Tuesday, January 11, 2011

INTERLOK : SOKONGAN TERBUKA GAP UNTUK ABDULLAH HUSIN !

gerakan anti pkr dengan ini mengistiharkan sokongan terbuka untuk sasterawan negara abdullah husin dalam mempertahankan novelnya INTERLOK.

dia langsung tak berniat menyata adu domba, tetapi penafsiran bahan intelek sejarahnya telah dipusing oleh orang yang taknak paham akan asal usulnya.

GAP SOKONG ABDULLAH HUSIN !

baca petikan utusan di bawah.
TIADA apa yang lebih meremukkan hati seorang penulis apabila melihat karyanya dihina dan dipolitikkan pihak tertentu hanya kerana kandungannya tidak difahami secara keseluruhannya.

Itulah yang dirasakan oleh Sasterawan Negara, DATUK ABDULLAH HUSSAIN, 91, ketika menatap gambar sekumpulan penduduk kaum India membakar novel Interlok karya beliau di Klang, Selangor yang disiarkan akhbar ini, dua hari lalu.

Dalam linangan air mata, Abdullah yang ditemui oleh wartawan Utusan Malaysia, MOHD. KHUZAIRI ISMAIL bersama jurugambar, HAFIZ JOHARI di kediamannya di Petaling Jaya, Selangor, semalam turut melahirkan kekesalan yang mendalam apabila karyanya yang diterbitkan 40 tahun lalu disalahertikan oleh pihak tertentu.

Abdullah yang berkerusi roda ketika ditemui meminta untuk berbaring ketika menjawab soalan-soalan yang dikemukakan kerana keuzurannya. 

Malah, beliau juga hanya mampu menjawab soalan-soalan itu secara bertulis kerana tidak berdaya lagi untuk berbicara. 

Ikuti soal jawab itu yang terpaksa dilakukan dengan ringkas ekoran keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan. 

Bagaimana perasaan Datuk dengan apa yang menimpa karya Interlok?

ABDULLAH: Saya berasa dukacita kerana maksud saya baik, tetapi orang salah menerima.

Apa yang tidak difahami oleh kaum India menerusi buku Interlok itu?

ABDULLAH: Di India (terutamanya di India Selatan), masih kuat dengan fahaman ‘paria'. Saya ikut Mahatma Gandhi. Tetapi orang India di sini cuba melupakannya.

Apa sebenarnya yang cuba disampaikan menerusi Interlok?

ABDULLAH: Ia merupakan kisah Maniam, iaitu watak utama seorang India dari India Selatan. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di sini. Dia seronok menaiki kapal bersama orang India yang lain dan seronok apabila sampai di Pulau Pinang. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di Malaysia.

Nasihat Datuk kepada kaum India yang menolak buku ini?

ABDULLAH: Baca betul-betul (Interlok) apa maksud sebenar saya tulis. (Saya) bukan mahu menghina masyarakat India.

Datuk masih menulis?

ABDULLAH: Saya tidak lagi boleh menulis. Menulis memerlukan saya bergaul dengan banyak orang.

18 comments:

pemuda Gumut said...

itulah,kecik2 dulu taknak blajar btul2.bahasa malaysia pun susah nak paham,ini plak sastera melayu.kalu bodoh,jgn memandai2. touching tak tentu psal.

kpd india seluruh malaysia,org panggil lu org keling ke,paria ke,tamil ke,lu org tetap malaysian lah! tak payah nak emo rajnikhan ok?
at least haa aney,lu org tara perang sama pakistan tau kat sini. ini malaysia sudah aman,lu tak pyh bikin panas laa aneyy..

To Live Again said...

Mana PEJUANG BAHASA MELAYU suma..Pak samad apa lagi buat demo la dgn nuar dn pencacai PAS lain..

Apa???? X berani???? Tkt hlg undi hindu/cina??????

Mmg dh agak dh pencacai pas mmg selective nk buat demo..Hapus PPSMI..Keranda 153..Daulatkan bahasa melayu..Ptuuiiiii! Suma penipu lg hipokrit!

Esperalzi said...

Hari tu diorang BAKAR Sosilawati dan kengkawannya sampai jadi abu. Nah, sekarang diorang BAKAR novel karangan Abdullah Hussein pula sampai jd abu. Memang Hindu2 ni berbudaya suka BAKAR MEMBAKAR sampai jd abu...

Razif AR Al-Marbawi said...

Inilah akibatnya bila suruh belajar sastera Melayu tak habis.

Bila menari dongak ke langit, langkah sumbang salahkan bumi.

Semestinya sekolah vernakular dihapuskan! Agar semua rakyat belajar dengan Bahasa Melayu sahaja. Dengan ini barulah makna-makna tersirat dapat difahami dengan jelas.

Sokong Abdullah Husin!

Anonymous said...

Fakta sejarah tidak boleh diubah.Tidak ada salahnya fakta sejarah diketengahkan dalam apa bentuk sekali. Oleh itu tidak ada siapa yg harus tersinggung atau berasa terhina.

Sebagai contoh:

i) Warga Australia berkulit putih menerima hakikat sejarah bahawa kebanyakan mereka berketurunan "banduan" (convict) dari Britain

ii) Bangsa Arab dahulu kala dilebel sebagai masyaraka jahiliah sebelum kedatangan Islam.

iii) Peribumi Sabah dan Sarawak sebelum merdeka pernah digambarkan sebagai kaum premetif oleh penulis-penulis barat.

iv) Bangsa Melayu juga pernah digambarkan sebagai orang premetif oleh pihak barat.

Kesemua itu adalah fakta sejarah. Tidak ada mana-mana pihakpun menuntut fakta tersebu di padamkan dalam penulisan sejarah. Dalam Novel Interlok, sastrawan negara hanya menyingkap sejarah dan budaya sesetangah suku kaum di India bukan bertujuan menghina kaum India sama di India mahupun di Malaysia. Oleh itu, kepada segelintir yg kononnya mentang ungkapan yang dianggap menghina kaum India hendaklah berfikiran rasional. Sebaliknya mereka patut bersyukur kerana menjadi warganegara malaysia yang tidak mengamalkan sistem tersebut walaupun masih dibenarkan mengekalkan indentiti keturunan mereka sama ada sebagai India / Cina dsbnya. Lihatlah di Thailand, rakyatnya tetap dikenali sebagai orang Thai tanpa dikira keturunan mereka. Begitu juga di Indonesia, Fiji. Dengan itu, janganlah kita mengada-ada di tanah air Malaysia ini. Apakah selepas ini ada pulak pihak yang mahu menukar nama Tanjung Keling di Melaka, Nama professor ...Keling perlu ditukar kepada nama lain kerena tidak disukai oleh kaum India di malaysia kerana dianggap mnghina kaum itu?

Dot said...

inilah jadahnya kalau tidak ingat asal usul...

orang melayu juga perlu ingat walaupun kita dari berlainan rumpun tapi bila namanya melayu dari tanah melayu, agamanya wajib Islam. tak siapapun yg boleh mengatakan dia lebih Islam dari orang lain krn Allah SWT shj yg Maha Mengetahui. kdg2 yg solat tak tinggal, dilihat alim, berkpiah putih, berjubah, bertudung blh mati dlm keadaan yg hina...ingat ajal, maut Allah tentukan

bulazbujamil said...

apa yg dikisahkan dalam Interlok adalah dalam konteks sama dengan kebanyakan kisah-kisah pra-merdeka oleh sasterawan2 lain yg sezaman dengan SN Abdullah Hussin.

dengan menjadikan realiti kehidupan pada waktu tersebut sebagai premis penceritaan, selalunya secara halus menegur kepincangan yang berlaku. tujuannya agar memberi kesedaran kepada pembaca untuk bermuhasabah diri dan bangkit melangkah dengan lebih baik untuk mencari kejayaan pada masa depan. dengan kaedah serupa jugalah banyak karya-karya pra-merdeka dapat mewujudkan semangat patroisme dan cintakan negara untuk bangkit menentang penjajah.

interlok memberikan gambaran realiti kesusahan 3 bangsa utama di tanah melayu untuk mengharungi kehidupan mereka yang terkesan daripada masalah sosio-ekonomi, budaya dan sikap mereka sendiri (dalam kisah keluarga seman misalnya, amat sedih apabila perkara yang berlaku kepadanya masih wujud pada hari ini). di setiap pengakhiran bab, interlok memberi kita ruang untuk memilih ke mana halatuju yg lebih baik untuk diri kita dan bangsa.

interlok perlu dibaca dengan hati terbuka dan tanpa PREJUDIS untuk memahami apa yg ingin disampaikan. saya yakin mereka2 yg membakar novel ini sama ada:

1. tidak pernah membaca tapi sekadar mendengar cakap2 orang,

2.membaca sedikit dan tidak faham (kerana tak mampu untuk memahaminya, atau

3. memang sengaja mahu mempolitikkan novel ini.

malang sekali, sehingga hari ini kecuali 3 artikel dalam utusan malaysia bangkit benar2 mempertahankan novel ini. tidak ada akademis2 melayu yang tampil menerangkan interlok dalam konteks yg sepatutnya. paling mengecewakan tindakan menteri pelajaran yg bertindak seolah2 novel ini memang 'bersalah'.

kalau Interlok ini pun tak mampu kita pertahankan, tak tahu lagi apa yg boleh kita harapkan daripada mereka yg di atas.

Zhafrie said...

Sokong!

Anonymous said...

india buta sejarah

Anonymous said...

Tiada apa yang salah dlm Interlok.. semuanya fakta tepat yang tidak direka-reka... kaum India seharuanya meniti jalan cerita novel tersebut.. bukannya terus membabi-buta buat tindakan melulu..

Anonymous said...

tok nenek mereka x ada cerita tentang asal usul ke???????? :-(

zethro said...

So, ape lg GAPS/PERKASA? Another demo? Ape kata kali ni kita buat solat hajat lak utk Abdullah Husain, semoga Allah memberkati usaha dan niat beliau melalui karya agung ni. At least takdela pencacai2 hamPAS bising, 'kitorang dah sampai tahap wat solat hajat, org2 UMNO baru nak blaja buat demo'. Padahal dorang tu pendirian pon cam lalang je sejak jd geng DAPig. Blaja buat demo pon drp Anugerah Setan bekas UMNO. Dasar hamPAS!

kingnek said...

Kesian orang tua tu, kerana politik murahan, sakitkan dirinya aje. Ini lah PR sial, memang aku akan anti-PR buat selama-lamanya

Anonymous said...

mai kita bakaq novel shit pulak?

Anonymous said...

saya selamanya meminati Abdullah hussain. cara penulisannya yang membuktikan kematangan dan tinggi pengalaman. Beliau tidak hanya menulis tentang masyarakat di Malaysia, tetapi banyak juga menulis novel, cerpen, biografi tentang masyarakat luar, khusus Indonesia. Semasa muda pernah berkhidmat di Acheh. bersahabat baik dengan P.Ramlee. menulis dengan ayat-ayat yang indah, mengungkap perasaan, seolah-olah kita ada bersama dalam cerita dia. Dia tak pernah menghina dalam penulisannya. Dia melambangkan pengarang yang sabar, mewakili masyarakat. Tidak memehak mana-mana politik walaupun ada beberapa orang pernah tidak mengaku dia sebagai tokoh sasterawan negara, kerana menganggap dia penyokong UMNO

Anonymous said...

kalau interlok kena bakar aku bantah kalau nak bakar novel salina karya tok janggut putih novel pengarang salina indah kabar dari rupa...bako je novel salina ( dailouge hantu mak limah balik rumah ) bakoo jangan tak bakoo salina tu....bako buku shit skali

amieiezam said...

i follow u.....

Anonymous said...

PR anti melayu. Penipu Rakyat.