Wednesday, August 4, 2010

USTAZ PKR YANG GILA BABI !



Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil
Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

1.Islam melarang umatnya daripada terlibat dalam apa jua amalan yang bersifat ritual atau upacara agama bukan Islam.

2.Umat Islam dilarang menyertai aktiviti Candlelight Vigil kerana ia mengandungi unsur-unsur tasyabbuh dengan agama bukan Islam yang akan menjejaskan akidah umat Islam.

Keterangan/Hujah:

1. Di dalam Islam, cahaya atau api yang dihasilkan oleh lilin dan selainnya tidak memberi apa-apa pengertian berkaitan aqidah dan kepercayaan. Cahaya atau api hanya merupakan satu alat yang dikurniakan oleh Allah SWT bagi memudahkan urusan kehidupan manusia.

Bagaimanapun, api atau cahaya menjadi satu perkara yang amat signifikan bagi agama-agama bukan Islam terutamanya bagi agama majoriti di negara ini iaitu Kristian, Hindu dan Buddha. Amalan Candlelight Vigil khasnya atau kuasa cahaya atau api amnya mempunyai perkaitan langsung dengan ketiga-tiga agama tersebut.

2. Upacara berhimpun di suatu tempat dengan membakar lilin sebagai tanda protes adalah menyerupai amalan agama orang bukan Islam. Hukum Islam jelas melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah S.A.W. dalam Mausu'ah al-Sunnah, al-Kutub al-Sittah Sahih Muslim: Kitab Al-Aqdiyyah, Hadis ke-18, m.s. 1343 yang bermaksud:

"Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. telah bersabda: Barangsiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia adalah tertolak". (Riwayat Muslim)

3. Rasulullah S.A.W turut melarang umatnya daripada melakukan sesuatu perkara yang bukan datangnya dari urusan agama, sepertimana disebutkan di dalam Mausu'ah al-Sunnah, al-Kutub al-Sittah Sahih Muslim: Kitab Al-Aqdiyyah, Hadis ke-17, m.s. 1343 yang bermaksud:

"Telah diberitakan kepada kami oleh Abu Ja'far Muhammad bin al-Subhi dan Abdullah bin Aun al-Hilali kesemua daripada Ibrahim bin Sa'ad telah berkata Ibn al-Subhi, diceritakan kepada Ibrahim bin Sa'ad bin Ibrahim bin Abd al-Rahman bin Auf, diberitakan kepada kami oleh ayahku daripada al-Qasim bin Muhammad daripda Aisyah berkata; Rasulullah S.A.W telah bersabda "Sesiapa yang mengada-adakan (mereka-reka) perkara yang baru dalam urusan kami dan perkara tersebut bukan tergolong di dalamnya maka ia adalah tertolak". (Riwayat Muslim).

TM

14 comments:

zainalsamsudin said...

memang gila babi pun ustaz ni...dah ada fatwa pun masih tak faham. yang mengikut pun tolol lah jugak ,apa nak jadi ni.......???????

ManLemang said...

Salah satu lagi Ajaran KESUKAAN "Najib Altantunya"

"-Najib Altantunya-

KAU dan KETURUNAN KAU MEMANG PENGKHIANAT BANGSA.

-ATUK, NENEK KAU TALI BARUT JEPUN
-MAK AYAH KAU PEJUANG KOMUNIS
-KAU SEKELUARGA PEJUANG PEROSAK BANGSA MELAYU ZAMAN SEKARANG.
-CUCU CICIT KAU ADALAH PEJUANG DAJAL BILA DIA TURUN KELAK"

Abu Garcia said...

Abuya ajaran sesat rupanya si mamat ni .... ramai jugak no ...rupa macam orang islam .... amalan orang kafir ... hmm dah nak kiamat dah rasanya ...

Anonymous said...

kes bunuh ADUN Permatang..

plot kejadian telah direka oleh PKapiR & celaka DAPigs telah mengarahkan samseng-samseng utk merealisasikan KEJADIAN!!!

Anonymous said...

man lemang marah bila ustaz dia buat macam tu,tapi dia mula membabitkan org lain,biasalah tu bila ustaz dia gila anak buah dia lagi gila.kesian yek...

irs-Hursaini said...

Salam GAP..

Masihkah kau ingat,
Semasa Anwar dipecat,
Siapa yg menyalakan lilin
Pada malam tahun 1998 itu?
Tidakkah budak2 U?

Unknown said...

bulan lepas , PAS buat ceramah dekat keningau sabah , depan PUB .. banner punyalah besar , last2 tengok penaja dia CARLSBERG !!

adoyaii ...yg datang dengar ceramah tak sampai pun 30 orang !! cuma guru2 dari kelantan yg mengajar dekat keningau je mendatangkan diri ,

Unknown said...

Irs Hursaini ..

dan kita tak akan lupa
ketika upacara memperingati TBH
siapakah yg merendahkan kepala
merundukan maruah iman dalam diri
menghina martabat agama yg maha besar dari segalanya ..

siapakah yg memegang lilin
dengan baju hitam
dengan penuh kehinaan

siapakah yg meredhakan semuanya
kalau tak pak janggut yg mengaku mursyid
atau sang barua yang mengaku ustaz
yang petahnya menyebut nas quran

siapakah mereka ?
kalau bukan ahli2 PAS dan PKR
yg mengaku dijamin syurga adanya
yg mengaku ustaz berfatwa sesuka hati

Anonymous said...

MASYAALLAH!!!!

SESAT LAGI MENYESATKAN!

dah puas agaknya bersolat, berdoa, berzikir dlm masjid, terasa lambat Allah SWT memberi jawapan kepada mereka, sebab itulah mereka menukar gaya, ikut upacara dari gereja, tokong & kuil pulak!! mana tahu lebih cepat dimakbulkan!

yg berjubah, berserban, berjanggut sampai ke dada pun ikut ustaz gila ni?

masyaAllah...Na'uzubillah....

PESANLA KE ANAK CUCU, JGN MAIN2KAN AGAMA ISLAM YG SUCI. JGN CAMPUR ADUKKAN PERBUATAN MUNGKAR BEGINI DLM AMALAN HIDUP.

jagalah solat kita, jgn sampai terpesong....bertaqwalah hanya kepada Allah yg Esa.

mengenangbudi

sangtukangkata said...

ui nanti dia akan kata mana ada sesat.. bukan umno ke sesat.. apa pas buat diredai.. tau tak.. apa kisah semua tau pas memperjuangkan islam.. walau kami sangup melacurkan agama.. peduli apa.. ramai penyokong sesat kami.. apa de hal...

Anonymous said...

eeeemmmmm...memang bahlol pemimpin2 PAS...demi kuasa...ape jee boleh
org lain salah dia jee yg betul..

Anonymous said...

Bedul ni dalam diam2 dah register dengan Mubaligh kristian ker..????
Bedul.... Bedul.... ku ingatkan kau lurus bendul tapi rupanya kepala kau dah jendol. Otak pun dah berjambullll.....

Anonymous said...

YOO SAODARA TAK PAYAH LAA NAK KAPIRKAN ORG LAIN ...NI HAAA KALAU KITA TINGGAL SOLAT LIMA WAKTU MACAM MANA....KALAU SAUDARA NAK TAHU...KAPIR JADIYA..KARKUN 4BULAN SRI PETALING

Anonymous said...

macam mana nyala lilin harijadi
ajaran nabi mana pula?

peringatan :"jubah, janggut, serban jangan dibuat main" biarla sapa nk pakai pas ke, umno ke lantak la. kalu korang tak pakai duk senyap2.
tak payah cerita pasal fatwa kalu benda ni pun korang main jugak. 2x5