Wednesday, February 2, 2011

BERIKAN PANDANGAN IKHLAS ANDA MENGENAI UNDI CINA.

aku mempelawa pembaca sekalian untuk memberikan ulasan,kupasan dan cara penyelesaian masalah yang membabitkan tatacara mengembalikan undi cina.

kata putus dan pandangan rakyat diperlukan sebagai cara kita mengatur langkah seterusnya untuk menang pada pru ke 13.

1) berikan punca masalah
2) apa penyelesaian anda
3) apa yang perlu MCA lakukan

45 comments:

Anonymous said...

Buat apa pun nak sedapkan hati mereka pun dah tak guna. Bagi peruntukan kat Sekolah Aliran Cina pun,contohnya,mereka takkan undi BN. Buat Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat kes Beng Hock pun, kaum cina bukan nak percaya dgn keputusannya nanti kecuali jika SPRM didapati bersalah menyebabkan kematian Beng Hock. Mereka ni sebenarnya lebih mementingkan kekayaan yg mereka dapat. Kalau kekayaan tu berkurangan, mampuih pi diorang takkan undi BN.

Maulana Arrif said...

Yang paling layak jawab soalan ini ialah Tun Mahathir. Hantar soalan ini ke dalam ruangan komen blog Chedet. Beliau pernah kalah dalam pilihan raya 1969 kerana tidak mendapat undi Cina.

Anonymous said...

kembali kepada asal....undi Melayu yang terpecah....kembali bersatu...yang lain akan ikut....

yang penting baik pada pemimpin (UMNO, MCA, MIC dll)....sampai lah kepada ahli2...perlu ada keseragaman dalam penyampaian....dan perlaksanaan...

check and balance...supaya bantuan sampai terus kepada kumpulan sasaran....bukan bergantung pada yang dilaporkan sahaja...dan percaya pada pelapor sahaja..

wallahu'alam...

Aku Peduli Apa @ APA said...

SALAM GAP.

PUNCA KEHILANGAN SOKONGAN KAUM CINA BERMULA DI ERA PAK LAH LAGI.BUKAN SAJA KITA HILANG SOKONGAN KAUM CINA TETAPI KITA JUGA HILANG SOKONGAN ORANG MELAYU YANG MENJADI TERAS KEKUATAN SOKONGAN BN SELAMA ATAS KEBENCIAN YANG MELUAP LUAP TERHADAP DINASTI PAK LAH.

KEMENANGAN LUAR JANGKA PAKATAN RAKYAT MENAWAN 6 NEGERI TELAH MEMBUKA MATA KAUM CINA BAHAWA TIDAK MUSTAHIL UNTUK MENUMBANGKAN KUASA POLITIK ORANG MELAYU.MAKA KAUM CINA YANG SECARA TRADISINYA MENYOKONG BN MELALUI MCA SECARA SENYAP SENYAP MENGATUR AGENDA KEARAH ITU.

SUKA TIDAK SUKA WALAUPUN SUKAR DITELAN ADA AGENDA TERSEMBUNYI DIANTARA 3 PARTI BESAR KAUM CINA DAP,MCA DAN GERAKAN.DAP MENGASAK DARI LUAR,MCA DAN GERAKAN ATAS NAMA UNTUK MEMENANGI UNDI KAUM CINA "MENASIHATI" DARI DALAM BN.

LIHAT SAJA DAFTAR PENGUNDI BARU SEJAK PRU08 YANG DILAKUKAN OLEH MCA DAN GERAKAN.AMAT JAUH BERBEZA DARI APA YANG BERJAYA DILAKUKAN OLEH DAP.APAKAH MAKNA SEMUA ITU?

MENDAFTAR PEMILIH BARU BUKAN BEERTI MENGAJAK MEREKA MENJADI AHLI PARTI TERTENTU.TAPI MENGAPA ANGKA YANG DIPEROLEHI OLEH MCA DAN GERAKAN BEGITU RUPA?

JALAN TERBAIK UNTUK MENYELESAIKAN MASAALAH INI DENGAN MENENTUKAN CALUN MCA DAN GERAKAN BERTANDING DIKAWASAN MAJOTITI CINA.

ANDAIKATA GAGAL..KELUARKAN MEREKA DARI BN DAN BAWA MASUK DAP.PADA SAYA HARIMAU DALAM KANDANG LEBIH MUDAH DIKAWAL DARI DIBIARKAN BEBAS DILUAR.

SALAM PERJUANGAN

doncin cai said...

kalau nak negara ni tidak huru hara, insyaAllah "dacing" mampu..... nak kan curfew......... kome pangkah le, spesies dua alam !!!!!!!!!!

megat said...

1) berikan punca masalah
- rententan dari lemahnya zaman pak lah membiarkan politiking dan demo anvar ketika yg akhirnya UNDI ATAS ANGIN diberi kpd pembangkang di PRU12.Puak ini akhrinya TERsedar rupanya melalui melayu PAS dan PKR mereka boleh dpat lebih dr yg ada skrg.Sayangnya mereka tak sedar mereka seperti anjing dgn bayang2.

2) apa penyelesaian anda
- dari sy sendiri,mmg cuba menyedarkan kpd rakan2 yg rasional apa yg termampu diluar sana bahawa mereka sperti anjing dgn bayang2.

Utk pihak kjaan,sepatutnya sudah ada plan B,C,D dan tindakan drastik sekiranya trend ini berterusan.Jgn takut kpd manusia,yakinlah dgn pertolongan Allah dan tatanglan pengundi yg setia iaitu melayu dan india.

3) apa yang perlu MC lakukan.
- MCA ka...gempur dan sedarkan pengundi cina tentang retorik pembangkang kerana DAP,PAS dan PKR akan bertelagah apabila melibatkan dasar dan pengagihan jawatan2 besar dlm parlimen. Negara takkan stabil dan perniagaan akan terjejas. Kecuali jika parti komponen BN ini juga rupanya termakan dgn janji2 kosong yg kononnya puak mereka akan mendapat apa yg mereka hajati.

pakatan Retorik ini hanya akan bertahan sementara sepertimana kjaan campuran di luar negara.

dzimba said...

antara janji kosong dan kenyataan. Mana mungkin boleh diselesaikan.

Apa yang penting kerajaan berbuat apa yang terbaik untuk semua rakyat dan kurangkan perkara perkara yang membuat rakyat marah spt;

1. Rasuah
2. Penyelewengan lain
3. Pilih la wakil rakyat yang bermaruah dan berpengetahuan.
4. Kaum cina terpikat dgn janji manis Anwar yang mahu mengadai segala galanya dan ini sudah tentu tidak mungkin dapat dilaksanakan. Penerangan oleh pihak MCA mestilah lebih terurus dan jadi macam api dalam sekam.

5. Komponen parti mesti nampak bersatu hati dan jelas dalam perjuangan

6. Kaum cina bukan semua sokong akan janji anwar dan ramai yang masih boleh ditarik kalau MCA memainkan peranan mereka dgn lebih berkesan dan termasuk juga Gerakan.

7. Akhir sekali jgn perkecilkan pengundi melayu.. takut nanti yang kejar lain dan yang lain pulak lari. Ingat Melayu jauh lebih ramai bro..

Wake UP! said...

MCA dan Gerakan sudah gagal mengembalikan undi Cina.

Semua kerusi yang diberikan pada calon MCA dan Gerakan harus dikembalikan kepada UMNO.

blogenstarz said...

Masalahnya:-
1.Budaya KONGSI yang terlalu kuat.
2.UMNO Terlalu beri muka.
3.Melayu pecah 3 - UMNO,PAS dan PKR
4.Campurtangan PAP.(Yahudi/Kominis)
5.SRJK (C) masih kuat.
6.Budaya samseng dari tanah besar.
7.Melayu BODOH boleh dibeli.

Penyelesaiannya:-
1.Akta Imigresen diketatkan.
2.Akta B.Melayu diutamakan.
3.Akta Kg.Baru diselaraskan.
4.ISA diketatkan.
5.Hapuskan SRJK(C)
6.Hapuskan kg.Baru.
7.Gunakan B,Melayu sahja.
8,Hapuskan DAP.
9.Hapuskan PKR.
10.Hapuskan PAS.

Cadangan.

1Malaysia 1Melayu.
Cina,India,bengali hendaklah dipaksa guna nama melayu.

Anonymous said...

MCA NIE SEBENARNYA DAH PUN DITOLAK ORG2 CINA,PENDEK KATA DAH TAK BOLE PAKAI.PRU AKAN DATANG UMNO MESTI BERIKAN MCA BERTANDING DIKAWASAN MAJORITI KAUM MEREKA SAHAJA.UMNO BOLE TUMPUKAN DIKAWASAN MELAYU.MCA SKRG PUN SUDAH MULA DIBENCI ORANG2 MELAYU PENYOKONG KERAJAAN DIATAS KENYATAAN2 MEREKA SEBELUM INI.JIKA UMNO LAMBAT BERTINDAK LIHATLAH KEPUTUSAN PRU13 NANTI,MANA2 KAWASAN MELAYU YG MCA BERTANDING PASTI MEREKA AKAN KALAH,LEBIH2 LAGI JIKA PEMBANGKANG LETAKKAN CALON MELAYU NANTI.ORG2 CINA SKRG PUN SANGAT YAKIN UNDI MEREKA SANGAT PENTING BAIK DIPIHAK BN ATAU PR.TAPIBARANG DIINGAT MAJORITI KERUSI DIMALAYSIA MASIH LAGI DIDOMINASI MELAYU.HARAP2 MEREKA TIDAK SILAP PERCATURAN.TIADA MANA2 BANGSA DIMALAYSIA BOLEH SENANG HATI DAN GOYANG KAKI JIKA KAUM MELAYU TIDAK GEMBIRA DIMALAYSIA...

puluq said...

1. mansuh kuota 30%
2. toleran dgn babi
3. agOng mesti dipilih dari semua bangsa
4.raja disetiap negeri...kena dipilih dlm pilihanraya.
5.agama rasmi perlu ditukar
6. DEB kena mansuh
7 banyak lagi yang org melayu kena ubah...untuk menarik depa undi bn.
8. azan jangan dibuat

Anonymous said...

Undi cina tidak akan kembali ke BN selagi ada mangkuk yang mempersembahkan kepada mereka bahawa ada lubang (peluang) yang baik, malah ianya boleh dicapai atau tercapai iaitu kesamarataan (i.e. pembasmian Keistimewaan Bumiputra & Islam sebagai Agama Rasmi). Melalui kesamarataan ini seterusnya adalah peluang pemerintahan mutlak (kuasa, dimana Melayu Islam tidak berkuasa lagi).

Mangkuk yang bertanggung jawab adalah Datuk Syaitan Anak Iblis (DSAI).

Selagi impian ini tidak dihapuskan atau dilenyapkan dalam fikiran mereka selagi itu majoriti kaum cina tidak akan kembali.

Langkah pertama, seperti mana yang tuan tuan sedang lakukan adalah mematahkan segala janji janji puaka yang telah dibuat oleh DSAI dan kuncu kuncu nya. Usaha yang lebih lagi di perlukan, usaha yang sekarang masih belum memadai, tapi lupa segala usaha perlu tidak melanggar perintah Allah SWT. Usaha usaha kerohanian juga perlu dilaksanakan dan ditingkatkan seperti solat & doa serta berharap kepada Allah swt supaya di beri bantuanNya agar diperlihatkan akan kemunafikan & fitnah yang telah dilakonkan oleh pelakon pelakon utama yang kita semua tahu siapa mereka itu.

Kemudian, seperti mana yang sedang dilakukan oleh PM, perubahan yang ketara menunjolkan keadilan sosial, perkara ini masih juga belum mencukupi perlu ditingkatkan. Kita harus menerima hakikat bahawasanya kita hidup bersama kuam cina, kaum India dan lain. Mereka juga perlu mendapat keadilan sosial yang setara (mengikut perlembagaan), bukan menolak keistimewaan bumiputra tetapi memberi hak mereka sebagai rakyat Malaysia (1 Malaysia) contohnya adalah setiap kaum akan diberi perhatian (kaum cina atau kaun india yang susah perlu dibantu).

UMNO perlu berubah perlu berjuang untuk semua kaum (jadi champion lah), mungkin telah ada sedikit berubah tapi banyak lagi perlu dibuat (Keistimewaan Bumiputra jangan di salah fahamkan sebagai Keistimewaan UMNO).

Jika perkara perkara diatas dapat dilaksanakan maka ianya akan membantu MCA untuk memujuk kaum cina supaya kembali kepada bumi/dunia yang nyata (be real) supaya kemakmuran & kestabilan akan tercapai bagi masa yang lama malah berkekalan, tidak mustahil pada satu ketika nanti kita akan hidup tanpa apa apa keistimewaan kepada sesuatu kaum apabila keadilan sosial sejati diperolehi bukan dengan cara puaka yang dijanjikan oleh DSAI dan pengikut nya yang akan menjahanamkan.

Kaum cina juga perlu sedar yang mereka perlu melaksanakan pengorbanan yang sama, iaitu meliberasasikan sikap perkauman serta cengkaman ekonomi terhadap kaum lain (contoh mudah, 1. Gua kalau minta quotation sure dapat harga lain kalau dibandingkan dgn seorang cina yang minta quotation yang sama dari pembekal kaum cina yang sama, bukan hanya harga aje lain tapi term pun lain ma, 2. Semua orang tau berapa susahnya seorang berbangsa Melayu jika berkerja di Syarikat atau entity yang kuasai oleh kaum cina, macam naik pangkat, naik gaji, pembahagian kerja dan sebagainya sakit jiwa babe!).

Gua tak pandai menulis tapi inilah sedikit pendapat diharap boleh membantu agar mangkuk mangkuk DSAI dapat dihancurkan.

Gabriel KL.

Anakbukitgantang said...

GAP

The Chinese are not gullible

walau apapon seton gunung emas pon diberikan hati mereka takkan berubah

oleh itu lupakan mereka dan kembali kepada undi Melayu

Jaga dan pelihara hak hak Melayu

Pengalaman seorang ketua bahagian UMNO di kawasan majority 85 percent Cina- mereka main main semansa PRU 12

MCA tak bersungguh cari undi

Buat apa bagi konsesi kawasan undi Melayu 48 peratus ke atas pada Cina

Kita kehilangan banyak kerusi kerana konsesi ini pada Cina dan India

Kembalikan Ampang, Menglembu, Bukit Gantang, Taiping dan banak lagi tempat kepada winable candidate-iaitu calon Melayu dalam PRU 13

Anonymous said...

pada sayalah...usah diharap...usah dipujuk undi undi kaum cina....dah jelas ...berdasarkan beberapa PR yang lalu.....memang dia orang takkan undi BN lagi.Hati mereka telah dipukau oleh DSAI, LKS dan LGE. Kiblat mereka sekarang Singapura. Kalau kat tempat saya...dari dulu sampai sekarang....dia orang berlakon sokong BN...bab undi...pangkah DAP. Yang bpeliknya....kerajaan terus menerus juga bagi pembangunan kat dia orang.....Bodoh...ke buta ke apa? Kalau pengundi setia ni merajuk dan paling tadah...macam nana?
Berbalik pada isu....dia bersatu hati....sedang merancang mendominasi pemerintahan negara ini....ekonomi dah dapt dah....tunggu masa nak mabik lih politik pulak....dapat politik sekali ...habis kita...
sekian

Ja'alni Kamilin said...

Punca: mereka "terhidu" peluang untuk berkuasa kerana melayu berpecah -3 asas bangsa cina (ngo,surat khabar & sekolah) tidak condong kepada BN

Penyelesaian: satukan semula melayu dibawah UMNO.-beri bantuan berjuta pun belum tentu mereka sokong bn kalau melayu berpecah

Tindakan MCA: pikat kembali 3 asas sokongan cina 1-persatuan ngo cina, 2-surat khabar cina 3-sekolah cina

bayan said...

!

Anonymous said...

sebab- inilah satu2nya peluang untuk mereka berkuasa di malaysia melalui dap,
mca dilihat sedang berpakat dgn mengemukakan tuntutan x munasabah yg membelakangkan pengundi melayunya
cara selesaikan- cara mahathir sahaja, iaitu kuatkan sokongan padu melayu dan india, masa pilihanraya biarkan cina berlawan sesama dia.dah byk kali dia nak tikam bila kita lemah.sekarang kita kena lemahkan mereka.
umno terus serang pas n pkr.org india akan membantu jika kita betul2 ikhlas dgn mereka.
mca- kalo betul dia nak, dia kene memujuk utk amalkan toleransi dan hidup aman sebab sebab org melayu sedia berlembut jika ada berdiplomasi apatah lagi bawah najib.

Anonymous said...

Punca masalah:
1.Anuar ibrahim telah dipegang telornya oleh DAP,dimana asalnya dia org cuma "test power" saja masa PRU 12,yg mana hasilnya diluar jangkaan,dan ikut keputusan yg lalu ni mereka mula memasang angan2yg lebih besar>Kalau dia yg menyebabkan semua ni berlaku seperti mengancam keselamatan negara,ekonomi dan politik..gunakan ISA dan simpan dia kat dalam,mcm zaman TUN Mahathir(TDM) dulu.
2.Cina mula fed up masa zaman Pak Lah..kebanyakan projek disapu oleh anak beranak Pak lah>Masa zaman TUN Mahathir dulu semua makan cukup.Samy Velu pun cukup makan,Ling Leong Sik pun cukup makan dan Tun sendiri pun cukup makan.Ketiga2 pemimpin besar UMNO,MCA dan MIC ni jaga puak2 dia org masing2 tanpa gaduh2.Semua org happy tak de masalah.
3.MCA sendiri byk masalah.Soi Lek kena berhenti.Dia ada masalah skandal dia. Ada kata2 mengatakan Ong Ka Ting bukanlah pemimpin terbaik kaum cina masa dia jadi pemimpin MCA dulu, dia dipilih sebab dia tak berapa pandai tapi dia boleh dengar apa golongan businessman cina nak.
4.Org Cina tamak,nak lebih dan lebih lagi.Perniagaan dia org dah sapu,sekarang dia org nak kuasa politik pulak.Ni semua berasal dari zaman Pak Lah dulu mcm yg saya katakan diatas,Bila dia org mula rasa peluang perniagaan mereka terancam,mereka mula mahukan perubahan politik yg boleh menjamin masa depan mereka.Najib kena terus ke hadapan.Apa yg Najib buat mmg dah betul..kena teruskan peningkatan ekonomi dgn lebih pesat.Ekonomi baik,inflasi rendah,rakyat semua cukup makan..mesti rakyat akan perlahan2 lupakan hal politik extreme ni.Masa zaman TDM semua ok,org semua leka cari makan,tak de gaduh2.
4.Seperti kata LEE KWAN YEW (LKY),setiap agama mmg ada perkara yg dilarang mcm zina,berjudi minum arak,berbohong,menipu dll.Tujuan agama melarang ni adalah utk mengawal setiap org agar menghormati sesama manusia dan mendisplinkan satu sama lain.Sebab tu LKY mengenakan larangan serupa di negaranya agar dia senang mengawal dan mendisplinkan rakyatnya walaupun dia dikatakan sebagai pemimpin kuku besi.Begitu juga dinegara kita,kalau kita mahu keadaan terkawal,mana2 yg menimbulkan masalah tak kira kaum,politik dan agama,tak kira lah kalau masalah ni dari Anuar Berahim ke,Lim Kit Siang ke,Nik Aziz ke..letak dalam ISA.ITu je
5.Teruskan mengukuhkan ekonomi dgn lebih hebat..ambil tindakan atas penyangak ekonomi seperti pengedar dadah besar,ketua sindiket perlacuran,judi haram,DVD haram dll yg kesannya amat besar pada sosial negara kita.Kesemuanya diketahui dimonopoli oleh org cina..kalau MCA betul2 ikhlas nak membangunkan negara dgn cara berhemah..dia kena sokong kerajaan menghapuskan gejala ni.Bersaing merebut peluang dgn cara yg lebih adil.

Anonymous said...

punca masalah
a)Parti-parti bawah naungan BN masih dilihat bersifat eksklusif, pemimpin tertentu gagal mendampingi golongan pengundi hanya berdamping dengan ahli parti yang berkepentingan seperti barisan kepimpinan peringkat bahagian sahaja. Ini memberi peluang pembinaan tanggapan negetif yg sukar diperbetulkan. (b) merasakan mereka akan dapat munafaat yg lebih hasil ugutan terhadap kerajaan dan ini terbukti betul dengan pelbagai peruntukan yg sedang diperolehi.(C) mereka memang golongan oppotunis, keuntungan peribadi mengatasi kepentingan bangsa Malaysia keseluruhannya.(d) Mereka tidak menghormati perlembagaan negara dan berprasangka negatif terhadap kepimpinan melayu.
Penyelesaiannya: a)kembalikan kerusi yang majoriti Melayu kepada Umno, pastikan President Parti MCA dan MIC bertanding dKawasan majoriti kaum mereka jika benar mereka mampu mewakili kaum mereka.(c)Ambil tindakan segera terhadap isu-isu dalam perkhidmatan awam, terutamanya perkhidmatan perguruuan. (d) Laksanakan dasar mempartikan barisan perkhidmatan awam tanpa berkrompromi terhadap kelayakan dan kauliti.

Anonymous said...

blogger pro UMNO memang banyak, bersepadu untuk mendedahkan siapa sebenarnya pemimpin pembangkang lebih-lebih lagi dari kalangan PAS dan PKR, tetapi pemimpin DAP kurang didedahkan siapa diri mereka sebenarnya. seharusnya blogger-blogger pro BN/MCA harus berusaha untuk mendapatkan maklumat-maklumat tentang aktiviti 'belakang rumah' pemimpin-pemimpin DAP ini.

Tetapi di mana blogger-blogger pro MCA ini? jarang didadahkan mereka ini dan rasanya MCA lupa bahawa blogger-blogger boleh memberi impak besar untuk menyampaikan maklumat.

MCA dan Gerakan masih kelihatan belum "bersih" di mana Presiden Parti kedua-duanya bukan lagi dilihat sebagai satu faktor kuat dalam parti. CSL seharusnya dengan rela hati melepaskan jawatan setelah mendapati pengaruhnya di tempat sendiri iaitu Labis masih tidak bertambah baik. Seharusnya sebagai bekas Ahli Parlimen Labis ( dan anaknya sendiri sekarang menjadi Ahli Parlimen) penguasaan MCA begitu utuh di sana tetapi DAP pula yang menguasai undi-undi pengundi-pengundi Cina.

Memang menghairankan pengundi Cina sanggup memangkah PAS di Tenang sedangkan sedekad yang lalu, pengundi Cina amat khuatir dengan falsafah radikal PAS. Perlu diingatkan, ini berlaku di Johor, satu negeri yang mana pemimpin-pemimpin MCA berkubu ( sepertimana UMNO) tetapi dilihat terdapat satu angin perubahan di mana pengundi-pengundi masyarakat Cina yang tidak lagi takut-takut memangkah lambang PAS. Jika ini mampu berlaku di Johor, MCA mungkin menghadapi masalah lebih besar di negeri-negeri lain terutama di Perak, Pulau Pinang dan Selangor.

Secara umum, UMNO dilihat kuat apabila berjaya menggunakan isu-isu semasa seperti Kedaulatan Sultan, Isu bahasa Melayu dan juga isu-isu berkaitan agama Islam seperti penggunaan perkataaan "Allah'. Isu-isu ini juga disokong oleh PERKASA dan PEKIDA dan berjaya menarik minat masyarakat Melayu untuk memberi sokongan secara langung atau tidak langsung. TETAPI ... MCA seperti tidur, tiada isu selain dari isu pepecahan dalaman yang berlaku. dan mereka juga mencari nahas dengan memberi 'komen-komen' yang salah atas isu-isu yang membabitkan isu-isu melayu. Seharusnya mereka lebih bertindak sebagai media penerangan kepada masyarakat Cina seluruh negara yang mana mendedahkan isu-isu ini sebenarnya tidak menjejaskan langsung apa yang dimiliki oleh mereka selama ini.

Jadi kesimpulannya, MCA dan gerakan haruslah menggunakan media massa dan internet bagi tujuan propanganda ini. Maka itu, sebagai langkah permulaan apa salahnya blogger-blogger pro BN ini berbincang dengan pemimpin-pemimpin MCA dan Gerakan bagi menwujudkan kerjasama bagi membangunkan serta bekerjasama untuk menyampaikan maklumat-maklumat pada masyarakat Cina. seharusnya setiap artikel sedia ada diterjemahkan ke bahasa Cina atau Inggeris bagi masyarakat Cina boleh mengenali siapa pertualang-pertualang di dalam Pakatan Rakyat. Biar apa sahaja maklumat ini sampai kepada mereka dan membolehkan mereka didedahkan kisah sebenar. Contohnya, biar mereka tahu siapa Anwar Ibrahim sebenarnya. Biar mereka tahu Anwar sanggup melakukan apa sahaja bagi merosakkan ekonomi negara.

MCA harus berubah pendekatan sebelum PRU 13, dimulai dengan pemimpin-pemimpin mereka yang kelihatan sudah ketinggalan zaman. MCA harus disedarkan mereka bukan berhadapan dengan DAP sahaja, tetapi serangan diterima dari 3 penjuru. Malang sekali, Ahli Parlimen PR yang sudah berpaling tadah tidak digunakan oleh MCA dan Gerakan. Zaman sudah berubah, DAP bukan lagi satu-satu ancaman tetapi seperti yang dibuktikan di Tenang, masyarakat Cina tidak lagi gusar untuk memangkah lambang bulan.

GAP, MCA dan Gerakan harus dibantu .....

- AO -

Anonymous said...

Aik! Dah kena suap oleh Pornstar ke?
Pi tanya Ali Rustam le. Dia kata tak perlu undi india dan cina, hang pula dah terbalik. Nak lawan taukeh ke?

usin said...

pandangan aku:
1. mca & gerakan tidak agresif berbanding dap menarik pengundi cina.
2. ukuran boleh dilihat dari senarai pendaftar pengundi baru antara mca & gerakan berbanding dap.
3. mca & gerakan malas untuk mencari isu sebagai propaganda menyerang dap.
4. pengundi cina yg kebanyakannya di bandar rasa tanpa menyokong kerajaan semasapun, semua keperluan akan kerajaan salurkan.
5. pengundi cina menjadikan sgor dan penang sebagai contoh. kerajaan pr memberi peluang seluas2nya kpd mereka sebagai peniaga untuk membuat duit. kerajaan pr tunduk kpd tuntutan mereka utk berniaga secara bersih @ tidak bersih. yg penting duit mesti mari.
6. pd aku, pengundi cina yg tak tau diuntung ini mesti diajar. selama ini mereka yg mengajar bn, kini sampai masanya bn pula mengajar mereka. perlu mca & gerakan diajar sama. noktah!!!

irs-Hursaini said...

Ringkasan dari aku:

1. Anwar tawarkan jawatan TPM kepada DAP (Kaum Cina) kalau dia jadi PM, 'gula' yang terlalu manis untuk ditolak.

2. Anwar janjikan kesamarataan dengan lain2 kaum. Gula dari anwar ini juga terlalu manis untuk ditolak.

Anwar tak kisah..janji dia boleh jadi PM.
------
Nota kaki : Kalau anwar jadi PM, tidak mustahil TPM tersebut buka balik fail kes liwat, kemudian humban anwar ke penjara, kemudian TPM jadi PM.. Kemudian singapura bergabung dengan malaysia..

Anonymous said...

cina sifat nya bila senang akan lupa diri....tengok kat area kl..bkt bintang,cheras..n bandar2 besar.depa bila dah segala ada akan lawan kerajaan...so jgan di ikut kan sangat kehendak n tuntutan mereka...umno kena jaga kaum yg setia dgn mereka....

Anonymous said...

celaka ke atas bangsa bernama cina ni,segala yg berkaitan melayu disekat..pegi mana saja comp jabtan atau apa pun yg tikakbir cina pasti dia akan buat melayu jd bangsat..cuma melayu tak sedar..tgk melayu pakai keta mewah rumah besar dia ludah.pergaduahn antara cina dgn melayu pasti akan jadi kalau nik aziz dan anwar masih hidup

Anonymous said...

Salaam,
Pada pemerhatian saya, sejak berzaman lagi sebahagian besar cina, terutama dikawasan bandar tidak undi calon BN. Calon dari parti MCA, GERAKAN yang menang biasanya dari kawasan majoriti Melayu. Hampir kesemua kawasan majoriti cina dimenangi parti cauvanis DAP.

Kerajaan BN yang didominasi oleh UMNO diharap beri tumpuan kepada kaum melayu dan india sahaja agar tidak berlaku 'yang dikejar tak dapat, dikendong berciciran'.

Kerajaan pimpinan UMNO perlu sedar bahawa dengan peruntukan/usaha yang sama, lebih 10 kali pulangan diperolehi dari orang melayu berbanding dengan yang mungkin diperolehi dari orang cina.

Kerajaan perlu ubah strategi. Biar depa sokong kerajaan dulu dalam PRU atau PRK baru beri perhatian. Biar giliran orang cina pula bertungkus lumus beri kejayaan kepada calon BN dulu....

Anonymous said...

seperti yg kite tau,org cina akan rpt dengan mane2 pihak yg akan memberi keuntungan kt diorang...satu je cara nk trk undi diorang..org melayu kene bersatu...kalau nk pujuk diorang untuk undi BN (yg tunjang nya adalah UMNO = melayu), memang smpai kiamat pon xdpt..dpt pon ade la beberape kerat..cara yg plg berkesan ialah dengan memaksa secara halus iaitu dengan menguatkan perpaduan org melayu..bile diorang tgk org melayu kuat, secara x langsung diorang akan menyokong kite...itu pandangan aku..

XPressMinda said...

Statistik DUN Tenang

Peti Undi Majoriti Cina
PRU 2008 & PRK 2011

1) Tenang Station
PRU 2008 = BN: 783, PAS: 450
PRK 2011 = BN: 744, PAS: 352

2) Labis
PRU 2008 = BN: 411, PAS: 421
PRK 2011 = BN: 380, PAS: 337

3) Bandar Labis Tengah
PRU 2008 = BN: 504, PAS: 1013
PRK 2011 = BN: 365, PAS: 851

4) Bandar Labis Timur
PRU 2008 = BN: 669, PAS: 740
PRK 2011 = BN: 669, PAS: 632

base pd angka2 tu, baik BN mahupun mengalami penyusutan undi kecuali di Labis Timur undi BN sama dgn undi ketika PRU 2008.

samada banjir punya pasal ataupun memang ada boikot drpd kalangan Cina terhadap kedua-dua calon terutama terhadap Pas.

Anonymous said...

dapig ka,mca ka, gerakan ka..semua celaka beasq..biawak hidup dan macam tolong anjing-anjing tersepit..last sekali kena ngap dengan depa..selor pon tak boleh pakai...not trustworthy at all

gegar gempur said...

Bro GAP, suaka atau tidak kita perlu menerima hakikat bahwa kaum China adalah bangsa yang mendominasi ekonomi negara ini. Sebut lah apa pun barangan dari bahan mentah sehingga ke produk akhir adalah dikuasai majoritinya oleh kaum China. Kuasa ekonomi inilah yang digunapakai oleh kaum China bagi mengawal dan menguasai suasana politik negara. Kerajaan hanya mampu memberi arahan agar harga barang dikekalkan namun masyarakat China yang menguasai dewan dewan perniagaanlah yang sebenarnya berkuasa mengusai pasaran. Justru harga barang terus meningkat dan kerajaan dilihat sebagai gagal mengawal harga barang. Disinilah kaum china memainkan peranan yang cukup besar dalam menentu arah undi mereka. Apabila kerajaan tidak mampu memenuhi keinginana dan harapan mereka maka mereka membuat protes luar biasa melalui undi undi mereka. Hasilnya timbul kebimbangan tentang undi kaum China seterusnya memaksa kerajaan cuba memenuhi kehendak mereka. Kaum china cukup bersatu dalam matlamat mereka samaada mereka dari parti memerintah mahupun pembangkang. Apabila perjuangan bangsa diketengahkan mereka bersama mempertahankannya tidak kira apa fahaman mereka. Ini lah yang seharusnya orang Melayu fikirkan. Tidak pernah kita dengar ornag china merampas dewan orang ramai dari parti mereka yang kalah tetapi orang melayu bergaduh dan berebut hal surau dan dewan. Kesedaran orang melayu amat penting kerana jika kaum china berjaya memperjuangkan matlamat mereka maka kita lah yang akan tersepit di negara sendiri.

Ibni Ismail said...

1) Org Cina dah selesa dgn kekayaan ekonomi yg mereka nikmati sekarang ini. Dulu mereka menyokong BN kerana pada masa itu mereka sedang hendak menaiki tangga menuju keselesaan.
2) Org Cina yakin yang mereka tidak akan rugi jika beralih arah dgn menyokong DAP kerana tiada apa yg BN boleh buat jika mereka tidak akan undi BN. Mereka sedar yg mereka tidak boleh pergi jauh lagi dalam semua hal baik ekonomi, kebudayaan mahupun kuasa. BN sudah limpahkan mereka dengan semua keperluan asas. Persoalannya. adakah mereka puas dengan keperluan asas sahaja?
3) Kenapa mereka cuba ubah sokongan kepada pembangkang? Org cina dan judi tidak dapat dipisahkan. Judi sudah jadi budaya mereka. Jika berjudi yg menyebabkab mereka kerugian RM pun mereka berani, apatah lagi berjudi yg langsung tidak mendatangkan kesan jika kalah atau silap perhitungan.
4) Mereka berjudi ubah undi kepada pembangkang. apa yg mereka dapat jika perjudian ini berhasil?
4a. Mereka akan dapat TPM2
4b. Tiada dasar perlindungan untuk Bumiputera bermakna kek akan lebih luas untuk dinikmati.
4c. Sijil2 sekolah Cina akan diiktiraf termasuk oleh JPA.
4d. Universiti aliran bahasa Mandarin akan dilaksanakan.
4e. Hukum hudud PAS tidak lagi menjadi mimpi ngeri mereka kerana mereka yakin dan tahu yg PAS ini sedia untuk mengikut arus. Hukum islam hanyalah gula gula PAS untuk pengundi Melayu.
4f. Parti mereka (DAP) akan jadi parti dominan di Pakatan Rakyat berbanding kedudukan MCA dan Gerakan di dalam BN.
5) Apa yg akan mereka tanggung jika perjudian ini gagal?
5a. SRJK tetap akan diteruskan malahan tetap akan terima sumbangan dari kerajaan BN pada setiap PRK.
5b. Tiada apa yg merugikan mereka pun malahan kerajaan BN akan limpahkan segala bntuan projek utk mereka demi menarik balik sokongan.
5c. Cuba2 juga fikirkan lagi tapi memang langsung tiada kerugian utk org Cina jika mereka berjudi untuk beralih kepada pakatan pembangkang..
5d. tuan2 fikir2 kanlah apayg merugikan mereka kerana dgn trend BN yg amat pemurah ini, memang tiadalah yg menghalang mereka dari merasai akan kemungkinan kerugian.

Apa yg MCA boleh buat?
Tiada apa kerana MCA, Gerakan dan DAP hanyalah alat untuk org Cina dapat apa yg mereka mahu..

Apa yg kita kena buat?
Pastikan yg kerusi melayu ditandingi dan dimenagi oleh org melayu tak kira apa parti yg diwakili. kita kena yakinkan org melayu bahawa UMNO dan PAS hanyalah alay untuk pastikan survival melayu. Dengan cara ini barulah org Cina rasa khuati dan akan cuba kembali kepada BN utk jinakkan hati org melayu.

Anonymous said...

Saya cadangkan kita buat cara yang di luar cara konvensional

(1) Daripada menjadi liberal terhadap hak orang Melayu, perlu dikuatkan lagi. Dana perlu diberikan lebih lagi kepada orang Islam/Melayu melalui MARA, Sekolah Agama Persendirian, Sekolah Agama Rakyat, NGO Melayu,Dana Pendidikan Islam/Melayu dengan berlipat kali ganda banyaknya, tanpa mengira fahaman politik.

(2) Kuatkan agenda Islam, benarkan perlaksanaan hudud di negeri-negeri majoriti Melayu. Oleh kerana itu, tiada lagi sebab Orang Islam tidak mengundi UMNO/BN kerana UMNO lebih cenderung ke arah yang lebih Islamik.

(3) Perkasakan pendidikan Melayu/Islam. Beri bukan Melayu biasiswa, tetapi untuk belajar contohnya perubatan di negara-negara Islam. Mereka yang mempunyai kelebihan subjek Bahasa Arab contohnya di Universiti diberikan biasiswa dan ditatang (ingat untuk bukan Melayu). Kita lembutkan hati yang cenderung kepada Islam, untuk bersama-sama kerajaan, contohnya Ustaz Ridhuan Tee.

(5) Kita perkenalkan golongan Cina Muslim dalam BN. Bukan semestinya calon, tetapi figur-figur penting dalam pentadbiran negara. Begitu juga golongan Cina yang cintakan/tidak alergik budaya Melayu seperti Khoo Kay Kim, Lim Swee Tin dan sebagainya.

(6) Berikan insentif kepada orang Melayu untuk menguasai Bahasa Cina, seperti mewajibkan pelajar-pelajar UITM, dalam jurusan tertentu, belajar setahun Bahasa Cina di Negara China, supaya menambah keyakinan diri anak Melayu.

(7) Beri kerakyatan/mudahkan pemberian kerakyatan kepada Cina Islam dari Tanah Besar China/Taiwan/Singapura seluas-luasnya (dengan syarat dipantau pegangan agamanya).

(8) Pecahkan semangat Cina, dan anjurkan SRJK Cina, yang mengajar dalam Bahasa Mandarin, Bahasa Kantonis, Bahasa Hokkien. Perkukuhkan satu dialek Cina yang tidak diguna secara meluas di Singapura/Tanah Besar China. Jadikan mereka lebih berbangga dengan dialek mereka dari Mandarin, secara tidak langsung orang China terpaksa bercakap satu sama lain menggunakan Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris


Itu sahaja buat kali ini. Saya rasa kita kena keluarkan buah fikiran yang luar biasa dan berpandangan jauh. Buat masa ini adalah mustahil untuk mengambil hati pengundi Cina.

Anonymous said...

cina skrg dh kuat ler... dh dpt satu negeri, perak mungkin negeri kedua.. nk apa lg utk survive keturunan mereka. xleh wat pe2 la kecuali orang melayu sokong umno balik.

Anonymous said...

aku pk cukup sudah kerajaan berlembut dan menunaikan setiap permintaan kaum ini. bagaimana banyak sekalipun yg diberi, mereka akan terima tetapi tetap teguh di belakang DAP. kenapa?

1. PRU 2008 membuka mata mereka bahawa tanah Melayu ini boleh jadi macam Singapork. Sejarah mengajar mereka bahawa kaum Melayu boleh digula-gulakan dan dipecah-belahkan.

2. Mereka tidak akan puas dgn hanya menguasai ekonomi. Malah mereka perlu menguasai politik sekaligus bagi menjamin kelangsungan kaum mereka di tanah bukan China.

3. DAP berjaya membuktikan mereka boleh memberi kelebihan melampau kepada Cina seperti pemberian paling tak munasabah hak milik 999 tahun kepada Cina yang tidak sampai 150 tahun berada di Tanah Melayu ini.

4. Sikap kiasu yg ada dalam darah daging mereka mencengkam apabila polisi kerajaan yg menjaga kepentingan keturunan rakyat Raja-raja Melayu. Iaitu orang2 Melayu yang keturunannya dari zaman kesultanan Melaka, dan seterusnya kerajaan semua negeri2 Melayu sehingga ke hari ini. Malah keturunan kependudukan tanah Melayu yg lebih awal seawal kerajaan kedah tua lagi. Kaum Cina bukan rakyat Raja-raja Melayu dan bukan juga penduduk awal tanah ini.Mereka datang dibawa oleh penjajah Portugis dan British.

Jadi..apa kesimpulannya?

1. Berhenti cuba meraih undi Cina. Kerana mmg inilah resmi mereka.

2. Orang Melayu yang sayangkan hak dan tanah ini harus bersatu menentang bentuk penjajahan baru ini. Iaitu ekonomi dan lama-kelamaan politik pula.

3. Jika penyatuan orang-orang Melayu dapat dizahirkan maka kaum Cina tidak dapat tidak perlu mengikut demi kelangsungan hidup mereka. Seperti yang ditunjukkan pada era penjajahan Jepun. Apabila ditindas sebegitu maka mereka akan berpaling semula meminta simpati dan bantuan orang-orang Melayu.

Jadi, apa lagi orang-orang Melayu?
Mau terus berpecah-belah?

Sesungguhnya Anwar Namrud had nothing to lose. Munafik ini akan terus menyalak demi kuasa dan dendam. Persetan pada nasib orang-orang Melayu kerana keluarga dan keturunannya dijamin senang oleh rakan-rakan sebuah lagi negara kuasa Islam tumbang.

-aku je..-

Anonymous said...

cina ni macam awek cun giler tapi perangai galok, perasan dan suka layan jantan yang adjust dia.

cara dia .... kena ganas ! jangan bagi muka. dia buat hal, sepak je.

biasa jenis macam ni diaorang pun suka yang ganas2, tegas. baru diorang taat.

sekali dia nampak boleh makan, makin naik tocang. jawapnya makan hati lah beb...

zethro said...

Org2 Melayu kene bersatu padu, mantapkan ekonomi keluarga dan masyarakat, berani bersaing dan tingkatkan produktiviti. Sbb utama Cina terlalu diberi muka kerana mereka pandai menjana ekonomi dan mereka ni mmg sejak azali lg ada sifat tamak yg melampau. Sesudah menguasai ekonomi, kini mereka nampak peluang utk berkuasa pula,lantaran janji manis ANUwar yg mahu memberikan jawatan TPM kpd Lim Kit Sial. Mmg sudah sifatnya seperti 'dah diberi betis hendak paha pula', kaum Cina akan terus menerus menekan kaum2 lain supaya mereka akan dpt apa yg mereka hendakkan.

Bukan org2 Cina saja yg menekan, malah baru2 ni saya tgk warga asing terutamanya warga Indonesia yg berniaga di sini juga sudah pandai bermain dgn harga pasaran demi keuntungan puak2 mereka. Jiran saya seorang warga Indonesia tetapi mempunyai status PR di sini menasihatkan saya supaya berhati2 dgn peniaga Indon di sini yg rata2nya meniru cara org2 Cina dgn mengawal harga barangan mengikut kaum2 tertentu. Apa yg pasti, utk kaum Melayu penduduk tempatan akan dikenakan harga yg agak tinggi dan mereka akan memberikan "the best price" walaupun sbenarnya mereka sudah byk mendapat untung drp harga tersebut.

Mantapkan ekonomi keluarga masing2 saudara2 semua. Eratkan perpaduan dan kukuhkan silaturrahim sesama kita. InsyaAllah, berkat mengikut sunnah Rasulullah SAW, kita akan kembali menjadi satu bangsa yg digeruni seperti di zaman dahulukala.

Anonymous said...

Orang Melayu sudah membenci Parti Ajaran Setan (PAS) kerana pemimpinnya lebih suka bersahabat dengan syaitan daripada orang Melayu beragama Islam.

Pemimpin PAS lebih suka Chin Peng menjadi perwira negara daripada Dato' Onn Jaafar, Leftenan Adnan, PW2 Kanang anak Langkau serta perwira-perwira lain menjadi wira negara.

Pemimpin PAS lebih suka Kg Baru Cina mendapat pajakan selama 999 tahun berbanding Kg. Tersusun Melayu selama 99 tahun.

Pemimpin PAS tidak suka kaum Melayu sebab itu ularmak Terompah mereka malu mengaku Melayu.

Jadi, sokongan orang Melayu terhadap UMNO meningkat.

Berikutan itu, UMNO perlu mengambil kawasan-kawasan majoriti Melayu yang selama ini diwakili MCA dan Gerakan menjadi milik UMNO.

Kawasan majoriti Cina biarlah diberi kepada Gerakan dan MCA. Biar mereka berebut antara mereka.

Manakala milik MIC tidak perlu diusik kerana orang India berjuang bersama-sama orang Melayu (jika dilihat senario sekarang).

Ramalan aku, kawasan 50% Melayu, 40% Cina dan 10% India. Andaikan 40% Melayu, 5% Cina dan 8% India, maka UMNO akan dapat 53% undi. Yang penting menang.

Jika kerusi ini diberi kepada MCA dan pembangkang meletakkan calon Melayu, sebahagian besar orang Melayu akan sokong calon Melayu.

Andaian aku, 20% Melayu akan sokong pembangkang, 30% Cina dan India 2%. Jadi pembangkang akan menang dengan undi sebanyak 52%.

Di Pulau Pinang, parti yang banyak menang sewajarnya diberi kepercayaan menjadi Ketua Menteri. Hal ini UMNO berpeluang menjadi KM PP. Aku percaya, 98% orang Melayu dan India di PP akan kembali ke BN.

Peristiwa penindasan demi penindasan oleh DAP Komunis amat menginsafkan orang Melayu dan India PP.

Anonymous said...

kalau mereka org cina, dh pasti nya semangat perkauman mereka kuat walau di pihak mana atau fahaman apa pun mereka..

contoh jelas, di IPTA/IPTS kaum cina akan membantu pelajar baru bangsa mereka tapi kdg2 orang melayu lebih memilih utk membuli kaum sendiri atau cemburu pda yg lebih cantik/ensem/hebat dari mereka..

org melayu yg perlu bersatu utk mendaulatkan semula bangsa melayu kerana bangsa lain hanya menunggu masa untuk menjadi pemimpin di tanah melayu ini.

Anonymous said...

1) Petisejukkan Anwar, dia perosak akhlak dan perpaduan

2) Desak Nik Aziz letak jawatan, dia menghalang perpaduan.

3) Sokong Ustaz Nasa n Hadi Awang, ada bibit perpaduan.

4) Kena tekan MCA dan Gerakan, tak ikhlas dan buat kerja. Tapi masih senang lenang.


5) Bersihkan BN dari peminpin yang ada kontroversi, buang masa pertahan kalau betul2 berlaku sebab jadi term bom dalam BN

6) Dekati Mahasiswa.

7) Dekati belia, kerja, sukan dan peluang

8) Perkukuhkan peniaga melayu. wujudkan peluang perniagaan, kenapa perlu bekukan permohonan baru PKK(pusat khidmat kontraktor. Tempat banyaknya melau berniaga.

9) Payungi koperasi melayu yang konsisten dan berjaya.

10) Lambang raja dan perlembagaan di promosi kuat.

11) Bahasa Melayu dan Sejarah adalah subjek penting. tak lepas kira gagal.

12) Iklan dan promosi berbahasa melayu.

13) Pemuda UMNO dari benar-benar pemuda, apa jadahnya pemuda bawah 40 tapi yang teramainya dari 35 ke 40.

14) Ketua wanita dan puteri yang lantang. tiada kontroversi

15) Perkukuhkan profesional melayu, perbanyakan lawyer dan akauantan praktis awam. Keluarkan geran dan insentif baru. Mereka tak boleh survive.

16) bantu SAR dan sekolah agama, dekati sekolah pondok, dah masuk ke sekolah pondok, selami mereka dan memang memerlukan banyak bantuan

17) Korporat melayu yang mesra melayu

18) GLC seperti tnb dan telekom bermotifkan promosi...market naik rakyat sayang rasa dihargai

19) Kukuhkan kumpulan media, banyakkan peraduan dan terma promosi memikat. program berasaskan dekati rakyat

20) Media alternatif di senarai susun, suruhanjaya komunikasi pantau.

21) Pemuda UMNO mesti lantang dan jalan kerja, sedih mereka sangat lemau dan takde taring. serius takde apa yang boleh dibanggakan pada cabang pemuda

22) Galakan kereta nasional atas urusan rasmi, rakyat suka pemimpin yang besederhana. Walaupun rakyat dah tahu hipokrik PAS duduk rumah buruk tapi berpura-pura. harta berkoyan-koyan lama-lama rakyat akan nampak.

23) Hati melayu wajib dijaga. sekali melayu terguris, sekali itu berubah. tetapi ketahuilah melayu itu setia, melayu itu sabar, melayu itu sopan, melayu itu kuat agama dan adat, raja tungggak melayu, bahasa jiwa melayu. melayu itu kasihan, melayu itu simpati, melayu itu pemurah, tetapi sekali dikianati, melayu itu baran, melayu itu amuk, melayu itu berjuang.

Ok cukup setakat ini, walaupun banyak lagi boleh disenaraikan

Anonymous said...

terus terang cakap la jangan percaya cina ,india dan yang sewakyu dgn nya.

DB9=DimitarBerbatov9 said...

ok banyak dah komen panjang2 so BASICALLY dah ramai COVERED...

benda nie kalau ikotkan dah KRONIK pasai SINCE 1969 lagi dah nampak peralihan undi kaum diorang nie cmne..
so boleh dikatakan hal nie berlarutan..
kira mcm masalah lama yg xpernah cuba diselesaikan oleh pihak2 terbabit...

disebabkan masalah nie dah mcm IMPOSSIBLE untuk diselesaikan dari hujung pangkat.. kita kne guna pendekatan akar umbi..
SATU SEKOLAH.. THATs IT..
NO MORE JENIS KEBANGSAAN CINA..
NO MORE JENIS KEBANGSAAN TAMIL..

just one school..

satu sekolah satu negara baru la boleh budayakan satu MALAYSIA..

ini dah dari kecik dididik dalam kelompok puak2 bangsa2 CINA/INDIA je.. bila dah bsar dah semestinya akan pilih jenis2 yg diorang membesar je..
benda nie mmg COMMON SENSE..
pasai tu la ada lagi kononnya warga negara MALAYSIA tapi cakap bahasa melayu tunggang langgang mcm bukan tinggal kat negara yg bahasa rasmi bahasa Melayu...

takyah tgk jauh la tgk hero sukan malaya DATUK lee chong wei dah FAMOUS satu donia org MALAYSIA tapi cakap bahasa melayu mcm budak sekola rendah baru belajar bahasa inggeris... LOL


MCA perlu buat apa??
argh ikot sejarah dah mmg xbleh pakai dah MCA nie..
dulu ada cadangan nak bagi melayu belajar BIZNESS ngan org jepun tapi ditolak oleh TUNKU pasai si puak MCA nie tak setuju taknak melayu maju...
siap org yg cadangkan tu terus kne tendang keluar oleh TUNKU..
nie la penangan MCA yg dari dulu dibelai manja oleh BN.. SCHEISSE...

LEAST THING yg MCA boleh buat ialah dgn buat kempem besar2an supaya cadangan SATU SEKOLAH nie dilaksanakan dah menyeru puak2 CINA setuju dgn SATU SEKOLAH ni..

ada beran MCA???

Anonymous said...

Isu MCA tu senang aje, betul le kebanyakkan orang Cina tak sokong UMNO, depa cuma sokong sikit2 dah dapat depa lari le.Cuma UMNO jgn terlalu ghairah nak cium punggong mereka.

Isu sebenarnya ialah orang2 melayu ni. Banyak orang melayu dah marah kat UMNO sejak zaman Tun Mahathir lagi, they just got disillusioned atas macam2 hal samada benar atau yg direka2. Tun M was responsible for all this scenario of the malays anger towards UMNO. Cuma bila tiba pada zaman PakLah yang lemah, orang melayu (&bangsa lain) pun mula angkat kaki & bersuara. Jangan blame PakLah tapi Tun M to be blamed ~ beliau sekarang macam lepas tangan and trying to blame it on everybody including PakLah,Anwar dan orang lain2.(Imbas kembali kisah2 & isu2 5 tahun sebelum Tun M melepaskan jawatan PM, jgn cepat lupa). Therefore Tun M kena tampil jawab ni dan since Tun masih berwibawa he must help to address the situation by offering strong ideas.

Balik pasal soal undi cina tu, UMNO tak payah sangat worry. Kalau ditakdirkan semua Cina2 tu tak sokong MCA/BN, UMNO will finally get about 50% of the seats and then parliament becomes a 50/50 situation. Dalam keadaan ini semua kerja tak boleh jalan dan yang paling susah ialah orang Cina, nak berniaga pun susah, biar dirasanya....dlm keadaan ini mereka akan balik pada menyokong UMNO/BN. Percayalah. Depa tahu nak survive. Sekarang depa sakat UMNO aje.

The bottom line, not to worry about undi Cina tu, worry about the erosion of undi orang melayu, ini yg mesti diberi fokus secara serious. Satu cara ialah dgn membuang at least 50% wakil rakyat UMNO yg ada sekarang dan replace with all new & capable young leaders in the next PRU13.

rumi said...

Haha pendapat aku sama pulak dengan dinturtle.Cina memang kena perintah cara 'diktator' sikit.Diorang mana boleh main pujuk2,belai2 cenggitu.Lagi dibelai lagi naik tocang,lagi dimanja lagi pijak kepala.

Inikan tabie cina.Cuba korang tengok macamana negara China diperintah.Pemerintahan komunis beb,keras dan tegas.Korang ingat boleh main demokrasi2,kebebasan bersuara kat china?Mau terbalik dan berpecah-belah negara diorang berebut kuasa.Bukan aku sorang cakap Jackie Chan pun cakap cenggitu.

Cuba tengok negara cina singapora,apa corak pemerintahn diorang?Autokratik.Cuma boleh ada satu parti saja berkuasa,yg lain habis kena cincang.Kebebasan bersuara?Kirim salam.Lee Kuan Yew jadi maharaja sampai mampus.

Ada negara cina yg demokrasi?Ada lah satu iaitu Taiwan.Itupun hari2 baling kerusi meja,bertumbuk terajang dalam dewan rakyat.Diorang tak berani buat peel sangat pasal abang besar dia China bila2 masa mau take over negara kecik dia tu,malah China menganggap Taiwan sbg sebahagian dr China jugak.

Jadi kesimpulannya baik najib baik umno janganlah melayan cina macam melayu,cina kena layan macam cinalah,cina kena ikut tabie cina.Kalau Melayu barulah sesuai pujuk2,belai2,cakap lembut2,bagi sumbangan sikit dah meleleh2 air mata air liur org kg sebab terharu, sebab itu memang tabie Melayu.

Kalau handle cina macam handle melayu,jadi tak kenalah,itu pasal tak boleh menang hati cina,tak boleh control cina sampai cacing naik ke mata pasal tak kena gaya,tak faham style cina.

Ada faham taiko?

Anonymous said...

Wa banyak suka saudara Rumi punya komen. Kesimpulannya mula dari saat ini dan ketika ini kita jangan bagi muka langsung dengan puak-puak mata sepet ni. Jangan tergila-gila atau terhegeh-hegeh nak pancing undi dari diorang. Kita pakai tuba jer lagi bagus. Dah terang lagi bersuluh sikap dan perangai mereka. Bagi betis nak peha pulak. Lempangkang baru tahu. Orang melayu tak perlu risau sangat dengan puak-puak mata sepet ni. Wa lagi risau dengan Pasberg dan Parti Kencing Rakyat ni. Lagi bahaya dari puak2 mata sepet ni. Kekuatan Melayu adalah sejarah dan bilangannya. Depa takan dapat buat apa-apa akhirnya. Tinggal lagi Melayu ni kenalah ubah sikap. Hijrah dari bodo jadi pandai, dari pandai jadi bijak, dari miskin jadi kaya, dari kaya jadi mewah dan akhir sekali dari penakut jadi berani. Ini adalah kerana keberanian adalah bala tentera jiwa daripada dihina, dicerca,diperkatakan ataupun diperhambakan. Ada bran?

Anonymous said...

Salam GAP,

Saya sokong rumi dgn anon February 4, 2011 5:11 PM.

X da salahnya klu kita nak bertegas dengan kaum mata sepet ni..pasal mmg diorng ni kena ajar cara keras sikit baru dia kecut..

Knp zaman Tun Mahathir diorang ni boleh senyap (walaupun masa tu DAP mmg menyalak bagai nak rak sampi jadi Operasi lalang) pasal masa tue kerajaan bertegas.

Mmg itu jer caranya..bukan nak double standard..tapi itu cara yang sesuai..

Satu lagi Melayu mmg kena bersatu dan tunjukkan kuasa dominan baru kaum sepet ni tau kunci mulut..

Masih ingat zaman konfrontasi, Indonesia nak serang Malaya..masa ni la kaum sepet ni beri sokongan x berbelah bagi sbb diorg takut Malaysia akan dijajah Indon baru nak sokong kerajaan...so moral of the story..jgn bagi muka sgt dgn kaum sepet ni...

Pasal apa diorang kira perkara yang untungkan diorang jer baru nak sokong kerajaan...

Percayalah klu kita bertegas baru la diorg ni akan ikut cakap..knp kita nak takut, Malaysia dan tentu Melayu yang punya, pasti la Melayu tuannya..

Sekarang tentera, polis sibuk jaga sempadan, jaga keselamatan, x tido malam, menggadai nyawa..nak jaga sapa?? Jaga tokei2 kaum sepet yang sibuk buat duit jer la ni...

Diorang buat duit, joli sana, joli sini pastu berlagak..jadi siapa dah jadi tuan ni? polis, tentera hanya nak jadi jaga diorang ker..

Berapa kerat kaum2 ni masuk askar?? ada la dua tiga orag..yag lain baik dia buat duit...

So, jgn bagi muka sgt..baik kita sesama Melayu Islam rapat2kan saf kita semula.

InsyaALLAH klu kita sendiri menghormati bangsa kita, bangsa lain pun akan hormatkan kita.