Friday, January 7, 2011

GEMPAR : ROBINGAH MENGAKU TIDAK PERNAH DIROGOL !



Jumat, 07/01/2011 15:31 WIB (4.31 ptg Waktu Malaysia)
BNP2TKI: Rubingah Tidak Diperkosa Menteri Malaysia
Fitraya Ramadhanny - detikNews


SUMBER DETIKNEWS : KLIK SINI
 
Jakarta - Media Malaysia meramaikan dugaan pemerkosaan TKW Rubingah oleh Menteri Rais Yatim. LSM Migrant Care juga membenarkan data perkosaan adalah milik mereka yang dibocorkan blogger Malaysia. Namun menurut BNP2TKI, Rubingah tidak pernah diperkosa.

Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Jumhur Hidayat menegaskan, kasus dugaan pemerkosaan terhadap Tenaga Kerja Indonesia Rubingah (48) oleh Menteri Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia Datuk Rais Yatim, tidak pernah ada.

"Sudah ada keterangan langsung dari Ibu Rubingah dan juga pernyataan tertulis bahwa beliau tidak pernah mengalami pemerkosaan selama bekerja pada keluarga majikan Datuk Rais Yatim di Malaysia, termasuk perlakuan lain yang tidak pantas," kata Jumhur dalam rilis ke detikcom, Jumat (7/1/2011).

Penjelasan Jumhur didasarkan hasil pertemuan 4 staf Balai Pelayanan Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BP3TKI) Semarang dengan Rubingah dan suaminya, Sukirman. Rubingah bekerja di Malaysia sejak 1999-2007 di rumah Datuk Rais Yatim dan Datin Masnah, kemudian kembali ke kampungnya di Dukuh Kramenan Rt 2 Rw 3, Desa Pagelak, Kecamatan Madukara, Banjarnegara, Jawa Tengah.

Rubingah memiliki dua anak yaitu Monika Umami (26) dan Agustina Umami (21). Anak terakhirnya kini bekerja sebagai TKI di Taiwan. Sedangkan suami Rubingah membuka usaha bengkel reparasi elektronik.

"Saya juga sudah melaporkan penjelasan Ibu Rubingah ini kepada Menakertrans Muhaimin Iskandar," tambah Jumhur.

Jumhur selanjutnya meminta pihak mana pun agar berhati-hati dalam mengangkat kasus dugaan pemerkosaan terhadap TKI oleh Menteri Malaysia itu. "Sebab, ini menyangkut nama baik Ibu Rubingah bersama keluarganya yang saat ini hidup tenang dan nyaman di kampungnya," ujar Jumhur.

Dalam pernyataan tertulisnya di atas materai, Rubingah menjelaskan tidak pernah terjadi upaya pelecehan seksual oleh majikannya selama ia bekerja di Malaysia. "Saya bekerja selama delapan tahun di rumah Datuk. Selama itu baik-baik saja, tidak pernah ada permasalahan, apalagi terkait perlakuan kasar serta tidak senonoh terhadap saya," kata Rubingah dalam pernyataannya.

Bacaan lanjut klik di SINI 


DENGAN INI GERAKAN ANTI PKR MENGESAHKAN FITNAH KE ATAS DSU RAIS YATIM TELAH DITAMATKAN DENGAN PENGAKUAN ROBINGAH.  SYUKUR.

12 comments:

IPOH MALAY said...

Habislah Serakahdaily... lambang ulung penipu...

dzimba MMIM said...

habis camno.. siapa buat pasai kasi kena taruk la.. baru adil

Anonymous said...

Case closed!!!

Anonymous said...

siapa dia si bangsat yang memulakan tohmahan itu?
seperti orang yang membaling batu lepas tu sorok tangan.
saya harap blogger2 yg ber-integriti akan sisihkan blogger2 yg suka menabur fitnah kerana mrk itu memberikan gambaran & reputasi buruk pada bloggers lain.

akubest501 said...

kih kih kih...kena kat batang hidung pak menteri, sekali nafi dah settle.....kalu kena kat PR, habis-habisan diserang....

anti bohmau said...

ini komen pembaca aku petik dari surat khabar indonesia detikNEWS yg memuatkan berita tentang penafian robingah :

"rais piatu
@indonsial seharusnya kamu berterima kasih kepada Indonesia kerana pantas menyelesaikan kes ini.. kamu mesti orang PAS kan? orang Alex Ong, penipu Migrant Care Malaysia yang merupakan penubuh Kelab Penyokong PAS.. dan pembayar demonstrasi di kedutaan malaysia.. cuiiih"

kpd orang2 malaysia kita, jgnla menghina orang2 Indonesia keseluruhannya kerana hanya segelintir mrk yg datang dgn niat jahat terutamanya yg kurang agamanya. yg lain2 ramai yg rajin, taat & baik tingkahlaku...

*memang kesianla orang2 pr yg desperate sgt sekarang ni dlm usaha memburuk2kan kerajaan. insafla...

Anonymous said...

.. asal "nafi" atau "bersumpah junjung koran" saja terus dah TAK BERSALAH?
.. eheh eheh senangnya mahkamah umno ni...

dulu kes bala.. yang surat akuan sumpah bersiri tuu.... demi nak pertahankan rosmah & najib...

memang blogger2 umno ni kaki ampu ... mentaliti blogger cap ayam ...hhehehe ... mereka ingat rakyat ari ni otak macam mereka cap ayam jugak ko??

Anonymous said...

Kes belum tutup. Saya cadangkan saudara mulakan kempen menyuruh Migrant Care dan Tenaganita tampil ke hadapan untuk menjelaskan perkara ini. Kerana kedua-dua badan inilah isu ini timbul. Suruh mereka dedahkan siapa sebenarnya dalang di sebalik isu ini.

Tak payahlah suruh Harakah Daily. Mereka tidak akan mengaku, sebaliknya akan spin lagi.

M.A.F.81 said...

alahai "akubest501"...
apa lagi yg ko nak ni..dh Rais nafi..dh tunjuk bukti yg kes tu mmg tak jadi..ko x puas hati?
Lain la mcm Anwar..di x penah pun nafi yg dia lgsg x penah liwat saiful..apatah lg bukti2 kukuh yg dia x meliwat..isu APCO lg la sadis..haram bukti apa yg Anwar kata nk bagi tu x da juga pun..sampai kena gantung 6 bln la dibuatnya..bila NAzri Aziz kuarkan bukti, x bleh terima plak..kata kerajaan dh beli APCO la..n mcm2 lg alasan... tak ke babi tu namanye..
Come on la bro.. bukak minda.. jd la rasional kjap.. jgn la taksub sgt ngan puak2 PR ni..beza antara babi ngan manusia : dua2 ada otak..tp manusia je yg ada akal.. babi tidak..
so kita sbg manusia ni, gunakan la akal fikiran yg dh dianugerahkan.. tq.

Anonymous said...

Tipu itu satu ibadah.. keh keh keh

Anonymous said...

Mentaliti pencacai PAS, Aljuburi adalah sama ataupun tidak lebih rendah dari BABI..itulah hakikatnya.

-Nicky Arjiss-

akubest501 said...

MAF81:

blh tak jgn jd bacul.....kutuk2 org main sembunyi2 plak...baling batu sembunyi tangan...kih kih kih