Friday, November 5, 2010

PRU 13 AWAL ? MOGA TIDAK..

dalam temuramah di bernama tv malam tadi, ada prof cina bagi justifikasi kenapa umno menang. di batu sapi dia kata calon bn-pbs menang pasal undi simpatisan..berulang kali dia sebut faktor simpatisan dan cuba nak menyekat 'hakikat' sebenar penolakan rakyat terhadap pkr/sapp.

kalau aku ade sebelah dia, konpem aku balun. dulu wan azizah pun dapat undi simpatisan, namun di olah laksana ia lambang penolakan rakyat terhadap bn.. sungguh pathetic alasan prof kangkung ni..

bila ditanya anne edward akan kenapa umno menang di galas, prof kangkung ni cakap ia faktor ku li..ya aku setuju 1/4 daripada jawapan ini benar namun apa yang harus kita paham, rakyat (sebut bangsa melayu) tolak pas kerana dasar flip flop,un decided, vulnerable,goyang,tak konsisten pas dalam mempertahankan maruah islam dan hak bangsa melayu..

mempertahankan ? tak logik..tugas pas pasca pru 12 ini bukan  sahaja tidak mempertahankan, malah melacorbohsiakan kesemua hak dan maruah islam/bangsa demi sekelumit undi ad-dunia..

pas kow-tow pada dap. ini hakikat. taraf pas laksana bohsia politik yang dinaiktarafkan statusnya kepada pelacor politik.

nak sebut satu persatu bejat pas semua dah tahu. tak payah aku ulang.

agak menarik pada sesi perbualan anne edward dengan prof kangkung malam tadi. prof tu kata, kerajaan najib akan istihar pru ke 13 lebih awal daripada yang dijangkakan. prof  tu menambah mungkin tarikhnya sama dengan pembubaran dun sarawak.

anne edward tanya atas justifikasi apa prof kata begitu ? dia jawap sokongan sudah beralih berdasarkan keputusan galas dan batu sapi.

aku mengambil pendirian untuk tak bersetuju dengan justifikasi bak kaca ni. tak kuat dan amat membahayakan.

ini pendapat aku yang kerap berborak dengan rakyat di bawah.. banyak benda belum settle, umno masih tak cukup gah untuk merampas semula hati rakyat. mca,mic dan komponen bn baru nak start.

isu permaslahan rakyat bawahan masih ada yang lompong, seperti contoh bagaimana caranya umno/bn dan mengurangkan kos hidup rakyat pertengahan di bandar. pendapat ini aku ambil pandangannya daripada bloger che pearl yang pernah merungkai isu 'kemiskinan bandar'.

isu lain tak perlu aku ketengahkan,nanti jadi bahan pembangkang. (isunya masih banyak untuk umno/bn perbaiki)
mohon jasa baik najib dan muhyidin agar selami dan cuba kurangkan dulu permaslahan rakyat di bandar..tak perlu tergesa-gesa dengan khayalan dan petunjuk menang besar di galas dan batu sapi .

bahasanya mudah pak, poket kembung hati sinang,pangkah barisan pun konpem boleh minang..

15 comments:

Anonymous said...

Kenapa PAS kalah di Galas.
(peratusan penolakkan terhadap PAS utk setiap faktor)

1) Faktor Ku Li 25%.
2) Faktor kasih-sayang PAS kepada DAP 100%
3) Cinta kepada keluarga PKR 75%
4) Orang agama Spin duit rasuah 75%
5) Benci kepada PAS hasil carut, fitnah dan memburukkan UMNO 50%
6) PAS sudah tidak releven di Kelantan 75% (hampir 20 tahun dah)
7) Pengundi muda sedar mereka ditipu oleh PAS 50%.
8) Lain-lain honar PAS 25%

Jadi keseluruhannya
UMNO menguasai 57% undi.
PAS hanya 43% undi.

Maka calun UMNO menang di Galas dengan kelebihan 1190 undi.

Tahniah UMNO

Anonymous said...

hang x pi solat jumaat ke GAP... atau ambik hujung2 je...

GAP KEMBALI said...

ish ko ni..

aku dah schedule artikel ikut time la.

hehe..macam timing nak bangun pagi gamaknya.

Anonymous said...

YAB PM dan YAB TPM teliti semula kesengsaraan pemakan gaji (swasta atau kerajaan) mereka tertekan, kos meningkat. Budget beri keutamaan kepada peniaga, saudagar dan pengusaha. Petani (getah, sawit dan koko) harga tinggi, mereka dapat menyerap kenaikan ini. Tinggallah pemakan gaji yg semakin terhimpit. Cubalah mana-mana agensi (MAMPU misalnya) buat sedikit study hal ni, pasti fact finding akan menjengkelkan budget 2011.

Anonymous said...

Aku memang pengikut setia GAP. You punya posting memang bagus. Aku percaya salah satu penyumbang kepada kemenangan BN di Galas dan Batu Sapi. Keep it up.

Cuma satu je nak komen tentang typo hang, kalau lepas koma tu beri satu space, baru sedap mata memandang.

Anonymous said...

aku caye kat ko GAP. GAP mmang best. teruskan perjuangan. terus memberi info kpd org2 seperti aku yg br nak belajar...

doncin cai said...

kan aku dah kata, degree berjela jela, dr philosophy, baru buat thesis satu helai....HANYUT !
sayang aku tak tengok prof kang kung tu GAP yang di jemput mengulas sentimen pengundian....piiiiiiiirahhh
berak pun tak berbasuh

doncin cai said...

GAP
aku perasan engko tulis "gamak" nya
pada aku itu merupakan "hint" cantik.....

Ms Pearl said...

GAP,

I lebih berminat mcm mana dulu you boleh tersasar menyokong PKR?

perhaps you could share it with us? and kenapa tiba tiba berpatah balik menyokong parti pemerintah?

Anonymous said...

salam gap..ada satu isu..hari ni aku usha2 harakah..tp ni edisi johor punya..dia kata negeri bawah pakatan pembangkang adalah negeri terbaik --hasil drp laporan audit negara..apa kata ko tlg siasat cerita ni..best juga kan..klau sah fitnah bleh la saman harakah smpai tinggal spender

oRang kAmpong said...

Salam GAP.Aku setuju dgn ko pasal tarikh PRU 13 ni.rasanya byk sgt benda yg perlu di nilai dulu.takat menang kat Galas n Batu Lembu xcukup lg tuk pertahankan PUTRA JAYA.Aku rasa GAP we have to think BIG mcm org niega.Org umano patutnya bukan takat pikir nak pertahankan PUTRA JAYA je kita AMBIK BLK KELANTAN,KEDAH n SELANGOR.oooh pocot.aku salah kira ke GAP.PENANG aku xmasok kilaa.PENANG ni lu sendiri pun taulah bro.nak merintah camne klu MCA dan GERAKAN berlagak lebih DAP dari DAP.pd aku minang pun tatak gunaa.kompom klu BN menang kat PENANG MCA n GERAKAN akan tuntut cucu sedara mr. FU LAN CHAU yg juga sedara jauh bro husein lempoyang menjadi KM dan GABENOR.pas tu sure punya mike juga akan tuntut bahasa mandrin dijdkan bahasa dlm DUN.

Sampul Kecil said...

Tidak mungkin awal. BN perlu kerja kuat lagi sebelum buat PRU 13. Sebab rakyat baru hendak mula percaya semula kepada kepimpinan DSN.

Keyakinan rakyat perlu lebih kukuh lagi sebelum PRU 13 hendak dibuat. Rakyat marah kepada kepimpinan sebelum ni. tapi sekarang rakyat telah mula kembali percaya pada BN..

Syabas jentera BN. Tak kira la yang berjuang secara nyata atau di alam siber sahaja.

GAP KEMBALI said...

anon 2:49
pasal typo aku tu..aku sengaja buat.

NAFSU SYAHWAT MENULIS AKU LEBIH STIM DENGAN INSIDEN TULISAN SALAH TYPO..sss sedap bro. ide datang mencurah-curah, habis tulis makan keripap..

hehe.. r u okay.

anon 2:00 pm
analisa baik.

anselmo
bulls eye ! tepat, tajam menikam.

doncin cai
aku rasa prof tu 'pro' dap la..tu pasal malang pas ikut cakap dap dia langsung sentuh..sengaja nak biarkan pas terus suwey..

ms pearl hani
ingat nak buat artikel lengkap..ide menarik akan di usahakan..

anon 3:34
kalid gagap pun manipulate laporan audit negara.. artikel jam 5 aku keluar..

orang kampung
bab tu aku setuju. namun beberapa dasar umno ttg agama pun perlu diperkuatkan. aku yakin jika umno declare artikel 11 bab murtad akan diperbetulkan , aku yakin org pas sendiri akan undi umno..

sampul kecil
ide menarik. kita kena kerja lebih gigih lagi untuk menjadi suara rakyat

parang terbang said...

tahniah pasukan 'task force' yang tinggal dengan orang asli....

sewaktu era khairy-pak lah..mampus xde....

era pemerintahan paling celaka!

Abu Garcia said...

Najib tidak sepatutnya serah mandat awal dan buat PRU-13 awal.

Masih belum sesuai lagi timingnya berdasarkan beberapa faktor:

1. Kerja-kerja dan komitmen kempen PRU12 masih belum terlaksana sepenuhnya. Jangan jadi spt pembangkang. Mereka orang munafik yang sentiasa mungkir janji dan bercakap bohong. Mereka tidak berminat untuk membangunkan negarapun. Mereka hanya pandai cakap tapi bila diamanahkan tanggungjawab, mereka lebih utama kepentingan diri.

2. BN perlukan masa utk mengembalikan kekuatan bagi menghadapi PRU-13. Kemerosotan sokongan rakyat semasa PRU12 adalah disebabkan masalah kerajaan sebelum itu. Banyak pihak terguris perasaan dgn tindakan kerajaan sebelum itu dan ada juga pihak yang bertindak keterlaluan kerana mendapat laba politik. Tempoh 1 penggal pemerintah terdahulu yang menjerumuskan kita ke dalam krisis kepimpinan dan kredibiliti memerlukan sedikit masa untuk dipulihkan semangat dan kekuatan. oleh itu, jangkamasa 3 tahun (2008-2011)ini tidak mencukupi.

3. Perlunya BN mulai sekarang berusaha untuk mengenalpasti bakal-bakal calon PRU yang betul-betul mantap, disukai rakyat, bersih, bermoral tinggi dan berpotensi utk menang. Mereka ini perlu ditempatkan di setiap kawasan parlimen dan DUN sebagai WRB (Wakil rakyat bayangan). Mereka mesti ditonjolkan pada setiap aktiviti masyarakat. Mereka ini tidak semestinya AJK bahagian atau YB sediaada. Yang penting mendapat sokongan kepimpinan tertinggi.

4. Perlu adanya satu pasukan perhubungan awam di setiap negeri untuk memastikan segala aktiviti WRB mendapat liputan media dan hebahan awam bagi meningkatkan imejnya yang positif, reliable dan accountable.

Aku pernah emel perkara berkaitan perkara di atas secara detail kpd PM pada masa 100 hari pertama pentadbirannya.