Monday, November 15, 2010

SKANDAL PKNS ( BAHAGIAN 3 )

PENGAKTIFAN SEMULA PKNS HOLDINGS UNTUK MENGURUS SEKTOR HARTANAH ?

umum mengetahui sebarang bentuk kerjasama (JV) syarikat kerajaan negeri dengan pihak swasta akan melibatkan 3 entiti anak syarikat kerajaan negeri yang berkaliber dan berpengalaman selama 15 tahun seperti SIC sdn bhd,PIB PKNS infra sdn bhd dan PACB sdn bhd.

namun pengaktifan semula PKNS holdings dengan suntikan modal pengurusan sebanyak RM 5 juta telah menimbulkan persoalan besar di kalangan pegawai dan staf PKNS itu sendiri.

bagaimana sebuah syarikat ad hoc seperti PKNS holdings dengan 10 staf sahaja mampu menandingi pengalaman belasan tahun 3 syarikat di atas dalam menguruskan pelaboran hartanah di selangor ?

SKOP TUGAS PKNS HOLDINGS YANG MERAGUKAN ?

dengan 10 orang pekerja dan tiada pengalaman dalam bidang hartanah, PKNS HOLDINGS telah diberi kepercayaan oleh pihak pengurusan atasan PKNS untuk menjalankan kerja-kerja pemasaran PKNS di bernam jaya, kota puteri, antara gapi dan selangor sains park 2.

bukan sekadar itu , arahan menteri besar kalid ibrahim yang melarang sebarang bentuk JV antara PKNS dan syarikat swasta nampaknya tidak diendahkan oleh PKNS itu sendiri. sebagai contoh.

1) JV PKNS HOLDINGS dengan syarikat andaman yang melibatkan tanah di bandar baru bangi yang berkeluasan sebanyak 13 ekar. PKNS HOLDING memegang 70 peratus ekuiti dan selebihnya syarikat andaman. anggaran gros development value RM 316 juta.

2) JV antara PKNS HOLDING dengan UAPE dalam membangunkan hartanah 9 ekar di sains park 2. PKNS HOLDINGS memegang 20 peratus ekuiti manakala 70 milik UAPE.

JV ini sebenarnya telah melanggar arahan menteri besar itu sendiri dan penubuhan adhoc PKNS HOLDING dalam mengaturcara JV yan meragukan dalam bidang hartanah di selangor wajib disisasat. siapa di belakang 2 urusan meragukan ini ?

SIAPA PROFESOR PROF DR ERMAN PAPAZIAN ?

PKNS telah melantik beliau sebagai konsultan yang mewakili syarikat KEIPR. skop tugas beliau adalah menjadi perunding bagi dua projek PKNS.


1) sains park2 dengan bayaran RM 450 ribu
2) bernam jaya dengan bayaran RM 485 ribu


kos ini tidak termasuk tiket penerbangan buisness class dari kuala lumpur ke dubai sepanjang 6 bulan beliau diberi kontrak.


malahan jika prof ini berjaya MEMBAWA PELABOR, PKNS akan membayar komisen.


jadi apa gunanya theresa kok sebagai exco pelaboran kerajaan negeri selangor ?

2 comments:

Anakbukitgantang said...

Salam semua

SAAT WUKUF DI aRAFAH SAAT AFDHAL BERDOA

IAITU HARI INI

MARI KITA SEMUA UMAT ISLAM BERDOA AGAR PKR/DAP/PAS TUMBANG KERANA MELACURKAN UGAMA ISLAM DAN MEROSAKKAN AMANAH SULTAN DALAM 7 WASIAT RAJA MELAYU

Anonymous said...

WAHAI PENERIMA AMANAH DARI ALLAH UNTUK MENJAGA HARTANYA YANG DIPINJAMKAN SEMENTARA DIMUKA BUMI INI... BERLAKU ADILLAH... JANGAN LAH KAMU ASYIK NAK GUNA KERETA BERJENAMA DAN MEMBUAT RUMAH UNTUK ORANG YANG BERADA SAHAJA.. MAKA KAU KETEPIKAN KEPADA GOLONGAN KURANG KEMAM0UAN DENGAN MEMBUAT HARGA RUMAH YANG TINGGI.... TUNGGU LE NANTI KAU AKAN DIHISAB DIKEMUDIAN HARI.... PKNS JANGAN LUPA... anak selangor