Monday, December 20, 2010

PKR BAKAL BERKUBUR DI SELANGOR.

 peguam terkenal yang penuh kontroversi, malik imtiaz sarwar akan menjadi calon utama untuk parti 'KITA' pada pertembungan pru ke 13 nanti. parti KITA ditubuhkan ole zaid ibrahim 3 hari lepas.

mengikut maklumat yang kami terima, beberapa orang  juga telah dikenalpasti untuk diketengahkan sebagai calon pilihan parti 'KITA'...dengar kabar ada pakar bedah, ir dan peguam.

dulu aku pernah mengeluarkan artikel penting mengenai halaltuju PKR pasca zaid diterajang keluar.

kami ni x pkr. pernah merasai kehilangan dan menikmati moral yang cukup down ketika melayu vs melayu dalam pemilihan pkr di kemaman 2001. ia mengambil masa 6 tahun untuk dipulihkan semula.

sekarang kami berada di luar lingkungan pkr, malah menjadi antara penyumbang utama untuk menjahanamkan parti ini semula.

keluarnya zaid lalu menubuhkan parti 'KITA' boleh memberikan indikasi impak yang cukup besar kepada PKR khususnya di negeri selangor.

jelas zaid tidak akan bekerjasama dengan dengan PKR, namun atas beberapa dasar teknikal mereka hanya akan bersetuju kepada sebab-sebab teknikal sahaja.

peristiwa kemaman 2001 dan keluarnya zaid pasca pru 2008 bisa memberikan impak yang cukup berbeza.

impak pada siapa ? impak besar kepada PKR hatta pakatan itu sendiri.

pakatan memang bukan kerana mereka kuat. mereka memang kerana undi protes rakyat yang menolak kepada KENAIKAN HARGA BARANG DAN ISU SAMPINGAN.

malah diburukkan lagi dengan undi protes yang melanda beberapa kawasan dun/parlimen umno yang salah meletakkan calon pilihan bahagian itu sendiri.

hari ini PKR sudah berbeza. PKR tidak lagi didominasi oleh melayu, sebut anwar dan azmin. PKR didominasi oleh cina,melayu dan india.

pengundi/penyokong yang memihak kepada PKR tidak meletakkan isu 'anwar-azmin' sebagai satu ide ulung konsep kepimpinan politik baru.

dasar zaid dalam konteks the third force ini lebih jauh kedepan meninggalkan politik retorik anwar.

zaid membincangkan kepada aspek 'mengubah dasar' satus quo pasca 1957. 

halatuju menghapuskan sistem ketuanan diraja, penghapusan jaminan hak bumiputra dalam artikel 153, keterbukaan dasar bahasa kebangsaan, penentuan islam agama persekutuan, liberalisasi memilih hak beragama, ketentuan individu menentukan corak beragama dan asimilasi ruang demokrasi yang lebih terbuka, gaya media yang tiada sekatan antara lauk politik yang cukup digemari oleh penyokong baru KITA.

nantikan sambungannya.

No comments: