru ini telah digazetkan sebagai tapak istana negara memandangkan sejak kemerdekaan tiada istana negara yang dibina khususnya untuk YDPA.

istana negara yang sedia ada merupakan bekas tapak kediaman kapitan cina,yap ah loy yang terletak di jalan syed putra.

cadangan awal pembinaan projek dicadangkan pada akhir pemerintahan perdana menteri ke 4 tun dr mahathir, manakala kontraktor pembinaan maju jaya sdn bhd telah dilantik untuk mengetuai projek ini pada tahun 2007 iaitu selepas 50 tahun negara mencapai kemerdekaan.

istana negara baru yang pertama ini dibina di atas sebidang tanah seluas 250 ekar yang telah digazetkan sebagai lambang baru raja-raja berperlembagaan.

kontraktor maju jaya sdn bhd adalah syarikat peneraju projek manakala 70% daripada subkontraktornya juga adalah daripada syarikat melayu. hampir kesemua pekerja maju jaya sdn bhd adalah daripada bangsa melayu yang diketuai oleh seorang anak kampung dari semeling,kedah iaitu encik md nizam bin md sheriff .

nama beliau terkenal di kalangan ahli korporat dan dianggap cukup low profile walaupun mendapat projek berprofil tinggi iaitu membina istana negara yang berjumlah RM649 juta ini.


justeru itu ketidakpuasan timbul daripada beberapa pihak lalu menggunakan rangkaian kumpulan anti kerajaan untuk menyerang kredibiliti projek tersebut yang dimonopoli oleh syarikat melayu. serangan yang sama juga dilakukan terhadap kontraktor melayu yang membina hospita besar di seksyen 7 shah alam.

beberapa minggu lepas, ahli parlimen taiping nga kor ming mempersoalkan di parlimen akan nilai projek istana negara baru ini namun telah dijawap dengan cukup kemas oleh menteri kerjaraya.

mengikut sumber dalaman, rakan ahli parlimen taiping ini telah memohon untuk membekalkan marble dalam pembinaan projek ini namun telah ditolak kerana harga yang ditawarkan tidak kompetitif.

dari sinilah bermulanya serangan kumpulan anti melayu yang merangkumi kelompok yang mewakili pelbagai pihak, baik daripada ahli parlimen hinggalah ke media cetak dan media siber.

27 jun 2010, serangan pertama dilakukan oleh akhbar the star milik parti MCA. the star telah melakukan pembohongan dan fitnah terhadap kontraktor utama dan sub kontraktor projek. syarikat melayu ini telah difitnah kononnya tidak membayar gaji selama 5 bulan kepada pekerja asing.

lebih jahat apabila pekerja asing ini digambarkan sebagai hamba abdi dan dikerah semaksima mungkin dalam proses membina istana negara baru ini.

gambar pekerja asing yang sedang makan tengahari telah dipotretkan oleh akhbar the star sebagai 'imej makan sekali sehari' dan disiarkan dalam cetakan akhbar mereka !

keesokannya, iaitu pada 28 jun 2010 sekali lagi akhbar the star mengeluarkan gambar ahli parlimen DAP daripada segambut sedang berbual-bual dengan pekerja asing.namun dalam cetakan akhbar itu,telah digambarkan seolah-olah 'pekerja asing sedang mengadu' gaji mereka tidak dapat ! ini fitnah jahat daripada the star yang cuba mempotretkan imej syarikat melayu zalim terhadap pekerja asing.

berdasarkan dua keluaran cerita fitnah akhbar the star, ahli parlimen DAP daripada segambut,taping dan batu gajah telah menghentam bertubi-tubi kontraktor melayu itu di parlimen.

namun pujian harus diberikan kepada menteri sumber manusia kerana telah membidas balik fitnah tersebut dalam parlimen berdasarkan fakta tiada aduan yang diterima daripada pekerja seperti yang dimaksudkan.

malah kedutaan indonesia telah mengeluarkan kenyataan bahawa tiada aduan yang dibuat oleh pekerja asing semasa mereka melakukan lawatan mengejut di tapak pembinaan.

khamis lepas peguam anti kerajaan yang bernama latheefa koya,m surenthiran dan fadiah najwa telah membuat laporan di balai polis brickfield,mendakwa mereka mewakili 1000 orang pekerja yang dizalimi oleh pihak polis. kononnya polis telah merompak pekerja asing dalam serbuan mereka di tapak pembinaan !

begitu jahatnya fitnah mereka hingga mereka sanggup menipu persepsi rakyat malaysia. namun cerita mereka ini hanyalah rekaan pembohongan sahaja kerana berdasarkan maklumat kontraktor,pekerja asing hanya berjumlah 400 orang dan bukannya 1000 seperti yang didakwa!

akhbar the star telah melakukan serangan fitnah kepada kontraktor melayu ini dengan bertujuan pada masa yang sama juga membawa instrumen kebencian melampau kepada institusi kesultanan di malaysia !

jahat mereka, lebih jahat apabila cerita fitnah mainan akhbar the star ini turut mendapat liputan luar biasa web malaysiakini yang sudah terkenal sebagai web yang mempromosikan agenda anti islam,anti melayu dan anti institusi beraja di malaysia !

malaysiakini telah cuba mengeruhkan perhubungan diplomatik antara malaysia dan indonesia apabila mereka memainkan isu pekerja asing indonesia telah dijadikan hamba abdi moden membina istana raja melayu dan melaporkan berita kononnya pekerja asing indonesia telah dirompak oleh polis semasa serbuan.
hari ini senator ezam mohd nor telah mengumpulkan beberapa maklumat mengenai fitnah jahat mainan mereka. pada sidang media di tapak pembinaan istana negara baru ezam telah menafikan sekeras-kerasnya tuduhan jahat mereka.

malah senator ezam mohd nor juga telah membidas akan propaganda jahat editor-editor yang terlibat yang cuba menanamkan kebencian kepada institusi beraja di malaysia.ezam menggesa malaysiakini dan the star disiasat oleh kementerian dalam negeri berhubung laporan nasib yang menimpa pekerja asing seperti yang didakwa.malaysiakini dan the star patut disiasat kerana laporan itu disulam dengan motif untuk merosakkan institusi diraja.


13 comments:

ORANG KG said...

salam,

menteri amaran bila nak buat sisatan kepada pihak2 yg anti kerajaan dan anti melayu dan cuba meletak pasir kedalam periuk nasi orang melayu ne.

Ular Menyusur Akar said...

Kenapa dalam UMNO cuma ada Ezam seorang. Kenapa tidak seratus, seribu atau sejuta? Mana si keris, askar wataniah dan lain-lain yang mengaku hero negara?

Malam tadi DS Najib meminjam bahasa blog mengatakan Anuar sesumpah politik. Minta pemimpin UMNO turun kebawah memberi tahu rakyat sikap sesumpah ini. Adakah dengan mengunakan convoi bermoto dan bermesyuarat di hotel besar?

The star adalah akhbar MCA. Akhbar yang menyuarakan pendirian parti. Jika itu pendirian dia, eloklah kalau dia berkira nak keluar dari BN. Sejak kebelakangan ini, pemimpin dia asyik mempertikaikan kesaksamaan BN terhadap kaum mereka. Kenyataan yang tidak di anggap rasis oleh mereka?

Mereka sudah tidak ada isu besar. Isu pekerja kontrak pun dah memadai. Dah konon tak cukup membela nasib rakyat, kini konon nak membela nasib rakyat asing.

Kata DS Najib di Jerantut, "terlalu banyak kira sehingga terlebih berkira kepentingan sendiri".

latheefa koya, cukup-cukuplah tu. Orang Yahudi pun dah menganggap pemimpin kamu tu kaki pusing. Pusing kamu pun rakyat dah mula faham.

Selepas ini apa pula fitnah kos bayaran kepada editor washinton post atas pendedahan tujuan perjumpaan anwar disana? Sehingga apa yang anwar cakap pun boleh di lapor.

Nak beli YB dah 2 juta. Berapa kos nak bayar editor berwibawa saperti itu. Boleh bankrupt negara.

agbr47: Atas hingga bawah, semua kaki pusing.

paktam said...

Isu Istana dan MCA

1-Sudah lama diperhatikan bahawa The Star memang anti Melayu dan anti Islam. Pada zaman PM dulu lagi akhbar ini memain sentimen agama dan bangsa.

2-Mula-mula akhbar ini menggunakan seorang pensyarah undang-undang UITM, berasal dari Pakistan dan kini warga US, memberi pandangan berkenaan perlembagaan yang cenderong kepada anti-Kontrak Sosial (baca: anti-bumiputera)dan anti-Kesultanan Melayu.

3-The Star juga telah mencana satu forum yang dianggotai oleh paderi-paderi dan ditaja oleh Teresa DAP.

4-Baru-baru ini apabila DS Najib mengumumkan bahawa tanah kepunyaan RRI di Sungai Buluh akan dibangunkan oleh EPF, akhbar ini menyindir DS Najib dengan berkata bahawa kerajaan patut adakan tender terbuka untuk menunjukkan spirit 1Malaysia. Perlu diingat di Selangor, Khalid telah menjual tanah-tanah kecil-kecilan di Petaling Jaya kepada tauke-tauke Cina untuk dibangunkan, sehingga akan tidak ada lagi 'green zone' di perkarangan PJ, dan harga hartanah ini pula tinggi, supaya tauke-tauke ini mengaut untung berlipat ganda. Dinukilkan sebab PM mahukan EPF membangunkan tanah tersebut supaya harga rumah berpatutan dan berkemampuan kepada mereka berpendapatan rendah dan sederhana.

5-Dari segi politik pula Jocelyne Tan sentiasa menulis artikal yang berbau pro pakatan.

Kesemua di atas mungkin membawa satu persepsi mereka di akhbar itu, yang di katakan bebas, tetapi The Star ialah milik MCA dan MCA ialah komponen BN. Persoalannya adakah MCA boleh membawa persepsi bebas dari BN? Bolehkah bumiputera menerima perbuatan menikam dari belakang ini? Perlu ingat bahawa Dr Chua ada sebut, apabila orang-orang Cina tidak sokong BN di U. Selangor, MCA perlu lantang. Nampaknya MCA ialah alat tauke-tauke besar Cina dan mereka ketandusan idea, dan tauke-tauke ini sangat gelojoh dan tidak peduli apa-apa parti dan orang-orang Cina yang miskin, melainkan mereka boleh mengondol kahzanah negara. Kini MCA akan melepaskan syarikat-syarikat kepunyaan mereka, termasuk akhbar ini, supaya syarikat-syarikat ini boleh 'mengganas', dengan tidak mempunyai 'kaitan politik' dengan MCA.

Anonymous said...

Tuan,
Kerajaan berhak membuat yang terbaik untuk rakyat. Kerajaan sebagai pemerentah, yang menjaga kesejahteraan rakyat yang ramai yang ingin hidup dalam keadaan aman dan damai di bumi yang tercinta ini. Kerajaan mesti bertindak keatas puak yang melampau ini. Fitnah yang direka-reka itu tidak sepatutnya dibiarkan. Kerajaan berhak mengambil tindakan keatas mereka. Untuk menjaga kesejahteraan hidup di Malaysia pihak berwajib mesti bertindak dari sekarang.

Syed (SP) anak Kedah

Anonymous said...

tu biasa lah cina, kalau nak harga jentera berat dia akan berbincang di antara supplier jika ada 4 supplier dia akan tetapkan harga paras, jadi dia akan berebut harga diantara je, mereka tak akan berasa cukup walaupun dibagi 90% dari harga kontrak kalau boleh nak 100%.

Anonymous said...

SIAPA YG JUAL BATU NISAN KAT KUBUR TU CEPAT2 TULIS BEBERAPA NAMA PENJUAL KUASA MELAYU PD KUASA CINA !! NAMA ANWAR JGN SEKALI2 LUPA. JK DAJAL LAKNATULLAH NI DIBIAR BERKELIARAN, NEGARA AKAN TERJERUMUS DLM KANCAH PERANG !! DAP CUKUP SUKA JIKA TERCETUS REVOLUSI. ANWAR LG CUKUP SUKA ! KORANG PENYOKONG A.ANWAR NI PIKIR LA MASAK2 AKAN KETERSANGUPAN ANWA MENCETUS PERANG SESAMA KITA. mari kita sama2 selamatkan dia, nyawa kita dan nyawa sesama kita malah nyawa rakyat malysia smuanya! dia memang suka ikut jln BEGINI !

Anonymous said...

Apa tindakan yang akan diambil oleh KDN dibawah Menteri Hishamuddin keatas laporan berita tidak sahih oleh akhbar tersebut? Juga apa tindakan KDN terhadap Koya dan kunco2 pelesit yg buat laporan polis dgn dakwaan palsu yg sengaja direka itu. Jika tidak perlulah disiasat asas dakwaan yg membawa mereka membuat laporan polis itu. Jangan nanti negara ini hancur diperlakukan oleh pemfitnah-pemfitnah yg bermaharajalela!

Agaknya itu lebih penting dibenteras dari nak siasat Suara Perkasa yg berjuang menentang cubaan mengkhianat terhadap orang Melayu!

kisah hidup said...

banyak mende aku nk persoalkan...

1: mane pemimpin2 UMNO yg laen?knape nya ezam sorang je yg turun pdg?esp KL mangkuk hayun 2..bersemangat serang Ibrahim ali,tp bile hal2 yg melibatkan melayu,mangkuk 2 snyap je..KJ ni ketua pemuda UMNO ke DAP?

2: suara perkasa kaw2 nye kene soal..ni bile nk panggil The Star lak untuk soal siasat?ape kes ni hishamuddin..ko pon mangkuk gak..

3: MCA ni komponen BN ke x?da same taraf ngan DAPigs je aku tgk..

joecharlie said...

Nampaknya dah ada calon menteri dalam negeri yang baru.Bagusla yang ada la ni sibuk sangat.

Anonymous said...

Baik penulis, akhbar dan pemimpin pembangkang yg ini kau memang sial. mak bapak kau pun sial dan mudah2an anak keturunan kau pun akan sial selama-lamanya

Anonymous said...

Biasalah dah tak ada modal...buatlah cerita fitnah! malaysiakini = the star = mca = daPIG = pkr
MCA kalau tak suka...eloklah keluar, tak siapa yang minta anda berada dalam BN! Tapi ingat...akibat dari fitnah anda dan pengkhianatan anda!
Sesal kemudian tak ada gunanya!
KDN bila lagi?
Mana pergi pemimpin2 UMNO?
Jangan jadi bacul!

Ujang

Kama At-Tarawis said...

amat sedih sekali bila pejabat Yang DiPertuan Agung sendiri kena ambik tindakan sedemikian. mana pergi orang2 UMNO? MANA??????? kenapa tak turun padang? nak tunggu institusi beraja kena lanyak sampai hancur dulu ker baru nak bertindak?

Anonymous said...

pahlawan2 UMNO bacul dan penakut.... tdo je..mereka bukan sedar pun apa yg berlaku, sibuk nk besarkn temolok sendiri je. amat memalukn jika pejabat kebwh DYMM SPB YDPA sendiri kena buat laporan polis.Dei menteri KDN...jgn tau mkn gaji je..ckp mcm paria. bila boleh serius ambik tindakan keatas bangsat2 yg menghina kedaulatan negara?.
YAB PM..tukarkn saja menteri pondan tu..x layak pun jd menteri KDN. klau nk juga jdkn menteri jdkn menteri pompuan je. membosankn....